Eden zegeviert
Wieringerwerf groeit
Hoe de Italianen oprukken
De „Hindenburg" vlot geland
Locarno-staten tot
overeenstemming
Geweldige brand
te Kanton
Zaterdag 11 April 1936.
SCHAGER COURANT.
Derde blad. No. 9954
Nieuwe vragen
aan Berlijn
De oorlog in Oost Afrika
Krachtige Volkenbonds-po'ifiek
Huwelijkstrouw
in beeld
Hebben 2 motoren
gestaakt
•"«1
Ook het derde dorp in den Wieringermeerpolder,
Wieringerwerf, groeit zienderoogen, ook al is het
„stratenplan" nog niet geheel en al gereed en het
weet te gebeuren, dat een van de groote tractor-ploe
gers vlak voor de school verschijnt, tot groot vermaak
van de jeugd natuurlijk.
PARIJS, 10 April (A.N.P.) De Locarno-
mogendheden hebben in hun bijeenkomst te
Genève een overeenstemming bereikt.
Uit Genève wordt nog gemeld:
Vrijdagavond 11 uur 25 werd het volgende offici-
eele communiqué aan de persvertegenwoordigers
overhandigd:
„De vertegenwoordigers van België, Frankrijk, het
Vereenigde Koninkrijk Groot-Brittanië en Noord-Ier-
land en Italië kwamen den tienden April te Genève
bijeen voor een uitwisseling hunner zienswijzen.
Zij hamen kennis van de door het Duitsche rijk
in de alinea's 3, 4, 5, 6, en 7 van artikel 22 van het
memorandum van 31 Maart 1936 ter uitdrukking ge
brachte voornemens.
Zij constateerden, dat de Duitsche regeering voor
het herstel van onontbeerlijk vertrouwen voor de op
stelling van nieuwe verdragen, geen bijdrage heeft
geleverd, die in staat zou hebben gesteld tot het aan
gaan van algemeene onmiddellijke onderhandelingen,
öf de toepassing van artikel 7 der te Londen op 19
Maart getroffen beschikkingen.
Zij waren echter van meening, dat er aan
leiding bestaat alle kansen tot verzoening
volledig uit te buiten.
Te dien einde moeten een zeker aantal
punten vervat in het Duitsche memoran
dum, eerst worden opgehelderd, vooral, die
waarop in het Fransche memorandum wordt
gedoeld.
Tot dat doel zal de vertegenwoordiger van het
Vereenigd Koninkrijk zich in verbinding stellen met
de Duitsche regeering.
Deze zal in het bijzonder de vraag stellen, welke
de draagwijdte door de Duitsche regeering toege
kend aan de bilaterale overeenkomsten, door haar
voorgesteld en hoe deze overeenkomsten in het ka-
dei- van collectieve veiligheid of wederzijdschen bij
stand, in het Volkenbondspact voorzien, zouden val-
len.
De vertegenwoordiger van Frankrijk maakte de
noodige reserves voor het geval zich belangrijke wij
zigingen in den thans in de Rijnlandzone bestaanden
toestand zouden voordoen. Voor het geval dergelijke
wijzigingen zich zouden voordoen, besloten de ver
tegenwoordigers der vier regeeringen onmiddellijk
bijeen te komen.
Zij namen nota van het feit, dat de bij paragraaf
3 der beschikkingen van 19 Maart voorziene bespre-
Makalla Het agentschap Stefani meldt, dat
de Italiaansche strijdkrachten optrekken naar
stellingen langs den twaalfden breedtegraad waar
hij zij drie hoofdrichtingen volgen: In het Oos
ten marcheeren het eerste legercorps en het
Erythreaansche legercorps langs de lijn Kwo-
ram, Gobic, Dessie, in het midden rukt het derde
legercorps van Sokota op naar Labilela en Mag-
dala, terwijl in het Westen het tweede legercorps
na de streek van Gondar te hebben bereikt, zijn
opmarsch voortzet in de richting van Debra Ta-
bor, in het hartje van Godjam.
Tenslotte is men bezig met de vorming van
.een vierde legercorps in de Tembienzone. Hon
derdduizend man werken dag en nacht aan het
aanleggen van wegen, teneinde den opmarsch
der verschillende colonnes mogelijk te maken.
kingen tusschen de generale staven den 15en April
zullen aanvangen.
Zij besloten het Fransche vredesplan aan den
Volkenbond te doen toekomen voor een nauwkeurig
onderzoek.
De toestemming der Duitsche regeering zal wor
den gevraagd om ook het Duitsche memorandum
aan den Volkenbond voor te leggen, onder voorbe
houd van hetgeen hierboven in paragraaf 3 werd
Zij zullen in elk geval ter gelegenheid van de aan
staande zitting van den Volkenbondsraad te Genè
ve bijeen komen.
De vertegenwoordiger van Italië behield zich na
mens zijn regeering zijn goedkeuring voor.
VREDE OF SCHERPE SANCTIES.
Nog steeds toonen de besprekingen te Genève een
vastberaden Engeland, gereed om zich tezamen met
de anderen recht tegenover Mussolini te plaatsen en
een weifelend Frankrijk, dat aarzelt" om de koe
in dit geval Italië bij de horens te vatten en dat
allerlei uitvluchten zoekt om toch maar goede vrien-
den met Rome te blijven.
Wie gemeend heeft dat met het aftreden van Laval
een meer doelbewuste en prö-Engelsche politiek door i
Fi'ankrijk zou worden gevoerd, is wel zeer bedrogen
uitgekomen. i
Flandin beroept zich zeer graag op collectieve sa
menwerking en op het handvest van den Volkeren
bond, als hij steun noodig heeft tegen de agressieve
Duitsche politiek, maar zoodra er sprake is van een
eensgezind optreden tegen Italië, teneinde een eind
te maken aan den gruwelijken oorlog in Abessynië,
verschuilt hij zich evenals zijn voorganger, achter
allerlei formeele bezwaren en verlamt daardoor de
kracht van de Volkerenbondsactie.
Zoodoende is een zekere spanning in de verhouding
tusschen Eden en Flandin niet te vermijden en deze
heeft zich gisteren bij de onderhandelingen van de
Raadscommissie van Dertien weer geuit.
Flandin wilde Mussolini tegemoet komen en de
Voorzitter der Commissie naar Italië sturen om met
den Duce te praten, maar Eden verzette zich daar
tegen sterk en meende, volkomen terecht, dat dit al
lemaal maar weer uitstel beteekende en hij stelde
voor, dat de beide strijdende partijen zouden worden
uitgenoodigd om terstond een gevolmachtigde naar
Genève te zenden, opdat De Madariaga en Avenol
aanstaanden Dinsdag de onderhandelingen met beide
tegenstanders zouden kunnen beginnen.
Ook botsten de meeningen tusschen Frankrijk en
Engeland over de vraag of de Raadscommissie van
Dertien (de vredescommissie) zich zou verdagen
dan wel te Genève in zitting bijeen blijven, opdat de
voorzitter haar steeds zou kunnen raadplegen, in
dien hij dat noodig oordeelt.
Tenslotte behaalde na scherpen strijd, Eden de
overwinning, omdat vrijwel alle andere landen zich
achter Engeland plaatsten.
Het Duitsche luchtschip „Hindenburg" de L.Z. 129
heeft op zijn thuisreis van Zuid-Ameriita naar Frie-
drichshafen motorpech gehad.
Dat was Donderdagavond het alarmecrende be
richt, dat uit Bordeaux werd gezonden.
Inderdaad bleek later, dat de commandant draad
loos toestemming had gevraagd aan de Fransche re
geering om wegens motor-averij over Frankrijk te
mogen vliegen. Wat natuurlijk werd toegestaan.
De berichten omtrent de averij, eerst eenigszins
verward en onbestemd, namen langzamerhand vas-
teren vorm aan. De Duitsche minister van luchtvaart
en de Zeppelin Maatschappij gaven geen bijzonder
heden over de averij. Maar Reuter-telegrammen uit
Berlijn spreken van geruchten dat de averij zeer
ernstig was: de kleppen van de Dieselmotoren, wel
ke van een nieuwe aluminium-alliage zijn, zouden
zijn gebroken.
Ondanks dat is echter gisteravond half ze
ven het luchtschip vlot te Friedrichshafen
geland. Een groote menschenmenigte woonde
de landing bij. Een gistermorgen uit Le
Bourget ontvangen telegram maakte melding
van een verklaring van den commandant
van de L.Z. 129, dat twee van de vier moto
ren wegens defect gestopt waren en de „Hin
denburg" zijn weg door het Rhönedal moest
kiezen, omdat het moeilijk was hooger dan
3000 M. te stijgen.
Aan boord van het luchtschip. Een
sprookjesachtige reis. Hoe de passa
giers de Afrikaansche kust en Spanje
zagen.
Over de indrukken van den laatsten dag aan
boord meldde de speciale verslaggever van het
D. N. B.:
Wij varen langs de Afrikaansche kust op een
hoogte van 1300 tot 1500 M. Er heerscht nog steeds
een sterken tegenwind. Onder ons zien we de goud
gele zandlijn waartegen het witte schuim van een
hooge branding rolt. Slechts weinig landwaarts
ontwaren we steden met wit-blinkende daken. In
de Afrikaansche laagvlakte kameelen, een zwerm
flamingo's. Vliegtuigen omringen ons. Heel in de
verte ontdekten we Casablanca.
Wij veranderen van koers. Nu zijn wij boven La-
rache. Eenige mijlen er voorbij veranderen we weer
van koers en vliegen op Tanger af. Commandant
Lehmann komt vertellen, dat de weerberichten mel
ding maken van sterke tegenwinden uit de richting
van de Golf van Biscaje en Het Kanaal. Ook vindt
de koersverandering plaats met het oog op panne
aan een motor. Wij zullen den weg door het Rhöne
dal kiezen. De Fransche regeering heeft in bijzon
dere opdracht voor dit uitzonderingsgeval toege
staan, dat de Hindenburg over Frankrijk vliegt.
Onder ons bevindt zich nu Gibraltar. Met een
snelheid van 100 K.M. per uur. naderden we op 1500
M. hoogte de Middellandsche Zee en steken de zee
engte bij Gibraltar over, koers houdend op de
Spaansche oostkust. In de avondschemering ligt de
op rotsen gebouwde vesting Gibraltar onder ons.
Gigantisch steekt de rots de hoogte in. Lichtpuntjes
toonen ons de schepen, die in de haven liggen. Dan
is de rots geheel in duister gehuld. Slechts opflik
kerende lichtseinen bewijzen, dat we nog boven Gi
braltar zijn De Engelsche oorlogsschepen zijn slechts
aan hun positiclichten te herkennen.
Voor het oversteken van de zee-engte hebben we
twintig minuten noodig. Wij passeeren nog een
verlicht schip, vermoedelijk een Duitsclx toeristen
schip. Gibraltar zendt ons nog een radiogram:
Goede reis. En dan gaan we den nacht in.
Nacht over Spanje. Lichte tegenwind doet zich
gevoelen. Wij varen met een snelheid van 75 tot 90
K.M. per uur. Om 8 uur 's morgens zijn wij boven
Cartegena. Dan zien we Alicante liggen. Nu zijn
we reeds boven Cap de la Nao. Het eiland Malorce
komt in zicht. En we hebben de hoogten van Bar
celona bereikt en sedert Rio de Janeiro 4745 zeemii
len afgelegd. Brandstofverbruik 33.730 1.
Hoe de commandant over de motorsto
ring denkt.
De speciale D.N.B.-verslaggever vroeg commandant
WÊ/8"""
Vrijdag den 24sten April zal het echt
paar KI. Kossen en J. T). B. de Boer te
Kolhorn den dag herdenken waarop het
voor zestig jaar terug in het huwelijk trad
Zij zijn nog heel kras, vooral de bruigom
die nu reeds 41 jaar koster van de Ned.
Herv. Kerk is. Het is een heele tijd, 60 jaar
maar zeker niet te lang, wanneer ze in we
der zijdsche trouw en in volle tevredenheid
naast elkaar zijn versleten. Onze hartelijke
gelukwenschen bij de vele, die den jubilaris
sen in de komende dagen ongetwijveld zul
len bereiken.
Ook ergerde Eden zijn Fransche collega nog terde
ge door het voorstel om, mocht de Commissie van
Dertien met de oorlogvoerenden niet tot een resul
taat kunnen komen, reeds Donderdag a.s. de Com
missie van Achttien (de Sanctiecommissie) bij el
kaar te roepen, teneinde tot verscherping der sanc
ties te kunnen overgaan.
Het resultaat der hierover gevoerde besprekingen
was, dat de voorzitter der Commissie van Achttien
De Vasconcellos, aan de leden van zijn commissie
zal verzoeken zich gereed te houden, om onmiddel
lijk als dit noodig wordt geoordeeld, bijeen te komen.
Op alle punten heeft Eden tot dusverre gezege
vierd en het ziet er naar uit, dat Genève een meer
krachtiger en doelbewuster politiek tegen Italië zal
gaan voeren, dan tot dusver het geval is geweest.
Te betreuren is echter dat Frankrijk niet van gan-
scher harte mededoet, doch zich slechts met tegen
zin door zijn Engelschen vriend, die hij met het oog
op het Duitsche gevaar zoo dringend noodig heeft,
laat voortduwen in de richting .van een gezamen
lijke Volkerenbondspolitiek.
Ware dit niet het geval en werkte Frankrijk spon-
tana mede, dan zou ongetwijfeld spoedig aan de
menschonteerende slachting van duizenden gebrek
kig gewapende Afrikanen een eind kunnen worden
gemaakt.
HONDERDEN GEBOUWEN IN
DE ASGH GELEGD
EERST NA VIER UUR DE
BRAND MEESTER
Kanton 11 April A.N.PIn het Wes-
telijke gedeelte van Kanton heeft een ont
zaggelijke brand gewoed, die honderden ge-
bouwen in de asch heeft gelegd. Eerst nadat
het vuur gc ende vier volle ren had ge
woed, werd men des morgens tegen half zes
den brand meester.
Voor zoover bekend hebben bij deze ramp
veertien personen het leven verloren, terwijl
honderden verwondingen van verschillenden
aard bekwamen en in de ziekenhuizen moes
ten worden opgenomen.
Een wilde paniek ontstond, toen op een
gegeven oogenblik een ontploffing ontstond
in het regeerings-monopolie- bureau voor
ontplofbare stoffen in een warenhuis.
Het is op het oogenblik nog niet mogelijk
een nauwkeurige doodenlijst op te stellen.
Men gelooft echter, dat velen zijn omgeko
men. Naar het schijnt zijn ook een aantal
bij het blusschingswerk betrokken personen
om het leven gekomen.
Lehmann toe het een en ander over de bruikbaarheid
der motoren. „Het motordefect" antwoordde hij
wekt geen twijfel aan de absolute bruikbaarheid van
de motoren. Een dusdanig motordefect behoort tot
voorkomende gebeurtenissen, wanneer een motor voor
den eersten keer wordt gebezigd. De schade is geen
gevolg van 'n constructiefout. Ze is in korten tijd te
herstellen. Als we denken aan de ononderbroken
dienst der nieuwe Dieselmotoren, dan is er reden
tot tevredenheid, ja, ze mogen zelfs uitstekend wor
den genoemd. Bijzonder goed bleken de stuurinrich
ting, de ventielen, de gascellen, het geraamte en het
omhulsel. Ook het brandstofverbruik was zeer gun
stig.