Eden zegeviert Wieringerwerf groeit Hoe de Italianen oprukken De „Hindenburg" vlot geland Locarno-staten tot overeenstemming Geweldige brand te Kanton Zaterdag 11 April 1936. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9954 Nieuwe vragen aan Berlijn De oorlog in Oost Afrika Krachtige Volkenbonds-po'ifiek Huwelijkstrouw in beeld Hebben 2 motoren gestaakt •"«1 Ook het derde dorp in den Wieringermeerpolder, Wieringerwerf, groeit zienderoogen, ook al is het „stratenplan" nog niet geheel en al gereed en het weet te gebeuren, dat een van de groote tractor-ploe gers vlak voor de school verschijnt, tot groot vermaak van de jeugd natuurlijk. PARIJS, 10 April (A.N.P.) De Locarno- mogendheden hebben in hun bijeenkomst te Genève een overeenstemming bereikt. Uit Genève wordt nog gemeld: Vrijdagavond 11 uur 25 werd het volgende offici- eele communiqué aan de persvertegenwoordigers overhandigd: „De vertegenwoordigers van België, Frankrijk, het Vereenigde Koninkrijk Groot-Brittanië en Noord-Ier- land en Italië kwamen den tienden April te Genève bijeen voor een uitwisseling hunner zienswijzen. Zij hamen kennis van de door het Duitsche rijk in de alinea's 3, 4, 5, 6, en 7 van artikel 22 van het memorandum van 31 Maart 1936 ter uitdrukking ge brachte voornemens. Zij constateerden, dat de Duitsche regeering voor het herstel van onontbeerlijk vertrouwen voor de op stelling van nieuwe verdragen, geen bijdrage heeft geleverd, die in staat zou hebben gesteld tot het aan gaan van algemeene onmiddellijke onderhandelingen, öf de toepassing van artikel 7 der te Londen op 19 Maart getroffen beschikkingen. Zij waren echter van meening, dat er aan leiding bestaat alle kansen tot verzoening volledig uit te buiten. Te dien einde moeten een zeker aantal punten vervat in het Duitsche memoran dum, eerst worden opgehelderd, vooral, die waarop in het Fransche memorandum wordt gedoeld. Tot dat doel zal de vertegenwoordiger van het Vereenigd Koninkrijk zich in verbinding stellen met de Duitsche regeering. Deze zal in het bijzonder de vraag stellen, welke de draagwijdte door de Duitsche regeering toege kend aan de bilaterale overeenkomsten, door haar voorgesteld en hoe deze overeenkomsten in het ka- dei- van collectieve veiligheid of wederzijdschen bij stand, in het Volkenbondspact voorzien, zouden val- len. De vertegenwoordiger van Frankrijk maakte de noodige reserves voor het geval zich belangrijke wij zigingen in den thans in de Rijnlandzone bestaanden toestand zouden voordoen. Voor het geval dergelijke wijzigingen zich zouden voordoen, besloten de ver tegenwoordigers der vier regeeringen onmiddellijk bijeen te komen. Zij namen nota van het feit, dat de bij paragraaf 3 der beschikkingen van 19 Maart voorziene bespre- Makalla Het agentschap Stefani meldt, dat de Italiaansche strijdkrachten optrekken naar stellingen langs den twaalfden breedtegraad waar hij zij drie hoofdrichtingen volgen: In het Oos ten marcheeren het eerste legercorps en het Erythreaansche legercorps langs de lijn Kwo- ram, Gobic, Dessie, in het midden rukt het derde legercorps van Sokota op naar Labilela en Mag- dala, terwijl in het Westen het tweede legercorps na de streek van Gondar te hebben bereikt, zijn opmarsch voortzet in de richting van Debra Ta- bor, in het hartje van Godjam. Tenslotte is men bezig met de vorming van .een vierde legercorps in de Tembienzone. Hon derdduizend man werken dag en nacht aan het aanleggen van wegen, teneinde den opmarsch der verschillende colonnes mogelijk te maken. kingen tusschen de generale staven den 15en April zullen aanvangen. Zij besloten het Fransche vredesplan aan den Volkenbond te doen toekomen voor een nauwkeurig onderzoek. De toestemming der Duitsche regeering zal wor den gevraagd om ook het Duitsche memorandum aan den Volkenbond voor te leggen, onder voorbe houd van hetgeen hierboven in paragraaf 3 werd Zij zullen in elk geval ter gelegenheid van de aan staande zitting van den Volkenbondsraad te Genè ve bijeen komen. De vertegenwoordiger van Italië behield zich na mens zijn regeering zijn goedkeuring voor. VREDE OF SCHERPE SANCTIES. Nog steeds toonen de besprekingen te Genève een vastberaden Engeland, gereed om zich tezamen met de anderen recht tegenover Mussolini te plaatsen en een weifelend Frankrijk, dat aarzelt" om de koe in dit geval Italië bij de horens te vatten en dat allerlei uitvluchten zoekt om toch maar goede vrien- den met Rome te blijven. Wie gemeend heeft dat met het aftreden van Laval een meer doelbewuste en prö-Engelsche politiek door i Fi'ankrijk zou worden gevoerd, is wel zeer bedrogen uitgekomen. i Flandin beroept zich zeer graag op collectieve sa menwerking en op het handvest van den Volkeren bond, als hij steun noodig heeft tegen de agressieve Duitsche politiek, maar zoodra er sprake is van een eensgezind optreden tegen Italië, teneinde een eind te maken aan den gruwelijken oorlog in Abessynië, verschuilt hij zich evenals zijn voorganger, achter allerlei formeele bezwaren en verlamt daardoor de kracht van de Volkerenbondsactie. Zoodoende is een zekere spanning in de verhouding tusschen Eden en Flandin niet te vermijden en deze heeft zich gisteren bij de onderhandelingen van de Raadscommissie van Dertien weer geuit. Flandin wilde Mussolini tegemoet komen en de Voorzitter der Commissie naar Italië sturen om met den Duce te praten, maar Eden verzette zich daar tegen sterk en meende, volkomen terecht, dat dit al lemaal maar weer uitstel beteekende en hij stelde voor, dat de beide strijdende partijen zouden worden uitgenoodigd om terstond een gevolmachtigde naar Genève te zenden, opdat De Madariaga en Avenol aanstaanden Dinsdag de onderhandelingen met beide tegenstanders zouden kunnen beginnen. Ook botsten de meeningen tusschen Frankrijk en Engeland over de vraag of de Raadscommissie van Dertien (de vredescommissie) zich zou verdagen dan wel te Genève in zitting bijeen blijven, opdat de voorzitter haar steeds zou kunnen raadplegen, in dien hij dat noodig oordeelt. Tenslotte behaalde na scherpen strijd, Eden de overwinning, omdat vrijwel alle andere landen zich achter Engeland plaatsten. Het Duitsche luchtschip „Hindenburg" de L.Z. 129 heeft op zijn thuisreis van Zuid-Ameriita naar Frie- drichshafen motorpech gehad. Dat was Donderdagavond het alarmecrende be richt, dat uit Bordeaux werd gezonden. Inderdaad bleek later, dat de commandant draad loos toestemming had gevraagd aan de Fransche re geering om wegens motor-averij over Frankrijk te mogen vliegen. Wat natuurlijk werd toegestaan. De berichten omtrent de averij, eerst eenigszins verward en onbestemd, namen langzamerhand vas- teren vorm aan. De Duitsche minister van luchtvaart en de Zeppelin Maatschappij gaven geen bijzonder heden over de averij. Maar Reuter-telegrammen uit Berlijn spreken van geruchten dat de averij zeer ernstig was: de kleppen van de Dieselmotoren, wel ke van een nieuwe aluminium-alliage zijn, zouden zijn gebroken. Ondanks dat is echter gisteravond half ze ven het luchtschip vlot te Friedrichshafen geland. Een groote menschenmenigte woonde de landing bij. Een gistermorgen uit Le Bourget ontvangen telegram maakte melding van een verklaring van den commandant van de L.Z. 129, dat twee van de vier moto ren wegens defect gestopt waren en de „Hin denburg" zijn weg door het Rhönedal moest kiezen, omdat het moeilijk was hooger dan 3000 M. te stijgen. Aan boord van het luchtschip. Een sprookjesachtige reis. Hoe de passa giers de Afrikaansche kust en Spanje zagen. Over de indrukken van den laatsten dag aan boord meldde de speciale verslaggever van het D. N. B.: Wij varen langs de Afrikaansche kust op een hoogte van 1300 tot 1500 M. Er heerscht nog steeds een sterken tegenwind. Onder ons zien we de goud gele zandlijn waartegen het witte schuim van een hooge branding rolt. Slechts weinig landwaarts ontwaren we steden met wit-blinkende daken. In de Afrikaansche laagvlakte kameelen, een zwerm flamingo's. Vliegtuigen omringen ons. Heel in de verte ontdekten we Casablanca. Wij veranderen van koers. Nu zijn wij boven La- rache. Eenige mijlen er voorbij veranderen we weer van koers en vliegen op Tanger af. Commandant Lehmann komt vertellen, dat de weerberichten mel ding maken van sterke tegenwinden uit de richting van de Golf van Biscaje en Het Kanaal. Ook vindt de koersverandering plaats met het oog op panne aan een motor. Wij zullen den weg door het Rhöne dal kiezen. De Fransche regeering heeft in bijzon dere opdracht voor dit uitzonderingsgeval toege staan, dat de Hindenburg over Frankrijk vliegt. Onder ons bevindt zich nu Gibraltar. Met een snelheid van 100 K.M. per uur. naderden we op 1500 M. hoogte de Middellandsche Zee en steken de zee engte bij Gibraltar over, koers houdend op de Spaansche oostkust. In de avondschemering ligt de op rotsen gebouwde vesting Gibraltar onder ons. Gigantisch steekt de rots de hoogte in. Lichtpuntjes toonen ons de schepen, die in de haven liggen. Dan is de rots geheel in duister gehuld. Slechts opflik kerende lichtseinen bewijzen, dat we nog boven Gi braltar zijn De Engelsche oorlogsschepen zijn slechts aan hun positiclichten te herkennen. Voor het oversteken van de zee-engte hebben we twintig minuten noodig. Wij passeeren nog een verlicht schip, vermoedelijk een Duitsclx toeristen schip. Gibraltar zendt ons nog een radiogram: Goede reis. En dan gaan we den nacht in. Nacht over Spanje. Lichte tegenwind doet zich gevoelen. Wij varen met een snelheid van 75 tot 90 K.M. per uur. Om 8 uur 's morgens zijn wij boven Cartegena. Dan zien we Alicante liggen. Nu zijn we reeds boven Cap de la Nao. Het eiland Malorce komt in zicht. En we hebben de hoogten van Bar celona bereikt en sedert Rio de Janeiro 4745 zeemii len afgelegd. Brandstofverbruik 33.730 1. Hoe de commandant over de motorsto ring denkt. De speciale D.N.B.-verslaggever vroeg commandant WÊ/8""" Vrijdag den 24sten April zal het echt paar KI. Kossen en J. T). B. de Boer te Kolhorn den dag herdenken waarop het voor zestig jaar terug in het huwelijk trad Zij zijn nog heel kras, vooral de bruigom die nu reeds 41 jaar koster van de Ned. Herv. Kerk is. Het is een heele tijd, 60 jaar maar zeker niet te lang, wanneer ze in we der zijdsche trouw en in volle tevredenheid naast elkaar zijn versleten. Onze hartelijke gelukwenschen bij de vele, die den jubilaris sen in de komende dagen ongetwijveld zul len bereiken. Ook ergerde Eden zijn Fransche collega nog terde ge door het voorstel om, mocht de Commissie van Dertien met de oorlogvoerenden niet tot een resul taat kunnen komen, reeds Donderdag a.s. de Com missie van Achttien (de Sanctiecommissie) bij el kaar te roepen, teneinde tot verscherping der sanc ties te kunnen overgaan. Het resultaat der hierover gevoerde besprekingen was, dat de voorzitter der Commissie van Achttien De Vasconcellos, aan de leden van zijn commissie zal verzoeken zich gereed te houden, om onmiddel lijk als dit noodig wordt geoordeeld, bijeen te komen. Op alle punten heeft Eden tot dusverre gezege vierd en het ziet er naar uit, dat Genève een meer krachtiger en doelbewuster politiek tegen Italië zal gaan voeren, dan tot dusver het geval is geweest. Te betreuren is echter dat Frankrijk niet van gan- scher harte mededoet, doch zich slechts met tegen zin door zijn Engelschen vriend, die hij met het oog op het Duitsche gevaar zoo dringend noodig heeft, laat voortduwen in de richting .van een gezamen lijke Volkerenbondspolitiek. Ware dit niet het geval en werkte Frankrijk spon- tana mede, dan zou ongetwijfeld spoedig aan de menschonteerende slachting van duizenden gebrek kig gewapende Afrikanen een eind kunnen worden gemaakt. HONDERDEN GEBOUWEN IN DE ASGH GELEGD EERST NA VIER UUR DE BRAND MEESTER Kanton 11 April A.N.PIn het Wes- telijke gedeelte van Kanton heeft een ont zaggelijke brand gewoed, die honderden ge- bouwen in de asch heeft gelegd. Eerst nadat het vuur gc ende vier volle ren had ge woed, werd men des morgens tegen half zes den brand meester. Voor zoover bekend hebben bij deze ramp veertien personen het leven verloren, terwijl honderden verwondingen van verschillenden aard bekwamen en in de ziekenhuizen moes ten worden opgenomen. Een wilde paniek ontstond, toen op een gegeven oogenblik een ontploffing ontstond in het regeerings-monopolie- bureau voor ontplofbare stoffen in een warenhuis. Het is op het oogenblik nog niet mogelijk een nauwkeurige doodenlijst op te stellen. Men gelooft echter, dat velen zijn omgeko men. Naar het schijnt zijn ook een aantal bij het blusschingswerk betrokken personen om het leven gekomen. Lehmann toe het een en ander over de bruikbaarheid der motoren. „Het motordefect" antwoordde hij wekt geen twijfel aan de absolute bruikbaarheid van de motoren. Een dusdanig motordefect behoort tot voorkomende gebeurtenissen, wanneer een motor voor den eersten keer wordt gebezigd. De schade is geen gevolg van 'n constructiefout. Ze is in korten tijd te herstellen. Als we denken aan de ononderbroken dienst der nieuwe Dieselmotoren, dan is er reden tot tevredenheid, ja, ze mogen zelfs uitstekend wor den genoemd. Bijzonder goed bleken de stuurinrich ting, de ventielen, de gascellen, het geraamte en het omhulsel. Ook het brandstofverbruik was zeer gun stig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 9