Een nieuwe regeering
m
van
op een
ISO K.M. per uur
Het nieuwste ontwerp
Fokker
van
Weer vallen dooden in
Palestina
Het lek in de Engelsche
begrooting
^1
ïii
iW
fj]
n
De vliegenplaag op Urk
Rust te Harrar hersteld.
Donderdag 14 Mei 1936.
Postrekening
No. 23330
SCHACER
79ste Jaargang. No. 9977
COURANT.
Int. Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot
's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen
12 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
STARHEMBERG VAN HET NIEU
WE KABINET UITGESLOTEN.
WEENEN, li Mei (A.N.P.): Schuschnigg
heeft gisternacht om half vier de samen
stelling van het nieuwe kabinet bekend ge
maakt.
Schuschnigg zelf bekleedt in de nieuwe re
geering de functie van bondskanselier, mi
nister van buitenlandsche zaken, en minister
.van nationale verdediging.
Barenfels wordt vicekanselier in plaats van
Starhemberg, die van het nieuwe kabinet
uitgesloten is.
Den geheelen avond hadden tussehefn hondskan
selier Schuschnigg en Starhemberg besprekingen
plaats gevonden aangaande de reorganisatie van de
autoritaire macht en de consolidatie van de tucht
en de heilige eenheid binnen het vaderlandsche
front, door welke zij gezamenlijk een oplossing
trachten te vinden, waaruit de doelmatigheid hun
ner samenwerking zal blijken. Gezocht werd naar
een formule, waardoor het vaderlandsche front
werkelijk het karakter kreeg van een orgaan tot
uitvoering van den wil der regeering, waar het tot
nu toe eerder het karakter van een bond had ge
dragen. Door deze reorganisatie zouden de be
voegdheden van kolonel Adam, den secretaris-gene
raal van het vaderlandsche front, worden uitgebreid
Aangaande de wijziging in het ministerie viel het
gisteravond reeds op, dat de naaan van Starhemberg
in verband met de samenstelling van een nieuw
kabinet niet werd genoemd. Dit gaf sommigen aan
leiding daarin een aanwijzing te zien, dat hij van
de nieuwe regeering geen deel zou uitmaken, het-
gaan, zooals uit het bovenstaande bericht blijkt,
juist is gebleken,
Het kenmerkende dezer regeeringswijziging is een
meer uitgesproken concentratié .van .de. binnenland-
sche en buitenlandsche politiek'in de handen van
Schuschnigg. Het ministerie steunt op dezelfde ele
menten als voorheen en de ministers behoorende tot
de Heimwehrlcringen blijven er deel van uitmaken.
De oriëntatie der binnen- en buitenlandsche politiek
zal geen enkele wijziging ondergaan. Het belang van
de kabinetswijziging is gelegen in het feit eener her
groepeering en nauwste concentratie aller krachten
van het regiem en van alle aanhangers van het onaf
hankelijke Oostenrijk binnen het kader van het va
derlandsche front.
EEN VERKEERSVLIEGTUIG MET
SLAAPCABINES EN TWEE VER
DIEPINGEN. PLAATS VOOR 56
PASSAGIERS.
Maximum snelheid van 355 K.M. per uur
De juist versohenen catalogus van de in
zending der Nederlandsche vliegtuigenfabriek
te Amsterdam op de Internationale Lucht
vaarttentoonstelling te Stockholm, bevat na
dere gegevens omtrent het nieuwste ontwerp
van Fokker, dat te Stockholm voor de eerste
maal wordt geexposeerd, de Fokker F 56,
welk nieuw type verkeersvliegtuig geheel blijkt
te zijn uitgewerkt.
De F 56 is een viermotorige vrijdragende midden
dekker, in staat om des daags 56 passagiers te ver
voeren met een bemanning van vijf a zes man, over
een afstand van 1000 K.M. Het merkwaardigste van
dit vliegtuig is, dat het bestaat uit twee verdiepingen
Overdag heeft elk der vier afdeelingcn waaruit de
bovenverdieping bestaat, acht zitplaatsen, en wel vier
aan eiken kant van de gang, die midden door deze
compartimenten loopt.
Van de comfortabele en verstelbare tweepersoons
zetels kunnen de rugleuning zoodanig verzet worden,
dat de passagiers zoowel tegenover als achter elkaar
kunnen gaan zitten. De beneden verdieping heeft
twee afdeelingen, elk met 12 zitplaatsen.
Des nacht worden twee naast elkaar gelegen zit
plaatsen in een bed getransformeerd, terwijl boven
dien nog eenigc tegen den wand opklapbare bedden
beschikbaar zijn. Zoo biedt de F 56 voor nachtver-
keer accomodatie voor 28 passagiers, waarmee het
vliegtuig, indien ook des nachts de bemanning uit
5 a 6 personen bestaat, een actie-radius van 1600
K.M. krijgt.
In de beneden-verdieping bevindt zich rechts een
kleedkamer met twee waschtafels en links een toilet
en de trap naar de bovenverdieping. In de boven
verdieping vindt men de ruime keuken, een ves
tiaire en een tweede kleedkamer met twee wasch
tafels.
In den neus van het vliegtuig, vanwaar men met
een trapje zoowel naar de beneden als naar de bo
venverdieping kan komen, en door een luik in den
'bodem met een uitschuifbare trap zelfs op den
grond, is de cockpit, waar naast elkaar de controles
voor dubbele besturing zijn aangebracht. De vlieg-
instrumenten bevinden zich op een dashbord voor
de zitplaats van den piloot, de overige instrumen
ten zijn ingebouwd in een soort controle-tafel, die
in de cockpit staat. Direct achter de cockpit zit de
marconist en is een plaats voor de boordimecanicien
rooVnif on peftaeltaliik onder de kleed
kamer van de bovenverdieping is een bagageruimte,
die van binnen uit het toestel bereikbaar is en
voornamelijk is bedoeld voor kleinere bagage. In
een gedeelte van den vleugel bevindt zich een twee
de bagageruimte en de achterste bagageruimte ligt
achter de passagiersruimte. Beide laatste bagage
ruimten zijn zeer groot.
De vele technische bijzonderheden van de vleu
gels. de landingsklappen en de stuurvlakken kun
nen hier niet alle vermeld worden.
Het landingsgestel kan met behulp van een hy
draulische inrichting in den vluegel worden omhoog
getrokken. De beide in den vleugel gebouwd ben
zinetanks hebben een totalen inhoud van 4600 L.,
terwijl zich achter eiken motor een olietank met
een inhoud van 90 L. bevindt.
De F 56 is ontworpen voor vier luchtgekoelde
motoren van elk 800 a 1100 P.K., mits de startcapa-
citeit minstens 900 P.K. bedraagt. Het gewicht
wordt dan geraamd op 15.250 K.G., en het vliegge-
wicht met een nuttige last van 7250 K.G. op 22.500
K.G. De berekende maximumsnelheid zou 355 K.M.
per uur bedragen en de kruissnelheid op 4700 M.
hoogte 315 K.M. op 20000 meter hoogte 290 K.M.
per uur, terwijl het practische plafond 7250 meter
zou zijn en op drie motoren nog altijd 5300 M.
De stijgtijden worden berekend op 1000 M. in 3.2
minuten, 2000 M. in 6.2 min., 3000 M. in 9 min. en
5000 M. in 16.4- minuten.
De distributie van gehakt inblik
De besprekingen iusschen minister
Slingenberg en de vertegenwoordi
gers der groote gemeenten
In aansluiting aan het bericht betreffende de
conferentie van minister Slingenberg met verte
genwoordigers van de groote gemeenten is nog
het volgende medegedeeld:
Gistermorgen beeft de minister van sociale za
ken, mr. Slingenberg, een bespreking gehad met
vertegenwoordigers van de besturen van de ge
meenten, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag,
Utrecht, Haarlem, Eindhoven en Groningen be
treffende de nieuwe distributie van gehakt in
blik.
De minister beeft daarbij medegedeeld, dat bier
sprake is van een proef met een beperkte boe
veelheid als deze proef slaagt de departe
menten van Landbouw en Visscherij en van So
ciale zaken zoo spoedig mogelijk zullen overleg
gen of deze proef in een definitieve regeling zal
kunnen worden omgezet, waarbij dan ook de an
dere vleescbfabrikanten zouden worden betrok
ken.
De vertegenwoordigers der gemeentebesturen
spraken er unaniem hun waardeering overuitdat
de regeering zoo spoedig reeds de noodige acti
viteit heeft getoond en zij het mogelijk heeft ge
maakt, dat deze proef wordt genomen.
De beeren' werden in de gelegenheid gesteld,
bet nieuwe product te keuren. Zij waren vol lof
over den buitengewoon goeden smaak en be
twijfelden dan ook niet of het nieuwe gebakt zal
een dankbaar onthaal vinden.
Alle gemeentebesturen zegden volgaarne toe
de volle medewerking voor een slagen der proef
te zullen verleenen.
Wij kunnen hieraan nog toevoegen, dat het
der regeering is gelukt, den prijs van 35 cent per
bus te handhaven.
19-JARIGE VROUW TER DOOD VEROOR
DEELD.
Eisenacb 13 Mei (A.N.P.) Gister is te
Eisenach in Duitschland een 19-jarige vrouw ter
dood veroordeeld. Zij bad baar verloofde vergif
tigd.
ENGELSCHE WAARSCHUWING
AAN DE ARABIEREN.
Jeruzalem, 13 Mei (ANP) De toestand in
Palestina blijft onrustig, de staking van de
Arabieren duurt voort en gisterhebben op
nieuw daden van terreur plaats gehad. Naar
de oude wijken van Jeruzalem is politiever-
sterking gezonden, aangezien hier een Jood
is gedood.
In verscheidene deelen van het land is de
oogst verbrand en ook andere goederen gin
gen in vlammen op.
De politie heeft gisterochtend twee Arabi
sche demonstraties verstrooid. Hierbij zijn
geen slachtoffers gevallen.
Nader wordt nog uit Jeruzalem gemeld, dat de
onlusten weer verergerd zijn. Tegenover de oude
stad is een bom ontploft. De politie heeft ongeveer
zeshonderd personen gearresteerd. De autoriteiten
hebben den alarmtoestand afgekondigd in de oude
stad. Dientengevolge moeten bij zonsondergang de
lichten gedoofd worden en is elk verkeer verboden.
Van verschillende plaatsen wordt gemeld, dat de
huizen en de oogst in brand werd gestoken.
Te Jaffa heeft de politie een tweetal*demonstraties
van Arabieren uiteengejaagd.
De hooge commissaris in Palestina heeft
Dinsdagavond in een radioredevoering tot
de Arabische bevolking de waarschuwing ge
richt, dat de regeering alle uitspattingen zal
onderdrukken en alle schuldigen zal straf
fen.
De in Palestina uit Egypte aangekomen tanks en
pantserwagens zullen evenals de troepenversterkin
gen de taak hebben, aanvallen op particulieren
eigendom, welke den laatsten tijd zijn voorgekomen,
te verhinderen. Het is noodig de politie onder mili
taire bescherming te stellen.
Jeruzalem. Ondanks 't ultimatum der Arabieren
heeft de Britsche hooge commissaris zijn goedkeu
ring gehecht aan een door de Joodsche gemeen
schap opgesteld arbeidsplan en medegedeeld, dat
hij het aantal immigratiecertificaten zal vaststellen,
dat aan Israëlitische immigranten zal worden uit
gereikt. De Arabische en anti-Joodsche agitatie
dreigt zich thans echter tot buiten Palestina uit te
breiden. De opperste raad der Arabieren, heeft n.1.
naar Egypte, Syrië, Marokko en Irak agitatoren ge
zonden, die tot taak hebben, propaganda te maken
voor de Arabieren in Palestina en betoogingen te
organiseeren tegen de Joden en in het bijzonder
tegen de nationale haardstede der Joden in Pales
tina. Volgens mededeelingen van het bureau van
den Britschen hoogen commisaris zijn sedert het
begin der onlusten 600 arrestaties verricht.
Algemeene staking in Griekenland
vrijwel mislukt.
Athene Afgezien van enkele minder ernsti
ge incidenten is de dag van de algemeene staking
in geheel Griekenland kalm verloopen. De sta
king zelf is vrijwel mislukt. Daar zij voor 24 uur
werd afgekondigd moest zij Woensdag te midder
nacht eindigen.
Te Athene hebben de stakers tramwagens met
steenen gebombardeerd en er de ruiten van in
geworpen. Eenzelfde lot trof de winkelruiten van
vele winkels in de hoofdstraten. Een aantal sta
kers werd gearresteerd. De regeering had uitge
breide maatregelen getroffen voor de handha
ving der orde Postkantoren, telefooncentrales en
bakkerijen werden door militairen bewaakt, ter
wijl in de restaurants politie toezicht hield. Ook
de buitenlandsche legaties stonden onder gewa
pende bewaking. In vele deelen der stad sur
veilleerde de politie in vrachtauto's. Alle bijeen
komsten waren door de autoriteiten verboden.
EEN NIEUWE AUTOWEG VAN
DEN HAAG NAAR UTRECHT.
Reikhalzend ziet automobielrijdend Nederland uit
naar het tot stand brengen van den nieuwen weg
's GravenhageUtrecht, welke den afstand tus-
sohen deze twee plaatsen van 70 tot 60 Km. zal te
rugbrengen. De voltooiing wordt begin 1940 ver
wacht.
Het zal velen belang inboezemen schrijft de
K.N.A.C. reeds thans enkelet echnische gegevens
omtrent deze toekomstige „Autostrada" te vernemen.
De weg wordt uitgevoerd met gescheiden banen
voor op- en afgaand snelverkeer, elk ter breedte van
6 M., met ter weerszijden kantstrooken van ó.50 M.
Daartusschen, bevindt zich een beplante strook.
De beplanting dient om verblinding door tegenlig
gers te voorkomen. Aan de uiterste zijden bevinden
zich nog verharde parkeerbermen van 1.75 M. breed
te. Op eenigen afstand van den rijweg komt een rij
wielpad voor verkeer in beide richtingen.
Bij het ontwerp van den weg werd als uit
gangspunt genomen een maximale snelheid
van 150 km. per uur, bij welke snelheid de
weg nog zonder gevaar moet kunnen worden
bereden. Door het aannemen van deze
cniv.oïri. efin bepaalde remvertraging en
een reactietijd van 1 seconde om tot de rem-
handeling te komen (z.g. schri'kseconde)
kon men berekenen, over welken afstand
men vrij zicht moest hebben, opdat een mo
torvoertuig ten allen tijde tijdig voor een
obstakel zal leunnen stoppen.
Voor de bogen heeft men stralen gekozen van 2000
m., slechts in enkele uitzonderingsgevallen worden
ook hogen van 1000 m. toegepast. Tegengestelde hel
lingen (bijv. op- en afritten van viaducten) sluiten op
elkaar aan met bogen in het verticale vlak met een
straal van 13.000 M., waardoor doorloopend een be
hoorlijk uitzicht gewaarborgd blijft.
Het spreekt vanzelf, dat in de bochten voor een
goede verkanting (omhoog loopen van den buiten
kant van het wegdek) is gezorgd. Men is daarbij
niet verder kunnen gaan dan een helling van
1 10, omdat de weg ook hij kjeinere snelheden be
reden moet kunnen- worden, zonder dat men in de
bocht naar binnen afglijdt.
Iets nieuws.
Een noviteit voor Nederland is het dwarsprofiel
van dezen weg. Aangezien een gesloten wegdek
wordt toegepast, kan met een geringe dwarshel-
ling worden volstaan.
De buitenste verkeersstrook van 3 M. breedte ver
krijgt nl. een helling van 1 85, de binnenste (de in
haalstrook dus) van 1 55. Deze laatste strook
wordt niet geheel vlak uitgevoerd, doch hol vol
gens een cirkelboog met een straal van 1.75 M.
Van het holle profiel wordt een vastere ligging
van den wagen bij het inhalen verwacht en voorts
een betere verkeersdiscipline, omdat de autobe
stuurders bij voorkeur op het minder verkante ge
deelte, nl. den rechterverkeersstrook, zullen gaan
rijden.
Het onderzoek wordt voortgezet
De onderzoekingen inzake het lek in de Engel
sche begrooting worden nog steeds voortgezet.
De onderstaatssecretaris, Sir Warren Fisher,
verklaarde, dat geen enkele hoofdambtenar met
absolute zekerheid iets kan weten, dfschoon get.
toegaf, dat zij heel veel konden gissen wat la
ter op waarheid zou blijken te berusten. Daarom
was ook hun absolute geheimhouding opgelegd.
Get. Bates die voor 11.900 pst. verzekeringen ie
gen belastingverhooging heeft gesloten werd nog
maals voorgeroepen en ontkende met de meeste
stelligheid dat bij van wien dan ook eenige in
lichtingen had ontvangen. Bij een post van dui
zend pond, dien hij hij op naam van zijn secre
taresse, mevrouw Stubbs en een andere, dien hij
op naam van zijn zoon had afgesloten, had hij
alleen zijn naam achterbaks gehouden, omdat
hij als rijk man bekend stond en toch graag de
gunstigste voorwaarden wilde bedingen.
Get. gaf nog de inlichting, dat hij het publi
catierecht van een biographie van minister Tho
mas, dien hij 20 jaar kende, voor 20.000 pond
had gekocht en dat Thomas van deze som weer
p.st. 15000 aan get had verstrekt tot aankoop van
een huis met tuin, waar de minister na zijn pen-
sionneering wilde gaan wonen.
Rechter Porter dankte get. voor zijn onom-
wonde verklaringen, maai; vond alleen het punt
nog onopgehelderd, waarom de heer Bates zich
wel dit jaar tegen belastingverhooging had laten
verzekeren en in '33 en '34 b.v. toen het veel
waarschijnlijker was dat er een of ander verhoo
ging zou komen, niet.
Vandaag wordt minister Thomas zelf als get.
gehoord.
Zooals reeds elders in dP nummer in een kort
bericht gemeld, heerscht op het oogenblik op Urk
een ware vliegenplaag, die de bewoners grooten last
veroorzaakt. Vrij algemeen neemt men den Afsluit
dijk als oorzaak van dit euvel aan, daar de plaag
niet alleen op Urk, doch op het geheelo IJsselmecr
heerscht. Uiteraard heeft men er op het open water
minder hinder van dan op het land.
Zoowel in de scholen, deh uizen, als op de stra
ten, brengen millioenen vliegen, die weliswaar niet
van een kwaadaardige soort zijn, grooten last. Men
is genoodzaakt ramen en deuren zooveel mogelijk
gesloten te houden om de vliegjes buiten te houden.
De vogels houden er wel opruiming onder, doch af
doende is dit geenszins.
In de visschersschepen komen de vliegjes in der
gelijke aantallen voor dat het meermalen is voor
gekomen dat een kompaslicht werd uitgedoofd. De
duizenden doode vliegjes die in de vlam vallen
ve'rstikken deze, de zuurstoftoevoer wordt eenvoudig
afgesneden. Ook de zeilen en de andere onderdee-
len van de schepen, zitten vol, waartegen men als
eenig bestrijdingsmiddel toepast het doodbranden,
daar wegspoelen niet meer helpt.
Aangezien men op Urk een waterleiding mist,
koestert men vrees voor de volksgezondheid.
Gevangenen uitgebroken
Twee dooden, vier gewonden.
New York: In South Mc. Calester in Oklaho-
ma, is gister een groep gevangenen uit het tuchthuis
uitgebroken. Twaalf mannen, die te werk gesteld wa
ren in de tegelbakkerij van de staatgevangenis over
vielen de bewakers met messen en gebruikten hen
als horstwering. Vervolgens overweldigden zij do ci
piers en namen hun de geweren af. Zij vluchtten in
een auto.
Onderweg maakten zij zich meester van een vracht
auto, waarmee zij wisten te ontkomen.
Tijdens een strijd tusschen de gevangenen en de
bewakers, werd een der opzichters van de werkplaats
en een gevangene doodgeschoten, terwijl vier gevan
genen werden gewond.
PLUNDERAARS NAAR DE OM
RINGENDE HEUVELS GEJAAGD.
HARRAR, .13 Mei (A.N.P.)Na de plundering
is de kalmte snel hersteld, nu de Italianen" de stad
hebben bezet. De plunderaars zijn naar de omringen
de heuvels gejaagd en de gouverneur van de stad
heeft in alle richtingen boodschappers gezonden, die
de Abessijnsche soldaten moeten zeggen, dat de Ita
lianen hen naar hun haardsteden zullen terugzenden,
zoodra zij de wapens neerleggen.
In een korte indrukwekkende plechtigheid is de
Italiaansche vlag op het oude Ghebi gcheschen.
Italiaansch protest te Jeruzalem. Over
de officieele ontvangst aan den Negus
bereid.
Jeruzalem: De consul-generaal van Italië
heeft een protest gericht tot de regeering van Pa
lestina wegens de officieele ontvangst aan den kei
zer van Abessinië bereid.