Een nieuwe regeering m van op een ISO K.M. per uur Het nieuwste ontwerp Fokker van Weer vallen dooden in Palestina Het lek in de Engelsche begrooting ^1 ïii iW fj] n De vliegenplaag op Urk Rust te Harrar hersteld. Donderdag 14 Mei 1936. Postrekening No. 23330 SCHACER 79ste Jaargang. No. 9977 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen 12 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. STARHEMBERG VAN HET NIEU WE KABINET UITGESLOTEN. WEENEN, li Mei (A.N.P.): Schuschnigg heeft gisternacht om half vier de samen stelling van het nieuwe kabinet bekend ge maakt. Schuschnigg zelf bekleedt in de nieuwe re geering de functie van bondskanselier, mi nister van buitenlandsche zaken, en minister .van nationale verdediging. Barenfels wordt vicekanselier in plaats van Starhemberg, die van het nieuwe kabinet uitgesloten is. Den geheelen avond hadden tussehefn hondskan selier Schuschnigg en Starhemberg besprekingen plaats gevonden aangaande de reorganisatie van de autoritaire macht en de consolidatie van de tucht en de heilige eenheid binnen het vaderlandsche front, door welke zij gezamenlijk een oplossing trachten te vinden, waaruit de doelmatigheid hun ner samenwerking zal blijken. Gezocht werd naar een formule, waardoor het vaderlandsche front werkelijk het karakter kreeg van een orgaan tot uitvoering van den wil der regeering, waar het tot nu toe eerder het karakter van een bond had ge dragen. Door deze reorganisatie zouden de be voegdheden van kolonel Adam, den secretaris-gene raal van het vaderlandsche front, worden uitgebreid Aangaande de wijziging in het ministerie viel het gisteravond reeds op, dat de naaan van Starhemberg in verband met de samenstelling van een nieuw kabinet niet werd genoemd. Dit gaf sommigen aan leiding daarin een aanwijzing te zien, dat hij van de nieuwe regeering geen deel zou uitmaken, het- gaan, zooals uit het bovenstaande bericht blijkt, juist is gebleken, Het kenmerkende dezer regeeringswijziging is een meer uitgesproken concentratié .van .de. binnenland- sche en buitenlandsche politiek'in de handen van Schuschnigg. Het ministerie steunt op dezelfde ele menten als voorheen en de ministers behoorende tot de Heimwehrlcringen blijven er deel van uitmaken. De oriëntatie der binnen- en buitenlandsche politiek zal geen enkele wijziging ondergaan. Het belang van de kabinetswijziging is gelegen in het feit eener her groepeering en nauwste concentratie aller krachten van het regiem en van alle aanhangers van het onaf hankelijke Oostenrijk binnen het kader van het va derlandsche front. EEN VERKEERSVLIEGTUIG MET SLAAPCABINES EN TWEE VER DIEPINGEN. PLAATS VOOR 56 PASSAGIERS. Maximum snelheid van 355 K.M. per uur De juist versohenen catalogus van de in zending der Nederlandsche vliegtuigenfabriek te Amsterdam op de Internationale Lucht vaarttentoonstelling te Stockholm, bevat na dere gegevens omtrent het nieuwste ontwerp van Fokker, dat te Stockholm voor de eerste maal wordt geexposeerd, de Fokker F 56, welk nieuw type verkeersvliegtuig geheel blijkt te zijn uitgewerkt. De F 56 is een viermotorige vrijdragende midden dekker, in staat om des daags 56 passagiers te ver voeren met een bemanning van vijf a zes man, over een afstand van 1000 K.M. Het merkwaardigste van dit vliegtuig is, dat het bestaat uit twee verdiepingen Overdag heeft elk der vier afdeelingcn waaruit de bovenverdieping bestaat, acht zitplaatsen, en wel vier aan eiken kant van de gang, die midden door deze compartimenten loopt. Van de comfortabele en verstelbare tweepersoons zetels kunnen de rugleuning zoodanig verzet worden, dat de passagiers zoowel tegenover als achter elkaar kunnen gaan zitten. De beneden verdieping heeft twee afdeelingen, elk met 12 zitplaatsen. Des nacht worden twee naast elkaar gelegen zit plaatsen in een bed getransformeerd, terwijl boven dien nog eenigc tegen den wand opklapbare bedden beschikbaar zijn. Zoo biedt de F 56 voor nachtver- keer accomodatie voor 28 passagiers, waarmee het vliegtuig, indien ook des nachts de bemanning uit 5 a 6 personen bestaat, een actie-radius van 1600 K.M. krijgt. In de beneden-verdieping bevindt zich rechts een kleedkamer met twee waschtafels en links een toilet en de trap naar de bovenverdieping. In de boven verdieping vindt men de ruime keuken, een ves tiaire en een tweede kleedkamer met twee wasch tafels. In den neus van het vliegtuig, vanwaar men met een trapje zoowel naar de beneden als naar de bo venverdieping kan komen, en door een luik in den 'bodem met een uitschuifbare trap zelfs op den grond, is de cockpit, waar naast elkaar de controles voor dubbele besturing zijn aangebracht. De vlieg- instrumenten bevinden zich op een dashbord voor de zitplaats van den piloot, de overige instrumen ten zijn ingebouwd in een soort controle-tafel, die in de cockpit staat. Direct achter de cockpit zit de marconist en is een plaats voor de boordimecanicien rooVnif on peftaeltaliik onder de kleed kamer van de bovenverdieping is een bagageruimte, die van binnen uit het toestel bereikbaar is en voornamelijk is bedoeld voor kleinere bagage. In een gedeelte van den vleugel bevindt zich een twee de bagageruimte en de achterste bagageruimte ligt achter de passagiersruimte. Beide laatste bagage ruimten zijn zeer groot. De vele technische bijzonderheden van de vleu gels. de landingsklappen en de stuurvlakken kun nen hier niet alle vermeld worden. Het landingsgestel kan met behulp van een hy draulische inrichting in den vluegel worden omhoog getrokken. De beide in den vleugel gebouwd ben zinetanks hebben een totalen inhoud van 4600 L., terwijl zich achter eiken motor een olietank met een inhoud van 90 L. bevindt. De F 56 is ontworpen voor vier luchtgekoelde motoren van elk 800 a 1100 P.K., mits de startcapa- citeit minstens 900 P.K. bedraagt. Het gewicht wordt dan geraamd op 15.250 K.G., en het vliegge- wicht met een nuttige last van 7250 K.G. op 22.500 K.G. De berekende maximumsnelheid zou 355 K.M. per uur bedragen en de kruissnelheid op 4700 M. hoogte 315 K.M. op 20000 meter hoogte 290 K.M. per uur, terwijl het practische plafond 7250 meter zou zijn en op drie motoren nog altijd 5300 M. De stijgtijden worden berekend op 1000 M. in 3.2 minuten, 2000 M. in 6.2 min., 3000 M. in 9 min. en 5000 M. in 16.4- minuten. De distributie van gehakt inblik De besprekingen iusschen minister Slingenberg en de vertegenwoordi gers der groote gemeenten In aansluiting aan het bericht betreffende de conferentie van minister Slingenberg met verte genwoordigers van de groote gemeenten is nog het volgende medegedeeld: Gistermorgen beeft de minister van sociale za ken, mr. Slingenberg, een bespreking gehad met vertegenwoordigers van de besturen van de ge meenten, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlem, Eindhoven en Groningen be treffende de nieuwe distributie van gehakt in blik. De minister beeft daarbij medegedeeld, dat bier sprake is van een proef met een beperkte boe veelheid als deze proef slaagt de departe menten van Landbouw en Visscherij en van So ciale zaken zoo spoedig mogelijk zullen overleg gen of deze proef in een definitieve regeling zal kunnen worden omgezet, waarbij dan ook de an dere vleescbfabrikanten zouden worden betrok ken. De vertegenwoordigers der gemeentebesturen spraken er unaniem hun waardeering overuitdat de regeering zoo spoedig reeds de noodige acti viteit heeft getoond en zij het mogelijk heeft ge maakt, dat deze proef wordt genomen. De beeren' werden in de gelegenheid gesteld, bet nieuwe product te keuren. Zij waren vol lof over den buitengewoon goeden smaak en be twijfelden dan ook niet of het nieuwe gebakt zal een dankbaar onthaal vinden. Alle gemeentebesturen zegden volgaarne toe de volle medewerking voor een slagen der proef te zullen verleenen. Wij kunnen hieraan nog toevoegen, dat het der regeering is gelukt, den prijs van 35 cent per bus te handhaven. 19-JARIGE VROUW TER DOOD VEROOR DEELD. Eisenacb 13 Mei (A.N.P.) Gister is te Eisenach in Duitschland een 19-jarige vrouw ter dood veroordeeld. Zij bad baar verloofde vergif tigd. ENGELSCHE WAARSCHUWING AAN DE ARABIEREN. Jeruzalem, 13 Mei (ANP) De toestand in Palestina blijft onrustig, de staking van de Arabieren duurt voort en gisterhebben op nieuw daden van terreur plaats gehad. Naar de oude wijken van Jeruzalem is politiever- sterking gezonden, aangezien hier een Jood is gedood. In verscheidene deelen van het land is de oogst verbrand en ook andere goederen gin gen in vlammen op. De politie heeft gisterochtend twee Arabi sche demonstraties verstrooid. Hierbij zijn geen slachtoffers gevallen. Nader wordt nog uit Jeruzalem gemeld, dat de onlusten weer verergerd zijn. Tegenover de oude stad is een bom ontploft. De politie heeft ongeveer zeshonderd personen gearresteerd. De autoriteiten hebben den alarmtoestand afgekondigd in de oude stad. Dientengevolge moeten bij zonsondergang de lichten gedoofd worden en is elk verkeer verboden. Van verschillende plaatsen wordt gemeld, dat de huizen en de oogst in brand werd gestoken. Te Jaffa heeft de politie een tweetal*demonstraties van Arabieren uiteengejaagd. De hooge commissaris in Palestina heeft Dinsdagavond in een radioredevoering tot de Arabische bevolking de waarschuwing ge richt, dat de regeering alle uitspattingen zal onderdrukken en alle schuldigen zal straf fen. De in Palestina uit Egypte aangekomen tanks en pantserwagens zullen evenals de troepenversterkin gen de taak hebben, aanvallen op particulieren eigendom, welke den laatsten tijd zijn voorgekomen, te verhinderen. Het is noodig de politie onder mili taire bescherming te stellen. Jeruzalem. Ondanks 't ultimatum der Arabieren heeft de Britsche hooge commissaris zijn goedkeu ring gehecht aan een door de Joodsche gemeen schap opgesteld arbeidsplan en medegedeeld, dat hij het aantal immigratiecertificaten zal vaststellen, dat aan Israëlitische immigranten zal worden uit gereikt. De Arabische en anti-Joodsche agitatie dreigt zich thans echter tot buiten Palestina uit te breiden. De opperste raad der Arabieren, heeft n.1. naar Egypte, Syrië, Marokko en Irak agitatoren ge zonden, die tot taak hebben, propaganda te maken voor de Arabieren in Palestina en betoogingen te organiseeren tegen de Joden en in het bijzonder tegen de nationale haardstede der Joden in Pales tina. Volgens mededeelingen van het bureau van den Britschen hoogen commisaris zijn sedert het begin der onlusten 600 arrestaties verricht. Algemeene staking in Griekenland vrijwel mislukt. Athene Afgezien van enkele minder ernsti ge incidenten is de dag van de algemeene staking in geheel Griekenland kalm verloopen. De sta king zelf is vrijwel mislukt. Daar zij voor 24 uur werd afgekondigd moest zij Woensdag te midder nacht eindigen. Te Athene hebben de stakers tramwagens met steenen gebombardeerd en er de ruiten van in geworpen. Eenzelfde lot trof de winkelruiten van vele winkels in de hoofdstraten. Een aantal sta kers werd gearresteerd. De regeering had uitge breide maatregelen getroffen voor de handha ving der orde Postkantoren, telefooncentrales en bakkerijen werden door militairen bewaakt, ter wijl in de restaurants politie toezicht hield. Ook de buitenlandsche legaties stonden onder gewa pende bewaking. In vele deelen der stad sur veilleerde de politie in vrachtauto's. Alle bijeen komsten waren door de autoriteiten verboden. EEN NIEUWE AUTOWEG VAN DEN HAAG NAAR UTRECHT. Reikhalzend ziet automobielrijdend Nederland uit naar het tot stand brengen van den nieuwen weg 's GravenhageUtrecht, welke den afstand tus- sohen deze twee plaatsen van 70 tot 60 Km. zal te rugbrengen. De voltooiing wordt begin 1940 ver wacht. Het zal velen belang inboezemen schrijft de K.N.A.C. reeds thans enkelet echnische gegevens omtrent deze toekomstige „Autostrada" te vernemen. De weg wordt uitgevoerd met gescheiden banen voor op- en afgaand snelverkeer, elk ter breedte van 6 M., met ter weerszijden kantstrooken van ó.50 M. Daartusschen, bevindt zich een beplante strook. De beplanting dient om verblinding door tegenlig gers te voorkomen. Aan de uiterste zijden bevinden zich nog verharde parkeerbermen van 1.75 M. breed te. Op eenigen afstand van den rijweg komt een rij wielpad voor verkeer in beide richtingen. Bij het ontwerp van den weg werd als uit gangspunt genomen een maximale snelheid van 150 km. per uur, bij welke snelheid de weg nog zonder gevaar moet kunnen worden bereden. Door het aannemen van deze cniv.oïri. efin bepaalde remvertraging en een reactietijd van 1 seconde om tot de rem- handeling te komen (z.g. schri'kseconde) kon men berekenen, over welken afstand men vrij zicht moest hebben, opdat een mo torvoertuig ten allen tijde tijdig voor een obstakel zal leunnen stoppen. Voor de bogen heeft men stralen gekozen van 2000 m., slechts in enkele uitzonderingsgevallen worden ook hogen van 1000 m. toegepast. Tegengestelde hel lingen (bijv. op- en afritten van viaducten) sluiten op elkaar aan met bogen in het verticale vlak met een straal van 13.000 M., waardoor doorloopend een be hoorlijk uitzicht gewaarborgd blijft. Het spreekt vanzelf, dat in de bochten voor een goede verkanting (omhoog loopen van den buiten kant van het wegdek) is gezorgd. Men is daarbij niet verder kunnen gaan dan een helling van 1 10, omdat de weg ook hij kjeinere snelheden be reden moet kunnen- worden, zonder dat men in de bocht naar binnen afglijdt. Iets nieuws. Een noviteit voor Nederland is het dwarsprofiel van dezen weg. Aangezien een gesloten wegdek wordt toegepast, kan met een geringe dwarshel- ling worden volstaan. De buitenste verkeersstrook van 3 M. breedte ver krijgt nl. een helling van 1 85, de binnenste (de in haalstrook dus) van 1 55. Deze laatste strook wordt niet geheel vlak uitgevoerd, doch hol vol gens een cirkelboog met een straal van 1.75 M. Van het holle profiel wordt een vastere ligging van den wagen bij het inhalen verwacht en voorts een betere verkeersdiscipline, omdat de autobe stuurders bij voorkeur op het minder verkante ge deelte, nl. den rechterverkeersstrook, zullen gaan rijden. Het onderzoek wordt voortgezet De onderzoekingen inzake het lek in de Engel sche begrooting worden nog steeds voortgezet. De onderstaatssecretaris, Sir Warren Fisher, verklaarde, dat geen enkele hoofdambtenar met absolute zekerheid iets kan weten, dfschoon get. toegaf, dat zij heel veel konden gissen wat la ter op waarheid zou blijken te berusten. Daarom was ook hun absolute geheimhouding opgelegd. Get. Bates die voor 11.900 pst. verzekeringen ie gen belastingverhooging heeft gesloten werd nog maals voorgeroepen en ontkende met de meeste stelligheid dat bij van wien dan ook eenige in lichtingen had ontvangen. Bij een post van dui zend pond, dien hij hij op naam van zijn secre taresse, mevrouw Stubbs en een andere, dien hij op naam van zijn zoon had afgesloten, had hij alleen zijn naam achterbaks gehouden, omdat hij als rijk man bekend stond en toch graag de gunstigste voorwaarden wilde bedingen. Get. gaf nog de inlichting, dat hij het publi catierecht van een biographie van minister Tho mas, dien hij 20 jaar kende, voor 20.000 pond had gekocht en dat Thomas van deze som weer p.st. 15000 aan get had verstrekt tot aankoop van een huis met tuin, waar de minister na zijn pen- sionneering wilde gaan wonen. Rechter Porter dankte get. voor zijn onom- wonde verklaringen, maai; vond alleen het punt nog onopgehelderd, waarom de heer Bates zich wel dit jaar tegen belastingverhooging had laten verzekeren en in '33 en '34 b.v. toen het veel waarschijnlijker was dat er een of ander verhoo ging zou komen, niet. Vandaag wordt minister Thomas zelf als get. gehoord. Zooals reeds elders in dP nummer in een kort bericht gemeld, heerscht op het oogenblik op Urk een ware vliegenplaag, die de bewoners grooten last veroorzaakt. Vrij algemeen neemt men den Afsluit dijk als oorzaak van dit euvel aan, daar de plaag niet alleen op Urk, doch op het geheelo IJsselmecr heerscht. Uiteraard heeft men er op het open water minder hinder van dan op het land. Zoowel in de scholen, deh uizen, als op de stra ten, brengen millioenen vliegen, die weliswaar niet van een kwaadaardige soort zijn, grooten last. Men is genoodzaakt ramen en deuren zooveel mogelijk gesloten te houden om de vliegjes buiten te houden. De vogels houden er wel opruiming onder, doch af doende is dit geenszins. In de visschersschepen komen de vliegjes in der gelijke aantallen voor dat het meermalen is voor gekomen dat een kompaslicht werd uitgedoofd. De duizenden doode vliegjes die in de vlam vallen ve'rstikken deze, de zuurstoftoevoer wordt eenvoudig afgesneden. Ook de zeilen en de andere onderdee- len van de schepen, zitten vol, waartegen men als eenig bestrijdingsmiddel toepast het doodbranden, daar wegspoelen niet meer helpt. Aangezien men op Urk een waterleiding mist, koestert men vrees voor de volksgezondheid. Gevangenen uitgebroken Twee dooden, vier gewonden. New York: In South Mc. Calester in Oklaho- ma, is gister een groep gevangenen uit het tuchthuis uitgebroken. Twaalf mannen, die te werk gesteld wa ren in de tegelbakkerij van de staatgevangenis over vielen de bewakers met messen en gebruikten hen als horstwering. Vervolgens overweldigden zij do ci piers en namen hun de geweren af. Zij vluchtten in een auto. Onderweg maakten zij zich meester van een vracht auto, waarmee zij wisten te ontkomen. Tijdens een strijd tusschen de gevangenen en de bewakers, werd een der opzichters van de werkplaats en een gevangene doodgeschoten, terwijl vier gevan genen werden gewond. PLUNDERAARS NAAR DE OM RINGENDE HEUVELS GEJAAGD. HARRAR, .13 Mei (A.N.P.)Na de plundering is de kalmte snel hersteld, nu de Italianen" de stad hebben bezet. De plunderaars zijn naar de omringen de heuvels gejaagd en de gouverneur van de stad heeft in alle richtingen boodschappers gezonden, die de Abessijnsche soldaten moeten zeggen, dat de Ita lianen hen naar hun haardsteden zullen terugzenden, zoodra zij de wapens neerleggen. In een korte indrukwekkende plechtigheid is de Italiaansche vlag op het oude Ghebi gcheschen. Italiaansch protest te Jeruzalem. Over de officieele ontvangst aan den Negus bereid. Jeruzalem: De consul-generaal van Italië heeft een protest gericht tot de regeering van Pa lestina wegens de officieele ontvangst aan den kei zer van Abessinië bereid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1