Economische Kroniek Spoorboekjes bij SCHMALZ KOOPT 011 SCHMALZ! Visscherij artikelen AUTO Éulan I Koopt uw KLEEDING Schip en Auto* PINKSTER NADERT BIJ SCHMALZ GEKLEED nieuwe rijwielen goed Zaterdag 23 Mei 1S36. SCHAGER COURANT. Vierde Blad. No. 9982 Een goede vangst. Boekhandel v.h. TRAPMAN Co. N. SN AAS, Molenstraat C 29, Schagen Tel. 143 Wat U bij SCHMALZ koopt SPECIFIEK NEDERLANDSCHE TRANSPORTMOEILIJKHEDEN. KAPITAALVERNIETIGING DOOR TE GROOTE OPVOERING DER VERKEERSMIDDELEN EN VER KEERSWEGEN, ~- Er zijn slechts weinig landen ter wereld, waar het ■verkeer te water zulk een omvang heeft gehad als in Nederland. We willen de omstandigheden, die daartoe hebben bijgedragen, niet nagaan, de vast stelling van het feit is voldoende. Enkele cijfers stellen dit ten duidelijkste in het licht. In het jaar 1930 bedroeg de lengte der bevaar bare waterwegen in; Duitschland Frankrijk Rusland Nederland 12.300 K.M. 12.000 K.M. 90.000 K.M. 4.800 KAL Neemt men daarbij in aanmerking, dat de grootte dezer verschillende landen ongeveer bedroeg Duitschland Frankrijk Rusland Nederland 470.000 K.M.2 550.000 K.M.2 6.000.000 K.M.2 34.000 K.M.2 dan blijkt daaruit, dat percentsgewijs, omgerekend over de uitgestrektheid het waterwegennet in ons land verreweg het grootst is. De hoeveelheid goederen, dat per schip wordt ver- ,,'voerd, is daarmee in evenredigheid. Dit bedroeg in 1930 in; Duitschland Frankrijk Nederland Rusland 105 millioen ton 53 millioen ton 49 millioen ton 75 millioen ton Hoe belangrijk dit cijfer voor Nederland is, springt sterk in het oog, wanneer men verneemt, dat om streeks 1930 de Nederlandsche binnenvaart onge veer S5 van onzen uit-, in- en doorvoer voor haar rekening nam tegen de spoorwegen 15 Waarbij de zeescheepvaart buiten beschouwing is gelaten. Dit bezit aan waterwegen mocht worden be schouwd als een nationaal bezit. Intusscben gaat het onze binnenscheepvaart slecht. Het lijkt of ze sedert het opkomend autoverkeer met een volkomen ondergang wordt bedreigd. Dit is na tuurlijk niet het geval. Allerlei factoren echter hebben samenge werkt om de crisis in deze tak van bedrijf \e verscherpen. Door de ingetreden malaise verminderde op zichzelf de totaalhoeveel- heid der te vervoeren goederen. Deze drukte daarom zoo zwaar, wijl de capaciteit onzer binnenvloot buitengewoon was opgevoerd. Dit was het gevolg van de motoriseering, waar door de snelheid ongeveer verdrievoudigde, van nieuw-aanbouw, vooral van grootere sche pen, mogelijk gemaakt door verbreeding en Verdieping der waterwegen. Zoo zien we dus een veel grootere capaciteit te genover dalende hoeveelheden goederen, die voor transport in aanmerking komen. Tot overmaat van ramp is daar nog bijgekomen de waarlijk moor dende concurrentie van de auto, waardoor onze binnenschipperij als 't ware den nekslag is gegeven. Hoe zwaar deze concurrentie is, blijkt uit het rap port omtrent de heffing van scheepvaartrechten, dat is uitgebracht door de staatscommissie voor het ver voer en waarin o.a wordt vermeld, dat vervoer van baksteenen en hout van de fabrieken en werven, gelegen aan het water, naar de steden in den regel geschiedt per vrachtauto en niet per schip. Waar we intusschen onmiddellijk aan moeten toevoegen, dat dezelfde commissie van opvatting is, dat dit vervoer bij afschaffing der scheepvaartrechten weer te wa ter zou plaats hebben. Zonder dit rapport hier uitvoerig te willen behan delen is het toch in zijn conclusie merkwaardig ge noeg om er even de aandacht op te vestigen. Het gaat in hoofdzaak over de vraag in hoeverre verla ging der scheepvaartrechten wenschelijk is of niet, Zooals zoo dikwijls het geval is, zijn de meenin gen in de commissie zelf verdeeld. Do meerderheid is van inzicht, dat een afschaf fing dor rechten niet veel baat zal brengen aan de schipperij. De vrachten zouden verminderen met een aequivalent bedrag, aldus redeneert zij, terwijl de vervrachter als lid van de gemeenschap dit be drag via de belasting immers door de verminde ring of de afschaffing der scheepvaartrechten zou deze terugloopen, terwijl de overheid dit bedrag niet kan missen zou moeten opbrengen. Of dit ggheel sluit, is intusschen de vraag. Dat de vrachten zouden verminderen „met een aequivalent bedrag" lijkt ons onjuist. Dalen zouden ze zeker, echter, naarmate het overschot aan tonnage kleiner wordt, zal de daling minder snel gaan. En er is geen twijfel aan of de positie der binnenschippers zou er betrekkelijk gunstiger door worden. We wil len het technisch bewijs van deze stelling buiten beschouwing laten, het is echter gemakkelijk te le veren, aan de hand van de zoogenaamde leer der marginale nuttigheid. Ee minderheid gelooft, dat wel eenïge bedenkin gen zijn in te brengen tegen de overtuiging, die in het rapport tot uitdrukking wordt gebracht en die er op neerkomt, dat het watervervoer zou moeten en kunnen worden belast met de kosten, die het aan de openbare kassen veroorzaakt. Ze baseert zich er daarbij op, dat vermindering der scheepvaartrech ten wel verplaatsing der lasten voor de gemeenschap met zich meebrengt, doch geen geldelijke verliezen, terwijl verhooging er van de schipperij zou ver moorden en voorts zou voeren tot kapitaalvernieti ging cn investeering van nieuw kapitaal en land- verkeersmiddelen. Deze opvatting is heel wat voorzichtiger, en ze heeft het voordeel dat ze ons inziens de vinger legt op de wonde plek. Er is namelijk een wanverhouding ontstaan tusschen de aan onze gemeenschap ten dienste staande verkeersmiddelen. Dikwijls kan men zien, dat 'n ieuw opkomende in dustrie zekere voordeelen geniet, doordat de wetgever er geen rekening mee heeft gehouden. De auto vond bij zijn entree groote voordeelen en geen of nauwe lijks nadeelen. De weg stond hem ten dienste, de grondstof, benzine, was goedkoop.Daarin is weliswaar geleidelijk verandering gekomen, maar het autover keer bleef trots alles in een zoodanige gunstige posi tie verkeeren, dat het zich op een kolossale wijze kon ontwikkelen. Dit ging ten koste van de bestaande ver voermiddelen: spoor en schip. In deze beide waren intusschen enorme kapitalen vastgelegd, kapitalen, die niet waren afgeschreven, waarbij men niet alleen moet denken aan de rij- en voertuigen alleen, maar ook aan de spoorlijnen, de kanalen, de havenwerken. Daarnaast zijn successievelijk kapitalen vastgelegd in auto's, in autowegen. Hoewel we natuurlijk van de vooruitgang in de tech niek zooveel mogelijk profijt moeten trekken, moet daarmee intusschen toch voorzichtig wordenomgegaan Wanneer veranderingen plaats grijpen, zooals we die dé laatste 25 jaar hebben gezien bij het verkeer, dan dient ervoor te worden gewaakt dat kaptitaalsinvestee ring eenerzijds en braaklegging van kapitaal ander zijds niet wordt overdreven door groote verschillen in belasting. Helaas ziet het er maar al te zeer naar uitf dat in ons land daaraan te weinig is gedacht, met het noodwendig gevolg, dat onze ge meenschap thans beschikt over een teveel aan vervoermiddelen, die dus ten deele moeten stilliggen. Het zal de moeilijke opgave zijn van den wetgever de juiste normen te vinden wat tendeele neerkomt op het zooveel mogelijk gelijk maken van de omstandig heden, waaronder de verschillende verkeersmiddelen met elkaar concurreeren. Hoewel dit nooit volkomen is te verwezenlijken, dient het toch te wordèn nage streefd. Onverbrekelijk hieraan verbonden is echter de noodzakelijkheid om plaats gehad hebbende kapitaal vernietiging te aanvaarden, een consequentie die blijkbaar door de spoorwegen wordt ingezien, voor zoover ze overgaat tot afbraak van oude, volkomen onrendabele lijnen. En het zal goed zijn, wanneer de noodige voorzichtigheid wordt betracht bij het vor men van nieuwe groote kapitaalgoederen als wegen, kanalen, spoorlijnen. Al te graag grijpt men er thans naar, door ze te promoveeren tot objecten voor werkverschaffing, waarbij men zich bij het leenen der gelden baseert op het nut, dat ons nageslacht er van zal trekken. Een nut echter, dat gezien het thans reeds be staande overcompleet aan transportmiddelen, niet zoo vanzelfsprekend is, als velen dat wel eens wenschen voor te stellen. Waarbij men er rekening mee moet houden, dat de voordeelen van 'n nieuwigheid vaak worden overdre ven, terwijl bestaansmogelijkheid dikwijls wil zeggen: de bestaansmogelijkheid welke aan een bedrijf door de regeering wordt gelaten. Politie houdt twee oude heleen den aan. ■- Een dame die van de weinige zonnige oogen- blikken, welke de Hemelvaartsdag bood, gebruik wilde maken om bet exterieur van haar woning aan de Leidschekade te Amsterdam te fotogra feeren, zette daartoe haar handtascb eenige oogenblikken in. het trappenhuis achter de straat deur. Terwijl zij bezig.was kwam plotseling een onbekende man 't huis uit en tegelijkertijd slaakte een huisbewoner een waarschuwingskreet, dat de man de inhoud van het damestaschje had ge ïnspecteerd. Inderdaad bleek al het geld, dat zich in de portemonnaie van de damestasch had bevonden, te zijn verdwenen. De dame achtervolg de den man, bij wien zich een gezel had gevoegd totdat zij politie-agenten zag, die beide mannen aanhield. Bij fouilleering bleek de man, die uit het huis was gekomen, niet meer in het bezit van het geld te zijn, dat hij reeds los in de broekzak van zijn metgezel had laten glijden, waar het inderdaad gevonden werd. Beide, mannen zijn voorloopig opgesloten in het bureau Raampoort waar men een paar oude bekenden van de po litie in hen herkende. EEN KAPITAAL IN EEN KOEIENMAAG Be Nederland-sche Bank moest er hij te pas komen. De landbouwer Nijenhuis te Varsseveld, had tijdens eenige werkzaamheden in het weiland zijn jas, waarin zich een portefeuille met 350. aan bankpapier bevond, in het gras neergelegd. Eén der in het land grazende koeien had het waardevol voorwerp machtig weten te worden en het opgegeten. Het dier is terstond geslacht. In de maag werden snippers van portefeulle en banknoten teruggevonden. Deze zullen naar de Nederlandsche Bank worden opgezonden in de hoop, dat nog eenige restitutie kan geschieden. DE „VROUW IN HET ROOD" ONTVANGT VOORTDUREND DREIGBRIEVEN. Weenen 22 Mei (A.N.P.) Uit Temesvar (Zevenbergen, Roemenië) wordt gemeld, dat Anne Sage, de „vrouw in het rood" door wier toedoen John Dillinger indertijd door de politie onschadelijk kon worden gemaakt en die onlangs lit de Vereenigde Staten is gezet, tegenover de oolitie heeft verklaard, dat, zij, sinds haar terug keer in Roemenië voortdurend dreigbrieven ont vangt. FUIKEN, en LIJNENKATOEN. f 0.40 per knot. PALING, en BOTHAKEN, f 0.20 per 100. f 1.70 per 1000. Wij leveren op bestelling: PALINGFUIKEN, vanaf f 3.60. VISCHFUEKEN. BLEI. en BRASEMNETTEN. BOTGALEN. VOORN, en BAARSNETTEN. KRUISNETTEN. GEBBEN. GLADDE SCHAKELS. AAL. en VISCHZEGENS. AALKORVEN. KURKEN. NETTENLOOD. TENNISNETTEN. Etc. - Etc. j NOORD A 75. SCHAGEN. te koop gevraagd, in beslist prima staat zijnde, liefst van part. (boer- dérij). Ford of andere kleine wagen. Brieven met inl. en uit. prijs on der no. 110 Bur. van dit blad. PERMANENT WAVE Compleet 2 gulden (oliebehande ling.) Twee dames gelijk f3.50. Be slist geen bijbetalingen. Schrijf even een briefkaart wanneer U komt. Dameskapsalon ALLEEN KEIZERSTRAAT 44. C. J. BREEUWER—Rijkenberg, DEN HELDER. Permanent bereikbaar voor ieder een. Zomerdienst 1936 zijn wederom verkrijgbaar in SCHAGEN VOORZICHTIG KWAM DE DIEF NADERBIJ en vond een agent voor den win kel! En de mot, die van Uw wol wil stelen, treft het al even slecht. Want Uw wol is MOTECHT. Het EULAN merk is de waarborg, dat bij de vervaardiging reeds een proces is toegepast, dat het artikel voor motten onbegeerlijk maakt. EISCHT STEEDS HET EULAN-MERK Door Eulan motechte wol is in elke goed geoutil leerde zaak verkrijgbaar. In het bijzonder bevelen zich aan te Schagen: Fa. L. BOLTE, Hoogzijde. Fa. V. J. MOLENAAR, Laagzijde 38. Fa. CH. H. TH. SCHMALZ, Laagzijde. ,,'T SPINNEWIEI", An. Zwaan-Rinses, Laagzijde 25b, Fa. Wed. P. STAMMES, Loet. Fa. GRÉ VEENIS, Laagzijde 13 b. GROOTE KEUZE als Fongers, Union, Sparta, A.J.P., Senders, Stok* vis, Magneet en goedkoopere soorten vanaf f 17.75, BUITENBANDEN 48, 75, 95 en 100 centen Rijwielen ook op gemakkelijke betaling. Beleefd aanbevelend, Omdat U weet het toch ook? Daar kunt U absoluut van op aan. Is U dat niet veel meer waard dan Uw DURE geld weg te gooien en zoogenaamde goedkoope kleeding elders te koopen zon- der eenige waarborg, SCHMALZ geeft U betere waar voor min- der geld, —ZZ^ZZ"" LAAGZIJDE SCHAGEN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 13