Tragisch vliegongeluk
350.000 stakers in
Frankrijk
op Schiphol
Leon Blum
KIIKEn is KOOPEfl tj CL0ECK
Oostenrijksch sportvlieg-
tuig neergestort
Kabinetsformateur
Verschrikkelijk auto
ongeluk in Egypte
Donderdag 4 Juni 1936.
Postrekening
No. 23330
SCHAOER
79ste Jaargang. No. 9990
COURANT.
Int. Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot
's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen
12 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Twee dooden
HET TOESTEL DOOR TE WEINIG
SNELHEID IN DE BOCHT TEGEN
DEN GROND GESLAGEN EN VER
BRIJZELD. FAMILIELEDEN VAN
EEN DER INZITTENDEN BIJ HET
ONGELUK TEGENWOORDIG.
AMSTERDAM: Gisteravond om zeven
uur is een binnenkomend Oostenrijksch sport-
toestel in de onmiddellijke nabijheid van het
vliegveld Schiphol afgegleden en verplet
terd. De beide inzittenden zijn om het leven
gekomen.
Het waren onze landgenoot Van Hengel,
directeur van de Oestenreichische Credit An-
stalt te Weenen en de bekende Oostenrijksche
sportvlieger Brumowski.
Even voor het landen kwam het vliegtuig
te vallen en raakte in het z.g. Kraaiveld met
een harden slag den grond. Verscheidene per
sonen zagen het ongeval geschieden; het tra
gische bij dit ongeval was, dat onder hen
zich bevonden eenige familieleden van den
heer Van Hengel, die op zijn komst wachtten.
Men trof de beide vliegers tnsschen de
débris van de machine in stervenden toestand
aan. Kort daarop zijn beiden aan hun
kwetsuren overleden.
Nadere bijzonderheden.
Het verongelukte toestel was een Miles Hawk, be
mand met twee personen, en gemerkt OE.D.V.H.
De machine was om 16.12 uur van het vliegveld te
Bazel gestart en verscheen om een minuut over ze
ven boven Schiphol.
Toen het vliegtuig een minuut later zou
gaan landen, zag de waarnemer op den ver
keerstoren tot zijn ontsteltenis, dat het toe
stel snel omlaag gleed, waarschijnlijk door
dat het in een vrille was geraakt en tegen
den grond te pletter sloeg.
Het ongeluk gebeurde ten zuidwesten van
het vliegveld op ongeveer 300 meter afstand
van de grens van het terrein op het gedeelte
dat voor de uitbreiding van de Amsterdam-
sche luchthaven bestemd is.
Het toestel viel neer van een hoogte van
ongeveer zeventig meter, op een oogenblik,
dat het weinig $nelheid meer had.
Ooggetuigen kregen den indruk, dat de piloot de
machine op 4 a 5 meter boven den grond nog redres
seerde, want het leek een moment alsof het toestel
weer normaal vloog. Hierdoor dacht men aanvanke
lijk, dat de gevolgen van het ongeluk niet zoo ern
stig zouden zijn en in dit verband werd de alarm
sirene sléchts een minuut in werking gesteld.
Op dit signaal begaven zich onmiddellijk naar de
plaats van den ramp de heeren van Dijk van den
eersten hulpdienst en van de Beek, assistent-haven
meester, alsmede verscheidene monteurs en personeel
van de nationale luchtvaartschool.
Het toestel bleek geheel te zijn vernield
en tusschen de puinhoop vond men de deerlijk
verminkte lijken van de. beide inzittenden. Het
bleken te zijn onze landgenoot Mr. A. J. van
Hengel, directeur van de Oestenreichische
Credit Anstalt Wiener bank verein en de be
kende Oostenrijksche sportvlieger Brumowski.
De leden van den geneeskundigen dienst van
Schiphol en twee ambulances van den gemeentelij
ken geneeskundigen en gezondheidsdienst onder de
persoonlijke leiding van den directeur, den heer
Heijermans, waren eveneens spoedig ter plaatse.
De Rijksstudiedienst voor de luchtvaart te Den
Haag werd onmiddellijk van het gebeurde in ken
nis gesteld.
Het stoffelijk overschot van de slachtoffers is naar
de hoofdstad overgebracht. Een tragische omstan
digheid was, dat familieleden van den heer Van
Hengel, die hem waren komen afhalen, het ongeluk
voor hun oogen zagen gebeuren. Toch voltrok de
vliegramp zich vrijwel onopgemerkt, daar het op dat
uur zeer stil was in de gebouwen en op het terrein.
Toevallig waren aanwezig de heeren Fokker en
van Neijenhof, welke laatste de „Spin" voor de de
monstratie van Zaterdag a.s. zou gaan beproeven,,
nadat dit toestel geheel was geïmpregneerd. De lieer
Fokker gaf als zijn meening over het ongeluk te
kennen, dat de Miles Hawk-toestellen voor de mees
te sportvliegers veel te snel zijn.
De vermoedelijke oorzaak van het onge
luk.
Men was op Schiphol dan ook van oordeel, dat
het ongeluk moest worden toegeschreven aan de
omstandigheid, dat de piloot de snelheid te veel
had verminderd. Hierdoor moet hij zijn afgegleden
en in een vlakke vrille zijn geraakt. Dit is wel het
gevaarlijkste wat een vlieger kan overkomen, om
dat het althans op geringe hoogte uitgesloten
moet worden geacht dat het toestel kan worden ge
redresseerd.
Men nam ook aan, dat op het moment van het on
geluk, de heer Van Hengel moet hebben bestuurd
en dat de instructeur niet meer heeft kunnen in
grijpen.
Men heeft hier te maken met een fatale vliegfout,
waartegen herhaaldelijk wordt gewaarschuwd. De
Miles Iiawk toestellen, welke een groote kruissnel
heid bezitten, moeten ook met een groote snelheid
geplaneerd landen. De fout is nu, dat door den vlie
ger geen rekening schijnt te zijn gehouden met de
minimumlandingssnelheid, waardoor het toestel is
afgegleden.
Het ongeluk kan in geen geval worden toege
schreven aan de weersomstandigheden, omdat deze
zeer gunstig waren.
De resten van het vernielde toestel worden door
personeel van Schiphol bewaakt.
Nader vernemen wij, dat het verongelukte toestel
niet was een Miles Hawk, maar een eenmotorige
Miles Falcon, een gesloten tweezitter van hetzelfde
type. Dit toestel is bovendien voorzien van re in
klappen, welke bij een landing bijzondere voorzich
tigheid vereischen.
De motor van het toestel had zich een meter in
den grond geboord. De romp is geheel vernield, de
propellor is afgebroken, terwijl de vleugels zijn af
geknapt. De ontzielde lichamen van de beide inzit
tenden vertoonden inwendige kneuzingen en ver
wondingen. Aangenomen moet worden, dat zij op
slag zijn gedood. De instructeur, kapitein von Bru-
mowsky, vertoonde een groote wonde aan het ach
terhoofd.
De overblijfselen van het. toestel zijn vannacht
door een sergeant van de militaire politie bewaakt.
De heeren ir. van der Heiden en ir. van der Maas
van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart te Den
Haag, worden hedenochtend om 9 uur op Schiphol
verwacht voor het leiden van het onderzoek. Ö.m.
zullen ooggetuigen worden gehoord.
Voorts kan nog worden medegedeeld, dat mr. A.
J. van Hengel, die een enthousiast sportvlieger was,
heeft deelgenomen aan de Pinkstervlucht van de
Oostenrijksche Aeroclub, welke Donderdag 28 Mei
was begonnen. Ook mevrouw van Hengel had aan
deze vlucht deelgenomen en wel met een sport-
machine, welke bestuurd werd door den thans even
eens omgekomen kapitein von Brumowsky.
Wij vernemen voorts, dat het Miles Falcon-toestel,
waarmede het ongeluk is gebeurd, in de kringen
der internationale sportvliegerij als een uitnemende
sportmachine bekend staat. Wel dient men echter
rekening te houden met haar groote snelheid, welke
ook bij het landen niet gering is.
In ons land is het type niet zoo algemeen be
kend, evenmin als de Miles Hawk.
De loopbaan van Mr. van Hengel.
Mr. van Hengel is zijn loopbaan begonnen aan de
Amsterdamsche bank, waarvan hij in 1916 tot direc
teur werd benoemd. Toen in 1924 de Rotterdamsche
Bankvereeniging behoefte had aan een reorganisa
tie, werd de heer van Hengel benoemd tot directeur
dezer bankinstelling, terwijl hij bij de Amsterdam
sche bank het lidmaatschap van den raad van toe
zicht behield. In 1927, na beëindiging der reorganisa
tie der Robaver, maakte hij een reis om de wereld.
Van 1927 tot 1932 bekleedde hij wederom de functie
van directeur der Amsterdamsche bank. In 1931 werd
hij geroepen om zijn finantieele deskundigheid aan
te wenden als reorganisator en raadgever van de
Oesterreichische Credit Anstalt Wiener Bankverein,
welke functie hij tot heden bekleedde. In'1932 trad
hij af als directeur van de Amsterdamsche bank. De
overledene had een internationale naam als finan
cier en als organisator van het bankwezen. Voor de
saneering van het economisch leven in Oostenrijk
heeft hij belangrijk werk verricht.
Enorme indruk te Weenen.
Weenen, 3 Juni. (ANP) Het tragisch einde van
den heer Mr. A. J. van Hengel heeft te Weenen een
enorme indruk gemaakt. De piloot van het sport-
vliegtuig. Brumowski, die eveneens werd gedood,was
een der meest vooraanstaande militaire vliegers van
Oostenrijk. Hij is de piloot geweest van wijlen bonds
kanselier dr. Dollfuss.
Delbos buitenlandsche zaken.
Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden der
partijen der linkerzijde heeft Salengro bevestigd,
dat Blum morgenavond na de verkiezing van het
bureau der Kamer belast zal worden met de samen
stelling van het kabinet. Hij zou Vrijdagochtend in
het Journal officieel de lijst zijner médewerkers pu-
bliceeren. Hij voegde hieraan toe, dat het mogelijk
is, dat de nieuwe regeering zich Zaterdagmiddag aan
de Kamer voorstelt.
DELBOS.
De samenstelling der aanstaande regeering is nog
niet bekend. Wel schijnt vast te staan dat Delbos de
verantwoordelijke portefeuille van buitenlandsche
zaken zal krijgen.
Blum zelf zal eerste Minister zijn zonder porte
feuille .terwijl Deladier nationale verdediging, en
Pierre Cot Marine zal krijgen.
Paul Boncour wordt niet genoemd.
Brandende autobus rijdt in een
kanaal.
Kairo, 3 Juni (A.N.P.) Op den wen
van Kairo naar Zagazig heeft een verschrik
kelijk auto-ongeluk plaats gehad. Een auto
bus reed in volle vaart tegen een boomom,
nadat de benzinetank was ontploft, in een
kanaal te storten. Vier Egyptische inzitten
den verdronken. Vier anderen, waaronder
twee regeeringsambtenaren werden zwaar
gewond
Ernstige toestand
De leiders beheerschen
de toestand niet langer
Naar Reuter meldt breidt de staking zich uit tot
nieuwe bedrijven, o.a. het levensmiddelembedrijf, en
had hedenochtend zulk een ernstig karakter, dat
officieele kringen een zekere ongerustheid niet ver
bergen.
Zoo is de arbeid in de gasfabriek te Nanterres
neergelegd en hebben alle ijsfabrieken te Parijs
opgehouden te werken.
De melkinrichtingen krijgen geen ijs meer.
Meer dan de helft van de hoeveelheid melk,
voor Parijs bestemd, wordt door middel van
ijs voor het gebruik goed gehouden.
Vandaag, den achtsten dag van de- stakingen met
bezetting van de fabrieken kon tegen 12 uur ge
raamd worden, dat 230 fabrieken bij de stakings
beweging betrokken waren. In het departement Sei-
ne et Oise en dat van de Seine wordt het aantal
stakers geraamd op 100.000. In totaal staken er wel
350.000 De beweging breidt zich thans uit in noor
delijke richting. Reeds staken de arbeiders van Fi-
ves, een groote metaalfabriek te Rijssel en die van
de Peugeot-fabrielcen.
In de leerlooierijen van Parijs, in de fabrieken van
Coty, in de werkplaatsen van de Galeries Lafayette
en in de filmfabrieken van Pathé Nathan wordt
evenmin gewerkt. Het gerucht gaat, dat vanavond
de staking zich zou moeten uitbreiden tot de be
steldiensten voor het vervoer der dagbladen, waar
door geen enkel Parijsch dagblad verzonden zou
kunnen worden. Het schijnt echter, dat spoedig over
eenstemming zal worden bereikt.
In enkele fabrieken is het werk hervat, in andere
daarentegen zijn de arbeiders thans ook in staking
gegaan.
Bijna 300 fabrieken rondom Parijs ge
troffen.
De groep der metaal-mechanische en aanverwante
industrieën heeft naar Reuter verder meldt, een
communiqué uitgegeven, waarin wordt verklaard,
dat de beweging tot bezetting der fabrieken thans
ongeveer 300 metaalfabrieken in de omgeving van
Parijs omvat. In het communiqué wordt verder mee
gedeeld, dat tijdens de algemeene vergadering ,die
gisterenavond werd gehouden, de algeheele solida
riteit der industrieelen is gebleken.
Besprekingen van Sarraub
Gisteravond heeft minister-president Sarraut een
delegatie van werkgevers bij zich ontvangen in te
genwoordigheid van den minister van arbeid Fros-
sard. Sarraut ontving vervolgens een werkliedende
legatie. Na afloop verklaarde Frossard aan de pers:
de ondercommissies zijn dezen middag bijeengeko
men. Daarna zal de algemeene commissie in voltal
lige zitting bijeenkomen, maar op gewichtige pun
ten ziet men zich tegenover groote moeilijkheden
geplaatst.
Meer en meer krijgt men den indruk, dat de,
oorspronkelijk zoo knusjes begonnen stakingsbewe
ging met bezetting der fabrieken, de leiders uit de
hand loopt.
Men wordt in regeeringskringen dan ook meer en
meer bezorgd over het verloop en ontveinst zich niet,
dat de meestv itale industrieën van Frankrijk door
deze stakingsgolf kunnen worden stil gelegd.
Dat deze heftige arbeidersberoering de aanstaande
regeering van Leon Blum al bijzonder ongelegën
komt is buiten kijf.
Gelukt het Blum niet om via de organisaties de
arbeiders weer tot werkhervatting te brengen, dan
boet hij niet weinig van zijn prestige in, en staat
voor moeilijkheden, welke hem reeds direct bij het
begin van zijn regeering, wel eens noodlottig kon
den worden.
De regeeringscrisis
in België
Wordt van Zeeland toch kabinetsformateur?
De meening, dat de heer van Zeeland tenslotte op
nieuw geroepen zal worden een regeering samen te
stellen, wint meer en meer veld.
Het schijnt echter, dat men in politieke kringen
de crisis wil rekken tot de volgende week met het
oog op de verkiezingen voor de provinciale raden,
welke Zondag a.s. zullen worden gehouden, zoomede
ten aanzien van de gevolgen, welke daaruit zullen
kunnen voortspruiten nopens de samenstelling van
den Senaat.
Men denkt echter niet, dat zulks van invloed zal
zijn op de mogelijke samenstelling van een uit
vertegenwoordigers der drie partijen bestaande re
geering.
Het schijnt echter reeds vast te staan, dat de heer
Van der Velde geen deel zal uitmaken van de
nieuwe regeering en dat het instituut minister zon
der portefeuille zal worden afgeschaft.
SIR ALFRED BATES BETAALT DE VER-
ZEKERINGSUITKEERINGEN TERUG.
Londen, 3 Juni De juridische adviseur van
A. G. Bates, een dergenen, die volgens het rap
port van het speciale gerechtshof voor het onder
zoek naar het Britsch hegrootingslek van een
indiscretie van oudrninister Thomas geprofiteerd
heeft, verklaarde hedenavond, dat Bates aan alle
makelaars, door wier bemiddeling hij verzeke
ringen tegen begrootingsrisico afgesloten had,
chèques gezonden heeft voor de bedragen, die
zij hem na aftrek van hun commissieloon uitbe
taald hadden. In verhand met de slotsom, waar
toe het bijzondere gerechtshof gekomen is,
wenscht Bates geen profijt uit deze verzekeringen
te trekken.
BAGON-CONTRAGT WORDT NIET
VERLENGD.
In verband met 'n desbetreffende mededeeling op
een vergadering van den bond van varkenshan
delaars in Arnhem wordt van bevoegde zijde
aan de „Tel", bevestigd, dat ht baconcontract,
dat midden Juni afloopt, niet door de regeering
zal worden verlengd, maar dat een nieuwe re
geling zal worden getroffen. Welke lijnen hier
bij zullen worden getrokken, staat nog niet vast
Hieromtrent wordt thans door de betrokken in
stanties overleg gepleegd.
GEDWONGEN LANDING VAN EEN MILI
TAIR VLIEGTUIG
Gistermiddag om half vier cirkelde boven de
gemeente Soest het militaire vliegtuig, gemerkt
S. 2 van het vliegkamp te Soesterberg. Plotse
ling scheen een defect aan den motor te zijn
ontstaan, waardoor de bestuurder genoopt werd
een noodlanding uit te voeren. Het toestel kwam
terecht in een weiland aan de stadhouderslaan
De inzittenden, de sergeant-vliegers Groeneveld
en van Riesen, bleven ongedeerd. Het vliegtuig
dat beschadigd was, is door personeel van het
vliegkamp gedemonteerd en naar Soesterberg
vervoerd.