Tragisch vliegongeluk 350.000 stakers in Frankrijk op Schiphol Leon Blum KIIKEn is KOOPEfl tj CL0ECK Oostenrijksch sportvlieg- tuig neergestort Kabinetsformateur Verschrikkelijk auto ongeluk in Egypte Donderdag 4 Juni 1936. Postrekening No. 23330 SCHAOER 79ste Jaargang. No. 9990 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen 12 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Twee dooden HET TOESTEL DOOR TE WEINIG SNELHEID IN DE BOCHT TEGEN DEN GROND GESLAGEN EN VER BRIJZELD. FAMILIELEDEN VAN EEN DER INZITTENDEN BIJ HET ONGELUK TEGENWOORDIG. AMSTERDAM: Gisteravond om zeven uur is een binnenkomend Oostenrijksch sport- toestel in de onmiddellijke nabijheid van het vliegveld Schiphol afgegleden en verplet terd. De beide inzittenden zijn om het leven gekomen. Het waren onze landgenoot Van Hengel, directeur van de Oestenreichische Credit An- stalt te Weenen en de bekende Oostenrijksche sportvlieger Brumowski. Even voor het landen kwam het vliegtuig te vallen en raakte in het z.g. Kraaiveld met een harden slag den grond. Verscheidene per sonen zagen het ongeval geschieden; het tra gische bij dit ongeval was, dat onder hen zich bevonden eenige familieleden van den heer Van Hengel, die op zijn komst wachtten. Men trof de beide vliegers tnsschen de débris van de machine in stervenden toestand aan. Kort daarop zijn beiden aan hun kwetsuren overleden. Nadere bijzonderheden. Het verongelukte toestel was een Miles Hawk, be mand met twee personen, en gemerkt OE.D.V.H. De machine was om 16.12 uur van het vliegveld te Bazel gestart en verscheen om een minuut over ze ven boven Schiphol. Toen het vliegtuig een minuut later zou gaan landen, zag de waarnemer op den ver keerstoren tot zijn ontsteltenis, dat het toe stel snel omlaag gleed, waarschijnlijk door dat het in een vrille was geraakt en tegen den grond te pletter sloeg. Het ongeluk gebeurde ten zuidwesten van het vliegveld op ongeveer 300 meter afstand van de grens van het terrein op het gedeelte dat voor de uitbreiding van de Amsterdam- sche luchthaven bestemd is. Het toestel viel neer van een hoogte van ongeveer zeventig meter, op een oogenblik, dat het weinig $nelheid meer had. Ooggetuigen kregen den indruk, dat de piloot de machine op 4 a 5 meter boven den grond nog redres seerde, want het leek een moment alsof het toestel weer normaal vloog. Hierdoor dacht men aanvanke lijk, dat de gevolgen van het ongeluk niet zoo ern stig zouden zijn en in dit verband werd de alarm sirene sléchts een minuut in werking gesteld. Op dit signaal begaven zich onmiddellijk naar de plaats van den ramp de heeren van Dijk van den eersten hulpdienst en van de Beek, assistent-haven meester, alsmede verscheidene monteurs en personeel van de nationale luchtvaartschool. Het toestel bleek geheel te zijn vernield en tusschen de puinhoop vond men de deerlijk verminkte lijken van de. beide inzittenden. Het bleken te zijn onze landgenoot Mr. A. J. van Hengel, directeur van de Oestenreichische Credit Anstalt Wiener bank verein en de be kende Oostenrijksche sportvlieger Brumowski. De leden van den geneeskundigen dienst van Schiphol en twee ambulances van den gemeentelij ken geneeskundigen en gezondheidsdienst onder de persoonlijke leiding van den directeur, den heer Heijermans, waren eveneens spoedig ter plaatse. De Rijksstudiedienst voor de luchtvaart te Den Haag werd onmiddellijk van het gebeurde in ken nis gesteld. Het stoffelijk overschot van de slachtoffers is naar de hoofdstad overgebracht. Een tragische omstan digheid was, dat familieleden van den heer Van Hengel, die hem waren komen afhalen, het ongeluk voor hun oogen zagen gebeuren. Toch voltrok de vliegramp zich vrijwel onopgemerkt, daar het op dat uur zeer stil was in de gebouwen en op het terrein. Toevallig waren aanwezig de heeren Fokker en van Neijenhof, welke laatste de „Spin" voor de de monstratie van Zaterdag a.s. zou gaan beproeven,, nadat dit toestel geheel was geïmpregneerd. De lieer Fokker gaf als zijn meening over het ongeluk te kennen, dat de Miles Hawk-toestellen voor de mees te sportvliegers veel te snel zijn. De vermoedelijke oorzaak van het onge luk. Men was op Schiphol dan ook van oordeel, dat het ongeluk moest worden toegeschreven aan de omstandigheid, dat de piloot de snelheid te veel had verminderd. Hierdoor moet hij zijn afgegleden en in een vlakke vrille zijn geraakt. Dit is wel het gevaarlijkste wat een vlieger kan overkomen, om dat het althans op geringe hoogte uitgesloten moet worden geacht dat het toestel kan worden ge redresseerd. Men nam ook aan, dat op het moment van het on geluk, de heer Van Hengel moet hebben bestuurd en dat de instructeur niet meer heeft kunnen in grijpen. Men heeft hier te maken met een fatale vliegfout, waartegen herhaaldelijk wordt gewaarschuwd. De Miles Iiawk toestellen, welke een groote kruissnel heid bezitten, moeten ook met een groote snelheid geplaneerd landen. De fout is nu, dat door den vlie ger geen rekening schijnt te zijn gehouden met de minimumlandingssnelheid, waardoor het toestel is afgegleden. Het ongeluk kan in geen geval worden toege schreven aan de weersomstandigheden, omdat deze zeer gunstig waren. De resten van het vernielde toestel worden door personeel van Schiphol bewaakt. Nader vernemen wij, dat het verongelukte toestel niet was een Miles Hawk, maar een eenmotorige Miles Falcon, een gesloten tweezitter van hetzelfde type. Dit toestel is bovendien voorzien van re in klappen, welke bij een landing bijzondere voorzich tigheid vereischen. De motor van het toestel had zich een meter in den grond geboord. De romp is geheel vernield, de propellor is afgebroken, terwijl de vleugels zijn af geknapt. De ontzielde lichamen van de beide inzit tenden vertoonden inwendige kneuzingen en ver wondingen. Aangenomen moet worden, dat zij op slag zijn gedood. De instructeur, kapitein von Bru- mowsky, vertoonde een groote wonde aan het ach terhoofd. De overblijfselen van het. toestel zijn vannacht door een sergeant van de militaire politie bewaakt. De heeren ir. van der Heiden en ir. van der Maas van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart te Den Haag, worden hedenochtend om 9 uur op Schiphol verwacht voor het leiden van het onderzoek. Ö.m. zullen ooggetuigen worden gehoord. Voorts kan nog worden medegedeeld, dat mr. A. J. van Hengel, die een enthousiast sportvlieger was, heeft deelgenomen aan de Pinkstervlucht van de Oostenrijksche Aeroclub, welke Donderdag 28 Mei was begonnen. Ook mevrouw van Hengel had aan deze vlucht deelgenomen en wel met een sport- machine, welke bestuurd werd door den thans even eens omgekomen kapitein von Brumowsky. Wij vernemen voorts, dat het Miles Falcon-toestel, waarmede het ongeluk is gebeurd, in de kringen der internationale sportvliegerij als een uitnemende sportmachine bekend staat. Wel dient men echter rekening te houden met haar groote snelheid, welke ook bij het landen niet gering is. In ons land is het type niet zoo algemeen be kend, evenmin als de Miles Hawk. De loopbaan van Mr. van Hengel. Mr. van Hengel is zijn loopbaan begonnen aan de Amsterdamsche bank, waarvan hij in 1916 tot direc teur werd benoemd. Toen in 1924 de Rotterdamsche Bankvereeniging behoefte had aan een reorganisa tie, werd de heer van Hengel benoemd tot directeur dezer bankinstelling, terwijl hij bij de Amsterdam sche bank het lidmaatschap van den raad van toe zicht behield. In 1927, na beëindiging der reorganisa tie der Robaver, maakte hij een reis om de wereld. Van 1927 tot 1932 bekleedde hij wederom de functie van directeur der Amsterdamsche bank. In 1931 werd hij geroepen om zijn finantieele deskundigheid aan te wenden als reorganisator en raadgever van de Oesterreichische Credit Anstalt Wiener Bankverein, welke functie hij tot heden bekleedde. In'1932 trad hij af als directeur van de Amsterdamsche bank. De overledene had een internationale naam als finan cier en als organisator van het bankwezen. Voor de saneering van het economisch leven in Oostenrijk heeft hij belangrijk werk verricht. Enorme indruk te Weenen. Weenen, 3 Juni. (ANP) Het tragisch einde van den heer Mr. A. J. van Hengel heeft te Weenen een enorme indruk gemaakt. De piloot van het sport- vliegtuig. Brumowski, die eveneens werd gedood,was een der meest vooraanstaande militaire vliegers van Oostenrijk. Hij is de piloot geweest van wijlen bonds kanselier dr. Dollfuss. Delbos buitenlandsche zaken. Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden der partijen der linkerzijde heeft Salengro bevestigd, dat Blum morgenavond na de verkiezing van het bureau der Kamer belast zal worden met de samen stelling van het kabinet. Hij zou Vrijdagochtend in het Journal officieel de lijst zijner médewerkers pu- bliceeren. Hij voegde hieraan toe, dat het mogelijk is, dat de nieuwe regeering zich Zaterdagmiddag aan de Kamer voorstelt. DELBOS. De samenstelling der aanstaande regeering is nog niet bekend. Wel schijnt vast te staan dat Delbos de verantwoordelijke portefeuille van buitenlandsche zaken zal krijgen. Blum zelf zal eerste Minister zijn zonder porte feuille .terwijl Deladier nationale verdediging, en Pierre Cot Marine zal krijgen. Paul Boncour wordt niet genoemd. Brandende autobus rijdt in een kanaal. Kairo, 3 Juni (A.N.P.) Op den wen van Kairo naar Zagazig heeft een verschrik kelijk auto-ongeluk plaats gehad. Een auto bus reed in volle vaart tegen een boomom, nadat de benzinetank was ontploft, in een kanaal te storten. Vier Egyptische inzitten den verdronken. Vier anderen, waaronder twee regeeringsambtenaren werden zwaar gewond Ernstige toestand De leiders beheerschen de toestand niet langer Naar Reuter meldt breidt de staking zich uit tot nieuwe bedrijven, o.a. het levensmiddelembedrijf, en had hedenochtend zulk een ernstig karakter, dat officieele kringen een zekere ongerustheid niet ver bergen. Zoo is de arbeid in de gasfabriek te Nanterres neergelegd en hebben alle ijsfabrieken te Parijs opgehouden te werken. De melkinrichtingen krijgen geen ijs meer. Meer dan de helft van de hoeveelheid melk, voor Parijs bestemd, wordt door middel van ijs voor het gebruik goed gehouden. Vandaag, den achtsten dag van de- stakingen met bezetting van de fabrieken kon tegen 12 uur ge raamd worden, dat 230 fabrieken bij de stakings beweging betrokken waren. In het departement Sei- ne et Oise en dat van de Seine wordt het aantal stakers geraamd op 100.000. In totaal staken er wel 350.000 De beweging breidt zich thans uit in noor delijke richting. Reeds staken de arbeiders van Fi- ves, een groote metaalfabriek te Rijssel en die van de Peugeot-fabrielcen. In de leerlooierijen van Parijs, in de fabrieken van Coty, in de werkplaatsen van de Galeries Lafayette en in de filmfabrieken van Pathé Nathan wordt evenmin gewerkt. Het gerucht gaat, dat vanavond de staking zich zou moeten uitbreiden tot de be steldiensten voor het vervoer der dagbladen, waar door geen enkel Parijsch dagblad verzonden zou kunnen worden. Het schijnt echter, dat spoedig over eenstemming zal worden bereikt. In enkele fabrieken is het werk hervat, in andere daarentegen zijn de arbeiders thans ook in staking gegaan. Bijna 300 fabrieken rondom Parijs ge troffen. De groep der metaal-mechanische en aanverwante industrieën heeft naar Reuter verder meldt, een communiqué uitgegeven, waarin wordt verklaard, dat de beweging tot bezetting der fabrieken thans ongeveer 300 metaalfabrieken in de omgeving van Parijs omvat. In het communiqué wordt verder mee gedeeld, dat tijdens de algemeene vergadering ,die gisterenavond werd gehouden, de algeheele solida riteit der industrieelen is gebleken. Besprekingen van Sarraub Gisteravond heeft minister-president Sarraut een delegatie van werkgevers bij zich ontvangen in te genwoordigheid van den minister van arbeid Fros- sard. Sarraut ontving vervolgens een werkliedende legatie. Na afloop verklaarde Frossard aan de pers: de ondercommissies zijn dezen middag bijeengeko men. Daarna zal de algemeene commissie in voltal lige zitting bijeenkomen, maar op gewichtige pun ten ziet men zich tegenover groote moeilijkheden geplaatst. Meer en meer krijgt men den indruk, dat de, oorspronkelijk zoo knusjes begonnen stakingsbewe ging met bezetting der fabrieken, de leiders uit de hand loopt. Men wordt in regeeringskringen dan ook meer en meer bezorgd over het verloop en ontveinst zich niet, dat de meestv itale industrieën van Frankrijk door deze stakingsgolf kunnen worden stil gelegd. Dat deze heftige arbeidersberoering de aanstaande regeering van Leon Blum al bijzonder ongelegën komt is buiten kijf. Gelukt het Blum niet om via de organisaties de arbeiders weer tot werkhervatting te brengen, dan boet hij niet weinig van zijn prestige in, en staat voor moeilijkheden, welke hem reeds direct bij het begin van zijn regeering, wel eens noodlottig kon den worden. De regeeringscrisis in België Wordt van Zeeland toch kabinetsformateur? De meening, dat de heer van Zeeland tenslotte op nieuw geroepen zal worden een regeering samen te stellen, wint meer en meer veld. Het schijnt echter, dat men in politieke kringen de crisis wil rekken tot de volgende week met het oog op de verkiezingen voor de provinciale raden, welke Zondag a.s. zullen worden gehouden, zoomede ten aanzien van de gevolgen, welke daaruit zullen kunnen voortspruiten nopens de samenstelling van den Senaat. Men denkt echter niet, dat zulks van invloed zal zijn op de mogelijke samenstelling van een uit vertegenwoordigers der drie partijen bestaande re geering. Het schijnt echter reeds vast te staan, dat de heer Van der Velde geen deel zal uitmaken van de nieuwe regeering en dat het instituut minister zon der portefeuille zal worden afgeschaft. SIR ALFRED BATES BETAALT DE VER- ZEKERINGSUITKEERINGEN TERUG. Londen, 3 Juni De juridische adviseur van A. G. Bates, een dergenen, die volgens het rap port van het speciale gerechtshof voor het onder zoek naar het Britsch hegrootingslek van een indiscretie van oudrninister Thomas geprofiteerd heeft, verklaarde hedenavond, dat Bates aan alle makelaars, door wier bemiddeling hij verzeke ringen tegen begrootingsrisico afgesloten had, chèques gezonden heeft voor de bedragen, die zij hem na aftrek van hun commissieloon uitbe taald hadden. In verhand met de slotsom, waar toe het bijzondere gerechtshof gekomen is, wenscht Bates geen profijt uit deze verzekeringen te trekken. BAGON-CONTRAGT WORDT NIET VERLENGD. In verband met 'n desbetreffende mededeeling op een vergadering van den bond van varkenshan delaars in Arnhem wordt van bevoegde zijde aan de „Tel", bevestigd, dat ht baconcontract, dat midden Juni afloopt, niet door de regeering zal worden verlengd, maar dat een nieuwe re geling zal worden getroffen. Welke lijnen hier bij zullen worden getrokken, staat nog niet vast Hieromtrent wordt thans door de betrokken in stanties overleg gepleegd. GEDWONGEN LANDING VAN EEN MILI TAIR VLIEGTUIG Gistermiddag om half vier cirkelde boven de gemeente Soest het militaire vliegtuig, gemerkt S. 2 van het vliegkamp te Soesterberg. Plotse ling scheen een defect aan den motor te zijn ontstaan, waardoor de bestuurder genoopt werd een noodlanding uit te voeren. Het toestel kwam terecht in een weiland aan de stadhouderslaan De inzittenden, de sergeant-vliegers Groeneveld en van Riesen, bleven ongedeerd. Het vliegtuig dat beschadigd was, is door personeel van het vliegkamp gedemonteerd en naar Soesterberg vervoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1