Spoorwegen worden gereorganiseerd Noorsch stoomschip vergaan Het rommelt nog in Frankrijk Nieuwe N.V. „De Ned. Spoorwegen KllKEIl isKOOPEIUndOECK De moordaanslag te Nistelrode De Queen Mary terug in Southampton De Negus in Europa De nieuwe Belgische regeering Donderdag 11 Juni 1936. Postrekening No. 23330 SCHA6ER 79ste Jaargang. No. 9995 COURANT. Int. Telet, No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN* TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Samenvoeging van S.S. en H.S. De Staat zal de Staatsspoorwegen ter waarde van f 100 millioen, in de nieuwe N.V. inbrengen tegen f 10 mil lioen aan aandeelen, Bii de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend tot reorganisatie van het Spoorweg bedrijf. In de Memorie van Toelichting herinneren de Ministers van Waterstaat en van Finan ciën er aan, dat reeds in 1927 de overkapi- talisatie op grond van te geringe afschrijvin gen is becijferd op rond f229 millioen. Se dertdien is deze overkapitalisatie veeleer grooter dan kleiner geworden. Het inhalen van den achterstand is tot slechts enkele mill. gld. beperkt gebleven en nu de productieve waarde der spoorwegen blijft dalen, is allengs een toestand ontstaan, welke grondige herziening onvermijdelijk maakt. Vooreerst is het noodiig, de taak, die de spoorwe gen te midden van andere verkeersmiddelen hebben te vervullen, opnieuw en zoo goed mogelijk te bepa len. Voorts zal verbetering moeten worden gezocht in eenvoudiger en overzichtelijker constructie van het bedrijf, in bevrijding van nog overgebleven te onereuze exploitatiecontractcn, en niet het minst ook in leniger en minder gebonden bedrijfsvoering, die een goede aanpassing waarborgt aan de dien sten van andere vervoersondernemingen. En eindelijk zal ook herziening in finan cieel opzicht niet zijn te ontgaan, nu mede door de ontwikkeling der techniek de ge bruikswaarde der spoorwegen zoodanig is ge daald, dat het vervoer de kapitaal!asten geenszins meer kan dekken, en de waarde van het actief door het totaal bedrag der schulden belangrijk wordt overtroffen. Deze overwegingen hebben de regeering geleid tot de overtuiging, dat het wenschelijk is, S.S. en H.S. samen te. voegen in een nieuwe „N.V. De Neder- landsche Spoorwegen", terwijl S.S. en H.S. zouden moeten worden geliquideerd. Aan de obligatiehouders en aan hen, die aan S.S. of aan H.S. geld op schuldbekentenis hebben ge leend, zal gelegenheid worden geboden, hun obli gaties en schuldbekentenissen in te ruilen tegen staatsobligaties. De rentevoet der nieuwe Staats obligaties zal voor alle te converteercn spoorweglee- ningen gelijkelijk op 3 pet. worden gesteld. De staat zal een offer brengen door in de eerste plaats de Staatsspoorwegen, welke zoowel naar de gekapitaliseerde huur als volgens het bedrag, dat thans nog ter zake van spoorwegaanleg in de Staats schuld aanwezig is, een waarde van rond f 100 mil lioen vertegenwoordigen, in de nieuwe N.V. Neder- landsche Spoorwegen in te brengen tegen ovengifte van een bedrag van f 10. millioen aan aandeelen. Hierdoor komt op de balans, een bedrag van f90 millioen beschikbaar, dat aan de afschrijvingsreke ningen kan worden toegevoegd. Voorts ziet de staat zijn bezit verminderen, door dat bet in 1921 op zijn aandeelen op naam gestorte bedrag van i'4.950.000 bij de liquidatie zal blijken verloren te zijn. In het wetsontwerp vraagt de regeejing de machti ging, welke zij behoeft, ten einde het plan te kun nen uitvoeren. ZAL HET ZWEEDSCHE MINISTERIE AFTREDEN? Stockholm, 10 Juni (A.N.P.) Na de heftige debatten, die in den Rijksdag gevoerd zijn over de kwestie der nationale verdediging verwacht men volgens het agentschap Stefani, dat het huidige ministerie Maandag zal moeten aftreden ITALIAANSGH WATERVLIEGTUIG VERONGELUKT Rome Op het strand van Giorgino is een watervliegtuig verongelukt. Twee officieren zijn om het leven gekomen, twee an'dere inzittenden zijn ernstig gewon'd. WISSELING VAN DE LANDVOOGDIJ. 'Een tandem, waarbij men niet achter elkaar mam naast elkaa/r zit. Het laatste snufje op rij wielgebied, dat men dezer dagen door de streb- ten van Londen kon zien gaan. DADER LEGT EEN BEKENTENIS AF HAD ZICH IN DEN PER SOON VAN DEN DADER VER GIST. Het voortgezette onderzoek inzake den moord aanslag op de kermis te Nistelrode in den nacht van Dinsdag op Woensdag heeft gisteren den geheelen dag voortgeduurd. Een van de aan gehoudenen, de timmerman J. H. uit Nistelrode heeft tenslotte een bekentenis afgelegd en ver klaard, dat hij den noodlot'tigen steek heeft toe gebracht. Volgens zijn verklaring betreft Tiet een vergissing, daar hij de Laat, die uit het naburige Vinkei afkomstig is, in het geheel niet zou kennen. De ondergrond van het ge beurde is een liefdesgeschiedenis. H. wilde zich op een medeminnaar wreken en had daartoe een gunstige gelegenheid afgewacht Hij verkeerde in de meening dat zijn mede minnaar zich bij )iet groepje kermisvierders bevond, waarbij ook De Laai zich had acm- gesloten. Toen de mannen bij het sluitings uur de herberg verlieten sloop H. naar vo ren en bracht zijn vermeenden vijand een messteek in de borst toe. In hel donker had hij evenwel niet gezien dat hij den verkeerde had getroffen, want De Laatdie gehuwd is, had met het heele geval niets uit te staaoi H. is gevankelijk naar Vinkei overgebracht, teneinde met het slachtoffer te worden gecon fronteerd. Het is niet de eerste maal dat H. in een steekpartij is betrokken. Verleden jaar was hij in een soortgelijke affaire gewikkeld, doch bij is toen door de rechtbank wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken. Hij zal ter beschikking van den officier van justitie te 's-Hertogen- bosch wiorden gesteld In den toestand van helt slachtoffer is nog geen verandering gekomen. De Queen Mary is gisteren om 14.25 in South ampton terug gekeerd en heeft daarmede haar eerste reis over den Atlantischen Oceaan vol bracht. Vier en een half uur tevoren had het schip aangelegd te Oherbourg, waar ruim 200 passagiers van boord waren gegaan. Voor de derde maal op de overtocht is het schip gister morgen in het kanaal door mist opgehouden Bij aankomst te Southampton werd officieel medegedeeld, dat het vaartuig had afgelegd 3198 mijl van de vuurtoren Ambrose tot Oher bourg in 4 dagen, 15 uur, 15 min. met een ge middelde snelheid van 28.74 kn'oopen. De afge legde afstanden in elke periode van 23 uur en in de laatste periode bedroegen 621, 679, 670, 679 en 549 mijl. Duizenden stonden op de kade en juichten de Qneen Mary bij het binnenvaren toe. Particulier bezoek van den Hertog van Gloucester. Prinses Tsahai woont La- gerhuiszitting bij. In Abessijnsche leringen te Londen wordt te ken nen gegeven, dat de Negus voornemens is op weg naar Genève eenigen tijd te Parijs te vertoeven om er zich te onderhouden met vertegenwoordigers van de Fransche regeering. De hertog van Gloucester heeft een particulier en niet formeel bezoek gebracht aan "den Negus als er kentelijkheid voor de gastvrijheid hem indertijd bewezen, toen hij als vertegenwoordiger van den Koning de kroning van den Negus bijwoonde. Prinses Tsahai, de dochter van den Negus, heeft gistermiddag de zitting van het Lagerhuis bijge woond. Batavia. Aneta verneemt dat kan worden aan genomen dat de wisseling der landvoogdij zal plaats vinden op 16 September, den datum waarop de hui dige Landvoogd uit Nedèrl.-Indië zal vertrekken. KAPITEIN IN STUKGESLAGEN SLOEP DRIJVENDE GEVONDEN DOOR HET S.S. „WESTPLEIN". ZES LEDEN DER BEMANNING VONDEN DEN DOOD IN DE GOL VEN. Gisteren is in de Rotterdamsche haven bin- nengeloopen het s.s. „Westplein" van de N.V. Scheepvaart Maatschappij „Millingen", ko mende met erts geladen van Narvik. Den 26sten Mei was men van hier vertrokken, naar Narvik en ter hoogte van Utsira aan de Noorsche kust, in de buurt van Kopervik, ontdekte men in volle zee een man in een half stuk geslagen sloep, welke man later bleek te zijn de kapitein van het Noorsche stoomschip „Hogstad", welke boot was ver gaan in zwaren storm. Het Duitsche s.s. „Helene" heeft later nog een reddingboot opgepikt, waarin zich bevon den zes leden van de Noorsche bemanning, van wie één inmiddels van ontbering was ge storven. De overige zes leden van de bemanning hadden den dood in de golven gevonden. Voor de zooveelste maal heeft de zee, opgebeukt door een zwaren storm, menschenlevens opgeëischt. De kapitein van het s.s. „Westplein", gezagvoerder N. Ree, heeft aan de „Maasbode", het navolgende ver teld van zijn droevige ervaring, die hij op zijn reis van Rotterdam naar Narvik heeft opgedaan. We waren, zoo zeide de kapitein, den 26sten Mei in ballast van Rotterdam vertrokken met bestemming Narvik. We stonden op het dek, toen we ter hoogte van Utsioira in de huurt van Kopervik aan de Noor sche kust, een voorwerp op het water zagen drijven. Aanvankelijk meenden we, dat het een vat was of een stuk wrakhout, doch toen wij op de brug kwamen en onze kijkers gebruikten, bemerkten we al heel spoedig, dat het een reddingsboot was, waarin een man was gezeten. Onmiddellijk gaf ik order koers te zetten naar deze boot. En na een minuut of tien stoomen hadden wij de reddingsboot in onze onmiddellijke nabijheid. De boot stond vol water, daar de achtersteven geheel was stukgeslagen en in de boot zat een man, die meer dood dan levend scheen. Zoodra de reddingsboot langs zij lag, zijn twee matrozen langs de stormladder af gedaald. Een lijn werd uitgeworpen en deze werd aan den man bevestigd, om hem zoodoende gemak kelijker aan boord te kunnen brengen. De man was geheel verstijfd en kon van ver moeienis en ontbering geen woord uitbrengen. Ter stond werd hij nadat men hem met doeken had warm gewreven, van droge kleeren voorzien en on der de wol gelegd. Des avonds nog, toen de drenkeling een weinig was hekomen, vertelde hij kapitein te zijn geweest op het 1000 ton metende Noorsche stoomschip „Hogstad", eigenaar Paul Jebson te Bergen. De boot was met kolen geladen. Men was in zwaar weer gekomen. En toen er geen redden meer aan was, is de uit twaalf koppen bestaande bemanning in een sloep gegaan om zich het v.eege lijf te redden. Alleen de kapitein was achter geble ven. Op hetzelfde moment, dat ••de kapitein de red dingsboot met de twaalf mannen in een woeste golf zag omslaan, kapseisde plotseling ook het s.s. „Hog stad" en kapitein en boot werden naar de diepte gezogen. De kapitein, die zioh echter van een zwemvest had voorzien, en die tevens goed zwemmen kon, had de tegenwoordigheid van geest zich naar boven te werken en hieraan heeft hij dan ook ongetwijfeld zijn behoud te danken. Toen hij w-eer boven kwam kon hij zich vastklampen aan een omgeslagen red dingsboot. Dit was echter niet de sloep, waarin de overige leden van de bemanning hadden gezeten. Zes uren lang heeft de kapitein zich als maar vasthoudend aan deze omgeslagen reddingsboot, ge tracht zich het leven te redden, terwijl de wind nog steeds de golven hoog opzwiepte. Dan kwam het reddende oogenblik. Als door een v/onder sloeg de reddingsboot, opgetild door een hooge golf, weer rechtstandig op het water en met de weinige krachten, die den kapitein nog restten, klom hij in de boot, welke echter vol water liep, daar de achtersteven inmiddels was stukgeslagen. In deze positie heeft de kapitein nog goed tien uren rond gezworven, alvorens hij werd opgepikt door het stoomschip „Westplein". Toen de kapitein van het s.s. „Westplein" het een en ander van de ramp had vernomen, heeft hij onmiddellijk de schepen in de buurt per radio ge waarschuwd om 'uit te zien of de andere reddings boot misschien nog op zee dobberde. En zoo waar gelukte het aan het Duitsche stoom schip „Helene" de reddingsboot te vinden, waarin zich nog bevonden zes leden van de Noorsche be manning, van wie één inmiddels van uitputting was gestorven. De overige zes leden hadden den dood in de golven gevonden. Hoewel in tal van plaatsen, o.a. in Valenciennes, Rijssel en Havre een groote ontspanning in de sta kingsactie is te constateeren en duizenden arbeiders naar de fabrieken terugkeeren, breekt de stakings- woede toch steeds weer hier en daar door. Zoo is te Le Havre het technische personeel van de groote reederij „Compagnie transatlantique" in sta king gegaan. 1100 Werklieden bezetten de werkplaat sen der reederij. Naar verluidt is de staking ook over geslagen op de parfumfabrieken en op eenige kleinere metaalfabrieken. Ook het tramwegpersoneel te Boulogne sur Mer is in staking gegaan, terwijl te Parijs staking is uitge broken bij twee groote apotheken, die door het per soneel bezet zijn, zoomede van het personeel van begrafenis-ondernemingen. Ook het personeel van filmkantoren is in staking gegaan. De staking heeft zich thans ook uitgebreid tot de bouwvakarbeiders in het departement Seine et Marne. Ook uit andere deelen van Frankrijk komen, naast berichten over de hervatting van het werk, toch nog steeds weer mededeelingen omtrent nieuwe stakingen. Blijkbaar willen de werknemers van de slappe hou ding der regecring profiteeren om, evenals hun makkers, die door staking hun eischen ingewilligd kregen, ook van deze gunstige gelegenheid te profi teeren. Van Zeeland hakt er in. De berichten uit België vertolken allen een zeker optimisme en uiten in het algemeen vertrouwen in den heer Van Zeeland als kabinetsformateur. Het is echter duidelijk dat deze er op ongezouten manier inhakt en niemand en niets ontziet om het verdorven diplomatieke milieu van het Belgische parlement van de schadelijke elementen te zuiveren. Hij weet zich gedragen door de publieke opinie. Men is bij onze Zuiderburen beu van al de schan dalen zoowel in het katholieke als socialistische kamp en Van Zeeland kan dan ook op den steun der goedwillende elementen rekenen. Dat zijn optreden tot ontstemming in bepaalde kringen lijdt, is zeker, maar hij schijnt zijn positie sterk genoeg te achten om deze, soms zeer invloed rijke groepen te trotseeren. Men is in democratische kringen van meening, dat het krachtig optreden van Van Zeeland veel wind aan de „Rex"-beweging uit de zeilen zal nemen. Overigens schiet de heer Van Zeeland op met de vorming van zijn nieuwe kabinet en is reeds een vermoedelijke lijst van nieuwe ministers samenge steld. Hedenavond zou de nieuwe regeering definitief zijn vastgesteld. Geen eenheid onder de leiders in Zuid°China Britsche en Amerikaansche maatregelen Nanking 10 Juni (A.N.P.) De toestand in het Zuiden van China is nog volkomen onopgehelderd, en het ziet er haar uitdai onder de leiders der beweging in het Zuid westen zélf geen eenstemmigheid heerscht. De troepen uit Kwantoeng en Kwangsi hébben hun opmarsch naar de Provincie Hoenan voortgezet. Hun gemeenschappelijk doel is Hoengtsjau en de hoofdstad der Provincie, Tsjang-Tsja. In politieke kringen te Tokio is men er echter van «overtuigd, dat Nanking en Kan'ton het in het geheim eens zijn over den strijd tegen Japan en dat de troepen van de Centrale Ohineesche regeering zullen vermijden, slag te leveren tegen, de troepen van Kan'ton, dodh ze in staat zullen stellen, op te rukken tegen het Japansche leger in Noord-China. De uit Zuid-Hoenan teruggetrokken regeerings- troepen bezetten thans een stelling ten Noorden van Tsjang Tsja, waarheen ook versterkingen uit Nanking gedirigeerd worden. Volgens berichten uit Tsjang Tsja verrichten vliegtuigen van de Nanking- regeering aldaar verkenningsvluchten. De Engelsche consul te Tsjang Tsja heeft de in Zuid-Hoenan wo nende Engelschen reeds aangeraden zich voor het vertrek gereed te houden. Een Engelsche kanonneer boot is naar Tsjang Tsja onderweg. Ook de Ameri kaansche consul zou de aldaar wonende Amerikaan sche burgers denzelfden raad hebben gegeven. Maarschalk Tsjang Kai Tsjek heeft opnieuw een telegra.m gezonden aan den leider in het Zuidwesten Tsjeng-Tsji-Tang en van hem de onmiddellijke te rugtrekking geëischt van de Z.W. troepen uit Hoe nan naar hun oude garnizoenen, alsmede de sta king van elke agressieve handeling. Verder deelt hij mede, dat hij aan de in Hoenan staande regeering- troepen bevel heeft gegeven naar het Noorden terug te trekken om botsingen te voorkomen. Deze maatregel dient echter vergezeld te gaan van onderhandelingen over een concrete formule tot oplossing van den moeilijken toestand. Iindien zijn eischen niet worden nageko men, neemt Tsjang Kai Tsjek aan, dat de actie der leiders uit het Zuid-Westen geen anti-Japansch karakter draagt, maar een daad van gehoorzaamheid beteekent van de locale troepen tegen de centrale regeering. Vervolgens herinnert Tsjang Kai Tsjek den Zuide lijken leider aan de moeilijke gebeurtenissen, die zij tezamen hebben beleefd en vermaant hem dan af te zien van alle maatregelen die de binnen- landsche crisis zouden kunnen doen verscherpen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1