Spoorwegen worden
gereorganiseerd
Noorsch stoomschip
vergaan
Het rommelt nog
in Frankrijk
Nieuwe N.V. „De Ned.
Spoorwegen
KllKEIl isKOOPEIUndOECK
De moordaanslag te
Nistelrode
De Queen Mary terug
in Southampton
De Negus in Europa
De nieuwe Belgische
regeering
Donderdag 11 Juni 1936.
Postrekening
No. 23330
SCHA6ER
79ste Jaargang. No. 9995
COURANT.
Int. Telet,
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot
's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen
8 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN*
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Samenvoeging van S.S. en H.S. De
Staat zal de Staatsspoorwegen ter
waarde van f 100 millioen, in de
nieuwe N.V. inbrengen tegen f 10 mil
lioen aan aandeelen,
Bii de Tweede Kamer is een wetsontwerp
ingediend tot reorganisatie van het Spoorweg
bedrijf.
In de Memorie van Toelichting herinneren
de Ministers van Waterstaat en van Finan
ciën er aan, dat reeds in 1927 de overkapi-
talisatie op grond van te geringe afschrijvin
gen is becijferd op rond f229 millioen. Se
dertdien is deze overkapitalisatie veeleer
grooter dan kleiner geworden.
Het inhalen van den achterstand is tot
slechts enkele mill. gld. beperkt gebleven en
nu de productieve waarde der spoorwegen
blijft dalen, is allengs een toestand ontstaan,
welke grondige herziening onvermijdelijk
maakt.
Vooreerst is het noodiig, de taak, die de spoorwe
gen te midden van andere verkeersmiddelen hebben
te vervullen, opnieuw en zoo goed mogelijk te bepa
len. Voorts zal verbetering moeten worden gezocht
in eenvoudiger en overzichtelijker constructie van
het bedrijf, in bevrijding van nog overgebleven te
onereuze exploitatiecontractcn, en niet het minst
ook in leniger en minder gebonden bedrijfsvoering,
die een goede aanpassing waarborgt aan de dien
sten van andere vervoersondernemingen.
En eindelijk zal ook herziening in finan
cieel opzicht niet zijn te ontgaan, nu mede
door de ontwikkeling der techniek de ge
bruikswaarde der spoorwegen zoodanig is ge
daald, dat het vervoer de kapitaal!asten
geenszins meer kan dekken, en de waarde
van het actief door het totaal bedrag der
schulden belangrijk wordt overtroffen.
Deze overwegingen hebben de regeering geleid tot
de overtuiging, dat het wenschelijk is, S.S. en H.S.
samen te. voegen in een nieuwe „N.V. De Neder-
landsche Spoorwegen", terwijl S.S. en H.S. zouden
moeten worden geliquideerd.
Aan de obligatiehouders en aan hen, die aan
S.S. of aan H.S. geld op schuldbekentenis hebben ge
leend, zal gelegenheid worden geboden, hun obli
gaties en schuldbekentenissen in te ruilen tegen
staatsobligaties. De rentevoet der nieuwe Staats
obligaties zal voor alle te converteercn spoorweglee-
ningen gelijkelijk op 3 pet. worden gesteld.
De staat zal een offer brengen door in de eerste
plaats de Staatsspoorwegen, welke zoowel naar de
gekapitaliseerde huur als volgens het bedrag, dat
thans nog ter zake van spoorwegaanleg in de Staats
schuld aanwezig is, een waarde van rond f 100 mil
lioen vertegenwoordigen, in de nieuwe N.V. Neder-
landsche Spoorwegen in te brengen tegen ovengifte
van een bedrag van f 10. millioen aan aandeelen.
Hierdoor komt op de balans, een bedrag van f90
millioen beschikbaar, dat aan de afschrijvingsreke
ningen kan worden toegevoegd.
Voorts ziet de staat zijn bezit verminderen, door
dat bet in 1921 op zijn aandeelen op naam gestorte
bedrag van i'4.950.000 bij de liquidatie zal blijken
verloren te zijn.
In het wetsontwerp vraagt de regeejing de machti
ging, welke zij behoeft, ten einde het plan te kun
nen uitvoeren.
ZAL HET ZWEEDSCHE MINISTERIE
AFTREDEN?
Stockholm, 10 Juni (A.N.P.) Na de heftige
debatten, die in den Rijksdag gevoerd zijn over
de kwestie der nationale verdediging verwacht
men volgens het agentschap Stefani, dat het
huidige ministerie Maandag zal moeten aftreden
ITALIAANSGH WATERVLIEGTUIG
VERONGELUKT
Rome Op het strand van Giorgino is een
watervliegtuig verongelukt. Twee officieren zijn
om het leven gekomen, twee an'dere inzittenden
zijn ernstig gewon'd.
WISSELING VAN DE LANDVOOGDIJ.
'Een tandem, waarbij men niet achter elkaar
mam naast elkaa/r zit. Het laatste snufje op rij
wielgebied, dat men dezer dagen door de streb-
ten van Londen kon zien gaan.
DADER LEGT EEN BEKENTENIS
AF HAD ZICH IN DEN PER
SOON VAN DEN DADER VER
GIST.
Het voortgezette onderzoek inzake den moord
aanslag op de kermis te Nistelrode in den nacht
van Dinsdag op Woensdag heeft gisteren den
geheelen dag voortgeduurd. Een van de aan
gehoudenen, de timmerman J. H. uit Nistelrode
heeft tenslotte een bekentenis afgelegd en ver
klaard, dat hij den noodlot'tigen steek heeft toe
gebracht.
Volgens zijn verklaring betreft Tiet een
vergissing, daar hij de Laat, die uit het
naburige Vinkei afkomstig is, in het geheel
niet zou kennen. De ondergrond van het ge
beurde is een liefdesgeschiedenis. H. wilde
zich op een medeminnaar wreken en had
daartoe een gunstige gelegenheid afgewacht
Hij verkeerde in de meening dat zijn mede
minnaar zich bij )iet groepje kermisvierders
bevond, waarbij ook De Laai zich had acm-
gesloten. Toen de mannen bij het sluitings
uur de herberg verlieten sloop H. naar vo
ren en bracht zijn vermeenden vijand een
messteek in de borst toe. In hel donker had
hij evenwel niet gezien dat hij den verkeerde
had getroffen, want De Laatdie gehuwd
is, had met het heele geval niets uit te staaoi
H. is gevankelijk naar Vinkei overgebracht,
teneinde met het slachtoffer te worden gecon
fronteerd. Het is niet de eerste maal dat H. in
een steekpartij is betrokken. Verleden jaar was
hij in een soortgelijke affaire gewikkeld, doch
bij is toen door de rechtbank wegens gebrek
aan bewijs vrijgesproken. Hij zal ter beschikking
van den officier van justitie te 's-Hertogen-
bosch wiorden gesteld In den toestand van helt
slachtoffer is nog geen verandering gekomen.
De Queen Mary is gisteren om 14.25 in South
ampton terug gekeerd en heeft daarmede haar
eerste reis over den Atlantischen Oceaan vol
bracht. Vier en een half uur tevoren had het
schip aangelegd te Oherbourg, waar ruim 200
passagiers van boord waren gegaan. Voor de
derde maal op de overtocht is het schip gister
morgen in het kanaal door mist opgehouden
Bij aankomst te Southampton werd officieel
medegedeeld, dat het vaartuig had afgelegd
3198 mijl van de vuurtoren Ambrose tot Oher
bourg in 4 dagen, 15 uur, 15 min. met een ge
middelde snelheid van 28.74 kn'oopen. De afge
legde afstanden in elke periode van 23 uur en
in de laatste periode bedroegen 621, 679, 670,
679 en 549 mijl.
Duizenden stonden op de kade en juichten de
Qneen Mary bij het binnenvaren toe.
Particulier bezoek van den Hertog van
Gloucester. Prinses Tsahai woont La-
gerhuiszitting bij.
In Abessijnsche leringen te Londen wordt te ken
nen gegeven, dat de Negus voornemens is op weg
naar Genève eenigen tijd te Parijs te vertoeven om
er zich te onderhouden met vertegenwoordigers van
de Fransche regeering.
De hertog van Gloucester heeft een particulier en
niet formeel bezoek gebracht aan "den Negus als er
kentelijkheid voor de gastvrijheid hem indertijd
bewezen, toen hij als vertegenwoordiger van den
Koning de kroning van den Negus bijwoonde.
Prinses Tsahai, de dochter van den Negus, heeft
gistermiddag de zitting van het Lagerhuis bijge
woond.
Batavia. Aneta verneemt dat kan worden aan
genomen dat de wisseling der landvoogdij zal plaats
vinden op 16 September, den datum waarop de hui
dige Landvoogd uit Nedèrl.-Indië zal vertrekken.
KAPITEIN IN STUKGESLAGEN
SLOEP DRIJVENDE GEVONDEN
DOOR HET S.S. „WESTPLEIN".
ZES LEDEN DER BEMANNING
VONDEN DEN DOOD IN DE GOL
VEN.
Gisteren is in de Rotterdamsche haven bin-
nengeloopen het s.s. „Westplein" van de N.V.
Scheepvaart Maatschappij „Millingen", ko
mende met erts geladen van Narvik. Den
26sten Mei was men van hier vertrokken,
naar Narvik en ter hoogte van Utsira aan de
Noorsche kust, in de buurt van Kopervik,
ontdekte men in volle zee een man in een
half stuk geslagen sloep, welke man later
bleek te zijn de kapitein van het Noorsche
stoomschip „Hogstad", welke boot was ver
gaan in zwaren storm.
Het Duitsche s.s. „Helene" heeft later nog
een reddingboot opgepikt, waarin zich bevon
den zes leden van de Noorsche bemanning,
van wie één inmiddels van ontbering was ge
storven.
De overige zes leden van de bemanning
hadden den dood in de golven gevonden.
Voor de zooveelste maal heeft de zee, opgebeukt
door een zwaren storm, menschenlevens opgeëischt.
De kapitein van het s.s. „Westplein", gezagvoerder
N. Ree, heeft aan de „Maasbode", het navolgende ver
teld van zijn droevige ervaring, die hij op zijn reis
van Rotterdam naar Narvik heeft opgedaan.
We waren, zoo zeide de kapitein, den 26sten Mei in
ballast van Rotterdam vertrokken met bestemming
Narvik. We stonden op het dek, toen we ter hoogte
van Utsioira in de huurt van Kopervik aan de Noor
sche kust, een voorwerp op het water zagen drijven.
Aanvankelijk meenden we, dat het een vat was of
een stuk wrakhout, doch toen wij op de brug kwamen
en onze kijkers gebruikten, bemerkten we al heel
spoedig, dat het een reddingsboot was, waarin een
man was gezeten.
Onmiddellijk gaf ik order koers te zetten naar deze
boot. En na een minuut of tien stoomen hadden wij
de reddingsboot in onze onmiddellijke nabijheid. De
boot stond vol water, daar de achtersteven geheel
was stukgeslagen en in de boot zat een man, die meer
dood dan levend scheen. Zoodra de reddingsboot langs
zij lag, zijn twee matrozen langs de stormladder af
gedaald. Een lijn werd uitgeworpen en deze werd
aan den man bevestigd, om hem zoodoende gemak
kelijker aan boord te kunnen brengen.
De man was geheel verstijfd en kon van ver
moeienis en ontbering geen woord uitbrengen. Ter
stond werd hij nadat men hem met doeken had
warm gewreven, van droge kleeren voorzien en on
der de wol gelegd. Des avonds nog, toen de drenkeling
een weinig was hekomen, vertelde hij kapitein te
zijn geweest op het 1000 ton metende Noorsche
stoomschip „Hogstad", eigenaar Paul Jebson te
Bergen. De boot was met kolen geladen. Men was
in zwaar weer gekomen. En toen er geen redden
meer aan was, is de uit twaalf koppen bestaande
bemanning in een sloep gegaan om zich het v.eege
lijf te redden. Alleen de kapitein was achter geble
ven. Op hetzelfde moment, dat ••de kapitein de red
dingsboot met de twaalf mannen in een woeste golf
zag omslaan, kapseisde plotseling ook het s.s. „Hog
stad" en kapitein en boot werden naar de diepte
gezogen.
De kapitein, die zioh echter van een zwemvest
had voorzien, en die tevens goed zwemmen kon, had
de tegenwoordigheid van geest zich naar boven te
werken en hieraan heeft hij dan ook ongetwijfeld
zijn behoud te danken. Toen hij w-eer boven kwam
kon hij zich vastklampen aan een omgeslagen red
dingsboot. Dit was echter niet de sloep, waarin de
overige leden van de bemanning hadden gezeten.
Zes uren lang heeft de kapitein zich als maar
vasthoudend aan deze omgeslagen reddingsboot, ge
tracht zich het leven te redden, terwijl de wind nog
steeds de golven hoog opzwiepte.
Dan kwam het reddende oogenblik. Als door een
v/onder sloeg de reddingsboot, opgetild door een
hooge golf, weer rechtstandig op het water en met
de weinige krachten, die den kapitein nog restten,
klom hij in de boot, welke echter vol water liep,
daar de achtersteven inmiddels was stukgeslagen.
In deze positie heeft de kapitein nog goed tien uren
rond gezworven, alvorens hij werd opgepikt door het
stoomschip „Westplein".
Toen de kapitein van het s.s. „Westplein" het
een en ander van de ramp had vernomen, heeft hij
onmiddellijk de schepen in de buurt per radio ge
waarschuwd om 'uit te zien of de andere reddings
boot misschien nog op zee dobberde.
En zoo waar gelukte het aan het Duitsche stoom
schip „Helene" de reddingsboot te vinden, waarin
zich nog bevonden zes leden van de Noorsche be
manning, van wie één inmiddels van uitputting was
gestorven. De overige zes leden hadden den dood
in de golven gevonden.
Hoewel in tal van plaatsen, o.a. in Valenciennes,
Rijssel en Havre een groote ontspanning in de sta
kingsactie is te constateeren en duizenden arbeiders
naar de fabrieken terugkeeren, breekt de stakings-
woede toch steeds weer hier en daar door.
Zoo is te Le Havre het technische personeel van de
groote reederij „Compagnie transatlantique" in sta
king gegaan. 1100 Werklieden bezetten de werkplaat
sen der reederij. Naar verluidt is de staking ook over
geslagen op de parfumfabrieken en op eenige kleinere
metaalfabrieken.
Ook het tramwegpersoneel te Boulogne sur Mer is
in staking gegaan, terwijl te Parijs staking is uitge
broken bij twee groote apotheken, die door het per
soneel bezet zijn, zoomede van het personeel van
begrafenis-ondernemingen.
Ook het personeel van filmkantoren is in staking
gegaan.
De staking heeft zich thans ook uitgebreid tot de
bouwvakarbeiders in het departement Seine et
Marne.
Ook uit andere deelen van Frankrijk komen, naast
berichten over de hervatting van het werk, toch nog
steeds weer mededeelingen omtrent nieuwe stakingen.
Blijkbaar willen de werknemers van de slappe hou
ding der regecring profiteeren om, evenals hun
makkers, die door staking hun eischen ingewilligd
kregen, ook van deze gunstige gelegenheid te profi
teeren.
Van Zeeland hakt er in.
De berichten uit België vertolken allen een zeker
optimisme en uiten in het algemeen vertrouwen
in den heer Van Zeeland als kabinetsformateur.
Het is echter duidelijk dat deze er op ongezouten
manier inhakt en niemand en niets ontziet om het
verdorven diplomatieke milieu van het Belgische
parlement van de schadelijke elementen te zuiveren.
Hij weet zich gedragen door de publieke opinie.
Men is bij onze Zuiderburen beu van al de schan
dalen zoowel in het katholieke als socialistische
kamp en Van Zeeland kan dan ook op den steun
der goedwillende elementen rekenen.
Dat zijn optreden tot ontstemming in bepaalde
kringen lijdt, is zeker, maar hij schijnt zijn positie
sterk genoeg te achten om deze, soms zeer invloed
rijke groepen te trotseeren.
Men is in democratische kringen van meening, dat
het krachtig optreden van Van Zeeland veel wind
aan de „Rex"-beweging uit de zeilen zal nemen.
Overigens schiet de heer Van Zeeland op met de
vorming van zijn nieuwe kabinet en is reeds een
vermoedelijke lijst van nieuwe ministers samenge
steld.
Hedenavond zou de nieuwe regeering definitief
zijn vastgesteld.
Geen eenheid onder de
leiders in Zuid°China
Britsche en Amerikaansche
maatregelen
Nanking 10 Juni (A.N.P.) De toestand
in het Zuiden van China is nog volkomen
onopgehelderd, en het ziet er haar uitdai
onder de leiders der beweging in het Zuid
westen zélf geen eenstemmigheid heerscht.
De troepen uit Kwantoeng en Kwangsi
hébben hun opmarsch naar de Provincie
Hoenan voortgezet. Hun gemeenschappelijk
doel is Hoengtsjau en de hoofdstad der
Provincie, Tsjang-Tsja.
In politieke kringen te Tokio is men er echter
van «overtuigd, dat Nanking en Kan'ton het in
het geheim eens zijn over den strijd tegen Japan
en dat de troepen van de Centrale Ohineesche
regeering zullen vermijden, slag te leveren tegen,
de troepen van Kan'ton, dodh ze in staat zullen
stellen, op te rukken tegen het Japansche leger
in Noord-China.
De uit Zuid-Hoenan teruggetrokken regeerings-
troepen bezetten thans een stelling ten Noorden
van Tsjang Tsja, waarheen ook versterkingen uit
Nanking gedirigeerd worden. Volgens berichten uit
Tsjang Tsja verrichten vliegtuigen van de Nanking-
regeering aldaar verkenningsvluchten. De Engelsche
consul te Tsjang Tsja heeft de in Zuid-Hoenan wo
nende Engelschen reeds aangeraden zich voor het
vertrek gereed te houden. Een Engelsche kanonneer
boot is naar Tsjang Tsja onderweg. Ook de Ameri
kaansche consul zou de aldaar wonende Amerikaan
sche burgers denzelfden raad hebben gegeven.
Maarschalk Tsjang Kai Tsjek heeft opnieuw een
telegra.m gezonden aan den leider in het Zuidwesten
Tsjeng-Tsji-Tang en van hem de onmiddellijke te
rugtrekking geëischt van de Z.W. troepen uit Hoe
nan naar hun oude garnizoenen, alsmede de sta
king van elke agressieve handeling. Verder deelt hij
mede, dat hij aan de in Hoenan staande regeering-
troepen bevel heeft gegeven naar het Noorden terug
te trekken om botsingen te voorkomen.
Deze maatregel dient echter vergezeld te gaan van
onderhandelingen over een concrete formule tot
oplossing van den moeilijken toestand.
Iindien zijn eischen niet worden nageko
men, neemt Tsjang Kai Tsjek aan, dat de
actie der leiders uit het Zuid-Westen geen
anti-Japansch karakter draagt, maar een
daad van gehoorzaamheid beteekent van
de locale troepen tegen de centrale regeering.
Vervolgens herinnert Tsjang Kai Tsjek den Zuide
lijken leider aan de moeilijke gebeurtenissen, die
zij tezamen hebben beleefd en vermaant hem dan
af te zien van alle maatregelen die de binnen-
landsche crisis zouden kunnen doen verscherpen.