Onbewaakte overweg eischt twee dooden Voorloopig geen spoorbaan op do afsluitdijk Jong paar door den trein gegrepen KIJKEn is KOOPER t,ij CLOECK Inbreker gesnapt Drie fietsrijders door tram gegrepen Eerste treffen in Zuid-Hoenan Een invasie van wilde dieren Woonwagenkampen langs rijkswegen Vader en zoon in zee verdronken Donderdag 25 Juni 1936. Postrekening No. 23330 SCHAGER 79ste Jaargang. No. 10005 COURANT. Int Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot *s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen 8 PAGINA'S. Prijs per S maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels 10.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. ONTZETTEND ONGELUK TE IJSSEL- MONDE. SLACHTOFFERS WAREN OP SLAG DOOD. Wederom heeft een onbewaakte overweg twee menschenlevens geëischt. Gisteravond om kwart voor 7 ongeveer zijn n.1. op den onbewaakten spoorwegovergang Binnenweg, gemeente West-IJsselmonde, een jongen en een meisje, die op de fiets zaten, door een Pullmann-trein, komende van Dord recht gegrepen en op slag gedood. Beide slachtoffers, de 17-jarige Tr. Bink uit Rotterdam en de 20-jarige J. Lisman uit Ba- rendrecht, zijn zwaar verminkt uit een sloot opgehaald en later per lijkwagen vervoerd naar het lijkenhuisje op IJsselmonde. Hoe het mogelijk Is, dat zij den trein niet hebben waargenomen, is onbegrijpelijk', daar het uitzicht zoowel naai' links als naar rechts over den spoor baan ter plaatse goed is. Daar het droevig ongeval door geen ooggetuigen van nabij is gezien, valt het moeilijk te zeggen, waaraan het is toe te schrijven. Het uitzicht ter plaatse is zeer goed en practisch kan hier ook geen ongeluk gebeuren. Trouwens, zooals werd verze kerd, hééft zich op dezen onbewaakten overweg nog nimmer een dergelijk ongeval voorgedaan. Het verloofde paar werd gegrepen en plus mi nus 20 meter meegesleurd, waarna het meisje en de jongen in een naast de spoorbaan loopende sloot werden geworpen. De trein stopte dadelijk en de machinist, de heer Nyeheert uit Amsterdam begaf zich terstond met een conducteur naar de plaats, waar de slachtoffers la gen. De beide slachtoffers, die op slag gedood moe ten zijn, werden zwaar verminkt uit de sloot op gehaald en dr. J. E. Fisser, directeur van den Ge meentelijken Geneeskundigen Dienst te Rotterdam, die juist van zijn vacantie terugkwam en met den Pullman-trein was meegekomen, kon niet anders dan den dood constateeren. Dat de slag hevig moet zijn geweest bewez&n wel de fietsresten die op de machine zaten. Door de po litie van IJsselmonde, die spoedig op de plaats des onheils was, werd onmiddellijk de G. G. D. te Rot terdam gewaarschuwd, doch daar de heide slacht offers terstond moeten zijn overleden, werd geen ziekenauto meer gezonden. Later op den avond is een lijkwagen gearriveerd, en nadat de beide lijken waren gekist, zijn ze overgebracht naar het lijken- huisje op IJsselmonde. Begrijpelijk heeft het droevig ongeval, waardoor 'twee jeugdige menschen zoo plotseling uit het volle leven zijn weggerukt, veel indruk gemaakt op de bewoners van IJsselmonde, en zeer vele hebben zich dan ook naar de plaats des onheils begeven. De loco-burgemeester van IJsselmonde, de heer C. van Rij, is zich persoonlijk op de hoogte komen stellen. Zooals gezegd zijn later op den avond de beide lijken per lijkwagen vervoerd. De trein ondervond een half uur vertraging. Voorbijgangers zagen wielrijder op ver dachte wijze een boschje ingaan. Dinsdagmiddag om ongeveer 6 uur zagen een drie tal wandelaars op den Amersfoortschen weg bij De Bilt een wielrijder op verdachte wijze een boschje ingaan. Uit nieuwsgierigheid volgden zij hem en za gen hem een kistje openen, waaruit verschillende papieren kwamen, die hij blijkbaar wilde verbran den. Een van hen snelde toen naar de politie in de Bilt, terwijl de beide anderen, later bijgestaan door een toevallig passeerend beambte van de militaire po litie, den man met zijn papieren bewaakten. De in middels gearriveerde Biltsche politie constateerde dat de papieren, verschillende acten en officieele stuk ken, ten name stonden van mr. B. uit Zeist. Intus- schen was bij de Zeister politie aangifte gedaan door een in den tuin van de familie Beyerinck werkza- men tuinman (de familie zelf was op reis), dat er was ingebroken.Uit dc woning bleek ontvreemd te zijn een bedrag aan geld van ongeveer f 100 en een aantal gouden tientjes. De verdachte, zekere S. uit Amster dam, is overgebracht naar Zeist. Tot nog toe ontkent hij de inbraak gepleegd te hebben. DOODELIJK ONGELUK MET DE GOOI- SCHE TRAM. SLACHTOFFERS RE DEN UIT EEN LAANTJE DEN RIJKS WEG OP. Jongen gedood, twee meisjes ernstig gewond Op den rijksweg tusschen Bussnm en Naarden heeft de Gooische benzinetram gis teravond omstreeks kwart over acht twee meisjes en een jongen, die uit een weggetje kwamen fietsen, gegrepen. De jongen werd door de tram geschept, die eerst na zeventig meter tot staan werd gebracht. De fiets lag voor de bumper; de jongen was over een lengte van twaalf meter onder de tram door geschoten en tusschen den baanruimer en den grond bekneld geraakt. Toen hij een half uur later werd bevrijd, was hij overle den. Het is de 18-jarige Leo van Cauveren, uit Hilversum. De meisjes, de 14-jarige C. Kos en de 16-jarige J. Hoek, beiden nit Bus- sum, waren door de botsing met de tram van hun fietsen gevallen, de laatste werd door de tram meegesleurd. De meisjes bleven op den grond liggen. De eerste kreeg een zware hersenschudding, de tweede een bekkenbreuk De Naardensche en de Bussumsche politie en ma rechaussee waren spoedig ter plaatse; eveneens de burgemeester van Naarden en Bussum de heeren Boddems Hosang en de Bordes. De Naardensche po litie onder wier jurisdictie de trambaan valt heeft het onderzoek ter hand genomen. De officier van justitie uit Amsterdam Wassen- bergh en de rechter-commissaris Heynsius hebben te half tien een uitgebreid onderzoek ter plaatse ingesteld. De wagenbestuurder die zeer overstuur was, zegt dat hij in de bocht voor het weggetje heeft gefloten, doch vlak voor het weggetje niet. Waarschijnlijk zijn de jongelieden in gesprek ge weest, hebben daardoor niet op de waarschuwings borden en op de tram gelet. Trambestuurder gaf geen signalen. Nader verneemt de „Msb." dat de trambestuurder aam den officier van Justitie mr. Wassenbergh heeft meegedeeld, dat hij geen signalen heeft gegeven. De burgemeester van Naarden was spoedi g ter plaatse en leidde het voorloopig onderzoek. Ook de burgemeester van Bussum kwam op de plaats van het ongeluk. De tramwagen werd eerst om 10 uur vrijgegeven, zoodat het tramverkeer van en naar Amsterdam geruimen tijd gestagneerd was. De passagiers van beide richtingen moesten ter plaatse overstappen. Ook het drukke vorkeer op den rijksweg kreeg vertraging door het groot aantal nieuwsgierigen, dat zich daar verzameld had. Per politiebrancard is het lijk naar Naarden vervoerd. BEGIN VAN BURGEROORLOG? Hongkong, 24 Juni (A.N.P.)Het eer ste werkelijke treffen der troepen in Zuid- Hoenan, waaruit mogelijk de burgeroorlog tusschen Nanking en Kwangsi zal kunnen voortkomen, heeft zich gisteravond voorge daan, volgens geloofwaardige berichten uit Chineesche bron. De ontmoeting vond plaats nabij Kiyang. De Kwangsitroepen gingen tot een vastberaden aanval over op de Nankingtroepen, die verscheidene kilo meters terugtrekken naar versterkte stellingen. Men weet nog niet hoeveel dooden er gevallen zijn. Het gevecht was kort maar hevig. Gezien de aan beide zijdén betoonde hardnekkigheid is het zeer waarschijnlijk, dat nabij Kiyang binnen zeer korten tijd een groot gevecht zal worden gele verd. TENGEVOLGE VAN OVERSTROO MINGEN. Stefanie meldt uit Bakoe: Tengevolge van de verschrikkelijke overstroomingen, welke de vorige maand in Azerbeidjan zoo groote verwoestingen aan richtten, wordt geheel de streek thans door een in vasie van slangen, jakhalzen, hyena's en beren ge teisterd. De uitgehongerde dieren dringen op klaar lichten dag de dorpen binnen. Verscheiden menschen zijn reeds door de wilde dieren verscheurd. Een paniek heeft zich meester gemaakt van de bevolking, die haar woningen niet durft verlaten. De autoriteiten hebben geweren en munitie ter be schikking van de dorpelingen gesteld, om het hun mogelijk te maken, klopjachten te organiseeren. INTERVIEW MET MINISTER VAN LIDT DE JEUDE. In een interview dat een vertegenwoordiger van A.N.P. gisteren had met onzen minister van Water staat over de verkeersontwiklceling hier te lande, gaf de redacteur uiting aan zijn indruk, dat spoor weginvloeden den auto-wegen-aanleg belemmeren. De minister ontkende niet, dat de scherpe strijd tusschen rail- en motorverkeer invloed op de ver- keerspolitiek had uitgeoefend, doch achtte zoodani- gen invloed op den auto-wegonaanleg niet aanwezig. Men moet echter niet vergeten, dat de spoorwegen het eigendom zijn van de Nederlandsche volksge meenschap en dat zij dus niet als quantité négliga- ble mogen worden beschouwd. Misschien kunnen wij over een halve eeuw de spoorwegen missen, doch thans is dat zeker nog niet het geval. De Staat moet nu eenmaal de tekorten bijpassen. Door electrificatie van de spoorwegen kunnen de exploitatiekosten aan zienlijk worden verlaagd en in die richting wordt tihans hard gewerkt. Bovendien zijn in 1934 een zestal en in 1935 een vijftal niet-rendabele lijnen door den Staat genaast en opgeheven. Er zijn nu geen particuliere spoorlijnen meer te naasten, zoo dat thans zal moeten worden overgegaan tot op heffing van daarvoor in aanmez*king komende lij nen der Nederlandsche Spoorwegen, terwijl met de autobusdienstondernemers overleg wordt gepleegd inzake de overneming van het vervoer. Voorts mag worden verwacht, dat ook de diesel- tractie op tramweglijnen de tekorten zal doen verminderen. Tenslotte vestigde de interviewer de aandacht op den afsluitdijk, waarvan totnutoe alleen de zuide lijke helft van het dwarsprofiel voor hot autover keer is ingericht, terwijl nog altijd de noordelijke helft braak ligt, omdat men bij den aanleg van den dijk de meening was toegedaan, dat daar een spoorweg behoorde te worden geconstrueerd. Is zoo vroeg hij Uw Excellentie van meening, dat men daar ooit nog tot spoorwegaanleg zal besluiten? Minister Lidt de Jeude. Voorloopig zal daar zeker niets van komen, ant woordde de minister. Zon Uw Excellentie dan niet willen overwegen, op dat Noordelijke gedeelte een antoweg aan te leggen voor het verkeer van Friesland naar Noord- Holland, om dan den thans bestaanden weg uit sluitend voor het autoverkeer in de richting naar Friesland te bestemmen? Thans is er meermalen opstopping van het autoverkeer, vooral bij het mo nument op den dijk. Inderdaad wordt de dijk daar ter plaatse vaak als parkeerterrein gebruikt door automobilisten, die het monument gaan bezichtigen. Overigens is het autoverkeer op den afsluitdijk nog niet zoo inten sief, dat bijzondere maatregelen noodig zijn. Bij vermindering van de drukkende belastin gen, waaraan het automobilisme is onderworpen, zal dit in het algemeen en zeker ook op den afsluitdijk stellig intensief worden, was het we derwoord. Dan zullen we verder zien, wat ons te doen staat, besloot de minister. EEN OMZENDBRIEF VAN DE REGEERING AAN DE GEMEEN TEBESTUREN Be kampen brengen op een voor het doorgaand verkeer bestem den weg groote gevaren en hinder mee. Be minister vom Binnenlcmdsche zaken deelt in een circulaire aan de gemeentebe sturen mede dat de minister van Waterstaat het volgende onder zijn aandacht heeft ge bracht: „Be klacht is vernomendat het verkeer op rijkstvegen hinder ondervindt van de aanwezigheid van woonwagenkampen in de nabijheid van die wegen. Het vestigen van dergelijke kampen in de onmiddellijke nabijheid van Rijks- en andere hoofdwegen is in beginsel zeer ongewenscht en zal derhalve zoo mogelijk moeten worden tegengegaan. Be kampen brengen op een voor het doorgawid verkeer bestemden weg groote gevaren en hinder medeterwijl zij in het algemeen een weinig fraai beeld ver- toonen. Aangezien de wet op woonwagens en woon schepen de beslissing omtrent het plaatsen van woonwagenkampen laat aan de gemeentebestu ren, komt het gewenscht voor, het vestigen van woonwagenkampen in de nabijheid van groote wegen tegen te gaan. Indien hiertegen in bij zondere gevallen bezwaren bestaan, zal het aan beveling verdienen, dat de gemeentebesturen overleg plegen met de betrokken hoofdingenieurs directeuren van den Rijkswaterstaat ontrent de maatregelen, om het doorgaand verkeer van de aanwezigheid van deze plannen zoo weinig mo gelijk hinder te doen ondervinden. In den regel zal het wenschelijk zijn, dat de woonwagenkam pen van den weg worden gescheiden door een zware en stevige afrastering of door aarden wal len, dan weidoor een singel of breede beplante strook, welke het kamp aan het oog van den weggebruiker onttrekt. Ook zal dergelijk terrein bij voorkeur niet op de scheidingssloot met of de bermsloot van den rijksweg moeten afwate ren. Rechtstreeksche verbinding van de woonwa genkampen met rijkswegen zal zoo mogelijk, in bet verkeersbelang moeten worden tegengegaan Indien reeds een verbinding aanwezig is, en opheffing daarvan niet mogelijk zal blifken, zal het althans aanbeveling verdienen, indien on middellijk achter den in- en uitgang een opstel plaats wordt vrij gehouden, teneinde het par keeren of het vormen van een file op den weg tegen te gaan". Voor zoover noodig, verzoekt minister de Wil de deze aangelegenheid zoodanig te willen rege len, dat het verkeer van de aanwezigheid van woonwagenkampen zoo weinig mogelijk hinder ondervindt. TRAGISCH ONGELUK OP HET STRAND TE OOSTVOORNE. GEEN VAN BEIDE LIJKEN NOG GEVONDEN. Gisterenmiddag heeft op 't strand te Oosi- voorne een tragisch ongeluk plaats gehad, dat aan een vader en zijn zoon het leven heeft gekost De 62-jarige A. Maan uit Vlaardingen verbleef daar op het strand, terwijl zijn 11-jarige zoon in zee aan het baden was. Plotseling merkte de vader, dat de jongen te ver in zee was gegaan en in levens gevaar verkeerde. Hij bedacht zich geen oogenblik, wierp jas. en vest uit en ging zijn zoon na. De heer Maan, die een goed zwemmer is, dook naar zijn zoon, die reeds gezonken was, maar tot groote ontsteltenis der andere baders en strandbezoekers kwam noch de vader, noch de zoon weer boven water. Spoedig werd hulp gerequireerd, maar het mocht niet gelukken de beide drenkelingen te vinden. Te vergeefs werd ook naar de lijken gezocht. Dit tragisch gebeuren verwekte onder de strand bezoekers groote ontroering.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1