De laatste treinreis
door Ethiopië
Reclame voor de
De verpachting van boerderijen
in de Wieringermeer.
Kerk uitgebrand
te Strijp*
Nog steeds geruchten
over Abessijnsche
troepenmachten
Door den trein
gegrepen.
Djibouti. In Juni
Hoogst waarschijnlijk voor de
laatste maal heb ik de treinreis ge
maakt door Ethiopië. Van de stati
onnetjes, waarvan vroeger de rood
geel-groene Ethiopische vlag wapper
de, woei nu de groen-wit roode Italiaansche
vlag. Te Dirédawa was het leven langzamerhand
weder in normale banen teruggekeerd, al blijft
er nog steeds de zonderlinge toestand bestaan,
dat er zich twee verschillende garnizoenen be
vinden, een Fransch en een Italiaansch. Ook
's nachts hoort men er niet meer schieten, maar
onder de Ethiopiërs loopen allerlei zonderlinge
geruchten. Men fluistert van vele duizenden
Ethiopische krijgslieden, die nog in het veld
zouden staan. Een groep van enkele duizenden
manschappen, ruim voorzien van wapens en
munitie, zo,u onder bevel van den vroegeren
Ethiopischen politie-luitenant Lidz Makonnen,
die te Brussel studeerde een vrijwel onneembare
stelling hebben ingenomen in het Garmalata-
gebergte en daar een ernstige bedreiging der
Italiaansche verbindingslijn vormen. Ook elders
zouden Ethiopische troepen rond zwerven. De
zer dagen, nu de groote regenperiode inzet, zou
een nieuwe actie der Ethiopiërs beginnen. Reeds
nu echter zou de verbinding van Addis Abeba
met Erythrea zijn verbroken, daar gewapende
Ethiopische krijgslieden Dessié zouden hebben
bezet.
Onmogelijk is dit alles niet, maar desniettemin
komt me dit alles om verschillende redenen on
waarschijnlijk voor.
Te Djibouti zou nog zooiets als een Ethiopische
regeering bestaan, die nieuwen weerstand voor
bereidt en nu ik hier ben teruggekeerd hoop ik
daarover alvorens van hier te vertrekken, nog
nadere bijzonderheden te vernemen. Indien de
Ethiopiërs in verschillende groepen over vijftig
duizend man beschikken, kunnen ze het den
Italianen nog zeer lastig maken. Doch zijn de
Ethiopiërs tot zulk een krachtsinspanning vooral
moreel in staat? Op dit vraagstuk kom ik nog
wel nader terug voordat ik Oost-Afrika den fcug
toekeer, wat hoop ik zeer spoedig zal zijn, want
het klimaat te Djibouti is in dezen tijd van het
jaar een der alleronaangenaamste klimaten der
wereld.
Met den trein, waarmede ik de reis van Diré
dawa naar Djibouti maakte, gingen tot aan het
laatste station op Ethiopischen bodem twee wa
gons Italiaansche soldaten mede, welbewapend
en goed voorzien van mitrailleurs en munitie.
De spoorweg zelf bleek uitermate zwak bewaakt.
Slechts hier en daar zag ik een kleine Italiaan
sche bezetting op soms meer dan vijftig kilo
meter van elkander. Een handvol ondernemende
Ethiopiërs zou hier heel gemakkelijk den spoor
weg over groote afstanden kunnen vernielen en
bruggen laten springen, wat vooral in de regen
periode de voedselvoorziening van het Italiaan
sche leger deerlijk in de war zou kunnen sturen
Van de eigenlijke plaatselijke bevolking hier
hebben de Italianen echter niet veel te vreezen,
want hier wonen geen echte Ethiopiërs, geen
Amhari, maar Somali's voor wie de oorlog eigen
lijk geen verandering van beteekenis heeft ge
bracht Vroeger stonden ze onder de Amhari die
ook niet steeds te werk gingen met fluweelen
handschoenen; thans staan ze onder de Italianen
en deze wisseling van meesters kan de Somali's'
tamelijk koud laten.
Mij liet de reis door het land en verder naar
Djibouti echter niet koud. Integendeel. Ze maak
te me warm, maar dan in de letterlijke beteeke
nis van het woord. Elk uur sporen deed de hitte
toenemen. Te Dirédawa kan het thans 's mid
dags wel eens enkele dagen warm zijn echter niet
steeds en de avonden zijn er aangenaam koel,
de nachten soms frisch. Maar reizend van Di
rédawa naar Djibouti daalt men van twaalf
honderd meter tot ongeveer zeepeil en dat brengt
een geweldige verandering van temperatuur met
zich. Toen ik tegen vijf uur 's avonds te Djibouti
aankwam, laaide daar nog een felle gloed, maar
er woei toch nog een min of meer frisch briesje,
dat enkele uren later zich echter legde. Het zon
derlinge te Djibouti is, dat de middagen er nog
het minst ondraaglijk zijn. Dan waait er een
zeebriesje, doch 's avonds wordt het meestal
windstil en dan is de hitte bijna niet meer uit
te houden. Ontzettend, adembeklemmend, kun
nen de windstille nachten zijn, die niet de minste
afkoeling brengen. In mijn kamer, waar ik 's
nachts geheel ontkleed zonder dekens of laken
slaap, heb ik aan het voeteneinde van mijn bed
een ventilator, de den geheelen nacht door draait
en steeds een stormwind over me heen doet gaan,
wat me het slapen mogelijk maakt.
Te Djibouti vond ik een wonderlijke verzame
ling vreemdelingen, menschen die uit Ethiopië
waren gevlucht of waren uitgewezen door de
Italianen, en menschen (meest Italianen), die
naar Ethiopië wlden, in de meening, dat daar
het goud langs de wegen ligt, maar van den Ita-
liaanschen consul geen verlof konden krijgen
Ethiopië te betreden. Er was een Duitsche ca-
yalerie-officier die als journalist (maar vermoe
delijk ook als kondschapper voor zijn regeering)
den oorlog aan Italiaansche ziide had medege
maakt endoor maarschalk Graziani uit
het land was gewezen. Men evrtelt, dat deze
Duitsche officier in een aan zijn regeering ge
richt (en door de Italianen onderschept) rap
port zich zeer ongunstig had uitgelaten over de
militaire eigenschappen der Italianen. Er was
een andere Duitsche officier, een kapitein, oud-
oorlogsvlieger, die in April als vlieger naar Ethi
opië was gekomen om er deel uit te maken van
de nieuw, maar te laat op te richten luchtmacht
Hij was nog geen tien dagen in het land, toen
de zaken zulk een loop namen, dat hij zoo spoe
dig mogelijk een goed heenkomen moest zoeken
nog voordat hij een enkele vlucht had kunnen
volbrengen.
Ik trof hier nog een Belgisch officier eigenlijk
anderhalven Belgischen officier. De eene was
de luitenant Fairpont, die hier vooreerst blijft,
daar hii een goed positie bij den spoorweg heeft
gekregen. En de halve Belgische officier? Ja,
dat was een bijzonder geval. Het was de Fran-
sche kapitein Louis Bon, die te Luik is geboren
Zijn grootvader en vader zijn Belgen, maar hij
is Franschman. Zijn grootvader, een geboren
Franschman, liet zich als Belg naturaliseeren,
toen zijn zoon, de vader van kapitein Bon, reeds
geboren was. De vader bleef dus Franschman.
Later liet hij zich ook tot Belg naturaliseeren,
maar eerst toen zijn zoon, de kapitein Bon reeds
was geboren,zoodat deze Franschman bleef.
Frankrijk moge officieel voor kapitein Bon het
vaderland zijn, zn vaderstad is Luik en daarheen
keert hij dan ook terug. Deze kapitein Louis
Bon was een der bekwaamste en sympathiekste
Fransche officieren in Ethiopië, de bij de Ethi
opiërs van alle klassen en alle rassen buitenge
woon hoog stond aangeschreven. Hij was com
mandant der politie te Harrar en daarvan ken
de ik hem reeds. Te Harrar had hwij een uitste
kenden politie-dienst georganiseerd, wat goed
uitkwam gedurende de moeilijke dagen der lucht
bombardementen. De hoogbejaarde bisschop Ja-
rosseau wilde toen de stad niet verlaten en ka
pitein Louis Bon ging tot hem en smeekte den
grijzen kerkvorst toch zijn leven te redden. Ter
wijl de bommen op de stad neerregenden is ka
pitein Bon de eenvoudige pastorie, waar Mon
seigneur woonde, in uniform voor hem op de
knieën gevallen en bad hem, toch de stad te ver
laten. „Ik smeek u als mijn bisschop, als mijn
vader, als mijn medemensch toch uw leven hier
niet nutteloos te wagen. Dit zou gelijk staan met
zelfmoord en dat is toch ook in strijd met onzen
godsdienst", zoo sprak, geknield, kapitein Bon
en tenslotte gaf de grijze bisschop toe. Kapitein
Bon zelf bracht hem toen naar een grot zeven
kilometer buiten de stad, waar de bisschop ge
bleven is tot de Italianen hem verjoegen. Thans
is hij echter weder te Harrar teruggekeerd, na
dat de Fransche regeerng zoowel bij de Itali
aansche regeering als bij het Vaticaan had ge
protesteerd.
Ook Ethiopiërs, die ik van vroeger ken,' ont
moette ik te Djibouti, o.a. den consul Ato An-
dargué, die nog in functie is (officieel' bestaat
voor het grootste deel der wereld Ethiopië im
mers nog), den vroegeren inspecteur der dou
ane te Dirédawa, den commandant van den
Ethiopischen generalen staf aan het zuidfront
Kalide, oud-leerling van St. Gyr. Onder deze
Ethiopiërs zijn er, die beweren: „de oorlog is
nog niet ten einde; hij begint pas".
Deze mannen wijzen er op, dat de verove
ring van Algiers door de Franschen meer dan
vijf-en-twintig jaar heeft gevorderd en ze voe
gen eraan toe: „En zouden wij niet tot een even
grooten tegenstand in staat zijn?"
Andere Ethiopiërs echter zijn moedeloos en
verwachten niet veel meer van de toekomst. Zij
hopen alleen nog, dat de Volkenbond het zoo
ver brengt dat Ethiopië een protectoraat of een
mandaat wordt onder verschillende mogendhe
den, waarbij de invloed van Italië zoo ver mo
gelijk zal worden teruggebracht.
Intusschen is het zeker, dat er van Ethiopi
sche zijde nog iets wordt geprobeerd. Ik weet bij
voorbeeld, dat dezer dagen over de grenzen zijn
gesmokkeld landkaarten van Ethiopië, die zul
len worden verdeeld onder de aanvoerders van
verschillende groepen Ethiopische krijgslieden,
die nog in het veld staan.
J. K. BREDERODE
Het gebouw zoo goed als geheel uitge
brand.
Eindhoven, Juni. Gistermorgen te ongeveer
half elf werd brand ontdekt in het koor van
de St. Trude-kerk, in de voormalige gemeen
te Strijp, thans Eindhoven. De brandweer,
die spoedig gewaarschuwd werd, was onmid
dellijk ter plaatse, doch kon het vuur niet
voldoende bestrijden, zoodat de Philips-brand-
weer te hulp werd geroepen. Op het moment
dat deze brandweer arriveerde, was de kerk
een vlammenzee. Even over half twaalf
stortte het spitse torentje, dat op het kruis
punt van de twee beuken stond, met donde
rend geraas in. Een gedeelte viel op straat,
waarbij de brandweercommandant Mr. Fens
en eenige brandweerlieden ternauwernood
aan den verpletteringsdood ontkwamen.
Op het uur, dat de fabrieken uitgaan (12 uur) was
men den brand zoover meester, dat geen uitbrei
ding meer te duchten was. Het geheele dak van de
kerk, benevens drie der vijf torentjes,, zijn afge
brand en ingestort. Het gewelf heeft zich evenwel
niet begeven. Het achterste gedeelte van de kerk is
één ruïne. Dadelijk na het ontdekken van den brand
was de geheele parochie van Strijp in de weer om
het kerk-meubilair te redden. Dit alles benevens
misgewaden, de heilige vaten en de schilderijen van
den Kruisweg, kon tijdig naar buiten worden ge
bracht. De kerkbanken waren in de hitte echter to
taal verkoold. Verzekering dekt de schade, die zeer
groot is.
De schade beloopt ongeveer 50 a 60.000
gulden.
Nader wórdt uit Eindhoven gemeld, dat de kerk
die grootendeels is verwoest, dateerde uit de 15de
eeuw en nog verscheidene oude schatten bevatte.
In het torentje, dat tijdens den brand omlaag stort
te, hing een uit 1432 dateerende Angelus-klok, wel
ke thans verloren is gegaan.
Het historische luid-huisje kon nog worden gered,
evenals klokken dateerende uit 1436 en 1462, die in
den tuin van de pastorie hingen. De kerk onderging
in 1931 en 1932 een groote verbouwing. Om half een
was de brandweer het vuur meester, en werd met de
nablussching begonnen. Het steenen gewelf is op
verscheidene plaatsen, o.a. waar het torentje viel,
ingestort. Thans onderzoekt men de mogelijkheid
om het gebouw te restaureeren. De schade is bij be
nadering nog niet te schatten, doch beloopt zeker
f 50.000 a f 60.000.
12-JARIGE JONGEN GEDOOD
Doodeli.ik onneval in de haven
te Botterdam
Gistermorgen heeft in de Rijnhaven nabij het
hotel van de Holland Amerika lijn te Rotter
dam ongeval plaats gehad dat 12-jar. tot nu toe
onbekend gebleven jongen het leven heeft gekost.
Twee jongens van 10 en 12 jaar waren daar ter
plaatse aan het spelen en liepen tusschen de
rangeerende treinen door. Juist toen een der
jongens zch tusschen twee wagons bevond zette
de locomotief zich n bewegng. De jongen raakte
tusschen de buffers bekneld en werd zoo ernstig
gewond, dat de dood onmddellijk intrad.
AUTO OP ONBEWAAKTEN OVERWEG
VERONGELUKT. BESTUURDER LE
VENSGEVAARLIJK GEWOND.
Gistermorgen had op den onbewaakten overweg
op den Doodeweg te Leusden, welke weg de verbin
ding vormt tusschen Hamersveld en Leusden, een
ernstig ongeval plaats.
Te omstreeks half negen naderde uit de richting
Amersfoort trein 2017, die om 8.16 uur van Amster
dam naar Kesteren vertrok.
Uit de richting Hamersveld kwam een melk-
auto, bestuurd door den 35-jarigen K. L.
Hoollwerf uit Barneveld. De machinist der
locomotief gaf tal van signalen, doch de be
stuurder trachtte nog den overweg te pas-
seeren. Het gevolg hiervan was, dat de wa
gen aan de achterzijde werd gegrepen en 150
meter werd meegesleurd. Op 75 M. afstand
van den overweg werd de bestuurder uit het
voertuig geslingerd en bleef zwaar gewond
liggen. De auto werd geheel versplinterd.
De bestuurder, die een ernstige hoofdwonde had
en tal van zware kneuzingen, werd per auto naar
de Lichtenberg te Amersfoort vervoerd.
Tengevolge van het ongeval moesten de treinen
over één spoor worden geleid.
Het opruimingswerk geschiedde onder leiding van
den ingenieur van tractie van het bureau Amers
foort, Ir. J. Hille.
Duitschland en de lage landen
Londen. In de rubriek „ingezonden stukken"
van de „Daily Telegraph" wordt de discussie naar
aanleiding van de beschouwing van generaal-majoor
Temperley, over de positie van Nederland in strate
gisch opzicht voortgezet. Ditmaal is het de gepension-
neerde luitenant-kolonel Wansey Bayly, die o.m.
schrijft:
„Weinigen zullen ontkennen, dat de bezetting van
België, Nederland, of Denemarken door een „groo
te mogendheid" een bedreiging zou vormen voor
Engeland. Wanneer eenheid kracht heeft gegeven
aan Duitschland, zou dan niet een confederatie voor
verdediging van deze drie landen gunstig zijn voor
de veiligheid? En achter deze confederatie een krach
tige verbintenis van Engeland en Frankrijk haar te
steunen, ingeval zij wordt aangevallen of dat in
breuk wordt gepleegd op haar neutraliteit?
Generaal Temperley is van meening, dat „vijan
delijke vliegvelden" aan de Vlaamsclie kust een be
dreiging voor Engeland zou vormen. Zijn de nieuwe
en talrijke Duitsche vliegvelden langs de Nuder-
landsch-Duitsche grens niet een even groote bedrei
ging voor Engeland als voor Nederland? In dezen
tijd, nu de actie-radius der groote bombardements
vliegtuigen snel toeneemt, vele Duitsche bombar
dementstoestellen hebben een actie-radius van 1000
mijl kan het korte verschil in afstand tusschen
Londen en de Nederlandsche kust of de Nederlandsch
Duitsche grens verwaarloosd worden. De bedreiging
is er reeds en is er reeds verscheidene maanden ge
weest. Zij wordt iedere maand grooter. Het eenige
antwoord is een snelle toeneming van het aantal
vliegtuigen in Norfolk, Suffolk, Essex en Kent
OUDE GRANAAT KOST VIJF MENSCHEN
HET LEVEN
Milaan, 29 Juni (A.N.P.) Te Montevecchio
in Noord-Italië is een granaat uit den wereld
oorlog die door een aantal jongelui was opge
graven, tot ontploffing gekomen. Vijf jongens
werden gedood. Hun lijken waren te deerlijk ver
minkt dat identificatie niet mogelijk was.
GROOTE BELANGSTELLING.
Alkmaar. De belangstelling voor het
pachten van boerderijen in de Wieringermeer
bleek ook dit jaar groot te zijn. In totaal heb
ben zich niet minder dan 373 gegadigden ge
meld, waarvan 187 voor de i beschikbare
akker-bedrijven, 99 voor de 18 gemengde be
drijven en 87 voor de 12 weidebedrijven.
Kaasproeverij op de
Alkmaarsche Kaasmarkt.
Gistermorgen heeft de bespreking plaats ge
had tusschen B. en W. der gemeente Alk
maar en de Kerncommissie voor de zuivel-
propaganda.
Men kwam tot overeenstemming over de
wenschelijkheid om tijdens 't drukke vreem-
delingenbezoek, dus tot September aan de
vreemdelingen gratis monsters Noordholland
sche kaas uit te reiken.
Daartoe zal niet, zooals wij oorspronkelijk
meldden, de kleine Waag worden gebruikt,
maar integendeel de tot dusver voor opslag
plaats van berries en hekken gebruikte vleu
gel van het Waaggebouw zelf. De bezoekers
zullen aan den kant van Valk's Lunchroom
het gebouw betreden, waar meisjes in oud-
Hollandsch costuum monsters uitreiken. Aan
den kant van het Waagplein verlaat men het
dan weer. De kaasmonsters zullen voor
vreemdelingen gratis beschikbaar zijn.
Plaatsgenootcn zullen 2V2 cent per portie
moeten betalen.
Reeds a.s. Vrijdag zal met de kaasproeverij
worden begonnen. Het gebouw zal dan echter
nog niet geheel zijn ingericht. Dit zal nog
wel een week duren.
De aankleeding zal in de geest geschieden
zooals wij dat in ons blad van Zaterdag me
dedeelden.
Naar wij vernemen zal V.V.V. de verkoop
van kaas met beschuit en raison voor 10 ct.
staken.
Naar aanleiding van een bericht in de
plaatselijke pers als zou ten aanzien van het
besluit van den Bond van Zuivelfabrieken
tot het stichten van een kaasbeurs, een an
dere situatie kunnen ontstaan, indien het de
gemeente mocht gelukken met behulp van
andere organisaties de wik- en weegloonen
afgeschaft te krijgen, deelde men ons van
bevoegde zijde mede, dat daarvan geen sjira-
ke zou kunnen zijn.
De actie van den Bond van Zuivelfabrie
ken gaat immers niet tegen de heffing van
wik- en weegloonen, maar heeft ten doel te
komen tot een kaasbeurs, omdat men deze
wijze van verkoopen meer in overeenstem
ming acht met de huidige omstandigheden
in de zuivelfabricatie.
Dat een verlaging of afschaffing der wik-
en weegloonen de actie voor de beurs on
gunstig zou beïnvloeden gaf men van deze
zijde grif toe, echter kon een dergelijke ver
mindering der kosten geen verandering bren
gen in de principieele opvatting der leden
omtrent de vraag markt of beurs.
In elk geval heeft de mogelijkheid tot
frontverandering nog geen bespreking uit
gemaakt in het bestuur der Bond van Zui-
fabrieken.
NOODLOTTIG ONGEVAL TE BUSSÜM
In het blinden-Instituut
In het blinden "nstituut te Bussuni liep een
blinde in een der gangen tegen een trapje op*
waarop een dienstbode werkzaamheden verricht
te, Het meisje verloor het evenwicht en kwam
met haar achterhoofd zoo ongelukkig terecht
op den steenen vloer, dat zij na enkele uren
overleed.
De dienstbode, de 38-jarige M., die daar inwo
nend was, had zich niet gehouden aan de be
palingen waarbij het verboden is om voorwerpen
op den gang te laten staan.
AUTO DOOR TREIN GEGREPEN
Zes dooden
New York Bij een overweg in de nabijheid
der stad s een auto door een trein gegrepen.
De zes inzittenden van den wagen, allen Italia
nen, werden gedood.