De laatste treinreis door Ethiopië Reclame voor de De verpachting van boerderijen in de Wieringermeer. Kerk uitgebrand te Strijp* Nog steeds geruchten over Abessijnsche troepenmachten Door den trein gegrepen. Djibouti. In Juni Hoogst waarschijnlijk voor de laatste maal heb ik de treinreis ge maakt door Ethiopië. Van de stati onnetjes, waarvan vroeger de rood geel-groene Ethiopische vlag wapper de, woei nu de groen-wit roode Italiaansche vlag. Te Dirédawa was het leven langzamerhand weder in normale banen teruggekeerd, al blijft er nog steeds de zonderlinge toestand bestaan, dat er zich twee verschillende garnizoenen be vinden, een Fransch en een Italiaansch. Ook 's nachts hoort men er niet meer schieten, maar onder de Ethiopiërs loopen allerlei zonderlinge geruchten. Men fluistert van vele duizenden Ethiopische krijgslieden, die nog in het veld zouden staan. Een groep van enkele duizenden manschappen, ruim voorzien van wapens en munitie, zo,u onder bevel van den vroegeren Ethiopischen politie-luitenant Lidz Makonnen, die te Brussel studeerde een vrijwel onneembare stelling hebben ingenomen in het Garmalata- gebergte en daar een ernstige bedreiging der Italiaansche verbindingslijn vormen. Ook elders zouden Ethiopische troepen rond zwerven. De zer dagen, nu de groote regenperiode inzet, zou een nieuwe actie der Ethiopiërs beginnen. Reeds nu echter zou de verbinding van Addis Abeba met Erythrea zijn verbroken, daar gewapende Ethiopische krijgslieden Dessié zouden hebben bezet. Onmogelijk is dit alles niet, maar desniettemin komt me dit alles om verschillende redenen on waarschijnlijk voor. Te Djibouti zou nog zooiets als een Ethiopische regeering bestaan, die nieuwen weerstand voor bereidt en nu ik hier ben teruggekeerd hoop ik daarover alvorens van hier te vertrekken, nog nadere bijzonderheden te vernemen. Indien de Ethiopiërs in verschillende groepen over vijftig duizend man beschikken, kunnen ze het den Italianen nog zeer lastig maken. Doch zijn de Ethiopiërs tot zulk een krachtsinspanning vooral moreel in staat? Op dit vraagstuk kom ik nog wel nader terug voordat ik Oost-Afrika den fcug toekeer, wat hoop ik zeer spoedig zal zijn, want het klimaat te Djibouti is in dezen tijd van het jaar een der alleronaangenaamste klimaten der wereld. Met den trein, waarmede ik de reis van Diré dawa naar Djibouti maakte, gingen tot aan het laatste station op Ethiopischen bodem twee wa gons Italiaansche soldaten mede, welbewapend en goed voorzien van mitrailleurs en munitie. De spoorweg zelf bleek uitermate zwak bewaakt. Slechts hier en daar zag ik een kleine Italiaan sche bezetting op soms meer dan vijftig kilo meter van elkander. Een handvol ondernemende Ethiopiërs zou hier heel gemakkelijk den spoor weg over groote afstanden kunnen vernielen en bruggen laten springen, wat vooral in de regen periode de voedselvoorziening van het Italiaan sche leger deerlijk in de war zou kunnen sturen Van de eigenlijke plaatselijke bevolking hier hebben de Italianen echter niet veel te vreezen, want hier wonen geen echte Ethiopiërs, geen Amhari, maar Somali's voor wie de oorlog eigen lijk geen verandering van beteekenis heeft ge bracht Vroeger stonden ze onder de Amhari die ook niet steeds te werk gingen met fluweelen handschoenen; thans staan ze onder de Italianen en deze wisseling van meesters kan de Somali's' tamelijk koud laten. Mij liet de reis door het land en verder naar Djibouti echter niet koud. Integendeel. Ze maak te me warm, maar dan in de letterlijke beteeke nis van het woord. Elk uur sporen deed de hitte toenemen. Te Dirédawa kan het thans 's mid dags wel eens enkele dagen warm zijn echter niet steeds en de avonden zijn er aangenaam koel, de nachten soms frisch. Maar reizend van Di rédawa naar Djibouti daalt men van twaalf honderd meter tot ongeveer zeepeil en dat brengt een geweldige verandering van temperatuur met zich. Toen ik tegen vijf uur 's avonds te Djibouti aankwam, laaide daar nog een felle gloed, maar er woei toch nog een min of meer frisch briesje, dat enkele uren later zich echter legde. Het zon derlinge te Djibouti is, dat de middagen er nog het minst ondraaglijk zijn. Dan waait er een zeebriesje, doch 's avonds wordt het meestal windstil en dan is de hitte bijna niet meer uit te houden. Ontzettend, adembeklemmend, kun nen de windstille nachten zijn, die niet de minste afkoeling brengen. In mijn kamer, waar ik 's nachts geheel ontkleed zonder dekens of laken slaap, heb ik aan het voeteneinde van mijn bed een ventilator, de den geheelen nacht door draait en steeds een stormwind over me heen doet gaan, wat me het slapen mogelijk maakt. Te Djibouti vond ik een wonderlijke verzame ling vreemdelingen, menschen die uit Ethiopië waren gevlucht of waren uitgewezen door de Italianen, en menschen (meest Italianen), die naar Ethiopië wlden, in de meening, dat daar het goud langs de wegen ligt, maar van den Ita- liaanschen consul geen verlof konden krijgen Ethiopië te betreden. Er was een Duitsche ca- yalerie-officier die als journalist (maar vermoe delijk ook als kondschapper voor zijn regeering) den oorlog aan Italiaansche ziide had medege maakt endoor maarschalk Graziani uit het land was gewezen. Men evrtelt, dat deze Duitsche officier in een aan zijn regeering ge richt (en door de Italianen onderschept) rap port zich zeer ongunstig had uitgelaten over de militaire eigenschappen der Italianen. Er was een andere Duitsche officier, een kapitein, oud- oorlogsvlieger, die in April als vlieger naar Ethi opië was gekomen om er deel uit te maken van de nieuw, maar te laat op te richten luchtmacht Hij was nog geen tien dagen in het land, toen de zaken zulk een loop namen, dat hij zoo spoe dig mogelijk een goed heenkomen moest zoeken nog voordat hij een enkele vlucht had kunnen volbrengen. Ik trof hier nog een Belgisch officier eigenlijk anderhalven Belgischen officier. De eene was de luitenant Fairpont, die hier vooreerst blijft, daar hii een goed positie bij den spoorweg heeft gekregen. En de halve Belgische officier? Ja, dat was een bijzonder geval. Het was de Fran- sche kapitein Louis Bon, die te Luik is geboren Zijn grootvader en vader zijn Belgen, maar hij is Franschman. Zijn grootvader, een geboren Franschman, liet zich als Belg naturaliseeren, toen zijn zoon, de vader van kapitein Bon, reeds geboren was. De vader bleef dus Franschman. Later liet hij zich ook tot Belg naturaliseeren, maar eerst toen zijn zoon, de kapitein Bon reeds was geboren,zoodat deze Franschman bleef. Frankrijk moge officieel voor kapitein Bon het vaderland zijn, zn vaderstad is Luik en daarheen keert hij dan ook terug. Deze kapitein Louis Bon was een der bekwaamste en sympathiekste Fransche officieren in Ethiopië, de bij de Ethi opiërs van alle klassen en alle rassen buitenge woon hoog stond aangeschreven. Hij was com mandant der politie te Harrar en daarvan ken de ik hem reeds. Te Harrar had hwij een uitste kenden politie-dienst georganiseerd, wat goed uitkwam gedurende de moeilijke dagen der lucht bombardementen. De hoogbejaarde bisschop Ja- rosseau wilde toen de stad niet verlaten en ka pitein Louis Bon ging tot hem en smeekte den grijzen kerkvorst toch zijn leven te redden. Ter wijl de bommen op de stad neerregenden is ka pitein Bon de eenvoudige pastorie, waar Mon seigneur woonde, in uniform voor hem op de knieën gevallen en bad hem, toch de stad te ver laten. „Ik smeek u als mijn bisschop, als mijn vader, als mijn medemensch toch uw leven hier niet nutteloos te wagen. Dit zou gelijk staan met zelfmoord en dat is toch ook in strijd met onzen godsdienst", zoo sprak, geknield, kapitein Bon en tenslotte gaf de grijze bisschop toe. Kapitein Bon zelf bracht hem toen naar een grot zeven kilometer buiten de stad, waar de bisschop ge bleven is tot de Italianen hem verjoegen. Thans is hij echter weder te Harrar teruggekeerd, na dat de Fransche regeerng zoowel bij de Itali aansche regeering als bij het Vaticaan had ge protesteerd. Ook Ethiopiërs, die ik van vroeger ken,' ont moette ik te Djibouti, o.a. den consul Ato An- dargué, die nog in functie is (officieel' bestaat voor het grootste deel der wereld Ethiopië im mers nog), den vroegeren inspecteur der dou ane te Dirédawa, den commandant van den Ethiopischen generalen staf aan het zuidfront Kalide, oud-leerling van St. Gyr. Onder deze Ethiopiërs zijn er, die beweren: „de oorlog is nog niet ten einde; hij begint pas". Deze mannen wijzen er op, dat de verove ring van Algiers door de Franschen meer dan vijf-en-twintig jaar heeft gevorderd en ze voe gen eraan toe: „En zouden wij niet tot een even grooten tegenstand in staat zijn?" Andere Ethiopiërs echter zijn moedeloos en verwachten niet veel meer van de toekomst. Zij hopen alleen nog, dat de Volkenbond het zoo ver brengt dat Ethiopië een protectoraat of een mandaat wordt onder verschillende mogendhe den, waarbij de invloed van Italië zoo ver mo gelijk zal worden teruggebracht. Intusschen is het zeker, dat er van Ethiopi sche zijde nog iets wordt geprobeerd. Ik weet bij voorbeeld, dat dezer dagen over de grenzen zijn gesmokkeld landkaarten van Ethiopië, die zul len worden verdeeld onder de aanvoerders van verschillende groepen Ethiopische krijgslieden, die nog in het veld staan. J. K. BREDERODE Het gebouw zoo goed als geheel uitge brand. Eindhoven, Juni. Gistermorgen te ongeveer half elf werd brand ontdekt in het koor van de St. Trude-kerk, in de voormalige gemeen te Strijp, thans Eindhoven. De brandweer, die spoedig gewaarschuwd werd, was onmid dellijk ter plaatse, doch kon het vuur niet voldoende bestrijden, zoodat de Philips-brand- weer te hulp werd geroepen. Op het moment dat deze brandweer arriveerde, was de kerk een vlammenzee. Even over half twaalf stortte het spitse torentje, dat op het kruis punt van de twee beuken stond, met donde rend geraas in. Een gedeelte viel op straat, waarbij de brandweercommandant Mr. Fens en eenige brandweerlieden ternauwernood aan den verpletteringsdood ontkwamen. Op het uur, dat de fabrieken uitgaan (12 uur) was men den brand zoover meester, dat geen uitbrei ding meer te duchten was. Het geheele dak van de kerk, benevens drie der vijf torentjes,, zijn afge brand en ingestort. Het gewelf heeft zich evenwel niet begeven. Het achterste gedeelte van de kerk is één ruïne. Dadelijk na het ontdekken van den brand was de geheele parochie van Strijp in de weer om het kerk-meubilair te redden. Dit alles benevens misgewaden, de heilige vaten en de schilderijen van den Kruisweg, kon tijdig naar buiten worden ge bracht. De kerkbanken waren in de hitte echter to taal verkoold. Verzekering dekt de schade, die zeer groot is. De schade beloopt ongeveer 50 a 60.000 gulden. Nader wórdt uit Eindhoven gemeld, dat de kerk die grootendeels is verwoest, dateerde uit de 15de eeuw en nog verscheidene oude schatten bevatte. In het torentje, dat tijdens den brand omlaag stort te, hing een uit 1432 dateerende Angelus-klok, wel ke thans verloren is gegaan. Het historische luid-huisje kon nog worden gered, evenals klokken dateerende uit 1436 en 1462, die in den tuin van de pastorie hingen. De kerk onderging in 1931 en 1932 een groote verbouwing. Om half een was de brandweer het vuur meester, en werd met de nablussching begonnen. Het steenen gewelf is op verscheidene plaatsen, o.a. waar het torentje viel, ingestort. Thans onderzoekt men de mogelijkheid om het gebouw te restaureeren. De schade is bij be nadering nog niet te schatten, doch beloopt zeker f 50.000 a f 60.000. 12-JARIGE JONGEN GEDOOD Doodeli.ik onneval in de haven te Botterdam Gistermorgen heeft in de Rijnhaven nabij het hotel van de Holland Amerika lijn te Rotter dam ongeval plaats gehad dat 12-jar. tot nu toe onbekend gebleven jongen het leven heeft gekost. Twee jongens van 10 en 12 jaar waren daar ter plaatse aan het spelen en liepen tusschen de rangeerende treinen door. Juist toen een der jongens zch tusschen twee wagons bevond zette de locomotief zich n bewegng. De jongen raakte tusschen de buffers bekneld en werd zoo ernstig gewond, dat de dood onmddellijk intrad. AUTO OP ONBEWAAKTEN OVERWEG VERONGELUKT. BESTUURDER LE VENSGEVAARLIJK GEWOND. Gistermorgen had op den onbewaakten overweg op den Doodeweg te Leusden, welke weg de verbin ding vormt tusschen Hamersveld en Leusden, een ernstig ongeval plaats. Te omstreeks half negen naderde uit de richting Amersfoort trein 2017, die om 8.16 uur van Amster dam naar Kesteren vertrok. Uit de richting Hamersveld kwam een melk- auto, bestuurd door den 35-jarigen K. L. Hoollwerf uit Barneveld. De machinist der locomotief gaf tal van signalen, doch de be stuurder trachtte nog den overweg te pas- seeren. Het gevolg hiervan was, dat de wa gen aan de achterzijde werd gegrepen en 150 meter werd meegesleurd. Op 75 M. afstand van den overweg werd de bestuurder uit het voertuig geslingerd en bleef zwaar gewond liggen. De auto werd geheel versplinterd. De bestuurder, die een ernstige hoofdwonde had en tal van zware kneuzingen, werd per auto naar de Lichtenberg te Amersfoort vervoerd. Tengevolge van het ongeval moesten de treinen over één spoor worden geleid. Het opruimingswerk geschiedde onder leiding van den ingenieur van tractie van het bureau Amers foort, Ir. J. Hille. Duitschland en de lage landen Londen. In de rubriek „ingezonden stukken" van de „Daily Telegraph" wordt de discussie naar aanleiding van de beschouwing van generaal-majoor Temperley, over de positie van Nederland in strate gisch opzicht voortgezet. Ditmaal is het de gepension- neerde luitenant-kolonel Wansey Bayly, die o.m. schrijft: „Weinigen zullen ontkennen, dat de bezetting van België, Nederland, of Denemarken door een „groo te mogendheid" een bedreiging zou vormen voor Engeland. Wanneer eenheid kracht heeft gegeven aan Duitschland, zou dan niet een confederatie voor verdediging van deze drie landen gunstig zijn voor de veiligheid? En achter deze confederatie een krach tige verbintenis van Engeland en Frankrijk haar te steunen, ingeval zij wordt aangevallen of dat in breuk wordt gepleegd op haar neutraliteit? Generaal Temperley is van meening, dat „vijan delijke vliegvelden" aan de Vlaamsclie kust een be dreiging voor Engeland zou vormen. Zijn de nieuwe en talrijke Duitsche vliegvelden langs de Nuder- landsch-Duitsche grens niet een even groote bedrei ging voor Engeland als voor Nederland? In dezen tijd, nu de actie-radius der groote bombardements vliegtuigen snel toeneemt, vele Duitsche bombar dementstoestellen hebben een actie-radius van 1000 mijl kan het korte verschil in afstand tusschen Londen en de Nederlandsche kust of de Nederlandsch Duitsche grens verwaarloosd worden. De bedreiging is er reeds en is er reeds verscheidene maanden ge weest. Zij wordt iedere maand grooter. Het eenige antwoord is een snelle toeneming van het aantal vliegtuigen in Norfolk, Suffolk, Essex en Kent OUDE GRANAAT KOST VIJF MENSCHEN HET LEVEN Milaan, 29 Juni (A.N.P.) Te Montevecchio in Noord-Italië is een granaat uit den wereld oorlog die door een aantal jongelui was opge graven, tot ontploffing gekomen. Vijf jongens werden gedood. Hun lijken waren te deerlijk ver minkt dat identificatie niet mogelijk was. GROOTE BELANGSTELLING. Alkmaar. De belangstelling voor het pachten van boerderijen in de Wieringermeer bleek ook dit jaar groot te zijn. In totaal heb ben zich niet minder dan 373 gegadigden ge meld, waarvan 187 voor de i beschikbare akker-bedrijven, 99 voor de 18 gemengde be drijven en 87 voor de 12 weidebedrijven. Kaasproeverij op de Alkmaarsche Kaasmarkt. Gistermorgen heeft de bespreking plaats ge had tusschen B. en W. der gemeente Alk maar en de Kerncommissie voor de zuivel- propaganda. Men kwam tot overeenstemming over de wenschelijkheid om tijdens 't drukke vreem- delingenbezoek, dus tot September aan de vreemdelingen gratis monsters Noordholland sche kaas uit te reiken. Daartoe zal niet, zooals wij oorspronkelijk meldden, de kleine Waag worden gebruikt, maar integendeel de tot dusver voor opslag plaats van berries en hekken gebruikte vleu gel van het Waaggebouw zelf. De bezoekers zullen aan den kant van Valk's Lunchroom het gebouw betreden, waar meisjes in oud- Hollandsch costuum monsters uitreiken. Aan den kant van het Waagplein verlaat men het dan weer. De kaasmonsters zullen voor vreemdelingen gratis beschikbaar zijn. Plaatsgenootcn zullen 2V2 cent per portie moeten betalen. Reeds a.s. Vrijdag zal met de kaasproeverij worden begonnen. Het gebouw zal dan echter nog niet geheel zijn ingericht. Dit zal nog wel een week duren. De aankleeding zal in de geest geschieden zooals wij dat in ons blad van Zaterdag me dedeelden. Naar wij vernemen zal V.V.V. de verkoop van kaas met beschuit en raison voor 10 ct. staken. Naar aanleiding van een bericht in de plaatselijke pers als zou ten aanzien van het besluit van den Bond van Zuivelfabrieken tot het stichten van een kaasbeurs, een an dere situatie kunnen ontstaan, indien het de gemeente mocht gelukken met behulp van andere organisaties de wik- en weegloonen afgeschaft te krijgen, deelde men ons van bevoegde zijde mede, dat daarvan geen sjira- ke zou kunnen zijn. De actie van den Bond van Zuivelfabrie ken gaat immers niet tegen de heffing van wik- en weegloonen, maar heeft ten doel te komen tot een kaasbeurs, omdat men deze wijze van verkoopen meer in overeenstem ming acht met de huidige omstandigheden in de zuivelfabricatie. Dat een verlaging of afschaffing der wik- en weegloonen de actie voor de beurs on gunstig zou beïnvloeden gaf men van deze zijde grif toe, echter kon een dergelijke ver mindering der kosten geen verandering bren gen in de principieele opvatting der leden omtrent de vraag markt of beurs. In elk geval heeft de mogelijkheid tot frontverandering nog geen bespreking uit gemaakt in het bestuur der Bond van Zui- fabrieken. NOODLOTTIG ONGEVAL TE BUSSÜM In het blinden-Instituut In het blinden "nstituut te Bussuni liep een blinde in een der gangen tegen een trapje op* waarop een dienstbode werkzaamheden verricht te, Het meisje verloor het evenwicht en kwam met haar achterhoofd zoo ongelukkig terecht op den steenen vloer, dat zij na enkele uren overleed. De dienstbode, de 38-jarige M., die daar inwo nend was, had zich niet gehouden aan de be palingen waarbij het verboden is om voorwerpen op den gang te laten staan. AUTO DOOR TREIN GEGREPEN Zes dooden New York Bij een overweg in de nabijheid der stad s een auto door een trein gegrepen. De zes inzittenden van den wagen, allen Italia nen, werden gedood.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 2