Terrorisme rond een Succes-Mi. Hengelaars Trappistenklooster Nieuwe RIJWIELEN IW§ VAN M Firma K. ROL JAM'TIJD Penjeltijd CU.Tli.SiM van 4 luli t.m. 12 juli R O O M IJ S JET GROENE KRUIS" BAL NA Or.W.FJ. van Waveren mei slagroom KRABBEN nieuwe rijwielen Merkwaardige gebeurtenissen onder Zundert Brandstichting en ver nieling als wraak De bewoners van het beruchte Heike M. BOERSEN, Mwmfmraiifs C. SLIJKERMAN Eiken bossen en best eiken talhout, J. GROOT, J. H. VRIELINK BAANFIETS Zondag a.s. in „CONCORDIA", Wieringen Morgen Atletiekwedstrijden is afwezig V E R S C H E NIC. HOSSEN N. SNAAS, Molenstraat G 29, Schagen Tel. 143 WAAROM DE BEWONERS VAN HET HEIKE ER BRAND STICHTTEN EN KLOOSTERLINGEN MOLESTEERDEN. - De paters Trappisten van het Trappisten klooster De Kievit, onder Zundert, hadden in dex-tijd hunne bosschen, gelegen nabij hun klooster, viïj toegankelijk gesteld voor het pu bliek. Enkele maanden geleden kregen de pa ters echter overlast van bepaalde bewoners uit de omgeving. Het gebeurde meerdere ma len, dat ze met een 50 man op etenstijd kwamen bedelen óm eten. Dit op zich zelf was nu nog niet zoo erg, maar de wijze, waar op de bezoekers het verstrekte eten meer malen afwezen, en de wijze," waarop de mil de gevers soms werdeii gehoond, nam derge lijke vormen -aan, dat de paters zich genood zaakt zagen zich te wenden tot don burge meester. van Zundert. Te meer was dit nopd- zakelijk, toen' ook vrouwen de mannen kwa men steunen in hun-mólestöerend werk en zich niet ontzagen, de op het land werkende kloosterlingen door woörcT en gedrag grof te beleedigen. Naar aanleiding van. deze gebeurtenissen heeft een bijzondere medewerker van de N.R.Ct. tér plaatse een uitvoerig onderzoek ingesteld, waarbij hij de volgende merkwaardigheden vernam. Het schijnt op zichzelf immers, dat in het over wegend katholieke Zuiden kloosterlingen wprden gemolesteerd en de eigendommen der kloostei*-com- mauniteit worden vernield en in brand gestoken, is zoo merkwaardig, dat daarvoor een diepere oorzaak aanwezig moet zijn. Nog merkwaardiger werd dit toen bleek, dat de gebeurtenissen rond het Trappistenklooser niet al leen stonden, doch dat ook in het nabijgelegen St. Willibrord, het beruchte „Heike" ecnige geestelijken waren gemolesteerd. Van een hunner n.1. werdexi de fietsbanden doorgesneden, terwijl aan een ander eeni- gC; Jiksche .vuistslagen warden toegediend. DB ANTECEDENTEN VAN DE ST. WIL- LIBRORDERS. Het is ook in St. Willcbroi-d dat men de plegei-s van al deze wandaden van den Iaatsten tijd schijnt te moeten zoeken. Het meerendeel van de bewoners van dit plaatsje heeft niet alleen een geheel ander type, doch ook een geheel andere mentaliteit dan die van het ove rige deel van Noord-Brabant. Naar beweerd woi'dt zou dit een gevolg zijn" Van Spaansehe invloeden op het voox-geslacht en van het feit, dat St. Willebrord in vroeger eeuwen een vrij plaats was tusschen het Markiezaat Bergen óp Zoom en de Baronie van Breda, terwijl tenslotte een ne gen-jarige militaire bezetting van 1830 tot 1839; waar bij de meest ongunstige vrouwspersonen in St. Willi brord samenschoolden, haar schadelijke invloeden nog op de tegenwoordige bewoners konden dóén gel den. In deze richting wijst ook dat men in de omgeving verscheidene families aantreft, welke als typisch kenmerk van degeneratie, geen normalen duim heb ben. Do leden dezer families zij zijn bij de auto riteiten bij name bekend hebben wel 5 vingers aan elke hand, maar de duim heeft een uitgroeisel. Hoe het ook zij: de bewoners van het Heike, die de Brabantsche gemoedelijkheid ten eenenmale mis sen, zijn door hun opvliegendheid en hun grenze- looze brutaliteit door geheel West-Brabant berucht. Van geregelden arbeid zijn zij afkeerig, zij leven van smokkelarij, strooperij en bedelarij. Daarbij be schikken zij als regel ruim over geld. Aan gemeentelijke vex-ordeningen, als een ventver- bod, enz., storen zij zich zooals burgemeester mr. di*. Brokx van Zundert ons mededeelde niet. Wan neer de politie hen verbaliseert, ziet men dezelfde mcnschen een kwartier later eenige sti-aten verder dezelfde overtreding begaan. Geen aalmoes kan worden geweigerd. Mr. G. G. van der Hoeven, die op eenige honder den meters van het Trappistenklooster de buiten plaats De Moeren bewoont, deelde ons mede, dat men geen man of vrouw uit het Ileike die komt bedelen zonder aalmoes durft weg te sturen, uit vrees voor wraakneming in den vorm van bosch- brand of anders-zins. Dikwerf komt het daarbij voor dat men met een aalmoes van enkele centen geen genoegen neemt en op vrij brutalen toon meer eischt. Ook al uit vrees voor wraakneming is men wel verplicht het plukken van boschbessen of zoo als men daar zegt „klokkcbeien" in de bosschen vrij te laten. Juist dit angstgevoel schijnt echter funest te wer ken, zoodat het langzamerhand gewoonte is gewor den, dat wanneer men een Heikesman één vinger geeft, hij 'de geheele hand neemt. Vrijgevigheid van de Trappisten. Zoo is het in feite ook bij het Trappistenklooster gegaan, waar 62 paters en broeders ver van de be woonde wereld door landbouw en veeteelt in hun onderhoud voorzien. Mcnschen van de meest onderscheiden stand en ontwikkeling leven daar in een broederlijke gemeen schap samen en zoo werkt b.v een zoon van een der oudste adellijke families en broeder op het veld naast een gewezen sigarenn?ajser uit Eindhoven en -eep landarbeider uit Groningen, Van de 62 religieusen in deze communiteit zijn er slechts vier die spreken mogen, nl. de prior, de z.g. gastenpater, de patei*-bedrijfsleider en de broe der-pater. De pater-bedrijfsleider die o.m. economie gestu deerd heeft, was zoo bereiwillig ons uitvoerig om trent de moeilijkheden in te lichten. Een van de regels der communiteit is het geven van aalmoezen aan ieder, die er om vraagt. Hoofd zakelijk bestaan deze aalmoezen in voedsel, zoodat 't zoo lang 't klooster bestaat gewoonte is geweest, dat ieder die aan de kloosterpoort aanklopt, al naar gelang van den tijd van den dag, een brood- of een warmen maaltijd kreeg. Aanvankelijk was dit aantal niet zoo groot, doch langzamerhand steeg dit zoo onrustbarend, dat vooral gedurende het laatste jaar regelmatig 40 tot 50 bewoners van het Heike niet uit armoede doch uit gemakzucht aan de kloosterpoort om een war men maaltijd aankloppen, Hoewel de kloosterlingen tengevolge van de crisis nauwelijks zelf meer in het onderhoud van 62 men- schen kunnen voorzien, bleven zij overeenkomstig hun kloosterregel deze maaltijden verstrekken. Inhaligheid van de Heikesmenschen. De Heikesmenschen echter vroegen steeds meer, hetgeen op den duur tot moeilijkheden aanleiding moest geven. Deze moeilijkheden ontstonden dan ook dit voor jaar tijdens de 40-daagsche vasten, wanneer de kloosterbewoners, die normaal lactovegetarisch le ven, volgens hun ascetische orde-regels zuiver vege tarisch voedsel nuttigen. Dit voedsel werd ook verstrekt aan de bedelende Heikesmenschen, welke daarmede geen genoegen na men en 't gewone lactovegetarische voedsel eischten. Toen deze eisch werd ingewilligd, was het hek van de dam en werd steeds meer gevraagd. Maar tenslotte kon en mocht, aan verdere eischen niet worden vol daan. De Heikesmenschen trachtten daarop aan de kloosterpoort door razen en tieren te imponeeren. Toen men daar echter met behulp van de pi*ior voet bij stuk hield, begon men de op het land wer kende paters en broeders, die krachtens hun klooster voorschriften niet mogen spreken, uit te jauwen en zeer onbehoorlijke taal toe te voegen, waarbij ook de vrouwen te hulp geroepen werden, die zich niet ont zagen haar opmerkingen van exhibionistische hande lingen gepaaid te laten gaan. Dit alles geschiedde op het eigen terrein der kloosterorde, waar feitelijk volgens een strenge uit leg der ordevoorschriften géén vrouw haar voet mag zetten. Verboden toegang hielp niet. Ten einde raad stelde de prior zich daarop met de wereldlijke autoriteiten in verbinding, welke hem dc raad gaven alle wegen rond het klooster van een bordje „verboden toegang" te voorzien en alleen de hoofdtoegang tot de kloosterpoort vrij te laten. Zoodoende zou de politie en speciaal de marechaus see, ieder wiens aanwezigheid in de bosschen en landerijen niet gewenscht was, daaruit kunnen ver wijderen, terwijl de kloosterlingen toch hun Charita tieve taak konden blijven uitoefenen. De bordjes Verboden toegang werden geplaatst, doch nog denzelfden nacht uitgerukt en vernield. Nieuw geplaatste bordjes werden hierop onge moeid gelaten, doch aan het verbod stoorde niemand zich, terwijl 40 lot 50 menschen per dag zich aan de kloosterpoort om voeding bleven aanmelden. Zoo ver ging dat, dat de boschbessenplukkers de vorige week geen brood meer mee van huis namen, doch dat om 12 uur aan dc kloosterpoort kwamen op- cischen. Gedurende 14 achtereenvolgende dagen heeft de marechaussee op uitdrukkelijk verzoek van den prior geen proces-verbaal opgemaakt, doch alleen waarschuwingen uitgedeeld. De eerste brandstichting. Daarna is men echter tot het opmaken van proces verbaal overgegaan en den dag daarna, op een Zon dag tijdens de Hoogmis, had de eerste brandstich- ting plaats. Dit werd door andere baldadigheden ge volgd en zal wellicht door nog meer gevolgd worden. De Heikesmenschen aldus zeide ons de pater bedrijfsleider gevoelen zich zeer ten onrechte door de marechaussee in hun persoonlijke vrijheid, welke feitelijk ongebondenheid is, aangetast en nemen daarvoor wraak op onze eigendommen. Inderdaad schijnt hierin de oorzaak der baldadig heden te moeten worden gezocht, zoodat de wraak neming niet de kloostercommaunileit geldt, waar van men nooit anders dan goed heeft ondervonden, doch de geüniformeerde macht, waarin de Heikes man zijn natuurlijke vijand ziet. Als slot van ons onderhoud met de patei'-bedrijfs- leider deelde deze ons nog lachend mede, dat de boete volgende op de pi'oces-verhalen wel even als gewoonlijk betaald zou worden doorde pastoor van St. Willebrord. De molestatie van kapelaans. En daarmee belandden wij tegelijkertijd aan de vraag wat de diepere oorzaak is, dat te St. Wille brord eenige malen de kapelaans zijn gemolesteerd. In feit ligt den oorzaak in dezelfde omstandighe den als bij de gebeurtenissen rond het Trappisten klooster, n.1. dat de Heikesmenschen zich in hun persoonlijke ongebondenheid voelen aangetast. De tegenwoordige pastoor, de heer Bastiaansen, die ontzettend veel voor de zedelijke opheffing van het Heike hoeft gedaan, is in zijn 40-jarig pastoor schap aldaar zooals burgemeester BrokX van Zundert het uitdrukte, Heikesman met de Heikes- mannen geworden. Deze gaan voor hem door het vuur en komen met al hun moeilijkheden bij hem. De jonge kapelaans echter schijnen van oordeel dat de goedheid van pastoor Bastiaansen te ver gaat en pogen door middel van kerkelijke tucht verbete ring te brengen; met als gevolg, dat, terwijl geen vreemdeling het zou moeten probeeren één woord ten nadeele van de pastoor te zeggen, de beide ka pelaans worden gemolesteerd. Men behoeft daarin dus geenszins een verminder de eerbied voor de kerkelijke overheid te zien, doch eerder een gevolg van de vrije ongebonden natuur der Heikesbewoners. Vanzelfsprekend is het echter ook, dat de burger- lijke overheid deze daden van terrorisme niet kan toelaten en dat daartegen streng zal worden opge I treden. EN ONDERDEELEN koopt U het voordeeligst bij: LAAGZIJDE B 28 SCHAGEN. Groote keuze VEENO RIJWIELEN met Veeno anti-roest moffel, in prijzen vanaf f35.50, met origineele torpedonaaf en verzwaard achter wiel. CONCURRENTIERIJW1ELEN met lamp en jasbeschermer. vanaf 19.75 De grootste keuze, de laagste prij zen. Nog enkele in prima staat zijnde GEBRUIKTE DAMESRIJ WIELEN. Wij verhuren TANDEMS tegen billijke condities. BANKETBAKKERIJ HOOCZIJDE - TEL. 70 - SCHACEN in Bekers en Bakjes, enz. 5 en 10 ct. in pakken van 1/4 liter 35 ct. In pakken van 1/2 liter 65 ct. HET IJS IN DE PAKKEN BLIJFT 2 UUR GOED EN IS DUS ZEER GESCHIKT OM MEDE GENOMEN TE WORDEN. Verkrijgbaar ln diverse smaken Vanille, Mocca, Frambozen, Aardbeien. WIJ VESTIGEN ER SPECIAAL UW AAN DACHT OP DAT ONS ROOMIJS VAN DE ALLERBESTE GRONDSTOFFEN BEREID IS EN U NERGENS BETER PRODUCT KUNT KRIJGEN. Wie met een Autobus wil op Reis, Vraagt bij Slijkerman eerst eens Prijs. Beleefd aanbevelend, DE WEEL 157 - OUDE NIEDORP. Telef. 13. H.H. BRANDSTOFFEN. HANDELARENl Een partij prima tegen billijken prijs te koop. Te be vragen bij J. HOGEBRUG, Driewe gen weg, Putten (G.). TE KOOP: Een beste DAMESFIETS, met lamp f10.— Een paar ROLTAFELS voor de bloembollen f5 en f3 Eenige GRONDZEEFTEN, per stuk f 2.— En nog enkele PLATEN, per stuk f 0.75 Een ACCULADER f 5.— Een prima RADIOTOESTEL, compl. f 35.—* Een RADIOKAST, ook voor gramofoon f 5.—* Een losse GRAMOFOON-MOTOR f 7.— Eenige OUDE TOESTELLEN en ONDERDEELEN voor spotprijzen. Een ELECTRO DYN. LUIDSPREKER f 5.-« Enz., enz., bij RADIO, en GRAMOFOONHANDEL, LAAN C 203 TELEF. 119. SCHAGEN. JAM's, GELEI, MARMELADE, met Penjcl in 8 minuten gereed. PENJEL: 15 cent per pakje. 28 cent per 2 pakjes 55 cent per 4 pakjes Penjel Afsluitvlies 15 ct. p. pak OPECTA; 15 cent per pakje 28 cent per 2 pakjes 60 cent per flesch. Penjel- en Opecta-recepten gratis op aanvraag. Penjel proefpakjes voor 1 pond jam gratis op aanvrage bij Centraal Drogist HOOGZIJDE 115. SCHAGEN. TENTEN VELDFLESSCHEN RUGZAKKEN STRANDTASSCHEN KAMPMUTSEN DRINKBEKERS BORDEN BOTERDOOZEN RIEMEN, Enz. Schagen WIELRENNERS! De Mol Speciaal met toebehooren en De Mol Wegraces, wegens ziek te te koop. Begoniastr. 79, Den Helder. te Warmenhuizen in café SLIKKER Landbouwboekhouden Laat Uw boeken bijhouden en de hiervoor betreffende belastingzaken behan delen door het Administratie- kantoor: D. Sleutel en K. P. Zuurbier Broekbeeklaan 5 - Bergen. Laanweg - Tel. - Schoorl OOG-, KEEL., NEUS. en OORARTS Den Helder ELK EN ZATERDAG na 4 uur 's middags verkrijgbaar bij Noord A 75, Schagen GROOTE KEUZE als FONGERS, UNION, SPARTA, A.J.P., SENDERS, STOKVIS, MAGNEET en GOEDKOOPERE SOORTEN VANAF 117.75 BUITENBANDEN 18, 75, 95 en 100 cent RIJWIELEN OOK OP GEMAKKELIJKE BETALING. Beleefd aanbevelend,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 10