B a d=A rtikelen
H.A.B.0. Tocht
Augustus a.s. gesloten
Firma Wed. M. 1. RANKE
L. BOLTE - Schagen
INMAAK
naar Stolpervlotbrug,
DJIGUITEN RUITER KOZAKKEN
P. DEKKER,
Dames
„HET GROENE KRUIS"
Kritiek op het werkfonds
SENSATIONEEL RUITER FE EST
Reclame Steriliseer-Garnituren
Prima RuncU,
Kalfs= en
Varkensvleesch
OOSTERMAN
J. H. VRIELINK
Gedwongen landing van
autogirotoestel
door de wereldberoemde
ZATERDAG 11 JULI 1936, te 2.30 uur en 8 uur NIEUWE TIJD.
TERREIN V.V. „SCHAGEN", - SCHAGEN.
MUZIEK! AVONDVERLICHTING.
Over deze voorstellingen schrijft:
DE SCHAGER COURANT: Toeren zooals „De groote Pyramide", „De dolkendans", „De salto-mor-
tale", e.d. zijn voor den waren liefhebber van paardrij-kunst een lust om te zien.
DE IIELDERSCHE COURANT: Men kreeu tal van sensaties te genieten, waaraan paardenlief-
hebbers hun hart hebben kunnen ophalen.
Prijzen der plaatsen: Tribune fl.25, kinderen o. geleide f0.60. Staanplaatsen f0.50, kinderen o.
geleide f0.30. Belasting inbegrepen.
De voorstellingen gaan door, ongeacht de weersgesteldheid.
Impressario MAX VAN GELDER, Amsterdam.
Wij hebben hierin een zeer moderne collectie tegen goedkoope prijzen
WOLLEN DAMES
BADCOSTUMES met uitge
sneden rug 130 120 110
WOLLEN DAMES BAD
COSTUMES, in prima kwal.
met koordgarneering 230 210 195
WOLLEN BADCOSTUMES,
voor heeren 140 130 120
WOLLEN BADCOSTUMES
voor kinderen 95 87% 80
ZWART MACCO BADPAK
KEN voor Heeren 100 90 80
Voor hen die zelf hun Badpak gaan
breien, hebben wij een prima
BADWOL in 6 kleuren voorradig,
krimpvrij, motvrij, per knot van
100 gram 57 Va
BADSCHOENEN
voor dames 47%
BADSCHOENEN
voor kinderen 4214 40
BADHANDDOEKEN, wit frotté m.
rooden rand 50 40 24 16 12
BADDOEKEN, wit frotté, met bon
ten rand 67% 45 34 27%
BADDOEKEN, beige grond met
streepen 42% 27% 14
BADDOEKEN, geheel gebloemd
frotté 60 47% 32% 25
BADDOEKEN, frotté met donkere
roode of blauwe ruitjes 36 34
BADDOEKEN, blauw of geel effen
frotté, met modernen rand, iets
aparts 90
BADMUTSEN, prima rubber
17% 12% 10
BADMUTSEN, crêpe rubber met
nieuwe garneering 40
DUIKKAPPEN, zware rubber,
60 40 25
BADCEINTUURS 20 16
i1
ter bijwoning van de afvaart van het vlag-
geschip der Alkmaarsche Packet, met de
schoolkinderen en genoodigden voor de
opening van de nieuwe haven te Schagen.
Prijs 25 ct. per persoon. Te 13.15 uur.
Opgave aan het H.A.B.O.-kantoor te Scha
gen, Tel. 2.
Compleet gegalvaniseerd steriliseertoestel No. 49 met
inzet, 6 veeren, thermometer, 6 Lucullus glazen No.
4 of No. 6 van 1 liter inhoud en volledig recepten
boek. Prijs g f2.55
Compleet gegalvaniseerd stoombadtoestel No. 21 met
inzet, 6 veeren, 6 Lucullus glazen No. 4 of No. 6 van
1 liter inhoud en volledig receptenboek. Prijs f3.35
LAAN
IJZERHANDEL.
SCHAGEN.
Tel. 110.'
DE ZAAK VAN DE FA. WED. M. J. RANKE, WORDT
ONHERROEPELIJK
PROFITEERT NU NOG VAN DE BELACHELIJKE
KOOPJES.
ZIET NU DE ÉTALAGES.
LAAT UW KANS NIET VOORBIJ GAAN.
HOOGZIJDE.
Een schitterende collectie:
DAMESJAPONNEN
vanaf f 1.35
KINDERJURKEN
vanaf 60 cent
BLOUSES
vanaf 75 cent
COSTUUMROKJES
vanaf f2.—
Koopt Uw
INTERLOCK-KLEEDING
bij ons.
Flanellen HEEREN PANTALONS,
POLO-SHIRTS, enz.
K. BURGMAN
Molenstraat C 24. SCHAGEN.
GEDURENDE DE FEESTDAGEN:
DIVERSE WORSTSOORTEN
en
FIJNE VLEESCHWAREN.
BKMMS1K1
THOMAS BIGG, ia bussen,
14'/2 cent per schaap,
THOMAS BIGG in pakken,
8 cent per schaap.
Verder CREOLINE, ARGOLINA
LYSOL, PYRETHRUM-ZEEP en alle
ontsmettingsmiddelen, tegen scherp
concurreerende prijs, bij
CentraaUDrogist
Hoogz. 115 Schagen
KHSHlfH
Tweede Kamer
GIROWET GOEDGEKEURD.
AANTAL ARBEIDERS BIJ DE
WERKVERRUIMING HOOPT MEN
TOT 20.000 OP TE VOEREN.
BOUW VAN GOEDKOOPE ARBEI
DERSWONINGEN IN DE GROOTE
GEMEENTEN.
In de gister gehouden zitting van de Tweede Ka
mer werd het wetsontwerp Girowet zonder hoofde
lijke stemming goedgekeurd, met aanteekening, dat
de communisten tegenstemden.
Dan worden verder eenige minder belangrijke
wetsontwerpen en conclusies behandeld.
Bij het crediet voor werkverruiming zegt de heer
Wijnkoop, dat nog te veel wordt voortgegaan met
het bouwen van woningen, waaraan geen behoefte
bestaat.
De heer Sneevliet (r.s.) vindt de voorgestelde 6.3
millioen te weinig en is het verder geen wanbegrip,
zegt spreker, dat de regeering alleen maar consta
teert, dat het werkloozenleger toeneemt, maar daar
aan de mededeeling vastknoopt, dat er geen werk
te vinden is?
De heer Drees (s.d.) betreurt, dat de regeering
bij de instelling van het fonds van de werkwijze
geen duidelijker beeld voor oogen heeft gehad.
De taak van het fonds besprekende, wijst de heer
Drees op het belang van vervanging van oude,
slechte woningen door goedkoope nieuwe. Hier ligt
een mooi terrein voor werkverruiming open.
De heer Kuiper (r.k.) wijst erop, dat, hoe grooter
de werkloosheid in gemeenten is, hoe grooter in
den regel ook de financieele moeilijkheden zijn.
Doch deze financieele omstandigheden beperken de
mogelijkheid,'om van het werkfonds credieten
voor werkverruiming te krijgen. Spr. vreest, dat de
departementale commissie den slakkengang van de
werkwijze van het fonds zal consolideeren.
De heer Wendelaar (v.b.) bepleit meer steun aan
werkverruiming door particulieren.
De heer Krijger (c.h.) betoogt, dat de verwachtin
gen ten aanzien van het werkfonds te hoog zijn ge
spannen. Gemeenten vragen credieten aan voor
werken, waarvan de productiviteit zeer twijfel
achtig is. Terecht worden dergelijke aanvragen af
gewezen.
De minister aan het woord.
De minister van sociale zaken, de heer Slingen-
berg, betoogt, dat de interdepartementale commis
sie is ingesteld om de gang van zaken bij het
Werkfonds te bespoedigen.
De besteding van een bedrag van 60 a 80 millioen
voor werkverruiming kan in 2 jaren niet haar
beslag krijgen.
Met vele factoren moet men rekening houden.
Voor de medewerking van autonome corporaties,
van waterschappen, van gemeenten, is dikwijls
veel tijd gemoeid. De onteigening kan veel tijd vor
deren. Daaraan dienen dan nog te worden toege
voegd gemeentelijke financieele en schoonheids
commissies, die eveneens recht van spreken hebben
en de uitvoering van werken vertragen.
Thans vinden 3000 man door het werkfonds werk.
Hierbij zijn de indirect-tewerkgestelden niet inbe
grepen. Doch geleidelijk hoopt men het aantal ar
beiders ,dat werk door het fonds zal krijgen, tot
20.000 op te voeren.
Hedenochtend tien uur heeft spr. een conferentie
met vertegenwoordigers van alle groote gemeenten
over bouw van goedkoope arbeiderswoningen en
daarna zal de materie van den woningbouw op
nieuw in overweging worden genomen.
Het wetsontwerp wordt zonder hoofdelijke sferifc.
ming goedgekeurd, met aanteekening, dat de hees
Sneevliet tegen is.
Aan de orde is dan het wetsontwerp tot regeling
van den invoer van steenkolen.
Hierbij merkt de heer Vervoorn (platteland) op,
dat de uitvoer van kolen ten nadeele gaat van den
uitvoer van landbouw- en andere producten. Is het
wel gewenscht, aan de conventie een zoo groote.
macht te geven?
De Minister van Handel, Nijverheid en Scheepvaart,
de heer Gelissen, zegt, dat de contingenteering aan
de positie van onze mijnindustrie ten goede is geko
men. De toestand in de mijnen is sedert, de contin
genteering verbeterd, zoowel de Staats- als de paw
ticuliere mijnen hebben het vorige jaar winst go-
maakt.
Het ontwerp wordt zonder hoofdelijke stemming
goedgekeurd.
Extra-steunverleening aan werkloozen-
De heer Kupers (s.-d.) is teleurgesteld door het ge
ringe bedrag, dat voor extra-steunverleening aan
werkloozen wordt aangevraagd. In totaal zal f 2.11
millioen beschikbaar komen voor extra steun voofl
kleeding en schoeisel aan 250.000 werkloozen, dat ia
f 8 per jaar per ondersteunde. Dit acht spreker een
veel te gering bedrag.
Hij dient een motie in, waarin geconstateerd wordt^
dat met de thans door de regeering voorgestelde ex
tra-bijdrage van f 500.000 voor kleeding, schoeisel ert
beddegoed voor 1936 niet volstaan kan worden en,
waarin de regeering wordt uitgenoodigd, een belang
rijke verhooging van dezen post voor te stellen.
De heer Lovink (c.h.) geeft met betrekking
tot nieuwe boerderijen op nieuw gewonnen
gronden, als de Wieringermeer, de voorkeur
aan verkoop boven Staatseigendom.
De heer Steinmetz (r.k.) acht het voorgestelde be
drag voor extra-steun veel te gering. In breede krin
gen wordt armoede geleden. De steunnormen dienen.'
verhoogd te worden. Aan het uithoudingsvermogen
der ondersteunden komt eens een einde. Dit zegt spr,
niet bij wijze van dreigement, doch als waarschu
wing.
De heer Smeenk (a.r.) zegt, dat, als men een nïel!
onbelangrijke hoogere uitgave voorstelt, dan de re
geering voornemens is te doen, men ook de dekking
moet aangeven.
Als het rouleersysteem bij de werkverschaffing inl
verscheidene plaatsen niet kan worden verbeterd,
zal men niet kunnen ontkomen aan verhooging van
het steunbedrag.
De heer Sneevliet (r.s.) bepleit de noodzakelijk
heid van verhooging van de steunnormen, in heli
bijzonder voor hen, die reeds geruimen tijd werk
loos zijn.
De minister van sociale zaken, de heer Slingen-
berg, zegt, dat, ondanks het feit, dat in het najaail
van 193-4 een bedrag in eens beschikbaar werd ge
steld, waarvan de regeering zeide, dat het daar bi|
zou blijven, zij thans opnieuw f500.000.aanvraagt.
Op de volgende begrooting zal opnieuw f 500.0001
worden aangevraagd. Hij kan op het oogenblik on
mogelijk toezeggen, dit bedrag te verhoogen en ad
viseert de Kamer, de motie-Kupers niet te aanvaar
den.
De steunpercentages mogen niet zoodanig worden,
opgevoerd, dat ze het loon te veel benaderen. Er.
moet eén marge zijn tusschen loon en steunbedrag.
Het steunpercentage is thans reeds ten hoogste 90i
pet. van het loonbedrag. Het rouleersysteem bewijst
nuttige diensten, al wil spr. wel nagaan, of er ver
beteringen in aan te brengen zijn. De beschouwingen
over de exploitatie van nieuvv-ontgonnen gronden
zal spr. overwegen.
De Kamer keurt het wetsontwerp zonder hoofde
lijke stemming goed.
Over de motie-Kupers zal heden worden gestemd.
Te kwart over zes wordt de vergadering verdaagd!
tot hedenmiddag 1 uur.
DE MACHINE RAAKTE TWEE AUTO
BUSSEN. DE 'BESTUURDER DE
HEER SCHMIDT CRANS ONGE
DEERD
Gisteravond te kwart voor zes heeft nabij
het vliegveld te Soesterberg een ongeval
plaats gehad met een aiitogirotoestelbe
stuurd door den bekenden vlieginstructeur
Schmidt Crans, Het toestel was juist los
van den grondtoen de bestuurder bemerkte
dat het niet wilde optrekken. Hij trachtte
naar het vliegveld terug te keeren, doch dit
lukte niet meer Op eenige tientallen meters
afstand van het veld kwam het toestel in
aanraking met twee aldaar geparkeerd
staande autobussenwelke juist voor het
vertrek gereed stondeti en waarin de pas
sagiers reeds hadden plaats genomen.
Be daken van de wagens werden gedeel
telijk opengescheurddoch de inzittenden
kregen gelukkig geen letsel. Via de autobus
sen kwam het vliegtuig met een smak op
het terrein terechtwaarbij het vrij ernstige
schade opliep. Be heer Schmidt Crans en
de eerste luitenant-vlieger J. Benes, assis-
tent-havenmeester van Waalhaven die mede
in het toestel zatkwamen met den schrik
vrij.
Naar aanleiding van dit ongeval hebben wij
een kort onderhoud met den beer Schmidt Crans
gehad, waarbij deze het volgende verklaarde:
De autogiro wordt op het oogenblik te Soes-
terberg gedemonstreerd in verband met de
aanstaande manoeuvres. Na afloop van de gis
ter gehouden demonstratie keerde ik met een
passagier naar Rotterdam terug. Wij startten
bij hangar dertien en taxieden normaal van het
platform, waarna de machine rustig opsteeg.
Mijn passagier wilde nog even een rondje draai
en boven het casino, hetgeen ik dan ook deed.
De wind was N.N.W. en vrij hevig in verband
met een opkomende onweersbui, die niet ver
van de vliegheide was verwijderd. Ik was juist
gedraaid en vloog dus in tegenovergestelde rich
ting van Rotterdam naar het theehuis Soester-
dal toe, toen plotseling de machine begon te
zakken. Ik dacht aan een heftige remous, gaf vol
gas, doch zag op hetzelfde moment de bezoekers
van het theehuis uit elkaar stuiven. Buiten boord
ziende, zag ik dat wij erg laag waren. Aange
zien zich voor het theehuis een paar autobus
sen bevonden, waarin een groot aantal kinderen
zat, heb ik met alle macht getracht, de machine*
die al heel dichtbij was, van koers te veranderen;
Weliswaar zou ik dan regelrecht op een huisje
aanvliegen, dat vlak aan den boschrand bij het
vliegveld staat, doch ik had dan een kans om
te kunnen landen.
De manoeuvre gelukte bijna. Helaas had ilc
echter pech, want een der wieken van den z.g*
molen raakte nog juist de achterzijde van een;
der autobussen. De wiek brak af en vloog zeker
25 meter weg. Het toestel klapte weg en sloeg
tegen het hek, dat de vliegheide omzoomt, zoo
goed als te pletter. Niettemin konden wü beiden'
ongedeerd de kist verlaten. Was de manoeuvre
gelukt, zoo besloot de heer Schmidt Crans, dan:
had ik kunnen landen op den weg voor het ge
noemde huisje en was alles normaal verloopen-
Heden zullen de oefeningen echter met een.
andere machin, welke ik inmiddels uit Rotter
dam heb gecharterd, worden voortgezet.
De resten van het verongelukte vliegtuig zijn:
weggesleept en in een hangar ondergebracht*
nadat een onderzoek door eenige militaire auto
riteiten was ingesteld.
Mannheimer heeft niet tegen den
gulden gespeculeerd
Naturalisatie geen bezwaar.
Aan de memorie van antwoord inzake eenige na
turalisatie-ontwerpen wordt het volgende ontleend
ten aanzien van de naturalisatie van den bankier
Mannheimer.
Dr. F. Mannheimer heeft in niet geringe mate
er toe bijgedragen, dat Amsterdam gegroeid is als
internationaal financieel centrum. Hij gaf ook daad
werkelijk blijk van maatschappelijken zin.
Naar aanleiding van de desbetreffende vragen van
sommige leden wordt medegedeeld, dat het der re
geering is gebleken, dat geen verzoek om natura
lisatie door adressant bij de Franscho regeering is
ingediend.
Naar aanleiding van hetgeen dienaangaande in
het voorloopig verslag is weergegeven, heeft de Ne-
derlandsche Bank nogmaals verklaard, dat zij, op
grond van de haar ten dienste staande gegevens, en
inlichtingen overtuigd is, dat de werkzaamheid van.
requestrant op valuta-gebied, wel verre van de po
sitie van den gulden te hebben bedreigd, deze posi
tie heeft versterkt.
Benzineketel ontploft
In perceel Bellamystraat 122 te Amsterdam, waar
in gevestigd is een electrische wasscherij, is gister
middag te 12 uur een benzine-waschmacinne, met
een hevigen slag uit elkander gesprongen. Vermoe
delijk zijn benzinedampen door een electrische vonk
geëxplodeerd. Stukken van het apparaat werden
tegen de muren geslingerd, waarin, ofschoon deze
van dik beton waren opgetrokken, groote scheuren
ontstonden, terwijl ook het gehecle vertrek min of
meer werd ontzet. Een begin van brand kon spoedig
worden gebluseht, een lid van het personeel liep
lichte brandwonden op.