Alkmaarsche Kaasmarkt.
een groote menigte belangstellenden en yroolijk
hoerageroep weerklinkt-van weerskanten.
Intusschen zorgt het personeel van het Noordhol-
Iandsch Koffiehuis, van den heer Schenk, dat de op
varenden een kopje thee of koffie en een sigaar krij
gen en dan is het te 2.10 uur wanneer we Schagen's.
haven binnenvaren. Reeds van verre hadden we de
groote belangstelling, die aan de haven tot uiting
kwam, kunnen constateeren. Vooral bij de da'ai'go
stelde luidsprekers verdrong men zich, om straks
aan den wal de op de „Stierop" uit te spreken rede
voeringen te kunnen volgen.
Als de boot midden in de haven ligplaats heeft ge
kregen,1 wordt een lirit dwars over cle haven gespan
nen. De kapel krijgt een boodschap, rust te. nemen,
en weldra zijn de genoodigden allen bijeen, om te
luisteren naar de woorden, die ovèr het schip 'cn
door de microfoon zullen weerklinken.
Rede van
Burgemeester Cornelissen
De heer J. Cornelissen, burgemeester van Schagen,
neemt het woord en zegt dan het volgende:
Mijnheer de Commissaris Geachte aanwezigen.
Hoewel een ander dan ik de taak heeft, U allen
het welkom toe te roepen, zoo zij het toch mij als
eerste vergund, een oogenblik Uw aandacht te vra
gen. Laat mij dan beginnen er mijn voldoening
over uit te spreken, dat U, mijnheer de Commis
saris, zoo welwilend heeft willen zijn, U heden
naar Schagen te begeven en onder Uwe drukke
bezigheden tijd heeft weten te vinden om' een
oogenblik in ons midden te vertoeven. Ik zeg' IJ
daarvoor hartelijk dank en ik_vveet,_ dat.ilc. daarbij
de tolk ben van alle aanwezigen, ja, van de geheele
gemeente.
Zoo is dan voof Schagen eindelijk" de gewichtige
dag aangebroken, waarnaar zoo velen tientallen
van jaren reikhalzend hebben uitgezien. Zoo is dan
een einde gekomen aan den vreemden toestand,
dat Schagen, te midden Van een waterland'gelegen,
geen behoorlijk vaarwater ligd. Thans hebben wij
een deel van het kanaal afgevaren, dat wij lang
zamerhand hebben zien graven, doch waarover
wij nog veel langer hebben gesproken
en hebben wij ons. vaarwater en onze haven. Dit
feit kan ons allen voldoening geven en wij kun
nen trotsch op deze waterwerken zijn, doch wel
moeten wij ons met eenige bezorgdheid afvragen,
of onze geldmiddelen dit alle3 kunnen lijden. Want
velen onder U, geachte aanwezigen, hetzij zij met
mij de middelen der gemeente moeten beheeren,
hetzij zij daarover het toezicht moéten uitoefenen,
weten, dat de toestand daarvan verre van roos
kleurig is.
Doch laat mij daarover op een feestdag als
heden liever zwijgen.' Niet .gaarne zoude ik Uwe
feeststemming willen verstoren. Laat Ik' liever onze
gemeente geluk wenschen met deze nieuwe aan
winst, waardoor wellicht, laten wij het hopen,
gulden dagen voor Schagen zullen aanbreken. La
ten wij hopen, dat tallooze vaartuigen onze haven
zullen verlevendigen, dat fabrieken en pakhuizen
aan hare oevers zullen verrijzen en onze gemeente
nieuwe bronnen van welvaart zullen geven.
Alvorens te eindigen, wil ik gaarne een woord
van dank uitspreken aan allen, die aan de tot
standkoming van kanaal en haven hebben mede
gewerkt en zich op zoo uitnemende wijze van hun
laak hebben gekweten. Ook mag ik niet nalaten
Heercn Leden van Gedeputeerde Staten en den
Provincialen Waterstaat te bedanken voor de veelal
prettige wijze, waarop wij zoo menigmaal over de
moeilijke vraagstukken; kanaal en haven betref
fende, hebben onderhandeld.
Ik heb gezegd.
Door .applaus stemt men met liet gesprokene in.
Rede van
Mr. Dr. Buiskool
Door den Voorzitter van de feestcommissie, den
lieer Mr. Dr. J. A. E. Buiskool, wordt vervolgens het
volgende gezegd:
s M. de Commissaris der Koningin,
Geachte genoodigden.
Het behoeft wel geen verwondering te wekken,
dat men in de laatste 40 jaren steeds meer tot de
erkenning is gekomen, dat het met de verkeers
wegen, en meer speciaal de waterwegen, in West-
Friesland verre van rooskleurig gesteld was. Im
mers. men noemt deze 20ste eeuw wel eens de eeuw
van het verkeer, en dan zijn goede verkeerswegen
nu eenmaal onmisbaar voor de welvaart van een
groote streek. Schagen en omgeving was al heel
stiefmoederlijk bedeeld, voorzoover het waterwegen
betreft, daar toch West-Friesland slechts bereik
baar was via de Zes Wielen cn bij Rustenburg, en
dan nog maar alleen voor heel kleine binnen-
seheepjes met gering laadvermogen. Wij waren
hier dus wel zeer ten achter, want zonder goede
verkeerswegen is gestadige ontwikkeling nu een
maal niet mogelijk, en stilstand is reeds achteruit
gang. Hoe grooter de verkeersmogelijkheden zijn,-
hoe beter voor de welvaart van de streek, en hier
waren niet alleen de verkeersmogelijkheden te ge
ring. maar was ook de gesteldheid van het weinige,
dat we bezaten, hoogst onvoldoende. De vooruit
gang van Schagen en omstreken werd dan ook da
nig geremd, wat des te meer te betreuren viel,
omdat het scheppen van meer en betere verkeers
wegen, speciaal ook waterwegen, niet op technische
bezwaren behoefde af te stuiten.
Wij West-Friezen mogen ons dus wel gelukkig
prijzen, dat, en wel vooral sinds 1915, door een
groep vooraanstaande mannen zoowel als door de
Overheid het groote belang van een goed en uit
gestrekt Kanalennet in Noord-Holland-Noord is in
gezien, en dat men niet geaarzeld heeft de schou
ders onder dit grootsche werk te zetten.
Maar er was reeds meer aan voorafgegaan. Reeds
is 1890 werd opgericht de Wcstfriesche Kanaal-
vereeniging, welke zich ten doel steldc .de kanali-,
salie van West-Friesland in 't algemeen, maar zij
had speciaal de. aandacht, gevestigd op .egn, goede:
waterverbinding tusschcn Zuiderzee en Noord-I-Iol-
landsch Kanaal door West-Friesldnd. I-Iet eerste:
ontwerp betrof dan ook een kanaal Stolpén^Scha-
gcn. Dit plan vond bij Prov. Staten van deze pro
vincie geen bijval, en het, duurde tot 1S9S, voordat
een nieuw plan was uitgewerkt: Dit niéuwe ont
werp betrof een kanaal van Stolpen over Scha
gen naar Kolliorn. Het blijkt wel, dat juist voor het
kanaal, voor welks opening wij allen vandaag bij
een zijn, steeds de meeste belangstelling heeft be
staan, cn dat men de noodzakelijkheid hiervan
terdege heeft gevoeld. Helaas kon ook dit plan niet
tot uitvoering komen, omdat bij de verschillende
overheidslichamen blijkbaar weinig steun werd
gevonden. Geen enkel openbaar bestuur in deze
streken wilde zich belasten met onderhoud, beheer
enz. van een eventueel te graven kanaal, en de
vcreischte bijdragen in de kosten werden. alïer-
wege afgewezen.
Het stemt tot vreugde, dat er mannen geweest
zijn, die, ondanks al die tegenslagen en de veran
dering der tijden ten spijt, toch doorgegaan zijn
met het maken van plannen, zij het dan ook in
vertraagd tempo. Maar Schagen -en omstreken
bleven in het brandpunt der belangstelling staan.
In 1915 werd Mr. W. C. Bosman tot secretaris der
vereeniging benoemd. Hij was op scheepvaartgebied
deskundig, en hij wist van aanpakken. Doel der
vereeniging werd nu de kanalisatie' van heel West-
Friesland door de plaatsen Alkmaar—Hoorn—Enk
huizenMedemblik en Schagen onderling door
goede waterwegen te verbinden. Het tempo wordt
aanmerkelijk versneld, wanneer Dr. C. J. K. van
Aalst, geboortig uit West-Friesland, zich de be
noeming tot voorzitter laat welgevallen.
Inmiddels zijn' ook Gedeputeerde Staten van
Noord-Holland zich raèt deze aangelegenheid gaan
bezig houden: Dit publiekrechtelijk college ging
zich. op de hoogte stellen van de inzichten van ge
meentebesturen, corporaties en andere lichamen
met betrekking tot de kanalisatieplannon, en het is
naar aanleiding daarvan, dat zich in 1919 vormt de
bekend geworden Commissie-Van Aalst. Deze Com
missie heeft den stoot gegeven tot den lateren defi
nitieven aanleg. Zij assumeerde zich den heer Ir.
Ringers, wiens bekwaamheden als ingenieur buiten
twijfel stonden, cn hij is het geweest, die de eerste
groote uitgowerkte plannen heeft gemaakt. Maar
ook Gedeputeerde Staten zaten niet stil. Dit blijkt
uit de instelling van de z.g. Provinciale Commissie,
waarvan U, M. de Commissaris der Koningin, voor
zitter waart. Onder deze leiding is veel en zeer nut
tig werk verricht. Door de inschakeling van de
bekwame ingenieurs van Rijks- en Prov. Waterstaat
zijn plannen tot stand gekomen, welker uitvoer
baarheid vast stond.
Die beide Commissies vonden elkaar al spoedig.
Zij beoogden ook hetzelfde doel, zoodat samenwer
king vanzelfsprekend was. Zoo kreeg men een
zeer vruchtdragende gemeenschappelijke arbeid van
de heercn Irs. Ringers, Reigersman, Gelinck,. de
Bloccf van Kuffeler en Thomése. Na veel werken,'en
zorgen kwam het definitieve plan tot 'stand. Maar
■nu. Was men er nog niet. Alto Geschichte, doch
immer neu, n.1. de duiten. Wie zou dat betalen?
Er is gedurende vele jaren hard gewerkt om de
benoodigde gelden bij elkaar te krijgen. Rijk.cn
Provincie deden veel, de gemeenten en andere be
langhebbenden moesten de rest doen. Het is ten
slo;tte er toe gekomen, dat tot de uitvoering kon
worden- overgegaan, en het mag gezegd worden,
dat Schagen zich niet onbetuigd heeft gelaten.
En zoo is dan thans het Kanaal Stolpen—Schagen
Kolhorn gereed. Onder de hoogst bekwame leiding
van den Hoofding.-Dir. van den Provincialen Wa
terstaat^ den heer Jhr. Reigersman en zijn staf van
bekwame medewerkers onder leiding van Ir. Tho
mése, is dit belangrijke werk tot stand gebracht.
Zoo ook de haven van Schagen, door de Provincie
voor rekening van Schagen gegraven.
Heden is liet oogenblik aangebroken, waarop wij,
dankbaar, de tot standkoming van een en ander
mogen vieren. En dan in de eerste plaats dank
baar tegenover U, Commissaris, die als gouverneur
van deze provincie met Uw medebestuurderen zoo
krachtig voor de tot standkoming van dit wérk
hebt geijverd. Dankbaar ook tegenover Ir. Ringers,
Dr. v. Aalst en Mr. Bosman, voor hun krachtig ini
tiatief en enorme doorzetting. Dankbaar ook tegen
over het Rijk voor de finantieele steun, en erken
telijkheid tegenover alle anderen, die in de kosten
hebben bijgedragen.
En dan zeker trotsch op U, heercn Hoofdingenieurs,
Ingenieurs en uitvoerders, die dit groote werk hebt
tot stand gebracht, daarmede weer eens bevestigend
de roemvolle reputatie van onze Hollandsche water
bouwkundigen.
Tenslotte zijn wij vol lof over de wijze, waarop de
aannemer, de fa. den Breejen van den Bout zich. van
haar moeilijke taak heeft gekweten. Uit het reeds
door mij gezegde blijkt voldoende dat er alleszins
reden voor ons was om dit gebeuren officieel en
feestelijk te. vieren, en de plaatselijke vereenigingen
hebbciT" dan'ook niet' geaarzeld omeen- commissie
te, benoemen, welke zich belastte met de organisatie
van deze plechtigheid. Daarvoor was ook nog een
andere reden, en wel het feit, dat men wel eens de
meening hoort verkondigen, dat deze haven en ka
nalen voor ons eigenlijk geen nut meer zullen heb
ben, gezien de veranderde tijdsomstandigheden cn
de toename van het vervoer per automobiel. In dit
verband heeft men wel eens gesproken van geldver
spilling.
Het moge dezen pessimistischen critici gezegd zijn,
dat wij van oordeel zijn, dat deze waterwegen voor
Schagen en omstreken ongetwijfeld'van groote be-
teekenis zijn. Het getuigt van groote kortzichtigheid,
wanneer men de waarde en het nut van deze werken
zou afmeten naar de huidige tijdsomstandigheden.
Men moet dit alles immers zien in het licht der toe
komst, een toekomst-, die toch zeker minder duister
zal zijn dan wij nu gewend zijn. West Friesland biedt
ruimschoots de mogelijkheden voor cultuuruitbrei
ding, zoowel extensief als intensief kan nog veel
gedaan worden. Land- en tuinbouw zullen van deze
waterwegen nog veel profijt kunnen trekken. Goede
waterwegen scheppen gemakkelijk en goedkoop ver
voer, en door besparing op de kosten wordt do teelt
loonender. Uitbreiding der bevolking is daar weer
het gevolg van, en er zal naast aanvoer ook afvoer
van producten en artikelen komen. De droogmaking
der Zuiderzee biedt te dien aanzien gunstige voor
uitzichten, vooral voor deze streek. Er is dus alle re
den om een druk scheepvaartverkeer in de toekomst
te verwachten, daar juist de voor landbouw cn tuin
bouw benoodigde goederen en de daaruit verkregen
producten zich bij uitstek leenen voor vervoer te wa
ter. Zijn niet de groenteveilingen juist daar ontstaan,
waar een centrum aan goed vaarwater gelegen was?
De aanleg van een goed kanaal naar Schagen en
een haven in Schagen sluit de belofte in, dat Schagen
meer nog dan tot nu toe liet geval was liet centrum
van en de markt voor een groot, deel van West Fries
land zal worden. Schagen zal het contact met de
omstreken nog nauwer moeten aanhalen, en ruste
loos moeten arbeiden aan de vooruitgang van deze
geheele streek. Het gemis van goede waterwegen
heeft die ontwikkeling en vooruitgang maar al te
lang tegengehouden, maar daaraan is nu een einde
gekomen. West Friesland is uit zijn isolement verlost,
en op ons allen rust de plicht te toonen, dat wij dit
weten te waardeeren, cn dat wij tot in het diepst van
ons gemoed heseffen, dat ons thans de kans tot ver
hooging van onze welvaart is gegeven.
Deze waardeering en dit besef hebben wij, en wij
zijn verheugd, dat wij tegenover U allen daarvan ge
tuigenis mogen afleggen. Schagen nu ook haven
plaats! Dit oogenblik, geachte aanwezigen, is van
historische heteekenis voor onze streek, en voor Scha
gen in 't bijzonder. Op dit oogenblik beginnen wij aan
een nieuw tijdperk in de geschiedenis van ons gewest,
en wij kunnen en willen hopen, dat dit. een tijdperk
van toenemende groei en bloei, ja van groote wel
vaart voor ons dierbaar West Friesland zal worden.
Dat wij daarvoor met alle kracht, die in ons is, zul
len strijden, dat beloven wij.
Ik moge U allen oprecht dank zeggen, dat Gij wel
zoo vriendelijk zijt geweest door Uw tegenwoordig
heid aan deze plechtigheid luister te willen bijzetten.
Mijnheer de Commissaris der Koningin! Met ge
voelens van groote dankbaarheid nam onze com-
missie'kennis van Uwe bereidverklaring om op dezen'
dag naar hier te komen om de eerste tocht door
het nieuwe kanaal mee te maken en de haven en
het kanaal geopend te willen verklaren. Ik moge de
hoop uitspreken, dat het U, onder wiens allerwege
zoo gewaardeerd beleid dit belangrijke werk tot stand
gekomen is, gegeven moge worden nog vele jaren ge
tuige te zijn van een steeds toenemende welvaart
van deze gewesten. Ik moge U thans verzoeken de
openingsplechtigheid te willen verrichten.
Hartelijk applaus weerklinkt.
Rede van t
Commissaris der Koningin
Dan neemt de heer Jhr. Mr. Dr. J. A. RoëlI, Com
missaris der Koningin in deze provincie voor de mi
crofoon plaats en zegt het volgende:.
Mijnheer de Burgemeester,
Mijnheer de Voorzitter van de Feestcommissie,
Dames en Heeren,
Volgaarne geef ik gevolg aan de tot mij gerichte
uitnoodiging om het nieuwe kanaal en de haven
van Schagen, die heden officieel in gebruik worden
genomen, voor geopend te verklaren.
Ik wil dit echter niet doen zonder de beide spre
kers van zooeven dank te hebben gezegd voor de
woorden van welkom, die zij hebben gesproken en
voor hunne uiteenzetting van de heteekenis van de
zen dag.
Voor Schagen is de opening van het kanaal en van
de haven de vervulling van een sedert jaren gekoes-
terden wensch, cn de gemeente heeft dan ook £lle
reden de verwezenlijking van hare krachtige pogin
gen tot aansluiting aan de Noordhollandsche vaar
wegen met gepast feestbetoon te vieren.
Zij heeft zich voor deze aansluiting belangrijke gel
delijke offers getroost en het is te danken aan hare
finantieele medewerking, die, toen de van de direct-
belanghebbenden gevraagde gelden niet tot de ver
wachte bedragen werden toegezegd,, belangrijk uit
ging boven het aandeel, dat zij volgens het schema
van kostenverdeeling in de kanaalwerken moest bij
dragen, dat de uitvoering van deze werken uiteinde
lijk werd mogelijk gemaakt.
De voltooiing van dc kanalen Stolpen-rSchagen en
SchagenKolhorn is dus in de eerste plaats voor de
gemeente, waar wij heden feestelijk bijeen zijn, de
kroon op haar volhardend cn juist inzicht in hare
vitale belangen. Ik vertrouw,dat de geldelijke offers,
door haar gebracht, hun rente zullen afwerpen en
zullen blijken goed besteed te zijn.
Met dit resultaat wensch ik allen, die daartoe heb
ben medegewerkt, ook namens het Provinciaal Be
stuur, van harte geluk en gaarne breng ik een
woord van hulde en waardecring aan de Commissie
van ingezetenen, die, onder, de voortvarende leiding
van Mr. Buiskool, het initiatief heeft genomen om
door een driedaagsch feest de geheele bevolking hij
de opening van kanaal en haven te betrekken.
Dat dit initiatief in deze moeilijke tijden weerklank
gevonden heeft en tot algemeene deelneming heeft
genoopt, is een verschijnsel, waarop met voldoening
mag worden gewezen. Het getuigt van kracht en
opgewektheid, van moed en vertrouwen in eene be
tere toekomst.
Het ligt niet in mijn voornemen in uitvoerige tech
nische of historische bijzonderheden te treden om
trent dc werken, wier officieele openstelling heden
plaats vindt. Vlaggen en wimpels, muziek en feest-
gedruisch nemen de aandacht te zeer in beslag, dan
dat ik die voor droge feiten en dorre cijfers zou dur
ven oproepen.
Maar het is toch wel de moeite waard even stil te
staan bij werken, waarvan aanvankelijk de kosten in
totaal op f 1.745.000 werden geraamd en met een en
kel woord te herinneren aan den omvangrijken ar
beid, dien het heeft gevorderd, zoowel wat betreft het
ontwerpen als het uitvoeren van de plannen.
Zooals ik reeds zeide, had de gemeente Schagen
reeds langen tijd geleden aansluiting aan het be
staande vaarwegepnet van de Provincie op het oog.
De verbinding stond reeds op het programma van de
Westfriesehe Kanaalverceniging. Meer dan één plan
was reeds opgemaakt, toen Dr. Ir. Ringers, destijds
lid en ingenieur van de Commissie-Van Aalst, in 1922
leen plan ontwierp, dat, in 1925 overgenomen door de
'Provinciale Kanalencommissie, den grondslag heeft,
'gevormd voor de werken, zooals zij thans zijn uit
gevoerd.
Dit plan is echter herhaaldelijk herzien en, wat
de onderdeelen betreft, gewijzigd en omgewerkt.
Rekening moest worden gehouden met gewijzigde
Toestanden; me.t het streven naar beperking van het
getal kunstwerken en de'daarmede gepaard gaande
verlaging van bcdieningslcosten; met verzwaring
li van profielen en kaden; met uitvoering van brug-
gen als keersluizen; eindelijk ook met de aanpas
sing van de' kanaalplannen aan het provinciale
wegennet en in het algemeen aan de eischen van
het verkeer te land, dat bruggen van zwaardere
constructie noodig maakte, dan in het oorspronke
lijke plan waren opgenomen.
Op tal van andere technische details zou ik nog
kunnen wijzen, geenszins van ondergeschikt belang,
maar die ik, om niet te uitvoerig te wordön, met
stilzwijgen voorbijga. Laat mij mogen volstaan met
te zeggen, dat alle moeilijkheden ten slotte glansrijk
werden overwonnen en dat thans verbindingen te
water zijn verkregen van het Noordhollandsch Ka
naal met Schagen en met den Wieringermeerpolder,
die, naar ik vertrouw, ruimschoots beantwoorden
zullen aan de verwachtingen, welke daarvan wor
den gekoesterd.
Als wij ons over dit resultaat verheugen, past een
woord van dank aan allen die tot het verkrijgen
daarvan zoo krachtig hebben bijgedragen.
Allereerst aan den Hoofdingenieur-Directeur van
den Provincialen Waterstaat cn aan zijn bekwamen
slaf van medewerkers, hij wie onder de speciale lei
ding van den Hoofdingenieur Thomése, de voorbe
reiding van het werk in voortreffelijke handen is
geweest; maar daarnaast niet minder aan de on
derscheiden uitvoerders, die, ieder voor het onder
deel, dat hun was gegund, zich op uitnemende
wijze van hun opdracht hebben gekweten, eindelijk
ook aan alle besturen, lichamen en particulieren,
die vlot en doortastend de onderhandelingen heb
ben gevoerd, welke noodig zijn geweest om met het
eigenlijke werk te kunnen beginnen.
Ter illustratie van de erkentelijkheid, die aan
deze categorie van medewerkers verschuldigd is,
moge dienen, dat ten behoeve van den kanaal-
aanleg voor niet minder dan f375.000 gronden in
eigendom werden verkregen, zonder dat onteigening;
is noodig geweest.
Ik zou nog meer cijfers kunnen noemen, de be
dragen kunnen vermelden, waarvoor de verschil
lende onderdeelen werden aanbesteed, de kosten,
die de haven waar wij ons thans bevinden, met
zwaaikom, loswallcn en bijbehoorendo wegen heeft
gevorderd, kosten, waarin de gemeente Schagen
voor een belangrijk deel heeft bijgedragen.
Maar ik beloofde U met cijfers niet te zullen
vermoeien; ik mag U ook niet te lang onttrekken
aan de feestviering, die U wacht..
Voor Schagen is het een gewichtige dag, waarnaar
later, naar wij hopen, de ingezetenen zullen kunnen
verwijzen als naar de voorbode van een nieuwe
toekomst, die zich voor de gemeente heeft geopend.
Dat ik als Hoofd van het Provinciaal Bestuur en
als Voorzitter van de Provinciale Kanalencommis
sie dien dag mag medemaken, vervult mij met blijd-'
schap. Ik hoop van harte, dat de verwachtingen,
die in het Noorderkwartier op de kanaalwerken
zijn gebouwd, in vervulling mogen gaan en wensch
U, Mijnheer de Burgemeester en heeren Leden van
het Gemeentebestuur en in Uwe personen allen
ingezetenen van Schagen toe, dat haven en kanaal,*
die ik hiermede geopend verklaar, krachtig zullen
bijdragen tot de welvaart en den bloei van Uwe
gemeente.
Door luid applaus worden deze mooie, vriende
lijke woorden beantwoord.
De heer Commissaris knipt dan, op uitnoodiging
van den Voorzitter der feestcommissie, met een
schaar, welke door een lid van de commissie op een
kussen In de Schager kleuren werd aangeboden, het
over de haven gespannen lint door en daarmede zijn
Schagen's haven en kanaal officieel
geopend.
Muziek weerklinkt, de kinderen zingen, de cham
pagne wordt rondgediend, de fotografen doen hun
werk, een belangrijk gebeuren in Schagen's geschie
denis is vastgelegd.
(Zie voor vervolg le pagina 2e blad).
STAATSCOURANT
NOTARISBENOEMINGEN
Bij K. B. van 8 Juli 1936 is benoemd tot
notaris binnen het arrondissement Alkmaar ter
standplaats de gemeente Alkmaar J. de Groot
qandidaat-notaris te Alkmaar.
Bij K.B. van 8 Juli 1936 is benoemd tot no
taris binnen het arrondissement Alkmaar ter
standplaats de gemeente Andijk W. Spaander
candidaat-notaris te Andijk.
Pe vooruitzichten waren over 't algemeen
niet bijsier goed, maar het viel hard mee. De
ongeregeldheden in België, feitelijk het eenig
overgebleven belangrijke afzetgebied voor
onze Noord-Hollandsche kaas buiten Neder
land, maken dat de vraag vandaar slecht
blijft. Toch hadden we een vlugge markt.
De hoogste prijs bleef f 19, maar de gang
was stellig een halve gulden hooger en de
aanvoer was snel verkocht. Voor consump-
tiekaas werd f 16.50 a f 17.— betaald en voor
bewaarkaas, waarvan overigens niet veel
meer te vinden was ongeveer f 18.—.
De vraag schijnt voornamelijk te zijn geko
men uit het binnënland. Wellicht dat men
na de aardbeien weer wat meer tot de kaas
schijnt over te gaan. In ieder geval zit er
stellig weer opleving in de markt en alles
bijeen genomen is er dus geen aanleiding tot
ontevredenheid.
Zy duride bijna niets eten.
Altijd Indigestie totdat zij een
ontdekking deed.
„Ik kan Kruschen Salls niet hoog genoeg roe
men, want ik leed langen tijd aan indigestie; op 't
laatst durfde ik bijna niets meer te eten. Eenige
maanden geleden begon ik Kruschen Salts te ne
men, niet meer dan eiken ochtend een beetje in
mijn eerste kop thee, en dit bleek werkelijk een
prachtige kuur te zijn. Ik ga door met Kruschen
Salts en heb nu geen indigestie meer, ik kan weer
gewoon mee -eten en voel mij veel heter."
Mej. A. P. te S.
Indien Uw voedsel niet snel en geregeld door Uw
inwendige organen wordt verwerkt, begint het te
gisten, er ontstaan gassen en zuren, welke maag
pijnen of onpasselijkheid e. d. veroorzaken, zoodat
elke voeding een bron van ellende wordt. Bovendien
hoopen zich afvalstoffen in Uw lichaam op, welke
de algeheele gezondheid schaden. De zes minerale
zouten, waaruit Kruschen Salts is samengesteld,
hebben de eigenschap Uw inwendige organen aan te
sporen tot snelle en geregelde werking. De afval
stoffen zullen zich daardoor niet meer kunnen op<-
hoopen en worden geregeld verwijderd. Zoodoende
wordt ook de oorzaak van Uw onpasselijkheid en
Uw maagbezwaren weggenomen. Slechts de kleine
dagelijksche dosis in Uw eerste kop thee of koffie
op de nuchtere maag, en alle spijsverteringsklach-
ten behooren tot het verleden.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle
apothekers en erkende drogisten a f0.40, f0.70 en
f 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op,
dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de
buitenverpakking de naam Rowntree Handels
Maatschappij, Amsterdam, voorkomt.
UITVOER VAN EIEREN NAAR DUITSCHLAND.
Extra contingent voor de Olympische
Spelen.
Het „Handelsblad" verneemt, dat in het tijdvak
20 Juli tot 10 Augustus een extra-contingent eieren,
voorzien van een duidelijk stempel „Holland", naar
Berlijn zal mogen worden gezonden. In afwijking
van de bepalingen, neergelegd in het handelsver
drag, mogen nu ook kleine eieren (50 tot 55 gram)
worden geleverd.
De juiste hoeveelheid zal nader worden bekend
gemaakt.
De reden van deze onverwachte levering is dui
delijk; de op handen zijnde Olympiade.
BRAND IN EEN VUURTOREN
Wachter in de vlammen omgekomen
Woensdag j.I. is brand uitgebroken in de
vuurtoren Man Gaile op de Zuidpunt van Cey-
lon. De eerste vuurtorenwachter kon de lam
penkamer niet meer tijdig verlaten en kwam in
cle vlammen om, zijn beide helpers wisten met
behulp van touwen en kettingen door de ramen
te ontkomen.
De lampenkamer werd geheel vernield. De
brand is ontstaan doordat olielampen werden
gebruikt aangezien de electrische leiding defect
raakte.
TER DOOD VEROORDEELD.
Hamburg. De voormalige gouwleider van den
Roodfrontstrijdersbond, Edgar Andre is gistermorgen
wegens voorbereiding tot hoogverraad en moord in
vereeniging gepleegd, voorts wegens poging tot moord
in zes gevallen landvredebreuk en oproer ter dood
veroordeeld.
TEGEN AUTO GEREDEN.
Slachtoffer in hopeloozen toestand naar
het ziekenhuis.
Gistermorgen om tien uur reed de 16-jarige G.
Schouten, in dienst hij den heer R. te Assen, op zijn
fiets op de hoofdvaart achter een bestelwagen. Plot
seling kwam S. achter het voertuig vandaan en
reed tegen de auto van den heer Kolk uit Gieten.
In hopeloozen toestand werd het slachtoffer naar
het ziekenhuis te Assen vervoerd. Den bestuurder
treft geen schuld.