Alkmaarsche Kaasmarkt. een groote menigte belangstellenden en yroolijk hoerageroep weerklinkt-van weerskanten. Intusschen zorgt het personeel van het Noordhol- Iandsch Koffiehuis, van den heer Schenk, dat de op varenden een kopje thee of koffie en een sigaar krij gen en dan is het te 2.10 uur wanneer we Schagen's. haven binnenvaren. Reeds van verre hadden we de groote belangstelling, die aan de haven tot uiting kwam, kunnen constateeren. Vooral bij de da'ai'go stelde luidsprekers verdrong men zich, om straks aan den wal de op de „Stierop" uit te spreken rede voeringen te kunnen volgen. Als de boot midden in de haven ligplaats heeft ge kregen,1 wordt een lirit dwars over cle haven gespan nen. De kapel krijgt een boodschap, rust te. nemen, en weldra zijn de genoodigden allen bijeen, om te luisteren naar de woorden, die ovèr het schip 'cn door de microfoon zullen weerklinken. Rede van Burgemeester Cornelissen De heer J. Cornelissen, burgemeester van Schagen, neemt het woord en zegt dan het volgende: Mijnheer de Commissaris Geachte aanwezigen. Hoewel een ander dan ik de taak heeft, U allen het welkom toe te roepen, zoo zij het toch mij als eerste vergund, een oogenblik Uw aandacht te vra gen. Laat mij dan beginnen er mijn voldoening over uit te spreken, dat U, mijnheer de Commis saris, zoo welwilend heeft willen zijn, U heden naar Schagen te begeven en onder Uwe drukke bezigheden tijd heeft weten te vinden om' een oogenblik in ons midden te vertoeven. Ik zeg' IJ daarvoor hartelijk dank en ik_vveet,_ dat.ilc. daarbij de tolk ben van alle aanwezigen, ja, van de geheele gemeente. Zoo is dan voof Schagen eindelijk" de gewichtige dag aangebroken, waarnaar zoo velen tientallen van jaren reikhalzend hebben uitgezien. Zoo is dan een einde gekomen aan den vreemden toestand, dat Schagen, te midden Van een waterland'gelegen, geen behoorlijk vaarwater ligd. Thans hebben wij een deel van het kanaal afgevaren, dat wij lang zamerhand hebben zien graven, doch waarover wij nog veel langer hebben gesproken en hebben wij ons. vaarwater en onze haven. Dit feit kan ons allen voldoening geven en wij kun nen trotsch op deze waterwerken zijn, doch wel moeten wij ons met eenige bezorgdheid afvragen, of onze geldmiddelen dit alle3 kunnen lijden. Want velen onder U, geachte aanwezigen, hetzij zij met mij de middelen der gemeente moeten beheeren, hetzij zij daarover het toezicht moéten uitoefenen, weten, dat de toestand daarvan verre van roos kleurig is. Doch laat mij daarover op een feestdag als heden liever zwijgen.' Niet .gaarne zoude ik Uwe feeststemming willen verstoren. Laat Ik' liever onze gemeente geluk wenschen met deze nieuwe aan winst, waardoor wellicht, laten wij het hopen, gulden dagen voor Schagen zullen aanbreken. La ten wij hopen, dat tallooze vaartuigen onze haven zullen verlevendigen, dat fabrieken en pakhuizen aan hare oevers zullen verrijzen en onze gemeente nieuwe bronnen van welvaart zullen geven. Alvorens te eindigen, wil ik gaarne een woord van dank uitspreken aan allen, die aan de tot standkoming van kanaal en haven hebben mede gewerkt en zich op zoo uitnemende wijze van hun laak hebben gekweten. Ook mag ik niet nalaten Heercn Leden van Gedeputeerde Staten en den Provincialen Waterstaat te bedanken voor de veelal prettige wijze, waarop wij zoo menigmaal over de moeilijke vraagstukken; kanaal en haven betref fende, hebben onderhandeld. Ik heb gezegd. Door .applaus stemt men met liet gesprokene in. Rede van Mr. Dr. Buiskool Door den Voorzitter van de feestcommissie, den lieer Mr. Dr. J. A. E. Buiskool, wordt vervolgens het volgende gezegd: s M. de Commissaris der Koningin, Geachte genoodigden. Het behoeft wel geen verwondering te wekken, dat men in de laatste 40 jaren steeds meer tot de erkenning is gekomen, dat het met de verkeers wegen, en meer speciaal de waterwegen, in West- Friesland verre van rooskleurig gesteld was. Im mers. men noemt deze 20ste eeuw wel eens de eeuw van het verkeer, en dan zijn goede verkeerswegen nu eenmaal onmisbaar voor de welvaart van een groote streek. Schagen en omgeving was al heel stiefmoederlijk bedeeld, voorzoover het waterwegen betreft, daar toch West-Friesland slechts bereik baar was via de Zes Wielen cn bij Rustenburg, en dan nog maar alleen voor heel kleine binnen- seheepjes met gering laadvermogen. Wij waren hier dus wel zeer ten achter, want zonder goede verkeerswegen is gestadige ontwikkeling nu een maal niet mogelijk, en stilstand is reeds achteruit gang. Hoe grooter de verkeersmogelijkheden zijn,- hoe beter voor de welvaart van de streek, en hier waren niet alleen de verkeersmogelijkheden te ge ring. maar was ook de gesteldheid van het weinige, dat we bezaten, hoogst onvoldoende. De vooruit gang van Schagen en omstreken werd dan ook da nig geremd, wat des te meer te betreuren viel, omdat het scheppen van meer en betere verkeers wegen, speciaal ook waterwegen, niet op technische bezwaren behoefde af te stuiten. Wij West-Friezen mogen ons dus wel gelukkig prijzen, dat, en wel vooral sinds 1915, door een groep vooraanstaande mannen zoowel als door de Overheid het groote belang van een goed en uit gestrekt Kanalennet in Noord-Holland-Noord is in gezien, en dat men niet geaarzeld heeft de schou ders onder dit grootsche werk te zetten. Maar er was reeds meer aan voorafgegaan. Reeds is 1890 werd opgericht de Wcstfriesche Kanaal- vereeniging, welke zich ten doel steldc .de kanali-, salie van West-Friesland in 't algemeen, maar zij had speciaal de. aandacht, gevestigd op .egn, goede: waterverbinding tusschcn Zuiderzee en Noord-I-Iol- landsch Kanaal door West-Friesldnd. I-Iet eerste: ontwerp betrof dan ook een kanaal Stolpén^Scha- gcn. Dit plan vond bij Prov. Staten van deze pro vincie geen bijval, en het, duurde tot 1S9S, voordat een nieuw plan was uitgewerkt: Dit niéuwe ont werp betrof een kanaal van Stolpen over Scha gen naar Kolliorn. Het blijkt wel, dat juist voor het kanaal, voor welks opening wij allen vandaag bij een zijn, steeds de meeste belangstelling heeft be staan, cn dat men de noodzakelijkheid hiervan terdege heeft gevoeld. Helaas kon ook dit plan niet tot uitvoering komen, omdat bij de verschillende overheidslichamen blijkbaar weinig steun werd gevonden. Geen enkel openbaar bestuur in deze streken wilde zich belasten met onderhoud, beheer enz. van een eventueel te graven kanaal, en de vcreischte bijdragen in de kosten werden. alïer- wege afgewezen. Het stemt tot vreugde, dat er mannen geweest zijn, die, ondanks al die tegenslagen en de veran dering der tijden ten spijt, toch doorgegaan zijn met het maken van plannen, zij het dan ook in vertraagd tempo. Maar Schagen -en omstreken bleven in het brandpunt der belangstelling staan. In 1915 werd Mr. W. C. Bosman tot secretaris der vereeniging benoemd. Hij was op scheepvaartgebied deskundig, en hij wist van aanpakken. Doel der vereeniging werd nu de kanalisatie' van heel West- Friesland door de plaatsen Alkmaar—Hoorn—Enk huizenMedemblik en Schagen onderling door goede waterwegen te verbinden. Het tempo wordt aanmerkelijk versneld, wanneer Dr. C. J. K. van Aalst, geboortig uit West-Friesland, zich de be noeming tot voorzitter laat welgevallen. Inmiddels zijn' ook Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zich raèt deze aangelegenheid gaan bezig houden: Dit publiekrechtelijk college ging zich. op de hoogte stellen van de inzichten van ge meentebesturen, corporaties en andere lichamen met betrekking tot de kanalisatieplannon, en het is naar aanleiding daarvan, dat zich in 1919 vormt de bekend geworden Commissie-Van Aalst. Deze Com missie heeft den stoot gegeven tot den lateren defi nitieven aanleg. Zij assumeerde zich den heer Ir. Ringers, wiens bekwaamheden als ingenieur buiten twijfel stonden, cn hij is het geweest, die de eerste groote uitgowerkte plannen heeft gemaakt. Maar ook Gedeputeerde Staten zaten niet stil. Dit blijkt uit de instelling van de z.g. Provinciale Commissie, waarvan U, M. de Commissaris der Koningin, voor zitter waart. Onder deze leiding is veel en zeer nut tig werk verricht. Door de inschakeling van de bekwame ingenieurs van Rijks- en Prov. Waterstaat zijn plannen tot stand gekomen, welker uitvoer baarheid vast stond. Die beide Commissies vonden elkaar al spoedig. Zij beoogden ook hetzelfde doel, zoodat samenwer king vanzelfsprekend was. Zoo kreeg men een zeer vruchtdragende gemeenschappelijke arbeid van de heercn Irs. Ringers, Reigersman, Gelinck,. de Bloccf van Kuffeler en Thomése. Na veel werken,'en zorgen kwam het definitieve plan tot 'stand. Maar ■nu. Was men er nog niet. Alto Geschichte, doch immer neu, n.1. de duiten. Wie zou dat betalen? Er is gedurende vele jaren hard gewerkt om de benoodigde gelden bij elkaar te krijgen. Rijk.cn Provincie deden veel, de gemeenten en andere be langhebbenden moesten de rest doen. Het is ten slo;tte er toe gekomen, dat tot de uitvoering kon worden- overgegaan, en het mag gezegd worden, dat Schagen zich niet onbetuigd heeft gelaten. En zoo is dan thans het Kanaal Stolpen—Schagen Kolhorn gereed. Onder de hoogst bekwame leiding van den Hoofding.-Dir. van den Provincialen Wa terstaat^ den heer Jhr. Reigersman en zijn staf van bekwame medewerkers onder leiding van Ir. Tho mése, is dit belangrijke werk tot stand gebracht. Zoo ook de haven van Schagen, door de Provincie voor rekening van Schagen gegraven. Heden is liet oogenblik aangebroken, waarop wij, dankbaar, de tot standkoming van een en ander mogen vieren. En dan in de eerste plaats dank baar tegenover U, Commissaris, die als gouverneur van deze provincie met Uw medebestuurderen zoo krachtig voor de tot standkoming van dit wérk hebt geijverd. Dankbaar ook tegenover Ir. Ringers, Dr. v. Aalst en Mr. Bosman, voor hun krachtig ini tiatief en enorme doorzetting. Dankbaar ook tegen over het Rijk voor de finantieele steun, en erken telijkheid tegenover alle anderen, die in de kosten hebben bijgedragen. En dan zeker trotsch op U, heercn Hoofdingenieurs, Ingenieurs en uitvoerders, die dit groote werk hebt tot stand gebracht, daarmede weer eens bevestigend de roemvolle reputatie van onze Hollandsche water bouwkundigen. Tenslotte zijn wij vol lof over de wijze, waarop de aannemer, de fa. den Breejen van den Bout zich. van haar moeilijke taak heeft gekweten. Uit het reeds door mij gezegde blijkt voldoende dat er alleszins reden voor ons was om dit gebeuren officieel en feestelijk te. vieren, en de plaatselijke vereenigingen hebbciT" dan'ook niet' geaarzeld omeen- commissie te, benoemen, welke zich belastte met de organisatie van deze plechtigheid. Daarvoor was ook nog een andere reden, en wel het feit, dat men wel eens de meening hoort verkondigen, dat deze haven en ka nalen voor ons eigenlijk geen nut meer zullen heb ben, gezien de veranderde tijdsomstandigheden cn de toename van het vervoer per automobiel. In dit verband heeft men wel eens gesproken van geldver spilling. Het moge dezen pessimistischen critici gezegd zijn, dat wij van oordeel zijn, dat deze waterwegen voor Schagen en omstreken ongetwijfeld'van groote be- teekenis zijn. Het getuigt van groote kortzichtigheid, wanneer men de waarde en het nut van deze werken zou afmeten naar de huidige tijdsomstandigheden. Men moet dit alles immers zien in het licht der toe komst, een toekomst-, die toch zeker minder duister zal zijn dan wij nu gewend zijn. West Friesland biedt ruimschoots de mogelijkheden voor cultuuruitbrei ding, zoowel extensief als intensief kan nog veel gedaan worden. Land- en tuinbouw zullen van deze waterwegen nog veel profijt kunnen trekken. Goede waterwegen scheppen gemakkelijk en goedkoop ver voer, en door besparing op de kosten wordt do teelt loonender. Uitbreiding der bevolking is daar weer het gevolg van, en er zal naast aanvoer ook afvoer van producten en artikelen komen. De droogmaking der Zuiderzee biedt te dien aanzien gunstige voor uitzichten, vooral voor deze streek. Er is dus alle re den om een druk scheepvaartverkeer in de toekomst te verwachten, daar juist de voor landbouw cn tuin bouw benoodigde goederen en de daaruit verkregen producten zich bij uitstek leenen voor vervoer te wa ter. Zijn niet de groenteveilingen juist daar ontstaan, waar een centrum aan goed vaarwater gelegen was? De aanleg van een goed kanaal naar Schagen en een haven in Schagen sluit de belofte in, dat Schagen meer nog dan tot nu toe liet geval was liet centrum van en de markt voor een groot, deel van West Fries land zal worden. Schagen zal het contact met de omstreken nog nauwer moeten aanhalen, en ruste loos moeten arbeiden aan de vooruitgang van deze geheele streek. Het gemis van goede waterwegen heeft die ontwikkeling en vooruitgang maar al te lang tegengehouden, maar daaraan is nu een einde gekomen. West Friesland is uit zijn isolement verlost, en op ons allen rust de plicht te toonen, dat wij dit weten te waardeeren, cn dat wij tot in het diepst van ons gemoed heseffen, dat ons thans de kans tot ver hooging van onze welvaart is gegeven. Deze waardeering en dit besef hebben wij, en wij zijn verheugd, dat wij tegenover U allen daarvan ge tuigenis mogen afleggen. Schagen nu ook haven plaats! Dit oogenblik, geachte aanwezigen, is van historische heteekenis voor onze streek, en voor Scha gen in 't bijzonder. Op dit oogenblik beginnen wij aan een nieuw tijdperk in de geschiedenis van ons gewest, en wij kunnen en willen hopen, dat dit. een tijdperk van toenemende groei en bloei, ja van groote wel vaart voor ons dierbaar West Friesland zal worden. Dat wij daarvoor met alle kracht, die in ons is, zul len strijden, dat beloven wij. Ik moge U allen oprecht dank zeggen, dat Gij wel zoo vriendelijk zijt geweest door Uw tegenwoordig heid aan deze plechtigheid luister te willen bijzetten. Mijnheer de Commissaris der Koningin! Met ge voelens van groote dankbaarheid nam onze com- missie'kennis van Uwe bereidverklaring om op dezen' dag naar hier te komen om de eerste tocht door het nieuwe kanaal mee te maken en de haven en het kanaal geopend te willen verklaren. Ik moge de hoop uitspreken, dat het U, onder wiens allerwege zoo gewaardeerd beleid dit belangrijke werk tot stand gekomen is, gegeven moge worden nog vele jaren ge tuige te zijn van een steeds toenemende welvaart van deze gewesten. Ik moge U thans verzoeken de openingsplechtigheid te willen verrichten. Hartelijk applaus weerklinkt. Rede van t Commissaris der Koningin Dan neemt de heer Jhr. Mr. Dr. J. A. RoëlI, Com missaris der Koningin in deze provincie voor de mi crofoon plaats en zegt het volgende:. Mijnheer de Burgemeester, Mijnheer de Voorzitter van de Feestcommissie, Dames en Heeren, Volgaarne geef ik gevolg aan de tot mij gerichte uitnoodiging om het nieuwe kanaal en de haven van Schagen, die heden officieel in gebruik worden genomen, voor geopend te verklaren. Ik wil dit echter niet doen zonder de beide spre kers van zooeven dank te hebben gezegd voor de woorden van welkom, die zij hebben gesproken en voor hunne uiteenzetting van de heteekenis van de zen dag. Voor Schagen is de opening van het kanaal en van de haven de vervulling van een sedert jaren gekoes- terden wensch, cn de gemeente heeft dan ook £lle reden de verwezenlijking van hare krachtige pogin gen tot aansluiting aan de Noordhollandsche vaar wegen met gepast feestbetoon te vieren. Zij heeft zich voor deze aansluiting belangrijke gel delijke offers getroost en het is te danken aan hare finantieele medewerking, die, toen de van de direct- belanghebbenden gevraagde gelden niet tot de ver wachte bedragen werden toegezegd,, belangrijk uit ging boven het aandeel, dat zij volgens het schema van kostenverdeeling in de kanaalwerken moest bij dragen, dat de uitvoering van deze werken uiteinde lijk werd mogelijk gemaakt. De voltooiing van dc kanalen Stolpen-rSchagen en SchagenKolhorn is dus in de eerste plaats voor de gemeente, waar wij heden feestelijk bijeen zijn, de kroon op haar volhardend cn juist inzicht in hare vitale belangen. Ik vertrouw,dat de geldelijke offers, door haar gebracht, hun rente zullen afwerpen en zullen blijken goed besteed te zijn. Met dit resultaat wensch ik allen, die daartoe heb ben medegewerkt, ook namens het Provinciaal Be stuur, van harte geluk en gaarne breng ik een woord van hulde en waardecring aan de Commissie van ingezetenen, die, onder, de voortvarende leiding van Mr. Buiskool, het initiatief heeft genomen om door een driedaagsch feest de geheele bevolking hij de opening van kanaal en haven te betrekken. Dat dit initiatief in deze moeilijke tijden weerklank gevonden heeft en tot algemeene deelneming heeft genoopt, is een verschijnsel, waarop met voldoening mag worden gewezen. Het getuigt van kracht en opgewektheid, van moed en vertrouwen in eene be tere toekomst. Het ligt niet in mijn voornemen in uitvoerige tech nische of historische bijzonderheden te treden om trent dc werken, wier officieele openstelling heden plaats vindt. Vlaggen en wimpels, muziek en feest- gedruisch nemen de aandacht te zeer in beslag, dan dat ik die voor droge feiten en dorre cijfers zou dur ven oproepen. Maar het is toch wel de moeite waard even stil te staan bij werken, waarvan aanvankelijk de kosten in totaal op f 1.745.000 werden geraamd en met een en kel woord te herinneren aan den omvangrijken ar beid, dien het heeft gevorderd, zoowel wat betreft het ontwerpen als het uitvoeren van de plannen. Zooals ik reeds zeide, had de gemeente Schagen reeds langen tijd geleden aansluiting aan het be staande vaarwegepnet van de Provincie op het oog. De verbinding stond reeds op het programma van de Westfriesehe Kanaalverceniging. Meer dan één plan was reeds opgemaakt, toen Dr. Ir. Ringers, destijds lid en ingenieur van de Commissie-Van Aalst, in 1922 leen plan ontwierp, dat, in 1925 overgenomen door de 'Provinciale Kanalencommissie, den grondslag heeft, 'gevormd voor de werken, zooals zij thans zijn uit gevoerd. Dit plan is echter herhaaldelijk herzien en, wat de onderdeelen betreft, gewijzigd en omgewerkt. Rekening moest worden gehouden met gewijzigde Toestanden; me.t het streven naar beperking van het getal kunstwerken en de'daarmede gepaard gaande verlaging van bcdieningslcosten; met verzwaring li van profielen en kaden; met uitvoering van brug- gen als keersluizen; eindelijk ook met de aanpas sing van de' kanaalplannen aan het provinciale wegennet en in het algemeen aan de eischen van het verkeer te land, dat bruggen van zwaardere constructie noodig maakte, dan in het oorspronke lijke plan waren opgenomen. Op tal van andere technische details zou ik nog kunnen wijzen, geenszins van ondergeschikt belang, maar die ik, om niet te uitvoerig te wordön, met stilzwijgen voorbijga. Laat mij mogen volstaan met te zeggen, dat alle moeilijkheden ten slotte glansrijk werden overwonnen en dat thans verbindingen te water zijn verkregen van het Noordhollandsch Ka naal met Schagen en met den Wieringermeerpolder, die, naar ik vertrouw, ruimschoots beantwoorden zullen aan de verwachtingen, welke daarvan wor den gekoesterd. Als wij ons over dit resultaat verheugen, past een woord van dank aan allen die tot het verkrijgen daarvan zoo krachtig hebben bijgedragen. Allereerst aan den Hoofdingenieur-Directeur van den Provincialen Waterstaat cn aan zijn bekwamen slaf van medewerkers, hij wie onder de speciale lei ding van den Hoofdingenieur Thomése, de voorbe reiding van het werk in voortreffelijke handen is geweest; maar daarnaast niet minder aan de on derscheiden uitvoerders, die, ieder voor het onder deel, dat hun was gegund, zich op uitnemende wijze van hun opdracht hebben gekweten, eindelijk ook aan alle besturen, lichamen en particulieren, die vlot en doortastend de onderhandelingen heb ben gevoerd, welke noodig zijn geweest om met het eigenlijke werk te kunnen beginnen. Ter illustratie van de erkentelijkheid, die aan deze categorie van medewerkers verschuldigd is, moge dienen, dat ten behoeve van den kanaal- aanleg voor niet minder dan f375.000 gronden in eigendom werden verkregen, zonder dat onteigening; is noodig geweest. Ik zou nog meer cijfers kunnen noemen, de be dragen kunnen vermelden, waarvoor de verschil lende onderdeelen werden aanbesteed, de kosten, die de haven waar wij ons thans bevinden, met zwaaikom, loswallcn en bijbehoorendo wegen heeft gevorderd, kosten, waarin de gemeente Schagen voor een belangrijk deel heeft bijgedragen. Maar ik beloofde U met cijfers niet te zullen vermoeien; ik mag U ook niet te lang onttrekken aan de feestviering, die U wacht.. Voor Schagen is het een gewichtige dag, waarnaar later, naar wij hopen, de ingezetenen zullen kunnen verwijzen als naar de voorbode van een nieuwe toekomst, die zich voor de gemeente heeft geopend. Dat ik als Hoofd van het Provinciaal Bestuur en als Voorzitter van de Provinciale Kanalencommis sie dien dag mag medemaken, vervult mij met blijd-' schap. Ik hoop van harte, dat de verwachtingen, die in het Noorderkwartier op de kanaalwerken zijn gebouwd, in vervulling mogen gaan en wensch U, Mijnheer de Burgemeester en heeren Leden van het Gemeentebestuur en in Uwe personen allen ingezetenen van Schagen toe, dat haven en kanaal,* die ik hiermede geopend verklaar, krachtig zullen bijdragen tot de welvaart en den bloei van Uwe gemeente. Door luid applaus worden deze mooie, vriende lijke woorden beantwoord. De heer Commissaris knipt dan, op uitnoodiging van den Voorzitter der feestcommissie, met een schaar, welke door een lid van de commissie op een kussen In de Schager kleuren werd aangeboden, het over de haven gespannen lint door en daarmede zijn Schagen's haven en kanaal officieel geopend. Muziek weerklinkt, de kinderen zingen, de cham pagne wordt rondgediend, de fotografen doen hun werk, een belangrijk gebeuren in Schagen's geschie denis is vastgelegd. (Zie voor vervolg le pagina 2e blad). STAATSCOURANT NOTARISBENOEMINGEN Bij K. B. van 8 Juli 1936 is benoemd tot notaris binnen het arrondissement Alkmaar ter standplaats de gemeente Alkmaar J. de Groot qandidaat-notaris te Alkmaar. Bij K.B. van 8 Juli 1936 is benoemd tot no taris binnen het arrondissement Alkmaar ter standplaats de gemeente Andijk W. Spaander candidaat-notaris te Andijk. Pe vooruitzichten waren over 't algemeen niet bijsier goed, maar het viel hard mee. De ongeregeldheden in België, feitelijk het eenig overgebleven belangrijke afzetgebied voor onze Noord-Hollandsche kaas buiten Neder land, maken dat de vraag vandaar slecht blijft. Toch hadden we een vlugge markt. De hoogste prijs bleef f 19, maar de gang was stellig een halve gulden hooger en de aanvoer was snel verkocht. Voor consump- tiekaas werd f 16.50 a f 17.— betaald en voor bewaarkaas, waarvan overigens niet veel meer te vinden was ongeveer f 18.—. De vraag schijnt voornamelijk te zijn geko men uit het binnënland. Wellicht dat men na de aardbeien weer wat meer tot de kaas schijnt over te gaan. In ieder geval zit er stellig weer opleving in de markt en alles bijeen genomen is er dus geen aanleiding tot ontevredenheid. Zy duride bijna niets eten. Altijd Indigestie totdat zij een ontdekking deed. „Ik kan Kruschen Salls niet hoog genoeg roe men, want ik leed langen tijd aan indigestie; op 't laatst durfde ik bijna niets meer te eten. Eenige maanden geleden begon ik Kruschen Salts te ne men, niet meer dan eiken ochtend een beetje in mijn eerste kop thee, en dit bleek werkelijk een prachtige kuur te zijn. Ik ga door met Kruschen Salts en heb nu geen indigestie meer, ik kan weer gewoon mee -eten en voel mij veel heter." Mej. A. P. te S. Indien Uw voedsel niet snel en geregeld door Uw inwendige organen wordt verwerkt, begint het te gisten, er ontstaan gassen en zuren, welke maag pijnen of onpasselijkheid e. d. veroorzaken, zoodat elke voeding een bron van ellende wordt. Bovendien hoopen zich afvalstoffen in Uw lichaam op, welke de algeheele gezondheid schaden. De zes minerale zouten, waaruit Kruschen Salts is samengesteld, hebben de eigenschap Uw inwendige organen aan te sporen tot snelle en geregelde werking. De afval stoffen zullen zich daardoor niet meer kunnen op<- hoopen en worden geregeld verwijderd. Zoodoende wordt ook de oorzaak van Uw onpasselijkheid en Uw maagbezwaren weggenomen. Slechts de kleine dagelijksche dosis in Uw eerste kop thee of koffie op de nuchtere maag, en alle spijsverteringsklach- ten behooren tot het verleden. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en erkende drogisten a f0.40, f0.70 en f 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Handels Maatschappij, Amsterdam, voorkomt. UITVOER VAN EIEREN NAAR DUITSCHLAND. Extra contingent voor de Olympische Spelen. Het „Handelsblad" verneemt, dat in het tijdvak 20 Juli tot 10 Augustus een extra-contingent eieren, voorzien van een duidelijk stempel „Holland", naar Berlijn zal mogen worden gezonden. In afwijking van de bepalingen, neergelegd in het handelsver drag, mogen nu ook kleine eieren (50 tot 55 gram) worden geleverd. De juiste hoeveelheid zal nader worden bekend gemaakt. De reden van deze onverwachte levering is dui delijk; de op handen zijnde Olympiade. BRAND IN EEN VUURTOREN Wachter in de vlammen omgekomen Woensdag j.I. is brand uitgebroken in de vuurtoren Man Gaile op de Zuidpunt van Cey- lon. De eerste vuurtorenwachter kon de lam penkamer niet meer tijdig verlaten en kwam in cle vlammen om, zijn beide helpers wisten met behulp van touwen en kettingen door de ramen te ontkomen. De lampenkamer werd geheel vernield. De brand is ontstaan doordat olielampen werden gebruikt aangezien de electrische leiding defect raakte. TER DOOD VEROORDEELD. Hamburg. De voormalige gouwleider van den Roodfrontstrijdersbond, Edgar Andre is gistermorgen wegens voorbereiding tot hoogverraad en moord in vereeniging gepleegd, voorts wegens poging tot moord in zes gevallen landvredebreuk en oproer ter dood veroordeeld. TEGEN AUTO GEREDEN. Slachtoffer in hopeloozen toestand naar het ziekenhuis. Gistermorgen om tien uur reed de 16-jarige G. Schouten, in dienst hij den heer R. te Assen, op zijn fiets op de hoofdvaart achter een bestelwagen. Plot seling kwam S. achter het voertuig vandaan en reed tegen de auto van den heer Kolk uit Gieten. In hopeloozen toestand werd het slachtoffer naar het ziekenhuis te Assen vervoerd. Den bestuurder treft geen schuld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 2