Seizoen-Opruiming bij Spaander&Co.
Seizoen-Opruiming
een Huis
Seizoen-Opruiming
Gerard Worm's
Economische Kroniek
Openbare Verkooping
1. De Boerenhofstede
2. Perceelen Dijk
G. ZOMERDIJK, 't Zand
S. KROM NV
H.A.B.0. Vacantie=Reizen
De Schager Verfwinkel
Wat is er van den Bagdad-
spoorweg gewoiden?
buitengewone Koopjes in alle afdeelingen
Vrijwillige
te Breezand (N.H.)
Warmenhuizen -Zijpe.
23 Juli
31
d.a.v.
De betaling
Depot: K N I G, Hoogzijde 8
Gerard Worm S^Ser!
GROND*, GLANS- en LAKVERVEN
C. SLIJKERMAN
Alleen de beste vert
is GOEDKOOP.
ALKMAAR
Notaris C. L. VAN DEN BERGH
te Scliagen, zal op
Woensdag 22 Juli 1936,
des avonds 7 uur (zomertijd) in het
café van ,dcn heer Jb. BORST te
Brce'za'nü,' ten verzoeke van" de
eigenaren do Erven van wijlen de
echtelieden, den heer J. O. van
IJzendoorn en mevr. D. Mulder,
laatst gewoond hebbende te Bree
zand,, in het openbaar veilen en
verkoopen:
met schuur, boet, tuin en hyacin
ten. en tulpenland, a. d. Meerweg
te Breezand, gemeente Anna Pau-
lowna, kad. Sectie I\, no. 2174,
gedk. groot pl.m. 88.48 Aren.
Aanvaarding bij de betaling .der
kooppenningen uiterlijk 2 Septem
ber 1930.
Lasten voor koopers rekening
vanaf 1 Juli 1936.
Het huis met schuur, boet en tuin
is nog in huur tot 1 November 1936
bij den heer Th. Pruim tegen f3
per week.
Notaris F. J. M. PINXTER te
Schoorldam, zal op
bij inzet en op
bij toeslag en combinatie, tel
kens n.m. 1 u., in het Koffiehuis
„De Moriaan" van den heer II.
SLIKKERte WARMENHUIZEN,
publiek verkoopen;
met schuren, erf, wei- en bouw
land te Krabbendam, gem. War
menhuizen, en te Zijpersluis gem.
Zijpe, aan de Grootesloot, te zamen
groot 14 H.A., 53 A., 50-c.A.
Eigendom van Mevr. de Wed. KI.
Jonker te Warmenhuizen, en
grenzende aan voormelde lande
rijen te Zijpersluis en te Krabben
dam, te zamen groot ongeveer
4 II.A., 12 A. 13 c.A. Te veilen in
perc. en comb.
Eigendom van clen heer H. M.
Dapper te Schoorl.
Aanvaarding bij do betaling der
kooppenningen.
Voor soliede koopers is, voor wat
de perceelen onder I. betreft ruime
hypotheek op gunstige conditie's
beschikbaar.
Inlichtingen ten kantore van den
notaris, waar tijdig schetskaarten
verkrijgbaar zijn.
van het houtgewas van de bosschen
„Wildrijk" en „Ananas" moet ge
schieden vóór 1 Augustus 1936, ten
kantore van Notaris H. J. van VEEN,
te Schagerbrug, gem. Zijpe.
in de Kleine Winkel v.
Komt nu eens kijken en profiteert
van do werkelijke koopjes!
NAAIMACHINES 15 korting.
KARPETTEN groote keuz, 20
korting.
Voor HEEREN- en KINDERKLEE-
DING is geen beter adres.
Door de groote inkoopcombinatie
kunnen wij voor extra lage prijzen
verkoopen.
Wij hebben veel LAATSTE LAP
PEN, dus koopjes.
LEDIKANTEN en SPIRAALMA
TRASSEN in alle prijzen.
LOSSE KAPOK, de beste, 45 cent
per pond. VEER EN 50 en 75 ct.
per pond. Onze BEDDENAFDEE-
LING is goed en goedkoop.
Beleefd aanbevelend,
G ZOMERDIJK
PETROLEUM,
cent per L. per vat.
C. BRUGMAN,
Schagerbrug, Tel. 14.
Ververij en Chemische Wasscherij
ALKMAAR TEL. 4043 (3 lijnen)
Nog steeds handhaven wij onze
LAGE PRIJZEN.
HEEREN COSTUMES
MANTELS en JASSEN v 2.—
JAPONNEN vanaf 1.25
WOLLEN DEKENS 0.60
BELANGRIJKE MEDEDEELING, dat de prachtige reizen op 20 Juli (5
dagen), 27 Juli (4 dagen), 3 Aug. (4 en 5 dagen), alsook 10 Aug. (6
dagen) reeds nu voldoende deelname hebben, zoodat deze mooie toch
ten DEFINITIEF DOORGAAN. Er zijn echter nog enkele plaatsen be
schikbaar, doch geeft U spoedig op! Paspoorten niet noodig.
3-daagsche reizen op 1, 6 (17), 24 Aug. en in September.
4-daagsche reizen op 27 Juli, (3), 17. 24 Aug. en September.
5-daagsche reizen op 20 Juli, 3, (17), 31 Aug. en September.
6-daagsche n. I-Icidelberg en Harz, op 10 Aug. en 7 September.
DAGTOCHTEN:
26 Juli. Dagtocht rond het IJselmeer. V. 7 uur. f 4.
19 en 22 Juli. Dagtocht n. Apeldoorn e. Omstr. Prachttoeht. V. 8.30 f3
19. 22 en 26 Juli. Dagtocht n. Arnhem en Omstr. m. Diner. V. 8 u. f4
19. 23 en 26 Juli. Dagtocht naar Nijmegen en Omgeving (Nieuwe
Waalbrug). Vertrek 8 uur. f3.25
19, 22 en 26 Juli. Mooie Middagtocht naar Schiphol en Bloemen-
daal. Vertrek 13.30 uur. f 1.25
19. 22 en 26 Juli. Mooie Middagtocht naar Valkeveen en Hil
versum, Vertrek 13.30 uur. f 1.50
30 en 31 Juli onze mooie P.I-I.V.-tocht naar de Wieringermeer.
Vertrek S.30 uur f2
Vraagt voor Uw{ verdere Vacantie-planncn programma's en nieuwe
Datum lijst b. h. .Reisbureau H.A.B.O., Stationsweg 37 B, Alkmaar, Tel.
4334 en b. d. Reisleider C. ten Bruggencate, Heerenw., Heiloo, Tel. 4215.
in het brandpunt der belangstelling en
waarom?
Omdat wij opruimen:
de laatste snutjes in Dames en Heeren
mode-artikelen;
kwaliteiten die U alleen bij ons ge
wend is te koopen;
en tegen prijzen, waarvan U versteld
zult staan.
BLANKE, BRUINE en ZWARTE LAK. WASBEITS BEHANG.
BEHANGLINNEN.
Beleefd aanbevelend,
P. J. RENOOIJ J. RENOOIJ
Schagerbrug en Callantsoog' Burgerbrng en Petten.
Wie met een Autobus wil
op Reis,
Vraagt bij Slijkerman eerst
eens Prijs.
Beleefd aanbevelend.
DE WEEL 157 OUDE NIEDORP.
Telef. 13.
ïe is verkrijgbaar in de
Beleefd aanbevelend
DOEKE WIT.
H.H. BLOEMBOLLENKWEEKERS
Voor Uw transporten van en
naar de bloembollenstreken is het
bij:
J. PEETOOM,
Telef. 27. Winkel
Vlug. veilig en verzekerd.
Steeds manden in voorraad, van
Westfriesland. Hillegom, H, B, G.
en Hobaho.
KOOPJES.
Damesfiets, zeer sterk f7; Gazelle
Dames met Torpedo f 11. Heeren-
fiets, bijna nieuw f 15; Fijne Sim
plex f30. Bij: J. BUISMAN, Oude
Niedorp, Verlaat.
HEILOO.
Te koop centrum dorp:
LANDHUISJE,
met v. en achtertuin. Wegens ver
trek koopsom zeer billijk.
Woningb. „EEKHOF", Heiloo.
MOEILIJKHEDEN BIJ DE TEN
UITVOERLEGGING DER ZUIVEL-
POLITIEK. KLANDESTIENE
M ARG ARINEBE REIDIN G.
Toen, nu al weer vier of vijf jaar geleden, de
boterprijs schrikbarend begon af te zakken en einde
lijk aanbelandde op een niveau, waarop het, in
verband met zijn onkosten, voor de boer onmoge
lijk werd zijn bedrijf nog loonend te doen zijn, is
door onze regeering zeer terecht ingegrepen. Onze
zuivelindustrie, een der belangrijkste Nederland-
sche bronnen van welvaart., mocht niet aan den
ondergang worden prijs gegeven, zonder dat alles
was gedaan om dit te voorkomen.
In wezen beteekende dit,, dat aan onzen vee
houder een afzetgebied moest worden verschaft,
waar hij zijn producten duurder kon afzetten en
dit is bereikt, door de boter, zoomede de artikelen,
die het kunnen vervangen, te belasten mét de
bekende heffing. Op zichzelf was de redeneering,
die daarbij werd gevolgd, zeer juist. Ons land werd
daardoor losgemaakt van wat werd beschouwd als
de wereldmarkt". Deze laatste was eigenlijk niets
anders dan Engeland, waar de invoer van boter
vrij was gelaten en waar zich dus de overproductie
van alle zuivelbereidencle landen ophoopte. De vol
keren, die de streken bewoonden, welke het voor
recht hadden deel uit te maken van het gebied,
dat tot „wereldmacht" was verheven, dat echter
slechts een minimaal stukje van de wereld omvatte,
werden aan het boler-eten gezet. Ze voldeden
daaraan gaarne, maar, zooals te verwachten was,
slechts indien de boter tegen afbraakprijzen ter
beschikking werd gesteld.
Het spreekt vanzelf, dat, zoolang Nederland deel
uitmaakte van die wereldmarkt, de boter hier niet
duurder kon worden verkocht, dan de wereldprijs
bedroeg.
De regeering heeft ons land er dus los van ge
maakt. Dit resultaat werd bereikt door de bewuste
heffing in te voeren, waardoor de prijs, welke de
consument had te betalen, met het bedrag der hef
fing steeg. Natuurlijk daalde hierdoor het verbruik.
Tegen de verhoogde prijs was slechts een beperkte
hoeveelheid te verkoopen. Wat overbleef moest
worden uitgevoerd. Voor zoover mogelijk zondmen
het naar de streken, welke hun invoer hadden gc-
conlingenteerd en die over het algemeen een goede
prijs betaalden. De rest kwam op de „wereldmarkt"
en ging weg tegen de zoo dikwijls gecritiseerde
afbraakprijzen.
Zooals reeds gezegd, mag men de gedachte, die
aan een en ander ten grondslag lag, als goed be
schouwen. Het opruimen der overtollige productie
was in de oogen van sommigen niet ideaal, het
systeem bracht het met zich mee, want het ligt
voor de hand, dat vergrooting van den binnen-
landschen afzet slechts mogelijk was door verla
ging van de heffing.
Intusschen was er hier, zooals overal, theorie en
practijk. En het is de vraag of de ongetwijfeld
juiste theorie goed in practijk is omgezet.
Reeds spoedig, nadat de regeering met haar
'boterhcffingspolitiek was begonnen, gingen er stem
men op, die meenden, dat een beter resultaat zou
worden verkregen, indien de heffing werd verlaagd,
waarbij dan gehoopt werd, dat bij een betrekkelijk
geringe prijsreductie het Nederlandsche volk onze
geheele productie, voor zoover die niet tegen goede
prijzen in het buitenland kon worden afgezet, zou
afnemen.
Ook deze theorie bevatte stellig iets juists. Maar
ze had ook een bezwaar. Namelijk, dat als gevolg
daarvan het verbruik van margarine zou dalen. De
kwestie of deze overweging zwaar genoeg mocht
gelden om de oorspronkelijke tactiek te blijven vol
gen, willen we buiten beschouwing laten. De regee
ring heeft getoond de margarineproductie niet te
willen loslaten en dat is het feit, waarmee we
rekening hadden te houden.
Toch wordt het thans meer en meer duidelijk, dat
bij de ten uitvoerlegging van de boterpolitiek, een
groote lout is gemaakt.
Zonder te willen letten op kleine oneffenheden!,
mag worden gezegd, dat oorspronkelijk behoorlijke
resultaten zijn behaald. Weliswaar brak voor onzen
zuivelproducent geen nieuwe gouden tijd aan, maar
het ging beter. En men dient te erkennen, dat oolc
de Nederlandsche margarineindustrie in leven is
gebleven. Echter, thans schijnt het geheele gebouw
meer en meer te worden ondermijnd door de clan
destiene bereiding van margarine, die steeds grootere
afmetingen aanneemt en waartegen de regeering
machteloos staat. Deze is natuurlijk het gevolg van
het tot dusverre nog steeds dalend inkomen van
den doorsnee-Nederlander, een daling, waarmee do
regeering bij haar zuivelpolitiek hoegenaamd geen.
rekening heeft gehouden. De heffing heeft zich van
den beginne af aan voor boter bewogen rondom f 1,—
per Kg., ook bij die op margarine heeft men er nooit
aan gedacht ze terug te brengen.
Den verbruiker echter werclen de boter- en marga-
rineprijzen te hoog, hij zocht naar een uitweg en
vond die door zelf de productie van een soort imita>
tie-margarine ter hand te nemen. Dat de kwaliteit
van het door hem bereide goedje niet te vergelijken
was met de winkel-margarine, dat er veel meer wa
ter doorzat, behoefde men hem niet voor te houden.
Hij wist het best. Maar de betere producten hadden
één slechte eigenschap: ze waren te duur. En daar
mee was het vonnis er over geveld.
Er is een grootsche zuivelpropaganda op
touw gezet, die ons inlicht omtrent verschil
lende zaken, die we niet wisten, omtrent an
dere, die we wel wisten. Maar ze lijdt schip
breuk op den prijs.
Door den nood gedwongen wendt de regecring thans
pogingen aan, die er op berekend schijnen te zijn te
redden, wat te redden is. De heffingen op boter en
margarine worden met enkele centen verminderd,
die op enkele oliën, de grondstoffen der huismargari
ne, worden met enkele centen verhoogd. Het voor
deel van de clandestiene bereiding wordt er kleiner
door, maar blijft desondanks altijd nog belangrijk.
Zoodat liet twijfelachtig is of de resultaten, welke
door de nieuwe maatregel zullen worden bereikt,
belangrijk genoeg zijn om het verlorene weer goed
te maken.
Aangezien van een beperking der melkpro
ductie tot dusverre nog niet veel is gekomen,
beteekent de toenemende clandestiene mar
garinebereiding, dat de afzet in het binnen
land van spijsvetten vermindert en dat groo
tere hoeveelheden op de „wereldmarkt" moe
ten worden afgezet. Ze komt dus neer op
een slechter worden van de positie van den
boer.
Het is natuurlijk mogelijk, dat dit in de uitbetar
lingen nog niet tot uitdrukking is gekomen, maar
dan is de befaamde zuivelpot er lichter door gewor
den. Dit laatste lijkt, afgaande op de berichten, wel
ke men daarover verneemt, niet onwaarschijnlijk.
Indien de regeering orde op zaken wil stellen, dan
dient.'ze rekening te houden met de afgenomen koop
kracht hier te lande en moet ze doen, wat reeds lang
had behooren *te geschieden: cle heffing belangrijk
verlagen. Ook dit echter beteekent dat de boer in
een slechtere positie komt te verkeeren, want de in
komsten van de zuivelpot zullen geringer worden en
er kan dus minder worden uitbetaald.
Hoezeer deze gang van zaken ook moet worden
betreurd, het heeft weinig zin zich te verzetten te
gen de harde werkelijkheid. En die is zoodanig, dat
het publiek de voorkeur blijkt te geven aan goedkoo-
pe vetten zonder zich te bekommeren over het fei,t
dat cle kwaliteit daarvan minder goed is en zonder
zich iets aan te trekken van de omstandigheid, dat
de prijs van de boter de laatste jaren misschien
reeds meer is gedaald dan die van andere voedings
middelen.
DE HAIFA-SPOORWEG DREIGT
DE OUDE LIJN TOT OUD ROEST
TE MAKEN
De beroemde spoorweg, die eens, door Duitsche
ingenieurs aangelegd. Berlijn met Bagdad zou
verbinden een voor Gentraal-Europa een direc-
ten weg naar den Indischen Oceaan moest vor
men, is onvoltooid gebleven. Een afstand van 148
kilometer moet nog steeds aangelegd worden,
maar hiervan zal voorloopig nog wel niets ko
men.
Er zijn twee omstandigheden, die pleiten tegen
een voltooiing van den spoorweg, die een van
de hoofdoorzaken van den meest verschrikke-
1 ijken oorlog, van de wereldgeschiedenis vormde.
In de eerste plaats heeft het automobiel verkeer
in den Oriënt zoo'n vlucht genomen, dat de aan
leg en liet onderhoud van een lijn zooals den
Bagdad-spoorweg veel te duur zou zijn; en in
de tweede plaats is er na den oorlog een spoor
wegverbinding tusschen Haifa en Bagdad ge
projecteerd, die het verkeer tusschen Mossoei
en Bagdad eenerzijds en den poort van Europa
anderzijds heel wat economischer en sneller zou
kunnen onderhouden.
De Bagdad-spoorweg eindigt op het oogen-
blik in Nisibim in de nabijheid van de Turksch-
Syrisch Iraksche grens'. Tusschen Nisibim en
Mossoei ontbreekt nog een 240 kilometer lange
deels door het gebergte, deels door de woestijn
leidende afstand. Een ander onvoltooid deel van
den spoorweg ligt ten Zuiden van Mossoei tot
Baji en is 208 kilometer lang. De helft van de
laatste sectie was reeds voor den oorlog door
de Duitschers aangelegd. De Engelschen voltooi
den de sectie tot het eindpunt Basra via Hillah.
Saravan en Oer.
In het jaar 1932 kocht dé regeering van Trak
den spoorweg van de Engelschen. Yan tijd tot
tijd sprak men er over dat hij voltooid zou wor
den, maar voorloopig valt daaraan, naar men
uit Irak meldt, niet te denken. Het Britsche
plan van een spoorweg Haifa-Bagdad en de
uitgave van 8 millioen pond sterling voor het
opmeten van dezen afstand heeft de gedachte
aan een voltooing van den Bagdad spoorweg
wel voorgoed doen verdwijnen. De Haifa-spoor-
weg is reeds tot Amman in Transjordanië ge
reed; zou hij werkelijk tot Bagdad via Mossoei en
Kirkoek verlengd worden, dan zou de Bagdad-
spoorweg definitief tot oud ijzer zijn geworden.
Op het oogenhlik kan'men met eenig comfort
twee maal per week loopen er slaapwagens
van Parijs, Londen of Berlijn naar Nisibim rei
zen. Daar verlaat men den trein en moet een
autobus naar Mossoei of Bagdad nemen.
AMERIKAANSGHE LUCHTVAART-
PLANNEN
Voorstel tot aanbouw van twee
aroote luchtscheven t—
Voor dienst over Atlanüschen
Oceaan.
Washington De raad van advies van het
departement van handel heeft voorgesteld, dat de
Amerikaansche regeering den aanbouw ter hand
zal nemen van twee groote bestuurbare lucht
schepen, teneinde in samenwerking met twee
buitenlandsche luchtschepen (bedoeld zijn de
„Graf Zeppelin" en de „Hindenburg') den dienst
over den Atlantischen Oceaan uit te voeren
HET NUT VAN SPRINGSTOFFEN
Tsjeliahinsk Met behuljD van sringstof-
fen heeft men in het dorpje Korkino een mil
lioen kubieke meter grond verwijderd, teneinde
een gat te vormen ter lengte van 1 kilometer
bij een diepte van 20 meter en een breedte \an
85 meter aan de oppervlakte en 20 meter op
den bodem. Indien men dit gat op de gewone
wijze had moeten graven, zou men hiervoor
1^ a 2 jaar noodig gehad hebben.