Seizoen-Opruiming bij Spaander&Co. Seizoen-Opruiming een Huis Seizoen-Opruiming Gerard Worm's Economische Kroniek Openbare Verkooping 1. De Boerenhofstede 2. Perceelen Dijk G. ZOMERDIJK, 't Zand S. KROM NV H.A.B.0. Vacantie=Reizen De Schager Verfwinkel Wat is er van den Bagdad- spoorweg gewoiden? buitengewone Koopjes in alle afdeelingen Vrijwillige te Breezand (N.H.) Warmenhuizen -Zijpe. 23 Juli 31 d.a.v. De betaling Depot: K N I G, Hoogzijde 8 Gerard Worm S^Ser! GROND*, GLANS- en LAKVERVEN C. SLIJKERMAN Alleen de beste vert is GOEDKOOP. ALKMAAR Notaris C. L. VAN DEN BERGH te Scliagen, zal op Woensdag 22 Juli 1936, des avonds 7 uur (zomertijd) in het café van ,dcn heer Jb. BORST te Brce'za'nü,' ten verzoeke van" de eigenaren do Erven van wijlen de echtelieden, den heer J. O. van IJzendoorn en mevr. D. Mulder, laatst gewoond hebbende te Bree zand,, in het openbaar veilen en verkoopen: met schuur, boet, tuin en hyacin ten. en tulpenland, a. d. Meerweg te Breezand, gemeente Anna Pau- lowna, kad. Sectie I\, no. 2174, gedk. groot pl.m. 88.48 Aren. Aanvaarding bij de betaling .der kooppenningen uiterlijk 2 Septem ber 1930. Lasten voor koopers rekening vanaf 1 Juli 1936. Het huis met schuur, boet en tuin is nog in huur tot 1 November 1936 bij den heer Th. Pruim tegen f3 per week. Notaris F. J. M. PINXTER te Schoorldam, zal op bij inzet en op bij toeslag en combinatie, tel kens n.m. 1 u., in het Koffiehuis „De Moriaan" van den heer II. SLIKKERte WARMENHUIZEN, publiek verkoopen; met schuren, erf, wei- en bouw land te Krabbendam, gem. War menhuizen, en te Zijpersluis gem. Zijpe, aan de Grootesloot, te zamen groot 14 H.A., 53 A., 50-c.A. Eigendom van Mevr. de Wed. KI. Jonker te Warmenhuizen, en grenzende aan voormelde lande rijen te Zijpersluis en te Krabben dam, te zamen groot ongeveer 4 II.A., 12 A. 13 c.A. Te veilen in perc. en comb. Eigendom van clen heer H. M. Dapper te Schoorl. Aanvaarding bij do betaling der kooppenningen. Voor soliede koopers is, voor wat de perceelen onder I. betreft ruime hypotheek op gunstige conditie's beschikbaar. Inlichtingen ten kantore van den notaris, waar tijdig schetskaarten verkrijgbaar zijn. van het houtgewas van de bosschen „Wildrijk" en „Ananas" moet ge schieden vóór 1 Augustus 1936, ten kantore van Notaris H. J. van VEEN, te Schagerbrug, gem. Zijpe. in de Kleine Winkel v. Komt nu eens kijken en profiteert van do werkelijke koopjes! NAAIMACHINES 15 korting. KARPETTEN groote keuz, 20 korting. Voor HEEREN- en KINDERKLEE- DING is geen beter adres. Door de groote inkoopcombinatie kunnen wij voor extra lage prijzen verkoopen. Wij hebben veel LAATSTE LAP PEN, dus koopjes. LEDIKANTEN en SPIRAALMA TRASSEN in alle prijzen. LOSSE KAPOK, de beste, 45 cent per pond. VEER EN 50 en 75 ct. per pond. Onze BEDDENAFDEE- LING is goed en goedkoop. Beleefd aanbevelend, G ZOMERDIJK PETROLEUM, cent per L. per vat. C. BRUGMAN, Schagerbrug, Tel. 14. Ververij en Chemische Wasscherij ALKMAAR TEL. 4043 (3 lijnen) Nog steeds handhaven wij onze LAGE PRIJZEN. HEEREN COSTUMES MANTELS en JASSEN v 2.— JAPONNEN vanaf 1.25 WOLLEN DEKENS 0.60 BELANGRIJKE MEDEDEELING, dat de prachtige reizen op 20 Juli (5 dagen), 27 Juli (4 dagen), 3 Aug. (4 en 5 dagen), alsook 10 Aug. (6 dagen) reeds nu voldoende deelname hebben, zoodat deze mooie toch ten DEFINITIEF DOORGAAN. Er zijn echter nog enkele plaatsen be schikbaar, doch geeft U spoedig op! Paspoorten niet noodig. 3-daagsche reizen op 1, 6 (17), 24 Aug. en in September. 4-daagsche reizen op 27 Juli, (3), 17. 24 Aug. en September. 5-daagsche reizen op 20 Juli, 3, (17), 31 Aug. en September. 6-daagsche n. I-Icidelberg en Harz, op 10 Aug. en 7 September. DAGTOCHTEN: 26 Juli. Dagtocht rond het IJselmeer. V. 7 uur. f 4. 19 en 22 Juli. Dagtocht n. Apeldoorn e. Omstr. Prachttoeht. V. 8.30 f3 19. 22 en 26 Juli. Dagtocht n. Arnhem en Omstr. m. Diner. V. 8 u. f4 19. 23 en 26 Juli. Dagtocht naar Nijmegen en Omgeving (Nieuwe Waalbrug). Vertrek 8 uur. f3.25 19, 22 en 26 Juli. Mooie Middagtocht naar Schiphol en Bloemen- daal. Vertrek 13.30 uur. f 1.25 19. 22 en 26 Juli. Mooie Middagtocht naar Valkeveen en Hil versum, Vertrek 13.30 uur. f 1.50 30 en 31 Juli onze mooie P.I-I.V.-tocht naar de Wieringermeer. Vertrek S.30 uur f2 Vraagt voor Uw{ verdere Vacantie-planncn programma's en nieuwe Datum lijst b. h. .Reisbureau H.A.B.O., Stationsweg 37 B, Alkmaar, Tel. 4334 en b. d. Reisleider C. ten Bruggencate, Heerenw., Heiloo, Tel. 4215. in het brandpunt der belangstelling en waarom? Omdat wij opruimen: de laatste snutjes in Dames en Heeren mode-artikelen; kwaliteiten die U alleen bij ons ge wend is te koopen; en tegen prijzen, waarvan U versteld zult staan. BLANKE, BRUINE en ZWARTE LAK. WASBEITS BEHANG. BEHANGLINNEN. Beleefd aanbevelend, P. J. RENOOIJ J. RENOOIJ Schagerbrug en Callantsoog' Burgerbrng en Petten. Wie met een Autobus wil op Reis, Vraagt bij Slijkerman eerst eens Prijs. Beleefd aanbevelend. DE WEEL 157 OUDE NIEDORP. Telef. 13. ïe is verkrijgbaar in de Beleefd aanbevelend DOEKE WIT. H.H. BLOEMBOLLENKWEEKERS Voor Uw transporten van en naar de bloembollenstreken is het bij: J. PEETOOM, Telef. 27. Winkel Vlug. veilig en verzekerd. Steeds manden in voorraad, van Westfriesland. Hillegom, H, B, G. en Hobaho. KOOPJES. Damesfiets, zeer sterk f7; Gazelle Dames met Torpedo f 11. Heeren- fiets, bijna nieuw f 15; Fijne Sim plex f30. Bij: J. BUISMAN, Oude Niedorp, Verlaat. HEILOO. Te koop centrum dorp: LANDHUISJE, met v. en achtertuin. Wegens ver trek koopsom zeer billijk. Woningb. „EEKHOF", Heiloo. MOEILIJKHEDEN BIJ DE TEN UITVOERLEGGING DER ZUIVEL- POLITIEK. KLANDESTIENE M ARG ARINEBE REIDIN G. Toen, nu al weer vier of vijf jaar geleden, de boterprijs schrikbarend begon af te zakken en einde lijk aanbelandde op een niveau, waarop het, in verband met zijn onkosten, voor de boer onmoge lijk werd zijn bedrijf nog loonend te doen zijn, is door onze regeering zeer terecht ingegrepen. Onze zuivelindustrie, een der belangrijkste Nederland- sche bronnen van welvaart., mocht niet aan den ondergang worden prijs gegeven, zonder dat alles was gedaan om dit te voorkomen. In wezen beteekende dit,, dat aan onzen vee houder een afzetgebied moest worden verschaft, waar hij zijn producten duurder kon afzetten en dit is bereikt, door de boter, zoomede de artikelen, die het kunnen vervangen, te belasten mét de bekende heffing. Op zichzelf was de redeneering, die daarbij werd gevolgd, zeer juist. Ons land werd daardoor losgemaakt van wat werd beschouwd als de wereldmarkt". Deze laatste was eigenlijk niets anders dan Engeland, waar de invoer van boter vrij was gelaten en waar zich dus de overproductie van alle zuivelbereidencle landen ophoopte. De vol keren, die de streken bewoonden, welke het voor recht hadden deel uit te maken van het gebied, dat tot „wereldmacht" was verheven, dat echter slechts een minimaal stukje van de wereld omvatte, werden aan het boler-eten gezet. Ze voldeden daaraan gaarne, maar, zooals te verwachten was, slechts indien de boter tegen afbraakprijzen ter beschikking werd gesteld. Het spreekt vanzelf, dat, zoolang Nederland deel uitmaakte van die wereldmarkt, de boter hier niet duurder kon worden verkocht, dan de wereldprijs bedroeg. De regeering heeft ons land er dus los van ge maakt. Dit resultaat werd bereikt door de bewuste heffing in te voeren, waardoor de prijs, welke de consument had te betalen, met het bedrag der hef fing steeg. Natuurlijk daalde hierdoor het verbruik. Tegen de verhoogde prijs was slechts een beperkte hoeveelheid te verkoopen. Wat overbleef moest worden uitgevoerd. Voor zoover mogelijk zondmen het naar de streken, welke hun invoer hadden gc- conlingenteerd en die over het algemeen een goede prijs betaalden. De rest kwam op de „wereldmarkt" en ging weg tegen de zoo dikwijls gecritiseerde afbraakprijzen. Zooals reeds gezegd, mag men de gedachte, die aan een en ander ten grondslag lag, als goed be schouwen. Het opruimen der overtollige productie was in de oogen van sommigen niet ideaal, het systeem bracht het met zich mee, want het ligt voor de hand, dat vergrooting van den binnen- landschen afzet slechts mogelijk was door verla ging van de heffing. Intusschen was er hier, zooals overal, theorie en practijk. En het is de vraag of de ongetwijfeld juiste theorie goed in practijk is omgezet. Reeds spoedig, nadat de regeering met haar 'boterhcffingspolitiek was begonnen, gingen er stem men op, die meenden, dat een beter resultaat zou worden verkregen, indien de heffing werd verlaagd, waarbij dan gehoopt werd, dat bij een betrekkelijk geringe prijsreductie het Nederlandsche volk onze geheele productie, voor zoover die niet tegen goede prijzen in het buitenland kon worden afgezet, zou afnemen. Ook deze theorie bevatte stellig iets juists. Maar ze had ook een bezwaar. Namelijk, dat als gevolg daarvan het verbruik van margarine zou dalen. De kwestie of deze overweging zwaar genoeg mocht gelden om de oorspronkelijke tactiek te blijven vol gen, willen we buiten beschouwing laten. De regee ring heeft getoond de margarineproductie niet te willen loslaten en dat is het feit, waarmee we rekening hadden te houden. Toch wordt het thans meer en meer duidelijk, dat bij de ten uitvoerlegging van de boterpolitiek, een groote lout is gemaakt. Zonder te willen letten op kleine oneffenheden!, mag worden gezegd, dat oorspronkelijk behoorlijke resultaten zijn behaald. Weliswaar brak voor onzen zuivelproducent geen nieuwe gouden tijd aan, maar het ging beter. En men dient te erkennen, dat oolc de Nederlandsche margarineindustrie in leven is gebleven. Echter, thans schijnt het geheele gebouw meer en meer te worden ondermijnd door de clan destiene bereiding van margarine, die steeds grootere afmetingen aanneemt en waartegen de regeering machteloos staat. Deze is natuurlijk het gevolg van het tot dusverre nog steeds dalend inkomen van den doorsnee-Nederlander, een daling, waarmee do regeering bij haar zuivelpolitiek hoegenaamd geen. rekening heeft gehouden. De heffing heeft zich van den beginne af aan voor boter bewogen rondom f 1,— per Kg., ook bij die op margarine heeft men er nooit aan gedacht ze terug te brengen. Den verbruiker echter werclen de boter- en marga- rineprijzen te hoog, hij zocht naar een uitweg en vond die door zelf de productie van een soort imita> tie-margarine ter hand te nemen. Dat de kwaliteit van het door hem bereide goedje niet te vergelijken was met de winkel-margarine, dat er veel meer wa ter doorzat, behoefde men hem niet voor te houden. Hij wist het best. Maar de betere producten hadden één slechte eigenschap: ze waren te duur. En daar mee was het vonnis er over geveld. Er is een grootsche zuivelpropaganda op touw gezet, die ons inlicht omtrent verschil lende zaken, die we niet wisten, omtrent an dere, die we wel wisten. Maar ze lijdt schip breuk op den prijs. Door den nood gedwongen wendt de regecring thans pogingen aan, die er op berekend schijnen te zijn te redden, wat te redden is. De heffingen op boter en margarine worden met enkele centen verminderd, die op enkele oliën, de grondstoffen der huismargari ne, worden met enkele centen verhoogd. Het voor deel van de clandestiene bereiding wordt er kleiner door, maar blijft desondanks altijd nog belangrijk. Zoodat liet twijfelachtig is of de resultaten, welke door de nieuwe maatregel zullen worden bereikt, belangrijk genoeg zijn om het verlorene weer goed te maken. Aangezien van een beperking der melkpro ductie tot dusverre nog niet veel is gekomen, beteekent de toenemende clandestiene mar garinebereiding, dat de afzet in het binnen land van spijsvetten vermindert en dat groo tere hoeveelheden op de „wereldmarkt" moe ten worden afgezet. Ze komt dus neer op een slechter worden van de positie van den boer. Het is natuurlijk mogelijk, dat dit in de uitbetar lingen nog niet tot uitdrukking is gekomen, maar dan is de befaamde zuivelpot er lichter door gewor den. Dit laatste lijkt, afgaande op de berichten, wel ke men daarover verneemt, niet onwaarschijnlijk. Indien de regeering orde op zaken wil stellen, dan dient.'ze rekening te houden met de afgenomen koop kracht hier te lande en moet ze doen, wat reeds lang had behooren *te geschieden: cle heffing belangrijk verlagen. Ook dit echter beteekent dat de boer in een slechtere positie komt te verkeeren, want de in komsten van de zuivelpot zullen geringer worden en er kan dus minder worden uitbetaald. Hoezeer deze gang van zaken ook moet worden betreurd, het heeft weinig zin zich te verzetten te gen de harde werkelijkheid. En die is zoodanig, dat het publiek de voorkeur blijkt te geven aan goedkoo- pe vetten zonder zich te bekommeren over het fei,t dat cle kwaliteit daarvan minder goed is en zonder zich iets aan te trekken van de omstandigheid, dat de prijs van de boter de laatste jaren misschien reeds meer is gedaald dan die van andere voedings middelen. DE HAIFA-SPOORWEG DREIGT DE OUDE LIJN TOT OUD ROEST TE MAKEN De beroemde spoorweg, die eens, door Duitsche ingenieurs aangelegd. Berlijn met Bagdad zou verbinden een voor Gentraal-Europa een direc- ten weg naar den Indischen Oceaan moest vor men, is onvoltooid gebleven. Een afstand van 148 kilometer moet nog steeds aangelegd worden, maar hiervan zal voorloopig nog wel niets ko men. Er zijn twee omstandigheden, die pleiten tegen een voltooiing van den spoorweg, die een van de hoofdoorzaken van den meest verschrikke- 1 ijken oorlog, van de wereldgeschiedenis vormde. In de eerste plaats heeft het automobiel verkeer in den Oriënt zoo'n vlucht genomen, dat de aan leg en liet onderhoud van een lijn zooals den Bagdad-spoorweg veel te duur zou zijn; en in de tweede plaats is er na den oorlog een spoor wegverbinding tusschen Haifa en Bagdad ge projecteerd, die het verkeer tusschen Mossoei en Bagdad eenerzijds en den poort van Europa anderzijds heel wat economischer en sneller zou kunnen onderhouden. De Bagdad-spoorweg eindigt op het oogen- blik in Nisibim in de nabijheid van de Turksch- Syrisch Iraksche grens'. Tusschen Nisibim en Mossoei ontbreekt nog een 240 kilometer lange deels door het gebergte, deels door de woestijn leidende afstand. Een ander onvoltooid deel van den spoorweg ligt ten Zuiden van Mossoei tot Baji en is 208 kilometer lang. De helft van de laatste sectie was reeds voor den oorlog door de Duitschers aangelegd. De Engelschen voltooi den de sectie tot het eindpunt Basra via Hillah. Saravan en Oer. In het jaar 1932 kocht dé regeering van Trak den spoorweg van de Engelschen. Yan tijd tot tijd sprak men er over dat hij voltooid zou wor den, maar voorloopig valt daaraan, naar men uit Irak meldt, niet te denken. Het Britsche plan van een spoorweg Haifa-Bagdad en de uitgave van 8 millioen pond sterling voor het opmeten van dezen afstand heeft de gedachte aan een voltooing van den Bagdad spoorweg wel voorgoed doen verdwijnen. De Haifa-spoor- weg is reeds tot Amman in Transjordanië ge reed; zou hij werkelijk tot Bagdad via Mossoei en Kirkoek verlengd worden, dan zou de Bagdad- spoorweg definitief tot oud ijzer zijn geworden. Op het oogenhlik kan'men met eenig comfort twee maal per week loopen er slaapwagens van Parijs, Londen of Berlijn naar Nisibim rei zen. Daar verlaat men den trein en moet een autobus naar Mossoei of Bagdad nemen. AMERIKAANSGHE LUCHTVAART- PLANNEN Voorstel tot aanbouw van twee aroote luchtscheven t— Voor dienst over Atlanüschen Oceaan. Washington De raad van advies van het departement van handel heeft voorgesteld, dat de Amerikaansche regeering den aanbouw ter hand zal nemen van twee groote bestuurbare lucht schepen, teneinde in samenwerking met twee buitenlandsche luchtschepen (bedoeld zijn de „Graf Zeppelin" en de „Hindenburg') den dienst over den Atlantischen Oceaan uit te voeren HET NUT VAN SPRINGSTOFFEN Tsjeliahinsk Met behuljD van sringstof- fen heeft men in het dorpje Korkino een mil lioen kubieke meter grond verwijderd, teneinde een gat te vormen ter lengte van 1 kilometer bij een diepte van 20 meter en een breedte \an 85 meter aan de oppervlakte en 20 meter op den bodem. Indien men dit gat op de gewone wijze had moeten graven, zou men hiervoor 1^ a 2 jaar noodig gehad hebben.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 10