Ontzettend ongeluk op de Lek Zware binnenbrand in de Louis Bleriot overleden jÉPSj hMÊm Inbraak in uit- geverskantoor Woensdag 5 Augustus 1936. SCHAGER COURANT.Derde blad. No. 10034 Hoofdonderwijzer en twee kinderen verdronken Zijn vliegen bacillendragers van typhus? Nieuw soort onver woestbaar papier s üs&sfL l'A\ ROEIBOOT OMGESLAGEN. ACHT PERSONEN TE WATER. Culemborg. Gistermorgen om streeks tien uur heeft op de Lék nabij het fort ,,'t Spoel" een ernstig ongeluk plaats gehad, waarbij drie personen om het leven zijn gekomen. De heer J. Ulehake, hoofd van de openbare lagere school te Everdingen, was gisterochtend met zeven [kinderen, eenigen van hemzelf en eenige logetjes in ,een ijzeren roeiboot op de Lek gaan varen. Toen zij, stroomopwaarts varende, buiten een krib kwamen, werd het vaartuigje overvaren door een passeeren- 'de motorboot. De roeiboot sloeg om en alle inzit tenden kwamen in de rivier terecht. Zoodra op de motorboot het ongeval werd bemerkt, werd gestopt en werd een roeiboot uitgezet om te trachten de drenkelingen te redden. Het gelukte vier kinderen uit het water te ha- Jen. Zij werden binnen gebracht in de woning van 'den landbouwer O. Vroege, die aan den Lekdijk ge legen is. Daar waren intusschen de politie uit" Culem borg en dr. W. O. Brouwer aangekomen. Het gelukte met een zuurstofapparaat de levensgeesten van de vier kinderen, die allen bewusteloos waren, weer pp te wekken. De motorboot, waarmede de politie en de dokter (Hit Culemborg naar de plaats van het ongeval wa ren gekomen, had onderweg de omgeslagen roeiboot pp sleeptouw genomen. Toen men de boot weer omkeerde, kwam men tot Üe ontdekking, dat zich in het vaartuigje nog een der kinderen bevond. Een negenjarig meisje had zich, toen de roeiboot werd overvaren, aan een zit bank vastgeklampt en na een uur bevond het kind zich nog steeds in de omgeslagen boot. Het had al 'dien tijd angstig in het omgeslagen vaartuigje ge zeten en was dank zij de achtergebleven zuurstof in het leven gebleven. He kind was ongedeerd. De heer J. Ulehake, ongeveer 50 jaar oud, en twee kinderen zijn verdronken. De heer Ulehake is een goed zwemmer, doch hij was gekleed in een leeren jas en het schijnt dat hij daardoor niet in staat was zich boven water te houden. D,e lijken van den heer U. en de kinderen zijn la ter opgehaald. De man laat een vrouw en nog vijf kinderen achter. W Nog twee lijken zoek. Nader wordt ons uit Culemborg ge telefoneerd: Het blijkt, dat van de drie slachtof fers alleen het lijk van den heer Ule hake is geborgen. Dit werd spoedig na het ongeval door den schipper van de motorboot opgehaald, Men heeft nog getracht de levensgeesten op te wekken, doch dit is niet gelukt. De beide andere slachtoffers zijn de zeventienjarige dochter van den heer U., Geertruida Paula, en een 23-jarigen neef, de heer M. van Schalk uit Nijmegen. De lijken van beide laatste slachtoffers zijn nog niet gevonden. z Bij Auto=ongeval gedood rAuto tenen een Hoorn gevlogen en over den kop geslagen De in zittenden er uit geslingerd. Maastricht, Augustus Gisteravond heeft nabij Lanaeken (België) een ernstig auto-onge luk plaats gehad, dat aan de bijna 35-jarige mevrouw Wevers-Goor uit de Rechtstraat te Maastricht het leven heeft gekost. Zij had zich met haar echtgenoot en met den heer en mevr- 0. per auto naar Sutendael (België) begeven, om daar een accoord te treffen voor de vacan- tie, die zij er de volgende week zou gaan door brengen. Op den terugweg is de auto. welke be stuurd werd door den heer Wevers, tegen een boom gereden en over den kop geslagen. Mevr. Wevers werd uit den wagen geslingerd en op slag gedood. De heer Wevres en mevrouw 0. Bekwamen lichte verwondingen. Na verbonden te zijn kon den zij per auto naar Maastricht worden over gebracht. Het gezin Wevers telt zes nog jonge kinderen. De twaalfjarige zoon van 'den heer U., Paulus Hendrik, wist zich direct na het ongeval zelf te redden door naar den wal te zwemmen. Twee jongens en een meisje, resp. 17, 14 en 9 jaar, allen kinderen van den heer U., werden door den schipper van de mo'irboot gered. De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval. De motorboot, welke met de roeiboot in botsing kwam, is een Rijnaak van ongeveer 600 ton. Het schijnt dat de heer U. met de roeiboot getracht heeft te zeilen. Hiervoor gebruikte hij een oud stuk zeil, terwijl een der roeispanen van de boot als roer moest dienst doen. Bij het passeeren van de krib is het vaartuigje in den sterken stroom geraakt. De Rijn aak voer direct achter het vaartuigje en tengevolge hiervan was een botsing onvermijdelijk. De schipper van de Rijnaak heeft, zooals gemeld, onmiddellijk een boot gestreken en hieraan is het te danken, dat nog drie kinderen gered zijn. Het lijk van den heer U. is naar Culemborg over gebracht. De geredden zijn later naar Everdingen vervoerd. Volgens resultaat van onderzoek niet. Boedapest. In verschillende streken van Hongarije heeft men trachten vast te stellen, in hoe verre het aantal voorkomende vliegen verband houdt met het aantal typhusgevallen. Twee assistenten van den openbaren gezondheidsdienst hebben daar toe in een jaar tijds 1.115.013 vliegen gevangen. Het gemiddelde aantal vliegen per maand bleek in Au gustus het grootst te zijn, terwijl het grootste week- cijfer in de eerste week van October bleek te liggen. Op grond van hun waarnemingen konden de beide geleerden vaststellen, dat de dichtheid der vliegen geen verband houdt met de verbreiding van typhus, en dat dus de vliegen niet als typhus-bacillendragers beschouwd kunnen worden. DE NALATENSCHAP VAN PAVLOV, Leningrad De weduwe van Paviov heeft aan de .academie van wetenschappen het eerste deel vermaakt van haar man's archief, omvat tende 2500 brieven welke aan Paviov door Sov jet-Russische en buitenlandsche geleerden tijdens zijn leven zijn gestuurd. Brandstichting in het spel? Gisterochtend te ongeveer elf uur werd de Haag- sche brandweer gealarmeerd voor een binnenbrand, welke was uitgebroken in het perceel Koningskade 15, waarin gevestigd is een handel in luxe- en huis houdelijke artikelen van de firma M. van R. en Co. De geheele eerste etage is als kantoor en opslag plaats in gebruik. De tweede etage werd bewoond. De brand bleek ontstaan te zijn in een tusschen- kamer op de eerste etage tegenover de trap. Het vuur breidde zich in enkele oogenblikken snel uit, doch de brandweer slaagde er na korten tijd in den brand te blusschen. Groote schade werd aangericht aan de groote hoe veelheid aardewerk. Vooral de waterschade was aanzienlijk. Het feit dat er onder de huishoudelijke artikelen een groot aantal kleine houten voorwerpen, zooals lepels, proviandkastjes aanwezig waren, was oorzaak, dat de brand zich zoo spoedig kon uit breiden. De politie was spoedig ter plaatse, en stelde on middellijk een onderzoek naar de oorzaak van dezen brand in. Spoedig bleek,' dat hier van kwaadwillig heid sprake was. Men ging dan ook onmiddellijk over tot aanhouding van een Javaansche dienst- Dode, die naar het hoofdbureau werd overgebracht, waar de hoofdcommissaris haar een verhoor afnam. Een soort, dat 1000 jaar kan bestaan. Leningrad. Het tot de bibliotheek van de Academie van Wetenschappen der Sovjet-Unie be- hoorende laboratorium voor het bewaren en restau- reeren van documenten, heeft een nieuwe papier soort vervaardigd, welke 1000 jaar kan bestaan, zon der onderhevig te zijn aan de vernielende werking van den tand' des tijds. Het recept voor de vervaar diging van dit papier werd verkregen door het on derzoek van Egyptische en andere oude papiersoor ten. waarbij men het geheim van de bestendigheid van deze soorten heeft ontdekt. Volgens den leider van het laboratorium, professor Tichonow, komt de vervaardiging van het nieuwe papier niet duurder uit dan van het gewone papier. Te Leningrad is men met de productie van deze nieuwe papiersoort begonnen. RECHTB ANK. WISSELTRUC IN DEN HAAG Twee zigeunerinnen betrapt. Bij een winkelier in de Bilderstraot te 's-Gra- venhage slaagden twee zigeunerinnen er in om door middel van z.g. wisseltruc een gulden te bemachtigen. Het feit werd echter tijdig ont dekt. Twee agenten van de motorbrigade slaag den er in de beide vrouwen aan te houden, waar na zij aan het hoofdbureau van politie werden ingesloten. UIT WRAAK GEPLEEGD. Voor de tweede maal binnen een Jaar werd 4 April j.1. ingebroken in het kantoor van den uitgever Van Dishoeck, aan den 's Gravelandschen weg te Bus- sum. Wederom verschaften de inbrekers zich toegang door verbreking van een ruit. Korten tijd later arresteerde de Bussumsche re cherche twee personen, een 59-jarige kleermaker en een jeugdige werklooze. De kleermaker had ook de eerste inbraak in het uitgeverskantoor op zijn gewe ten en was daarvoor veroordeeld. Bij de poging om voor de derde maal in te breken werd de kleermaker gearresteerd, hij was toen alleen. De man heeft zeer veel vonnissen ondergaan en ruim 26 jaar in de ge vangenis doorgebracht. Na het voordragen van de dagvaarding vraagt de president: Wat zegt u er van. 't Is zoo hè? Neen, meneer, ik ontken, ik ben onschuldig, ver dedigt de kleermaker zich. Zijn medeverdachte echter neemt een andere hou ding aan. Hij bekent volledig en volgens hem was ook de kleermaker bij de Bussumsche expeditie te genwoordig en hij had zelfs het plan op touw gezet. Ze waren binnengekomen door verbreking van een ruit, er was nog een derde persoon bij geweest, die naar Duitschland is gevlucht. De buit was niet bijs ter groot: eenige sigaren, een paar vulpenhouders, wat los geld en postzegels. Voor den rechter-commissarjs had de kleermaker volmondig bekend en een duidelijk beschrijving ge geven van de wijze, waarop ze binnen waren geko men. Pres. Mr. van Royen: Waarom trekt u die verkla ring nu weer in? Verd.: Ja, meneer de president, dat heb ik alles uitvoerig opgeschreven en het is misschien beter en duidelijker, wanneer ik u die schriftelijke verklaring geef, dan kunt u er makkelijker nota van nemen. Het blijkt uit de verklaringen van rechercheur Cense, dat de oudste verdachte wraakgevoelens tegen den uitgever koestert, omdat diens vader indertijd zou hebben geweigerd een manuscript van den kleermaker uit te geven. Bij het politieverhoor heeft verd. zelfs te kennen gegeven steeds weer te zullen inbreken in het kantoor. In overleg met de politie heeft de uitgever f 15.aan den man betaald, in ruil daarvoor beloofde hij niet meer bij Van Dishoeck te zullen inbreken. Verdachte echter verklaarde f15.te hebben ge kregen, wanneer hij bekende de inbraak te hebben gepleegd. De officier van Justitie mr. Kist requireerde tegen den kleermaker anderhalf jaar en tegen den werk looze een jaar gevangenisstraf. De verdedigers, mr. Caron en mr. Overbeek, dron gen aan op aanhouding van de zaak tot het uitbren gen resp. van een psychiatrisch rapport en een re- classeeringsrapport. De rechtbank wees de verzoeken af en bepaalde de. uitspraak op 18 Aug. TROTZKY GAAT NIET NAAR SPANJE Oslo Leon Trotzky ontkende, dat hij voor nemens is naar Spanje te gaan om den burger oorlog van nabij gade te slaan. Hij weigerde zich over de Spaansche toestanden uit te laten. PIONIER DER LUCHTVAART. De Franschman Louis Blériot, die tot de voornaamste pioniers der luchtvaart ge rekend wordt, is te Parijs op 64-jarigen leeftijd overleden, zooals we dezer dagen meldden. MEN zal moeilijk iemand ter wereld vinden, die nog nimmer den naam van Louis Blé riot gehoord heeft, en ook zullen er heel weinigen zijn, die niet weten, dat deze Franschman tot de ontwikkeling van de luchtvaart enorm veel bijgedragen heeft. Niet alleen als constructeur heeft hij naam verworven, maar ook, en misschien wel voornamelijk, door de opzienbarende vluchten, die hij in het begin van onze eeuw verrichtte. De eerste jaren van de twintigste eeuw zag men een aantal jonge menschen, die met ongekend enthou siasme experimenteerden in een richting, die de ver ongelukte zweefvlieger Otto Lilienthal had aangege ven. In Europa en in Amerika arbeidden jeugdige technici, die nog lang niet voldoende geschoold wa ren aan de verwezenlijking van de oeroude droom: de vliegende mensch. Makkelijk was het voor de pioniers niet. Moed bezaten zij voldoende, maar geld en het onontbeerlijke vertrouwen der financiers ont brak. Dat de verschillende onderzoekers desondanks de bekende resultaten bereikt hebben, pleit voor hun capaciteiten en hun doorzettingsvermogen. In Europa hoorde men glimlachend het bericht, dat in de Vereenigde Staten twee jongelieden, Wright er in geslaagd waren te vliegen. Men geloofde, dat dit weer de bekende Amerikaansche humbug zou zijn. Spoedig bleek evenwel, dat de Amerikanen dit maal niet overdreven hadden. Want uit Frankrijk en Engeland kwamen gelijkluidende berichten bin nen. Een der Franschen, die zich met experimenteeren op luchtvaartgebied bezig hield, was Louis Blériot, die in 1872 te Cambrai geboren werd. Reeds vroeg voelde de jonge man zich tot de techniek aangetrok ken en na zijn studie wijdde hij zijn aandacht aan de constructie van automobielen. De constructie van 'n nieuwe motorlamp, vestigde niet alleen de aandacht op zijn bekwaamheid, maar verschafte hem ook een aardig kapitaal, dat hem in staat stelde op ander gebied te experimenteeren. Jaren van inspannend werk gingen voorbij, voor dat de eerste resultaten geboekt konden worden. Zij, die gewend zijn aan geregelde diensten door de lucht op Batavia en Kaapstad, kunnen ons misschien niet zoo goed meer het enthousiasme en het ongeloof voor .W'<!33 Hierboven Bleriot in het hoogtepunt van zijn leven: Na de gelukkige vlucht over het Kanaal in 1909. Door zijn vrouw werd hij hartelijk te Dover begroet. de geest tooveren, dat in 1907 opgewekt werd, toen Blériot luttele seconden vloog. Eigenlijk is vliegen wel zeer euphemistisch uit gedrukt. Meer dan een sprongetje was het feitelijk niet. Maar zooals in de laatste vijf jaar in een onge looflijk snel tempo de diverse luchtlijnen werden in gericht, zoo volgden in de eerste jaren van de lucht vaart de verbeteringen elkaar op. In 1908 legde Blé riot reeds 200 meter af in het zelfde jaar slaag de hij er in acht en een halve minuut in de lucht te blijven op een hoogte van twintig meter. In 1909 vloog Blériot zelfs met twee passagiers aan boord een afstand van 250 meter. De passagiers waren Santos Dumont en Farman, namen, die, in de lucht vaartwereld bekend genoeg zijn, namen van man nen, die er toe meewerkten, dat de luchtvaart de plaats veroverde, die zij tegenwoordig inneemt. De prestatie, waardoor zijn naam in de geheele wereld bekend werd, verrichtte Blériot op 25 Juli 1909 toen hij van Calais naar Dover vloog. Een pres tatie, die heel wat moed en vertrouwen in eigen ca paciteiten eischte. Onze moderne piloten die mon sters besturen, die met een snelheid van meer dan 300 kilometer per uur door de lucht snellen, zien vol ontzag naar het kleine, fragile toestel, waarmee Blériot in 27 minuten het Kanaal overstak. Bij een demonstratie boven Constantinopel, eenige maanden na zijn Kanaalvlucht, stortte hij omlaag. De wonden waren vrij ernstig, maar de Fransch man herstelde spoedig. Onvermoeid werkte hij ver der. In den wereldoorlog, waar voor het eerst in de wereldgeschiedenis ook in de lucht gestreden werd. bouwde hij talrijke vliegtuigen voor de Fransche regeering. Maar ook in vredestijd ging hij voort met het verbeteren en construeeren van vliegtuigen. Vooral in de laatste jaren heeft Blériot met zeer veel tegenslag te kampen gehad. De zaken gingen uiterst slecht, bestellingen kwamen niet meer bin nen, de regeering steunde den grijzen pionier bijna niet meer. Nog een keer heeft hij van zich doen spreken en wel door het project van een luchtdienst over het Noordelijk deel van den Atlantischen Oceaan, waas bij dan gebruik gemaakt zou worden van drijvend- de eilanden. In den Oceaan zouden vijf kunstmatige eilanden geplaatst moeten worden, die van radio- en meteorologische stations voorzien waren, terwijl ook hotels er op aan te treffen waren. Hij achtte dit project van even groot belang als 't Suez-Kanaal. Met Blériot is een man heengegaan, wiens naam een onuitwischbare plaats in de geschiedenis der luchtvaart inneemt. Een man, die ov.er moed en ca paciteiten beschikte, die iedere tegenwerking wist* te overwinnen. Den 9den 'Augustus 1896, voor 40 jaar terug stortte Otto Lilienthal te Grosz Lichterfélde bil Berlijn met zijn door hem zelf geconstrueerd vliegtuig neer. Zijn werk werd de basis, waarop heden ten dage nog voor het grootste gedeelte de vliegtechniek berust.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 9