Kantopgereclit le Alkmaar.
Verschrikkingen van den
Oorlog uit de lacht.
|>iji
met de
Nog eens de ANT 25.
ZITTING VAN VRIJDAG 7 AUG.
Justitioneele uitspraak in 14 hoofdstukken.
Bergen.
'N PROFICIAT, VAN DEN PROFEET, DIE GEEN
BROOD AT.
Zooals wel was te verwachten, heeft de kanton
rechter den Blaricumschen architect Bakker, die
met zijn luxe kampeerwagen, volgens inzicht van
Bergens gemeentebestuur, den geheelen plaatselij
ken handeldrijvenden middenstand met ondergang
bedreigde, met vlag en wimpel vrijgesproken. Wij
wachten nu op een volgend probeersel van hun
edelachtbaren!
Winkel.
ONZE ECHTE AMBTENAAR WEER IN ACTIE!
Onze geachte ambtenaar, mr. Bruyes Tack, wiens
naam den laatsten tijd nogal eens ijdel gebruikt
werd, had een deel van zijn vacantie in de mafkist
doorgebracht, niet souffreerend aan de „bikziekte",
zooals sommige zure sarcasten ftanaseerden, doch
aan een acute keelontsteking. Maar thans was hij
weer fit en had zich met lust en ijver in zijn rech
terstoel geworpen, ten einde in de eerste plaats
kennis te nemen van nummer 1 uit de schrale za-
kenaanvoer, die heden de lijst der invité's sierde.
Dat was dan mijnheer Adr. Kamp, een bollenkwee-
ker uit Winkel, die te Heerhugowaard door briga
dier Harm Visser op zijn vestje getikt was, omdat
hij reed met een auto met onvoldoend werkende
remmen. Door den niet verschenen bollenverraenig-
vuldiger was beweerd dat hij een zieke vervoerde
en uit bezorgdheid voor deze patiënt niet had durven
aantoonen, tot welke krachtprestatie zijn rom eigen
lijk in staat was. Helaas, zijn verweer mocht niet
baten en hij werd genoteerd voor 12 pop boete of 8
dagen.
A1 k m aar.
EEN GOED ZOON. DIE NAAR ZIJN PAPA AARDT!
De geachte verdachte, thans voor het forum tre
dende, bleek te zijn een slanklijnig jongeling en de
zoo omtrent 20-jarige zoon van onzen voormaligen
wethouder mr. Leesberg, tredende in de voetstappen
zijns vaders en zich dus voorstellende als juridisch
student. Deze rechtsgeleerde in den dop had de non
chalance gehad om zijn rijwiel in den nacht van 31
Juli onbeheerd en onafgesloten op de stoep der ou
derlijke woning achter te laten, wat door een attent
surveilleerend agent was opgemerkt met gevolg dat
aan dat rijwiel op het bureau hospitaliteit was ver
leend, terwijl tevens deze daad van barmhartigheid
was gerelateerd in den vorm van een keurig pro
ces-verbaal.
De heer Anthonius Vincentius Leesberg zou zijn
'naam echter niet met eere hebben gedragen, indien
hij geen critiek had uitgeoefend op de dagvaarding,
die sprak van het rijwiel in den voren omschreven
toestand te hebben achtergelaten. Verdachte ontken
de zulks, want omtrent half twee was hij thuis ge
komen en had dus alle gelegenheid gehad om zich
alstoen weer over het verlaten rijwiel te ontfermen.
Mr. Tack, die dit verweer vermoedelijk als een
juridische spitsvondigheid beschouwde, diende van
repliek en zei de juridische portee daarvan niet te
begrijpen en zeer terecht, want men zou alsdan 'n
rijwiel wel 'n jaar lang onbeheerd kunnen achter
laten, omdat het voornemen bestond later, dit ver
laten schaap weer liefderijk op te nemen. Het re
sultaat was dan ook een veroordeeling tot 1 gulden
of 1 dag. Van cassatie werd afgezien en de pegel
direct afgetikt, zoodat de student blijkbaar zijn ne
derlaag ruiterlijk erkende.
Enkhui zen.
GEEN BROODGEVER, GEEN BROODVENTER,
GEEN BROODMAKER, MAAR EEN
BROODVECHTER.
De reiziger Piet Leering uit Enkhuizen, zich noe
mend „broodvechter", een veelvuldig voorkomend en
weinig loonend vak. was zoo ongelukkig geweest op
zijn broodvechters-tournée het glas uit den weg-
spicgel van zijn motor te verliezen. Het was niet
zoo'n ramp geweest, als hij onderweg maar niet
was gesnapt door de rijksverkeersinspectie, die
thans ter bevordering van de veiligheid, voor ver-
keersovertreders den rijweg „onveilig" maakt.
Piet, heden terechtstaande, kon het feit niet ont
kennen, doch beweerde bij aankomst te Purmerend,
het doel van zijn reis, direct de fout te hebben her
steld. De Kantonrechter, begaan met de pech van
dezen broodvechter, bepaalde de straf op slechts 1
gulden boete of 1 dag.
Bergen.
VOORNAAM BEZOEK OP DE HEILOOëR KERMIS.
Een drietal Amsterdamsche ateliermeisjes, te Ber
gen „en pension" hadden in den avond van Zater
dag 27 Juli 'n extra verstrooiing gezocht op de
Naar het Engelsch
door
V* E. W. Mason
58.
„Het spreekt van zelf, dat ik dat weet" her
nam zij. „Van af het oogenblik dat hij dat boek
opnam, was het mij duidelijk. Hij kende den
inhoud van het begin tot het einde, alsof hij het
van buiten had moeten leeren. Hij kon zijn vin
ger op de platen leggen, op de geschiedenis van
den pii'1 van mijn oom. op de uitwerking van het.
gif, op de oplossing die er in een oogenblik uit
kon worden verkregen. Hij wilde het laten voor
komen, of hij dat alles nagekeken had tijdens het
halve uurtje, dat wij hem lieten wachten. Doch
dat was niet mogelijk. Hij had dat boek don
voorafgaanden middag ergens gevonden en in
het geheim mt zich mede genomen om er den
hal ven nacht uit te zitten studeeren. Dat is het
geen hij gedaan heeft".
Jim Frobisher verkeerde in de grootste ver
warring. Hij had eerst vermoed dat deze per
soon het gedaan had, toen een andere en einde
lijk had Ilanaud hem de waarheid moeten zeg
gen terwijl Betty in haar slimheid, het in een
oogwenk had begrepen Hij voelde thans dat hij
pas anderhalve minuut in de arena had gestaan.
Heilooër kermis en waren na afloop van Het ge
smaakte dans-, ijsco- en ranjagenot, per rijwiel naar
hun „pension" teruggekeerd, onbekend echter met de
plaatselijke situatie, maakte het feërieke trio geen
gebruik van het rijwielpad, wat echter de vertegen
woordigers van de rijks- en gemeentepolitie, v. d.
Weele en Tamminga, die zelfs om half een nog geen
animo schenen te hebben, zich achter de batterij te
verschuilen, maar zich liever op len Bergcrweg ver
dekt opstelden, zooals hun plicht hun voorschreef,
niet onopgemerkt liet, zoodat drie bonnetjes konden
worden uitgereikt.
Alléén mej. Gerda Tromp, 'n reizige verschijning
met paarlen tanden, artistiek permanent en Spar-
taansche kuiten, was heden de gedelegeerde van het
geverbaliseerde drietal en zij wist baar niet al te
klein mondje zóókranig te roeren, dat zij er met een
kale gulden boete of 1 dag afkwam.
Ze was direct bereid pm tegen denzelfden prijs
ook haar vriendinnen buiten het bereik der justitie
te brengen, doch dit voorstel vond de goede kanton
rechter al te riscant. Verbeeldt u, dat de dames met
bet vonnis niet content waren. Wat een mal figuur
zou de rechter dan slaan!
Derhalve zal hun tijd worden gegeven, zich alsnog
te beraden, maar het advies van Gerrie zal wel lui
den: tik maar af, kinderen!
Castri cuin.
HIJ WOU BAAS IN EIGEN HUIS BLIJVEN.
De weled. heer Pieter van Bodegraven, verpleger
in het Prov. Zwakzinnigengesticht te Bakkum, lijkt
ons een nogal singelier persoon, om niet te zeggen,
'n rare snijboon. Hij stond heden terecht, omdat hij
bij den burgemeester geen aangifte had gedaan, dat
hij een gemeubeld huis verhuurde en gaf al direct
te kennen, dat hij den burgemeester het recht ont
zegde om daar naar te informeeren en deze met zijn
gasten, zijn bezoekers of vrienden niets had te ma
ken. De desbetreffende verordening lapte hij ook
aan zijn laars, om het zoo naar eens uit te druk
ken. Voorts wenschte hij ook op het Kantongerecht
dienaangaande niet de minste inlichtingen te geven.
DE NIEUWSTE SNUFJES VAN
VERNIELINGSTECHNIEK. WAT
IS HUMANER: BOMMEN OF GAS?
LONDEN, 7 Aug.
De aanvalswapenen van het vliegtuig tegen de
burgerlijke bevolking zijn in de eerste plaats de bom
men. Deze worden in overeenstemming met hun
werking in drie hoofdgroepen, de brisant-bommen,
de brand-bommen en de gas-bommen ingedeeld.
De vernietigingskracht der slagbommen.
Bij de brisantbommen maakt men onderscheid tus-
schen tijdbommen, en slagbommen. De tijdbommen
worden in verschillende grootten vervaardigd; hun
gewicht varieert van vijf tot vijftig Kg. Hun construc
tie is zoodanig, dat zij na een willekeurig, vastge-
stelden tijd tot explosie komen. Door de explosie
springen zij in 600 tot 12.000 kleine scherpe splinters
uiteen, terwijl hun spreiding ongeveer 300 M. be
draagt. Deze scherven hebben een groot, indringings:
vermogen en veroorzaken ernstige verwondingen. Zij
worden slechts gebruikt op grootc menschenmenig-
ten.
Slagbommen worden in gewichten van 50 tot 2000
Kg. vervaardigd. Door den grooten druk, dien zij uit
oefenen, worden zij uitsluitend tegen vasten doelen,
zooals fabrieken, stations, bruggen enz. gebruikt. De
ontsteking is zoodanig geconstrueerd, dat de bom
eerst na het bereiken van een zekere diepte in het
doel tot ontploffing komt. Een bom van 50 Kg. kan
een huis van meer dan één verdieping aanzienlijk
beschadigen, misschien verwoesten; een bom van 100
Kg. verwoest het volkomen. Bommen, die zwaarder
zijn dan 500 Kg. worden weinig gebruikt. Zij worden
wegens hun gewicht en de hooge kosten een vlieg
tuig kan er hoogstens twee van mede nemen bij
uitzondering en slechts daar gebruikt, waar men
met onvoorwaardelijke zekerheid, ook bij een mis-
treffer, een belangrijk doel vernietigen wil. Bommen
van 1000 Kg. en meer hebben namelijk buiten de
plaatselijke werking een zeer groote draagwijdte
zoodat het doel waarop zij gericht zijn, ook bij hun
treffen op grooteren afstand verwoest kan worden
en daarmee natuurlijk ook andere, minder belang
rijke doelen, die in den omtrek liggen.
Hevig vertoornd, liet Betty volgen:
„En toen hij alles van buiten had geleerd, zet
te hij het boek stilletjes op zijn plaats en beschul
digt ons".
„Doch hij heeft eerlijk erkend, dat hij het was
die het op zijn plaats zette", merkte Jim lang
zaam op.
Betty schrikte hevig.
„Wanneer deed hij dat?"
„Gisteravond. Tegenover mij" antwoordde Jim
en Betty liet een bitteren lach hooren. Zij wei
gerde iets goeds van Hanaud te hooren.
„Ja nu hij wat beters heeft om zich aan va9t
te houden'.
„Iets beters?'
„De verdwijning van mijn halssnoer. Och Jim
Ann is verplicht te gaan Indien zij naar Enge
land kon komen zou men haar niet weer uit
leveren, wel? Zij hebben geen bewijzen genoeg.
Het is niets dan verdenking en nog eens ver
denking Doch hier in Frankrijk is het anders
niet waar? Zij kunnen menschen op verden
king vasthouden, hen opgesloten houden en hen
steeds en steeds ondervragen. O. gisteren middag
in de hal weet je nog wel. Jim? ik dacht
niet anders, of Hanaud zou haar op staanden
voet in hechtenis nemen"
„Dat dacht ik ook", zeide Jim Frobisher
Hij had zich eerst heftig gekant gevoeld tegen
het voorstel van Betty, doch hoe gemeenzamer
hij er mee werd, des te meer lachte het hem toe.
Er was een overweldigend argument voor aan
te voeren, waarvan noch hij, noch Hanaud, Bet
ty een woord gezegd hadden. De schacht vau den
pijl was ontdekt in de kamer van Ann Upcott. en
de pijl zelf, in het huis van Jean Cladel Dit
waren overweldigende feiten. Over het geheel
was het heter, dat Ann zou gaan, thans nu
het nog tijd was, indien, dat wil zeggen, Hanaud
onomstootelijk haar schuld aannam.
Het ging niemand aan, wlen hij gastvrijheid verleen
de. Enfin, er was met dezen verpleger, die gewend is
met heel wat wonderlijker lieden om te springen, dan
ambtenaar cn kantonrechter, niets te beginnen, doch
omdat men toch aan die gastvrijheid wel eenigermate
een luchtje vond zitten, werd besloten den nestor van
de gemeentelijke politiemacht van Castricum, Bleijen
daal te dagvaarden tot het geven van inlichtingen en
zal op Vrijdag 30 Augustus de behandeling betreffen
de dit geheimzinnig pension worden voortgezet.
Desverkiezende kunnen de heeren 's middags na
afloop van de plechtigheid ook nog gebruik ma
ken van de draaimolen en poffertjeskraam, natuur
lijk op eigen kosten, niet voor rekening van den
kantonrechter
Al k m a a r.
JUSTITIA IS BLIND! ZIJ SPAART GEEN MILLIO-
NAIRS SUPER DE LUVE SEDANS, NOCH ZATER-
DAGAVONDMARKTKOÓPLUFS RAMMELKASTEN.
De koopman in veiligheidsspelden en boordeknoo-
pen, mijnheer Jan van Don te Amsterdam had te
Alkmaar met zijn oudbakken en krakerige Renault
'n bekattering opgeloopen, omdat zijn remmen niet
werkten. Zijn handrem had het al afgelegd en de
voetrem was stervend! Jan, heden compcnseerende in
het boetekleed, erkende aarzelend, dat zijn auto da
teert van 1921 en dat hij het volmaakt eens was met
den ambtenaar, dat zoo'n vehikel uit den Spaanschen
tijd (die nu weer actueel wordt!) noodzakelijk uit
het verkeer moest worden gezet, maar hij moest met
zoo'n versleten monster zijn brood verdienen en was
niet in staat, hoe graag ook, om zich een meer be
hoorlijk motorvoertuig aan te schaffen. Zijn remmen
werkten met draden, die 's nachts in den nachtrust
meer aan krachten verloren dan wonnen en 's mor
gens moesten worden bijgesteld. De ambtenaar was
echter onverbiddellijk en eischte f 20 boete subs. 15
dagen, maar de kantonrechter vreesde zijn avond
gewetensonderzoek en kon het niet over zijn hart ver
krijgen om dezen armen duivel zóó te plunderen,
zoodat met 12 gulden of 8 dagen genoegen werd ge
nomen.
Electro-thermiet... een vriendelijke verras
sing.
Dc brandbom is een der gevaarlijkste wapenen en
speciaal voor het achterland bestemd; voor de be
strijding van een leger is de brandbom weinig effec
tief. De bekendste soorten zijn de thermièt-electro
bommen cn de phosphorus-bommen. Beiden worden
in gewichten van 1 tot 5 Kg. vervaardigd en zijn bij
zonder geschikt voor een bombardement boven be
woonde gebieden.
De electro-thermietbom bestaat uit een mantel van
brandbaar materiaal, dat samengesteld is uit alu
minium en magnesium. De vulling bestaat uit ther-
miet, een mengsel van aluminium en ijzer-oxyde. De
ontbranding heeft plaats door een in den mantel in
gebouwd slaghoedje op het oogenblik van botsing.
Eerst wordt de vulling aangestoken, die een tempera
tuur van 2000 tot 3000 graden Celcius ontwikkelt.
Door de brandende vulling wordt ook de mantel aan
gestoken, die een zelfde temperatuur ontwikkelt.
Door het toevoegen van zwavel-waterstof, wordt be
werkt, dat de brandende bom springt en de branden
de deelen in alle richtingen vliegen. Tengevolge van
de hooge verbrandingstemperaturen kunnen de brand
bommen niet met water gebluscht worden, daar dit
in zijn elementen, waterstof en zuurstof ontleedt
word en gevaar voor ontploffing ontstaat. Het eenige
effectieve middel is het toedekken met droog zand.
De phosphorus-brandbommen hebben niet zoo'n
groote uitwerking, maar veroorzaken op snelle en
afdoende wijze een brand. Deze bommen bezitten
een vulling van gele of roode phosphor, die reeds in
de lucht ontbrandt. Bij het verbranden van de phos
phor ontstaan giftige dampen van geei-bruine kleur,
die de atmosfeer volkomen verpesten. Deze bommen
kunnen ook niet met water gebluscht worden. Na de
verdamping van het water vatten de phosphordeel-
tjes opnieuw vlam. Door een mengsel van water en
kopervitriool kan men den brand echter volkomen
blusschen.
Door hun geringe gewicht kunnen de brandbom
men slechts het dak van een huis verwoesten. Maar
daarmee is hun doel bereikt, want er is nu genoeg
brandbaar materiaal aanwezig en in minder dan
geen tijd staat het gcheele huis in lichter laaie.
Zijn gifgassen inderdaad gevaarlijk?
Als derde hoofdgroep moeten nog de gasbommen
besproken worden. Deze maken het gebruik van che
mische strijd-stoffen in den luchtoorlog mogelijk.
Hun vervaardiging is zeer eenvoudig. Het inwendige
van de bom behoeft slechts met een of ander gas
volgeperst te worden. Het gas kan ontsnappen, door
dat de bom op het oogenblik van botsing breekt of
door een zwakke springlading, welke ontbrandtt, na
de botsing. De gevormde gaswolk neemt bij wind
stilte den vorm van een halve cylinder aan, breidt
zich vervolgens langzaam uit en vermengt zich met
de lucht.
Er is wel nauwelijks een gebied, dat zoozeer de
speelplaats van de fantasie geweest is, als de che
mische luchtoorlog. Meestal worden de gevaren sterk
Maar dat is hetgeen hij doet", riep Betty uit
Jim gaf haar langzaam ten antwoord:
„Ik veronderstel dathij het doet. Wij kunnen
ons evenwel daarvan overtuigen. Gisterenavond
twijfelde ik. Ik vroeg het dus op den man af.
„En wat antwoordde hij?" vroeg Betty, met
ingehouden adem afwachtende.
„Ja en neen. Hij gaf mij het meest vreemd
soortige antwoord".
„Wat zeide hij dan?"
„Hij zeide mij. de kerk Notre Dame te bezoe
ken. Deed ik dat, dan zou ik op de facade kun
nen lezen, of Ann Upcott schuldig was of niet"
Langzaam week iedere druppel bloed uit het
gelaat van Betty. Haar oogen staarden hem met
de grootste ontzetting aan. Zij zat, een gedaan
te van ijs behalve haar oogen. die vonken
schoten.
„Dat is verschrikkelijk!" zeide zij bijna on
hoorbaar. en wederom: „dat is verschrikkelijk?"
Met een kreet was zij opgestaan. „Je zult het
zien! Kom!" en zij snelde naar den auto.
De zonnige dag was voor beiden bedorven
Betty reed huiswaarts, over het wiel gebogen,
haar oogen stijf vooruit. Doch Jim Frobisher
vroeg zich af, of zij wel iets zag van den wit
ten weg, die zich voor haar uitstrekte en dien
de wagen verslond.
Eenmaal, toen zij van het Hoogland en de
bossohen in de vlakten afdaalden, zeide zij:
„Wij zullen ons houden aan hetgeen wij zullen
zien?"
„Ja
„Indien Hanaud haar voor onschuldig houdt
moet zij blijven. Acht hij haar schuldig, dan
moet zij gaan".
„Ja", zeide Frobisher.
Betty stuurde haar auto door de straten van
de stad naar een ruim plein. Een groote kerk
in Renaissance stijl, met achthoekige koepels
De constructeur aeeft eenige bij
zonderheden omtrent ht vliegtuig
Deconstructeur van het Russische vliegtuig
ANT 25, dat, zooals men weet, een non-stop-
vlucht over 9374 km. heeft volbracht, de ver
maarde professor A. N. Toepolef, zijn initia
len geven het type vliegtuig aan heeft een
verhandeling geschreven waarin hij eenige tech
nische uiteenzettingen geeft omtrent de con
structie van het vliegtuig.
Het vliegtuig ANT 25 is een laagdekker. De
spanning van de vleugels bedraagt 34 meter, het
verschil van de vleugellengte en -breedte 13
meter. De vleugelopper.vlakte bedraagt 88 M2. De
professor beweert dat in geen enkel land een
vliegtuig van deze categorie met een dergelijk
verschil tusschen vleugellengte en -breedte be
staat.
De vleugels van het vliegtuig hebben nog een
bijzondere eigenschap. De benzinereservoirs
elk heeft een lengte van 7 meter - vormen een
onderdeel in de vleugelconstructie en vormen
daarmee een geheel, zoodat zij ook een deel
van de belasting dragen.
Verder heeft het Aero hydro dynamische Cen
traal Instituut te Moskou een systeem uitge
werkt om een daling van hel met wielen voor
ziene vliegtuig ANT 25 op het water mogelijk te
maken. Onder leiding van ingenieur Lebedef zijn
speciaile hallons uit lichte geimpregneerde stof
geconstrueerd, die binnen in den vleugel en de
voorzijde ter weerszijde van den motor zijn aan
gebracht. De ballons zijn op zoodanige wijze
verbonden, dat de vliegtuigbestuurder deze ge
durende de vlucht gelijktijdig binnen twee minu
ten met lucht kan vullen. Daarvoor dient hij met
een der voeten het pedaal van een voor dat
doel geconstrueerden blaasbalg in te drukken. In
het geval van een noodlanding op het water
beveiligt dit systeem gedurende langen tijd het
vliegtuig tegen zinken.
De ANT 25 is het eerste Russische vliegtuig
met intrekbare wielen en olie-schokbrekers. De
motor M 34 heeft gedurende den ganschen
vliegtocht uitstekend geloopen. Deze soort mo
toren zijn geconstrueerd om 80 a 100 uren ach
tereen te draaien Hoogteverschillen tempera
tuursverschillen of vochtigheid van de lucht
oefenen geen invloed op het functioneeren van
den motor, die bovendien zuinig loopt
Veel moeite heeft het gekost om een voor het
vliegtuig geschikte luchtschroef te construee-
ren, die op alle afstanden van den vliegtocht,
van het begin van den start af, toen het vlieg
tuig dan 11.000 kilo woog, zoo goed mogelijk
zou werken. Deze luchtschroef, vervaardigd van
metaal en voorzien van drie bladen is onder
leiding van professor Alexandrof geconstrueerd.
Uit de berichten van de bemanning na den ge
slaagden vliegtocht is men te weten gekomen*
dat het vliegtuig bij de landing nog 1000 kilo be-
drïjfsstof aan boord had. waarmee het nog 2500
km. had kunnen afleggen. Daaruit volgt, dat
de reikwijdte van het vliegtuig op 12.000 km. is
te bepalen.
Aan het einde van ziin betoog verklaart pro
fessor Toepolef, dat binnen afzienbaren tijd
Russische vliegtuigen geconstrueerd zullen wor
den, welke 15 a 20.000 km. zonder tusschen-
Ianding kunnen afleggen.
■overdreven. Onverantwoordelijke reportage verhoog
den de verwarring, zoodat het den leek niet meer
mogelijk was, het ware van het valsche te onder
scheiden. Toch mag het gasgevaar niet onderschat
worden. Maar een goed gedisciplineerde bevolking
kan zich tegen gasaanvallen beschermen. De wer
king van het gas hangt bovendien sterk af van de
concentratie en van natuurlijke omstandigheden.
(Auteursrecht V.P.B.)
hoven haar béide torens, en nog een kleinen
koepel, overtogen door een loggia boven den in
gang, deed zich aan hun oogen voor. Betty
liet haar wagen stil houden, en wees Jim Fro
bisher naar den ingang. Boven de groote deur
van het voorportaal was in bas-relief, het Laat
ste oordeel aangebracht; God tusschen de wolken
engelen, schallende op de bazuin, en de veroor
deelden, opstaande uit hun graven, tot het on
dergaan van huni straf. Betty en Frobisher hei
de, staarden eenige oogenblikken zwijgend naar
de voorstelling. Voor Frobisher was het een
wreed en brutaal stuk werk. dat zeer wel over
eenkwam met hetgeen Hanaud had geopen
baard als zijnde ziin geloof.
„Ja, de boodschap is gemakkelijk te lezen",
zeide hij: en onder een naargeestig zwijgen re
den zij naar Maison Grenelle terug.
De chauffeur. George schoot hen tegemoet om
zich over den wagen te ontfermen, Betty snelde
het huis binnen en wachtte tot Jim Frobis
her zich daar bij haar had gevoegd.
„Het spijt mii zoo", zeide zij met gebroken
stem. „Ik koesterde nog een geringe hoop. dat
wij ons allen zouden vergissen
ik meen wat het gevaar betreft, waarin Ann
verkeert.want ik geloof natuurlijk geen oogen
blik aan haar schuld. Doch gaan moet zü
dat is duidelijk".
Zij ging langzaam de trap op. en Jim zag
niets meer van haar, tot lang na den gewonen
tijd, het diner werd opgediend. Ann Upcott
had hij den geheelen dag nog niet gezien, en
zelfs toen zag hij haar evenmin. Iets vóór ne
genen. kwam Betty in de bibliotheek bij hem.
„Wij zijn zeer laat, vrees ik. Wij zullen met
zijn beidjes zijn, Jim", zeide zü met een lachje,
en zij ging hem naar de eetkamer voor.
(Wordt vervolgd).