Geen zwaardere belastingdruk Verbetering De Millioenen-nota Tekort voor 1937 op bijna 48 millioen geraamd Hei tekort gedekt in zicht Pijnenburg=Slaats De rijksdaalder extra steun Breuklijders! ■■■■■■■IHBEiHKlBliHiiaBilHiiaKiBiSBiiaBilHiBiEaiaBBBi Noodlijdende gemeenten zullen nog sterker moeten bezuinigen! Minister Oud verdedigt het regeeringsbeleid Volhouden, geen experimenten Wielerbaan Wieringen Woensdag 16 September 1936 Postrekening No. 23330 SCHACER 79ste Jaargang. No. 10064 COURANT. Int. Telef No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst Uitgave der N.V. v.h. K Trapman Co.. Schagen 12 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend Aan de gisterenmiddag door den Minister van Fi- ïiantiën, Air. P. J. Oud ingediende Millioenennota Voor 1937, ontleenen wij het volgende: GEWONE DIENST. Het tekort. Evenals in vorige jaren zijn in de ontwerpbegro ting alleen verwerkt de uitgaven en middelen, welke .volgens de bestaande wetten in het jaar 1937 te ver wachten zijn, terwijl zijn weggelaten besparingen, be lastingmiddelen, enz., welke alleen na machtiging van den wetgever beschikbaar zouden komen. Dien tengevolge is bij de raming der middelen geen reke ning gehouden met een bedrag van f 11.800.000, dat verwacht mag worden uit de thans bestaande tijde lijke opcentenheffing op eenige belastingen, indien die heffing na 1 Januari 1937 wordt verlengd: Uitgaven f 657.794.017 Inkomsten f 610.059.022 zoodat een nadeelig saldo is geraamd van f 47.734.995. De dekking. Het bovenstaande tekort wordt door de volgende maatregelen gedekt: DEKKING DOOR BESPARINGEN: In mill. guldens. Op onderwijs 7.6 Ailoopen van verdere wachtgelden 3.2 Besparing door het Capitulantenstelsel 5.0 Op het Verkeersfonds door vermindering van het Spoorwegtekort 12. Herberekening pensioenen 3.3 Totaal aan bezuinigingen 31.1 DEKKING DOOR MIDDELEN: Handhaving, ook voor 1937, van opcenten op dividend- en tantièmebelasting, en op zegel registratie- en successierechten 11.8 Heffing van rechten op bepaalde goederen 1.25 Wijziging van de wet op inkomstenbelasting en successiewet. Technische wijziging om zetbelasting en voorzieningen met betrekking tot belasting op N.V.'s 3.5 Totaal aan heffingen 16.55 Hetgeen een totaal maakt van rond 47.65 millioen. Bij nadere beschouwing van dit dekkingsplan blijkt dat de f3.300.000 besparing op herberekening ,van pensioenen voortvloeit uit het ingediende ont werp van wet. Dat de f 11.800.000 op handhaving, ook voor 1937, van opcenten op dividend- en tantièmebelasting en op zegel-, registratie- en successierechten opnieuw moe ten worden aangevraagd, vloeit voort uit 't tijdelijk karakter dezer wetten. De f 1.250.000 voor heffing op bepaalde goederen, bedoelt steun te geven aan onze textielindustrie, o.a. door heffing van rechten in Nederland' op den in- [voer van bepaalde goederen. De laatste post van f3.500.000 is gevonden uit de meerdere opbrengst, die mag worden verwacht van de aanhangige wetsontwerpen tot wijziging van de wet op de inkomstenbelasting en van cle Successie wet, alsmede van een in voorbereiding zijnde tech nische wijziging der wet op de omzetbelasting. Behalve deze belastingwijzigingen is nog in overweging een ontwerp van wet tot het treffen van voorzieningen met betrekking tot de belasting van naamlooze vennootschap pen op een zoodanige wijze, dat de belangrijk ste bezwaren, aangevoerd tegen het ontwerp van wet houdende voorzieningen betreffende de heffing van belastingen van besloten ven nootschappen en vereenigingen en hare aan deelhouders of leden, zullen worden onder vangen. De noodlijdende gemeenten moeten nog meer bezuinigen. Over twee belangrijke punten der rijksbegrooting nl. het wcrkloosheidssubsidiefonds en de kosten van hulp aan noodlijdende gemeenten zegt de minister het volgende: Het, Werkloosheidssubsidiefonds heeft in den kor ten tijd van zijn bestaan herhaaldelijk tot onaangena me verrassingen van financleelen aard aanleiding gegeven. Zoo moest de begrooting van dat fonds voor 1935 worden ingediend met een tekort van f 4.600.000 niettegenstaande de omstandigheid, dat op het oogen blik, dat het wetsontwerp tot instelling van dit fonds in het najaar van 1934 werd ingediend, grond be stond voor de verwachting, dat die begrooting, met inachtneming van een Rijksbijdrage van f46 mil lioen, zonder nadeelig saldo zou sluiten. Nu de uit- gaven over 1935 kunnen worden overzien, wordt een tekort van het fonds verwacht van rond f 20 mil lioen. Bij de opstelling der ontwerp-begrooting van het fonds voor 1936 bleek, dat met een tekort van f 14 millioen moest worden rekening gehouden. En zooals de zaken zich thans laten aanzien, zal het fonds voor 1936, ondanks de verhoogde Rijksbijdrage, een tekort geven van circa f 20 a f 25 millioen. De tekorten der gemeenten vloeien sa men in het Werkloosheidssubsidiefonds. Toen de begrooting van het fonds voor 1937 werd opgesteld, bleek, dat zelfs met inachtneming van een Rijksbijdrage van f 53 millioen, opnieuw een zeer omvangrijk tekort moest worden becijferd. Indien de gelegenheid bestond om voor dit tekort in het Rijksbndget dekking te vinden, zon hierin kunnen worden berust, doch thans is de toestand deze, dat de tekorten der ge- meentebegrootingen in feite worden overgehe veld naar een centraal punt het Werkloos heidssubsidiefonds terwijl zij daar leiden tot een groot tekort van het fonds, hetwelk ongedekt moet blijven, m.a.w. de druk van de tekorten, voortspruitende uit de crisis omstandigheden der gemeenten, wordt van de locale eenheden afgenomen en op het fonds gelegd. Dit is uiteraard nimmer de bedoeling van het fonds geweest. Er is echter steeds gedacht, dat het fonds door de gezamenlijke krachten van de gemeenten (het prélèvement) en van het Rijk (door een Rijks bijdrage en door afstand van Rijksbelastingen) zou kunnen zorgen voor een behoorlijke subsidieering in de gemeentelijke werkloosheidslasten, doch er is niet gedacht, dat dit fonds voor gemeentelijke tekorten zou opkomen. De Regeering heeft zich genoodzaakt gezien voor 1937 het bedrag voor bijzondere bijdra gen aan gemeenten ten laste van het fonds te be perken, zoodat een gedeelte van het tekort voor reke ning van de gemeenten zal moeten worden gelaten. Ook dan nog sluit de begrooting van dat fonds voor 1937 met een tekort van rond f 7.5 millioen. Aange zien met een. bijdrage van f 53 millioen het Rijk het uiterste heeft gedaan, wat in zijn vermogen ligt, zal in dit tekort voorloopig moeten worden berust. Het is bekend, dat het bedrag, dat voor den onder stand aan gemeenten uit 's Rijks kas moet worden beschikbaar gesteld, van jaar tot jaar toeneemt. Laatstelijk moest in de begrooting van het Dep. van Binnenl. Zaken voor 1936 hiervoor pl.m. f 3.5 mil lioen worden uitgetrokken en het blijkt nu reeds, dat dit bedrag bij lange na niet voldoende zal zijn, zoodat voor 1936 op een verdubbeling van het ge raamde bedrag moet worden gerekend. Voor 1937 zouden dus wilde men den ingeslagen weg blijven volgen voor dit doel eenige millioe- nen meer moeten worden uitgetrokken dan primi tief voor 1936 plaats had. De Regeering kan dit niet blijven volhou den. De tekorten van de noodlijdende gemeen ten worden op deze wijze van de gemeente- begrootingen overgeheveld naar het Rijks budget, waarop daarvoor geen dekking is te vinden. De Regeering acht zich daarom verplicht voor 1937 het bedrag wegens onderstand aan noodlijdende gemeenten te beperken tot het bedrag, dat daarvoor op de primitieve begroo ting voor 1936 is uitgetrokken. De noodlijdende gemeenten echter, welke nog niet direct in staat zijn hun tekorten weg te werken, zal de regeering voorloopig nog de behulpzame hand blijven bieden. Daartoe zullen, na onderzoek der begrootingen, rentedragende voorschotten kunnen worden ver leend tegen een rentevoet van 3 'sjaars. „BEDRIEGEN DE VOORTEEKENEN NIET, DAN IS THANS EEN KEERPUNT NABIJ". VAN DE HEFFING VAN EEN REIS- BELASTING VOORSHANDS AFGEZIEN. Bij de beschouwingen van meer algemeenen aard over. de ingediende rijksbegrooting 1937 kenschetst de Minister het in de thans afloopendc vierjaarsche bestuursperiode gevoerde finantieele beleid als een aanhoudende strijd tegen dalende inkomsten ecner- zijds en stijgende behoeften, onmiddellijk verband houdende met de ernstige tijdsomstandigheden, an derzijds. Terwijl ieder jaar het uiterste werd beproefd om door bezuiniging op de uitgaven een herstel van het begrootingsevenwicht te verkrijgen, werd het bereiken van een afdoend resultaat telkenmale op nieuw verhinderd door een voortgaande daling van de opbrengst der belastingmiddelen, gepaard gaan de met .een verhooging van uitgaven voor crisisdoel einden. Bedriegen de voorteekenen niet, dan is thans een keerpunt nabij. Met name schijnt de catastrophale daling in de opbrengst der middelen tot staan te zijn gekomen. Verwacht mag worden, dat op het stuk van de inkom sten een zekere stabiliteit is bereikt. Daarmede is wel het onmiddellijke gevaar voor onze staatsfinanciën afgewend, doch afdoende ver betering zal eerst kunnen worden bereikt, wanneer de inkomsten zich zullen gaan bewegen in stijgende iijn. Dit laatste zal echter eerst dan het geval zijn, wanneer zich door ruimeren afzet onzer producten in binnen- en buitenland een verbetering in onze volkshuishouding zal-gaan voltrekken. De minister gelooft intusschen, niet te veel te zeg gen, indien hij meent te mogen constateeren, dat MINISTER OUD zich eenige symptomen van verbetering beginnen te vertooncn, al blijft toch nog steeds het aanbod van goederen en diensten op welhaast elk gebied de vraag daarnaar overtreffen. Het wedervinden van het evenwicht tusschen deze twee in dezen zin, dat de productiemogelijkheden door toegenomen vraag weer ten volle benut zullen kunnen worden, is on misbare voorwaarde voor de vermindering der werk loosheid. Terwijl uiteraard ook binncnlandsche fac toren hierbij een rol spelen, ligt de oplossing der moeilijkheden op dit gebied voor een zeer belang rijk deel op internationaal terrein. De aanpassingspolitiek. Bij het zoeken naar een herstel van het evenwicht tusschen productie en consumptie zal hier en daar naar wijziging der productie moeten worden ge streefd. Vooral zal op een stimuieeren van de moge lijkheden tot opneming der voortgebrachte goederen het streven gericht moeten blijven. De regeering heeft er reeds bij herhaling op gewezen, dat blijvend resultaat hier naar haar vaste overtuiging alleen valt te berei ken door een verder doorvoeren van de aan passing der kosten en loonen van ons be drijfsleven aan de gewijzigde omstandighe den. Zij meent er zich van ontslagen te mogen rekenen, dit opnieuw uiteen te zetten, doch meent nogmaals ernstig te moeten waarschuwen tegen het streven, om de consumptie te stimuleeren door op kunst matige wijze koopkracht in het leven te roepen. Het Rijk als Kassier. Groote behoed zaamheid geboden. De overheid zal bij het verleenen van credieten in de gevallen, waarin daarvoor, bij gebreke van Zaterdag 19 Sept, 6 '|2 uur komen enz; Enorm programma. Kaarten per tel. 66 Hippolytushoel de mogelijkheid om het benoodigde kapitaal van particulieren te verkrijgen, op haar een beroep wordt gedaan, met groote behoedzaam te werk moe ten gaan. Dit is ook hierom noodzakelijk, omdat een der belangrijkste voorwaarden voor economisch her stel is het vertrouwen van den credietgever. Naar mate er op de kapitaalmarkt meer vertrouwen zal heerschen, zal het mogelijk zijn, de vercischte cre dieten tegen lagere rente te verkrijgen. Wil een lagere rentevoet, die voor het herstel van het economisch leven onmisbaar is, verwezenlijkt worden, dan dient echter in de eerste plaats elke twijfel aan het staatscrediet buitengesloten te zijn en het eischt voortdurende waakzaamheid, om bij den steeds grooteren aandrang om ter leniging van den nood in de meest onderscheiden vormen een be, roep op staatshulp te doen, de leeningscapaciteit van het rijk ongerept te houden. Gelukkig kan wor den verklaard, dat tot dusver het vertrouwen in de credietwaardigheid van den staat ongeschokt is ge bleven en de regeering rekent het zich tot een harer hoogste plichten er voor te waken, dat dit 'ook in de toekomst het geval zal blijven. Gezonde uitwisseling van goederen en diensten tusschen de naties noodzakelijk. De loop der gebeurtenissen heeft de regeering ge sterkt in haar overtuiging, dat zij met haar politiek een weg heeft ingeslagen, welke, moge die, naar te voorzien was, tijd vorderen, niettemin zal voeren tot zoodanige resultaten, dat de mededinging van Nederland op internationale markten mogelijk blijft Weliswaar kan overheidssteun daarvoor voorshands nog niet altijd worden gemist, maar voor een be langrijk deel is de oorzaak daarvan gelegen in de nationaal georiënteerde economie, die er toe leidt, eenerzijds den invoer te belemmeren, anderzijds goederen en diensten goedkooper aan het buitenland aan te bieden dan de binncnlandsche voortbrengings kosten rechtvaardigen. Zoolang die ongezonde toe stand, welken slechts internationale samenwerking schijnt te kunnen opheffen, blijft voorbestaan, zul len al zal alle aandacht moeten worden gericht op het slaken van onnoodig knellende banden overheidsmaatregelen om den eigen handel en in dustrie steun te bieden op binnenlandsche zoowel als op buitenlandsche markten wel niet achterwege kunnen blijven. Het verwijt van hun voortbestaan kan dan echter niet de regeering en de door haar ge volgde politiek treffen, maar moet zich richten op het gebrek aan internationale samenwer king om tot een gezonde uitwisseling van goe deren en diensten tusschen de naties onder ling te komen. Voortgaan op den ingeslagen weg, die zeker van de bevolking groote offers vraagt, zal op den duur gunstige resultaten voor volks- en staatshuishouding geven. In experimenten, welke wel tijdelijk eenige verbetering kunnen verschaffen, ziet de regee ring geen heil. Reisbelasting van de baan. Daar de belastingen tot een ongekende hoogte zijn opgevoerd, was er den Minister alles aan gelegen, het dekkingsplan in de onderhavige nota zoo te kun nen inrichten, dat daarin geen voorstellen tot nieu we belastingverhooging behoefden te worden opgeno men. Het is om deze reden, dat hij gemeend heeft, ook alzou het bedrag van f 2.000.000 dat daarmee zou kunnen worden verkregen, op zich zelf zeker een hoogst gewenschte versterking der middelen opleve ren, voor het oogenblik te moeten afzien van de in voering eener Reisbelasting, al zal uiteraard, indien de financieele omstandigheden zich in min gunstigen zin mochten gaan ontwikkelen, de mogelijkheid be staan, dat hij op zijn voornemen tot niet heffing van een dergelijke belasting zal moeten terugkomen. Ook toegekend acm „zelfstandigen" in de werkverschaffing. De minister van sociale zaken heeft alsnog beslist, dat de extra vergoeding van 2.50, welke bij gelegenheid van de vorstelijke verlo ving wordt uitgekeerd aan werkloozen, die in de steunregeling zijn opgenomen, ook zal wor den toegekend aan hen. die deze week bij de werkverschaffing zijn geplaatst. Deze regeling geldt derhalve ook voor de zg. zelfstandigen, die bij de werkverschaffing zijn te werk gesteld. Een BREUKBAND. „NIEUW SYSTEEM", zonder veer. is juist wat U moet hebben. Gemakkelijke pasvorm, zachte pelotte en vervang bare onderdeelen. Alleen in TERLEP's Drogisterij APOTHEKERS-ASSISTENTEN. HOOGZIJDE 103. SCHA.GEN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1