Duizenden paardekrachten trekken aan de „Sirenes" Wie zal hei winnen? Zaterdag 19 September 1936. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 10066 Protest tegen gewijzigde steunregeling Bijeenkomst Engelsche ministers Het strand houdt zijn prooi vast. Het vergaan van den Vlaar- dingschen motorlogger Thor. Vs-Gravenhage De afdeelinp Hillegers- berg der R. K. staatspartij heeft zich tele grafisch tot de Roomsch Katholieke tweede kamerfractie gewend om instemming te betuigen met de motie der Roomsch-Katho- lieke leden der Eerste Kamer. Dringend wordt verzocht tegen de reeds in werking getreden maatregelen met kracht te verzet ten. Naar het afdeelingsbestuur opmerkt zullen voor de geheele bevolking catastro fale gevolgen uit deze wijziginnaen voort vloeien. ibracht? nu echter met 20 vaam ankerketting van de VL 20, waarop 2 staaltrossen van de Esquimaux be vestigd zouden worden. Terwijl wij hiermede bezig waren geraakte één der trossen in de schroef van den treiler, zoodat beide schepen hulpeloos lagen en door de zwaarte van de bocht van deze anker ketting kwamen beide schepen met bakboordzijide tegen elkaar te liggen, waardoor een vreeselijk ge- bots en gekraak ontstond op de VL 20. Zoodra de tros uit de schroef van de Esquimaux verwijderd was, zijn wij wederom met sleepen begonnen. Vermoedelijk door te sterk aanzetten is de anker ketting dadelijk gebroken en daar het jntusschen donker geworden was, moesten verdere pogingen, mede door te hooge zee, gestaakt worden. Schipper Struis heeft toen den stuurman order gegeven een wit licht op te zetten, teneinde de VL 20 met donker in het oog te kunnen houden. Wij bleven vlakbij drijven, zoodat het witte licht goed te zien was, doch om c.a. 1 uur in den nacht van Zaterdag op Zondag verdween het licht, zoodat toen ons schip vermoedelijk is gezonken. Wij bleven echter op de zelfde plaats drijven tot 's morgens 7 uur en daar wij ook toen niets meer zagen bleek ons vermoeden wel bewaarheid. Ons mooie schip, de VL 20, was in de diepte verdwenen. Vervolgens is de Esquimaux zijn koers gaan zet ten naar Huil, waar wij om 6 uur behouden aan kwamen. De schipper had reeds naar Huil geseind, zoodat een autobus voor ons klaar stond, die ons naar het Zeemanshuis bracht, waar wij met zeer veel liefde werden opgenomen en het bijzonder goed hebben gehad. Per Hull-boot zijn wij te Rotterdam aangekomen. Op onze vraag of men nog iets had kunnen red den, antwoordde de schipper ons, dat hij alleen zijn scheepspapieren in veiligheid had kunnen brengen Noch hijzelf, noch zijn bemanning hebben iets van hun eigen goed in veiligheid kunnen brengen. Bespreking over den toestand in Palestina. Londen 18 Sept (Reuter-A.N.P.)De gis terochtend gehouden bespreking der ministers aangaande den toestand in Palestina werd bij gewoond door de ministers van binnenlandsche zaken, koloniën, buitenlandsche zaken, oorlog, coördinatie der diensten de landsverdediging be treffende openbare werken. Sir Terence o.Gonnor, de minister van Justi tie en Ellington, de chef van den generalen staf van de luchtstrijdkrachten waren mede aanwe zig. O.m. zou beraadslaagd zijn over de vraag of in zekere districten van Palestina de staat van beleg al dan niet zal worden afgekondigd terwijl het zeer wel mogelijk is. dat gister nog belangrijke beslissingen zullen worden genomen. Er is nog geen enkele aanwijzing of het beroep der Palestijnsche regeering op de Arabische hoofden gevolg heeft gehad en er een einde komt aan de staking en de ongeregeldheden. Patrouille overvallen. Jeruzalem Een patrouille Britsohe militai ren werd gisternacht aangevallen tusschen Na bloes en Jenin. Zij hebben de aanvallers afge slagen. waarbij zij geen slachtoffers te betreu ren hebben. AÜTO's MET OUDEN VAN DAGEN DOOR DE TRAM AANGEREDEN Donderdagmiddag werd voor de tiende maal te Leeuwarden een autotocht voor ouden van dagen naar Olterterp georganiseerd. Toen men vandaar zo.u vertrekken en de .stoet zich opstelde op den weg waarlangs de trambaan loopt, kwam met een flinke vaart een goederen tram aanrijden. Toen de tram een 15-tal auto's was gepasseerd, reed een der goederenwagens niet minder dan 6 van de auto's waarin de oudjes al hadden plaats genomen aan. De auto's werden min of meer ernstig beschadigd. Persoonlijke ongelukken hadden gelukkig niet plaats. De machinist van de tram was ge waarschuwd dat de auto's dioht bij de tram baan stonden opgesteld. Arbeider by twist met mes gestoken Gistermorgen ontstond in het stadspark, achter het gemeentehuis te Oss, twist tusschen eenige arbeiders over de achterstallige huur, welke de arbeider S. nog aan den arbeider B. schuldig was. De twist liep wel dra zoo hoog, dat S. een mes trok en daarmede B. eenige vrij ernstige steken aan hals en arm toebracht. De gemeentepolitie, die direct ter plaatse verschoen, arresteerde S., terwijl B. naar zijn huis werd vervoerd. Het mes is later, op aanwijzing van S. in een struik in het park gevonden. De verwondingen van B. zijn, hoewel ernstig, niet levensgevaarlijk. Nog gistermiddag is S. op transport naar 's-Herto- 1 genbosch gesteld. TER, ZICH AAN DE ZIJDE DER BERGERS SCHAREN, DAN IS 'HET PLEIT SPOEDIG BESLIST S,S. „SIRENES". Nacht van Woensdag opDonderdag. Nog altijd waait de wind uit oostelijke richting en de zee vertoont steeds dezelfde vlakke spiegel. De lucht is helder en de sterren schitteren aan den he mel en er is juist voldoende licht, het is vijf uur, om ,van de brug af het geheele schip, zij het dan ook vaag, te overzien. Ook de duinenrij is als een don kere silhouet waarneembaar en ofschoon de juiste vorm van de sleepbooten niet is te onderscheiden, worden hunne plaatsen aangegeven door donkere plekken, waarboven een groote, nog donkerder, aan de randen venvazende vlek hangt, veroorzaakt door de rookpluimen, die bij het opstoken der vuren uit den schoorsteen worden gestooten. Daar tusschen schijnen de groote electrische lichten op het achter dek van elke sleepboot, wegens de stille zee bewe gingloos en de indruk makend van laag aan den horizon staande planeten. Er zijn thans 4 sleepboo ten in actie, daar ook de „Utrecht" vanuit Den Hel der haar zusters is te hulp gekomen. We weet of het extra toegevoegde aantal paardekrachten ook niet het extra stootje, in dit geval trekje, zal geven wat noodig is. Ze heeft verbinding gemaakt met de „Hol land" en aldus trekken nu vier booten twee aan twee voor elkaar gespannen aan twee trossen, de „Holland" en „Utrecht" het meest noordelijk, „Hec- tor" en „Nestor" iets zuidelijker en daarachter weer de ankerkabels, waarop de winches werken. We na deren het tijdstip waarop de vloed het water het hoogst zal opstuwen en ook de winches worden in het werk gesteld en de zware trossen knarsen en piepen en langzaam, heel langzaam zien we de ge weldige blokken elkaar naderen. Angstig stijf als massieve staven staan de kabels, en enorm moet de trekkracht zijn die op deze wijze wordt ontwikkeld. Ook de schroef van de „Sirenes" mengt zich in den strijd en werkt afwisselend voor- en achteruit. Het water rond het achterschip kookt en bruist en tracht naar alle kanten het zand weg te spoelen, dat krampachtig zijn prooi blijft vasthouden. Wie zal het spel winnen, en hoe lang zal het duren voor het pleit wordt beslecht. De bergers weten van geen op geven en tenslotte zal het oogenblik komen dat het strand zijn prooi zal moeten prijsgeven. Inmiddels breekt een nieuwe dag aan. De lucht begint zich in het oosten bloedrood te tinten. Wat zal dat beduiden? Het gezicht ervan ontlokt den kapi tein het citeeren van het Engelsche spreekwoord: „Red in morning a captains warning, red at night a captains delight" De Duitscher zou zeggen: „Abend- rot gut Wetter bot, Morgenrot mit Regen droht", wat zoowat op hetzelfde neerkomt. Typisch dat nu de vervuiling van die dreigementen lang niet on welkom is. Het wordt al lichter en lichter en alles neemt dui delijker vormen aan. De duintoppen omlijnen zich scherper en de torens en het kerktorentje en daken der Callantsooger huizen, die daarmede zooeven nog één wazige lijn vormden, die de kust aangaf, springen tegen den rooden achtergrond daaruit te voorschijn en ook de afscheiding van zee en strand wordt dui delijker waarneembaar. Vol belangstelling wordt gekeken of het laatste tij nog wat meer water gebracht had, doch spoedig bleek dit niet het geval te zijn en men zich van het resultaat van het nachtwerk geen te groote illusies maken moest. Duidelijk bleek, dat het getij zijn keerpunt reeds had bereikt en het water al begon te vallen en bulde rend geeft de zware stoomfluit van de „Sirenes" met twee lange, een korte en een lange stoot, aan de sleepbooten order voorloopig weer met trekken te stoppen. Toch is het duidelijk geworden, dat al heeft men geen reuzevordering gemaakt vannacht, de po sitie van het schip zoodanig is, dat er niet de min ste reden bestaat om pessimistisch te zijn, integen deel er zijn lichtpunten genoeg en al gaat alles nu niet precies in een snel tempo, men is vol goeden moed en het is slechts een kwestie van „wat geduld beoefenen." Op het schip is intusschen de rust weer terugge keerd, alles wat geen directe bezigheden meer heeft, is naar kooi gegaan en vanmiddag wordt de strijd opnieuw aangebonden. Wie zal het winnen? Natuurlijk de bergers en eens komt het oogenblik dat het zand zijn prooi zal moeten prijsgeven, het is maar uitstel van executie; De wind toont neiging tot draaien, de barometer tot dalen en als de weersomstandigheden voor de berging gunstiger worden en de zoo lang verbeide bondgenooten, westelijk wind en hoog water, zich aan de zijde der bergers scharen, dan is de beslissing er spoedig. Maar wanneer? Quien sabel (Zie voor het laatste bericht elders in dit nummer.) Een onderhoud met schipper Struis. Donderdagmiddag te ruim half drie is de beman ning van den Vlaardingschen motorharinglogger Thor, VI. 20, van de Visscherij Mij. Mercurius, die onder Engeland is gezonken, behouden te Vlaardin- gen aangekomen en om 3 uur zaten wij reeds in de woning van schipper Struis om hem geluk te wen- schen met zijn behouden thuiskomst, aldus de N.R. Ct. Dadelijk vonden wij hem bereid ons zijn erva ringen mede te deelen. Schipper Struis vertelde, dat hij zich Zaterdagmid dag 12 September om kwart over vijf met zijn schip bevond op 55 gr. 34 min. N.B. en 0 gr. 7 min. W.L. Er was een stijve bries en de see was hoog, doch het zicht uitstekend. Wij voeren met den koers Z.O. ten O. en de wachtsmun zag in het Noorden van ons een schip op 3 a 4 mijl afstand, die volgens ons kompas met den koers Zuid-voor kwam stoomen. Toen het schip op ongeveer VA scheepslengte bij ons vandaan was, heeft de wachtsman de telegraaf op „volle kracht vooruit" gezet, teneinde nog wat ruimte te geven, daar hij bemerkte, dat het schip, hetwelk een groote treiler bleek te zijn, weinig of niets van koers veranderde. Op deze wijze trachtte hij nog voor den treiler voorbij te varen, doch daar dit schip met een vaart van ca. 12 mijl aan kwam stoomen, was de botsing reeds geschied, vóór onze motor volle kracht werkte, zoodat de treiler, die bleek te zijn de Asquimaux, gemerkt H (uil) 22, reeds met volle kracht op ons schip voer, 3 a 4 meter achter de midscheeps. Dus kreeg ons schip een gat in het dek van ongeveer één meter lengte en daar de treiler min of meer een schuine steven had, was deze zoover in onze brug gedrongen, dat de spaken van het stuurrad aan bak boord stuk waren. Voor echter de aanvaring plaats had, schreeuwde een der leden van onze bemanning achterin, waar ik mij met den stuurman en den machinist bevond, dat een aanvaring zou plaats vinden, doch eer wij gelegenheid hadiden naar boven te komen, was de botsing reeds geschied, 't Was een hevige schok, dadelijk gevolgd oor 'n tweede. Toen ik boven kwam zag ik, dat reeds 7 leden van onze bemanning op de Esquimaux waren overgesprongen. Dadelijk liet ik onze motor, die nog werkte, stopzetten en ben toen met de overige leden der bemanning, 9 in getal, waaronder 4 jongens, onze reddingsboot buiten boord gaan zetten, wat ons ook gelukte. Zoodra wij in de boot hadden plaats genomen, zijn wij naar den treiler geroeid. Toen wij echter zagen, dat ons schip niet dadelijk zonk, heb ik den schipper van de Esquimaux ge raadpleegd om het schip in de naastbij gelegen ha ven, in dit geval Shields, binnen te sleepen. Vier leden van onze bemanning zijn dadelijk met onze boot teruggegaan en hebben door middel van een staaltros de VL 20 met de Esquimaux verbonden, doch nadat wij 5 a 8 mijl gesleept hadden, brak de tros. Andermaal werd de verbinding tot stand ge- WANNEER BE ZOO LANG VER BEIDE BONDGENOOTENWES TELIJKE WIND EN HOOG WA- Aan den zeekant liggen de machtige sleepbooten. De zee is kalm. Men hoort het rhytmisch dreunen der zware machines, die met hun duizenden paar dekrachten aan de op het strand geloopen kolos trekken. Strak spannen zich de geweldige sleeptrossen onder zulk een enorme kracht, welke echter tot nu toe niet in staat bleek te zijn voldoende beweging in het schip te brengen, zoodat het in open water kwam. Zelfs met eigen hulp van het schip men ziet op de foto hierboven het opgegooide water van de schroef, die met volle kracht achteruit slaat mocht het niet gelukken het gewensch- te resultaat te bereiken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 5