Dwars door de Syrische
woestijn*
Een blik in de
toekomst
IN VERGELIJKING MET
VROEGER IS EEN DER
GELIJKE REIS THANS
BIJNA TOT KINDERSPEL
GEWORDEN
BAGDAD. In October.
WEDER een woestijnreis.Het is niet
Je eerste maal, dat ik zoo'n zandzee
doortrek. Reeds driemaal maakte ik
nu den tocht dwars door üe «Syrische woes
tijn, hetzij van het westen naar het oosten,
(zooals thans), hetzij van het oosten naar
het westen. En eiken keer heb ik een ver
betering in de organisatie gezien. Reeds
veie jaren bestaat aen geregelde autobus
dienst van een Engelsche maatschappij,
Nairn. Deze is zonder twijfel uitstekend,
maar duur. Het zijn voornamelijk groot-toe-
risten, die hiervan gebruik maken en dan
Engelschen, daar dezen zoo goed als zeker
zijn in de groote, geriefelijke autobussen van
de Nairn geen „inlanders". Arabieren als
medereizigers te zullen krijgen, iets waar
van Engelschen over het algemeen een
grondigen afkeer hebben.
Nog slechts enkele jaren geleden gingen
menschen, die de Nairn-automobielen te
duur vonden, op zoek naar een gewone
auto, die de woestijnreiszou ondernemen.
Had de chauffeur van zoo'n automobiel vol
doende reizigers, dan ondernam hij den
tocht, die dan voor de passagiers aanmer
kelijk goedkoopér uitkwam dan de reis met
de groote autobussen van den geregelden
dienst, al had men in zulk een kleine auto
mobiel natuurlijk niet dezelfde gemakken.
Verschillende ondernemers, die vroeger met
kleine auto's den woestijntocht onderna
men, hebben zich thans tot een maatschap
pij vereenigd en eveneens zeer groote, uit
stekend ingerichte autobussen aangeschaft,
waarin men twee klassen heeft. De reizigers
eerste klasse zitten vooraan in den autobus,
de reizigers tweede klasse zitten achteraan,
waar ze heerlijk door elkander worden ge
schud, gedurende den tocht over den soms
zeer ongelijken woestijnbodem. Van Bey-
routh over Damascus naar Bagdad komt
de reis eerste klasse op drie Engelsche pond,
dat wordt nog geen twee- en een halve cent
per kilometer.
Deze nieuwe woestijn-autobussen zijn bij
zonder ingericht. Ze hebben o.a. een bijzon
der reservoir voor drinkwater en dit reser
voir wordt met ijs gekoeld. Er is zelfs een
ijskast, waarin reizigers de dranken, die ze
medenemen, flesschen wijn, bier of soda
water, tijdelijk kunnen opbergen, zoodat ze
in de woestijn gelegenheid hebben ijskoud
bier te drinken, wat niet te versmaden valt.
Het water van de autobus staat ter vrije be
schikking van de reizigers en de onderne
mer stelt voor hen zelfs nóg papieren drink-
bekertjes ter beschikking. Voor voedsel
moet men zelf zorgen. Slechts tweemaal on
derweg krijgt men gelegenheid iets te koo-
pen, namelijk ongeveer halfweg, te Roetba,
en te Radami, op Iraksch gebied, waar de
controle der paspoorten plaats heeft. De af
stand van Damascus naar Bagdad bedraagt
870 kilometer, zoo wordt officieel aangege
ven, doch in werkelijkheid is het meer. De
ze 870 kilometer gelden voor het voornaam
ste woestijnspoor, doch dat is thans zooda
nig stuk gereden, dat de meeste chauffeurs
in de eindelooze zandvlakte hun eigen weg
zoeken.
Menschen, voor wie de goedkoope auto
bussen nog te duur zijn, vinden nog wel
een goedkooper gelegenheid. Ze maken de
reis met een vrachtautomobiel. De prijs
hiervoor hangt af van vraag en aanbod.
Wat de passagiers op een vrachtauto beta
len is een eigen verdienste van de chauf
feurs. Zoo'n woestijntocht per vrachtauto-
mobiel is evenwel een niet zeer aangena
me onderneming. Boven op de lading moet
men zich een zit- of ligplaats uitzoeken en
de reis per vrachtautomobiel duurt natuur
lijk veel langer dan die met de sneller loo-
pende autobussen.
Per autobus moet men, inbegrepen enkele
malen een kort oponthoud onderweg voor
controle, rekenen met een reis van goed
vier- en twintig uur.
Het was een der laatste dagen van Sep
tember, dat ik de reis van Damascus naar
Bagdad ondernam en dit was een voordeel.
Te Damascus was de herfst reeds gekomen
en in de woestijn heerschte niet de neer
slaande, ontzettende hitte, die in andere
maanden soms zoo'n tocht tot een marte
ling maakt. Eigenlijk van de warmte ge
leden hebben we nu slechts van tegen den
middag tot enkele uren voor het vallen
van de duisternis.
Een woestijnreis vangt men steeds aan
zeer vroeg in den morgen, als de zon de
nachtkoelte nog niet heeft verjaagd. Wij
vertrokken dan ook van Damascus toen
de rosse gloed van den dageraad nog aan
den hemel draaide. Het eerste gedeelte van
den tocht, enkele tientallen kilometers,
voerde ons nog door vruchtbaar land, tus
schen bebouwde velden en boomgaarden,
waar bananen, sinaasappelen en citroenen
rijpten. Het is nog steeds het water van het
kleine riviertje de Barada, dat hier zegen
brengt, het kleine riviertje, dat spoedig
daarna een droeven dood sterft in het rulle
woestijnzand. Pompen, die door steeds
kringloopende ossen, ezeltjes of kameelen
in beweging worden gebracht, brengen het
water naar boven naar een ingewikkeld
stelsel van bewateringskanaaltjes. Door dit
vruchtbare gebied loopt een uitstekende au-
tomobiclweg, die (en dat was voor mij
nieuw) nog bijna honderd kilometer de
woestijn indringt. Dan echter eindigt hij
plotseling en zijn er niet meer dan de tal
rijke „sporen", die in oostelijke richting
leiden.
In dit gedeelte der woestijn hebben de
automobielen de kameelkaravanen zoo goed
als geheel verdrongen. Niet overal is dit het
geval. Daar, waar de woestijn bestaat uit
hijzonder rul en bewegelijk zand, heeft de
kameel zich kunnen handhaven en zal hij
zich waarschijnlijk nog wel zeer lang hand
haven. De automobiel heeft echter, ten min
ste voor het reizigersvervoer, ook een mede
dinger gekregen. Er bestaat in beide rich
tingen tweemaal per week een vliegdienst
tusschon Damascus en Bagdad. De vlieg
machines volbrengen in vier uur den tocht,
waarover de autobussen ruim vier-en-twin-
tig uren doen.
De woestijnautomobielen volgen niet de
oude karavaanwegen. Automobielen en ka
meelen hebben nu eenmaal verschillende
hindernissen. Terreinen met zeer rul, licht
bewegelijk zand vormen een ernstig be
zwaar voor auto's, echter niet voor kamee
len, wier groote, ronde, platte voetzolen
voor het zand te schijnen gemaakt. Echter
de kameel is veel langzamer. Hij maakt per
dag ongeveer hetzelfde aantal kilometers,
dat een automobiel in de woestijn per uur
kan afleggen, ook al ontwikkelt een auto
in de zandzee natuurlijk niet dezelfde snel
heid als op den weg. Een gemiddelde van
veertig kilometer per uur kan men in de
woestijn als zeer bevredigend beschouwen.
Een afstand van tweehonderd, driehonderd
en meer kilometer zonder een enkelen wa
terput vormt voor een automobiel geen
ernstig bezwaar doch is voor een kameel-
karavaan zoo goed als onoverkomelijk. De
karavaansporen voor kameeltransporten
loopen over groote afstanden dus nimmer
in een rechte lijn, doch gaan steeds van
den eenen waterput naar den anderen, met
vaak sterke afwijkingen van de eigenlijke
reisrichting. Ook de sporen voor het auto-
mobielverkeer loopen niet steeds volkomen
recht. De chauffeurs houden rekening niet
De uitwijzingskwestie tusschen
Nederland en Duitschland.
Nog geen oplossing gevonden
„MOETEN DE BELANGEN VAN
DE VIER NEDERLANDSCHE
FAMILIES IN BERLIJN AAN
EEN PRESTIGE—KWESTIE
WORDEN OPGEOFFERD?"
's Gravenhage. Naar men weet, is in
Berlijn gevestigd de Nederlandsche Burger-
vcreeniging „Hollandia", welke verecniging
tracht voeling te houden met Nederlanders
in de Duitsche hoofdstad en de goede ver
standhouding tusschen Nederland en
Duitschland te bevorderen.
Toen dan ook de Duitsche regeering de
bekende represaillemaatregelen had getrof
fen en naar aanleiding van de uitwijzing
van vier Duitschers uit Nederland, vier wil
lekeurige te Berlijn woonachtige Nederlan
ders aanzegging hadden gekregen, het land
te verlaten, heeft deze verceniging onmid
dellijk overleg, zowel met Duitsche als Ne
derlandsche instanties, gepleegd, met het
doel, intrekking van dit besluit van de
Duitsche regecring te verkrijgen..
De vier uitgewezenen waren allen lid van
Hollandia en het spreekt dus vanzelf, dat de
ze vereeniging bet als haar plicht beschouw-,
de, de belangen dezer vier leden in dit ge
val tot de hare té moeten maken., Boven
dien rezen zeer verontrustende vragen, als:
wanneer zullen nu wij, overige leden van
Hollandia, aan de beurt komen? En zal de
rechtspositie van Nederlanders in Berlijn
thans niet ernstig geschaad worden?
Tot op den dag van heden is het niet ge
lukt voor deze kwestie een bevredigende
oplossing te vinden. Hollandia meende, dat
HOE ZAL HET PRIJSVERSCHIL
ZIJN? VOOR ONGERUST
HEID GEEN REDEN.
Verschillende landen, wier ruilmiddel in de
laatste jaren gedeprecieerd is, evenals thans
de gulden, zagen zich de voordeelen van
deze waardedaling binnen betrekkelijk kor
ten tijd voor een belangrijk deel ontgaan
door ongewenschte prijsstijging in het bin
nenland.
In verband hiermede heeft het A.N.P. aan
een terzake deskundige inlichtingen en ge
gevens verzocht, met betrekking tot het toe
komstige prijsverloop in ons land, speciaal
ten aanzien van de kosten van het levens
onderhoud.
Hoewel de toestand nog te weinig gecon
solideerd is om met eenige kans van sla
gen het toekomstige prijsverloop te kunnen
schetsen, zal toch wel moeten worden aan
genomen, dat op verschillend terrein eenige
prijsstijging zal optreden, vooral met betrek
king tot artikelen, welke als zoodanig of als
grondstoffen geïmporteerd worden. Ander
zijds kan, met inachtneming van de maat
regelen, welke de regeering terstond na het
loslaten van den gouden standaard heeft ge
nomen, worden verwacht, dat de kosten van
het levensonderhoud niet belangrijk
door wijzigingen in het prijspeil zullen wor
den getroffen. De gegrondheid van deze ver
wachting kan blijken uit een vergelijking
van de samenstelling der uitgaven voor le
vensonderhoud met de middelen, welke tot
handhaving van het binnenlandsche prijs
peil ten dienste staan. Uit de voortreffelijke
cijfers van het bureau voor statistiek der ge
meente Amsterdam kan een duidelijk beeld
worden verkregen van de onderlinge ver
houding der verschillende uitgaafposten van
het arbeidersbudget.
In Juni 1936 werden ter dekking van de
kosten van onderstaande levensbehoeften
door een gemiddeld arbeidersgezin de aange
geven percentages van het budget besteed:
Brood, beschuit, koek. gebak 6.06
Grutterswaren 0.63
Kruidenierswaren 2.67
Suiker 2.10
Melk 3.64
Kaas 0.72
Eieren 0.85
Vleesch 4.84
Visch 0.C9
Vetten 5.43
Aardappelen 1.79
Groenten 2.61
Fruit 2.48
in de eerste plaats met de waterputten,
doch met de gesteldheid van den bodem,
doch de afwijkingen zijn over het alge
meen lang zoo groot niet als bij de sporen
voor kameel-karavanen.
Nog slechts enkele tientallen jaren gele
den, voordat de automobiel zijn intocht
hield in de woestijn en voordat de vlieg
machines uitgevonden en tot een zekere
volmaaktheid gebracht waren, werd de
eenige verbinding tusschen Damascus en
Bagdad gevormd door de kameelkaravanen
die over de reis in een gunstig geval onge
veer een maand deden.
Den avond voor mijn vertrek uit Bagdad
was een drager van de woestijn-automobiel
onderneming mijn reisgoed komen afhalen,
dat nog denzelfden avond met het reisgoed
der andere passagiers stevig was vastge
bonden op het dak van den autobus en
daarna met een stuk zeildoek was bedekt.
Voor mijn reisgoed had ik dus onderweg
geen zorg en het eenige, wat ik persoonlijk
bij me had, waren gekookte eieren, brood
en sigaretten, doch in dé ijskast van den
autobus bevonden zich voor mij eenige
flesschen bier, die ik nog te Damascus had
ingeslagen.
De automobielen van den woestijndienst
zijn zeer geriefelijk ingericht. De dwars
staande zetels hebben rugleuningen, die
men laag kan draaien, zoodat deze zetels
bijna tot bedden worden.
In vergelijking met vroeger is zoo'n woes
tijnreis bijna tot kinderspel geworden.
J. K. BREDERODE.
het gewenscht was, dat twee leden der ver
eeniging als haar afgevaardigden de zaak
nog eens met de Nederlandsche regeering
gingen bespreken. De h.h. W. H. A. de Heer
en C. D. Homburg werden daartoe aange
wezen en hebben thans een week in Neder
land vertoefd, gedurende welk verblijf zij
besprekingen hebben gevoerd zoowel op het
ministerie van buitenlandsche zaken, als op
het ministerie van justitie.
In een onderhoud dat een verslaggever
van het A.N.P. met deze heeren heeft gehad,
hebben de afgevaardigden van „Hollandia"
eenige mededeelingen over dén stand van
zaken gedaan.
De heeren hebben den indruk gekregen,
dat de toekomst voor hen, die door het uit-
wijzingsbesluit van de Duitsche regeering
zijn getroffen, weinig rooskleurig is. De hee-
le kwestie komt neer, aldus onze zegslieden,
op een prestigekwestie. Immers de Duit
sche regeering heeft aan haar verzoek aan
de Nederlandsche regeering, een nader on
derzoek in te stellen naar de motieven, die
tot de uitwijzing der vier Duitschers hebben
geleid, het bekende dreigement gekoppeld,
hetwelk voor onze regeering aanleiding was,
op het verzoek tot een dergelijk onderzoek
niet in te gaan.
De Nederlandsche regeering is nog steeds
van meening, dat het eerste woord in deze
kwestie thans door Duitschland moet wor
den gesproken.
De Duitsche regeering daarentegen is, naar
onze zegslieden meenden,, van oordeel, dat
de Nederlandsche regeering ten onrechte
een „beleefde, mededeeling" van een lid van
het Duitsche gezantschap in Den Haag als
een dreigement heeft opgevat en dat zij niet
eerder in onderhandeling kan treden over
deze kwestie, voordat, de Nederlandsche re
geering van haar kant daartoe het initia
tief heeft genomen.
Met allen eerbied voor het stand
punt van onze regeering, hebben
DONDERDAG 8 OCTOBER.
HILVERSUM H 301.5 m.
ORKESTCONCERTEN.
2.30 Omroeporkest.
5.30 Omroeporkest.
PERSBERICHTEN.
8.00 en 11.00 n.m.
GRAMOFOONPLA TEN.
8.00, 10.15, 11.00, 4.35 en 10.30.
ORGELBESPELINGEN.
10.30 v.m. en 7.05 n.m.
GODSDIENSTIGE UITZENDINGEN.
10.00 u. Morgenwijding.
S 0LI8 TEN CON CERTEN.
8.10 Concertgebouworkest met solist.
DANSMUZIEK.
12.00 Kovacs Lajos.
7.35 Dansmuziek.
11.10 Dansmuziek.
LEZINGEN.
6.30 Sportpraatje.
2.00 Causerie „Spel en angst in het Kin
derleven".
4.05 Voor zieken en ouden van dagen.
VOOR DE JEUGD.
4.50 Radio-tooneel voor Kinderen.
de afgevaardigden van „Hollandia"
de Nederlandsche regeering in ern
stige overweging gegeven, of de be
langen van vier Nederlandsche fami
lies in Berlijn moeten worden opge
offerd aan een prestige-kwestie. Het
is hun vaste overtuiging, dat de Duit
sche regeering wel genegen zou zijn
aan een voor de uitgewezenen gun
stige oplossing mede te werken.
Ook zijn zij van meening, dat de Neder-
andsche regeering zich steeds te weinig
leeft ingelaten met de positie van Nederlan
ders in Berlijn. De lieer Homburg lichtte de
ze stelling met eenige voorbeelden toe. Hij
verzekerde, dat zijn vader indertijd na een
22-jarig vei'blijf in Berlijn, genoodzaakt
was, het land te verlaten, omdat tegen hem
driemaal proces-verbaal is opgemaakt.
Het betrof een auto-aanrijding, een be
lastingzaak en een kwestie van ongeoorloof-
BHLVERSUM I 1875 m.
ORKESTCONCERTEN.
12.15 KRO-Orkest.
PERSBERICHTEN.
8.00 en 9.55 n.m.
GRAMOFOONCONCERTEN.
8.00—9.15, 10.00, 10.45 en van 9.45—
11.30 n.m.
GODSDIENSTIGE UITZENDINGEN.
10.15 Morgendienst.
11.30 Godsdienstig halfuur.
4.00 Bijbellezing.
8.15 Evangelisatie-samenkomst.
LEZINGEN.
2.00 Handwerkcursus.
3.15 Vrouwenhalfuur.
6.45 Causerie over Esperanto.
7.15 Journalistiek weekoverzicht.
VOOR DE JEUGD.
5.00 Handenarbeid voor de jeugd.
Uw bijzondere aandacht vraagt:
Hilversum II. AVRO. 8.1010.30 Con
certgebouw Orkest. Walter Gieseking
speelt Mozart en Liszt.
Internationale specialiteiten:
8.50 n.m. Londen Regional. „Cavalcade",
luisterspel van Noel Coward.
de concurrentie. Slechts lichte overtredingen,
maar Nederlanders, die driemaal voor een
dergelijk feit geverbaliseerd zijn, worden nu
eenmaal over de grens gezet. De heer Hom
burg kreeg toen een jaar om zijn zaken te
regelen, hij was fabrikant in oliën en vet
ten en moest toen het land verlaten, terwijl
hem slechts was toegestaan, tien mark mede
te nemen. De zaak van den heer Homburg
Sr. is thans in handen van zijn zoon.
„Ik heb" zoo vertelde de heer Homburg
Jr., „tweemaal een overtreding begaan. Ik
kreeg tien mark boete voor een auto-aanrij
ding en vijftig mark voor oneerlijke con
currentie. Als mijn vrouw nu eens na 7 uur
(sluitingstijd van winkels in Berlijn) inkoo-
pen zou doen, of mijn kinderen zouden er
gens een ruit ingooien, dan zou de Duitsche
regeering volkomen in haar recht zijn, als
ze mij het land uitwees. Het is dan ook vol
strekt niet uitgesloten, dat. dit zou geschie
den." De heeren hebben zich herhaaldelijk af
gevraagd, waarom de Nederlandsche regee
ring nooit aanleiding heeft gezien om der
gelijke gevallen eens met de Duitsche re
geering te bespreken.
Tenslotte vroeg de verslaggever den ac
countant, wions uitwijzing later is ingetrok
ken en voor wien toen de heer Stapels in de
plaats is gekomen, of hij wist, waaraan de
intrekking van dit besluit was toe te schrij
ven.
Het antwoord hierop luidde, dat naar
zijn meening zulks het gevolg is van
stappen, die door een groot concern in Ber
lijn zijn gedaan, waarbij de betrokkene als
accountant in dienst is. Dit concern was
vroeger in Joodsche handen. De huidige di
rectie staat thans voor oen moeilijke belas
tingkwestie en moest bij herhaling een be
roep op den accountant De Heer doen, die
ook onder de vroegere directie bij deze
kwestie was betrokken geweest, üe huidige
directie heeft df Duitsche regeering er op
gewezen, dat zij ernstig benadeeld zou
worden wanneer De Heer het land
zou moeten verlaten. Voor dit ar
gument schijnt de regeering gezwicht te
zijn en zoo gebeurde het, dat een ander
moest worden uitgewezen. De heer Stapels
vertoeft thans nog in Berlijn, omdat een
der uitgewezen Duitschers wegens ziekte
nog in Nederland is. De overige drie uitge
wezenen verblijven thans in ons land.
Tandarts Hess woont op kamers in Den
Haag. Hij mag hier geen practijk uitoefe
nen, omdat hij geen Nederlandsche diplo
ma's heeft en leeft van een kleine, hem
van staatswege verleende, toelage.
De heer van Lith Harrebomee woont in
Gouda. Hij leeft van een pensioen en zou
volgens onze zegslieden wel kans op een
Nederlandsche betrekking hebben. Naar
men zich zal herinneren, werkte hij in Ber
lijn als vertaler op een Nieuwsbureau. De
heer Peters, eens een welgesteld kunsthan
delaar in Berlijn, woont thans in Amster
dam en leeft, evenals de heer Hess, van de
hem van staatswege verstrekte toelage, die
hem niet in staat zal stellen, in ons land
een zaak te vestigen. Zijn vrouw zet den
kunsthandel in Berlijn voort. Er doet zich
hierbij nog een moeiliikbeid voor. De heer
Peters was lid van de Kulturkammer, van
welke instelling alle kunsthandelaren lid
moeten zijn Mevrouw eters is dat niet en
bet is de vraag of zij bet kan worden. De
heeren Homburg en De Heer achtten het
niet uitgesloten, dat het ook mevrouw Pe
ters op den duur onmogelijk zou worden
gemaakt, den kunsthandel in Berlijn te
blijven voortzetten.
„Wij kunnen „Hollandia" weinig hoop
vols mededeelen, als wij haar straks rap
port moeten uitbrengen over onze bespre
kingen in Nederland. Wij hadden echter
ook niet verwacht, met een definitieve op
lossing naar huis te gaan. Het is slechts
onze bedoeling geweest, nogmaals de aan
dacht van de Nederlandsche regeering
voor deze kwestie te vragen en haar de op
vatting van de Nederlandsche kolonie te
Berlijn over te brengen. De Nederlandsche
kolonie blijft van meening, dat aan de
waardigheid van de Nederlandsche regee
ring hef algemeen geen afhreuk mag wor
den gedaan, maar dat het onderhavige ge
schil niet van zoo groot belang is, dat het
bestaan van vier families er aan moet wor
den opgeofferd."
Dranken 0.60
Maaltijden, buitenshuis bereid 1.29
Totaal voeding 36.39
Kleeding 5.49
Schoeisel 1.29
Huishuur 19.81
Gas 1.48
Electriciteit 2.29
Brandstof 1.76
Wasch- en schoonmaakartikelen 1.22
Woninginrichting, huisraad 3.61
Ziekte- en begrafenisgelden, ver
zekeringen £.03
Vereenigingen, dagbladen, tijdschrif
ten 4.62
Rooken 2.01
Ontspanning 3.61
Verkeersmiddelen 2.29
Godsdienst, liefdadigheid, steun 1.95
Studiegelden en leermiddelen 1.35
Lichamelijke verzorging 0.88
Berekende voeding inwonenden en
gasten 0.69
wienstbode, werkster e.a. hulp 0.35
Diversen. 2.89
Naast de bijzondere maatregelen, welke
tegen prijsopdrijving zijn getroffen staan de
regcering nog andere middelen ten dienste,
om stijging van de kosten van het levens
onderhoud te keeren.
De prijzen van vrijwel alle voe
dingsmiddelen worden van over
heidswege door de verschillende
landbouwcrisismaatregelen bein-
vloed. De overheid heeft het derhal
ve in de hand door wijziging van
heffingen en toeslagen stijging van
de prijzen dier artikelen te remmen.
Reeds is bekend gemaakt, dat ten aan
zien van tarwe zoodanige maatregelen zijn
getroffen, dat zekerheid bestaat, dat de
bloemprijs en dus de prijs van het brood,
niet beinvloed wordt door de monetaire
maatregelen. De heffing op de voornaamste
zetmeelen zal evenveel worden verlaagd als
de wereldmarktprijs gestegen is. Hetzelfde
geldt ten aanzien van de crisisheffing op
suiker.
De prijs van de consumptiemelk zal niet
stijgen. De restituties bij uitvoer van kaas
en van eieren zijn verlaagd. Deze restituties
beoogden verhooging van het binnenland
sche prijspeil voor genoemde artikelen. Ver
mindering dier restituties houdt dus stijging
van de prijzen tegen.
Voor een verhooging van de prijzen van
het rundvleesch bestaat geen aanleiding, al
thans niet, zoolang nog geen vee ter markt
komt, dat voor eer belangrijk deel met het
duurder geworden buitenlandsch voeder is
gemest.
Er werken thans maatregelen teneinde
de prijzen van de varkens, welke nog steeds
op een te laag peil stonden, te verhoogen.
Er worden nl. geregeld zware varkens uit
de markt genomen, om de prijzen te stimu-
leeren. Zoo noodig kan hiermede ieder
oogenblik. worden opgehouden. Een onrede
lijke stijging van de prijzen van het var-
kensvleesch behoeft derhalve niet te worden
gevreesd.
In de nieuwe monetaire situatie is geen
aanleiding te zien tot verhooging van de
vischprijzen.
Met terugwerkende kracht vap Maandag
28 September af is de heffing op boter ver
laagd van f 0.85 tot f 0 75 per kg.
De toeslag bij export van aardappelen is
vervallen, zoodat de aardappelprijs ongeveer
op hetzelfde peil blijft als voor het in wer
king treden der monetaire maatregelen.
Wanneer rekening wordt gehouden met
de groote hoeveelheden groenten, die in den
laatsten tijd zijn „doorgedraaid", kan met
reden worden vernacht, dat geen verhoo
ging van de prijzen der groenten zal optre
den. Wellicht zal de te vernietigen hoeveel
heid kleiner worden.
Uit bovenstaande opsomming blijkt, dat
de uitgaven voor voeding vrijwel post voor
polst tegen verhooging zijn veilig gesteld.
Wat het overige budget betreft, zijn in
de eerste plaats maatregelen te verwachten,
welke stijging van den belangrijken post
huren zullen tegengaan.
De prijzen van gas en electriciteit worden
grootendeels door gemeente- of provinciale
besturen bepaald, op wier medewerking tot
het voorkomen van prijsstijging uiteraard
kan worden gerekend
Van de zijde van den brandstoffenhandel
is voorts bekend gemaakt, dat de brandstof
fen tegen normale winterprijzen zullen wor
den verkocht.
De overige posten van het budget zijn
grootendeels van het binnenlandsch prijs
peil in zijn geheel afhankelijk, zoo dus de
reeds besproken kosten niet van beteekenis
verhoogd zullen worden, behoeven ook deze
litgaven geen stijging te vertoonen.
Iets anders is de toestand wel
licht bij de kosten van kleeding en
schoeisel, waarvan de grondstoffen
voor een belangrijk deel van buiten
landsche herkomst zijn. Doch zelfs
voor deze artikelen is de maximaal
te verwachten prijsstijging niet hoo-
ger te stellen dan nog niet één pro
cent van het gehe'ele budget.
De toekomstige ontwikkeling van het bin
nenlandsche prijspeil, waarop het waakza
me oog der regeering bij voortduring gericht
is, kan dus in volle gerustheid worden te-
gemoetgezien.