Dwars door de Syrische woestijn* Een blik in de toekomst IN VERGELIJKING MET VROEGER IS EEN DER GELIJKE REIS THANS BIJNA TOT KINDERSPEL GEWORDEN BAGDAD. In October. WEDER een woestijnreis.Het is niet Je eerste maal, dat ik zoo'n zandzee doortrek. Reeds driemaal maakte ik nu den tocht dwars door üe «Syrische woes tijn, hetzij van het westen naar het oosten, (zooals thans), hetzij van het oosten naar het westen. En eiken keer heb ik een ver betering in de organisatie gezien. Reeds veie jaren bestaat aen geregelde autobus dienst van een Engelsche maatschappij, Nairn. Deze is zonder twijfel uitstekend, maar duur. Het zijn voornamelijk groot-toe- risten, die hiervan gebruik maken en dan Engelschen, daar dezen zoo goed als zeker zijn in de groote, geriefelijke autobussen van de Nairn geen „inlanders". Arabieren als medereizigers te zullen krijgen, iets waar van Engelschen over het algemeen een grondigen afkeer hebben. Nog slechts enkele jaren geleden gingen menschen, die de Nairn-automobielen te duur vonden, op zoek naar een gewone auto, die de woestijnreiszou ondernemen. Had de chauffeur van zoo'n automobiel vol doende reizigers, dan ondernam hij den tocht, die dan voor de passagiers aanmer kelijk goedkoopér uitkwam dan de reis met de groote autobussen van den geregelden dienst, al had men in zulk een kleine auto mobiel natuurlijk niet dezelfde gemakken. Verschillende ondernemers, die vroeger met kleine auto's den woestijntocht onderna men, hebben zich thans tot een maatschap pij vereenigd en eveneens zeer groote, uit stekend ingerichte autobussen aangeschaft, waarin men twee klassen heeft. De reizigers eerste klasse zitten vooraan in den autobus, de reizigers tweede klasse zitten achteraan, waar ze heerlijk door elkander worden ge schud, gedurende den tocht over den soms zeer ongelijken woestijnbodem. Van Bey- routh over Damascus naar Bagdad komt de reis eerste klasse op drie Engelsche pond, dat wordt nog geen twee- en een halve cent per kilometer. Deze nieuwe woestijn-autobussen zijn bij zonder ingericht. Ze hebben o.a. een bijzon der reservoir voor drinkwater en dit reser voir wordt met ijs gekoeld. Er is zelfs een ijskast, waarin reizigers de dranken, die ze medenemen, flesschen wijn, bier of soda water, tijdelijk kunnen opbergen, zoodat ze in de woestijn gelegenheid hebben ijskoud bier te drinken, wat niet te versmaden valt. Het water van de autobus staat ter vrije be schikking van de reizigers en de onderne mer stelt voor hen zelfs nóg papieren drink- bekertjes ter beschikking. Voor voedsel moet men zelf zorgen. Slechts tweemaal on derweg krijgt men gelegenheid iets te koo- pen, namelijk ongeveer halfweg, te Roetba, en te Radami, op Iraksch gebied, waar de controle der paspoorten plaats heeft. De af stand van Damascus naar Bagdad bedraagt 870 kilometer, zoo wordt officieel aangege ven, doch in werkelijkheid is het meer. De ze 870 kilometer gelden voor het voornaam ste woestijnspoor, doch dat is thans zooda nig stuk gereden, dat de meeste chauffeurs in de eindelooze zandvlakte hun eigen weg zoeken. Menschen, voor wie de goedkoope auto bussen nog te duur zijn, vinden nog wel een goedkooper gelegenheid. Ze maken de reis met een vrachtautomobiel. De prijs hiervoor hangt af van vraag en aanbod. Wat de passagiers op een vrachtauto beta len is een eigen verdienste van de chauf feurs. Zoo'n woestijntocht per vrachtauto- mobiel is evenwel een niet zeer aangena me onderneming. Boven op de lading moet men zich een zit- of ligplaats uitzoeken en de reis per vrachtautomobiel duurt natuur lijk veel langer dan die met de sneller loo- pende autobussen. Per autobus moet men, inbegrepen enkele malen een kort oponthoud onderweg voor controle, rekenen met een reis van goed vier- en twintig uur. Het was een der laatste dagen van Sep tember, dat ik de reis van Damascus naar Bagdad ondernam en dit was een voordeel. Te Damascus was de herfst reeds gekomen en in de woestijn heerschte niet de neer slaande, ontzettende hitte, die in andere maanden soms zoo'n tocht tot een marte ling maakt. Eigenlijk van de warmte ge leden hebben we nu slechts van tegen den middag tot enkele uren voor het vallen van de duisternis. Een woestijnreis vangt men steeds aan zeer vroeg in den morgen, als de zon de nachtkoelte nog niet heeft verjaagd. Wij vertrokken dan ook van Damascus toen de rosse gloed van den dageraad nog aan den hemel draaide. Het eerste gedeelte van den tocht, enkele tientallen kilometers, voerde ons nog door vruchtbaar land, tus schen bebouwde velden en boomgaarden, waar bananen, sinaasappelen en citroenen rijpten. Het is nog steeds het water van het kleine riviertje de Barada, dat hier zegen brengt, het kleine riviertje, dat spoedig daarna een droeven dood sterft in het rulle woestijnzand. Pompen, die door steeds kringloopende ossen, ezeltjes of kameelen in beweging worden gebracht, brengen het water naar boven naar een ingewikkeld stelsel van bewateringskanaaltjes. Door dit vruchtbare gebied loopt een uitstekende au- tomobiclweg, die (en dat was voor mij nieuw) nog bijna honderd kilometer de woestijn indringt. Dan echter eindigt hij plotseling en zijn er niet meer dan de tal rijke „sporen", die in oostelijke richting leiden. In dit gedeelte der woestijn hebben de automobielen de kameelkaravanen zoo goed als geheel verdrongen. Niet overal is dit het geval. Daar, waar de woestijn bestaat uit hijzonder rul en bewegelijk zand, heeft de kameel zich kunnen handhaven en zal hij zich waarschijnlijk nog wel zeer lang hand haven. De automobiel heeft echter, ten min ste voor het reizigersvervoer, ook een mede dinger gekregen. Er bestaat in beide rich tingen tweemaal per week een vliegdienst tusschon Damascus en Bagdad. De vlieg machines volbrengen in vier uur den tocht, waarover de autobussen ruim vier-en-twin- tig uren doen. De woestijnautomobielen volgen niet de oude karavaanwegen. Automobielen en ka meelen hebben nu eenmaal verschillende hindernissen. Terreinen met zeer rul, licht bewegelijk zand vormen een ernstig be zwaar voor auto's, echter niet voor kamee len, wier groote, ronde, platte voetzolen voor het zand te schijnen gemaakt. Echter de kameel is veel langzamer. Hij maakt per dag ongeveer hetzelfde aantal kilometers, dat een automobiel in de woestijn per uur kan afleggen, ook al ontwikkelt een auto in de zandzee natuurlijk niet dezelfde snel heid als op den weg. Een gemiddelde van veertig kilometer per uur kan men in de woestijn als zeer bevredigend beschouwen. Een afstand van tweehonderd, driehonderd en meer kilometer zonder een enkelen wa terput vormt voor een automobiel geen ernstig bezwaar doch is voor een kameel- karavaan zoo goed als onoverkomelijk. De karavaansporen voor kameeltransporten loopen over groote afstanden dus nimmer in een rechte lijn, doch gaan steeds van den eenen waterput naar den anderen, met vaak sterke afwijkingen van de eigenlijke reisrichting. Ook de sporen voor het auto- mobielverkeer loopen niet steeds volkomen recht. De chauffeurs houden rekening niet De uitwijzingskwestie tusschen Nederland en Duitschland. Nog geen oplossing gevonden „MOETEN DE BELANGEN VAN DE VIER NEDERLANDSCHE FAMILIES IN BERLIJN AAN EEN PRESTIGE—KWESTIE WORDEN OPGEOFFERD?" 's Gravenhage. Naar men weet, is in Berlijn gevestigd de Nederlandsche Burger- vcreeniging „Hollandia", welke verecniging tracht voeling te houden met Nederlanders in de Duitsche hoofdstad en de goede ver standhouding tusschen Nederland en Duitschland te bevorderen. Toen dan ook de Duitsche regeering de bekende represaillemaatregelen had getrof fen en naar aanleiding van de uitwijzing van vier Duitschers uit Nederland, vier wil lekeurige te Berlijn woonachtige Nederlan ders aanzegging hadden gekregen, het land te verlaten, heeft deze verceniging onmid dellijk overleg, zowel met Duitsche als Ne derlandsche instanties, gepleegd, met het doel, intrekking van dit besluit van de Duitsche regecring te verkrijgen.. De vier uitgewezenen waren allen lid van Hollandia en het spreekt dus vanzelf, dat de ze vereeniging bet als haar plicht beschouw-, de, de belangen dezer vier leden in dit ge val tot de hare té moeten maken., Boven dien rezen zeer verontrustende vragen, als: wanneer zullen nu wij, overige leden van Hollandia, aan de beurt komen? En zal de rechtspositie van Nederlanders in Berlijn thans niet ernstig geschaad worden? Tot op den dag van heden is het niet ge lukt voor deze kwestie een bevredigende oplossing te vinden. Hollandia meende, dat HOE ZAL HET PRIJSVERSCHIL ZIJN? VOOR ONGERUST HEID GEEN REDEN. Verschillende landen, wier ruilmiddel in de laatste jaren gedeprecieerd is, evenals thans de gulden, zagen zich de voordeelen van deze waardedaling binnen betrekkelijk kor ten tijd voor een belangrijk deel ontgaan door ongewenschte prijsstijging in het bin nenland. In verband hiermede heeft het A.N.P. aan een terzake deskundige inlichtingen en ge gevens verzocht, met betrekking tot het toe komstige prijsverloop in ons land, speciaal ten aanzien van de kosten van het levens onderhoud. Hoewel de toestand nog te weinig gecon solideerd is om met eenige kans van sla gen het toekomstige prijsverloop te kunnen schetsen, zal toch wel moeten worden aan genomen, dat op verschillend terrein eenige prijsstijging zal optreden, vooral met betrek king tot artikelen, welke als zoodanig of als grondstoffen geïmporteerd worden. Ander zijds kan, met inachtneming van de maat regelen, welke de regeering terstond na het loslaten van den gouden standaard heeft ge nomen, worden verwacht, dat de kosten van het levensonderhoud niet belangrijk door wijzigingen in het prijspeil zullen wor den getroffen. De gegrondheid van deze ver wachting kan blijken uit een vergelijking van de samenstelling der uitgaven voor le vensonderhoud met de middelen, welke tot handhaving van het binnenlandsche prijs peil ten dienste staan. Uit de voortreffelijke cijfers van het bureau voor statistiek der ge meente Amsterdam kan een duidelijk beeld worden verkregen van de onderlinge ver houding der verschillende uitgaafposten van het arbeidersbudget. In Juni 1936 werden ter dekking van de kosten van onderstaande levensbehoeften door een gemiddeld arbeidersgezin de aange geven percentages van het budget besteed: Brood, beschuit, koek. gebak 6.06 Grutterswaren 0.63 Kruidenierswaren 2.67 Suiker 2.10 Melk 3.64 Kaas 0.72 Eieren 0.85 Vleesch 4.84 Visch 0.C9 Vetten 5.43 Aardappelen 1.79 Groenten 2.61 Fruit 2.48 in de eerste plaats met de waterputten, doch met de gesteldheid van den bodem, doch de afwijkingen zijn over het alge meen lang zoo groot niet als bij de sporen voor kameel-karavanen. Nog slechts enkele tientallen jaren gele den, voordat de automobiel zijn intocht hield in de woestijn en voordat de vlieg machines uitgevonden en tot een zekere volmaaktheid gebracht waren, werd de eenige verbinding tusschen Damascus en Bagdad gevormd door de kameelkaravanen die over de reis in een gunstig geval onge veer een maand deden. Den avond voor mijn vertrek uit Bagdad was een drager van de woestijn-automobiel onderneming mijn reisgoed komen afhalen, dat nog denzelfden avond met het reisgoed der andere passagiers stevig was vastge bonden op het dak van den autobus en daarna met een stuk zeildoek was bedekt. Voor mijn reisgoed had ik dus onderweg geen zorg en het eenige, wat ik persoonlijk bij me had, waren gekookte eieren, brood en sigaretten, doch in dé ijskast van den autobus bevonden zich voor mij eenige flesschen bier, die ik nog te Damascus had ingeslagen. De automobielen van den woestijndienst zijn zeer geriefelijk ingericht. De dwars staande zetels hebben rugleuningen, die men laag kan draaien, zoodat deze zetels bijna tot bedden worden. In vergelijking met vroeger is zoo'n woes tijnreis bijna tot kinderspel geworden. J. K. BREDERODE. het gewenscht was, dat twee leden der ver eeniging als haar afgevaardigden de zaak nog eens met de Nederlandsche regeering gingen bespreken. De h.h. W. H. A. de Heer en C. D. Homburg werden daartoe aange wezen en hebben thans een week in Neder land vertoefd, gedurende welk verblijf zij besprekingen hebben gevoerd zoowel op het ministerie van buitenlandsche zaken, als op het ministerie van justitie. In een onderhoud dat een verslaggever van het A.N.P. met deze heeren heeft gehad, hebben de afgevaardigden van „Hollandia" eenige mededeelingen over dén stand van zaken gedaan. De heeren hebben den indruk gekregen, dat de toekomst voor hen, die door het uit- wijzingsbesluit van de Duitsche regeering zijn getroffen, weinig rooskleurig is. De hee- le kwestie komt neer, aldus onze zegslieden, op een prestigekwestie. Immers de Duit sche regeering heeft aan haar verzoek aan de Nederlandsche regeering, een nader on derzoek in te stellen naar de motieven, die tot de uitwijzing der vier Duitschers hebben geleid, het bekende dreigement gekoppeld, hetwelk voor onze regeering aanleiding was, op het verzoek tot een dergelijk onderzoek niet in te gaan. De Nederlandsche regeering is nog steeds van meening, dat het eerste woord in deze kwestie thans door Duitschland moet wor den gesproken. De Duitsche regeering daarentegen is, naar onze zegslieden meenden,, van oordeel, dat de Nederlandsche regeering ten onrechte een „beleefde, mededeeling" van een lid van het Duitsche gezantschap in Den Haag als een dreigement heeft opgevat en dat zij niet eerder in onderhandeling kan treden over deze kwestie, voordat, de Nederlandsche re geering van haar kant daartoe het initia tief heeft genomen. Met allen eerbied voor het stand punt van onze regeering, hebben DONDERDAG 8 OCTOBER. HILVERSUM H 301.5 m. ORKESTCONCERTEN. 2.30 Omroeporkest. 5.30 Omroeporkest. PERSBERICHTEN. 8.00 en 11.00 n.m. GRAMOFOONPLA TEN. 8.00, 10.15, 11.00, 4.35 en 10.30. ORGELBESPELINGEN. 10.30 v.m. en 7.05 n.m. GODSDIENSTIGE UITZENDINGEN. 10.00 u. Morgenwijding. S 0LI8 TEN CON CERTEN. 8.10 Concertgebouworkest met solist. DANSMUZIEK. 12.00 Kovacs Lajos. 7.35 Dansmuziek. 11.10 Dansmuziek. LEZINGEN. 6.30 Sportpraatje. 2.00 Causerie „Spel en angst in het Kin derleven". 4.05 Voor zieken en ouden van dagen. VOOR DE JEUGD. 4.50 Radio-tooneel voor Kinderen. de afgevaardigden van „Hollandia" de Nederlandsche regeering in ern stige overweging gegeven, of de be langen van vier Nederlandsche fami lies in Berlijn moeten worden opge offerd aan een prestige-kwestie. Het is hun vaste overtuiging, dat de Duit sche regeering wel genegen zou zijn aan een voor de uitgewezenen gun stige oplossing mede te werken. Ook zijn zij van meening, dat de Neder- andsche regeering zich steeds te weinig leeft ingelaten met de positie van Nederlan ders in Berlijn. De lieer Homburg lichtte de ze stelling met eenige voorbeelden toe. Hij verzekerde, dat zijn vader indertijd na een 22-jarig vei'blijf in Berlijn, genoodzaakt was, het land te verlaten, omdat tegen hem driemaal proces-verbaal is opgemaakt. Het betrof een auto-aanrijding, een be lastingzaak en een kwestie van ongeoorloof- BHLVERSUM I 1875 m. ORKESTCONCERTEN. 12.15 KRO-Orkest. PERSBERICHTEN. 8.00 en 9.55 n.m. GRAMOFOONCONCERTEN. 8.00—9.15, 10.00, 10.45 en van 9.45— 11.30 n.m. GODSDIENSTIGE UITZENDINGEN. 10.15 Morgendienst. 11.30 Godsdienstig halfuur. 4.00 Bijbellezing. 8.15 Evangelisatie-samenkomst. LEZINGEN. 2.00 Handwerkcursus. 3.15 Vrouwenhalfuur. 6.45 Causerie over Esperanto. 7.15 Journalistiek weekoverzicht. VOOR DE JEUGD. 5.00 Handenarbeid voor de jeugd. Uw bijzondere aandacht vraagt: Hilversum II. AVRO. 8.1010.30 Con certgebouw Orkest. Walter Gieseking speelt Mozart en Liszt. Internationale specialiteiten: 8.50 n.m. Londen Regional. „Cavalcade", luisterspel van Noel Coward. de concurrentie. Slechts lichte overtredingen, maar Nederlanders, die driemaal voor een dergelijk feit geverbaliseerd zijn, worden nu eenmaal over de grens gezet. De heer Hom burg kreeg toen een jaar om zijn zaken te regelen, hij was fabrikant in oliën en vet ten en moest toen het land verlaten, terwijl hem slechts was toegestaan, tien mark mede te nemen. De zaak van den heer Homburg Sr. is thans in handen van zijn zoon. „Ik heb" zoo vertelde de heer Homburg Jr., „tweemaal een overtreding begaan. Ik kreeg tien mark boete voor een auto-aanrij ding en vijftig mark voor oneerlijke con currentie. Als mijn vrouw nu eens na 7 uur (sluitingstijd van winkels in Berlijn) inkoo- pen zou doen, of mijn kinderen zouden er gens een ruit ingooien, dan zou de Duitsche regeering volkomen in haar recht zijn, als ze mij het land uitwees. Het is dan ook vol strekt niet uitgesloten, dat. dit zou geschie den." De heeren hebben zich herhaaldelijk af gevraagd, waarom de Nederlandsche regee ring nooit aanleiding heeft gezien om der gelijke gevallen eens met de Duitsche re geering te bespreken. Tenslotte vroeg de verslaggever den ac countant, wions uitwijzing later is ingetrok ken en voor wien toen de heer Stapels in de plaats is gekomen, of hij wist, waaraan de intrekking van dit besluit was toe te schrij ven. Het antwoord hierop luidde, dat naar zijn meening zulks het gevolg is van stappen, die door een groot concern in Ber lijn zijn gedaan, waarbij de betrokkene als accountant in dienst is. Dit concern was vroeger in Joodsche handen. De huidige di rectie staat thans voor oen moeilijke belas tingkwestie en moest bij herhaling een be roep op den accountant De Heer doen, die ook onder de vroegere directie bij deze kwestie was betrokken geweest, üe huidige directie heeft df Duitsche regeering er op gewezen, dat zij ernstig benadeeld zou worden wanneer De Heer het land zou moeten verlaten. Voor dit ar gument schijnt de regeering gezwicht te zijn en zoo gebeurde het, dat een ander moest worden uitgewezen. De heer Stapels vertoeft thans nog in Berlijn, omdat een der uitgewezen Duitschers wegens ziekte nog in Nederland is. De overige drie uitge wezenen verblijven thans in ons land. Tandarts Hess woont op kamers in Den Haag. Hij mag hier geen practijk uitoefe nen, omdat hij geen Nederlandsche diplo ma's heeft en leeft van een kleine, hem van staatswege verleende, toelage. De heer van Lith Harrebomee woont in Gouda. Hij leeft van een pensioen en zou volgens onze zegslieden wel kans op een Nederlandsche betrekking hebben. Naar men zich zal herinneren, werkte hij in Ber lijn als vertaler op een Nieuwsbureau. De heer Peters, eens een welgesteld kunsthan delaar in Berlijn, woont thans in Amster dam en leeft, evenals de heer Hess, van de hem van staatswege verstrekte toelage, die hem niet in staat zal stellen, in ons land een zaak te vestigen. Zijn vrouw zet den kunsthandel in Berlijn voort. Er doet zich hierbij nog een moeiliikbeid voor. De heer Peters was lid van de Kulturkammer, van welke instelling alle kunsthandelaren lid moeten zijn Mevrouw eters is dat niet en bet is de vraag of zij bet kan worden. De heeren Homburg en De Heer achtten het niet uitgesloten, dat het ook mevrouw Pe ters op den duur onmogelijk zou worden gemaakt, den kunsthandel in Berlijn te blijven voortzetten. „Wij kunnen „Hollandia" weinig hoop vols mededeelen, als wij haar straks rap port moeten uitbrengen over onze bespre kingen in Nederland. Wij hadden echter ook niet verwacht, met een definitieve op lossing naar huis te gaan. Het is slechts onze bedoeling geweest, nogmaals de aan dacht van de Nederlandsche regeering voor deze kwestie te vragen en haar de op vatting van de Nederlandsche kolonie te Berlijn over te brengen. De Nederlandsche kolonie blijft van meening, dat aan de waardigheid van de Nederlandsche regee ring hef algemeen geen afhreuk mag wor den gedaan, maar dat het onderhavige ge schil niet van zoo groot belang is, dat het bestaan van vier families er aan moet wor den opgeofferd." Dranken 0.60 Maaltijden, buitenshuis bereid 1.29 Totaal voeding 36.39 Kleeding 5.49 Schoeisel 1.29 Huishuur 19.81 Gas 1.48 Electriciteit 2.29 Brandstof 1.76 Wasch- en schoonmaakartikelen 1.22 Woninginrichting, huisraad 3.61 Ziekte- en begrafenisgelden, ver zekeringen £.03 Vereenigingen, dagbladen, tijdschrif ten 4.62 Rooken 2.01 Ontspanning 3.61 Verkeersmiddelen 2.29 Godsdienst, liefdadigheid, steun 1.95 Studiegelden en leermiddelen 1.35 Lichamelijke verzorging 0.88 Berekende voeding inwonenden en gasten 0.69 wienstbode, werkster e.a. hulp 0.35 Diversen. 2.89 Naast de bijzondere maatregelen, welke tegen prijsopdrijving zijn getroffen staan de regcering nog andere middelen ten dienste, om stijging van de kosten van het levens onderhoud te keeren. De prijzen van vrijwel alle voe dingsmiddelen worden van over heidswege door de verschillende landbouwcrisismaatregelen bein- vloed. De overheid heeft het derhal ve in de hand door wijziging van heffingen en toeslagen stijging van de prijzen dier artikelen te remmen. Reeds is bekend gemaakt, dat ten aan zien van tarwe zoodanige maatregelen zijn getroffen, dat zekerheid bestaat, dat de bloemprijs en dus de prijs van het brood, niet beinvloed wordt door de monetaire maatregelen. De heffing op de voornaamste zetmeelen zal evenveel worden verlaagd als de wereldmarktprijs gestegen is. Hetzelfde geldt ten aanzien van de crisisheffing op suiker. De prijs van de consumptiemelk zal niet stijgen. De restituties bij uitvoer van kaas en van eieren zijn verlaagd. Deze restituties beoogden verhooging van het binnenland sche prijspeil voor genoemde artikelen. Ver mindering dier restituties houdt dus stijging van de prijzen tegen. Voor een verhooging van de prijzen van het rundvleesch bestaat geen aanleiding, al thans niet, zoolang nog geen vee ter markt komt, dat voor eer belangrijk deel met het duurder geworden buitenlandsch voeder is gemest. Er werken thans maatregelen teneinde de prijzen van de varkens, welke nog steeds op een te laag peil stonden, te verhoogen. Er worden nl. geregeld zware varkens uit de markt genomen, om de prijzen te stimu- leeren. Zoo noodig kan hiermede ieder oogenblik. worden opgehouden. Een onrede lijke stijging van de prijzen van het var- kensvleesch behoeft derhalve niet te worden gevreesd. In de nieuwe monetaire situatie is geen aanleiding te zien tot verhooging van de vischprijzen. Met terugwerkende kracht vap Maandag 28 September af is de heffing op boter ver laagd van f 0.85 tot f 0 75 per kg. De toeslag bij export van aardappelen is vervallen, zoodat de aardappelprijs ongeveer op hetzelfde peil blijft als voor het in wer king treden der monetaire maatregelen. Wanneer rekening wordt gehouden met de groote hoeveelheden groenten, die in den laatsten tijd zijn „doorgedraaid", kan met reden worden vernacht, dat geen verhoo ging van de prijzen der groenten zal optre den. Wellicht zal de te vernietigen hoeveel heid kleiner worden. Uit bovenstaande opsomming blijkt, dat de uitgaven voor voeding vrijwel post voor polst tegen verhooging zijn veilig gesteld. Wat het overige budget betreft, zijn in de eerste plaats maatregelen te verwachten, welke stijging van den belangrijken post huren zullen tegengaan. De prijzen van gas en electriciteit worden grootendeels door gemeente- of provinciale besturen bepaald, op wier medewerking tot het voorkomen van prijsstijging uiteraard kan worden gerekend Van de zijde van den brandstoffenhandel is voorts bekend gemaakt, dat de brandstof fen tegen normale winterprijzen zullen wor den verkocht. De overige posten van het budget zijn grootendeels van het binnenlandsch prijs peil in zijn geheel afhankelijk, zoo dus de reeds besproken kosten niet van beteekenis verhoogd zullen worden, behoeven ook deze litgaven geen stijging te vertoonen. Iets anders is de toestand wel licht bij de kosten van kleeding en schoeisel, waarvan de grondstoffen voor een belangrijk deel van buiten landsche herkomst zijn. Doch zelfs voor deze artikelen is de maximaal te verwachten prijsstijging niet hoo- ger te stellen dan nog niet één pro cent van het gehe'ele budget. De toekomstige ontwikkeling van het bin nenlandsche prijspeil, waarop het waakza me oog der regeering bij voortduring gericht is, kan dus in volle gerustheid worden te- gemoetgezien.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 7