BINNENLAND Reizigersverkeer bij Woerden hersteld De gulden vast De Zuiderzee-steunwet Felle brand te Beverwijk Een vergeetachtige moeder Spoorwegarbeider door trein gegrepen TEGEMOETKOMING VOLGENS ART 13. ANTWOORD OP DE VRAGEN VAN HET KAMERLID DROP 's-Gravenhage Het tweede-kamer lid Drop had den minister van water staat gevraagd, of het waar is, dat aan Zuiderzeevisschers, o.a. te Urk, die te gemoetkoming ontvangen volgens art. 13 der Zuiderzeesteunwet, indien zij hetzij bij de visscherij, hetzij op andere wijze iets verdienen, een korting wordt opgelegd tengevolge waarvan zij aan tegemoetkoming en verdiensten te zamen niet meer ontvangen 'dan het bedrag, dat hun volgens de normen maximaal aan tegemoetkoming zou toe komen, zoodat meermalen de bedoelde aftrek meer dan 2/3 van het verdiende loon bedraagt. De minister heeft hierop het volgende geantwoord: Een geldelijke tegemoetkoming inge volge art. 13 der Zuiderzeesteunwet kan slechts worden verleend, indien aan den belanghebbende voldoende middelen tot levensonderhoud gaan ontbreken en hij niet in staat is door aanwending van eigen arbeidskracht zich die middelen te verschaffen. Volgens de bepalingen van art. 12 van het Zuiderzeesteunbesluit en art. 7 van het koninklijk besluit in zake geldelijke tegemoetkomingen wordt met een deel der eigen middelen geen rekening gehouden. Het is dan ook min der juist hierbij van een aftrek op het geen den belanghebbende toekomt te spreken.. Voorts gaat de geldelijke tege moetkoming niet te boven het bedrag van inkomsten, dat door de afsluiting van de Zuiderzee aan den belanghebben de wordt onttrokken. Naarmate het ver diende loon hooger wordt, is naar ver houding de uitkeering geringer, hetgeen een kenmerkend verschil is met den toe slag volgens art. 6 der Zuiderzeesteun wet. De regelingen, in de vraag bedoeld, acht de minister in het algemeen bil lijk. Hij kan zich niet verbinden tot het stellen van een algemeenen regel, zooals de heer Drop mede had gevraagd, dat de bedoelde aftrek niet meer zou bedragen dan 25 pet. van het verdiende loon. Ten onrechte wordt vermeend, dat een aftrek tot dit percentage geruimen tijd zou hebben gegolden. Deze aftrek dient voor elk geval te worden vastgesteld, waarbij de hierbovengenoemde bepalingen een milde toepassing vinden. De verhooging van de heffing op bakolie 's-Gravenhage, 8 October. Op vragen van het Tweede-Kamerlid Vos in verband met de verhooging van de heffing op bakolie heeft de minister van Landbouw en Vis scherij als volgt geantwoord: Het is juist, dat de heffing op bakolie is verhoogd van 24 tot 40 cent per K.g. Deze verhooging gold echter niet alleen voor de bakolie, doch evenzeer voor alle andere spijsoliën. Toegegeven kan worden, dat een verhoo ging van heffing op oliën eenige belemme ring kan vormen voor den afzet van ge bakken visch. Eveneens wordt erkend dat deze verhoo ging voor huisvrouwen bezwaar kan opleve ren om visch te bakken. Echter kan niet worden toegegeven, dat deze heffing een onoverkomelijk bezwaar oplevert voor de huisvrouwen om zeevisch te koopen. De verhooging van den prijs door de heffing is niet van dien aard, dat daar door het gebruik van olie voor het genoem de doel aan groote groepen van de bevol king onmogelijk zou worden gemaakt, an derzijds blijft de bereiding van zeevisch op .andere wijze dan door bakken mogelijk. De minister kan niet ontkennen, dat de verhooging van de heffing voor spijsoliën eenigszins een verzwaring van lasten voor het visscherijbedrijf beteekent. Dit kan ech ter voor hem met het oog op de onderlinge prijsverhouding van de verschillende con- sumptievetten geen voldoende aanleiding zijn de mogelijkheid van een geringere hef fing reeds thans is overweging te nemen. De st ij ging van de bloemprijzen Die straks een verhooging der broodprijzen noodzakelijk znllen maken. De gezamenlijke bonden van bakkerspa troons en coöperaties te Haarlem hebben de aandacht van den voorzitter van den Ministerraad gevestigd op de scherpe stij ging van de bloemprijzen in de laatste maanden, welke hooge prijzen, thans f 15.25 bedragende, het onmogelijk maken zonder belangrijke verliezen de broodproductie te onderhouden. Was in verband met die stij ging reeds voor de monetaire maatregelen een broodprijsverhooging noodzakelijk, thans is aan zoodanige verhooging volgens genoem de bonden niet meer te ontkomen, tenzij en hierop wordt in het telegram aangedron gen maatregelen worden genomen, waar door de bloemprijzen ten spoedigste worden verlaagd. EEN BEELD VAN DE ONTZET TENDE CHAOS BIJ WOERDEN; DE WAGONS HANGEN TEGEN EN OVER ELKAAR EN DAAR OVERHEEN LIGT WEER EEN SEINBRUG. NOG EEN TWEEDE LIJK GE VONDEN. MACHINIST MET TE GROOTE SNELHEID GERE DEN? Gistermorgen is het opruimings- werk op het terrein van de spoorweg ramp bij Woerden met groote voort varendheid voortgezet. De spoorwegen hadden zooveel mo gelijk hulpmateriaal naar Woerden gezonden en onafgebroken werd voortgewerkt. In den loop van den ochtend heeft men onder de puinhoopen van de verongelukte treinen een tweede lijk gevonden. Het bleek te zijn de 28-ja- rige J. W. Muylwijk uit Gouda, een zoon van den oud-wethouder P. D. Muylwijk van deze gemeente. De heer Muylwijk was 's middags met zijn verloofde, mej. W. Walrooy. die te Doetinchem woont, naar Arn hem gereisd, om daarna met den laatsten trein naar zijn woonplaats terug te keeren. Men had hem reeds 's avonds thuis verwacht en toen hij niet kwam en men ook niets van hem hoorde, maakte men zich na het bekend worden van het ongeval ern stig ongerust. Het lijk van het slacht offer is voorloopig naar het zieken huis te Woerden overgebracht. Gisterenochtend is het parket, be staande uit de heeren Mr. Quarles van Ufford, officier van justitie en de rechter-commissaris Mr. Altena, op de plaats van den ramp aangeko men om een onderzoek in te stellen. Op last van de justitie is het seinhuis in Woerden verzegeld. Omtrent het spoorwegongeluk bij Woer den wordt nog het volgende gemeld: Wie van plan is een kijkje te gaan ne men op de plaats tussohen Woerden en Harmeien waar het spoorwegongeluk plaats vond, heeft geen gemakkelijken tocht voor den boeg. Het begint al met een geldelijk offer van 5 of 10 et. te voldoen aan den boer over wiens landerijen men zich naar de plaats van de ramp begeeft. Het spreekt wel vanzelf, dat deze boer thans goede zaken maakt, want zeer velen zijn gister naar de plaats des onheils ge baggerd over drassige weiden en pseudo- bruggetjes (meestal is het slechts een plank die in de sloot is gelegd). Over hekken en andere obstakels bereikt men tenslotte den spoorweg. Hier heerscht thans nog groote bedrijvigheid en een onbeschrijfelijke wan orde. Het opruimingswerk van het perso neel der Spoorwegen en het herstellen van telegraaf- en telefoonlijnen is nog in vollen gang. Een der ingenieurs van de Ned. Spoorwegen die toezicht op het werk uit oefende sprak de hoop uit, dat het oprui mingswerk des avonds geëindigd zal zijn. Toen wij ons hieromtrent eenigszins pes simistisch uitlieten, luidde het antwoord: „Och ja, het ziet er niet naar uit, maar je kan nooit weten". Inderdaad het ziet er niet naar uit. Er heerscht hier nog een chaotische toe stand. De eene locomotief heeft zich in den grond gewerkt, wagons zijn uit en op el kaar geschoven en gedeelten van wagons liggen op de spoorbaan of in de beide sloo- ten erlangs. Er zijn twee locomotieven en een hijschkraan voor het opruimingswerk ter plaatse. Met kabels worden de over blijfsels van de wagons aan de locomotie ven verbonden, die dan achteruit stoomen. Het gebeurde echter vaak, dat de kabels onder den zwaren last doorbraken. De ge volgen van deze ramp zijn wel vreeselijk. Behalve de twee slachtoffers is de materi- eele schade buitengewoon groot. Omtrent de oorzaak van het onge val sprak dezelfde ingenieur als zijn oordeel uit, dat deze is toe te schrij ven aan de te groote snelheid, waar mede de machinist/ van de perso nentrein heeft gereden. Deze reed met een. vaart van 90 kilometer, ter wijl ter plaatse slechts een snelheid van 45 K.M. was toegestaan. De post niet beschadigd; 6 van de 7 telefoonverbindingen on klaar. De post voor Rotterdam was in een ge heel intact gebleven wagon geborgen en kon nog 's nachts per auto naar de Maas stad worden doorgezonden. De wagon, waar in zich de post voor Den Haag bevond, was echter gekanteld en het was reeds ochtend voor de inhoud van deze wagon kon wor den bereikt, waarna de ook hier onbescha digd gebleven poststukken om 7 uur per trein naar de residentie konden worden doorgezonden, daar de spoorlijn naar Den Haag vrij was. Bij het ongeluk was helaas ook een groo te telefoonpaal met alle daarop verbonden lijnen vernield, zoodat hef eenigen tijd duur de voor van Woerden uit telefonische ver binding was verkregen. Van de 7 verbindin gen van den telefoondienst in Woerden ble ken er n.1. 6 onklaar te zijn geraakt. Ten slotte slaagde men er in op de laatste lijn via Rotterdam met Utrecht in verbinding te komen. Het reizigersverkeer hersteld. Met ingang van heden is het reizi gersverkeer tusschen Gouda en Utrecht bi] den aanvang van den dienst op de normale wijze hervat. Er wordt ter plaatse van het onge luk over enkel spoor gereden. Ten einde het traject zooveel mogelijk te ontlasten, zullen de z.g. beurstreinen van Rotterdam-Maas naar Amster- dam-W.P. niet rijden en zal ook het goederenverkeer voor alsnog langs anderen weg worden geleid. Gistermiddag is een toeschouwer, die bij het opruimingswerk van het spoorwegonge luk te Woerden stond te kijken, de 43-jarige G. Burger uit Barwoudwaarder, plotseling overleden. Het schijnt, dat de aangerichte verwoestingen hem zoo hebben aangegrepen dat hij een hartverlamming heeftopgeloo- pen,'die hem noodlottig is geworden. DRIE WONINGEN IN VLAMMEN OPGEGAAN. Gistermiddag omstreeks vier uur is een felle brand uitgebroken in een complex van vijf woningen aan den Patersweg te Bever wijk. Het vuur is ontstaan in de woning van den schilder van V. en greep met groote snelheid om zich heen. De brandweer was spoedig aanwezig en tastte den brand met drie stralen aan, doch kon niet verhelpen,' dat drie van de vijf wo ningen geheel uitbrandden. De twee andere huisjes kregen groote schade. De bewoners slaagden er in het grootste gedeelte van den inboedel in veiligheid te brengen. De woningen, die aan verschillende eige naars toebehoorden, waren verzekerd. De oorzaak van den brand is niet bekend. Na een uur hard werken, kon de brand weer inrukken. Een vrachtauto gekraakt Door de tram gegrepen. Gistermiddag is een vrachtauto, die bij de Oosteinderbrug te Hillegom het parkeer terrein aldaar wilde oprijden, door een tram van de N.Z.H.T.M. aangereden. De vrachtauto werd gekraakt tusschen de tram, een betonnen trampaal en den hoogen berm van den weg. De tram ontspoorde, waardoor de dienst eenige uren werd ge stagneerd. De auto werd zoo goed als geheel vernield De chauffeur kreeg snijwonden aan het hoofd. Nadat een verband was gelegd, kon hij per ziekenauto naar zijn woning te Schiedam worden vervoerd. DEPRECIATIE THANS 21% De herstelbeweging voor den gul den zette zich ook gisteren op de wisselmarkt voort. Zoowel het pond als de dollar la gen vrij aanzienlijk beneden den koers van Woensdag. De dollar no teerde 1-87%, zoodat het devaluatie percentage gisteren 2iy2 bedroeg. Van eenige werkzaamheid van het egalisatiefonds viel nog niets te be merken. Baby in een taxi achtergelaten. Een zeldzaam geval van „vergeetachtig heid" zoo daarachter geen andere motie ven gezocht moeten worden werd gister morgen ontdekt door een Amsterdamschen chauffeur van een blokbandtaxi. Deze chauf feur stond met zijn wagen aan de stand plaats Emmastraat, toen uit de richting van het Luthersche diaconessenhuis een dame op hem kwam toeloopen, een goed „inge pakte" baby van naar schatting vijf maan den op haar arm. Zij stapte in den auto en verzocht den chauffeur, die den indruk kreeg, dat zij nogal 'geagiteerd was, haar naar het R.A.I.-gebouw te brengen. Daar aangekomen stapte zij uit, betaalde den rit prijs en verwijderde zich. De chauffeur keek haar even na en ontdekte daarbij dat zij zonder baby was. Onmiddellijk stelde hij in de passagiersruimte een onderzoek in en trof daar het kind rustig op de kussens liggend aan Aangezien de dame nog niet uit het ge zicht was, liep hij haar achterna en wees haar op hetgeen zij vergeten' had. Met een hoogrooden kleur kwam zij naar den wa gen terug en nam onder veel dankbetuigin gen de vergeten baby weer in ontvangst.... Een gefingeerde inbraak? In een perceel aan de Rechtboomsloot te Amsterdam is eenige maanden geleden een inbraak gepleegd, waarbij voor eenige dui zenden guldens aan stoffen is gestolen. De eigenaar was tegen diefstal verzekerd. Eenigen tijd geleden zijn in verband met deze inbraak drie helers aangehouden, en gisteren is de politie opnieuw overgegaan tot de arrestatie van twee personen, o.w. een drukker, die ervan wordt verdacht, dat hij de stoffen uit zijn drukkerij heeft doen ver voeren. De politie van het bureau War- moessraat, die het onderzoek in deze zaak leidt, had reeds geruimen tijd vermoeden, dat hier niet van een diefstal sprake is ge weest, doch dat deze zaak, in verband met de verzekering van de stoffen, door de be langhebbenden pp touw gezet. De politie tracht thans den eigenaar van de partij, die een zwager is van den drukker, op te spo ren, teneinde een en ander tot klaarheid te brengen. Eenige weken na den inbraak werden de gestolen goederen in een perceel aan den Singel in beslag genomen, waarna de ai'res- tatie van de helers is gevolgd. DRONKEN AUTOMOBILIST RIJDT WIELRIJDER AAN. Op den Franschen kampweg, tusschen Hilversum en Bussum is Woensdagavond laat de wielrijder G. S., in Bussoxm woon achtig, door een auto overreden. De man liep een schedelbasisfractuur op en is in zorgelijken toestand naar de Majellastich- ting te Bussum vervoerd. De automobilist de J., eveneens uit Bus sum, die onder invloed van sterken drank verkeerde, had den van rec/hts komenden wielrijder geen voorrang verleend en was na de aanrijding doorgereden. Hij is later in zijn woning gearresteerd en naar Hilversum overgebracht. De ongelukkige was op slag dood. Gistermorgen te ongeveer elf uur heeft op de spoorlijn Ede—Wolfheeze een ernstig on geluk plaats gehad. Op dat oogenblik wa ren ongeveer 40 arbeiders ter plaatse aan het werk, in verband met de electrificatie van deze lijn, toen uit de richting Arnhem een locaal trein, op weg naar het station Ede( naderde. Een der arbeiders, de ongeveer 55- jarige Van Amei'ongen, wonende te Veenen- daal, die dicht langs de spoorlijn in dezelfde richting als de ti'ein reed liep, heeft den naderende trein blijkbaar niet gehoord. De man werd gegrepen en een eindweegs mee gesleurd. De dood trad onmiddellijk in. Het lijk is naar het Julianaziekenhuis te Edp vervoerd. 472e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 12de ljjst Trekking van Donderdag 8 October 1936 Hooge Prijzen f 1000.— 5800 f 400.— 321 5202 19624 20025 f 200.— 441 9761 12996 20049 f 100.— 966 1679 277Q 3153 4544 7286 11680 13874 15560 17034 17038 18368 19439 Prijzen van 70. 3 118 206 210 407 495 504 563 724 748 754 935 943 1003 1066 1160 1197 1304 1411 1654 1744 1874 1885 1886 1896 1940 2181 2303 2391 2476 2496 2602 2660 2728 2744 2760 2788 2889 3087 3103 3265 3393 3499 3718 3834 3841 3858 3945 3988 4056 4163 4169 4440 4525 4626 4677 4725 4733 4746 4790 4858 5022 5281 5318 5409 5477 5566 5722 5982 6084 6144 6210 6227 6337 6377 6401 6510 6563 6565 6635 6682 6740 6942 6971 7185 7192 7459 7615 7704 7727 7730 7739 7771 7799 7873 8062 8120 8191 8247 8332 8435 8477 8498 8588 8594 8646 8728 8858 9031 9183 9261 9590 9637 9655 9671 9755 10008 10123 10140 10205 10270 10433 10672 10711 10957 11022 11082 11180 11393 11463 11709 11726 11798 18885 12021 12244 12252 12324 12355 12485 12533 12597 12613 12656 12779 12875 13066 13103 13164 13498 13556 13632 13672 13817 13952 13994 14048 14052 14059 14114 14210 14229 14230 14532 14576 14628 14707 14794 14848 14912 14992 15047 15125 15142 15184 15190 15196 15205 15231 15349 15479 15545 15546 15664 15750 15832 15846 15968 16095 16126 16231 16288 16317 16331 16384 16415 16538 16694 16892 16893 16959 17130 17318 17333 17385 17411 17444 17535 17541 17609 17651 17794 17822 17899 18022 18028 18108 18220 18289 18313 18363 18432 18435 18494 18707 18710 18791 18793 18927 19077 19157 19360 19470 19541 19566 19580 19675 19734 19737 19797 19883 20256 20351 20600 20620 20648 20798 20840 Nieten 50 61 78 81 100 120 131 214 218 238 300 328 413 447 456 462 465 507 515 568 627 714 727 766 863 881 900 921 1009 1016 1017 1049 1063 1084 1099 1158 1168 1241 1253 1288 1338 1369 1374 1402 1479 1531 1534 1535 1557 1571 1581 1583 1643 1662 1721 1793 1840 1857 1861 1933 1935 1943 1945 1952 1958 1991 1997 2024 2064 2079 2102 2116 2157 2159 2164 2169 2171 2185 2199 2235 2274 2295 2350 2362 2414 2420 2495 2553 2568 2581 2582 2610 2659 2662 2697 2711 2718 2720 2740 2743 2757 2759 2806 2825 2839 2851 2878 2880 2887 2932 2949 2954 2967 3040 3047 3063 3076 3114 3194 3207 3233 3234 3235 3247 3249 3253 3258 3266 3270 3306 3311 3312 3402 3501 3514 3550 3574 3744 3766 3774 3832 3879 3920 3927 3973 3990 4011 4013 4036 4038 4071 4082 4092 4100 4141 4142 4144 4157 4191 4236 4280 4298 4340 4349 4469 4493 4518 4540 4594 4608 4664 4711 4726 4730 4794 4799 4824 4846 4877 4895 4909 4937 4968 5038 5108 5109 5141 5155 5192 5206 5273 5296 5384 5387 5400 5533 5534 5588 5590 5651 5674 5684 5691 5698 5727 5733 5750 5772 5872 5876 5952 5965 6035 6172 6174 6175 6209 6291 6343 6347 6375 6376 6391 6398 6412 6463 6502 6516 6526 6554 6607 6610 6643 6646 6665 6688 6709 6728 6747 6755 6834 6897 6907 6916 6917 6932 6968 6972 6991 7051 7079 7086 7113 7172 7173 7240 7282 7298 7351 7445 7480 7516 7544 7560 7600 7612 7624 7654 7678 7682 7735 7748 7751 7804 7826 7841 7883 7892 7918 7986 7997 8043 8044 8103 8107 8141 8185 8207 8225 8230 8236 8249 8260 8265 8270 8281 8326 8407 8531 8537 8553 8631 8632 8637 8647 8690 8747 8790 8822 8841 8869 8942 8996 9024 9053 9075 9156 9157 9253 9326 9401 9403 9414 9433 9442 9449 9536 9623 9669 9675 9714 9721 9753 9765 9781 9787 9827 9842 9854 9857 9863 9871 9912 9924 9970 9977 9982 10045 10088 10157 10161 10318 10443 10529 10531 10542 10584 10600 10728 10733 10770 10771 10809 10816 10829 10832 10845 10848 10863 10872 10874 10885 10894 10930 10981 11072 11087 11090 11220 11244 11287 11325 11337 11365 11396 11465 11536 11544 11549 11589 11598 11605 11619 1165* 11668 11670 11674 11677 11686 11705 11803 11805 11892 11904 11911 11932 11937 12048 12078 12101 12116 12158 12186 12262 12265 12274 12282 12286 12308 12354 12382 12391 12453 12483 12486 12496 12522 12530 12537 12543 12549 12605 12664 12688 12746 12749 12751 12758 12762 12790 12807 12828 12829 12865 12946 12978 13014 13024 13035 13132 13138 13148 13186 13192 13248 13261 13270 13390 13403 13418 13431 13445 13470 13490 13519 13595 13634 13667 13700 13708 13722 13798 13823 13845 13865 13901 13908 13938 13948 13955 13958 13966 14071 14080 14137 14146 14148 14164 14174 14193 14244 14263 14337 14468 14474 14481 14537 14584 14597 14609 14615 14630 14710 14711 14723 14732 14738 14747 14757 14779 14798 14815 14829 14847 14864 14900 14905 14922 14924 14952 14954 14985 15002 15060 15075 15076 15129 15192 15215 15257 15265 15365 15418 15419 15452 15453 15512 15537 15544 15616 15618 15698 15707 15738 15772 15800 15360 15912 15998 16012 16116 16184 16212 16223 16234 16251 16357 16375 16389 16390 16430 16442 16520 16544 16675 16676 16680 16692 16728 16745 16747 16801 16802 16832 16835 16855 16859 16897 16919 16933 16955 16972 17004 17045 17074 17078 17094 17220 17266 17394 17428 17443 17530 17581 17616 17624 17643 17C79 17687 17711 17760 17801 17816 17817 17819 17824 17863 17886 17976 17979 17980 18014 18015 18018 18129 18149 18161 18192 18219 18230 18239 18249 18264 18269 18271 18282 18296 18311 18324 18361 18395 18401 18431 18447 18458 18475 18483 18484 18495 18524 81552 18615 18621 18699 18717 18722 18756 18761 18780 18911 18945 18962 18968 18989 19038 19042 19064 19076 19116 19205 19208 19313 19354 19357 19367 19414 19445 19460 19637 19700 19710 19714 19723 19744 19776 19821 19898 19916 19920 19965 19999 20013 20014 20072 20200 20247 20257 20375 20392 20404 20452 20469 20534 20590 20767 20769 20773 20777 20809 20813 20829 20862 20866 20914 yerbetering: 5e kl. He lijst 13881 ontbreekt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 8