BINNENLAND
Reizigersverkeer bij
Woerden hersteld
De gulden vast
De Zuiderzee-steunwet
Felle brand te
Beverwijk
Een vergeetachtige
moeder
Spoorwegarbeider
door trein gegrepen
TEGEMOETKOMING VOLGENS
ART 13. ANTWOORD OP DE
VRAGEN VAN HET KAMERLID
DROP
's-Gravenhage Het tweede-kamer
lid Drop had den minister van water
staat gevraagd, of het waar is, dat aan
Zuiderzeevisschers, o.a. te Urk, die te
gemoetkoming ontvangen volgens art.
13 der Zuiderzeesteunwet, indien zij
hetzij bij de visscherij, hetzij op andere
wijze iets verdienen, een korting
wordt opgelegd tengevolge waarvan zij
aan tegemoetkoming en verdiensten te
zamen niet meer ontvangen 'dan het
bedrag, dat hun volgens de normen
maximaal aan tegemoetkoming zou toe
komen, zoodat meermalen de bedoelde
aftrek meer dan 2/3 van het verdiende
loon bedraagt.
De minister heeft hierop het volgende
geantwoord:
Een geldelijke tegemoetkoming inge
volge art. 13 der Zuiderzeesteunwet kan
slechts worden verleend, indien aan den
belanghebbende voldoende middelen tot
levensonderhoud gaan ontbreken en hij
niet in staat is door aanwending van
eigen arbeidskracht zich die middelen te
verschaffen. Volgens de bepalingen van
art. 12 van het Zuiderzeesteunbesluit
en art. 7 van het koninklijk besluit in
zake geldelijke tegemoetkomingen wordt
met een deel der eigen middelen geen
rekening gehouden. Het is dan ook min
der juist hierbij van een aftrek op het
geen den belanghebbende toekomt te
spreken.. Voorts gaat de geldelijke tege
moetkoming niet te boven het bedrag
van inkomsten, dat door de afsluiting
van de Zuiderzee aan den belanghebben
de wordt onttrokken. Naarmate het ver
diende loon hooger wordt, is naar ver
houding de uitkeering geringer, hetgeen
een kenmerkend verschil is met den toe
slag volgens art. 6 der Zuiderzeesteun
wet.
De regelingen, in de vraag bedoeld,
acht de minister in het algemeen bil
lijk. Hij kan zich niet verbinden tot het
stellen van een algemeenen regel, zooals
de heer Drop mede had gevraagd, dat de
bedoelde aftrek niet meer zou bedragen
dan 25 pet. van het verdiende loon. Ten
onrechte wordt vermeend, dat een aftrek
tot dit percentage geruimen tijd zou
hebben gegolden. Deze aftrek dient voor
elk geval te worden vastgesteld, waarbij
de hierbovengenoemde bepalingen een
milde toepassing vinden.
De verhooging van de
heffing op bakolie
's-Gravenhage, 8 October. Op vragen
van het Tweede-Kamerlid Vos in verband
met de verhooging van de heffing op bakolie
heeft de minister van Landbouw en Vis
scherij als volgt geantwoord:
Het is juist, dat de heffing op bakolie is
verhoogd van 24 tot 40 cent per K.g. Deze
verhooging gold echter niet alleen voor de
bakolie, doch evenzeer voor alle andere
spijsoliën.
Toegegeven kan worden, dat een verhoo
ging van heffing op oliën eenige belemme
ring kan vormen voor den afzet van ge
bakken visch.
Eveneens wordt erkend dat deze verhoo
ging voor huisvrouwen bezwaar kan opleve
ren om visch te bakken. Echter kan niet
worden toegegeven, dat deze heffing een
onoverkomelijk bezwaar oplevert voor de
huisvrouwen om zeevisch te koopen.
De verhooging van den prijs door de
heffing is niet van dien aard, dat daar
door het gebruik van olie voor het genoem
de doel aan groote groepen van de bevol
king onmogelijk zou worden gemaakt, an
derzijds blijft de bereiding van zeevisch
op .andere wijze dan door bakken mogelijk.
De minister kan niet ontkennen, dat de
verhooging van de heffing voor spijsoliën
eenigszins een verzwaring van lasten voor
het visscherijbedrijf beteekent. Dit kan ech
ter voor hem met het oog op de onderlinge
prijsverhouding van de verschillende con-
sumptievetten geen voldoende aanleiding
zijn de mogelijkheid van een geringere hef
fing reeds thans is overweging te nemen.
De st ij ging van de
bloemprijzen
Die straks een verhooging der
broodprijzen noodzakelijk znllen
maken.
De gezamenlijke bonden van bakkerspa
troons en coöperaties te Haarlem hebben
de aandacht van den voorzitter van den
Ministerraad gevestigd op de scherpe stij
ging van de bloemprijzen in de laatste
maanden, welke hooge prijzen, thans f 15.25
bedragende, het onmogelijk maken zonder
belangrijke verliezen de broodproductie te
onderhouden. Was in verband met die stij
ging reeds voor de monetaire maatregelen
een broodprijsverhooging noodzakelijk, thans
is aan zoodanige verhooging volgens genoem
de bonden niet meer te ontkomen, tenzij
en hierop wordt in het telegram aangedron
gen maatregelen worden genomen, waar
door de bloemprijzen ten spoedigste worden
verlaagd.
EEN BEELD VAN DE ONTZET TENDE CHAOS BIJ WOERDEN; DE WAGONS HANGEN TEGEN EN
OVER ELKAAR EN DAAR OVERHEEN LIGT WEER EEN SEINBRUG.
NOG EEN TWEEDE LIJK GE
VONDEN. MACHINIST MET
TE GROOTE SNELHEID GERE
DEN?
Gistermorgen is het opruimings-
werk op het terrein van de spoorweg
ramp bij Woerden met groote voort
varendheid voortgezet.
De spoorwegen hadden zooveel mo
gelijk hulpmateriaal naar Woerden
gezonden en onafgebroken werd
voortgewerkt.
In den loop van den ochtend heeft
men onder de puinhoopen van de
verongelukte treinen een tweede lijk
gevonden. Het bleek te zijn de 28-ja-
rige J. W. Muylwijk uit Gouda, een
zoon van den oud-wethouder P. D.
Muylwijk van deze gemeente.
De heer Muylwijk was 's middags
met zijn verloofde, mej. W. Walrooy.
die te Doetinchem woont, naar Arn
hem gereisd, om daarna met den
laatsten trein naar zijn woonplaats
terug te keeren. Men had hem reeds
's avonds thuis verwacht en toen hij
niet kwam en men ook niets van
hem hoorde, maakte men zich na het
bekend worden van het ongeval ern
stig ongerust. Het lijk van het slacht
offer is voorloopig naar het zieken
huis te Woerden overgebracht.
Gisterenochtend is het parket, be
staande uit de heeren Mr. Quarles
van Ufford, officier van justitie en
de rechter-commissaris Mr. Altena,
op de plaats van den ramp aangeko
men om een onderzoek in te stellen.
Op last van de justitie is het seinhuis
in Woerden verzegeld.
Omtrent het spoorwegongeluk bij Woer
den wordt nog het volgende gemeld:
Wie van plan is een kijkje te gaan ne
men op de plaats tussohen Woerden en
Harmeien waar het spoorwegongeluk
plaats vond, heeft geen gemakkelijken
tocht voor den boeg. Het begint al met een
geldelijk offer van 5 of 10 et. te voldoen
aan den boer over wiens landerijen men
zich naar de plaats van de ramp begeeft.
Het spreekt wel vanzelf, dat deze boer
thans goede zaken maakt, want zeer velen
zijn gister naar de plaats des onheils ge
baggerd over drassige weiden en pseudo-
bruggetjes (meestal is het slechts een plank
die in de sloot is gelegd). Over hekken en
andere obstakels bereikt men tenslotte den
spoorweg. Hier heerscht thans nog groote
bedrijvigheid en een onbeschrijfelijke wan
orde. Het opruimingswerk van het perso
neel der Spoorwegen en het herstellen van
telegraaf- en telefoonlijnen is nog in vollen
gang. Een der ingenieurs van de Ned.
Spoorwegen die toezicht op het werk uit
oefende sprak de hoop uit, dat het oprui
mingswerk des avonds geëindigd zal zijn.
Toen wij ons hieromtrent eenigszins pes
simistisch uitlieten, luidde het antwoord:
„Och ja, het ziet er niet naar uit, maar je
kan nooit weten".
Inderdaad het ziet er niet naar uit.
Er heerscht hier nog een chaotische toe
stand. De eene locomotief heeft zich in den
grond gewerkt, wagons zijn uit en op el
kaar geschoven en gedeelten van wagons
liggen op de spoorbaan of in de beide sloo-
ten erlangs. Er zijn twee locomotieven en
een hijschkraan voor het opruimingswerk
ter plaatse. Met kabels worden de over
blijfsels van de wagons aan de locomotie
ven verbonden, die dan achteruit stoomen.
Het gebeurde echter vaak, dat de kabels
onder den zwaren last doorbraken. De ge
volgen van deze ramp zijn wel vreeselijk.
Behalve de twee slachtoffers is de materi-
eele schade buitengewoon groot.
Omtrent de oorzaak van het onge
val sprak dezelfde ingenieur als zijn
oordeel uit, dat deze is toe te schrij
ven aan de te groote snelheid, waar
mede de machinist/ van de perso
nentrein heeft gereden. Deze reed
met een. vaart van 90 kilometer, ter
wijl ter plaatse slechts een snelheid
van 45 K.M. was toegestaan.
De post niet beschadigd; 6 van
de 7 telefoonverbindingen on
klaar.
De post voor Rotterdam was in een ge
heel intact gebleven wagon geborgen en
kon nog 's nachts per auto naar de Maas
stad worden doorgezonden. De wagon, waar
in zich de post voor Den Haag bevond, was
echter gekanteld en het was reeds ochtend
voor de inhoud van deze wagon kon wor
den bereikt, waarna de ook hier onbescha
digd gebleven poststukken om 7 uur per
trein naar de residentie konden worden
doorgezonden, daar de spoorlijn naar Den
Haag vrij was.
Bij het ongeluk was helaas ook een groo
te telefoonpaal met alle daarop verbonden
lijnen vernield, zoodat hef eenigen tijd duur
de voor van Woerden uit telefonische ver
binding was verkregen. Van de 7 verbindin
gen van den telefoondienst in Woerden ble
ken er n.1. 6 onklaar te zijn geraakt. Ten
slotte slaagde men er in op de laatste lijn
via Rotterdam met Utrecht in verbinding
te komen.
Het reizigersverkeer hersteld.
Met ingang van heden is het reizi
gersverkeer tusschen Gouda en
Utrecht bi] den aanvang van den
dienst op de normale wijze hervat.
Er wordt ter plaatse van het onge
luk over enkel spoor gereden. Ten
einde het traject zooveel mogelijk te
ontlasten, zullen de z.g. beurstreinen
van Rotterdam-Maas naar Amster-
dam-W.P. niet rijden en zal ook het
goederenverkeer voor alsnog langs
anderen weg worden geleid.
Gistermiddag is een toeschouwer, die bij
het opruimingswerk van het spoorwegonge
luk te Woerden stond te kijken, de 43-jarige
G. Burger uit Barwoudwaarder, plotseling
overleden. Het schijnt, dat de aangerichte
verwoestingen hem zoo hebben aangegrepen
dat hij een hartverlamming heeftopgeloo-
pen,'die hem noodlottig is geworden.
DRIE WONINGEN IN VLAMMEN
OPGEGAAN.
Gistermiddag omstreeks vier uur is een
felle brand uitgebroken in een complex van
vijf woningen aan den Patersweg te Bever
wijk. Het vuur is ontstaan in de woning van
den schilder van V. en greep met groote
snelheid om zich heen.
De brandweer was spoedig aanwezig en
tastte den brand met drie stralen aan, doch
kon niet verhelpen,' dat drie van de vijf wo
ningen geheel uitbrandden.
De twee andere huisjes kregen groote
schade.
De bewoners slaagden er in het grootste
gedeelte van den inboedel in veiligheid te
brengen.
De woningen, die aan verschillende eige
naars toebehoorden, waren verzekerd.
De oorzaak van den brand is niet bekend.
Na een uur hard werken, kon de brand
weer inrukken.
Een vrachtauto gekraakt
Door de tram gegrepen.
Gistermiddag is een vrachtauto, die bij
de Oosteinderbrug te Hillegom het parkeer
terrein aldaar wilde oprijden, door een
tram van de N.Z.H.T.M. aangereden. De
vrachtauto werd gekraakt tusschen de
tram, een betonnen trampaal en den hoogen
berm van den weg. De tram ontspoorde,
waardoor de dienst eenige uren werd ge
stagneerd.
De auto werd zoo goed als geheel vernield
De chauffeur kreeg snijwonden aan het
hoofd. Nadat een verband was gelegd, kon
hij per ziekenauto naar zijn woning te
Schiedam worden vervoerd.
DEPRECIATIE THANS 21%
De herstelbeweging voor den gul
den zette zich ook gisteren op de
wisselmarkt voort.
Zoowel het pond als de dollar la
gen vrij aanzienlijk beneden den
koers van Woensdag. De dollar no
teerde 1-87%, zoodat het devaluatie
percentage gisteren 2iy2 bedroeg.
Van eenige werkzaamheid van het
egalisatiefonds viel nog niets te be
merken.
Baby in een taxi achtergelaten.
Een zeldzaam geval van „vergeetachtig
heid" zoo daarachter geen andere motie
ven gezocht moeten worden werd gister
morgen ontdekt door een Amsterdamschen
chauffeur van een blokbandtaxi. Deze chauf
feur stond met zijn wagen aan de stand
plaats Emmastraat, toen uit de richting van
het Luthersche diaconessenhuis een dame
op hem kwam toeloopen, een goed „inge
pakte" baby van naar schatting vijf maan
den op haar arm. Zij stapte in den auto en
verzocht den chauffeur, die den indruk
kreeg, dat zij nogal 'geagiteerd was, haar
naar het R.A.I.-gebouw te brengen. Daar
aangekomen stapte zij uit, betaalde den rit
prijs en verwijderde zich. De chauffeur keek
haar even na en ontdekte daarbij dat zij
zonder baby was. Onmiddellijk stelde hij in
de passagiersruimte een onderzoek in en
trof daar het kind rustig op de kussens
liggend aan
Aangezien de dame nog niet uit het ge
zicht was, liep hij haar achterna en wees
haar op hetgeen zij vergeten' had. Met een
hoogrooden kleur kwam zij naar den wa
gen terug en nam onder veel dankbetuigin
gen de vergeten baby weer in ontvangst....
Een gefingeerde inbraak?
In een perceel aan de Rechtboomsloot te
Amsterdam is eenige maanden geleden een
inbraak gepleegd, waarbij voor eenige dui
zenden guldens aan stoffen is gestolen. De
eigenaar was tegen diefstal verzekerd.
Eenigen tijd geleden zijn in verband met
deze inbraak drie helers aangehouden, en
gisteren is de politie opnieuw overgegaan tot
de arrestatie van twee personen, o.w. een
drukker, die ervan wordt verdacht, dat hij
de stoffen uit zijn drukkerij heeft doen ver
voeren. De politie van het bureau War-
moessraat, die het onderzoek in deze zaak
leidt, had reeds geruimen tijd vermoeden,
dat hier niet van een diefstal sprake is ge
weest, doch dat deze zaak, in verband met
de verzekering van de stoffen, door de be
langhebbenden pp touw gezet. De politie
tracht thans den eigenaar van de partij, die
een zwager is van den drukker, op te spo
ren, teneinde een en ander tot klaarheid te
brengen.
Eenige weken na den inbraak werden de
gestolen goederen in een perceel aan den
Singel in beslag genomen, waarna de ai'res-
tatie van de helers is gevolgd.
DRONKEN AUTOMOBILIST RIJDT
WIELRIJDER AAN.
Op den Franschen kampweg, tusschen
Hilversum en Bussum is Woensdagavond
laat de wielrijder G. S., in Bussoxm woon
achtig, door een auto overreden. De man
liep een schedelbasisfractuur op en is in
zorgelijken toestand naar de Majellastich-
ting te Bussum vervoerd.
De automobilist de J., eveneens uit Bus
sum, die onder invloed van sterken drank
verkeerde, had den van rec/hts komenden
wielrijder geen voorrang verleend en was na
de aanrijding doorgereden. Hij is later in
zijn woning gearresteerd en naar Hilversum
overgebracht.
De ongelukkige was op slag dood.
Gistermorgen te ongeveer elf uur heeft op
de spoorlijn Ede—Wolfheeze een ernstig on
geluk plaats gehad. Op dat oogenblik wa
ren ongeveer 40 arbeiders ter plaatse aan
het werk, in verband met de electrificatie
van deze lijn, toen uit de richting Arnhem
een locaal trein, op weg naar het station Ede(
naderde. Een der arbeiders, de ongeveer 55-
jarige Van Amei'ongen, wonende te Veenen-
daal, die dicht langs de spoorlijn in dezelfde
richting als de ti'ein reed liep, heeft den
naderende trein blijkbaar niet gehoord. De
man werd gegrepen en een eindweegs mee
gesleurd. De dood trad onmiddellijk in. Het
lijk is naar het Julianaziekenhuis te Edp
vervoerd.
472e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse, 12de ljjst
Trekking van Donderdag 8 October 1936
Hooge Prijzen
f 1000.— 5800
f 400.— 321 5202 19624 20025
f 200.— 441 9761 12996 20049
f 100.— 966 1679 277Q 3153 4544 7286 11680
13874
15560
17034
17038
18368
19439
Prijzen van 70.
3
118
206
210
407
495
504
563
724
748
754
935
943
1003
1066
1160
1197
1304
1411
1654
1744
1874
1885
1886
1896
1940
2181
2303
2391
2476
2496
2602
2660
2728
2744
2760
2788
2889
3087
3103
3265
3393
3499
3718
3834
3841
3858
3945
3988
4056
4163
4169
4440
4525
4626
4677
4725
4733
4746
4790
4858
5022
5281
5318
5409
5477
5566
5722
5982
6084
6144
6210
6227
6337
6377
6401
6510
6563
6565
6635
6682
6740
6942
6971
7185
7192
7459
7615
7704
7727
7730
7739
7771
7799
7873
8062
8120
8191
8247
8332
8435
8477
8498
8588
8594
8646
8728
8858
9031
9183
9261
9590
9637
9655
9671
9755
10008
10123
10140
10205
10270
10433
10672
10711
10957
11022
11082
11180
11393
11463
11709
11726
11798
18885
12021
12244
12252
12324
12355
12485
12533
12597
12613
12656
12779
12875
13066
13103
13164
13498
13556
13632
13672
13817
13952
13994
14048
14052
14059
14114
14210
14229
14230
14532
14576
14628
14707
14794
14848
14912
14992
15047
15125
15142
15184
15190
15196
15205
15231
15349
15479
15545
15546
15664
15750
15832
15846
15968
16095
16126
16231
16288
16317
16331
16384
16415
16538
16694
16892
16893
16959
17130
17318
17333
17385
17411
17444
17535
17541
17609
17651
17794
17822
17899
18022
18028
18108
18220
18289
18313
18363
18432
18435
18494
18707
18710
18791
18793
18927
19077
19157
19360
19470
19541
19566
19580
19675
19734
19737
19797
19883
20256
20351
20600
20620
20648
20798
20840
Nieten
50
61
78
81
100
120
131
214
218
238
300
328
413
447
456
462
465
507
515
568
627
714
727
766
863
881
900
921
1009
1016
1017
1049
1063
1084
1099
1158
1168
1241
1253
1288
1338
1369
1374
1402
1479
1531
1534
1535
1557
1571
1581
1583
1643
1662
1721
1793
1840
1857
1861
1933
1935
1943
1945
1952
1958
1991
1997
2024
2064
2079
2102
2116
2157
2159
2164
2169
2171
2185
2199
2235
2274
2295
2350
2362
2414
2420
2495
2553
2568
2581
2582
2610
2659
2662
2697
2711
2718
2720
2740
2743
2757
2759
2806
2825
2839
2851
2878
2880
2887
2932
2949
2954
2967
3040
3047
3063
3076
3114
3194
3207
3233
3234
3235
3247
3249
3253
3258
3266
3270
3306
3311
3312
3402
3501
3514
3550
3574
3744
3766
3774
3832
3879
3920
3927
3973
3990
4011
4013
4036
4038
4071
4082
4092
4100
4141
4142
4144
4157
4191
4236
4280
4298
4340
4349
4469
4493
4518
4540
4594
4608
4664
4711
4726
4730
4794
4799
4824
4846
4877
4895
4909
4937
4968
5038
5108
5109
5141
5155
5192
5206
5273
5296
5384
5387
5400
5533
5534
5588
5590
5651
5674
5684
5691
5698
5727
5733
5750
5772
5872
5876
5952
5965
6035
6172
6174
6175
6209
6291
6343
6347
6375
6376
6391
6398
6412
6463
6502
6516
6526
6554
6607
6610
6643
6646
6665
6688
6709
6728
6747
6755
6834
6897
6907
6916
6917
6932
6968
6972
6991
7051
7079
7086
7113
7172
7173
7240
7282
7298
7351
7445
7480
7516
7544
7560
7600
7612
7624
7654
7678
7682
7735
7748
7751
7804
7826
7841
7883
7892
7918
7986
7997
8043
8044
8103
8107
8141
8185
8207
8225
8230
8236
8249
8260
8265
8270
8281
8326
8407
8531
8537
8553
8631
8632
8637
8647
8690
8747
8790
8822
8841
8869
8942
8996
9024
9053
9075
9156
9157
9253
9326
9401
9403
9414
9433
9442
9449
9536
9623
9669
9675
9714
9721
9753
9765
9781
9787
9827
9842
9854
9857
9863
9871
9912
9924
9970
9977
9982
10045
10088
10157
10161
10318
10443
10529
10531
10542
10584
10600
10728
10733
10770
10771
10809
10816
10829
10832
10845
10848
10863
10872
10874
10885
10894
10930
10981
11072
11087
11090
11220
11244
11287
11325
11337
11365
11396
11465
11536
11544
11549
11589
11598
11605
11619
1165* 11668
11670
11674
11677
11686
11705
11803
11805
11892
11904
11911
11932
11937
12048
12078
12101
12116
12158
12186
12262
12265
12274
12282
12286
12308
12354
12382
12391
12453
12483
12486
12496
12522
12530
12537
12543
12549
12605
12664
12688
12746
12749
12751
12758
12762
12790
12807
12828
12829
12865
12946
12978
13014
13024
13035
13132
13138
13148
13186
13192
13248 13261
13270
13390
13403
13418
13431
13445
13470
13490
13519
13595
13634
13667
13700
13708
13722
13798
13823
13845
13865
13901
13908
13938
13948
13955
13958
13966
14071
14080
14137
14146
14148
14164
14174
14193
14244
14263
14337
14468
14474
14481
14537
14584
14597
14609
14615
14630
14710
14711
14723
14732
14738
14747
14757
14779
14798
14815
14829
14847
14864
14900
14905
14922
14924
14952
14954
14985
15002
15060
15075
15076 15129
15192
15215
15257
15265
15365
15418
15419
15452
15453
15512
15537
15544
15616
15618
15698
15707
15738
15772
15800
15360
15912
15998
16012
16116
16184
16212
16223
16234
16251
16357
16375
16389
16390
16430
16442
16520
16544
16675
16676
16680
16692
16728
16745
16747
16801
16802
16832
16835
16855
16859
16897
16919
16933
16955
16972
17004
17045
17074
17078
17094
17220
17266
17394
17428
17443
17530
17581
17616
17624
17643
17C79
17687
17711
17760
17801
17816
17817
17819
17824
17863
17886
17976
17979
17980
18014
18015
18018
18129
18149
18161
18192
18219
18230
18239
18249
18264
18269
18271
18282
18296
18311
18324
18361
18395
18401
18431
18447
18458
18475
18483
18484
18495
18524
81552
18615
18621
18699
18717
18722
18756
18761
18780
18911
18945
18962
18968
18989
19038
19042
19064
19076
19116
19205
19208
19313
19354
19357
19367
19414
19445
19460
19637
19700 19710
19714
19723
19744
19776
19821
19898
19916
19920
19965
19999
20013
20014
20072
20200 20247
20257
20375
20392
20404
20452
20469
20534 20590 20767 20769
20773
20777
20809
20813
20829
20862
20866
20914
yerbetering: 5e
kl. He lijst
13881 ontbreekt.