Bjorkvall op Schiphol KIJKEN is KOOPEN bij CHECK DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Engeland wapent zich Geen onderhandelingen met Madrid Buifenlandsch Vreedzame verovering van Noord-China Overzicht Zal het Fransche kabinet ten val worden gebracht? Groote petroleum- België los van Frankrijk WOENSDAG U OCTOBER 1936. 80e Jaargang. No. 19086. Uitgave der N.V. v.h. Trapman Co. Schogen. ivl'oiirtint Zweedsch vlieger vertelt van zijn Qceaanvlucht noodlanding veroorzaakt door mankement aan de schroef. - oceaanvluchten kunnen „volmaakt veilig" ZIJN. Amsterdam, 13 October. Gistermiddag jte ongeveer half vijf landde op Schiphol het ;uit Londen komende Zweedsche Viking- Cvliegtuig S.-F.Y.R., eigendom van het Stock- Lolmsche dagblad „Stockholm Tidningen", en plaats biedend aan drie personen, aan Jjoord waarvan zich de Zweedsche oceaan- vlieger Kurt Bjorkvall bevond. Zooals men Uveet vertrok Bjorkvall verleden week met pen vliegtuig uit New York met de bedoe- üing een non-stopvlucht naar Stockholm te jnaken. Op korten afstand van de Iersche Jiust zag hij zich echter gedwongen, boven Zee te dalen en hij dankt zijn leven slechts aan een Fransche trawler, die zich in de buurt bevond en die den -vlieger kon oppik ken, waarbij het toestel echter verloren ging. In het restaurant van Schiphol zit Bjork vall tegenover ons, een forsche jonge kerel, blond en met een prettig open gezicht, ge kleed in een sportief grijs colbertcostuum, dat hij blijkbaar in Londen heeft aange schaft. Aanvankelijk zou hij reeds gister morgen per Iv.L.M. uit Londen zijn gekomen jom dan met de lijn-machine verder te vlie gen naar Stockholm, doch hij heëft er den voorkeur aan gegeven, mee te reizen met het sportvliegtuig, waarmede zijn vrienden hem naar Engeland tegemoet waren gereisd en dat hem heden naar het Stockholmsche Vliegveld Bromma zal brengen. „Ja, het is jammer, dat ik zoo dichtbij het doel de reis moest opgeven, met nog voldoen de benzine aan boord voor acht vliegux-en, waarmee ik gemakkelijk Stockholm had kunnen halen En Bjorkvall legt ons uit, hoe prachtig machine, motor en instrumenten zich gehou den hebben. Hij is vol lof over de Bellanca Pacemaker, die helaas verloren is gegaan. Aanvankelijk plaats biedend aan zeven personen, was zij voor dit doel zoodanig met benzinetanks volgebouwd, dat er twee zitplaatsen in over waren gebleven. Uitmuntend voldaan had ook de 420 p.k. Wasp junior-motor, die het vliegtuig een snelheid van 140 a 145 mijl per uur kon geven. En toen des nachts, op ongeveer 80 mijl afstands van de Iersche kust de motor raar ging doen, dikke rookwolken en vlam men eruit kwamen, had Bjorkvall dan ook niet dadelijk kunnen zien, wat er aan man keerde, maar in ieder geval bleek het hem raadzaam, te landen. Achteraf is het hem gebleken, dat de motor vermoedelijk heet is geloopen tengevolge van een mankement aan de schroef, die, zooals dat bij moderne vliegtuigen gebruikelijk is, een verstelbare spoed had. Tijdens de vlucht, toen Bjorkvall gerui- men tijd met kleine spoed had gevlogen, en hij weer op grooten spoed wilde overgaan, bleek hem, dat de stuurinrichting, waarmede de onderlinge hoek tusschen de schroefbla den versteld wordt, niet functionneerde, zoodat hij gedurende de geheele verdere vlucht op ltleine spoed moest blijven vlie gen, waardoor de motor een te hoog toeren tal ging maken en zijn snelheid bovendien terugliep tot circa 110 mijl per uur. Geduren de den tocht had Bjorkvall reeds eerder te kampen gehad met sneewstormen en ijsaf- zeting, en een zeer groot gedeelte had hij moeten blindvliegen. Boven volle zee gedaald. Toen hij zich tenslotte boven volle zee tot dalen gedwongen zag, bespeurde hij de lichten van een schip, in welks nabijheid hij met zijn machine op het water neerkwam. Het was een ruwe zee, en de neus van het toestel met den zwaren motor erin, dook onmiddellijk onder water. Gelukkig bleef de machine op haar vleu gels drijven en zag de Zweed kans, met een reddingsvest aan door het raampje van de cockpit op- den vleugel te klimmen, juist voordat de cockpit onder water dook. Op de woelige zee maakte Bjorkvall een spannend half uurtje door, alvorens de Fran sche visschers hem kwamen redden en aan boord brachten van hun trawler, waar hij met de grootste gastvrijheid ontvangen werd. De visschers probeerden nog het vliegtuig bp sleeptouw te nemen, maar de hooge gol ven beukten het wrak der machine, waar steeds grootere stukken van afvlogen, zoodat men de Bellanca tenslotte maar prijs gaf. Wij vroegen Bjorkvall wat er van waai "was, dat hij in New York een dame zou heb ben achtergelaten, die hij beloofd had, te zullen meenemen. Zijn oogen beginnen even ondeugend te schitteren. „Inderdaad", bevestigt hij, „baronnes von Blixen Finnicker is de echtgenoote van een goede kennis van mij uit West-Afrika, en 't was haar beloofd, dat zij de vlucht met mij zou mogen meemaken mits ik den tocht, wat aanvankelijk de bedoeling was, in Au gustus had gemaakt. Bij de weersgesteldheid, die ik nu kon verwachten, achtte ik het niet verantwoord, een passagier mee te nemen, en aangezien ik wist, dat zij in elk geval meewilde, startte ik, voordat zij er op ver dacht was." Bjorkvall had zoowel een radio-compas als "een kortegolf-ontvanger aan boord. Met geen ^an beide instrumenten was hij echter ver- „ALLEEN ALS WIJ STERK ZIJN KUNNEN WIJ ANDEREN BE SCHERMEN." De eerste lord der admiraliteit, Sir Samuel Hoare, heeft gisteren in een te Edinburgh gehouden redevoering de defensie van het Brilsche Imperi um besproken, bezien uit het oogpunt van samenwerking tusschen de ver schillende defensiediensten. Sir Samuel begon met een opsomming van de voornaamste eischen van het defen sie-programma, welke zijn; veiligheid van de verbindingswegen over zee, bescherming van de Engelsche kust tegen iederen aan val en verdediging van de basis en gebie den van het Imperium. Hierboven Bjorkvall met barones von Blixin Finicker die aanvankelijk de vlucht mee zou maken, doch door de slechte weersgesteldheid startte de Zweedsche vlie ger voordat zij er op verdacht was. trouwd en naar zijn zeggen, hadden zij zeer slecht voldaan, had hij er althans weinig aan gehad. De geheele onderneming schijnt door het reeds genoemde dagblad „Stockholms Tid ningen" te zijn gefinancierd, welk blad recht had op de artikelen, die Bjorkvall over zijn vlucht zou schrijven. De vlieger heeft reeds vaker lange af- standsvluchten gemaakt, o.a. naar West- en Zuid-Afrika. In Zweden bezatjiij een aantal verkeers vliegtuigen, waarmede hij particuliere dien sten onderhield en een soort lucht-taxi-on- derneming exploiteerde. Indien men hem hiertoe in de gelegenheid stelt, wil hij, naar hij ons verzekerde, nog maals een poging wagen om den Oceaan over te steken. Naar aanléiding van deze opmerking vroe gen wij hem, of hij na de opgedane erva ring van meening was, dat een Oceaan vlucht heden ten dage nog moet worden beschouwd als een riskant avontuur of als een onder neming, die tot de normale mogelijkheden van de moderne luchtvaart behoort. „Kijk eens", was zijn antwoord, „pech kan men natuurlijk altijd en overal krijgen, maar wanneer men als bekwaam vlieger de be schikking heeft over een goed toestel met be trouwbaren motor en goede instrumenten, dan is, mits men een periode uitkiest waarin de weersomstandigheden gunstig zijn, bij den huidigen stand der luchtvaart een vlucht over den Atlantischen Oceaan volmaakt vei lig." de defensie diensten, hetwelk gebleken is bij verschillende gelegenheden in de Britsche historie, betoogde Sir Samuel, dat de organisatie van een dergelijke samen werking momenteel van het grootste ge wicht is. Door de moderne uitvindingen en ontdekkingen en door de ontwikkeling van een derde wapen van ongekende snelheid, is het defensie-probleem de laatste twintig jaar oneindig veel ge compliceerder geworden. De stichting van nieuwe organen ten behoeve van de nieuwe en gecompliceerde defensiemiddelen is absoluut noodzakelijk, doch spreker vroeg zich af, hoe deze orga nen dienen te worden ingericht. In het verleden werd de wijze van samenwerking tusschen de verschillende diensten hoofd zakelijk bepaald door de ondervinding en zooveel mogelijk dient dezelfde politiek volgens Hoare ook in de toekomst te wor den gevolgd. De voorstellen tot oprichting van een ministerie van defensie besprekend, gaf Hoare als zijn persoonlijke meening te kennen, dat indien een dergelijk ministe rie zou ontstaan, dit niet zou gebeuren tengevolge van een actie van buiten, doch wellicht uit practische noodzaak. MINISTER HOARE. „Onze verdere verplichtingen", aldus Hoare, „ten aanzien van de collectieve vei ligheid, breng ik niet ter sprake, niet om dat ik het ideaal der collectieve veiligheid heb laten varen is veronderstel, dat ik in de moeilijke maanden van verleden jaar herfst even hard gewerkt heb voor de col lectieve veiligheid als ieder ander in Euro pa, maar omdat ik ervan overtuigd ben, dat het een eerste plicht is zoowel voor ons als voor anderen, onze eigen positie veilig te stellen. Men kan anderen niet beschermen, voordat men zichzelf beschermen kan. En evenmin, dit tusschen haakjes, kan collectieve veiligheid bestaan, zonder collectieve samenwerking. Verleden jaar in den herfst beteekende collectieve veiligheid practisch de Britsche vloot. Indien collectieve veiligheid de vol gende maal wordt toegepast, moet dat heel wat meer beteekenen dan de kracht van vloot, leger en luchtmacht van een enkel land". Vervolgens wijzend op het belang van een samenwerking tusschen de verschillen- SPANJE DE STAD MOET ZICH ONVOOR WAARDELIJK OVERGEVEN. Oviedo ontzet? De leiding der opstandelingen spreekt met nadruk alle geruchten tegen aangaande on derhandelingen met de regeering te Madrid over de overgave der hoofdstad. De positie van het nationalistische leger is van dien aard, dat het nutteloos is over overgave te praten. Trouwens, de nationale regeering zou van geen enkele voorwaarde willen weten, daar de overgave volkomen moet zijn. Er zijn nogmaals proclamaties boven Ma drid neergeworpen, waarin autoriteiten en bevolking worden aangespoord zich over te geven, om bloedvergieten te vermijden. De voorhoede der opstandelingen is langs den weg Talavera—Madrid tot 50 km. van de hoofdstad genaderd. Een andere afdeeling is langs een parallel loopenden weg tot on geveer even ver opgerukt. Bombardement van de hoofdstad. Het radiostation van Burgos deelde giste renavond mede, dat het jongste bombarde ment van Madrid door 3 eskaders bommen werpers en 2 escadrilles jachtvliegtuigen van een ongewone heftigheid is geweest. De aan vallers bestookten in het bijzonder de kazer nes en munitiefabrieken en verschillende concentraties militietroepen met talrijke bommen. Men kon, zoo wordt medegedeeld, duidelijk waarnemen, dat het bombardement een groote paniek heeft veroorzaakt. Vluch telingen uit Madrid deelen mede, dat de na dering der rechtsche troepen tot een duide lijk merkbare verandering in de stemming heeft geleid. Men ziet den laatsten tijd veel minder roode insignes en vlaggen. Talrijke leden van de militie hebben zich schuil ge houden en geweigerd naar het front te gaan, omdat dit toch geen doel zou hebben. Bij alle bouwwerken is het materiaal in beklap" frennmm voor. de werken tot verdedi ging der hoofdstad. Bovendien zijn voor deze werkzaamheden speciale troepen gevormd. Oviedo ontzet? De berichten omtrent den strijd in en om de stad Oviedo spreken elkaar tegen. Het ra diostation van den Iberischen anarchisten bond te Felguera heeft om half tien gister avond medegedeeld, dat de regeeringstroepen gisteren in den sector-Oviedo verder zijn op gerukt. Zij zouden zich hebben meester ge maakt van een der buitenwijken der stad, waar zich het tehuis voor vreemdelingen be vindt, dat tot dusver absoluut oninneembaar werd geacht. Alle buitenwijken der stad, al dus voegt het radiostation hier aan toe, zijn thans in onze macht, en op het oogenblik wordt in de hoofdstraten gestreden. Wij be- heerschen thans de kazernes. Daarentegen kwam vannacht een bericht uit het hoofdkwartier der opstandelingen, meldende dat de uit Galicia komende recht sche troepen Oviedo hebben ontzet, en de ver binding met de troepen van generaal Aranda tot stand zouden hebben gebracht. Nog iets over de hel van het Al- cazar. Generaal José Maria Moscardo, de verde diger van het Alcazar, heeft aan een corres pondent van het D. N. B. nog iets verteld over zijn ervaringen tijdens het beleg. Toend e opstand uitbrak telefoneerde Ma drid hem dat hij onmiddellijk verscheidene vrachtauto's met munitie uit het arsenaal van Toledo naar Madrid moest doen bren gen. Schijnbaar gaf hij aan dit bevel ge volg, maar toen de auto's de stadspoorten uit waren, liet hij ze door gewapende cadet ten aanhouden en naar het Alcazar bren gen. Op deze wijze had hij gedurende de ge heele belegering voldoende geweren en mu nitie. Helaas ontbraken kanonnen. De eerste vier weken aldus de generaal stelden onze zenuwen het sterkst op de proef, daar wij volkomen van de buitenwe reld waren afgesneden en ook geen radio bezaten. Een uitval der bezetting stelde ons in het bezit van verscheidene electrische bat terijen met welker hulp een ontvangtoestel in elkaar kon worden gezet. Wij hoorden den zender van Burgos en 's nachts de Spaansche korte golf-uitzending uit Berlijn, die ons over den waren toestand inlichtten. Generaal Moscardo toonde den bezoeker o.a. het voormalige zwembassin. Daar het begraven der gesneuvelden onmogelijk was, werden hun lijken daar met kalle en cement ingemetseld. REVOLUTIONAIR FRANKRIJK. GEVAAR IN JAPAN GAAT HET LAND OPENLEGGEN. BOUW VAN STRATEGISCHE SPOORLIJ NEN. United Press meldt uit Shanghai, dat de Japanners binnenkort beginnen met den aanleg van strategische spoorlijnen Noord-China, precies zooals zij het eenige jaren geleden in Mandsjoerije hebben ge daan. Naar van Chineesche zijde verklaard wordt, zullen de werkzaamheden weliswaar door Chineesche arbeiders worden verricht, doch dezen zullen staan onder leiding van Japansche ingenieurs, terwijl het werk met behulp van Japansch kapitaal zal worden uitgevoerd. Ook zal Japansch materiaal bij den aanleg worden gebruikt. Hier wordt verzekerd, dat men reeds met de meetingen voor het eerste ontworpen baanvak is begonnen. De nieuwe lijn zal door Hopei van Tsjangtsjau naar Tsjitsja- wang loopen en de kust met de reeds be staande lijn naar Peiping en Hankau ver binden. Naar aanleiding hiervan wordt hier ver zekerd, dat deze spoorlijn, evenals de an dere ontworpen lijnen, „van het grootste strategische belang" is. Het thans ontworpen spoorwegnet is bo vendien slechts een deel van het groote net, dat Japan in Noord-China en Mandsjoerije in geval van een Japansch-Russischen oor log wil aanleggen. Japan verzet zich tegen Brit sche leeningen aan China. Volgens de „Daily Herald" zouden onder handelingen over een door Engeland aan China te verstrekken crediet van verschei dene millioenen ponden met succes be kroond zijn. Binnen enkele dagen zou van deze overeenkomst officieel kennis worden gegeven. Sir Frederick Leith Ross zou aan de voorbereiding van dit accoord gewerkt hebben. Het blad vermoedt, dat de over eenkomst wellicht belangrijke internationa le gevolgen zal' hebben. De berichten over een Britsche leening aan China tot financiering van aankoopen in Engeland hebben in Japan een felle cri- tiek gewekt. Gaimoesjo, de woordvoerder der regeerings- verklaarde. dat, Japan zich tegen een der gelijke leening zou verzetten. Men herin nert aan de jongste zeer belangrijke wapen- aankoopen door China, welke de Japansche regeering ernstig verontrustten en men vreest nu, dat de leening tot een nieuwe versterking der Chineesche bewapening zal leiden. In officieele kringen te Londen wordt ont kend, dat een leening van 10 millioen pond sterling zou zijn verstrekt aan China, ten einde dit land in staat te stellen op de Britsche markt te koopen. Wel worden op het oogenblik onderhan delingen gevoerd, waaraan vertegenwoordi gers van internationale belangen, o.a. En- gelschen en Chineezen, deelnemen tot het verstrekken van een leening aan China. Onderhandelingen tusschen Chi na en Japan vlotten niet. Volgens het agentschap Domei zouden Soema, de consul-generaal van Japan en Kao Tsjoeng-woe, de directeur van de af deeling Aziatische aangelegenheden van 't Chineesche ministerie van buitenlandsche zaken, gistermiddag een voorbereidende bespreking hebben gehad met het oog op de hervatting der formeele bespreking tus schen den Japanschen ambassadeur Kawa- goe en Tsjang Tsjoen, den Chineeschen mi nister van buitenlandsche zaken. Volgens het agentschap Domei hebben zij bij hun bespreking geen basis van overeen stemming gevonden, welke een hervatting der onderhandelingen tot regeling der Chineesch-Japansche betrekkingen mogelijk zou maken. Stefani verneemt uit Peiping, dat 23 Chi neesche divisies langs den spoorweg Han kauPeiping van Hoenan naar Sjansi zijn getrokken. De opperbevelhebber schijnt voor nemens 30 divisies naar Noord-China te zenden. In Japansche kringen vermoedt men, dat China zijn invloed in het Noorden wil vergrooten, hetgeen nieuwe complica ties tengevolge zou kunnen hebben. Het heeft het laatste jaar in Frankrijk gegist. Tal van revolutionaire daden zijn bedreven en we hebben maar te herinne ren aan de bezetting van verschilende fa brieken, om een van de uitingen van den revolutie-geest aan te duiden. De huidige regeering heeft betrekkelijk lijdelijk toe gezien bij revolutie-daden en de arbeiders hebben zih sterk gevoeld in hun positie. Het voorbeeld van de F-ranschen heeft zelfs navolging gevonden in andere landen. De vraag die de laatste dagen aan de orde gesteld wordt is hoe lang zal het ka binet Blum, onder welk kabinet al deze wandaden konden gebeuren, het nog uit houden? En de vraag, die daaraan direct vast zit is, hoe zal de aanhang van Blum op een eventueel aftreden reageeren? Het kabinet Blum heeft in de revolutio naire, of semi-revolutionaire wereld groote verwachtingen verwekt, schrijft de N. R. Crt. in een hoofdartikel in haar nummer van gisterenavond. Zijn optreden was in veler oogen reeds revolutie, waarop zij op revolutionaire wijze hebben gereageerd. Het is al met de overwinning in den ver kiezingsstrijd van het volksfront begonnen. Het blad wijst dan op de bezettingen van de fabrieken en ziet dit verschijnsel daar om als zoo ernstig, omdat het plaats had onder een regeering waarvan de arbeiders mochten verwachten dat de zaken nu in vertrouwde handen waren. Als de regeering van het volksfront nu onhoudbaar blijkt, en nieuwe, burgerlijke regeeringen in het zicht komen, zullen dan het ongeduld en de neiging de zaken met geweld te dwingen, niet opnieuw uitbar sten? Blum zelf heeft zich wel eens gevaar lijk geuit, voor het geval dat hij in zijn werk zou worden gedwarsboomd. Zijn taal is veel rustiger en berustender geworden. Reeds denkt hij aan de mogelijkheid van een normaal aftreden, als de steun, waar over hij nu beschikt, hem zou ontvallen. Zal als Blum moet aftreden, en niet door een socialistisch premier wordt vervangen, de teleurstelling zich niet overdadig uiten, ja, dreigt er geen gevaar, dat men trachten zal, met stakingen, bezetting van onderne mingen en misschien zelfs van openbare werken, te verdedigen wat men reeds meende veroverd te hebben. Dat is degroote vraag, die waarschijnlijk spoedig een antwoord zal krijgen, omdat de voorteekenen voor een aftreden van Blum er reeds zijn. brand bij Antwerpen Gisteravond kwart over acht is brand uitgebroken te Hemixen op de terreinen van de Antwerp Oil Whar- ves Limited tijdens 't lossen van het Duitsche petroleum-tankschip „Lise- lote Essberger". Door onbekende oorzaak ontstond plotseling een ontploffing, welke werd gevolgd door een enorme brand in een benzinetank. Onmid dellijk stegen huizenhooge vlammen en rookwolken de lucht in. Hoewel spoedig het vuur werd aangegrepen met chemische schuimbluschmidde- lon vatten toch nog twee tanks met 600 ton benzine vlam. De brandweer van Hemixen en Antwerpen zijn met groot materiaal ter plaatse. Te elf uur in den avond woedde de brand nog hevig voort. Op het terrein staan 74 tanks, zoodat gevaar voor verdere uitbrei ding zeer groot is, hoewel de inrich ting van het terrein als een der meest moderne van Europa kan worden beschouwd. Een militaire benoeming, die te denken zou geven. De Brusselsche bladen maken melding van de aanstaande benoeming van generaal De Neve de Rode tct chef van den gencralen staf. Als dit gerucht juist is, kan het betceke- nen de inluiding van een nieuwe oriëntee ring bij de Belgische defensie. Het is nl. bekend dat Generaal de Neve een vurig voorstander is van een onafhan kelijke militaire politiek van België en ge kant is tegen de zeer nauwe Fransch-Bel- gische militaire samenwerking, zooals ze op dit oogenblik bestaat. De benoeming van dezen generaal op dit oogenblik zou dan ook een overwinning be teekenen van de Vlaamsche invloed en niet nalaten groote beroering te wekken in en buoten de kringen der militairen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1