Sleepboot-run naar de
zinkende „Okeanos".
D e 1 f i a
Fa. 0, RANKE,
biedt zich aan.
Oproeping
Koopt NU
W eidekoek
P. Blokker
BUISMAN tn i. i. VLIET
Aarzelt nu niet langer!
Loterijkantoor N. M. Oud
STALARTIKELEN
CINEMA DE HAAN
De Zesdaagsche
Kermis 't Zand.
Schager Roosjes
Marktberichten.
Geboren:
Gré Annie.
Dochter van
N. KEESMAN
en
D. KEESMANOtsen.
Kolhorn, 20 Oct. 1936.
Met blijdschap geven wij
kennis van de geboorte onzer
Dochter,
Catharine Gretha.
N. SAAL—Zwaag.
A. SAAL.
Wieringermeer, 20 Oct. 1936.
der bekende en onbekende
schuldeischers der beneficiair
aanvaarde nalatenschap van
Mw. AALTJE BIJPOST, Wed.
van den heer Pieter Gootjes,
in leven zonder beroep, ge
woond hebbende te Dirkshorn,
gem. Harenkarspel, en aldaar
op 26 Januari 1936 overleden,
om op 29 October 1936, v.m. 10
uur aanwezig te zijn t.k.v. Mr.
C. J. de Lange, Notaris te Alk
maar (Breedstraat 10), teneinde
aldaar de rek. en verantw. van
de benef. erfgenamen op te ne
men en het voor schuldeischers
beschikbare te ontvangen.
(Voor concurrente schuldei
schers is geen uitkeering be
schikbaar).
Uw Costuum naar maat
Een Regenmantel of -jas
die altijd staat.
Of een warme Winterjas
Die komt U aanstonds wel
van pas.
Voor elke 50 cent die U besteed
Hebben wij MICAATJES
voor U gereed.
Ga daarom naar D. VEETER,
U' slaagt daar voordeeliger
en beter.
Kleermaker - SCHAGERBRUG.
Houdt uw koeien
op de melk met
OUDESLUIS. TEL. U.
OUDESLUIS TEL. no. 2.
Hooge voederprijzen.
Lage Bietenprijzen.
Vraagt prijs franco huis.
Over 10 dagen trekt Lotisico reeds.
Koopt voor f 2.50 een kans op de
100.000 voordat we uitverkocht zijn
Houttil 9, Alkmaar, Tel. 3594, Postr. 56798
Molenstraat 54, Schagen, (tn Sig. Mag. Molenaar)
Wij kunnen uit groote voorraad nog
tegen goedkoope prijzen leveren:
als:
Schoppen - Vorken - Bezems
Kettingen - Zagen
en nog honderden andere Artikelen.
Heer, middelb. leeftijd, met
moderne talen, schrijfmachine
en administratie op de hoogte,
In scheepvaartkringen zeer
goed bekend. Prima referenties.
Brieven onder no. 88 Bur. van
dit blad.
Telefoon 7
Wlerlngen
Zaterdag en Zondag 8 uur, Zondagmiddag 3 uur:
HET KOMISCHE FILMWERK:
MET JOE BR0WN.
LACHEN. BRULLEN
Mestkrui wagens
Papkbakken, Zeunissen, Pap-
emmers, Groepschoppen, Stal
bezems, Staltouwen, Markttou-
wen, Koe- en Paardendekken,
ook van amandelbalen, Tuigen,
Strengen, Leidsels,
Manden, Bietenvorken en Mes
sen. - Kachels, Pijpen, Kolen-
zoeven, Kitten, Kolenschoppen,
Draadnagels, Emmers, Ketels,
Teilen, Waschmachines, Wrin
gers met bokken, Electr. lamp
ies, Stormlampen.
Gevraagd: Een goede gebruikte
Kachel, niet poetsen.
Aanbevelend,
J. NOBEL
ST. MAARTENSBRUG.
Hij, die Zondag een
VERKEERDE OVERJAS
heeft medegenomen, wordt in
eigon belang verzocht deze te
ruilen.
C. JOHANNES, 't Zand.
RADIO!
Te koop: Een TELEFUN-
KEN TOESTEL, wisselstroom,
met nieuwe luidspreker, com
pleet f 30.—, speelt prima.
Een gebr. Gramofoonmotor,
electr. f 7.een Luidspreker
prima f 2.50, bij J. GROOT,
Radiohandel, Laan C 203,
Schagen, Tel. 119.
IEPEN EN -GRENEN STAL
KRUIWAGENS,
werkhamen, zware araandel-
baal-koedekken 50 en 60 ct.
Prima paardedekken 185 ct,
beste Koetouwen 100 en 110 ct.
per dozijn, Groepschoppen
mestvorken, kroozers, grep
pel- en hooigraven, graanzak
ken, touwwerk, enz. enz. Lage
prijzen. ADR. VOS, Cal-
lantsoog. Donderdags tegenover
Albert Heijn met de stal.
Te koop gevraagd:
TUINBOONEN,
witkiem, hand gelezen, contant.
P. VOS, Aartswoud, Tel. 6,
Hoogwoud.
DEKRIET
Te koop gevraagd
2000 bos DEKRIET.
H. BOON, Schilderweg, Den
Burg, Texel.
NET KOSTHUIS
aangeboden met vrije kamer(s)
D 19, Oudesluis.
Te koop gevraagd: Een
JONGE DRACHTIGE ZEUG.
C. HOOGSCHAGEN, Voorweg,
Groote Keeten.
Te koop:
10 FOKOOIEN MET RAM,
ook bij gedeelten. D. JIMMINK
Jhz.. Oudesluis.
Te koop:
EEN GRASKALF
met schets, bij C. v. d. KROON,
Blokhuizen, Zijdewind.
Twee nette heeren zoeken
KENNISMAKING
met dito dames, leeftijd pl.m.
IS iaar. Br. onder letter G
postkantoor Kolhorn.
Te koop gevraagd: Groote en
kleine partijen
TUINBOONEN,
gelezen of ongelezen, bij Jb. v.
DUIN, Meerweg, Anna Paulow-
Beschikbaar: Een mooie
1-jarige DEKBOK,
wite, zonder hoorens. Adres: P.
RENOOIJ, Molenvaart 185, An
na, Pauldwna.
Te koop: een in uitstekende
ïtaat verkeerende
FORD T
>p zoo goed als nieuwe banden
voor billijke prijs. Adres: K. H.
MOLLEMA, slagerij, Wierin-
gerwerf.
Wederom een Griek in hachelijke positie aan de Nederlandsche kust.
In zinkenden toestand verzoekt zij sleepboothulp en reddingbooten.
Aan boord van de tien-mijl rennende „Utrecht". Urenlange
arbeid en teleurstelling. Kranig werk van de
bemanning der „Witte Zee".
(Van onzen specialen verslaggever
aan boord van de „Utrecht",
A*r den buitenkant staan wat oude 'Jutters,
de kromme pijpjes scheef in den mondhoek weg
getrokken, de zuidwesters op hun verweerde
koppen. Ze turen door kijkers naar zee, naar
den. Rasenden Bol en in hun blik gaat de zorg
verscholen. Want de zee staat weer hol en het
wordt met de minuut ruwer.
Dan... als een donderslag valt het be
richt Nieuwediep binnen. Schip in nood! In
de buurt van IJmuiden. Een groote Griek.
De woorden houden een drama in zich
besloten, een drama, waarbij hulp geboden
dient te worden.
Reeds enkele minuten na de melding zet de
activiteit langs de Nederlandsche kust zich in
beweging. Op Terschelling... in IJmuiden... in
Den Helder...
De „Utrecht" vaart uit.
En ook op de sleepboot „Utrecht" van bureau
Wijsmuller, nog zwart van het kolenbunkeren
na den tocht van Zondag naar de Griek, die
voor Callantsoog assistentie vroeg, en waar
het morsig en vuil is van de werkzaamheden,
embarkeert men. De kerels, met zwarte pet
ten op hun koppen en met warme truien aan.
Want het zal wel gaan spannen...
Om tien uur, slechts luttele minuten na de
tijding, smijt de „Utrecht" zfln trossen los en
liggen we vrij.
In de haven hebben we bekijks van de mari
neschepen en ook van de botters, die liggen te
rijen als kinderbootjes.
Wéér een Griek.
En we hooren enkele details, details, die,
hoewel vaag, vertellen, dat er weer een schip
in nood zit aan de Nederlandsche kust, een
schip van vreemde nationaliteit. En wel van...
Grieksche. De zóóveelste in enkele dagen.
S. O. s.
Het bericht van marconist Jonkman vertelt,
dat het de „Okeanos" is, een vrij oude boot en
die een behoorlijken afstand, men spreekt van
een mijl of twintig, van IJmuiden afzit. En
zinkende is... Voortdurend geeft z\j het S.O.S.
De wind is Noordwest en wakkert aan.
Even buiten de haven begint het feest al.
Zware rollers pakken de „Utrecht" op en
smijten haar als een stuk speelgoed op die
dansende waterbergen. Als we bezorgd
kjjken, lacht kapitein Kuiper, oude zeerot,
maar zoo wat. „Zal wel meevallen? Had
U Zondag bij ons moeten zijn! Dat was me
een weertje!"
Met z'n drieën.
Maar kapitein Kuiper heeft andere zorgen.
Want hij weet, dat de „Utrecht" één der drie
is die naar IJmuiden snelt. Uit de marconi-
hut heeft hij reeds vernomen, dat ook de „Hol
land" van Doeksen, op Terschelling en de
„Witte Zee" van Smit Co. uit Maassluis, ver
trokken zijn. En de „Witte Zee" is een snelle
stoomer en haar traject is een 17 mijl korter
dan het onze, dat 45 bedraagt.
't Schip zinkt.
Om kwart over 10 wordt weer een be
richt opgevangen. Het schip heeft een
groot lek en is in snel zinkenden toestand.
Het verzoekt om reddingbooten en sleep-
booten.
Aan boord kijken we elkaar aan en er wordt
niet gesproken. Het zijn maar gewone men-
schen, deze kerels van de „Utrecht" en ze kun
nen hun gevoelens niet in woorden omzetten.
Maar hun blikken en de monden, waarin een
vloek versmoord, zeggen genoeg.
Met 10 mgls-vaart
Het gaat vlug, we loopen met een vaart van
om en nabij tien mijl, maar het gaat kappie
en z'n staf op de brug lang niet vlug genoeg.
Het gaat hier waarschijnlijk om een karwei
van belang en als er ooit time money is, dan
is dat nu!
Langs de Razende Bol is het de baarlijke hel.
Enorme brekers en grondzeeën slaan tegen
elkaar en ketsen daverend neer. Het is de hel
van het zeepsop, wit vliegend zeesop, en het
schuim suist over de brug. Dét is de Noord
zee, in haar ware gedaante.
Maar wij met onze 10 mijlsvaart trekken er
ons niet heel veel van aan, ook al steigert de
schuit als een op hol geslagen race-paard en
al trilt zij in haar voegen. Ze kan er tegen. Ze
heeft erger meegemaakt.
Het is bar slecht weer. Stormachtig, een
vuile zee en steeds slaan de regenbuien
kletterend op het zwarte dek der
„Utrecht", die er schoon van wordt...
Constant komen de radioberichten uit de
marconihut. We hooren, dat de „Neeltje
Jacoba", de motorreddingboot uit IJmui
den, ook uitgevaren is en dat onze con
currenten, de „Holland" en de „Witte Zee",
evenals wij, full speed aangesneld komen.
Wie zal het winnen... En onderwijl gooit
de „Okeanos" zonder tusschenpoos haar
S.O.S. uit..* En blijft zinken...-
Om half twaalf verzeilen we in een bui en
het wordt er niet plezieriger op. De zeeën slaan
behoorlijk over de „Utrecht" heen, en al wie
niet aan dek te maken heeft, zoekt ergens een
afdekking. Even over half twaalf een nieuw
bericht. De Beursplein probeert de bemanning
van de „Okeanos" af te brengen, doch later
weer vertelt een ander, dat het de „Belgion"
is, een landsman, die het probeert.
En we varen verder, dwars door de zee, die
één golvende, opgezweepte verschrikking is in
het oog van den landrot, die zich bijna nergens
schoor kan zetten en die met angst de spron
gen en capriolen van den sleeper gadeslaat.
Pech
2 uur 's middags komt een bericht, dat te
leurstelling teekent op de gezichten der ge-
heele bemanning. De „Witte Zee" van Smit
Co., ligt langszij van de Griek, Veel wordt
PURMEREND. 20 October.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par
tijen, wegende 50.000 Kg. Handel matig.
Hoogste prijs f 19. 13 stapels kleine boeren
kaas f 21, 1 stapel Goudsche kaas f 21.50,
2 stapels volvette f 24 per 100 kilo met
rijksmerk. 1048 Kg. boter f 1.40—1.48, wei-
boter f 1.391.40 per Kg. 618 Runderen to
taal, 618 st., 310 vette koeien 38-60 ct., p. ko.
170 geldekoeicn f80160 p. st., 100 melk
koeien f 115—225 per stuk, 38 stieren 38—45
ct. per kilo; 5 paarden f 60130 per stuk;
113 vette kalveren 2550 ct per kilo; 300
nuchtere kalveren voor de slacht f 5—12 por
stuk, idem voor de fok f 10—15 per stuk;
190 vette varkens voor de slacht 40—44 ct.
per kilo; 73 magere varkens f 1826 per
stuk; 440 biggen f 8—14 per stuk, 992 scha
pen f 10—27 per stuk, 74 bokken f 3—13 per
stuk, kipeieren f 4.755.25, eendeieren f2.75
per 100 stuks, piepkuikens 50—60 ct. per
kilo, oude kippen en hanen 22Vz37V£ ct.
er kilo, konijnen f 0.401.50 per stuk, een
den 20—45 ct. per stuk, duiven 40 ct. per
paar, jonge hanen 3040 ct. per Kg.; 10
eendeieren A f 2.70, 20640 kipeieren A f 4.30
—5.50, 470 kipeieren B f 3.70.
Coop. Centrale Eierveiling Purmerend.
130.000 eendeieren f 2.853.50, 60.000 kip-
eieren; 7080 Kg. f5.305.50, 6566 Kg
f 5.20-5.25, 6364 Kg. f 5-5.10, 65-62 Kg.
f4.90—5.10, 5859 Kg. f 4.85—5, 56-57 Kg.
f 4.70-4.85, 53—55 Kg. f 4.35-4.60, 50-52
Kg. f 4.15—4.35, 45-49 Kg. f4.10—4.
ROTTERDAM, 20 October.
Veemarkt Totaal aanvoer 4659 stuks.
153 paarden, 6 veulens, 1932 magere run
deren, 683 vette runderen, 98 vette kalve
ren, 383 graskalveren, 1009 nuchtere kal
veren, 342 schapen en lammeren, 4 varkens,
49 bokken en geiten. Prijzen per Kg.: vette
koeien le kw. 59 ct., 2e kw. 54 ct, 3e k\v.
38—46 ct.; vette ossen, le kw. 52 ct.r 2e kw.
47 ct., 3e kw. 40—44 ct.; stieren, le kw. 56
ct_ 2e kw. 48 ct., 3e kw. 42 ct.; vette kal
veren, le kw. 85 ct., 2e kw. 70 ct., 3e kw. 52
—58 ct.; schapen, le kw. 43 ct., 2e kw. 38 ct.,
3e kw. 29 ct.; lammeren, le kw. 41 ct., 2e
kw. 33 ct., 3e kw. 27 ct.; graskalveren, le
kw. 48 ct., 2e kw. 38 ct., nuchtere kalveren,
le kw. 42 ct., 2e kw. 38 ct, 3e kw. S4 ct.;
slachtpaarden, le kw. 42 ct.., 2e kw. 39 ct., 3e
kw. 37 ct. Prijzen per stuk: schapen,, le kw.
f21, 2e kw. f16, 3e kw. f 12; lammeren, le
kw. f 14, 2e kw. f 10, 3e kw. f 8; nuchtere
slachtkalveren, le kw. f10, 2e kw. 18, 3e
kw. f5; nuchtere fokkalveren, le kw. f 14,
2e kw. f 13, 3e kw. f 12; slachtpaarden, le
kw. f 175, 2e kw. f 140, 3e kw. f 90; werk
paarden le kw. f 2,50, 2e kw. f 150, 3e kw.
f 110, hitten, le kw. f145, 2e kw. 1110, 3e
kw. f70; stieren, le kw. f275, 2e kw.'f220,
3e kw. f115; kalfkoeien, le kw. f225, 2e kw.
f180, 3e kw. 1120; melkkoeien, le kw. 1235,
2e kw. f195, 3e kw. f130, varekoeien, le
kw. f 140. 2e kw. f125, 3e kw. f85; vaarzen
le kw. f135, 2e kw. 95, 3e kw. f75; pinken,
le kw. f 110. 2e kw. f®, 3e kw. f70; gras-
kalveren, le kw. f45, 2e kw. f35, 3e kw.
f IS; bokken en geiten, le kw. fS, 2e kw.
f5 3e kw. f2. Omschrijving: Vette koeien
en ossen, aanvoer kleiner, handel tamelijk,
prijzen koeien hoogcr, ossen onveranderd,
prima koe 63, os 58 ct. Stieren, aanvoer
als gister, handel matig, prijzen iets lager.
Vette kalveren, aanvoer iets korter, handel
redelijk, prijzen als gister, prima kalf 9d.
Schapen en lammeren aanvoer aanrn. min
der, handel tamelijk, prijzen iets hooger.
Nuchtere slacht- en fokkalveren. aanvoer
als vorige week, handel goed, prijzen
minder. Paarden, aanvoer onveranderd,
handel vlot, prijshoudend. Kalf- en melk
koeien, aanvoer iets korter, handel kalm,
prijzen als vorige week. Varekoeien, aan
voer korter, handel slecht., prijzen iets min
der. Vaarzen en pinken aanvoer minder,
handel flauw, prijzen stationnair. Graskal
veren. aanvoer minder, handel lui, prijzen
stabiel. Bokken en geiten, aanvoer veel
korter, handel vlug, prijshoudend.
GRONINGEN, 20 October.
Graanbeurs. Inlandsche rogge f7.75
8.10, Wintergerst f7.50—7.75, Zomergeret
f7.75—8.10, Haver (wit) f7—7.50, Zwarte
haver f7—7.20. Groene erwten f7—9. Waal-
scheboonen f6.50—7.25, Karwijzaad f20—
24.50, Kanariezaad f12—15. Blauw maan
zaad f 18—22.50, Buitenlandsche gerst f8.20—
8 40, Ronde mais f7.25—7.45, alles per 100
Kg. Aanvoer ruim, granen en gr. erwten
lager. Karwij- en maanzaad vaster.
NOORDSCHARWOUDE, 21 October.
Bevel. 1.30—1.50, Schotsche muizen 1.40,
grooten 2.20—2.40, hl. dito 2.14, drielingen
1.50, uien 1.20—1.60, drielingen 1.60—2.60,
grove 1.70—1.80, gele nep 5.20—5.40.
Peen f 1.10, spcrciehoonen f 5.40, roode
kool f 1.50-2.10, witte kool f 0.80—1, gele
kool f 1.20, D. witte kool f 1.20—1.30, an
dijvie f 0.50.
BROEK OP LANGENDIJK, 21 October.
Schotsche muizen 1.50, grooten 2.20—2.50,
eigenheimers 1.90, bl. dito 1.902.30, uien
1.60—1.80, drielingen 1.80—2.50, grove 1.70—
1.90, gele nep 5.30—5.50, peen 0.90—1.50.
Kroten f 0.50-1.50, roode kool f 1.50-2,
witte kool f 0.801.00, gele kool f 1—1.30,
D. Witte kool f 1.10—1.30, Groene kool f 1—
!.10, Snijboonen f 36, Bloemkool, Lecerf
f 7.70—8.60, Reus f 5.80—7.70, 2e soort f 1.50
—3.
er niet gezegd. Wat zou er trouwens te zeggen
zijn. En... er is nog geen reden tot opgeven.
Wie weet hoe noodig de hulp van de
„Utrecht" is, hoezeer men daar op de plaats
des onheils in spanning zit over haar komst.
De „Holland" .meldt, dat ze terug gaat.
Om 3 uur krijgen we ze in zicht en als
er op de brug bestek gemaakt wordt, blijkt,
dat de juiste positie is 52° 25 Noorderbreedte
en 4° Oosterlengte, dat is tusschen IJmui
den en Scheveningen, een goede 20 mijl uit de
kust.
Het weer blijft „brakkig" en de bre
kers ranselen meedogenloos de flanken
der te hulp snellende „Utrecht". Er wordt
uitgehaald wat er uit te halen is, maar
heel in de verte zien we inderdaad, dat
de „Witte Zee" op de plaats van bestem
ming aangekomen is. Zal er ook voor ons
nog karwei zijn
Een half uur later, half vier, zijn we er
zoo goed als bg en in de radio wordt mede
gedeeld, dat de crew, na eerst door de „Bel
gion" opgepikt te zijn, weer gedeeltelijk
overgaat op de „Witte Zee".
Uit de rossige pijp van de „Okeanos" flart
nog wat witte rook, zoodat dus de vuren
nog niet geheel gedoofd big ken te zijn. Te
gelijk als wij arriveeren vertrekt de te hulp
gesnelde Griek met het grootste gedeelte van
de bemanning en met z'n drieën blijven we
achter. De „Okeanos" ligt diep en herhaalde
lijk verdwijnt haar laag achterschip als het
ware onder den waterspiegel. De boot ligt te
rijen van jewelste en een kind kan zien, dat
hier geen kapitein meer aan boord is. Het
schip ligt verlaten. Geen spoor van leven
is meer te bekennen.
Het is een oneindig triest gezicht, deze
groote schuit, die meer dan 4000 ton bruto
register moet tellen en afkomstig is uit Ana-
poy (Athene) daar te zien liggen, volkomen
overgeleverd aan wind en golven, die met
haar hun wild spel spelen. Aan den voormast
klapperde de puntvlag van het noodsein-
teeken. De davids hangen over de reellng en
de touwen, waaraan men de sloepen langs
zij heeft laten vieren, slingeren los tegen den
scheepswand aan: Meeuwen cirkelen er om
heen en zg krijschen hun schorren stormroep
over dit troostelooze tooneeL
Zeemanschap.
Met z'n drieën dobberen we nu naast
elkaar, en plotseling zien we hoe er aan
stuurboord van de „Witte Zee" een 6-tal
menschen overgaan in de jol. We kunnen
onze oogen niet gelooven. In dit weer,
met deze brekers tusschen beide schui
ten moeten déór menschen in
Zelf zgn wij te ver van den Griek af om
een jol over te zetten.
En de jol springt als een veer op de kam
men der golven, maar 3 minuten later zitten
de zes kerels er in: 3 Grieken en 3 kerels
van de „Witte Zee". Hoog op de golven wordt
het brose vaartuigje opgenomenzal het
naar beneden gesleurd wordenZal het
lukkenIn angstige spanning zien we dit
pracht stuk zeemanschap aan. En het lukt...
twee grijpen de riemen en even later is men
los van de „Witte Zee".
En dansend en zwierend en draaiend op de
golfpunten gaat het naar het slingerend
schip, dat thans niet meer dieper schijnt weg
te zinken. Men vermoedt dat slechts een óf
twee waterdichte compartimenten vol ge-
loopen zijn.
Niets te verdienen.
En onderwijl de zes dappere kerels den ge
vaarvollen overtocht maken, probeert kapi
tein Kuiper een praatje te maken met zijn
collega van de „Witte Zee".
„Is er nog wat te verdienenEn het
antwoord: „Nee hoorwe kunnen 'm wel
hebbenI"
Aan lij van de „Okeanos" ligt de jol nu
ieder oogenblik vreezen we, dat deze
hulp zich te pletter zal varen tegen den
optoorenden scheepswand van den Griek.
Maar deze menschen kénnen de zee en
ze weten hoe ze met een paar simpele
riemen deze golvenhel moeten bedwin
gen. Dan zitten ze vlak onder de schuit..4
handen grijpen een buitenboord zwierend
stuk touw... en ze zgn er. Bravo!
Als katten klimmen ze aan boord en nu
vangt het voorlaatste bedrijf aan van dit wel
zeer spannend gebeuren, dat Goddank nog
geen treurspel werd. Nu moet de „Witte Zee"
een tros overbrengen, die de zes aan boord
van de „Okeanos" zullen vast maken.
Den eersten keer mislukt hetmaar reeds
bg den tweeden komt de lgn goed over. Hoog
draait het achterschip van de „Witte Zee" bij;
het lijkt of zij in volle vaart den Griek zal
rammen. Maar precies voor de punt wijkt
zij uit en de verbinding is daar.
Wij op de „Utrecht" blijven nog een paar
malen om beide schepen heencirkelen, maar
we weten het. Het was een vergeefsche
tocht. Hier valt voor ons niets te verdienen.
Spijt.
Op alle koppen staat de spijt te lezen,
e spyt na een dag van hard werken en
van hoop op een karwei. Als rook ver
vlogen. Zoo is het leven van een sleep
bootkapitein. Zoo het leven van een
sleepbootcrew
Om circa half vijf draaien we den steven
en gaat het er weer vandoor. Trotsch ligt
de „Witte Zee", mooi gelande schuit, te sprin
gen en te dobberen op de hooge golven, maar
het vertelt nu van haar vreugde
De radio bericht nog, dat de „Witte Zee"
zoo vlug mogelgk zal pogen den Nieuwen
Waterweg te bereiken, alwaar ze tegen mid
dernacht kan aankomen.
En we gaan terug, met de „Utrecht" met
een 8 mijls-vaartje, dwars door de kuivende
zee.
Het gaat nu tegen zee in en al wordt het
langzamerhand wat kalmer, het blflft een be
proeving voor den persman, die thans eens
beleefde hoe het gaat op een sleepboot als
er op tij d gevaren wordt
De terugtocht is niet zoo pleizierig. De
meesten zwijgen, of kouwen op hun pruimen.
Daar is spijt te lezen op alle gezichten.
Om half tien zijn we bezijden Huisduinen
en om 10 uur liggen we vast in de haven.