Naar een veiliger verkeer
De langste brug der wereld
WOENSDAGSCHE MIJMERIJ
De K.N A.C, organiseert
opnieuw een
veiligheidsweek
De nieuwe auto van
Koning Eduard VIII
Verscheidene vraag
stukken onder de
oogen gezien
Ter gelegenheid van de door de
Koninklijke Nederlandsche Automo
bielclub, (K.N.A.C.) georganiseerde
zesde jaarlijksche veiligheidsweek,
heeft gister in het gebouw voor
Kunsten en Wetenschappen te Den
Haag de Tweede Wegverkeersdag
plaats gehad.
De bijeenkomst werd bijgewoond door ver
scheidene autoriteiten, onder wie minister
Lidth de Jeude. die in zijn kort openings
woord nog eens herinnerde aan zijn woor
den van het vorige jaar, waarin hij den na
druk had gelegd op de noodzakelijkheid van
veiligheidsmaatregelen, in verband met het
toenemend aantal verkeersongevallen.
Het aantal slachtoffers in ons land is be
denkelijk. In 1934 744 dooden en 14.192 ge
wonden, in 1935 763 dooden en 14.516 ge
wonden. Opvallend blijft het hooge percen
tage van ongevallen, te wijten aan fouten
der bestuurders van vervoermiddelen, 78.6
in 1934 en 77.1 in 1935, alzoo slechts een
geringe vermindering.
Bedoeld percentage dient zeer aanmerke
lijk te dalen, alvorens van een veilig ver
keer sprake kan zijn. Stellig zal de ver
keersopleiding en zullen de veiligheids
maatregelen daarop een merkbaren invloed
kunnen uitoefenen.
De weggebruiker kan in hooge mate tot
verhooging van de veiligheid bijdragen,
door zich stipt te houden aan de geschre
ven, zoowel als aan de ongeschreven ver
keersregelen.
In het vertrouwen, dat het streven zal
gericht worden op eensgezinde vruchtbare
samenwerking, verklaarde spreker den twee
den wegverkeersdag voor geopend.
Na een inleidend woord van den voorzit
ter over de bedoeling en de beteekenis van
dezen tweeden verkeersdag werden verschil
lende redevoeringen gehouden.
Over de wettelijke verkeersmaat
regelen
sprak de heer J. E. van der Heijden, refe
rendaris bij het departement van Water
staat, die verschillende wettelijke bepalin
gen memoreerde, welke reeds vroeger zijn
besproken.
Hij vestigde hierbij speciaal de aandacht
op het feit, dat het onjuist is, te meenen,
dat als men op een voorrangsweg rijdt, nu
ook „het hek van den dam' is en men ten
opzichte van het terzijde komende verkeer
in ongebondenheid zou kunnen rijden. Uit
drukkelijk verplicht het reglement den
voorranghebbende een zoodanige voorzich
tigheid in acht te nemen, dat de vrijheid
en veiligheid van het verkeer door hem niet
wordt belemmerd of in gevaar gebracht.
Voor de invoering van de wegenverkeers
wet zijn alweer nieuwe bepalingen in de
maak. Maar het kan niet van één kant
komen en de medewerking van alle weg
gebruikers is noodig om te komen tot een
inderdaad veilig verkeer.
Tenslotte deed spreker een beroep op het
aansprakelijkheidsgevoel. hetwelk ieder
mensch in zichzelf moet gevoelen. Eerst dan
koerst mén veilig, indien men dit gevoel
steeds laat spreken.
Wat de verkeersinstructie
betreft, achtte dr. Van Loon, zenuwarts te
Den Haag, verhooging van het peil der in
structeurs zeer gewenscht. De K.N.A.C. gaf
in dezen reeds het goede voorbeeld en de
wetgever behoeft dit instituut van gediplo
meerde automobielinstructeurs slechts uit
te breiden en te sanctionneeren.
Ook verkeersopvoeding achtte spreker van
het grootste belang.
Sprekende over het gemis aan verant
woordelijkheidsgevoel bij bepaalde automo
bilisten achtte dr. van Loon het een wijze
maatregel, indien het verboden zou zijn,
een verzekering te sluiten voor het volle
bedrag, zoodat bijv. altijd een eigen risico
zou blijven bestaan van f 25.
Dr. G. A. Prins, voorzitter van de vereeni-
ging van artsenautomobilisten, sprak ver
volgens over de
medische keuring voor het
bewijs.
rij-
Een medische keuring voor het rijbewijs
mag eenerzijds het moderne verkeer niet
nog meer belasten dan thans reeds het ge
val is, met nieuwe kosten of bezwarende
bepalingen, anderzijds moet zij een redelij
ken waarborg geven ter medebestrijding
van het onveilige verkeer en dus een groot
algemeen belang dienen.
Na opsomming van een aantal recente
ongevallen, welke waren bewezen op me
dische fouten te berusten, kwam dr. Prins
tot de conclusie, dat men niet kan vertrou
wen op het gezond verstand der massa,
noch op het verantwoordelijkheidsgevoel
van den willekeurigen enkeling, zooals de
droeve ervaring afdoende heeft geleerd. Dit
geldt eveneens voor het uit zich zelf niet
zullen gaan chauffeeren bij daartoe onge
schikt makende lichaamsgebreken, die
trouwens zelfs niet altijd aan den betrok
kene bekend behoeven te zijn. Het is der
halve logisch, en dringend noodzakelijk, de
zonder eenigen twijfel aanwezige fractie der
vele directe en indirecte oorzaken en aan
leidingen van verkeersongevallen, die op li
chaamsgebreken of geestesafwijkingen be
rusten, door met een scherp omlijnd, seri
eus en uniform uitgevoerd en periodiek her
haald. rekening houdend met het practi-
sche leven, medische keuring, te trachten
deze fractie te elimineeren, yoorzoover dat
menschelijkerwijze mogelijk is.
Verkeersonderwijs niet alleen In
de steden, maar ook op het
platteland.
De heer C. J. van Wijngaarden van Rees,
secretaris van het Verbond van Vereenigin-
gen van Veilig Verkeer, sprak vervolgens
over Verkeersonderwijs.
Zijn beschouwing samenvattend is de mee
ning van den heer Van Wijngaarden, dat
de school een belangrijke taak voor het
verkeersonderwijs heeft te vervullen. Wel
iswaar zal het niet gelukken de kinderen
te behoeden voor alle gevaren die hen op
den weg bedreigen, maar toch moet worden
getracht, de kinderen te immuniseeren te
gen de gevaren van den weg.
Spreker was daarom van meening, dat de
verkeersopvoeding van de jeugd zoo spoe
dig mogelijk ook in Nederland op intensie
ve wijze bij het onderwijs dient te worden
betrokken en dat niet alleen in de steden,
maar ook op het platteland. Het verkeers
onderwijs behoeft g">en apart vak te worden,
maar kan gemakkelijk ingevlochten worden
bij andere schoolvakken.
De lasten en lasten van het mo>
torwegverkeer.
Prof. mr. dr. H. Westra, president van de
Algemeene Nederlandsche Verkeersfederatie
sprak in zijn voordracht over de lasten en
lusten van het motorwegverkeer.
Gaarne, aldus spr., zou ik hebben gespro
ken over de lusten en lasten van het motor
wegverkeer in plaats van de lasten voorop
te moeten stellen, maar dit zou een ver-
teekend beeld geven van de werkelijkheid.
Met enkele cijfers toonde spr. aan, hoe
telkens door nieuwe lastenverzwaring de
jaarlijksche toename van het aantal mo
torrijtuigen steeds minder wordt. De nek
slag werd toegebracht door de vervanging
van de wegenbelasting door de motorrij
tuigenbelasting, een verhooging beteeke-
nend van circa 50 pet. Het aantal motor
rijtuigen, in 1935 in gebruik, geeft dan ook
voor den eersten keer een teruggang te zien
en wel van 1,9 pet. De voorloopige tellingen
voor 1936 geven vergeleken bij die van het
vorig jaar, opnieuw vermindering van het
aantal auto's.
Een recente studie van de A.N.V.F. over
de personeele belasting op de motorrijtui-
genwet heeft in het licht gesteld dat de be
weegreden voor het aannemen van den
grondslag „motorrijtuigen" in 1909 toege
voegd, voor onze dagen niet meer geldt dan
alleen nog voor een zeer gering aantal luxe
personenauto's. Deze auto is in algemeenen
zin geen welstandsobject meer, het is een
nuttig vervoermiddel.
Voor een bespreking over de lusten van
het motorwegverkeer, bepaalde spreker zich
ten aanzien van 36 vooraanstaande figu
ren uit het grootbedrijf. Zij hebben haar
algemeen als onmisbaar genoemd voor hun
bedrijf, waar het een snel en soepel, der
halve economisch voordeelig vervoermid
del betreft. Voor het openleggen van stre
ken die afzijdig liggen, in het economische
verkeer hebben de spoorwegen zeker hun
sporen verdiend, doch ook de auto heeft in
dit opzicht buitengewone dingen gedaan. De
geestelijke evolutie op het platteland wordt
zeer sterk bevorderd door de evolutie van
het verkeer. De autobus is daartoe het uit
gezochte vervoermiddel.
OP 1 NOVEMBER OFFICIEELE OPENING
VAN DE BRUG OVER DE BAAI
VAN SAN FRANCISCO.
Een bouwwerk, dat 78
millioen dollars kostte
SAN FRANCISCO, Oct. 1936.
Op 11 November, dus juist een
maand, voordat Nederland zijn brug
over den Moerdijk opent, vindt on
der groote plechtigheden de offici
eel© opening van de brug over de
Baai van San Francisco plaats. Deze
brug is de langste der wereld.
DEZER dagen kan Amerika aan zijn
lange recordlijst, een nieuwe triomf
toevoegen: op 11 November zal de
brug over de Baai van San Francisco, die de
ze stad met Oakland verbindt, gereed zijn en
officieel geopend worden. Het is een reus
achtig bouwwerk, dat niet slechts de lang
ste brug van de wereld vormt, maar boven
dien een wonder van ingenieurskunst is en
een eeuwenouden droom in werkelijkheid
omzet.
Acht mijlen lang!
Na bijna drie jaren arbeid, waarbij groote
moeilijkheden te overwinnen waren, is de
bouw van deze meer dan acht mijlen lange
brugconstructie eenige maanden voor den
vastgestelden datum gereed gekomen. Eigen
lijk bestaat de brug uit twee deelen, die el
kaar in het midden van de Baai van San
Francisco, op het eiland Yerba Buena, ra
ken en door een ongeveer 150 meter langen
tunnel verbonden zijn.
Het ongeveer 3,2 kilometer lange brugge-
deelte, dat San Francisco met Yerba Buena
verbindt en over het breedste deel van de
baai leidt, bestaat uit twee geweldige hang
brughelften, die op een pijler in het midden
van de baai en op twee enorme torens aan
de beide uiteinden rusten. Deze torens ver
heffen zich 156 meter boven den waterspiegel
van de baai en staan op vasten rotsgrond
70 meter onder het aardoppervlak. De stalen
kabels, die de brug dragen, bezitten een door
snede van 70 centimeter en zijn uit 128.000
kilometer staaldraad vervaardigd.
De verbinding tusschen Yerba Buena en
Oakland vort 't tweede deel van de brug,
dat in tegenstelling met het eerste gedeelte
geen hangbrug, maar een spanbrug is. De
420 meter lange bogen zijn de langste van
Amerika. Slechts twee spanbruggen in de
wereld bezitten dergelijke lange bogen; n.1.
de brug over de St. Lawrence-rivier bij
Quebec, die bogen van 540 meter lengte heeft,
en die over de Firth of Forth in Schotland
met bogen van 513 meter.
Groote oceaanschepen kunnen er
onder door varen.
Beide brugdeelen van het enorme bouw
werk bezitten een hoogte van 65,1 meter
en dat is voldoende, om aan de-allergroot
ste oceaanschepen mogelijk te maken, on
der de brug door te varen. Beide brugdeelen
hebben een dubbeldek, dat wil zeggen, zij
bezitten twee étages, waarvan de hoogste
slechts voor het automobielverkeer dient,
terwijl de onderste met twee sporen voor
het spoorwegverkeer en zware vrachtwagens
bestemd is.
De totale bouwkosten van de reusachtige
brug beloopen om en nabij de 78 millioen
dollar 4 millioen auto's en 50 millioen men-
schen zullen jaarlijks de brug gebruiken;
reeds het veer, dat nog op het oogenblik San
Francisco met Oakland verbindt, vervoert
ongeveer 4.5 millioen auto's jaarlijks.
Groote feestelijkheden.
Vanzelfsprekend zal de officieele opening
van de brug met groote feestelijkheden ge
vierd worden, feestelijkheden, die niet min
der dan vier dagen zullen duren. De geheele
Stille Zuidzee-vloot zal dezen nieuwen, ook
strategisch belangrijken verkeersweg met een
parade en het saluut harer kanonnen be
groeten; honderden vliegtuigeskaders zullen
boven het bouwwerk cirkelen, regatta's, feest
De vooruitgang van weten
schap en kunst.
Er gaat waarljjk geen dag voorbij, of
men kan zich door het dagelijksch nieuws
overtuigen van de vaart, waarmee de
menschheid op het gebied van kunst en
wetenschap voortsnelt naar een steeds
hooger plan...
Zoo heeft een physioloog aan de studen
ten van de beroemde Yale-Universiteit ver
slag gedaan van een merkwaardig experi
ment, door hem persoonlijk ondernomen.
Hij had zich, ontkleed, in een jjskast be
geven, met het onverwachte gevolg, dat er
een oogenblik kwam, „waarop zijn gees
tesgesteldheid volkomen veranderde," zoo
als hjj zeide. (Als men roodgloeiende spij
kers in zijn vleesch hamert, zal men de
zelfde ervaringen opdoen. Maar daar hoo-
ren we mischien een anderen keer van).
De professor zette voorts uiteen, dat in
dien het bevriezingsproces had voortge
duurd, op een toestand van verlamming
bewusteloosheid zou zijn gevolgd. Er ;s
weinig phantasie voor noodig, om de revo-
lutionnare theorie op te stellen, dat wan
neer men maar lang genoeg in eei ijskast
blijft zitten, de bewusteloosheid op den
duur overgaat in den dood. 'n Interessante
professor en 'n interessant experiment.
Misschien kan de volgende onthulling de
wetenschap nóg een stap verder brengen:
Rooster uzelf boven een zacht vuurtje en
u zult eveneens opmerken, dat uw „gees
tesgesteldheid volkomen verandert". U
zult uzelf bijvoorbeeld heftige verwijten
beginnen te maken, dat u ooit geprobeerd
hebt uzelf te roosteren.
Een ander blijk van vooruitgang der
menschheid is gelegen in de aankondiging,
dat Jack Johnson, de voormalige kampioen
bokser, in Amerika gaat optreden in een...
opera. Als dèt de muziek er niet bovenop
helpt, helpt niemendal!
In dezen moedigen stap van een onder
nemend opera-directie ligt een les voor
onze eigen muziekinstellingen. Als men
het Concertgebouworkest liet dirigeeren
door Ossendarp of Beb van Klaveren, als
de Wagnervereeniging een contract sloot
met Buziau of Henriëtte Davids, zou men
net zooveel plaatsen kwijtraken als het
Stadion bij een HollandBelgië match.
Men kon zelfs verder gaan en een boks
wedstrijd organiseeren tjjdens een uitvoe
ring van Parsifal, teneinde het publiek ook
tijdens de meer langdradige gedeelten van
de opera geboeid te houden. Als men, ge
durende een gerekte solo, een stel humo
ristische parterre-acrobaten liet optreden,
een amusanten goochelaar of-een man, die
zgn ooren heel hard kon laten kraken,
kon men zich veroorlooven, voor de rest
van het seizoen heel goedkoope zangers te
engageeren! En waarom niet bg wgze van
afwisseling eens een bassist geëngageerd,
die duiven en gebraden kippen uit zijn
Instrument toovert, op oogenblikken waar
op de spanning vermindert? Of solisten,
die tegelgk buiksprekers zijn, zoodat men
meent, dat ze tusschen het publiek zitten?
Een neel ander idee:
Als Mengelberg zich eens door gehuurde
gangsters liet ontvoeren? Als hg eens een
wedstrijd door zijn orkestleden liet houden,
wie het eerst door de Vijfde van Beetho
ven heen was?
Er moet in ieder geval iets worden ge
daan, om de muzek weer tot het volk te
brengen. Handteekeningen van beroemde
personen zijn hiervoor evenmin afdoende
gebleken als het verzamelen van sigaren
bandjes in staat was, de sigarenindustrie te
redden. Het is gebleken, dat muziek-alleen
voor de groote massa niet voldoende is. Zij
wil wat toe. Men vertelt van een man, die
in Rotterdam regelmatig de concerten be
zoekt. Als hij dorstig wordt, krijgt hij een
flauwte en laat hij zich door de zaalwach
ters wegdragen. Eenmaal buiten .vraagt hij
om cognac. Hij zegt, dat dit goedkooper is
dan in café's rond te hangen... Het is
natuurlijk niet eerlijk van hem, net te doen
of hij een muziekliefhebber is. Maar blijkt
ook hieruit niet, dat men het in Amerika,
gelijk zoo vaak, bij het rechte eind heeft?
Dat de Metropolitan Opera nog steeds
Shirley Temple niet heeft geëngageerd om
in de pauze bonbons te verkoopen, mag dan
ook een wonder heeten.
maaltijden, militaire parades, illuminaties en
vuurwerken zullen elkaar afwisselen en
historische optochten, die Californië, zooals
het nu en zooals het vroeger was, alsmede
de meest beroemde bruggen der wereld zul
len toonen, vormen wel het hoogtepunt van
deze feestelijkheden.
Maar San Francisco is niet van plan, het
bij deze triomf zijner ingenieurs te laten;
DONDERDAG 29 OCTOBER*
8.00
11.00
10 30
11.30
HILVERSUM H.
Orkest Concerten
'Omroeporkest AVRO
Cartes-strgkkwartet
AVRO
Nieuwsberichten A.N.P.
Gramofoonmuziek
Lichte Muze
Lyra Trio AVRO
Kovacs Lajos AVRO
Orgelbespelingen
Orgelspel AVRO
Godsdienstige Uitz.
Morgenwijding AVRO
Dansmuziek
Kovacs Lajos AVRO
Sport
Sportpraatje AVRO
Voor de jeugd
Voor de kinderen
AVRO
Solisten-concert
Omroeporkest met
solisten AVRO
Concertgeb.-orkest
met solist AVRO
Diversen
Naailes AVRO
Voor zieken en ouden
van dagen AVRO
Engelsche les AVRO
Uw bijzondere aandacht vraagt:
Hilversum II.
3.15—10.30 Bruno Walter dirigeert het Con
certgebouworkest. Solist; Nathan Milstein.
AVRO
Q
a
-o
•o
O
i
11.15
8.00
12.15
3 45
4.30
10.30
12.30
1.15
10.00
5.30
4.50
1.35
300
4.05
HILVERSUM I.
Orkest Concerten
KRO-Orkest
Nieuwsberichten A.N.P.
Gramofoonmuziek
Godsdienstige Uitz.
Morgendienst NCRV
Godsdienstig half
uur NCRV
Bijbellezing NCRV
Schriftlezing NCRV
Lezingen
Philatelistische
causerie NCRV
Voor de jeugd
Handenarbeid NCRV
Solisten-concerten
Bas en piano NCRV
Diversen
Handwerkles NCRV
CNV-kwartiertje
NCRV
Propaganda-avond
NCRV
8.00
10.00
10.45
10.15
11.30
5.00
5.30
2.00
8.00
10.15
terwijl de opening van de nieuwe brug ge
vierd wordt, werkt men rustig verder aan
de brug over de Goden Gate. Deze, die de
langste hangbrug van de wereld zal worden,
moet begin van, het volgend jaar gereed ko
men.
6.45
8.15
Internationale specialiteiten.
München.
8.30 u. n.m. Herbstkantate".
EEN WONDERWERK VAN ELE-
GANCE EN TECHNISCHE VOL
MAAKTHEID.
LONDEN, October 1936.
ZOOJUIST is de nieuwe automobiel
voor koning Eduard VIII van En
geland gereed gekomen. Dit won
der van elegance en technische vol
maaktheid vormt op het oogenblik het on
derwerp van het gesprek van den dag in
Londen.
Eduard VIII was als prins van Wales
een geestdriftig automobilist, die alle auto
races en -tentoonstellingen bezocht. Hij is
zelf een uitstekend chauffeur, maar na zijn.
troonsbestijging rijdt hij niet zelf meer, om
dat zijn hooge functie hem niet toestaat, on-
noodig risico te loopen. Reeds voor den we
reldoorlog leerde hij autorijden; hij was toen
tertijd student in Oxford en zijn leeraar was
Mr. R. W. Cracknell, een van de meest be
kende Engelsche automobilisten.
Het pleit voor den eenvoud van den En-
gelschen heerscher, dat zijn particuliere wa
gens, waarin hij bij niet-officieele gelegen
heden rijdt, evenals andere auto's een num
merbord dragen en zich overigens ook in
niets van den wagen van een gewoon bur
ger onderscheiden. De vier particuliere au
to's van den koning zijn zwart, waardoor
zij zich van de z.g. staatswagens onderschei
den, die kastanjebruin van kleur zijn en geen
nummerbord maar het koninklijke wapen
dragen.
De nieuwe auto van koning Eduard heeft
normale afmetingen. Ook de zitplaatsen ver
schillen in niets van die, welke men in ge
wone auto's aantreft. Naast den koning kan
de adjudant zitten. Bovendien zijn er nog
twee klapstoeltjes voor een eventueel ge
volg. Interessant is, dat de armleuningen
kunnen worden uitgetrokken en dan in een
soort schrijftafel veranderd worden, opdat
de koning op lange tochten kan arbeiden.
Boven deze „rijdende schrijftafel" is een
lamp aangebracht. De wagen is van binnen
met een blauwen stof overtrokken. De nieu
we staatswagen heeft 32 P.K.
Autorijden is overigens sinds lang een
hartstocht van de Engelsche koninklijke fa
milie. De grootvader van den tegenwoordi-
gen monarch, koning Eduard VIT. bezat een
speciaal voor hem gebouwden wagen, met
een motor van 6 P.K. De auto werd in 1899
geconstrueerd en gold indertijd als het „laat
ste snufje" op autogebied.
De hertog van Kent bezit een 12-cylinder-
Rolls-Royce, met ingebouwde radio. Tn den
wagen is als talisman een beeld ie van den
heiligen Christoffel, den beschermheilige van
de automobilisten, aangebracht. Men zegt,
dat de hertog een dergelijke bescherming
zeer goed gebruiken kan. omdat hij dikwijls,
zelf rijdt en dan wel zeer snel.