De Brabantsche Brief VOOR DE VROUW van Dré Herfstmorgen Slip-gevaar Zaterdag 31 October 1936 Vierde blad Ulvenhout, 26 October 193G De avonden wor den lang. Vóór vijven al mot ik den akker uit, want in dieën duister zou 'k meer verknoeien, dan goedmaken aan 't prille win tergewas. Van den mid dag, om drie uur hing 't avond zwartsel al tus- schen den kool. *t Was of er grijzen assïe over 't land wie- melde. 't Was den mist, die in speldenpun- tekes in d eerde zakte. Ja 't is 'n donker, 'n triestig tij, deus yan Allerzielen. Laag hangen de lochten over de weareld £e haken vast aan 't kale geboomt en heestergewas; aan de schriele, takskes, die zwart en dik worden van 't danzend ne- yelnat. En toch Als teugen den nacht de lochten gaan kleeren, de maanschijf in den glanzenden glinster van smeltend ijs achter de jachten de wolkenflarden drijft, dan staat den buiten in éénen zuiveren schemer en is de schepping van 'n schoonheid of ze ja, of ze geslepen ligt in zwarten kristal. Dan huivert de kleerte van den kristal len nacht over oew zielement, als d'n spel- denpuntekesnevel over den kool. Als ik dan den kalen kruin van den no- tenleer zie aderen teugen 'n plakaat he- melzulver van den Allerzielennacht in 'n stilte da'k m'n pijpke krakend branden heur, dan kan 'k blijven tot't manczul- ver ten leste aan m'n oogharen hangt. Zonder goed besef loop ik dan naar dat zuiveren schijfke, om dan terecht te ko men op zoo'n gebogen brugske over de Mark, midden in de Ulvenhoutsclie velden En dan vloeit daar die maanbeschenen Mark onder m'n klompen vort, als zwart fluweel met zuiveren loovers. Ons kerketorentje doopt zijn glanzend kruis in 'nen manewolk dat 't zuiver langs z'n ranke flanken glijdt. God, dan is 't zoo stil. Dan heur ik de watervlugge ratten deur 't fluweelzwar- te water ruischen. Dan heur ik lang te veuren aankomen den slag van de toren klok 't schuren in 't uurwerk. En over de zwart-geploegde akkers, daar glinstert hier en daar 'nen brok zuiver 'nen vet ten eerdekluit, die glimt in den maneglans in den witten schemer die op de zwarte .èèrde pcerlt. Zoo'nen Allerzielennacht is 'n sprook, die in oew oogen wordt gefezeld deur de schu rende radcrs van de kerkeklok; deur 't riet- gefluister in d'altij vloeiende Mark, deur 't gerucht van de stilte, die op 't windeke hit de bosschen zucht. Deus tij is van 'n schoonheid die ge puurd wierd uit louter zwart en zuiver. Uit de kleuren van denrouw, die zoo passen in deusAllerzielentij, op 't end .van 't jaar. t Jaar gaat ten ende weer. Traag begonnen als 'n smeeklied, is %t overgegaan in den trillend-hoogen jubel van Mei, is 't uitgejuicht in den zegendank veur den oogst en is 't aan 't versterven in de zware slotaccoordenj die nou deur, de Schepping zoeven lijk de leste toonen van den orgel deur de hooge kerkgewulf- ten golven over dewegschuifelende menschheid Ja, over de wegschuifelende mensch heid Als ge, lijk ik, zoo ruim zestig van die jaarliederen hebt heuren vergaan in .den lesten- verstervenden dreun van het slot- accoord als ge zoo dikwijls 't AUprzielentij op den buiten hebt zien schemeren deur de zuiveren nevels die op eerde traanden, als ge zestig getijen dc lanteernlichten als krih- zen hebt zien staan op den zwarten ne velsluier, die den lanteern omfloerst, dan, dan hebt ge'r al veul zien „wegschui- felen" uit oewen kring van familie en van vrinden. En als ge dan in zoo'nen zwartzulveren Allerzielennacht peinzend oew pijpke te slurpen staat naar den hoogen, naar den ruimen gewulft van den glanzenden ster renhemel, die sterrekes, die ooit sjuust zoo pinkelden in d'oogen van huilie, die daar achter de kerk liggen onder de zacht- druppende treurheesters dan dan zoudt ge toch wel 'n hart van beton motten heb ben, als 'V nie efkens samenkneep van 'n nameloos heimwee, hier onder dieën mys- terieuzen sterrenkoepel, waarin ge speurt naar de weemoedige herinnerinkskes van d'afgestorven zieltjes, waarveur we straks onze gewijde keersen gaan aansteken in onze rouwgesierde kerken... De dagen zijn vol van triestigheid. Als ik 's morgens, in de vroegte van den grij zen dag, m'n eerste passen op den erf zet, dan bots ik teugen klamme stilte, zoo dik, da'k er mijnen vinger wel kan indrukken. De lochten zijn troebel. En hier en daar slaat uit de schouwkes 'nen bruinen turf- smoor plat naar d'eerde. Erst teugen zeuvenen begint d'n dag dan traag te komen; dringt aan den Oostkant 'n rossig floers deur de dikke, wollige locht. Begint langzaam den Oosterkim te gloeien en dringt 't morgenrood als 'n kolossale olievlek dieper en grooter in de wolkenvacht. De lochten barsten open. De zon puilt dan efkens deur. Gouwen licht flakkert in den buiten. Moeizaam gaat zoo'nen Allerzielen dag open, lijk 'n bloedrooie klaproos, ge boren uit den donkeren knop, die nou ver scheurd ligt langs den stralenden ender. Dan komt Blek me zijnen goeienmorgen wenschen mee z'n zware blafstsm. Springt ie overend en legt ie z'n zware, kouwe veur- pooten op m'n schouwers. Bles m'n perdje, ziet den dag deur 'n spleet van den stal en hinnekend schuurt-ie z'n flanken teugen de stutsels. De runders, wakker gemaakt deur Bles, rapen d'r eigen op, met veul lawijt, uit 't krakend strooi, 't lieve leven is ont waakt zoo rap 't zonneke z'n eerste licht vloeien liet over die rosse, haast bloederige barst aan don ender. Allerleste blaren, nat en zwaar, smakten uit den notenleer. Vallen plat. als dooie veugels uit den nest, mee gespreide wie ken. Dan raap ik zoo'nen lesten bladveu- géi wel 'n's op, peins er naar, om 'm dan weer zachtjes te laten vallen. Waarom...? Ja, waarom? D'n mensch pakt wel 'ns meer iets vast, terwijl ie op veurhand weet dat er niks vast te houwen is..! Dan klepelt 't kerkeklokske veur d'eerste Mis. En Maandag dan klepelen de klok ken den echoklank, den dubbelen klank veur lijkmissen bestemd. Ochja, 't is alle jaren zoo en toch altij weer van verschen weemoed. Plechtig klinkt dan d'n klokkenroep over ons dorpke. En gaan Trui en ik onder 'n gewulf van klokkenklank den vroegen mor gen deur, naar ons rouwend kerkske, dat roept, dat roept, roept over de velden, over de bosschen, dat roept veur de zieltjes van ons afgestorven, maar die vandaag toch tusschen ons in leven, deurd at mysterieuze verbond tusschen deuzen en genen kant van 't graf... Zwarter nog mag den November wemelen in 't kerkportaal de zware deuren open- douwen. Want niks zal ons pastoorke ooit sparen veur zijn en onze dooien, veur wien ie op deuzen, hun gewijden dag, z'n kerkske drapeert in zwaren rouw, en siert mee duuzend keersen Den zwaren katafalk, veur de rooie Gods lamp, lijkt gedragen op 'n gouwen zweem van keersenlicht. Diep wemelt den duster achter de nissm van den altaar en fel stralen daar de zon- nekes op de blanke wijkeersen. Zwarter nog nag den November wemelen in de verre hoeken, achter pileeren, in bo gen en kruisgangen maar stralender gloeien de aureolen op de keersenspitsen. Zwart en strak hangt den rouwcier veur den altaar, waaruit den gouwen tabernakel, overvloeid van wijlicht blinkt als de zon eigens. En hoog, hoog boven alles uit, onder den donkeren koepel, daar licht 't blanke naakt van den gestorven Christus op 't bebloede kruis. En diepen troost is 't dan, te weten dat onze afgestorven zieltjes zijn bij Hem, wiens armen nog spreidden in 't leste uur van zijnen marteldood, toen zijn leste drup pels hartebloed in d'eerde zonken en deus veur altij en iedereen wijdde... En als ons pastoorke, gebogen onder *t zwart van zijnen zulvergekruisten kazuivel, met biddende handen naar omhoog, dan roept: „Réquièscat in Pace", dan schuifelen wij de kerk uit en gaan we naar ons kerk- hoveke, dat daar ligt in de luwte van den torenbouw, die mee z'n gouwen kruis altij den hemel inwijst. Trui en ik, we gaan dan naar „onze" graven. Leste rozenblaaikes plekken nog op de zerken. Blinkende bottels hangen nog aan de leege treurrozen. Trui wrijft dan mee den zakdoek, zachtjes, oh zoo zacht jes als moeders dat alleen kunnen, de smetjes van 't gebrande portret weg, de rozenblaaikes van den zerk en dan buigt ze heur knieën op den genadeloozen hard steen. Ja, 't Is alle, alle jaren zoo, en toch altij weer van verschen weemoed. Ik mot dan weer aan den arbeid denken, 't Wreed moment dat altij komt, in eiken rouw; 't leven dat aan den dood geenen tijd wil laten.' „Wefke, ga mee." En stijf richt z' heur eigen op, van den steen, turende op 't portret, mee dat glim lachende gezicht, dat... altij jonger wordt...! Dan gaan we over 't knepperend, schurend grint van den uitgang,-naar den arbeid die wacht. Twee November. Allerzielen. 'Nen triesti- gen dag in 'n triest tij, maar dien we nie geren zouden overslaan. Als ik van den middag mee mijnen leegen wagel weer van de stad kwam, dan lag den weg in doffen mist; Koud stond d'n nevel op de weareld. Ge slikte 'm! De velden dre ven in de lage wolken, 't Land leek onder- geloopen. Van mist. Hij droop uit de kale boomen over 't zeiltje van mijnen wagel, dat blonk van nat. D'n dag was rap vergaan. En weer hing 'nen wolk van stilte om den buiten gesloten. Tusschen 't gedokker van den wagel, heurde- n-ik den Blek z'n agels kretsen op den kei weg. 'Nen struik ,nen wilg, hier en daar in 't landschap, kwamen even mee den top boven de nevels uit. 'k Was blij, weer thuis te zijn. Bij 't bin nenkomen liep ik ook weer teugen den damp op, maar d'n dcuze was lekker warm. Smeu- igen damp van d'ecrpels die Trui sjuust stond om te schudden. ,,'t Is hier beter dan buiten, Truike!" „Niks gedaan," hoeploeploep, daar tui melden patatten weer droog deur de pan buiten" maakte Trui heur antwoord af. Wefke, m'n maag is lijk 'nen leegen eer- pelzak, schiet 't op?" „Schuif maar aan." En uit den damp, die dik om de plattebuis wollcte, heurde-n-ik Trui vragen: „goeien ont vangst?" „Jaja. Gewoon, gewoontekes, ee!" „Bestellings?" „Eerpel!" „Veul?" „Nie te klagen!" „Meteen siste-n-er lawijt uit de bakpan, da'k niks meer verstaan kost. Onderwijl plompte zij de eerpelschaal vol en mee plaizierigen trots, zag ik naar die prachtschaal dampende piepers, droog als 'n nootje, vast als appels. Geen wonder da'k ze goed verkocht. 't Water droop van de ramen. Binnen van den warmen kookdamp, buiten van de kou wen mist. M'n huuske was warm. 'n Veilig nest, 't alderbeste plekske van de weareld, da'k veur geen paleis zou willen ruilen, nog nie mee 'n Truike van twintig erin. Toen zette Trui de bakpan op tafel. Daar lagen 'n paar karbonaden in te drijven, malsch als boter en mee 'nen rand sappig vet, dat mijnen „leegen eerpelzak" begost te knoersen. Onderwijle keek Trui over heuren arm en vroeg: „hoeveeT eerpel?" ,,'n Vol bord, toeteloeris!" „Hoeveel hedde 'r verkocht, bedoel ik!" „Twintig mudjes!" „Nneeje...!" „Jaje!" „Da's zeuventig mud bij malkaar, deus week?" „Geenen patal minder, wijf!" Handig-rap pakte ze de pan mee vleesch weer op, zette ze achter op de plattebuis en sjuust als ik daar iets van zeggen wou, be greep ik... en zweeg rap! Eh jah hahah 'k heurde ze bezig op de plank van den kelder, waar... de kruik staat. Toen kwam ze naar me toe, dichtbij, ha..., bekans verlegen (sodepin, na ruim veertig jaren!) en ze zee: „ge hebt vendaag 'n hartversterkingske verdiend, Dré". Waarop ik, da's privé! Maar sjuust als van den morgen kwam 't zonneke ook even deur onzen Herfst gekro pen...! r Bovent Een japon van wdUen stof in de moderne herfstkleur, wijnrood. Als garneering zijn alleen biezen gebruikt aan het bovenste deel en op het taschje aan de rechterzijde. De leeren ceintuur harmonieert met de band om de bijpassende sportieve hoed. Links: De nieuwe wollen mantel van bouclé in de nieuwe roodbruine tint of wijnrood. Een ongeschoren bontkraag in den vorm van revers en verder een ceintuur van soe pel leen Rechts: Hoe enkele dwarse streepen een zeld zaam aardig effect kunnen geven toont ons rechtsche japon van een warm getint jersey De streepen, loopende van de rechterschou der naar de linkerheup, zijn van een ver schillende tint, n.l. zandkleur, wijnrood en marineblauw, En daarom da'k hierboven aan m'nen brief al zee: ,,'t is 'n triestig, triestig tij en toch...! Veul groeten van Trui en als altij geen haarke minder van oewen t.a.v. DRé. Als in de herfst de dorre blaad'ren vallen, Op eiken weg, bij vele duizendtallen, Met stil gebaar, Dan treedt alom onmerkbaar iets naar vo ren, Waaruit steeds weer iets ernstigs wordt geboren, Het slip-gevaar! We draaien vaak nog zorgeloos door de bochten, Zooals we deden op de zomertochten, De motor raast. Maar midden onder 't al te snelle rijden Begint de auto even af te glijden We slipten haast! In een seconde zijn we dit vergeten, Maar één seconde ging er door ons weten: „We deden dwaas!" Hoe sterk dan onze wagen ook mag wezen, Er is iets sterkers, dat we moeten vreezen, De weg is baas! En toch, hoevelen, die al lange jaren Bekend zijn met de stille herfst-gevaren, Gaan roek'loos door, Langs smalle wegen, rondgelegde dijken Met korte rukken gierend uit te wijken, Waarom? Waarvoor?! Want eenmaal zal hun t speelsche stuur ontglippen, Dan zal hun wagen hulpeloos gaan slippen Dan is 't te laat, Wanneer, als bij zoovele auto-rampen Een and're wagen, met gedimde lampen Te wachten staat! Als in de herfst de natte blaad'ren plekken En langs den weg hun gladde sporen trek ken, Met stil gebaar, Geeft acht dan, heeren automobilisten! Hoevelen zijn er, die zich reeds vergisten... HET SLIP-GEVAAR!! KROES October 1936. (Nadruk verboden) Onze vorige herfstjapon kunnen wij heel goed aan de nieuwe herfstmode aanpassen door op het bovenstuk een der hierboven afgebeelde hals sluiting en te creëëren. Een practische verandering die in vele gevallen met weinig moeite aangebracht kan wor den.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 13