K+L+M+ weer door ramp getroffen Vliegtuig op Croydon neergestort en in brand gevlogen 14 dooden, twee zwaar gewonden De stewardess ongedeerd uit het toestel gekomen De stewardess vertelt De versiering van het Koninklijk paleis Prins Bernhard op jacht Donderdag 10 December 1936 Derde b4ad LONDEN. Bij het vertrek van het Londensche vliegveld Croydon, is gistermorgen een vliegtuig van de K.L.M. brandend neergestort en ver nield. Er hing bij de start over het vlieg veld een dikke mistlaag, zoodat het vliegtuig moest starten langs den mistpeil, een tegelbaan bedoeld om houvast te geven hij den aanloop. Enkele minuten na den start, men weet niet zeker of het drie of zes mi nuten was is het vliegtuig zij waarts van de startinrichting in den tuin van een huis terecht gekomen. Na de botsing brak er brand uit. De gezagvoerder Hautzmayer, de radio- telegrafist Van Bemmel, en de werk tuigkundige Verkerk, benevens acht passagiers, zijn daarbij om het leven gekomen. Vijf passagiers zijn naar het ziekenhuis vervoerd, met ernstige brandwonden, evenals mej. Bongert- man, die licht werd gewond. De 'directie 'der K.L.M. ontving de volgende bijzonderheden: Gisterenmorgen vertrok op den dienst van 10 uur uit Croydon het Douglas-vliegtuig,* de DC2P.H.-A.K.L. („Lijster"), onder com mando van den bestuurder Hautzmayer, ver gezeld van den marconist Van Bemmel, den werktuigkundige Verkerk en de stewardess jnej. Bongertman. De volgende passagiers bevonden zicli aan boord: Mevr. Hoene (Poolsche); mej. Lipsy [(Zuid-Afrika), de heeren: Hoene (Pool), Ba ron van Hoehenberg (Duitscher), Merser [(Ouitscher), Schubach (Duitscher), Ir. A. van Donkelaar (Nederlander), Vigelius (Fin), Dickson (Zweed), Lindmann (Zweed), Pear- son (Engelschman), La Cierva (Spanjaard), Stent (nationaliteit onbekend). Het zicht was mistig, waarom Het toestel ïnet een tractor werd gebracht op de witte lijn, waar langs de vliegtuigen onder zulke Omstandigheden volgens voorschrift moeten Vertrekken. Kort na het vertrek van Het vliegtuig heeft idit blijkbaar, om nog onbekende redenen, ieen scherpe bocht naar links gemaakt, om streeks 90 graden op den oorspronkelijken koers en is daarbij in aanraking gekomen met het dak van twee huizen, waarna brand ïiitbrak. Van de opvarenden ïs slecHts de stewar dess, mejuffrouw Bongertman, licht ge kwetst, terwijl vijf zwaar gewonden naar net ziekenhuis zijn vervoerd, waarvan zeer ppoedig drie zijn overleden. Buiten de ste wardess zijn thans nog in leven de passa gier Schubach en de radiotelegrafist Van Bemmel. Verhaal van een ooggetuige. Korten tijd na de ramp met Het vliegtuig hadden wij eeij onderhoud met een bewoner Uit de omgeving van de plaats, waar het toestel was neergestort. Deze vertelde ons het volgende: Ik hoorde een slag en rende de straat in. Ik zag dat een vliegtuig neergestort" was op het dak van een leeg huis. Het toestel was in brand gevlogen en dientengevolge ge raakte ook het huis in brand. Het huis brandde geheel af. Een andere ooggetuige, mevr. Latham, ver telde ons het volgende: Ik hoorde een vreeselijken slag en toen ik in de richting keek, waar de slag veroor zaakt was, zag ik een brandend vliegtuig op een huis. Ook het huis vloog in brand en ik holde verschrikt weg. De hitte was zoo hevig, dat men niet bij het vliegtuig kon komen. Het vliegtuig viel van het dak af, kantelde en sloeg den top van een grooten boom af. De brand nam onmiddellijk een grooten omvang aan, waarschijnlijk doordat de ben zinetanks in brand vlogen en het vliegtuig bij het vertrek een groote lading benzine aan boord had. i Ontsteltenis op SchiphoL Het ontstellend bericht dat 'de Douglas- vogel „Lijster" gistermorgen bij het vertrek van Croydon in brand gevlogen en ver woest is, heeft, zooals te begrijpen valt, op Schiphol groote verslagenheid teweeg ge bracht. Uitgezonderd de ramp van de ,Gaai", die op 20 Juli 1935 nabij St. Ber- nardino in Zwitserland te pletter is gevlogen, is deze nieuwe ramp, wat het aantal slacht offers betreft, wel de grootste, welke de K.L.M. ooit heeft getroffen. Zoowel piloten als grondpersoneel spraken, in groepjes bijeen staande, over dit nieuwe ernstige of fer, dat de luchtvaart geëischt heeft, waar bij hun deelneming uiteraard vooral uit ging naar de bemanning van het veronge lukte vliegtuig, van wie de gezagvoerder Hautzmayer eerst op 1 April jl. in dienst der maatschappij was getreden. Het bericht dat de stewardess mej. Bongertman tot de geredden behoort, en niet ernstig gekwetst is, werd vooral onder de enkele collega's, die op de luchthaven aanwezig waren, met blijdschap ontvangen. Overigens ging de dienst uiteraard zijn gewonen gang. Kort na eikader vertrokken twee Douglasvogels met passagiers naar hun bestemming. N& den start over het be sneeuwde, in een modderpoel herschapen grasveld, waren zij spoedig in den grijzen nevel, welke over het vliegveld hing, aan het oog onttrokken. Het onderzoek naar de oorzaak. Met het lijntoestel van de K.L.M. „Fla mingo" zijn gistermiddag van Schiphol naar Croydon vertrokken, de heeren Dr. Ir. H. J. van der Maas van den rijksstudie dienst voor de luchtvaart en J. van der Heiden inspecteur van den luchtvaartdienst van het departement van waterstaat, ten einde het onderzoek der Engelsche autori teiten naar de vliegramp te Croydon bij te wonen, Juan de la Cierva. Jüan de la Cierva, die op zoo noodlotti ge wijze om het leven kwam, is de bekende uitvinder van de auto-giro. De la Cierva, die Spanjaard was, demonstreerde dit toe stel voor het eerst in 1923. Het ontleent zijn opwaartsche kracht aan een stel ro- teerende oppervlakken, wklee gelijk schroef bladen onder een geringen hoek met de baan bewegen. Zij ontleenen dit in onder scheid met de helycopthere, welke mecha nisch wordt aangedreven hun beweging aan de voorwaartsche beweging van het vliegtuig. Onder de autogirobladen is een klein vast draagvlak aangebracht, dat 20 pet. van de totale lift geeft en dat de aile- rons voor de dwarsbèsturing draagt. Sedert 1928 heeft dit vliegtuig een prac- tische bruikbaarheid gekregen. Zoowel in Europa als Amerika heeft de autogiro zich tot een bruikbaar en veilig vliegtuig ont wikkeld. Over zijn üitvinding schreef de La Cierva een werk getiteld: „The theory of the auto- giro", Op de plaats van de ramp. Het K.E.M.-ïoesteï „Lijster", dat gisteroch tend kort na het vertrek van Croydon is verongelukt, is ongeveer anderhalf a twee uur later yertrokken dan gewoonlijk. Dit vertrek op een later tijdstip Hield verband met de ongunstige weersomstandigheden. Toen de Douglas van Croydon vertrok, was het nog mistig. De ontvangen weer berichten waren echter van dien aard, dat besloten werd het toestel te laten vertrek ken. Toen wij op de plaats van de ramp aan kwamen, bleek ons, dat de verwoesting, welke was aangericht, enorm was. Direct na de ramp ontstond een groote verwar ring. Van alle kanten schoot echter hulp toe, terwijl verder getracht werd Croydon telefonisch op de hoogte te stellen en hulp te vragen. Tengevolge van de ramp waren de telefoonverbindingen echter gestoord en was het eerst niet mogelijk verbinding te krijgen. Desniettemin duurde het slechts korten tijd voordat de brandweer met alle beschik bare materieel en personeel aanwezig was. Een uitgebreide afdeeling politie zorgde voor een goede afzetting van de omgeving, hetgeen zeer noodig was, daar van alle kanten belangstellenden toestroomden. De politie hield de nieuwsgierigen echter op behoorlijken afstand. Betrekkelijk spoedig nadat de ramp bekend was geworden, wa ren ook Roode Kruis-wagens met personeel ter plaatse om de slachtoffers van de ramp te vervoeren. De brandweer stond voor een wan hopige en vrijwel onuitvoerbare taak. 't Vuur laaide met ontembare kracht omhoog en zoo wild schoten de vlam men uit, dat het onmogelijk was dicht bij de vuurzee te komen. De dooden en gewonden, die door den schok van de botsing met de gevels der huizen uit het toestel ge slingerd waren, lagen in verschil lende tuinen in de omgeving. Voor de gewonden is dit, voor zoover zij later niet zijn overleden, de redding geweest. Geruimen tijd woedde Het vuur, zoodat 't lang duurde voordat men bij het wrak van het toestel kon komen. Een der vleugels van de „Lijster", totaal vernield en verwrongen, hing aan een hoek van het dak van een leegstaand huis, waar mede het toestel in botsing was gekomen. De andere vleugel lag op den weg. De fuse- lage van het vliegtuig lag zwart geblakerd en rookend in de vlammen. Het dak van het huis, waarop het toestel was neergekomen, was geheel weggeslagen. Het huis zelf was in brand gevlogen en brandde totaal uit. Het was een gelukkige omstandigheid, dat dit huis niet bewoond was, zoodat hier dus geen slachtoffers zijn gevallen. Zoodra de brandweer bij de loeien de vuurzee kon komen, tastte zij deze met een ontzaglijke hoeveelheid water aan. Naar schatting werd binnen een uur meer dan duizend gallons water op de vlammen zee geworpen, hoewel de blussching feite lijk een onbegonnen werk was, daar het vuur niet eerder doofde dan dat alles, wat maar brandbaar was, volkomen door het vuur was verteerd. Tijdens het blusschingswerk werd een brandweerman getroffen door een brandend stuk hout, dat van het dak vloog. Hij werd ernstig gewond en moest naar het zieken huis worden vervoerd. Zij weet zich niets meer te her- inneren. Uit een later telefoongesprek, dat de di rectie van de K.L.M. gistermiddag met Ka pitein Leverton had, is gebleken, dat van de 17 personen, die zich aan boord van de .Lijster" bevonden 12 passagiers, de gezag voerder Hautzmayer en de werktuigkundi ge Verkerk zijn" omgekomen. De passagier Schubach en de stewardess Bongertman zijn slechts licht gewond, daar entegen is de toestand van den marconist van Bemmel zoodanig, dat voor zijn leven moet worden gevreesd. Hij bevindt zich in het Purewy Cottage Hospital, evenals de beide lichtgewonden. Uit het feit, dat de wielen van Het vlieg tuig de zuidelijke schutting van het vlieg veld hebben geraakt, terwijl de startlijn Oost-West loopt, moet verondersteld wor den, dat het vliegtuig door de een of an- 1 dere oorzaak van de startlijn is afgewe ken en dat na de aanraking van het vliegtuig met dé schutting, de piloot de „Lijster" niet geheel meer meester was, met het ongelukkige gevolg, dat hij op het dak .van 2 huizen terecht kwam. VLAG HALFSTOK De stewardess is door den verte genwoordiger der K.L.M. onder-« vraagd, teneinde aanwijzingen om trent de bewegingen van het vlieg tuig in de aanloop te verkrijgen. Zij kan zich van het gebeurde ech ter niets meer herinneren. De vliegtuigbestuurders Smirnoff en Moll bijgestaan door den hoofdwerktuigkundige Young, die sedert de oprichting der K.L.M. op Croydon werkzaam is, stellen een nader onderzoek in. Ter toelichting op dit communiqué deel de de heer Plesman nog mede, dat mej. Bongertman slechts eenige schrammen heeft opgeloopen en niets gebroken heeft. Omtrent den toestand van den heer Schu bach" heeft kapitein Leverton den heer, Plesman telefonisch bericht, dat deze quite. all right is. Onjuist is dus zoo zeide de heer Plesman, dat 5 gewonden in het hospitaal verpleegd worden. Het zijn er slechts 3, w.o. de mar conist van Bemmel. De weersomstandigheden op de route, zoo vernemen wij van den heer Plesman, wa ren van dien aard, dat men kon starten, Op het oogenblik van vertrek was het zicht vanwege de mist echter uitermate slecht Zoodat de start gemaakt werd langs de mist lijn. Het vliegtuig is neergestort op 1 mijl af* stand van het vliegveld. Tenslotte, zeide de heer Plesman nog, dat Hautzmayer een voortreffelijk vlieger was, die op de alpenroute deze zomer uitstekend werk heeft verricht en al eenige maanden op Croydon vliegt, Surseanse Koninklijke Hollandsche Lloyd Verlenging voor den tijd van anderhalf jaar. De derde kamer der Arrondissementsrecht bank te Amsterdam heeft gisteren beslist in zake het verzoek van den Koninklijken Hol- landschen Lloyd tot verlenging der surseance van betaling, welke tot 15 November was verleend. De rechtbank verlengde de surseance voor den tijd van anderhalf jaar. Door H.M. de Koningin zelf ont worpen. De versiering van het Koninklijk Paleis aan het Noordeinde begint zich thans reeds eenigszins af te teekenen. Er wordt hard gewerkt en reeds begint men eenigen indruk te krijgen van het versieringsplan, dat door H. M. de Koningin is ontworpen en dat in zijn soberheid en smaakvolle aanpassing aan de mogelijkheden, die het Paleis biedt, een der meest treffende versieringen van 't in de komende dagen- zoo rijk getooide Den Haag belooft te worden. Dennegroen vormt het hoofdmotief 'der versiering. Derhalve wordt het centrum der versiering gevormd door vier bijna tien m. hooge denneboomen, die zijn geplaatst in de hoeken ter weerszijden van colonnade en van het voorplein bij het begin der zijvleu gels. Deze denneboomen reiken tot de daklijst Het onderste gedeelte van den voorgevel onder de ramen der parterre wordt geheel met dennegroen bedekt. Hetzelfde geschiedt met een breede lijst onder de ramen der. eerste verdieping en met de geheele dak lijst. Met groen wordt ook de colonnade zelf versierd en de tympanon boven het midden gedeelte van het paleis. Gisterenavond naar Schiermonnik oog vertrokken. Z. D. H. Prins Bernhard Heeft zïcH gister* avond te Oostmahorn aan boord van de red dingboot „Insulinde" van de Noord- en Zuid- hollandsche reddingsmaatschappij begeven, om over te steken naar het eiland Schier monnikoog, waar hij den nacht zal door brengen in Hotel va%der Werf. Donderdag zal de Prins deelnemen aan een jachtpartij op het eiland, welke onder lei ding staat van Jhr. J. A. Röell en waaraan tien personen zullen deelnemen. De Indische salarissen Geen verdere vermindering? Zoowel het „Bat. Nieuwsblad" als de „Java- bode" bevat een bericht volgens hetwelk aan de regeering zou zijn voorgesteld om alle maatregelen strekkende tot een verdere vermindering der salarissen, in welken vorm ook, die op 1 Januari 1937 zouden worden ingevoerd, niet door .te .voeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 9