Voor den Zaterdagavond A>£yn. T HOEKJE OUDERS Hoe de Kerstboom-versieringen ontstaan. Z|j beschouwen het als aardig tijdverdryf. Ook kinderen helpen Uverig mede. door G. C. MEYER—SCHWENCKE. Wederom is de tyd daar, dat aan den Kerst boom de lichten ontstoken worden en groot en klein onder de bekoring komen van licht glans en bonte kleuren der versieringen, waar mede het dennengroen behangen is. Alhoewel men jaar in jaar uit al deze uiterst teere, vroolijk gekleurde versierselen in doozen verpakt in de winkels geëtaleerd en later aan den boom ziet, denkt men eigenlijk weinig aan de herkomst en wellicht nog min der aan de wijze van fabriceeren hiervan. Laten wy dan mogen beginnen met te vertel len, dat deze en nog een menigte andere voorwerpen een bijzonder product van glas blazerij is, £at in het wondermooie Thüringer- land als huisindustrie wordt uitgeoefend en waardoor tallooze gezinnen een middel van bestaan vinden. Wanneer men met den trein van Coburg uit naar het midden in het Thü- ringerwoud gelegen schilderachtige plaatsje Gr&f enthal reist, gaat men langs de voornaam ste plaatsen, waar de glasindustrie bloeit. In Sonneberg, Ernstthal zoowel als in de bergen, o.a. in het aardige stadje Lautscha vindt men nagenoeg huis aan huis gezinnen, waar man, vrouw en kinderen op een of andere wijze be zig z\jn met of helpen bij de vervaar diging van deze glazen voorwerpen. Kinderen zijn reeds vanaf hun zesde jaar bezig om de behulpzame hand te bieden en zij schijnen het als aardig tijdverdrijf te beschouwen. Het is onbegrijpelijk hoe uit een glazen kleurloos buisje van pl.m. cm lang en 1 cm dik in minder dan geen tijd een dozijn glazen ballen ontstaan en onwillekeurig vergelijkt men het met bellenblazen der jeugd. De glasblazer zit voor een intensief bran dende gasvlam en houdt het buisje (rechts en links vasthoudende en onder voortdurend draaien boven de hitte hiervan. Na verloop van minuut is de, door de vlam verhitte plek van het buisje zacht ge worden en heeft zich door het heen en weer draaien en trekken kegelvormig uitgezet. Aan rechter- en linkerzijde daarentegen is het buisje door het trekken zóó dun geworden, dat het verhitte deel zich gemakkelijk laat afbreken. De glasblazer, blaast nu de weeke, kogel vormige massa met den mond op tot de ge- wenschte grootte verkregen is en steekt zoo wel aan onder als bovenkant een houten stift in de openingen, vóórdat het glas weer hard wordt. In deze openingen worden de metalen draden bevestigd, waarmede de ballen aan den boom worden bevestigd of dienen om snoeren van de kleine ballen te rijgen. Na deze behandeling zijn de glazen ballen echter nog geheel wit en nu volgt nog het proces van kleuren of verzilveren. Tot dit doel wordt in iederen bal, een in den aanvang kleurlooze vloeistof gegoten, be staande uit een metaaloplossing onder toe voeging van verschillende chemicaliën, die het geheim van de Thüringer glasblazerij zijn en die zich door flink heen en weer schudden over het geheele binnenvlak verdeelen. De gevulde ballen worden in een pan met heet water gedompeld, waardoor de tot dus verre volkomen kleurlooze vloeistof zich door een chemische werking plotseling in een mooien zilveren bal omtoovert. Worden in plaats van deze zilverglans an dere kleuren gewenscht, of wel een matte tint wit, dan vult men de ballen met een andere vloeistof, terwijl de buitenkant tenslotte met een penseel en verf beschuldigd wordt met randen in verschillende breedte of met een voudige motieven, hetgeen in hoofdzaak door de kinderen wordt gedaan. Men ziet, dat buitengewoon gecompliceerde handgrepen noodig zyn voor het fabriceeren dezer uiterst breekbare kerstboom-versier selen, waarvan wy slechts een der meest een voudige, n.1. de gekleurde ballen hebben be schreven. De glazen ijskegels ontstaan op ongeveer dezelfde wijze en zijn oorspronkelijk eveneens dunne glaspijpjes. Zij worden boven de gas vlam verwarmd en door draaien en in de lengte trekken van de verwarmde massa, ne men zij den vorm van ijskegels aan, terwijl vlugge, geoefende handen verschillende ver sieringen aanbrengen, waardoor inderdaad vele mooie producten van glasblazerskunst ontstaan. Reeds in de maand Augustus is dit bedrijf in vollen gang en worden eerst de bestellin gen voor de meer afgelegen landen, voorna melijk Amerika, uitgevoerd. In de herfst maanden wordt het al drukker en drukker en wordt met koortsachtigen ijver gewerkt om het eigen land te voorzien van de noodige kerstboomversieringen. Alle glinsterende, bont gekleurde versier selen worden in de bekende cartonnen doosjes verpakt en naar de plaats van bestemming gezonden. De afnemers, die in de omgeving wonen, krijgen hun bestellingen bezorgd door vrouwen, veelal zijn het zelfs oude moedertjes, die de zeer groote rieten manden moeizaam op den rug torschen, manden, die niet bepaald zwaar zijn, doch onhandig door hun omvang en met riemen over de borst opgehouden wor den. Tot dusverre heeft men deze tak van in-, dustrie in Thüringen weten te handhaven waartoe ook behoort het maken van glazen kunstoogen, hetgeen eveneens een huisindus trie is. Men zegt, dat het niet heeft ontbroken aan buitenlandsche belangstelling, en dat men meermalen getracht heeft de fabricatiegehei- men af te koopen. Tot dusverre hebben de nijvere Thüringers geen concurrentie te duchten gehad, hetgeen beteekenen zou, dat de helft van de bevolking van het Thilringerland broodeloos gemaakt zou worden. Wanneer op den Kerstavond de geheimzin nige glans der flikkerende kaarsjes schijnt op de vele gekleurde ballen en andere glazen versierselen, dan zullen de eenvoudige nijvere Thüringers eveneens om hun boom geschaard zijn en eveneens het feest vieren van vreug de en licht. Moge dén het „Vrede op Aarde" tot in alle menschenharten diep doordringen, in ons land en buiten de grenzen Roode neus, koude voeten Hebt gij wel eens opgemerkt, dat beide dik wijls samengaan? Iedere vrouw, die zich er gert over haar roode neus en alle mogelijke cosmetische middelen probeert, om hiervan af te komen, doet veel verstandiger eerst voor warme voeten te zorgen. In de eerste plaats is een goede circulatie van het bloed noodig, die o.a. door voetmas sage en gymnastiek verkregen kan worden. Voetbewegingen voor men uitgaat zijn aan te bevelen, en verder warme kousen! Bij sportieve kleeding staan in dezen tijd van het jaar dunne zijden kousen volstrekt niet gekleed, doch passen veeleer wollen kou sen, die in een buitengewoon mooie variatie thans verkrijgbaar zijn. Kan men geen wollen kousen aan de beenen hebben, dan kan men altyd nog wollen sokjes nemen, terwijl andere dames, die geen gevoelige huid hebben, ge heele wollen onder- of desnoods alleen knie kousen dragen in vleeschkleur die niet opval len indien er zijdenkousen overheen gedragen worden. Indien men 's avonds met koude voeten naar bed gaat, wordt dikwijls een kruik medege nomen, beter is echter om warme, wollen bed- sokken aan te trekken. Indien men slechte circulatie van het bloed heeft, zullen de voe ten geneigd z(jn om winter te krijgen, hetgeen door een kruik bevorderd wordt. Warme voet baden en massage met olijfolie of kamfer- spiritus bevorderen den bloedsomloop in de voeten en moeten regelmatig en met volhar ding uitgevoerd worden. Tenslotte helpt het zeer veel, indien men 's avonds warme pantoffels aantrekt wanneer men zit. Zelfs de groote mode-ontwerper Chiaparelli heeft hiermede rekening gehouden en heeft een paar huispantoffels gegeven met rood vilten schacht en voetstukken van violet kleurig leer. Het hebben van koude voeten kan trouwens ook aanleiding geven tot aller lei kwalen, lang niet zoo onschuldig als een roode neus, hoe onaangenaam het euvel voor de betrokkenen ook moge zijn! Onzen welge meende raad moet dan ook zijn: „Zorgt steeds vopr warme voeten! Voorkomen van ongelukken met den brandenden Kerstboom. Gedurende de dagen, dat de Kerstboom rondom zich zijn licht in de donkere kamers verspreidt, doen zich vaak allerlei min of meer onschuldige ongelukken voor, die een schaduw op het feest werpen en meestal voorkomen hadden kunnen worden. In de eerste plaats is het een punt van overweging, waar de Kerstboom geplaatst zal moeten worden. Takken, waarop kaarsen zijn aangebracht, moeten nimmer te dicht by gordlnen noch bij papieren of perkamenten lampekappen komen, waardoor eventueele vlammen spoedig in de licht vlamvattende stoffen zouden overslaan. Het vlamvatten be hoeft niet altijd te geschieden door tocht, doch kan eveneens plaats vinden door de af straling der warmte van de brandende kaar sen. Groote boomen moeten niet alleen een stevig steunpunt hebebn, doch tevens door een metalen draad aan den muur bevestigd wor den aan een kram. Kleinere boomen, die op tafeltjes geplaatst worden, moeten kruis gewijze met het houten onderstel vastgebon den worden. De boom mag evenmin te dicht by spiegels of schilderijen geplaatst worden, omdat de hitte van de kaarsen het glas kan doen sprin gen. Een groot gevaar leveren kaarsenhouders moeten geheel en al overeenstemmen wat de breedte betreft, terwijl de houders zóó ge plaatst worden, dat ze niet kunnen omslaan en daardoor de daaronder liggende takken in brand kunnen steken. Electrische snoeren, welke dienen voor de verlichting mogen niet door kleine kinderen in- en uitgeschakeld worden, terwijl het aan steken der kaarsjes evenmin een bezigheid is, die aan kinderen mag worden overgelaten. Het best wordt dit werk toevertrouwd aan een volwassene, en voor de kinderen moet het voldoende zijn, wanneer zij de lichtjes een voor een zien ontbranden. Ondanks alle maatregelen moet men steeds in de nabijheid van den boom een emmer met water en een spons, aan een stok bevestigd hebben; zoodat men eventueel ontbrandende takken onmiddellijk kan dooven. Kaarsenvlekken op kleeden, tafelkleeden en meubelen late men eerst hard worden, daarna legt men er wit vloeipapier op en bestrijkt dit met een warmgemaakten lepel, totdat de was volkomen in het papier gedrongen is. Om eventueele plekken nog te doen verdwijnen worden deze nagewreven met een weinig ter pentijn (niet by een brandenden boom!!) Zondag. Toast met roereieren en garnalen. Biefstuk met snyboonen. Regenboogvla. Maandag. Runderlapjes. Gestoofde bietjes. Aardappelen. Karnemelksche pap. Kerststol. Dinsdag. Gevulde savoyekool. Aardappelpuree. Wentelteefjes. Woensdag. Gehakt. Knolraap aardappelen. Griesmeelsneeuw. Donderdag. Stamppot van zuurkool met mager spek. Fruit. Victoria-sandwich. Vrydag. (lste Kerstdag.) Crèmesoep. Gegarneerde lamsbout. Puree of geb. aardappeltjes. Blanc Manger. Noten en vruchten. Zaterdag. (2de Kerstdag.) Zalmschelpen. Koud vleesch. Brusselsch lof met kaassaus. Aardappelen. Oranjepudding. Kerststol. 500 gram bloem, 50 gram gist, zout, 100 gram basterdsuiker, 175 gram boter, 250 gr. sunmaidrozjjnen, 50 gram amandelen, 1 dl lauwe melk, 5 gram cardamon en 1 theelepel kaneel. We doen de bloem in een pan, lossen de gist met wat suiker in de lauwe melk op, doen dit in het midden van de bloem, waar in we eerst een kuiltje maakten, mengen er wat van de omringende bloem doorheen en laten het dan ong.-20 minuten op een warm plaatsje staan, daarna kneden we het met de melk, de weekgemaakte boter en het zout (met de handen) tot een soepelen elestischen bal, zoolang tot het deeg van de pan loslaat, doch minstens tien minuten, waarna de rozij nen ën de gepelde gehakte amandelen erdoor gekneed worden en wy het deeg minstens 1 y2 uur bij de kachel laten rijzen. Het bakblik wordt ingevet en bestoven met bloem, het deeg wordt nog eens goed door geweekt en eenige malen heen en weer ge slagen, dan vormen wij er een dikke ronde plak van, die aan de punten dunner uitloopt. Wy bestryken dezen deeglap met water en vouwen ze dicht, waarna ze op het bakblik nog een half uur moet narijzen, en daarna in den oven gebakken wordt. Is de stol gaar, d.w.z. komt een breinaald er geheel droog uit, dan halen wij het brood uit den oven, bestrijken het nog warm met boter en bestuiven het met een dikke laag poedersuiker. Regenboogvla. 1 1 melk, 80 gram custardpoeder (vanille), 100 gram suiker, 20 gr. boter, 1 eetl. sterke koffie, eenige druppels cochenille. De melk brengen we aan den kook, lossen er de suiker in op en voegen het custardpoe der erbij, die met de achtergehouden melk is aangemaakt, laten alies roerende even door koken, nemen de pan van het vuur, doen de boter bij de vla en kloppen vervolgens zoolang, totdat de massa luchtig is. Een derde deel wordt in een glazen schaal gedaan, terwyl de rest in tweeën gedeeld moet worden, bij de eene helft voegen we de koffie, bij de andere de kleurstof. De koffievla wordt op de cus tard gegoten en hierop komt de rose vla. Het geheel ziet er aardig uit, en we kunnen er nog wafeltjes by presenteeren. Gegamèerde lamsbout. 2 kg lamsbout zonder been, 90 gr kruim van oud brood, 1 eetl. gehakte peterselie, 1 gehakte üi, 1 ei, zout, 100 gr. vet, 50 gr. boter. Broodkruim, gesmolten boter, geklopt ei, petelselie en ui worden met peper en zout in een kom gedaan en goed dooreen gemengd. Het stuk vleesch, dat liefst lang en vrjj plat moet zyn, wordt ingewreven met zout en peper en belegd met de vulling, daarna opge rold en met stevig bindgaren vastgebonden. Het vet wordt in een braadpan heet ge maakt en het vleesch hierin rondom bruin ge braden, van tijd tot tijd een weinig water toe voegen. Braadtijd 1 uur 5 kwartier. Het vleesch wordt warm opgediend aan dikke plakken gesneden, die omgeven worden met Tob nooit hoekje WAT GAAT ER VAN ONS UIT EN WAAROM? Er zijn menschen, die niet méér indruk op ons maken dan de meubelen in de kamer, waarin ze toevallig aan ons worden voor gesteld. Ze trekken ons niet aan, noch stoo- ten ze ons af, wy accepteeren hun aanwezig heid als een onbelangrijk feit. Anderen echter, wekken direct het verlan gen in ons op, in nader contact met hen te komen, meer van hen te weten. Waarom en waardoor? Omdat en doordat er nog wat meer van ;mensch tot mensch gaat, dan wat het oog zien en het oor horen kan. Het inner lijke wezen heeft een onzichtbare en onstof felijke uitstraling. Wanneer iemand ons by een eerste ont moeting aantrekt zonder dat wy hiervoor een logische reden kunnen opgeven, dan is er vermoedelijk contact ontstaan tusschen onze eigen uitstraling en die van de persoon die ons aantrekt. En dan is het zeer waarschijnlijk, dat die niet opgemerkt te zullen worden. Prof. Kohlbrugge noemt zyn karakter dan ook, zeer terecht caleidoscopisch. We moeten wel terdege ermede rekening houden, dat hy bezield is met een vuur, dat wy ouderen reeds lang missen. Wij, die zooveel critischer aangelegd zyn geworden, begrijpen moeilijk dit karakter, die verheven denkbeel den, die verbeeldingskracht, waarvan wy in ons "leven zooveel zagen slinken en verdwijnen. De jongen begrijpt niet, dat wij hem niet volgen kunnen, dat wy niet met hem mee wil len. In zijn groote verbeeldingskracht droomt hij van wereldhervormingen, van perspectie ven, die wy al lang tot de onmogelijkheden of hoogstens tot onbereikbare idealen hebben verwezen. Verstandige ouders, die deze periode kunnen overzien en begrijpen, begaan in dezen over gangstijd niet zoovele fouten. Anders wordt het echter met hen, die meenen de lijn strak te moeten houden. Zij begaan fouten, niet moed willig natuurlijk, maar goed bedoeld en toch' desalniettemin voor sommige jongens van ont zaglijke gevolgen. En menige jongen zou in zijn leven anders geslaagd zijn, wanneer hij in deze overgangsjaren slechts begrepen was ge worden. En het is daarom, dat ik in dit ouderhoekje hier eens ernstig op wil wijzen, want vele va ders vinden het erg, ja verschrikkelijk, dat hun zoon zich meer bemoeit met een vreemde, dan met zijn bloed-eigen vader, die alles voor hem wil opofferen en opoffert, en menige moeder v huilt en is in haar moederhart geraakt, als z(j bemerkt, dat haar dochter meer vertrouwen lijkt te schenken aan een oudere vriendin (meestal nog wel buiten elke familieband), dan aan de eigen moeder, die toch zooveel voor haar wil zyn en geweest is. En toch, het is slechts een overgangsperiode. Uw kind keert terug, ouders! Maar geduld en vertrouwen, dat is het eerst gebodene! ONZE WEKELIJKSCHE CITATENRUBRIEK „Er is maar één deugdelijk recept voor algemeene volksopvoeding: toon karakter, eerbiedig karakter, prys karakter. De rest kwakzalverij." (J. Kleefstra in „Grondslagen van Opvoeding en Onderwijs".). kleine groepjes van verschillende groenten, b.v. bloemkool, worteltjes, prinsesseboontjes, doperwten enz., en in boter gebakken aard appeltjes (die met een speciaal instrumentje uit groote aardappelen worden gestoken) of aardappelpuree. Voor de groenten kan men halve busjes gebruiken.' Oranjepudding. 7 dl melk, 3 dl room, 100 gr. suiker, va nillesuiker, 1% ons abrikozen, 1 eetlepel sui ker, 10 bladen witte gelatine. De abrikozen worden zoo mogelijk daags te voren, na gewasschen te zijn, geweekt, daar na worden er acht tien uitgenomen, die het mooist en grootst zyn, de rest wordt even opgeweld met zoo min mogelyk water en een eetlepel suiker, daarna worden ze fijn geklopt en laat men ze afkoelen. Melk en room worden gekookt met de sui ker en de vanillesuiker, daarna nemen we de pan van het vuur en lossen er de inhoud koud water geweekte en goed uitgeknepen gelatine in op, laten de vloeistof koud en drillerig wor den, roeren van tyd tot tijd om het naar be neden zakken der gelatine te voorkomen, en doén de massa daarna in een met koud wa ter omgespoelden vorm. Als de pudding goed stijf is, storten, en het geheel overgieten met de abrikozenpureein het mjdden wordt een groote abrikoos gelegd, terwijl de overigens met den platten kant naar binnen tegen den pudding worden gezet. persoon karaktereigenschappen bezit, waar aan wij in onze vrienden behoefte hebben. In onzen tijd zijn veel menschen nerveus en onevenwichtig; in een kamer met andere menschen kan men moeilijk langs logischen weg constateeren, dat er van iemand, die rus tig en evenwichtig is, iets kalmeerends uit gaat, maar de sfeer die van iemand uitgaat kan het ons doen gevoelen. Menschen, die oppervlakkig gezien normaal converseeren, zijn dikwijls innerlijk een en ai onrust wanneer onopgeloste problemen hen bezig houden en ze niet in staat zyn, deze tijdelijk opzij te zetten. Iemand die gevoelig is voor uitstraling zal deze onrust aanvoelen, al is de oorzaak daarvan hem onbekend. Daarom moet men bescheidenheidshalve an deren vermijden wanneer men in een hoogst onrustige en onevenwichtige stemming is. Nu krijgen deze menschen wel veelal juist den raad, om afleiding te zoeken, maar dit is psychologisch niet juist gezien. Want wanneer wij zeer onrustig zyn, zal geen en kele afleiding de overhand kunnen krijgen op deze onrust, terwijl wij anderen onze nega tieve sfeer meedeelen, waardoor deze een on aangenaam gevoel krijgen zonder te weten waarom. Afleiding is pas heilzaam wanneer wij ons zelf in zooverre gekalmeerd hebben dat wij denken: „ik kan er op het oogenblik toch niets aan doen en ik laat het los". Maar helaas, meestal hebben wij onbewust zelfzuchtige motieven als wij onze vrienden gaan opzoeken, want meestal hebben wy daaraan veel meer behoefte wanneer er bij ons iets aan hapert, dan wanneer het ons in alles goed gaat. Meestal verlangen wy onbewust iets van degenen, die wy gaan opzoeken, zooal geen thee met koekjes dan opwekking, raad of af leiding. Zelden vragen wij ons af: „wat gaat er van mij uit op het oogenblik, en is daarbij wel iets waaraan een ander iets hebben kan? Wanneer onze levens-curve opwaarts loopt, dan hebben wij zelden behoefte aan eenig soort aanvulling en dan komt het even zelden in ons op, anderen eens op een geestelyk „apéritif" te tracteeren door hen te laten meegenieten van onze goede stemming. Het kan voor de meesten van ons geen kwaad, om eens toe te zien, dat de schaal van onze gemoedsrust niet zoo gauw overhelt, dat onze stemming niet dadelijk 20 graden zakt omdat er een kleine strubbeling is, om dat niet alles precies gaat, zooals wij ge hoopt hadden. Een gelijkmatig humeur beveiligt onze ge moedsrust tegen veel onaangename en noode- looze schokken. DR. JOS. DE COCK. VOOR DE DE JONGEN IN DE MOEILIJKSTE LEVENSJAREN. De moeilykste levensjaren van den jongen (en van het meisje, maar hierover later) lig gen in de puberteitsjaren, d.z. de jaren na den schoolleeftijd en voor de man wording. Deze periode is voor de meeste jongens een „Sturm und Drang"-periode, zooals de Duitscher dit noemt. Doch men houde wel in 't oog, dat er nog altijd jongens gevonden worden, waarby deze overgangsperiode niet zoo bijzonder in het oogvallend is. De jongen in de puberteitsperiode is zeer moeilijk te begrijpen. Het is een tydperk van tegenstrydigheden en dat van hevig inwendigen stryd. Het is het tijdperk van uitersten. Men heeft wel eens beweerd, dat de jongen in dezen tyd ten tweede male geboren moet worden. Maar droeg bij zijn eerste geboorte de moeder de pynen, thans zal hy ze dragen. Zyn eerste geboorte was lichameiyk, zijn tweede is geestelijk. Want wie den jongen in het algemeen, in deze periode bestudeert, bemerkt, welk een chaos van denkbeelden er in zijn hoofd wemelen en welk een wanorde van gevoelens hem beheer- schen. Uit dezen chaos moet de orde geboren worden. En alles wat geboren .wordt, gaat ten koste van pyn. Wie hem gedurig nagaat in zyn uitingen en handelingen, bemerkt de groote contrasten. Hy is voortdurend met zich zelf in tegenspraak, onberekenbaar, ruw, wispelturig, zyn gevoelens van haat en liefde rijn overdreven sterk. Wat hij haat, haat hy hartstochtelyk, wat hy lief heeft, haat hij hartstochtelyk lief. Hij zal iemand, die hem lief heeft, zonder blikken of blozen pijn doen en zal op het wreede, op het heftigste af, zich wreken op dengene, die iets ten nadeele zegt of, doet van wat hij zelf lief heeft. Zoo het meisje zyn leven reeds kruist, wordt rij „rijn vlam". Wee dan, die hem hierby zou dwarsboomen! Menig conflict tusschen den oudsten zoon en den vader berusten op deze feiten. En zy zouden er wellicht niet ge weest rijn, wanneer de vader siechts de typeerende verschijnselen dezer periode had gekend en den moed gehad een paar passen terug te doen, zonder hem nochtans uit het oog te laten gaan. De jongen in deze periode is soms over gevoelig tot op het sentimenteele at. Verbeel de pijn voelt hij en meent hij met wreedheid te moeten betaald zetten. Zijn ruwheid, rijn overdreven onverschilligheid is meestal niets anders dan een krachtsuiting, een uiting om zich belangrijk te doen schynen in rijn vrees,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 14