Italië slaat De Keizer van Japan als particulier olievoorraden in De luchtruimte en luchtmachten Een sneeuw-idylle Maandag 18 Januari 1937 Vierde blad Hirohito, keizer van Japan, de kleinzoon van de zon", bezit een magische kracht over zijn 70 mil- lioen onderdanen en is onfeil baar. Hij leidt een rustig leven en heeft een scherp afgebakende dagtaak, die nauwkeurig gevolgd wordt. De hoofdstraten van Tokio, de 6 mililioenen stad van het Verre Oosten, zijn breeder dan de boulevards van Parijs en op veel tijdstip pen drukker dan de smalle straten tusschen de wolkenkrabbers van New York. Maar midden in het hart van deze drukke leven dige stad, die na de groote aardbeving van 1923 uit staal en beton weer opgebouwd werd, ligt een stuk oud Japan: het keizer lijk paleis. Een breede gracht scheidt de ver blijfplaats van den Mikado van de buitenwe reld. Over de brug, die naar de poorten van de keizerlijke tuinen voert, trekt van 's morgens .vroeg tot 's avonds laat een onafgebroken Schare menschen. Volwassen mannen in een voudige kleeren naar Europeeschen snit, staan hier een oogenblik stil en buigen zich voor de muren van het paleis, waar achter Nippon's levende God, de Mikado, leeft. Kin deren, vrouwen, grijsaards, studenten, offi cieren, ja wie niet al. Hier laten ze voor een oogenblik al het Westersche vallen, om het „kleinkind van de zon", het laatste lid van een reeks voorouders van 2500 jaren te eeren. Wie is deze man, die over zijn volk zulk een macht bezit, dat hij door een enkel af keurend woord een militaire opstand kan doen mislukken, zooals het bijvoorbeeld ;n de maand Februari van het vorige jaar ge beurde? Op het oogenblik zit op den troon van den Mikado keizer Hirohito. Het is nu elf jaar geleden, dat hij den troon aanvaard de. De tijd. gedurende welken hij regeert, draagt den naam „Sjowa-periode". De groote socialistische, anti-communistische beweging die uit de kringen van het leger voortgeko men is, noemt zich zelf de „sjowa-beweging". Zij heeft den strijdkreet: alles voor den Mi kado en verlangt, dat de politiek uit de han den van de politici, de maatschappelijke lei ding uit de handen van de kapitalisten, in de handen van het staatsopperhoofd gelegd wordt. Keizer Hirohito heeft om zoo te zeggen magische kracht over een volk van 70 mil- lioen. Slechts zelden bemoeit hij zich met de politiek van zijn land. Hij benoemd zijn •ministers, die voor hem regeeren. Wanneer het volk moppert, wanneer de partijen met de genomen maatregelen niet tevreden zijn, dan richt zich de toorn tegen de ministers van den Mikado, nooit echter tegen hem zelf want hij wordt beschouwd onfeilbaar te zijn. Wanneer, zooals dat reeds vaak voor gekomen is, een geheime organisatie een politieken lasthebber van den koning ver moordt, dan doet zij dat om de volgende reden: de omgeving van den Mikado moest gezuiverd worden. In talrijke tuinen van Ja pan kan men de verweerde gedenksteenen van 47 Ronins vinden, die een hoogen amb tenaar van den Mikado doodden, omdat zij meenden, dat hij handelde tegen de belan gen van den Mikado in. Nadat zij hun wraakplannen ten uitvoer gebracht hadden, begingen zij harakiri. Met den lof voor den Mikado op de lippen, gingen deze 47 men schen den dood in. Wanneer de Mikado echter met een en kel woord zijn afkeuring uitspreekt, dan is, de beweging, die voor hem in de bres sprong, mislukt en blijft er voor de aan hangers niets ander over, dan zelfmoord te plegen, zooals gebeurd is in de maand Mei van het vorige jaar. Bij de opening van den Rijksdag voegde de keizer aan het eind van zijn rede toe: „wij betreuren het on langs plaatsgevonden voorval in Tokio". Een paar uur later vernam Tokio, dat de aanvoerders van den militairen opstand van Februari de noodige gevolgtrekkingen getrokken hadden. Men vond ze dood in de gevangenis. Keizer Hirohito's dagindeeling verschilt weinig van die van een anderen heerscher. Om zes uur wordt hij gewekt. De Mikado kleedt zich zonder hulp van kamerdiena ren aan. Om zes uur dertig begeeft hij zich naar de eetkamer, waar de rustige voor het publiek weinig zichtbare keizerin Nagako, aan de ontbijttafel op haar ge maal wacht. Voordat de keizer zich aan zijn werk be geeft, begroeten hem nog zijn drie kleine dochtertjes: de elfjarige Shikego, de zeven jarige Kazuko en de vijfjarige Atkuso. Met een kleine buiging begroeten vader en dochter elkaar. Zij kussen elkaar niet, om dat deze Westersche gewoonte aan het Ja- pansche hof ten strengste verboden is. De kinderen gaan naar een moderne- school, die buiten het keizerlijk paleis ligt. In den tusschen tijd leest de keizer de twaalf belangrijke kranten van Tokio en ontvangt daarna zijn ministers voor het ochtendrap- port. Dan rijdt de Mikado uit, of speelt golf op een terrein, dat in de keizerlijke tuinen voor hem aangelegd is. Wanneer het op dit uur, dat aan ontspanning gewijd is, regent, dan rijdt de keizer naar een kunsttentoonstelling te Veno of hij wijdt zich aan zijn liefhebberijen: het biologisch onderzoek. De middag is wederom aan de bespre kingen met de belangrijkste staatslieden. Om zes uur dertig eet de keizer alleen zonder gezelschap. Bijna nooit verlaat hij 's avonds het keizerlijk paleis. Men zal hem tevergeefs bij ontvangsten of op plaatsen van vermakelijkheden zoeken. De Mikado brengt zijn avonden meestal zeer eenzaam door. Hij leest of luistert naar de radio, se dert een ministerraad vast gesteld heeft, dat de installatie van zulk een apparaat ge heel in overeenstemming met de zeden van het land is. Een paar avonden in het jaar ontvangt de keizer in zijn tuinen. De gasten ontvan gen bij de uitnoodiging een witte chrysant die voor op de auto bevestigd wordt, voor den tocht naar het keizerlijk paleis be gint. Dit teeken verschaft den wagen op de drukste verkeerspunten steeds den voor rang. In de keizerlijke tuinen wordt aan kleine tafeltjes de thee geserveerd, en klei ne koekjes, die men wel verlangt, maar niet opeet, omdat ze als aandenken mee naar huis genomen worden. Wanneer de helft van den tijd voorbij is, weerklinkt van verre de nationale hymne, de gasten loo- pen snel naar den grooten weg en zien voor eenige oogenblikken de smalle gestalte van den keizer, die met snelle schreden, diep buigend voor zijn gevolg uit, voorbij gaat en in een apart paviljoen plaats neemt, om na eenige oogenblikken weer te verdwij nen. HET WIL GEEN ENKEL RISICO LOOPEN. De kosten bedragen 200 millioen lire. Naar aanleiding van zijn erva ringen in den Italiaansch—Abes- sijnschen oorlog bouwt Italië ge weldige tanks, om in geval van oorlog zeker te zijn van zijn" olie voorziening. Steeds voortgaande zijn landsverdediging te versterken, hecht Italië tegenwoordig groote waarde zoowel aan de vermeerdering van zijn olievoorraden als aan den bouw van moderne onderzeebooten, slagschepen, bom menwerpers en aan de vervaardiging van chemische strijdmiddelen. Nog onder den in druk van de olieschaarschte, welke een ge volg van de sancties was, voert de staat van Mussolini thans een energieken strijd met het doel, de brandstoffenverzorging van Italië voor den volgenden oorlog voor 100 procent te garandeeren. Tot zijn voornaamste bond- genooten in dezen strijd waarvan de onaf hankelijkheid van Italië voor een goed deel zal afhangen, behooren, behalve het konink rijk Albanië, dat practisch onder Italië's con- DINSDAG 19 JANUARI 1937. Hilversum I. AVRO-uitzending. 11.00 en 6.30 RVU. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramafoonplaten. 10.30 Kovacs Lajos' orkest. 11.00 Cursus „Wij en onze zieken". 11.30 J. Kroon's ensemble, en Gram.platen. 1.00 Omroeporkest. I.45 Gramofoonplaten. 2.00 Omroeporkest en soliste. 3.00 Kniples. 4.00 Zang en piano. 4.30 Kinderkoorzang. 5.00 Kinderhalfuur. 5.30 AVRO-Operette-orkest en solisten. 6.30 Causerie „Vaderland en Moederland". 7.00 Voor de kinderen. 7.05 Het Manhattan Strijkkwartet. 7.30 Engelsche les. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.10 Bonte Dinsdagavondtrein. 10.00 Gramofoonplaten. 10.15 AVRO-Dansorkest. II.00 Berichten A.N.P. Vervolg Dansmuziek. 11.3012.00 Gramofoonplaten. Hilversum II. KRO-uitzending. 4.005.10 HIRO. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten. 11.3012.00 Godsd. halfuur. 12.15 KRO-orkest en Gramofoonplaten. 2.00 Vrouwenuur. 3.00 Modecursus. 4.00 Zang en piano. 4.05 „Een boodschap voor komende tijden", causerie. 4.25 Vervolg zang en piano. 4.30 HIRO-Post. 4.35 Gramofoonplaten. 4.45 „Uit het geestenrijk", 5.10 De KRO-Melodisten. (Om 5.45 Felicita- tiebezoek). 6.40 Esperanto-cursus. 7.00 Berichten. 7.15 Luchtvaartkroniek. 7.35 Sporthalfuür. 8.00 Berichten A.N.P.- Mededeel! 8.10 Gramofoonplaten. 9.00 Radiotooneel. 9.40 KRO-Kamerorkest. 10.30 Berichten ANP. Gramofoonplaten. 10.40 Charley Wallace's orkest. 11.3012.00 Gramofoonplaten. trole staat, zeer invloedrijke groepen uit het bedrijfsleven van de Vereenigde Staten van Amerika. Italiaansche concessies aan Ame- rikaansche bedrijven. Men zal zich herinneren, dat de Italiaan sche regeering niet lang geleden aan Ameri- kaansche ondernemingen een belangrijke concessie verleende, welke, te beginnen met 1937, een grooteren uitvoer van ruwe olie uit Amerika naar Italië tengevolge zal hebben. Deze concessie brengt met zich mede, dat de bouw van een moderne olieraffinaderij bij Napels noodzakelijk is geworden. De kosten van dezen bouw worden, op grond van nauw keurige berekeningen geraamd op 4X mill. gulden. Ongeveer de helft van dit bedrag wordt door particulieren en belangrijke groe pen, die met de Sacony Vacuum Öil Com- pany geassocieerd zijn ter beschikking ge steld, terwijl de andere helft in Italië zelf zal worden bijeengebracht en wel voor een deel uit „bevroren winsten", die Amerikaan- sche maatschappijen in Italië behaalden en die tot een zeer hoog bedrag zijn opgeloo- pen. De raffinaderij bij Napels. Met den bouw van de nieuwe raffinaderij heeft men reeds een aanvang gemaakt. Zij komt op een terrein dat ongeveer 10 K.M. van het centrum van Napels verwijderd is. Een buizensysteem zal haar met de haven van Napels verbinden. In zeven enorme tanks kan een maximum van 500.000 ton olie opgeslagen worden. Tevens worden tanks gebouwd, die voor de bewaring van benzine en andere olie derivaten bestemd zijn en een capaciteit hebben van ongeveer 300.000 ton. De voornaamste producten van deze raffi naderij die den naam „Raffineria di Napoli, Societa Anonima Italiana" zal dragen, zul len zijn: zware en lichte smeerolie, benzine en andere oliesoorten en tenslotte bijproduc ten, zooals vaseline en parafine. De bouw materialen, die voor dit geweldige werk be- noodigd zijn, worden deels door de Vereenig de Staten, deels door Duitschland geleverd. Wanneer het geheele bedrijf gereed is en men hoopt dat dit reeds in begin 1937 zal zijn zal de leiding van deze hoogst mo derne olie-raffinaderij van Italië in handen komen van een Amerikaansch scheikundige. De Italiaansche autoriteiten hebben bij het opmaken van de plannen van dit bedrijf er nauwgezet zorg voor gedragen, de fabriek tegen luchtaanvallen te beschermen. Talrijke proeven voor olie-winning. Deze onderneming is geenszins de eeni ge, die Italië op het oogenblik uitvoert, om in geval van oorlog wat zijn olie betreft onaf hankelijk van het buitenland te zijn. Hand in hand met den bouw van raffinaderijen, olie-leidingen en olie-tanks, waarvoor jaar lijks vele millioenen lire ter beschikking wor den gesteld, gaan experimenten voor de win ning van kunstmatige benzine uit koolwater stof, suikerbieten en wijndruiven. Naar uit goede bron verluidt, bedragen de kosten van het geheele Italiaansche programma om zich van nationale olie-reserves te verzekeren, ruim 150 millioen gulden of 1200 millioen lire. De raffinaderij bij Napels is slechts een der vele inrichtingen, die in de verschillende deelen van Italië of reeds gebouwd worden of over eenigen tijd zullen verrijzen. Een tweede bij Bari is bijna gereed; zij zal de ruwe olie uit Albanië tot benzine verwerken. Drie anderen worden in Leghorn, Florence en Valdarno gebouwd. Al deze fabrieken staan onder staats-controle; het eerst zal de raffinaderij in Triest klaar zijn. De fabriek in Triest moet in de eerste plaats voor de synthetische olie-productie dienen. Aanvan kelijk rekent men op een productie-capaciteit van 300.000 ton per jaar, maar later zal deze tot 480.000 ton worden opgevoerd. Binnen 8 me ter van auto bus-halten is stilstaan met auto's en andere voer tuigen verbo den, evenals i Het luchtverkeer in Afrika. De beteekenis van het vliegtuig voor de cultuur van dit werelddeel. Schitterend werk van de „Impe- rial Airway's". In 52 vlieguren naar Kaapstad. Het kruis op Afrika. Broken Hill, eens een dorpje in het oerwoud, is thans een kruis punt van internationale beteeke nis. Het luchtverkeer heeft zich in de laatste jaren tot een van de levendigste factoren van de wereldhuishoudkunde en de wereldpoli tiek ontwikkeld. De belangstelling van het groote publiek was in den ontwikkelingstijd hoofdzakelijk op de technische zijde van het verkeer gericht. De groei van dit jonge ver keersmiddel, zijn strijd om het bestaan en de erkenning van zijn gelijkwaardigheid ten opzichte van de bestaande verkeersmiddelen was een technisch vraagstuk. De hoogere transportkosten in het luchtverkeer veron derstellen een opmerkelijke meerderheid, de passagiers verlangen zekerheid, regelmatig heid en betrouwbaarheid. Deze eischen gaan tegenwoordig ook wel in vervulling, de over gang van sensatie- tot gebruiksvoorwerp heeft plaats gehad. Het vliegtuig heeft onder de moeilijkste climatologische en geografi sche omstandigheden zijn superioriteit be wezen en werkt met cijfers, die men gerust met de cijfers van de andere verkeersmidde len vergelijken kan. De technische zijde van het verkeer is daarmede dus wel opgelost, dit sluit natuurlijk niet uit, dat tegenwoordig nog groote deelen van het luchtruim niet onderzocht zijn, en dus een dankbaar ar beidsveld voor de toekomst zijn. De technische vermogens en de bijzondere eigenschappen van het vliegtuig hebben er ook een politiek instrument van gemaakt. Het luchtverkeer is niet alleen de band tus schen het moederland en den koopman in een ander werelddeel; meer dan de scheep vaart is het getuige van de prestaties van het land, het is een vliegende propaganda voor de vaderiandsche industrie. Het vliegtuig geschikt voer tal van doeleinden. Omdat het vliegtuig dank zij zijn groote snelheid, een verkeersmiddel is voor ver uit elkaar gelegen landen, is het zeer goed te gebruiken voor landen met een uitgebreid koloniaal bezit. Ook vindt het zijn terugslag in die landen, die op een of andere manier verbindingen met andere landen willen on derhouden. Deze beide mogelijkheden vinden wij in Afrika. Hier worden banden gelegd tusschen het moederland en de koloniën, het vliegtuig wordt bemiddelaar, verkeersmid del, beschavingsfactor en bescherjmmiddel te gelijk. Het Engelsche Rijk is tegenwoordig geheel gebaseerd op zijn luchtvloot, de voor uitziende gedachten van den genialen Cecil Rhodes, die omstreeks 1900 in Afrika werkte, worden verwerkelijkt in de lijn, Kaapstad— Caïro, van de Imperial Airways. Frankrijk gebruikt het vliegtuig ook als band tusschen de koloniën en moederland, als een ketting van waardevolle bezittingen liggen de gebie den tusschen Parijs en Madagascar naast el kaar. Naast deze verlangens naar overzeesch bezit, is Afrika ook de voedingsbodem voor ontdekkingsreizen per vliegtuig geworden. Dit is hoofdzakelijk voor landen, die geen overzeesch bezit hebben. Zoo heeft Duitsch land bijvoorbeeld een verbinding tot stand gebracht tusschen Déssau en Bathurst in Afrika, om zoodoende een afzetgebied voor zijn producten te vinden. De historische ontwikkeling, de omvang van de kosten, de reeds ingestelde organi saties en de nog uit te voeren plannen too- nen duidelijk, hoe belangrijk deze verbin dingen zijn. De belangrijkste onderneming, die Afrika ontsluit, is tegenwoordig de En gelsche Kaapstadverbinding, die een liengte van 10.000 K.M. heeft. De organisatorische voorbereidingen strekten zich uit over oen tijdperk van 5 jaar en gaan terug tot het jaar 1928; in Januari 1932 had de inwijding van de lijn in zijn geheel plaats. Deze ont wikkeling van de verbinding, die zoo lang zaam en bij stukjes en beetjes geschiedde, laat zien, met welke ontzettende moeilijk heden men te kampen heeft gehad. De mo- reele waarde van deze verbinding rechte vaardigt tegenwoordig al deze offers en kosten. LondenKaapstad duurt nog maar 5 tot 6 dagen, het moederland is overal ver tegenwoordigd, de organisatie van het Rijk wordt sterker. Kleine niet te vermijden on rusten worden door de geringere afstanden tot op een minimum beperkt, het vreedza me handelsvliegtuig spaart machinegewe ren en mienschenkrachten. Proefnemingen hebben aangetoond, dat rmen Zuid-Afrika tegenwoordig al in 52 uur bereiken kan. En nog kan men verkeersverbcteringen ver wachten, door het in dienst stellen van vliegtuigen met 4 motoren, die thans op het proefstation Felixstowe geprobeerd wor den. Of en wanneer de veelbesproken ver andering van een landdienst in een zee dienst plaats vindt, met vliegbooten, kan men nog niet met zekerheid zeggen. De slagader met z'n vertakkingen Deze slagader van het Britsche Rijk bezit een aantal zijlijnen, waarvan de belang rijkste in Oost- en Zuid-West-Afrika wer ken. Beide, de „South African Airways" en de „Wilson Airways", zijn heel klein begon nen, de een met Junkervl.iegtuigen, de ander met Push-Motte vliegtuigen, en zijn nu uit gegroeid tot twee groote diensten met een uitgebreid vliegverkeer. Men mag zeggen, dat het luchtverkeer er toe bijgedragen heeft dat Zuid-Afrika zich tegenwoordig verheugt over een belangrijke maatschappelijke voor uitgang, die er zelfs toe bijdraagt dat de Hollanders ook naar dit gebied gaan uitkij ken, op zoek naar nieuwe loonende doel punten voor de K.L.M. Het tweede groote complex omvat het Fransche overzeesche gebied in West- en Midden-Afrika. De hier gepresteerde arbeid gaat terug tot 1920, wanneer men de „Sabe na" bij deze groep rekenen mag. Een binnenlandsche dienst. De „Sabena" ontwikkelt-, geheel op zijn eigen initiatief, een binnenlandsche diens! langs de Congo, die tegenwoordig, wat de grondbeginselen betreft, nog bestaat, en die onschatbare waarde gehad heeft voor de ontwikkeling van dit waardevolle gebied. Parallel hiermee loopen de Fransche be moeiingen in Noord-Afrika. Vanaf de Middellandsehe Zee ontwikkelt zich langs de kust een lijn, die naderhand de verbinding werd voor de Fransche dienst naar Zuid-Amerika. De uitbreiding naar het Zuiden werd oorspronkelijk sterk belem merd door de Sahara. En wanneer men dan eindelijk de sprong over dit moeilijke ge deelte waagt, zoodat. er nu een regelmatige verbinding bestaat, dan heeft men dit voor een groot deel te danken aan de levendige bemoeiingen van de Shell. Frankrijk vliegt dus tegenwoordig van Noord-Afrika naar de kust van Guinea, en heeft zoodoende al zijn bezittingen in dit deel van Afrika in de hand. De Seine en de negers liggen nu nog maar enkele vlieguren van elkaar. Terwijl men het Engelsche gebied vermijdt, bereikt men langs een omweg de „Sabena" in de Congo, en zoo onderhoudt men de verbinding dwars over het vasteland van Afrika naar de Indische Oceaan. In Broken Hill kruist men de En gelsche verkeersader. Broken Hill is in een ommezien van tijd van een oerwoud tot een kruispunt van groote beteekenis uitgegroeid. De aansluiting wordt tot stand gebracht door het koloniale bestuur in Madagascar, wat de somma van 1.300.000 francs kost. Hoofdzaak is evenwel, dat het doel bereikt wordt, en dat de post van Parijs naar Ma dagascar slechts 8 dagen noodig heeft. Postdienst naar Zuid-Amerika. Naast deze verbinding met haar bochten, bestaat er neg de postdienst naar Zuid- Amerika, die langs de West-kust loopt. Deze Zuid-Amerikadienst volgt den weg van de Duitsche Zeppelindienst, met. een tusschen- station in Bathurst. De 6000 K.M. werden onlangs met een Junkej* in 18V£ vlieguur af gelegd. De Fransche verbinding beschikt over een zijverbinding naar de kust van Guinea, die tot Duala gaat. Al deze. zijlijnen verschaffen de hoofdverbinding een grooter arbeidsveld en geven de gelegenheid om dieper in het binnenland door te dringen. Ook Italië heeft in hooge mate gebruik gemaakt van vliegtuigen, bij de verovering van Abessinië en reeds gedurende den oorlog een lijn aangelegd naar Asmara en vandaar verdere het binnenland in. -De verkorting van de benoodigde verkeerstijd is in ieder geval het middel tot het doel, verkeersbe- hoeften en kosten wegen in geen geval tegen elkaar op. De ideale toestand is ln ieder geval de ver deeling van de Afrikaansche luchtruimte in verkeersstroomen, die bijdragen tot- de ont wikkeling van het land.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 11