Perry's eerste nederlaag tegen Vines De zesdaagsche te Brussel Het vliegtuig der toekomst Een ontdekking op den bodem der zee De autostaking Kieler kanaal gesloten Voor vreemde oorlogsschepen. Toestemming alleen langs diplo- matieken weg. Hot Kieler Kanaal zal voortaan voor vreem de oorlogsschepen gesloten zijn. Een verlof om het te bevaren zal langs diplomatieken weg verkregen moeten worden. De betrokken mogendheden zijn van dezen maatregel op de hoogte gesteld. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt hierover als volgt: Na opheffing van de in het Ver drag van Versailles vastgestelde controle over de Duitsche waterwegen, heeft het hoofdcommando der oorlogsmarine de vol gende nieuwe lezing gegeven aan de bepa ling over de doorvaart van buitenlandsche oorlogsschepen door het Kieler Kanaal: „Oorlogsschepen van vreemde mogendhe den mogen slechts na vooraf langs diploma tieken weg verkregen toestemming door het KeizerWilhelm-kanaal varen." Te Londen acht men, volgens Reuter, bo venvermeld besluit eenvoudig het natuur lijke gevolg van de opzegging der controle over de Duitsche waterwegen, zoodat men hieraan geen beteekenis behoeft te hech ten. (Bij het verdrag van Versailles werd het KeizerWilhelm kanaal) (later genoemd Kieler Kanaal) tot een internationalen water weg verklaard, waarop de doortocht vrij was zoowel voor koopvaardij- als oorlogsschepen van alle landen). De fabricatie van kunst wol in Polen Op initiatief van handelskringen heeft men te Lodz een maatschappij opgericht ge naamd „Polana", voor het vervaardigen van wol uit melk. Het kapitaal dezer maatschap pij bedraagt 4 millioen zloty. Door een ingewikkelde methode verkrijgt men uit 33 liter melk 1 kilo wol. De melk moet echter versch zijn. De wolfabricatie uit melk, zal voor het Poolsch economische leven van groote be teekenis kunnen zijn. De invoer van wol in Polen vormt een be langrijke post op de handelsbalans. Een kilo ingevoerde wol kost 6 zloty. Indien men jaarlijks 3Y2 millioen kg. wol zal fabricee- ren, zal hierdoor op den invoer van wol onge veer 20 millioen zloty kunnen worden be spaard, waardoor tevens de invoer van wol met een vijfde wordt verminderd. Men verwacht dat in Juni 1937 met de fa bricatie van kunstwol kan worden begon nen. Een groep Italiaansche financiers wil voor 50 procent in het aandeelen-kapitaal deelne men. Een Poolsche textieldelegatie onder handelt op het oogenblik te Milaan, over de voorwaarden van deze deelneming. Perry heeft zijn eersten nederlaag togen Vines geleden. Zooals bekend is de Engelschman op tour nee door de Vereenigde Staten met 'n ten- nisgezelschap, waarbij hij een serie ontmoe tingen tegen Ellsworth Vines moet spelen. Vines verloor reeds drie wedstrijden en ver klaarde dat hij izch tijdens het spelen niet geheel fit voelde. Inderdaad moest daarna de tournee onderbroken worden, daar de Amerikaan met een aanval van influenza naar een ziekenhuis moest worden vervoerd, Vines is nu deze korststondigc ziekte weer te boven en verklaarde voor zijn wedstrijd te Pittsburg in een onderhoud, dat hij zich veel beter gevoelde en dat hij nimmer meer zou spelen, als hij zich niet wel gevoelde. Zijn genezing heeft Vines thans gevierd met een 6—3 5—7 6i 61 oevrwinning op Fred Perry. Gasmaskers aan de loopende band. De Engelsche staat stichtte in Black- burn een fabriek van gasmaskers met een productie van 500000 per week. GEEN ONTMOETING HITLER— MUSSOLINL Het Duitsche ministerie van propaganda verklaart niets te weten van een voorge nomen ontmoeting tussohen Hitier en Mus- solini. Diplomatieke kringen in Berlijn achten zulks bijzonder onwaarschijnlijk. De verantwoordelijkheid van den arbeider Redevoeringen van Jouhaux en Ramadier. Op een groote bijeenkomst, georganiseerd door den Bond van Vakvereenigingen, heb ben Ramadier, de onderstaatssecretaris van mijnbouw, en Leon Jouhaux, secretaris-gene raal van de C. G. T., het woord gevoerd. Jouhaux zeide o.m.: „De C. G. T. wil zich niet in de plaats van de regeering stellen. De Bond weet, dat het doodelijk gewonde fascis me in Frankrijk pas geheel zal verdwijnen, als het, nadat de arbeiders hun zending heb ben begrepen, bewezen zal zijn, dat geluk en vrede afhangen van de regelmatige regee- ring." Ramadier zeide: „Juist omdat de veertig- urige werkweek de vrucht van een groote staatkundige overwinning is, moet de Fran- sche arbeider bedenken, dat daarmede te vens de verantwoordelijkheid is gekomen. De crisis is geëindigd. De vraag wordt groo- ter, de behoeften groeien; er moet geprodu ceerd worden. De steenkolenvoorraden zijn vrijwel uitgeput; Frankrijk zal geremd wor den in zijn ontwikkeling, als de mijnwerker zijn houweel niet ter hand neemt. Aerts-Debruycker winnen met rondenvoorsprong. Van Kempen—Braspenninx op de zesde plaats. De zesdaagsche werd gisteren na zeven uur eentonig. In een sukkelgangetje kropen de renners over de baan en noch premies, noch de ontevredenheid van het publiek, die dit niet onder stoelen of banken stak, kon den de rijders ertoe bewegen het tempo ook maar even te verhoogen. Dit duurde zoo tot de sprints van acht uur. En meteen begon de groote strijd om de overwinning. Telkenmale was het van Vlockhoven die de lont bij het vuur stak als het ook maar even verflauwde. Steeds weer stoof er een renner tusschenuit, wanneer het geheele peleton uiteen werd genikt door de achter volging die de groote koppels onmiddellijk inzetten. En in deze felle jachten verloren de leiders Schoen en de Neef een ronde, kwamen zelfs op twee ronden te liggen, doordat Jan Aerts geheel alleen een ronde nam want toen zijn koppelgenoot Debruvc- ker hem moest aflossen om de rondenvoor- sprong voor verder voor zijn rekening te kunnen nemen bleek zijn band lek te zijn, waarna Aerts alleen in een razend tempo zijn voorsprong tot een volle ronde vergroot te. De Greef gaf even later op, Om negen uur was de stand zoodanig dat Aerts-De bruycker, alleen aan den kop ging, op 1 ronde gevolgd door Schoen-De Neef, Guerra- Olmo en van Vlockhoven-van Buggenhout. En maar steeds duurden de jachten voort Het koppel Aerts-Debruycker onderscheid de zich bijzonder en zij wisten de talrijke aanvallen op bun ronde voorsprong af te slaan. Uitstekend reden onze landgenoo- tcn Jan van Kempen en Braspenninx, waar bij vooral van Kempen in goede vorm bleek Aerts-Debruycker hebben den wedstrijd volkomen verdiend gewonnen. Steeds waren zij bij de leiders en op dezen laatsten avond hebben zij hun slag geslagen en hun voor sprong op uitstekende wijze verdedigd tegen een groep van zes koppels,'die alle een kans op de eerste plaats hadden. Vooral Schoen —De Neef, die gedurende het grootste ge deelte aan het hoofd van het klassement hadden gestaan, hebben in de laatste uren slag geleverd met de winnaars, maar deze wisten van geen toegeven en wezen iederen aanval met beslistheid af. Sneltrein in China in brand gevlogen De sneltrein tusschen Kanton en Kowloen is nabij het station Sji ten in brand gevlo gen. Meer dan veertig reizigers zijn gedood of gewond, hetzij door brandwonden, hetzij doordat zij uit den rijdenden trein sprongen. De „Queen Mary" kan niet vertrekken In verband met griep moet ver. trek worden uitgesteld. De griepepidemie in Engeland duurt on verminderd voort, hoewel naar verklaard wordt het hoogtepunt gepasseerd is. Het Mailschip „Queen Mary" waaraan op het oogenblik werkzaamheden worden ver richt, en dat oorspronkelijk op 13 Februari weder in dienst had zullen worden gesteld, zal pas 14 dagen later kunnen vertrekken, daar de werkzaamheden in verband met het groote aantal ziektegevallen onder de arbeiders niet op het vastgestelde tijdstip geëindigd zullen zijn. Het is den Japanschen uitvinder Chiriza Nishi gelukt, het pro bleem om een vliegtuig loodrecht omhoog te laten opstijgen, op te lossen. Met deze uitvinding zou dus de droom van den vliegtuig constructeur de la Cierva, die slechts gedeeltelijk in zijn pogen slaagde, verwezenlijkt zijn. Ook degenen, die gedacht hebben aan luchttaxiverkeer boven de stad, zullen hun wensoh dan spoedig vervuld zien. Naar men zegt, heeft de Japansche inge nieur Chiriza Nishi, een vliegtuig geconstru eerd, dat niets gemeen heeft met het auto giro-toestel van den gestorven vliegtuig-con structeur de la Cerva. Ingenieur Nishi be weert, dat dank zij zijn uitvinding het ge vaar van het noodzakelijke schuin omlaag afdalen van een vliegtuig volkomen verdwe nen is. Bovendien moet het nieuwe vlieg tuig ongeveer vijf en twintig procent sneller gaan, clan de bekende vliegtuigtypes. De „Jetoplan" zoo noemt ingenieur Nishi zijn vliegtuig zal in de eerst volgende we ken openbare proefvluchten uitvoeren. Om dat reeds direct in negentien beschaafde lan den een patent op deze nieuwe uitvinding ge nomen is, ziet men deze proefvluchten in vakkringen met de grootste belangstelling te gemoet. De berichten uit Japan werden ook door de Oostcnrijksche vliegclub met de le vendigste belangstelling vernomen. Een voor treffelijk vakman van deze vereeniging gaf over het vraagstuk, dat volgens de geruch ten in Japan nu opgelost is, de volgende in teressante verklaring. „Het zou wonderbaarlijk zijn, wanneer in genieur Nishi het probleem opgelost zou heb-1 ben, waarnaar tot nu toe bijna allevoorvech- ters van het vliegverkeer gestreefd hebben. De la Cierva, die alle pogingen in het werk gesteld heeft om het loodrecht omhoog rij zende vliegtuig te verwezenlijken, en op wiens uitvinding alle tot nu toe bekende windmolen-vliegtuigen gebaseerd waren, heeft het probleem evenwel slechts gedeelte lijk kunnen oplossen. Want zijn toestel heeft voor de start nog altijd een aanloop noodig, en gaat niet werkelijk loodrecht omhoog, doch bijna loodrecht. Bovendien verbruikt zijn vliegtuigtype bijna twee keer zooveel kracht als een gewone vliegmachine, en wordt daardoor voor exploitatie volkomen on bruikbaar. Ook de belangrijkste eigenschap, die zulk een loodrecht omhoogstijgend vlieg tuig moet bezitten, namelijk de geschiktheid om in de lucht op dezelfde plaats te kunnen blijven zweven, bezat het apparaat van de la Cierva niet. Deze eigenschap moeten de vliegtuigen der toekomst echter juist wel in hooge mate bezitten. Immers, het streven van de geheele wereld is er op gericht, het luchtverkeer van de ver buiten de steden ge legen vliegtuigterreinen onafhankelijk te ma ken, en deze terreinen juist te verleggen naar de centra der steden. Daartoe heeft men onvoorwaardelijk zul ke vliegtuigen noodig, als de Japanner Nishi beweert uitgevonden te hebben. Eerst door zulke vliegtuigen zal het mogelijk worden, vliegverkeer over zeer korte afstanden te or- ganiseeren." Een zeer groote omwenteling zou de nieu we Japansche uitvinding te weeg brengen op het gebied van de militaire aviatiek. Daarbij lijdt het volledige gebruik van vlieg tuigen nog schipbreuk, omdat daarvoor nog steeds groote vliegveldterreinen noodig zijn, om het starten en landen mogelijk te ma ken. Een vliegtuig, dat in staat is, om op een bepaalde plek in de lucht te blijven zweven, is de eigenlijke droom en wensch van de legervliegers, ook daarom, omdat ze dan eerst in de gelegenheid zullen zijn,-hun han delingen met volle zekerheid, zonder door hun eigen bewegingen gehinderd te worden, te kunnen uitvoeren. Men moet evenwel volstrekt niet denken aan het- ontzettende gezicht van vliegtuigen, die bommen naar beneden gooien. Een niet minder belangrijke vooruitgang is het voor de fotokunst van vliegtuigen uit. Door deze uitvinding zal het mogelijk zijn, van een vliegtuig uit, dat op dezelfde plaats in de lucht blijft zweven, goede opnamen in vogel vlucht te maken. Deze foto's die volmaakt zuiver zijn, zullen geheel nieuwe mogelijk heden bieden aan de geografie en aan iedere soort van landmetings-werkzaamheden. Mocht de Japansche „Jetoplan" dus aan al die eischen voldoen, die men er van ver wacht, dan zal ook de droom van diegene verwezenlijkt kunnen worden, die aan een luchttaxiverkeer in de stad denken. Hierbij is het niet onaardig even na te gaan, hoe het auto-giro-toestel van den bij het vliegongeluk van de „Lijster" zoo jam merlijk om 'het leven gekomen Spaanschen ingenieur Juan de la Cierva, werkt. De auto- giro is een vliegmachine, waarvan het draag vlak vervangen is door een samenstel van „molenwieken", oorspronkelijk vier, latei- drie; den rotor. Het grondprincipe van het opstijgen van een gewoon vliegtuig is de trek kracht van den motorschroef, die het toestel snelheid in voonvaartsche richting geeft. De onder het toestel opgewekte luchtstroom duwt het omhoog. Bij de auto-giro doet het eenigszins vreemd aan, dat de draaiende wieken denzelfden weerstand van de lucht ondervinden, en daardoor dezelfde heffende kracht kunnen opleveren, als een vaste vleu gel, die een veel grootere oppervlakte heeft. Het voordeel van de autogiro is, dat door de ze wieken, de snelheid in voorwaartsche richting grootendeels overbodig is. Toch le veren ze de noodige hefkracht; evenwel niet voldoende. Bij de auto-giro blijft het noodig, eerst een kleinen aanloop te nemen. En nu beweert juistde Japansche ingenieur dat zijn toestel in het geheel geen voorwaartsche be wegingen hoeft te maken, maar direct lood recht omhoog kan stijgen. In hoeverre zijn beweringen evenwel op waarheid berusten, zullen de spoedig te houden proefvluchten nog moeien aantoonen. Een der merkwaardigste inrich tingen van onderwijs is stellig de school voor duikers. Onlangs stootte een leerling van de we reldberoemde duikerschool van Mac Tween tijdens een proef duik tocht op goudstaven die een waarde van V/2 millioen dollar vertegenwoordigden. (Van een bijzonderen medewerker). Het was voor Mac Tween een der be kwaamste duikers van de Amerikaansche •handelsmarine een ware schok, toen hij op zekeren dag den dienst verlaten moest. In de omgeving van de Hawaï-eilanden was Mac Tween voor 'n Amerikaanschen zoöloog aan het duiken naar bijzonder zeldzame ko raal-soorten. Het waren onbekende wateren in de diepte waarvan hij zich begaf, maar Mac Tween was nu eenmaal gewend aan ont moetingen met afschuwelijke onderzee monsters en bewoners van de diepzee van al lerlei soort. Juist was hij bezig een bijzon der interessant, koraal los te maken, toen hij plotseling voelde hoe zich een ring met groo te kracht om zijn rechtervoet vastkneep. Op hetzelfde oogenblik ontdekte hij de oorzaak: de ergst gevreesde vijand van den duiker, de grijpmossel had zijn been vastgepakt en zou in enkele oogenblikken met zijn mes scherpe zaagranden van zijn schaal de dui kersuitrusting hebben doorgezaagd. Vertwij feld trok Mac Tween aan de lijn op hetzelf de oogenblik hoorde de bemanning aan boord van het duikerschip, ongegartieuleerde gelui den in hun telephoons van de diepte der zee uit. Zonder de speciale, voor het ophalen van duikers voorgeschreven maatregelen in acht te nemen, werd hij opgehaald, viel door de plotselinge verandering van druk in onmacht en kwam meer dood dan levend aan boord. De mossel, die van een bijzonder grooten omvang was, moest in allerijl worden doorge zaagd om het been van Tween te redden. Dank zij zijn onverwoestbaar gestel, weer stond hij de plotselingen druk-verandering, maar de dokter deelde hem tevens mede, dat hij nooit meer zou mogen duiken. Men kent de vele noodlottige avonturen van duikers, die door onverschillig welke ont moetingen in de diepzee, voor altijd hun geestelijk evenwicht verloren en hun beroep moesten opgeven. Geen hunner echter kende door-een ongeluk zulk een groot geluk als Mac Tween. Met wat overgespaard geld, ge steund door zijn grooten roep als duiker en geholpen met een door de handelsmarine voor hem gevoerd reclame-campagne, sticht te hij de eerste school voor duikers. Thans werkt hij al vier jaar aan de Zuid kust van het groote HawaLeiland Dahu, ter hoogte van Kaap Leahi en ondervindt elk jaar opnieuw een grooteren toeloop. Want' ofschoon het duikersvak nog altijd een groot percentage risico met zich brengt, is het be roep zeer winstgevend en biedt het groote kansen. Wie kan eigenlijk duiker worden? Ieder een, die de beschikking heeft over een ijzer- sterk gestel en over stalen zenuwen en die bovendien een groote massa moed bezitten. De gezondheid en het zenuwstelsel van elk van zijn leerlingen laat Mac Tween eerst grondig onderzoeken door artsen, die den candidaat op alle mogelijke manieren en met behulp van de meest moderne weten schappelijke instrumenten, testen. Wat de moed betreft, die is natuurlijk minder gemak kelijk te toetsen en kan eerst in de prac- tijk worden vastgesteld, al kan men veilig aannemen, dat zij die zich aanbieden, meestal durf genoeg bezitten. Bezit men moed en voldoet men ook aan de andere voorwaarden, dan garandeert de Mac Tweens school een goede duiker-opleiding. Mist men een der genoemde eigenschappen, dan geeft de adspirant-duiker zijn beroep er meestal zelf wel aan. De eerste lessen in de duikerschool spelen zich op het droge af. Daarna leert men de omvangrijke duiker-uitrusting kennen, het stalen costuum, de ademhalingstoestellen, do duiker-telephoon-apparaten en het om gaan met de verschillende, in de diepte on ontbeerlijke, werktuigen. Daarna volgen de eerste duik-tochten, de meest opwindende periode voor iederen leerling. Algemeen zijn de leerlingen het er over eens, dat er niets sensationeelers denkbaar is op aarde dan het landen op den bodem der zee. Hier moet allereerst het loopen goed geleerd worden; het oog moet worden inge steld op de volkomen veranderde gezichts verhoudingen en allerlei bewegingen ondev den enormen druk van het water, moeten proefondervindelijk worden geleerd. Is men met de meest elementaire begrip? pen van een en ander vertrouwd geraakt, dan pas volgt de bespreking van het eigen? lijk© werk, dat uiteraard altijd weer ver? schillend is en steeds nieuwe verrassingen biedt. Het zal echter niet vaak meer voorkomen dat zoo'n eerste verrassing zoo merkwaardig is, als onlangs een der leerlings-duilcers heeft meegemaakt. Na een verblijf van en? kele minuten op den bodem der zee, gaf hij al het sein om omhoog gehaald te worden en tot niet geringe verbazing van zijn leerv •meester, die aan boord van het schip was, bracht de duiker een staaf mee naar boven die uit puur goud bleek te bestaan. Terstond ging hij weer naar beneden en nu bleek, dat ter plaatse jaren geleden een schip was vergaan met een goudlading aan "boord. Verschillende goudstaven werden naar boven gebracht en de gezamenlijke waarde bedroeg niet minder dan anderhalf millioen dollar. Onnoodig te zeggen, dat dit duikersdebuut het begin vormde van een glorierijke loop baan; de naam van den duiker was na de* zen eersten tocht al vermaard. De duiker zelf twijfelt er aan, of hij ooit in zijn ver- deren duikerstijd nog wel een zulk een kost bare schat op den bodem der zee zal kunnen vinden. De nationale garde wordt niet, gedemobiliseerd. Den stakers met gekruiste armen wercj naar United Press meldt verzocht, den; wapenstilstand, die tusschen de General Motors en de Union of Automobilworkeri gesloten werjJ, goed te keuren, opdat de fa* brieken kunnen worden ontruimd en ondei?» handelingen kunnen worden aangeknoopt. De mogelijkheid, dat de onderhandelingen spoedig tot een overeenkomst zullen leiden wordt verkleind, door een verklaring van Lewis, dat hij zal vasthouden aan het stanct- punt, dat de Union of Automobilworkers eis kend moet worden als de eenige onderhan* delaar voor allen, die bij de General Mo tors in dienst zijn. Daartegenover verklaar de Knudsen de vice-president van de Gen&i ral Motors dat hij daarop niet zou ingaan^ Verder heeft Lewis op een massa? bijeenkomst van stakende arbeiders in Flint verklaard, dat de arbeiders trots den wapenstilstand nog het recht hadden, iedere fabriek van de General Motors in de Vereenigde Staten te sluiten, teneinde hun macht demonstratief te toonen. Het besluit, om de nationale garde te de- mobiliseeren, is weer ingetrokken, naar men meent, omdat de vakbond had aangekon digd, dat hij, ook nadat de stakers de fa brieken zouden hebben ontruimd, sta kin gs* posten zou laten staan. Homer Martin maakte bekend, dat zeven* tien van de in totaal negen en zestig fa brieken van de General Motors gesloten zouden blijven, totdat een definitieve over eenkomst is tot stand gekomen. Stakers weigeren fabrieken te ontruimen* De stakers, die de carrosseriefabrieken der General Motors bezet houden, hebben besloten, de bezetting der werkplaatsen voort te' zetten. Zij beweren, dat de directie, der Generals Motors afzonderlijk met de werkwilligen onderhandelt. De opvoeding uitsluitend door den staat Rede van Rosenberg te Detmold. In een hier gehouden rede, verklaarde rijksleider Rosenberg o.a., dat een voornaam punt, waarvan de nationaal-socialistische be weging nooit zal afstappen, wordt gevormd door den eisch, dat de opvoeding van de ko mende'generaties alleen en uitsluitend door de nationaal socialistische regeering en den nationaal-socialistischen Staat geschiedt, op dat niet na 30 of 40 jaar weder partijen zul len zijn ontstaan, waarvan het machtcen trum niet meer in Duitschland ligt. Rosenberg verklaarde voorts, dat de poli tieke geschillen tusschen Duitschland, Ita lië, Frankrijk .en Engeland familie-aangele genheden zijn, die de Sovjet-Unie niets aan gaan. Spel van onze kinderen in de verlichte twintigste eeuw. Deze knapen bouw den om de door ouderen zoo verheerlijkte oorlog zoo getrouw mogelijk te imiteeren onderstanden en .loopgraven uit klei.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 4