Perry's eerste nederlaag
tegen Vines
De zesdaagsche te
Brussel
Het vliegtuig der
toekomst
Een ontdekking op den
bodem der zee
De autostaking
Kieler kanaal gesloten
Voor vreemde oorlogsschepen.
Toestemming alleen langs diplo-
matieken weg.
Hot Kieler Kanaal zal voortaan voor vreem
de oorlogsschepen gesloten zijn. Een verlof
om het te bevaren zal langs diplomatieken
weg verkregen moeten worden.
De betrokken mogendheden zijn van dezen
maatregel op de hoogte gesteld.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt hierover
als volgt: Na opheffing van de in het Ver
drag van Versailles vastgestelde controle
over de Duitsche waterwegen, heeft het
hoofdcommando der oorlogsmarine de vol
gende nieuwe lezing gegeven aan de bepa
ling over de doorvaart van buitenlandsche
oorlogsschepen door het Kieler Kanaal:
„Oorlogsschepen van vreemde mogendhe
den mogen slechts na vooraf langs diploma
tieken weg verkregen toestemming door het
KeizerWilhelm-kanaal varen."
Te Londen acht men, volgens Reuter, bo
venvermeld besluit eenvoudig het natuur
lijke gevolg van de opzegging der controle
over de Duitsche waterwegen, zoodat men
hieraan geen beteekenis behoeft te hech
ten.
(Bij het verdrag van Versailles werd het
KeizerWilhelm kanaal) (later genoemd
Kieler Kanaal) tot een internationalen water
weg verklaard, waarop de doortocht vrij was
zoowel voor koopvaardij- als oorlogsschepen
van alle landen).
De fabricatie van kunst
wol in Polen
Op initiatief van handelskringen heeft
men te Lodz een maatschappij opgericht ge
naamd „Polana", voor het vervaardigen van
wol uit melk. Het kapitaal dezer maatschap
pij bedraagt 4 millioen zloty.
Door een ingewikkelde methode verkrijgt
men uit 33 liter melk 1 kilo wol. De melk
moet echter versch zijn.
De wolfabricatie uit melk, zal voor het
Poolsch economische leven van groote be
teekenis kunnen zijn.
De invoer van wol in Polen vormt een be
langrijke post op de handelsbalans. Een kilo
ingevoerde wol kost 6 zloty. Indien men
jaarlijks 3Y2 millioen kg. wol zal fabricee-
ren, zal hierdoor op den invoer van wol onge
veer 20 millioen zloty kunnen worden be
spaard, waardoor tevens de invoer van wol
met een vijfde wordt verminderd.
Men verwacht dat in Juni 1937 met de fa
bricatie van kunstwol kan worden begon
nen.
Een groep Italiaansche financiers wil voor
50 procent in het aandeelen-kapitaal deelne
men. Een Poolsche textieldelegatie onder
handelt op het oogenblik te Milaan, over de
voorwaarden van deze deelneming.
Perry heeft zijn eersten nederlaag togen
Vines geleden.
Zooals bekend is de Engelschman op tour
nee door de Vereenigde Staten met 'n ten-
nisgezelschap, waarbij hij een serie ontmoe
tingen tegen Ellsworth Vines moet spelen.
Vines verloor reeds drie wedstrijden en ver
klaarde dat hij izch tijdens het spelen niet
geheel fit voelde. Inderdaad moest daarna
de tournee onderbroken worden, daar de
Amerikaan met een aanval van influenza
naar een ziekenhuis moest worden vervoerd,
Vines is nu deze korststondigc ziekte weer te
boven en verklaarde voor zijn wedstrijd te
Pittsburg in een onderhoud, dat hij zich veel
beter gevoelde en dat hij nimmer meer zou
spelen, als hij zich niet wel gevoelde. Zijn
genezing heeft Vines thans gevierd met een
6—3 5—7 6i 61 oevrwinning op Fred
Perry.
Gasmaskers aan de loopende band. De Engelsche staat stichtte in Black-
burn een fabriek van gasmaskers met een productie van 500000 per week.
GEEN ONTMOETING HITLER—
MUSSOLINL
Het Duitsche ministerie van propaganda
verklaart niets te weten van een voorge
nomen ontmoeting tussohen Hitier en Mus-
solini. Diplomatieke kringen in Berlijn
achten zulks bijzonder onwaarschijnlijk.
De verantwoordelijkheid
van den arbeider
Redevoeringen van Jouhaux en
Ramadier.
Op een groote bijeenkomst, georganiseerd
door den Bond van Vakvereenigingen, heb
ben Ramadier, de onderstaatssecretaris van
mijnbouw, en Leon Jouhaux, secretaris-gene
raal van de C. G. T., het woord gevoerd.
Jouhaux zeide o.m.: „De C. G. T. wil zich
niet in de plaats van de regeering stellen. De
Bond weet, dat het doodelijk gewonde fascis
me in Frankrijk pas geheel zal verdwijnen,
als het, nadat de arbeiders hun zending heb
ben begrepen, bewezen zal zijn, dat geluk en
vrede afhangen van de regelmatige regee-
ring."
Ramadier zeide: „Juist omdat de veertig-
urige werkweek de vrucht van een groote
staatkundige overwinning is, moet de Fran-
sche arbeider bedenken, dat daarmede te
vens de verantwoordelijkheid is gekomen.
De crisis is geëindigd. De vraag wordt groo-
ter, de behoeften groeien; er moet geprodu
ceerd worden. De steenkolenvoorraden zijn
vrijwel uitgeput; Frankrijk zal geremd wor
den in zijn ontwikkeling, als de mijnwerker
zijn houweel niet ter hand neemt.
Aerts-Debruycker winnen met
rondenvoorsprong. Van
Kempen—Braspenninx op de
zesde plaats.
De zesdaagsche werd gisteren na zeven
uur eentonig. In een sukkelgangetje kropen
de renners over de baan en noch premies,
noch de ontevredenheid van het publiek, die
dit niet onder stoelen of banken stak, kon
den de rijders ertoe bewegen het tempo
ook maar even te verhoogen. Dit duurde
zoo tot de sprints van acht uur. En meteen
begon de groote strijd om de overwinning.
Telkenmale was het van Vlockhoven die
de lont bij het vuur stak als het ook maar
even verflauwde. Steeds weer stoof er een
renner tusschenuit, wanneer het geheele
peleton uiteen werd genikt door de achter
volging die de groote koppels onmiddellijk
inzetten. En in deze felle jachten verloren
de leiders Schoen en de Neef een ronde,
kwamen zelfs op twee ronden te liggen,
doordat Jan Aerts geheel alleen een ronde
nam want toen zijn koppelgenoot Debruvc-
ker hem moest aflossen om de rondenvoor-
sprong voor verder voor zijn rekening te
kunnen nemen bleek zijn band lek te zijn,
waarna Aerts alleen in een razend tempo
zijn voorsprong tot een volle ronde vergroot
te. De Greef gaf even later op, Om negen
uur was de stand zoodanig dat Aerts-De
bruycker, alleen aan den kop ging, op 1
ronde gevolgd door Schoen-De Neef, Guerra-
Olmo en van Vlockhoven-van Buggenhout.
En maar steeds duurden de jachten voort
Het koppel Aerts-Debruycker onderscheid
de zich bijzonder en zij wisten de talrijke
aanvallen op bun ronde voorsprong af te
slaan. Uitstekend reden onze landgenoo-
tcn Jan van Kempen en Braspenninx, waar
bij vooral van Kempen in goede vorm bleek
Aerts-Debruycker hebben den wedstrijd
volkomen verdiend gewonnen. Steeds waren
zij bij de leiders en op dezen laatsten avond
hebben zij hun slag geslagen en hun voor
sprong op uitstekende wijze verdedigd tegen
een groep van zes koppels,'die alle een kans
op de eerste plaats hadden. Vooral Schoen
—De Neef, die gedurende het grootste ge
deelte aan het hoofd van het klassement
hadden gestaan, hebben in de laatste uren
slag geleverd met de winnaars, maar deze
wisten van geen toegeven en wezen iederen
aanval met beslistheid af.
Sneltrein in China in
brand gevlogen
De sneltrein tusschen Kanton en Kowloen
is nabij het station Sji ten in brand gevlo
gen. Meer dan veertig reizigers zijn gedood
of gewond, hetzij door brandwonden, hetzij
doordat zij uit den rijdenden trein sprongen.
De „Queen Mary" kan
niet vertrekken
In verband met griep moet ver.
trek worden uitgesteld.
De griepepidemie in Engeland duurt on
verminderd voort, hoewel naar verklaard
wordt het hoogtepunt gepasseerd is.
Het Mailschip „Queen Mary" waaraan op
het oogenblik werkzaamheden worden ver
richt, en dat oorspronkelijk op 13 Februari
weder in dienst had zullen worden gesteld,
zal pas 14 dagen later kunnen vertrekken,
daar de werkzaamheden in verband met
het groote aantal ziektegevallen onder de
arbeiders niet op het vastgestelde tijdstip
geëindigd zullen zijn.
Het is den Japanschen uitvinder
Chiriza Nishi gelukt, het pro
bleem om een vliegtuig loodrecht
omhoog te laten opstijgen, op te
lossen. Met deze uitvinding zou
dus de droom van den vliegtuig
constructeur de la Cierva, die
slechts gedeeltelijk in zijn pogen
slaagde, verwezenlijkt zijn. Ook
degenen, die gedacht hebben aan
luchttaxiverkeer boven de stad,
zullen hun wensoh dan spoedig
vervuld zien.
Naar men zegt, heeft de Japansche inge
nieur Chiriza Nishi, een vliegtuig geconstru
eerd, dat niets gemeen heeft met het auto
giro-toestel van den gestorven vliegtuig-con
structeur de la Cerva. Ingenieur Nishi be
weert, dat dank zij zijn uitvinding het ge
vaar van het noodzakelijke schuin omlaag
afdalen van een vliegtuig volkomen verdwe
nen is. Bovendien moet het nieuwe vlieg
tuig ongeveer vijf en twintig procent sneller
gaan, clan de bekende vliegtuigtypes.
De „Jetoplan" zoo noemt ingenieur Nishi
zijn vliegtuig zal in de eerst volgende we
ken openbare proefvluchten uitvoeren. Om
dat reeds direct in negentien beschaafde lan
den een patent op deze nieuwe uitvinding ge
nomen is, ziet men deze proefvluchten in
vakkringen met de grootste belangstelling te
gemoet. De berichten uit Japan werden ook
door de Oostcnrijksche vliegclub met de le
vendigste belangstelling vernomen. Een voor
treffelijk vakman van deze vereeniging gaf
over het vraagstuk, dat volgens de geruch
ten in Japan nu opgelost is, de volgende in
teressante verklaring.
„Het zou wonderbaarlijk zijn, wanneer in
genieur Nishi het probleem opgelost zou heb-1
ben, waarnaar tot nu toe bijna allevoorvech-
ters van het vliegverkeer gestreefd hebben.
De la Cierva, die alle pogingen in het werk
gesteld heeft om het loodrecht omhoog rij
zende vliegtuig te verwezenlijken, en op
wiens uitvinding alle tot nu toe bekende
windmolen-vliegtuigen gebaseerd waren,
heeft het probleem evenwel slechts gedeelte
lijk kunnen oplossen. Want zijn toestel heeft
voor de start nog altijd een aanloop noodig,
en gaat niet werkelijk loodrecht omhoog,
doch bijna loodrecht. Bovendien verbruikt
zijn vliegtuigtype bijna twee keer zooveel
kracht als een gewone vliegmachine, en
wordt daardoor voor exploitatie volkomen on
bruikbaar. Ook de belangrijkste eigenschap,
die zulk een loodrecht omhoogstijgend vlieg
tuig moet bezitten, namelijk de geschiktheid
om in de lucht op dezelfde plaats te kunnen
blijven zweven, bezat het apparaat van de
la Cierva niet. Deze eigenschap moeten de
vliegtuigen der toekomst echter juist wel in
hooge mate bezitten. Immers, het streven
van de geheele wereld is er op gericht, het
luchtverkeer van de ver buiten de steden ge
legen vliegtuigterreinen onafhankelijk te ma
ken, en deze terreinen juist te verleggen naar
de centra der steden.
Daartoe heeft men onvoorwaardelijk zul
ke vliegtuigen noodig, als de Japanner Nishi
beweert uitgevonden te hebben. Eerst door
zulke vliegtuigen zal het mogelijk worden,
vliegverkeer over zeer korte afstanden te or-
ganiseeren."
Een zeer groote omwenteling zou de nieu
we Japansche uitvinding te weeg brengen
op het gebied van de militaire aviatiek.
Daarbij lijdt het volledige gebruik van vlieg
tuigen nog schipbreuk, omdat daarvoor nog
steeds groote vliegveldterreinen noodig zijn,
om het starten en landen mogelijk te ma
ken. Een vliegtuig, dat in staat is, om op een
bepaalde plek in de lucht te blijven zweven,
is de eigenlijke droom en wensch van de
legervliegers, ook daarom, omdat ze dan
eerst in de gelegenheid zullen zijn,-hun han
delingen met volle zekerheid, zonder door
hun eigen bewegingen gehinderd te worden,
te kunnen uitvoeren.
Men moet evenwel volstrekt niet denken
aan het- ontzettende gezicht van vliegtuigen,
die bommen naar beneden gooien. Een niet
minder belangrijke vooruitgang is het voor
de fotokunst van vliegtuigen uit. Door deze
uitvinding zal het mogelijk zijn, van een
vliegtuig uit, dat op dezelfde plaats in de
lucht blijft zweven, goede opnamen in vogel
vlucht te maken. Deze foto's die volmaakt
zuiver zijn, zullen geheel nieuwe mogelijk
heden bieden aan de geografie en aan iedere
soort van landmetings-werkzaamheden.
Mocht de Japansche „Jetoplan" dus aan al
die eischen voldoen, die men er van ver
wacht, dan zal ook de droom van diegene
verwezenlijkt kunnen worden, die aan een
luchttaxiverkeer in de stad denken.
Hierbij is het niet onaardig even na te
gaan, hoe het auto-giro-toestel van den bij
het vliegongeluk van de „Lijster" zoo jam
merlijk om 'het leven gekomen Spaanschen
ingenieur Juan de la Cierva, werkt. De auto-
giro is een vliegmachine, waarvan het draag
vlak vervangen is door een samenstel van
„molenwieken", oorspronkelijk vier, latei-
drie; den rotor. Het grondprincipe van het
opstijgen van een gewoon vliegtuig is de trek
kracht van den motorschroef, die het toestel
snelheid in voonvaartsche richting geeft. De
onder het toestel opgewekte luchtstroom
duwt het omhoog. Bij de auto-giro doet het
eenigszins vreemd aan, dat de draaiende
wieken denzelfden weerstand van de lucht
ondervinden, en daardoor dezelfde heffende
kracht kunnen opleveren, als een vaste vleu
gel, die een veel grootere oppervlakte heeft.
Het voordeel van de autogiro is, dat door de
ze wieken, de snelheid in voorwaartsche
richting grootendeels overbodig is. Toch le
veren ze de noodige hefkracht; evenwel niet
voldoende. Bij de auto-giro blijft het noodig,
eerst een kleinen aanloop te nemen. En nu
beweert juistde Japansche ingenieur dat zijn
toestel in het geheel geen voorwaartsche be
wegingen hoeft te maken, maar direct lood
recht omhoog kan stijgen. In hoeverre zijn
beweringen evenwel op waarheid berusten,
zullen de spoedig te houden proefvluchten
nog moeien aantoonen.
Een der merkwaardigste inrich
tingen van onderwijs is stellig de
school voor duikers. Onlangs
stootte een leerling van de we
reldberoemde duikerschool van
Mac Tween tijdens een proef duik
tocht op goudstaven die een
waarde van V/2 millioen dollar
vertegenwoordigden.
(Van een bijzonderen medewerker).
Het was voor Mac Tween een der be
kwaamste duikers van de Amerikaansche
•handelsmarine een ware schok, toen hij op
zekeren dag den dienst verlaten moest. In
de omgeving van de Hawaï-eilanden was
Mac Tween voor 'n Amerikaanschen zoöloog
aan het duiken naar bijzonder zeldzame ko
raal-soorten. Het waren onbekende wateren
in de diepte waarvan hij zich begaf, maar
Mac Tween was nu eenmaal gewend aan ont
moetingen met afschuwelijke onderzee
monsters en bewoners van de diepzee van al
lerlei soort. Juist was hij bezig een bijzon
der interessant, koraal los te maken, toen hij
plotseling voelde hoe zich een ring met groo
te kracht om zijn rechtervoet vastkneep. Op
hetzelfde oogenblik ontdekte hij de oorzaak:
de ergst gevreesde vijand van den duiker,
de grijpmossel had zijn been vastgepakt en
zou in enkele oogenblikken met zijn mes
scherpe zaagranden van zijn schaal de dui
kersuitrusting hebben doorgezaagd. Vertwij
feld trok Mac Tween aan de lijn op hetzelf
de oogenblik hoorde de bemanning aan boord
van het duikerschip, ongegartieuleerde gelui
den in hun telephoons van de diepte der zee
uit. Zonder de speciale, voor het ophalen van
duikers voorgeschreven maatregelen in acht
te nemen, werd hij opgehaald, viel door de
plotselinge verandering van druk in onmacht
en kwam meer dood dan levend aan boord.
De mossel, die van een bijzonder grooten
omvang was, moest in allerijl worden doorge
zaagd om het been van Tween te redden.
Dank zij zijn onverwoestbaar gestel, weer
stond hij de plotselingen druk-verandering,
maar de dokter deelde hem tevens mede, dat
hij nooit meer zou mogen duiken.
Men kent de vele noodlottige avonturen
van duikers, die door onverschillig welke ont
moetingen in de diepzee, voor altijd hun
geestelijk evenwicht verloren en hun beroep
moesten opgeven. Geen hunner echter kende
door-een ongeluk zulk een groot geluk als
Mac Tween. Met wat overgespaard geld, ge
steund door zijn grooten roep als duiker en
geholpen met een door de handelsmarine
voor hem gevoerd reclame-campagne, sticht
te hij de eerste school voor duikers.
Thans werkt hij al vier jaar aan de Zuid
kust van het groote HawaLeiland Dahu, ter
hoogte van Kaap Leahi en ondervindt elk
jaar opnieuw een grooteren toeloop. Want'
ofschoon het duikersvak nog altijd een groot
percentage risico met zich brengt, is het be
roep zeer winstgevend en biedt het groote
kansen.
Wie kan eigenlijk duiker worden? Ieder
een, die de beschikking heeft over een ijzer-
sterk gestel en over stalen zenuwen en die
bovendien een groote massa moed bezitten.
De gezondheid en het zenuwstelsel van elk
van zijn leerlingen laat Mac Tween eerst
grondig onderzoeken door artsen, die den
candidaat op alle mogelijke manieren en
met behulp van de meest moderne weten
schappelijke instrumenten, testen. Wat de
moed betreft, die is natuurlijk minder gemak
kelijk te toetsen en kan eerst in de prac-
tijk worden vastgesteld, al kan men veilig
aannemen, dat zij die zich aanbieden,
meestal durf genoeg bezitten. Bezit men
moed en voldoet men ook aan de andere
voorwaarden, dan garandeert de Mac
Tweens school een goede duiker-opleiding.
Mist men een der genoemde eigenschappen,
dan geeft de adspirant-duiker zijn beroep
er meestal zelf wel aan.
De eerste lessen in de duikerschool spelen
zich op het droge af. Daarna leert men de
omvangrijke duiker-uitrusting kennen, het
stalen costuum, de ademhalingstoestellen,
do duiker-telephoon-apparaten en het om
gaan met de verschillende, in de diepte on
ontbeerlijke, werktuigen. Daarna volgen de
eerste duik-tochten, de meest opwindende
periode voor iederen leerling.
Algemeen zijn de leerlingen het er over
eens, dat er niets sensationeelers denkbaar
is op aarde dan het landen op den bodem
der zee. Hier moet allereerst het loopen goed
geleerd worden; het oog moet worden inge
steld op de volkomen veranderde gezichts
verhoudingen en allerlei bewegingen ondev
den enormen druk van het water, moeten
proefondervindelijk worden geleerd.
Is men met de meest elementaire begrip?
pen van een en ander vertrouwd geraakt,
dan pas volgt de bespreking van het eigen?
lijk© werk, dat uiteraard altijd weer ver?
schillend is en steeds nieuwe verrassingen
biedt.
Het zal echter niet vaak meer voorkomen
dat zoo'n eerste verrassing zoo merkwaardig
is, als onlangs een der leerlings-duilcers
heeft meegemaakt. Na een verblijf van en?
kele minuten op den bodem der zee, gaf hij
al het sein om omhoog gehaald te worden
en tot niet geringe verbazing van zijn leerv
•meester, die aan boord van het schip was,
bracht de duiker een staaf mee naar boven
die uit puur goud bleek te bestaan.
Terstond ging hij weer naar beneden en
nu bleek, dat ter plaatse jaren geleden een
schip was vergaan met een goudlading aan
"boord. Verschillende goudstaven werden
naar boven gebracht en de gezamenlijke
waarde bedroeg niet minder dan anderhalf
millioen dollar.
Onnoodig te zeggen, dat dit duikersdebuut
het begin vormde van een glorierijke loop
baan; de naam van den duiker was na de*
zen eersten tocht al vermaard. De duiker
zelf twijfelt er aan, of hij ooit in zijn ver-
deren duikerstijd nog wel een zulk een kost
bare schat op den bodem der zee zal kunnen
vinden.
De nationale garde wordt niet,
gedemobiliseerd.
Den stakers met gekruiste armen wercj
naar United Press meldt verzocht, den;
wapenstilstand, die tusschen de General
Motors en de Union of Automobilworkeri
gesloten werjJ, goed te keuren, opdat de fa*
brieken kunnen worden ontruimd en ondei?»
handelingen kunnen worden aangeknoopt.
De mogelijkheid, dat de onderhandelingen
spoedig tot een overeenkomst zullen leiden
wordt verkleind, door een verklaring van
Lewis, dat hij zal vasthouden aan het stanct-
punt, dat de Union of Automobilworkers eis
kend moet worden als de eenige onderhan*
delaar voor allen, die bij de General Mo
tors in dienst zijn. Daartegenover verklaar
de Knudsen de vice-president van de Gen&i
ral Motors dat hij daarop niet zou ingaan^
Verder heeft Lewis op een massa?
bijeenkomst van stakende arbeiders
in Flint verklaard, dat de arbeiders
trots den wapenstilstand nog het
recht hadden, iedere fabriek van
de General Motors in de Vereenigde
Staten te sluiten, teneinde hun
macht demonstratief te toonen.
Het besluit, om de nationale garde te de-
mobiliseeren, is weer ingetrokken, naar men
meent, omdat de vakbond had aangekon
digd, dat hij, ook nadat de stakers de fa
brieken zouden hebben ontruimd, sta kin gs*
posten zou laten staan.
Homer Martin maakte bekend, dat zeven*
tien van de in totaal negen en zestig fa
brieken van de General Motors gesloten
zouden blijven, totdat een definitieve over
eenkomst is tot stand gekomen.
Stakers weigeren fabrieken te
ontruimen*
De stakers, die de carrosseriefabrieken
der General Motors bezet houden, hebben
besloten, de bezetting der werkplaatsen
voort te' zetten. Zij beweren, dat de directie,
der Generals Motors afzonderlijk met de
werkwilligen onderhandelt.
De opvoeding uitsluitend door
den staat
Rede van Rosenberg te Detmold.
In een hier gehouden rede, verklaarde
rijksleider Rosenberg o.a., dat een voornaam
punt, waarvan de nationaal-socialistische be
weging nooit zal afstappen, wordt gevormd
door den eisch, dat de opvoeding van de ko
mende'generaties alleen en uitsluitend door
de nationaal socialistische regeering en den
nationaal-socialistischen Staat geschiedt, op
dat niet na 30 of 40 jaar weder partijen zul
len zijn ontstaan, waarvan het machtcen
trum niet meer in Duitschland ligt.
Rosenberg verklaarde voorts, dat de poli
tieke geschillen tusschen Duitschland, Ita
lië, Frankrijk .en Engeland familie-aangele
genheden zijn, die de Sovjet-Unie niets aan
gaan.
Spel van onze kinderen in de verlichte twintigste eeuw. Deze knapen bouw
den om de door ouderen zoo verheerlijkte oorlog zoo getrouw mogelijk te
imiteeren onderstanden en .loopgraven uit klei.