Het Agrarische vraagstuk
in Amerika
Raden van
Heeft Amerika weer hoop 1
Binnenland
De sterrit naar
Monte Carlo
Treinbotsing
in Amersfoort
Proefvluchten met de G 1
Drie mannen aangehouden
door den Vreemdelingen
dienst
voetbaluitslagen
Ministers Deckers en
Gelissen in Zweden
„Avicultura" in den
Dierentuin
DE TOESTAND IN DE ZUIDELIJKE
STATEN.
Waar „Koning Katoen"
onbeperkt heerscht.
ATLANTA, 7 Januari 1937.
Een bekend Amerikaansch landbouwkun
dig ingenieur, J. Russell Smith, vertelt in
een van zijn boeken een aardige geschiede
nis: Een farmer uit het noorden had op een
landbouwtentoonstelling in het zuiden een
aantal prachtige varkens ingezonden. Tot
zijn verrassing werden echter niet zijn die
ren, maar laagontwiklcelde varkens, de z.g.
„razor backs", bekroond. Deze varkens gelij
ken nog in vele opzichten op wilde zwijnen.
Toen de verwonderde inzender eens naar de
oorzaken van deze eigenaardige beoordeeling
ging informeeren, zeide men hem, dat zijn
varkens misschien heel geschikt voor het
noorden, maar niet voor het zuiden waren.
„Bij ons moeten de varkens sneller kunnen
ïoopen dan de negers, wijl de dieren anders
spoedig verdwenen zijn", merkte een ervaren
landbouwer uit de omgeving lachend op.
Deze kleine geschiedenis toont duidelijker
dan alle lange uiteenzettingen aan, dat het
zuiden wegens zijn sterke negerbevolking
zijn geheel bijzondere problemen heeft en
men derhalve hier niet de maatstaven mag
aanleggen, die in het noorden geldigheid be
zitten.
„King Cotton".
In het Amerikaansche zuiden speelt in den
landbouw, die ondanks de sterke industriali-
seering den voorrang behouden heeft en ook
wel behouden zal, de katoen verreweg de be
langrijkste rol. Alle andere producten staan
bij het „witte goud" in beteekenis ten achter.
Niet ten onrechte heeft men wel eens over
een „katoenbeschaving" en een „katoencom
plex" gesproken, want inderdaad is het le
ven van de menschen hier van de katoen
afhankelijk.
In de laatste tientallen jaren nu is het
zuid-oosten van Amerika ondanks voorbij
gaande „conjuncturen" eigenlijk niet uit de
zorgen gekomen. Twee groote gevaren bedrei
gen den landbouw: een gevaarlijk insect, de
uit Mexico afkomstige katoenkever en de
steeds sterker wordende concurrentie van
de staten, die ten westen van de Mississippi
gelegen zijn.
Daar, waar deze kever op hijzonder gun
stige levensvoorwaarden stuitte dat zijn
vooral de vochtige en ook in den winter war
me gebieden van het zuid-oosten werd de
verbouw van katoen aanzienlijk bemoeilijkt.
Door hef optreden van dit insect worden de
productiekosten verhoogd. Eenige duizenden
km. verder naar het westen echter, op de
hoogvlakten van West-Kansas en Olclahoma,
waar nieuwe katoengebieden ontstaan, vindt
de kever wegens de koudere winters veel
ongunstiger bestaansmogelijkheden. Dienten
gevolge kan deze nieuwe katoenzöne gemak
kelijk tegen het „Oude Zuiden" concurreeren.
Dit klemt nog te meer, waar ook de veran
deringen in de agrarische techniek uitslui
tend aan het westen ten goede kwamen. Het
katoenland van het oosten is voor het groot
ste deel slechts geschikt voor kleine bedrij
ven, d.w.z. dat de bebouwing slechts met de
toestellen van het kleine bedrijf kan plaats
vinden. De onregelmatige bodem en de dik
wijls noodzakelijke terrassen bemoeilijken
het gebruik van landbouwmachines. Daar,
waar de natuur dergelijke hindernissen niet
heeft opgeworpen, bemoeilijkt de. lage ont
wikkelingsgraad van de negers de toepas
sing van moderne arbeidsmethoden, die een
goedkoopere productie mogelijk zouden ma
ken. De negers, die sinds hun slaventijd aan
den verbouw van katoen gewend zijn, kan
men er moeilijk toe bewegen, zich met den
verbouw van andere producten bezig te hou
den.
In het westen, waar uitgestrekte, voor de
katoen geschikte plantages ter beschikking
staan en de negers een veel geringere rol
spelen, zijn daarentegen de voorwaarden voor
■het gebruik van moderne landbouwmachines
veel gunstiger. Het land is vlak en tenge
volge van den matigen regenval groeit er
weinig onkruid. In den tijd van 1920 tot 1930
is tengevolge van deze voordeelen in 40
districten van West-Texas de met katoen be
bouwde oppervlakte van 1,3 millioen acres
tot 3,5 millioen acres gestegen.
Op zoek naar een oogstmachine.
In het oosten verminderde intusschen de
met katoen bebouwde oppervlakte. En in
dien ondanks deze ontwikkeling de produc
tiemogelijkheden voor katoen in het westen
voorloopig nog niet ten volle zijn benut, dan
is dit daaraan toe te schrijven, dat het pluk
ken nog met de hand geschiedt en dat aan
het huren van seizoenarbeiders grenzen zijn
gesteld. Terwijl men bij het veldwerk den
tractor, met de daarbij behoorende apparaten
kon gebruiken, stuitte het. oogsten met de
machine op onoverkomelijke moeilijkheden.
Sinds tientallen jaren werkt de industrie
er reeds aan, een bruikbare oogstmachine
te construeeren. Wanneer men nu de Ameri-
*kaansche couranten gelooven mag een
zeker wantrouwen is in dit geval bijzonder
op zijn plaats dan heeft men thans dit
moeilijke technische probleem zoo goed als
geheel opgelost. De katocnoogst machine
schijnt in ieder geval op komst te zijn.
Een bruikbare oogstmachine zou echter
slechts voor de westelijke katoengebieden van
groot voordeel zijn. In het oosten zou haar
gebruik op groote moeilijkheden stuiten, niet
slechts, wijl de menschen niet voor den om
gang met gecompliceerde machines geschikt
zijn, maar ook omdat de bodemgesteldheid
en het klimaat een dergelijke mechanisce-
ring tegenwerken. Slechts in het westen
maakt het droge klimaat het mogelijk, de
katoen zoolang aan de planten te laten, tot
alle vruchtjes rijp zijn.
Overigens tracht men reeds sinds jaren de
katoenplant voor het machinale oogsten ge
schikter te maken. Ook deze pogingen heb
ben echter slechts in het westen kans op
succes, niet echter in het vochtige oosten
met zijn te weeldige plantengroei.
Onze V.P.B.-correspondent vervolgt
zijn studiereis door de Vereenigde
Staten en beschrijft thans de toe
standen in de „Katoenstreken",
waar de sterke negerbevolking ge
heel bijzondere problemen opwerpt.
Aldus speelt zich in de katoenzöne een re
gionale concurrentiestrijd af, die vol drama
tische momenten is en waarbij het oosten
zich in het nadeel bevindt. Maar juist in het
zuid-oosten woont de groote massa der ne
gers die in zeer armoedige omstandigheden Je
ven. De verdere ontwikkeling van de agrari
sche techniek kan de concurrentie der land
schappen ieder oogenblik verder verscher
pen. Men zal moeten afwachten, of zich in
de eerst komende tien jaren een oplossing
voor dit moeilijk probleem laat vinden dan
wel, of de streek met de laagste levensstan
daard nog verdere beperkingen zal moeten
ondergaan.
(Nadruk verboden.)
Equipe van Beeck Calkoen inqesneeuwd
Naar wij vernemen is de Ford-equipe
bestaande uit de heeren J. A. Van Beeck
Calkoen, mr. P Lamberts Hurrelbrinck en
K, Ton, op weg naar Stavanger, welke
plaats men had uitgekozen voor den start
van den sterrit naai' Monte Carlo, tusschen
Oslo en Kristiansand ingesneeuwd.
Zondag j.1. waren onze landgenooten uit
Nederland vertrokken. De reis tot Kopen
hagen was niet gemakkelijk geweest, deels
door gladheid van de wegen, deels door het
minder gunstige weer, Op weg van I-Ielsing-
borg naar Oslo had men verder met zware
sneeuwbuien te kampen, die weinig goeds
voorspelden. De weg van Oslo naar Stavan
ger loopt via Kristiansand, en op 90 K.m.
van laatstgenoemde plaats, bij het dorp
Arendal, lag de sneeuw op vele plaatsen
niet minder dan 1.25 meter hoog. Op een
gegeven moment konden onze landgenooten
niet verder, En intusschen joeg er een
sneeuwstorm over het land, die zoo dicht
was dat men geen hand voor de oogen kon
zien. Foto's konden niet worden gemaakt.
De heer van Beeck Calkoen heeft zich te
Arendal in verbinding gesteld met de Noor-
sche automobielclub. Men hoopt, dat de
Noorsche regeering sneeuwploegen zal zen
den om den weg vrij te waken. De dag van
vertrek te Stavanger is, naar men weet,
Dinsdag 20 Januari, dus de mogelijkheid is
groot om nog tijdig de startplaats te berei
ken, maar dan zal met man en macht moe
ten worden gewerkt. Van Kristiansand naar
Stavanger is het nog 294 k.m. zoodat onze
landgenooten toch nog een kleine 300 km.
voor de boeg hebben. En dan is men nog
maar aan het punt van vertrek. Hoe zal de
terugreis, de eigenlijke rit afloopen?
Wij vernamen nog, dat onze landgenoo
ten zich allen in goede conditie bevinden.
Uit Stavanger vertrekken niet minder dan
31 equipes, waaronder behalve de heeren
van Beeck Calkoen c.s., de Nederlandsche
automobilisten M. Jacobs en T. de Boer met
Buick en de heer en mevr. Buiskool met
Lincoln Zephyr. De heer van Beeck Calkoen
was, juist met het oog op de weersomstan
digheden en den toestand der wegen, tijdig
uit Nederland vertrokken, zoo tijdig zelfs,
dat hij de eerste deelnemer was, op weg
van Oslo nar de startplaats Stavanger.
Achter hem zitten dus nog 30 equipes,
waaronder de twee bovenvermelde Neder
landsche. En zij allen worden dus met in
sneeuwing bedreigd.
Eerste officier van de
„Randfontein" geopereerd
De „Stuttgart" stuurt een dokter
en een verpleegster.
De passagiers van de „Stuttgart" van de
Nord Deutsche Lloyd deelden bij aankomst
te Colombo mede, dat de kapitein na hef
verlaten van Suez draadloos bericht had
ontvangen van het Nederlandsche schip
„Randfontein", dat de eerste officier ge
vaarlijk ziek was. Hij was lijdende aan een
acute blindedarmontsteking.
De „Stuttgart" stoomde onmiddellijk in
de richting van de „Randfontein" en zond
een dokter met een verpleegster naar hef
Nederlandsche schip. Deze opereerde met
succes den. zieke en vier uur later kon de
„Stuttgart" zijn reis vervolgen.
De „Stuttgart" is op weg naar Manilla
met deelnemers aan het Eucharistisch
Congres.
PRINS BERNIIARD ZAL DEELNEMEN
AAN EEN JACHTPARTIJ.
De Poolsche pers bericht, dat morgen een
groote jachtpartij zal worden georganiseerd
op de bezittingen van de graven Stadnicki
nahij Nowv Sacz in Subkarpatisch Polen.
Prins Bcrnhard der Nederlanden zal aan
deze jacht deelnemen.
Geen persoonlijke ongelukken.
Groote materieele schade.
In den vorigen nacht is op het stations
emplacement nabij den Soesterweg te
Amersfoort, een treinongeval gebeurd, waar
bij geen persoonlijke ongelukken voorkwa
men, doch wel groote materieele schade
wercl aangericht.
Omstreeks half twee reed een binnen
komende trein uit Apeldoorn en bestemd
voor Utrecht op een stilstaand convooi van
ruim 20 goederenwagens. Van laatstgenoem
den trein werden de eerste vier wagens ge
heel in elkaar gedrukt. Een aantal wagens
ontspoorde. Van den trein uit Apeldoorn
werd de locomotief vrij ernstig beschadigd.
Onmiddellijk is men aangevangen met het
opruimingswerk, waarbij gebruik werd ge
maakt van een grooten kraanwagen.
Verzuim van verantwoordelijken
ambtenaar?
Omtrent de treinbotsing in Amersfoort
vernemen wij het volgende:
Tegen kwart voor twee hoorden omwonen
den van het spoorwegemplacement een vree-
selijken slag, onmiddellijk gevolgd door een
hevig gekraak. Het bleek, dat een goederen
trein uit Zwolle (niet Apeldoorn, zooals in
het eerste bericht werd gemelcl) op een aan
tal goederenwagens, welke voor het vracht-
goederenbureau stonden, was ingereden.
De schade, welke door deze botsing is aan
gericht, blijkt zeer groot te zijn. Niet minder
dan twaalf wagens, waarvan de meesten van
den trein uit Zwolle, liggen uit de rails. Van
deze wagens schoven vier in elkander. Zij
werden volkomen versplinterd. Gelukkig
bevond zich hier geen treinpersoneel, zoodat
persoonlijke ongelukken niet zijn voorgeko
men. De overige wagens werden bijna alle
min of meer ernstig beschadigd. De lading
is nagenoeg intact gebleven.
Van den trein uit Zwolle is de locomotief
aan de voorzijde ernstig beschadigd. De
binnenkomende trein had even voor de bot
sing gestopt voor een onveilig signaal, waar
door hij op het moment van het ongeval nog
slechts een betrekkelijk geringe snelheid
had. Niettemin was de botsing zeer hevig.
De losse wagens stonden op het spoor,
waarop in den regel de nachtgoederentrein
uit Zwolle binnenkomt.
Gebleken zou zijn, dat de verant
woordelijke ambtenaar verzuimd
heeft, het spoor vrij te maken en
evenmin den binnenkomenden trein
over een ander, niet bezet spoor,
heeft geleid.
De Stationschef, Ir. H. Burger en I. G. van
Hille, ingenieur der tractie, waren spoedig
op het terrein van het ongeval aanwezig.
Onmiddellijk werden de spoorweg-autoritei
ten te Utrecht gewaarschuwd.
Tegen half vijf arriveerde een kraanwagen
en werd een aanvang gemaakt met de op
ruimingswerkzaamheden.
Door het ongeval is geen stagnatie ont
staan, aangezien de betreffende lijn alleen
nachts in gebruik is.
Nieuwe vorm van
gemeentelijke reclame
Tramwagen met reclame-étalages.
Naar wij vernemen zal met ingang van
15 Maart een nieuwe vorm van gemeentelijke
reclame zijn intrede in de hoofdstad doen.
Van dezen datum af zullen de Amsterdam
mers eiken dag een motorwagen van de
tram met volgwagen door de stad zien trek
ken, waarvan de laatste met een aantal
étalages als reclamewagen zal zijn ingericht.
In de avonduren zal deze wagen verlicht
worden. In zalcenkringen bestaat voor dezen
nieuwen vorm van gemeentelijke reclame
groote belangstelling.
Vermoedelijk reeds de volgende
maand. Nieuw verkeersvlieg
tuig voor transatlantisch ver
keer in teekening door Fokker
ontworpen.
Naar wij vernemen zullen vermoedelijk
reeds in den loop van de volgende maand de
eerste proefvluchten worden gemaakt met
liet eerste twee-motorige gevechtsvliegtuig
G 1, dat in de Fokkerfabrieken te Amster
dam is gebouwd en in hooge mate de aan
dacht heeft getrokken op de internationale
luchtvaarttcntoonstelling te Parijs. Op enkele
onderdeelen na is het toestel vrijwel gereed.
Voor de proefvluchten is het vliegveld te
Eindhoven uitgekozen, aangezien het vlieg
veld van Schiphol daarvoor te drassig is.
Naar de directie der N.V. Nederlandsche
Vliegtuigenfabriek ons mededeelde, bestaat
er, vooral in het buitenland, voor deze ma
chine zeer veel belangstelling, een belang
stelling. welke zeer waarschijnlijk na het
welslagen der proefvluchten tot onderhan
delingen over contracten inzake licentie
verkoop en bestellingen zal leiden.
Naar ons voorts werd medegedeeld is in de
Fokkerfabriek mede een groot passagiers
vliegtuig voor transatlantisch verkeer in
teekening ontworpen. Dit toestel, voor de uit
voering waarvan met verschillende partijen
in het buitenland besprekingen worden ge
voerd, zal een z.g. landmachine worden,
welke zal plaats bieden aan 36 passagiers
voor dagverkeer en aan 18 voor nachtver-
keer met slaapgelegenheid. Het toestel zal
worden uitgerust met vijf motoren en zal,
in verband met zijn bestemming, over een
groote actie-radius beschikken.
Zij blijken beruchte internatio
nale zakkenrollers te zijn.
Op driekoningenavond heeft de vreemde
lingendienst te Rotterdam, bij de Hotel-con
trole, welke, in verband met het den vol
genden dag plaats vindende vorstelijke hu
welijk, intensief geschiedde, drie mannen
aangehouden, die blijkbaar met andere be
doelingen uit het buitenland naar hier wa
len gekomen, dan alleen om in den Haag
het schouwspel van het huwelijk te kunnen
gadeslaan. De mannen waren niet recht
streeks naar Nederland gereisd, doch zij
waren slechts zeer povertjes voorzien van
bagage, via Keulen en Brussel naar Rotter
dam gekomen. Zij deelden mede handel te
drijven resp. in schapenwol, huiden en tex-
tielwaren, doch konden noch zakenbrieven
overleggen, noch zakenrelaties in binnen- of
buitenland noemen. Merkwaardig was bo
vendien, dat de drie mannen, die voorgaven
elkander niet te kennen, kaartjes hadden
van een reisbureau van opeenvolgend serie
nummer. In de bagage van de mannen werd
niets verdachts gevonden. Bij een nauwkeu
rige passencontrole bleek echter de pas van
den textielhandelaar vervalscht te zijn. De
antwoorden, welke de mannen gaven, waren
zeer sluw en de politie slaagde er aanvanke
lijk niet in bewijzen tegen de mannen, die
men er van verdacht zich met zakkenrolle
rij bezig te houden, te krijgen. Tenslotte is
echter een van de mannen door de mand
gevallen. Hij vertelde, dat zij elkander ken
den en in een bioscoop in hun woonplaats,
bij de vertooning van het journaal, de voor
bereiding voor het vorstelijk huwelijk in
Den Haag hadden gezien. Zij hebben daarop
hun laatste geld, zevenhonderd kronen, on
geveer vijftig tot zestig gulden per man,
uitgelegd, voor het bekostigen van de reis
naar Rotterdam. Op een vraag, waarom zij
niet naar Den Haag waren gegaan, antwoord
den de mannen, dat zij Den Haag niet ken-
Overtreding loterij wet?
Gisteren diende in hooger beroep voor het
gerechtshof de strafzaak tegen den uitgever
van „De Voetbalexpert".
Hem was ten laste gelegd het aanleggen
van een loterij, waarvoor de door de loterij-
wet vereischte toestemming niet was ver
leend.
In het sportblad komt een prijsvraag voor,
waardoor het publiek de gelegenheid heeft,
om Ie raden naar de uitslagen van te houden
voetbalwedstrijden in do le klasse K.N.V.B.
De kantonrechter had verd. op 13 Decem
ber 1935 veroordeeld tot een geldboete van
f 50.Zoowel de exploitant van het blad
als het O.M. waren van deze uitspraak in
hooger beroep gegaan.
De rechtbank achtte de in de dagvaarding
ten laste gelegde feiten bewezen, doch niet
strafbaar. In de dagvaarding was n.1. niet
ten laste gelegd, dat de deelnemers, die als
winnaars worden aangewezen, op de kans
bepaling geen overwegenden invloed kunnen
uitoefenen, hetgeen overeenkomstig het be
paalde in art. 1 der Loterij wet, een element
van het strafbare feit is. De rechtbank ont
sloeg verd. dus van rechtsvervolging.
De officier ging in cassatie en de Hooge
Raad verwees de zaak naar het gerechtshof
te Amsterdam.
Verdachte zeide indertijd in hooger beroep
te zijn gekomen om deze zaak principieel te
zien uitgemaakt.
Als deskundige was gedagvaard de sport
journalist Ch. Geudeker.
Desk was van meening, dat er in
zicht in het voetbalspel noodig is
om de prijsvragen in te vullen met
een kans op een juiste voorspelling.
Een leek heeft geen schijn van
kans de uitslagen goed te voorspe'-
len.
Pres.: Maar wanneer meft het blad krijgt,
weet men nog niet welke invallers mee zul
len spelen.
Desk.: Meestal is dat eenige dagen tevoren
bekend.
Pres.: 't Lijkt toch veel op een totalisator.
Vanmorgen heb ik juist gelezen dat bij een
voetbalpool knoeierij zou voorkomen.
Verdediger: Mr. J. J. v. d. Velde: Dit is
heel iets andei's. Hier is sprake van een
sporlnlad. Bij een pool krijgt men slechts
briefjes om in te vullen. In het eerste geval
is het slechts een attractie. Bij de pools vult
men maar lukraak een aantal briefjes in
tegen betaling van een bepaald bedrag per
kolom.
Pres.: Waar komen in dit geval de prijzen
vandaan?
Verdachte: Van de abonnees en losse num
merverkoop.
Pres.: In die bladen staat hetzelfde als in
de couranten, 't Lijkt me zoo toe, dat 't om
de prijsvragen te doen is. Gaat de uitgave
nog door?
Verd.: Zeker. Ik heb nooit eerder last ge
had met die prijsvragen en ik wacht nu het
resultaat van de rechtzaak af.
De Procureur-Géneraal, Mr. J. Versteeg,
was van meening, dat zelfs een deskundige
geen overwegenden invloed op de uitslag
van den prijsvraag kan uitoefenen. Ook zijn
niet alle deelnemers insiders in het voetbal
spel.
Spr. was van meening, dat verd. met zijn
prijsvragen de loterijwet overtreedt. De straf
achtte hij echter te hoog, daar het hier een
principicele kwestie betreft, zoodat hij f 1.
boete, subs. 1 dag hechtenis vorderde.
De verdediger, Mr. J. J. v. d. Velde, was
van mocning, dat hier van een overtreding
der loterijwet geen sprake is. Een deskun
dige op voetbalgebied, iemand die vele wed
strijden heeft bijgewoond en de uitslagen in
de couranten steeds heeft gevolgd, zal zeer
zeker met vrij veel zekerheid kunnen voor
spellen, welke clubs zullen winnen.
De prijsvraag loopt over twaalf wedstrij
den. Iemand, die zonder kennis van zaken
en luk raak invult heeft slechts een kans
van 1 op 500.000. Van het nummer van den
„Voetbalexpert", waarvan in de dagvaarding
sprake is, zijn 16.000 exemplaren verkocht.
Er kwamen 219 personen voor een prijs in
aanmerking. Kennis van zaken heeft dus
een belangrijke rol gespeeld.
PI. drong met klem op ontslag van rechts
vervolging aan.
den, doch Rotterdam wel. Het ingestelde
onderzoek heeft aan het licht gebracht, dat
de drie mannen bekende zakkenrollers zijn.
Een hunner is zelfs reeds twaalf keer des
wege veroordeeld. De mannen zijn ook aan
wezig geweest in Marseille, toen daar in '34
den moord op Koning Alexander is gepleegd.
De drie mannen zijn in het hoofdbureau
van politie ingesloten. Naar de identiteit
van den textielhandelaar, die met een val-
sche pas ons land is binnengekomen, is het
onderzoek nog in vollen gang.
Door den Koning ontvangem
De Koning van Zweden heeft gister de Ne
derlandsche ministers Gelissen en Deckers
vergezeld van den Nederlandschen gezant te
Stockholm, van Nagell, in audiëntie ontvan
gen. De ministers brachten ook een bezoek
aan minister-president Hansson, den minis
ter van Buitenlandsche zaken ad interim
Westman en de ministers van Handel en
Landbouw.
Gisteravond zijn de Nederlandsche minis
ters de gasten geweest van den Koning op
een diner ten paleize.
Protesf-staking aan de Gem.
Groentenveiling te A'dam
Aanvoer lag vrijwel stil.
De groentengrossiers zijn zeer ontevreden
over verschillende maatregelen en over de
tarieven der Gemeentelijke Amsterdamsche
Groentenveiling. Daar onderhandelingen
geen resultaat hadden, is de aangekondigde
proteststaking van de grossiers, die op de
gemeentelijke groentenmarkt hun za^en
drijven, gisteren doorgegaan.
Is is niets aangevoerd, de handelaren
waren weggebleven. De pakhuizen bleven
gesloten. Daar waar het anders druk en
bedrijvig is, wat het volkomen stil.
Slechts enkele tuinders hadden kleine
hoeveelheden groenten aangevoerd, enkele
kistjes soepgroenten zijn verhandeld. Slechts
de kleinhandelveiling ging door.
De grossiers zijn 's morgens in vergade
ring bijeengekomen in Café Marcanti.
Ook op het terrein van de markt was het
uiterst stil. Geen wagens en auto's reden af
en aan. De bewaking was versterkt, doch
er is geen enkele aanleiding geweest om op
te treden.
Inbraak in antiquiteitswinkel
In den vorigen nacht hebben ongewensch-
te gasten een bezoek gebracht aan den
antiquiteitswinkel op den hoek van Groest
en Spuisteeg te Hilversum.
Men heeft zich toegang verschaft door het
uitnemen van twee ruiten aan de achterzijde
van het perceel, waarna een aan den binnen
kant aangebracht luik kon worden weg
geschoven.
Voorts is een deur geforceerd, zoodat men
via bijkeuken en keuken in de toonkamen
kon komen, waaruit een groot aantal kleine
zilveren, voorwerpen ter waarde van onge
veer tweehonderd gulden zijn gestolen.
Jaarlijksohe tentoonstelling vait
pluimvee.
Onder de deskundige leiding van den)
heer J. B. W. Z. A. Giebers heeft de persl
gistermorgen een kijkje genomen in de za
len van den Dierentuin, waar de Koninklijn
ke Nederlandsche Vereeniging „Avicultura'1
haar 51e internationale tentoonstelling op
22, 23 en 24 dezer zal houden.
Verleden jaar waren op de jaarlijksche
tentoonstelling, welke samen viel met het
gouden jubileum van Avicultura, meer dan,
4000 inzendingen.
Dit jaar zijn er er ruim 3000. Het aantal
buitenlandsche inzendingen bedraagt, slechts
100. Het blijkt bijzonder veel rompslomp te
geven buitenlandsche inzendingen op deze
tentoonstelling te krijgen. Tal van forma
liteiten belemmerden een grooteren aanvoer.
Alleen België kon vertegenwoordigd worden.
Aan Nederlandsche belangstelling heeft
het echter niet ontbroken. In de groote zaal
zijn de beide balkons vrijgehouden, zoodat
het publiek een goed oevrizcht van het ten
toongestelde kan krijgen. De rotonde is ge
heel gevuld met inzendingen der Neder
landsche hoenderrassen.
In een met rood-wit-blauwe linten ver
sierde kooi is een paar schitterende pauwen
gehuisvest het geschenk van „Avicultura'*
aan prinses Juliana ter gelegenheid van
Haar huwelijk.
In wit en zwart, in goud en zilver, in bont
en chamois zijn de dwergen van al de groo
te hoenderrassen vertegenwoordigd.
In de tuinzaal zijn de sierduiven, voorzoo
ver niet in de groote zaal, ondergebracht. Er
is een bijzonder groote verzameling vink-
duiven, een mooie verzameling meeuwen en
men vindt voorts 200 postduiven. Een ge
deelte van de zaal is geheel ter beschik
king van 500 kanarievogels gesteld.
Ook is aan deze show een kattententoon
stelling verbonden, welke nog niet was in
gericht en alleen Zaterdags van 1—6 uur en
Zondags van 106 uur voor het publiek ge
opend is. En tenslotte staat in den tuin de
konijnentent, waar de 300 vertegenwoordi
gers der langooren zich bevinden.
Gisterochtend waren de keurmeesters nog
druk in de weer om den secretaris en zijn
staf werk te verschaffen voor de bereke
ning der prijzen.
Van de prijzen noemen wij twee groote
zilveren plaquettes, uitgeloofd door H. M. de
Koningin en H. K. II. Prinses Juliana, en
drie verguld zilveren plaquettes, uitgeloofd
door den Minister van landbouw. Ook de
burgemeester van Den Haag stelde een zil
veren plaquette ter beschikking van liet
tentoonstcllingscomité.