Het Agrarische vraagstuk in Amerika Raden van Heeft Amerika weer hoop 1 Binnenland De sterrit naar Monte Carlo Treinbotsing in Amersfoort Proefvluchten met de G 1 Drie mannen aangehouden door den Vreemdelingen dienst voetbaluitslagen Ministers Deckers en Gelissen in Zweden „Avicultura" in den Dierentuin DE TOESTAND IN DE ZUIDELIJKE STATEN. Waar „Koning Katoen" onbeperkt heerscht. ATLANTA, 7 Januari 1937. Een bekend Amerikaansch landbouwkun dig ingenieur, J. Russell Smith, vertelt in een van zijn boeken een aardige geschiede nis: Een farmer uit het noorden had op een landbouwtentoonstelling in het zuiden een aantal prachtige varkens ingezonden. Tot zijn verrassing werden echter niet zijn die ren, maar laagontwiklcelde varkens, de z.g. „razor backs", bekroond. Deze varkens gelij ken nog in vele opzichten op wilde zwijnen. Toen de verwonderde inzender eens naar de oorzaken van deze eigenaardige beoordeeling ging informeeren, zeide men hem, dat zijn varkens misschien heel geschikt voor het noorden, maar niet voor het zuiden waren. „Bij ons moeten de varkens sneller kunnen ïoopen dan de negers, wijl de dieren anders spoedig verdwenen zijn", merkte een ervaren landbouwer uit de omgeving lachend op. Deze kleine geschiedenis toont duidelijker dan alle lange uiteenzettingen aan, dat het zuiden wegens zijn sterke negerbevolking zijn geheel bijzondere problemen heeft en men derhalve hier niet de maatstaven mag aanleggen, die in het noorden geldigheid be zitten. „King Cotton". In het Amerikaansche zuiden speelt in den landbouw, die ondanks de sterke industriali- seering den voorrang behouden heeft en ook wel behouden zal, de katoen verreweg de be langrijkste rol. Alle andere producten staan bij het „witte goud" in beteekenis ten achter. Niet ten onrechte heeft men wel eens over een „katoenbeschaving" en een „katoencom plex" gesproken, want inderdaad is het le ven van de menschen hier van de katoen afhankelijk. In de laatste tientallen jaren nu is het zuid-oosten van Amerika ondanks voorbij gaande „conjuncturen" eigenlijk niet uit de zorgen gekomen. Twee groote gevaren bedrei gen den landbouw: een gevaarlijk insect, de uit Mexico afkomstige katoenkever en de steeds sterker wordende concurrentie van de staten, die ten westen van de Mississippi gelegen zijn. Daar, waar deze kever op hijzonder gun stige levensvoorwaarden stuitte dat zijn vooral de vochtige en ook in den winter war me gebieden van het zuid-oosten werd de verbouw van katoen aanzienlijk bemoeilijkt. Door hef optreden van dit insect worden de productiekosten verhoogd. Eenige duizenden km. verder naar het westen echter, op de hoogvlakten van West-Kansas en Olclahoma, waar nieuwe katoengebieden ontstaan, vindt de kever wegens de koudere winters veel ongunstiger bestaansmogelijkheden. Dienten gevolge kan deze nieuwe katoenzöne gemak kelijk tegen het „Oude Zuiden" concurreeren. Dit klemt nog te meer, waar ook de veran deringen in de agrarische techniek uitslui tend aan het westen ten goede kwamen. Het katoenland van het oosten is voor het groot ste deel slechts geschikt voor kleine bedrij ven, d.w.z. dat de bebouwing slechts met de toestellen van het kleine bedrijf kan plaats vinden. De onregelmatige bodem en de dik wijls noodzakelijke terrassen bemoeilijken het gebruik van landbouwmachines. Daar, waar de natuur dergelijke hindernissen niet heeft opgeworpen, bemoeilijkt de. lage ont wikkelingsgraad van de negers de toepas sing van moderne arbeidsmethoden, die een goedkoopere productie mogelijk zouden ma ken. De negers, die sinds hun slaventijd aan den verbouw van katoen gewend zijn, kan men er moeilijk toe bewegen, zich met den verbouw van andere producten bezig te hou den. In het westen, waar uitgestrekte, voor de katoen geschikte plantages ter beschikking staan en de negers een veel geringere rol spelen, zijn daarentegen de voorwaarden voor ■het gebruik van moderne landbouwmachines veel gunstiger. Het land is vlak en tenge volge van den matigen regenval groeit er weinig onkruid. In den tijd van 1920 tot 1930 is tengevolge van deze voordeelen in 40 districten van West-Texas de met katoen be bouwde oppervlakte van 1,3 millioen acres tot 3,5 millioen acres gestegen. Op zoek naar een oogstmachine. In het oosten verminderde intusschen de met katoen bebouwde oppervlakte. En in dien ondanks deze ontwikkeling de produc tiemogelijkheden voor katoen in het westen voorloopig nog niet ten volle zijn benut, dan is dit daaraan toe te schrijven, dat het pluk ken nog met de hand geschiedt en dat aan het huren van seizoenarbeiders grenzen zijn gesteld. Terwijl men bij het veldwerk den tractor, met de daarbij behoorende apparaten kon gebruiken, stuitte het. oogsten met de machine op onoverkomelijke moeilijkheden. Sinds tientallen jaren werkt de industrie er reeds aan, een bruikbare oogstmachine te construeeren. Wanneer men nu de Ameri- *kaansche couranten gelooven mag een zeker wantrouwen is in dit geval bijzonder op zijn plaats dan heeft men thans dit moeilijke technische probleem zoo goed als geheel opgelost. De katocnoogst machine schijnt in ieder geval op komst te zijn. Een bruikbare oogstmachine zou echter slechts voor de westelijke katoengebieden van groot voordeel zijn. In het oosten zou haar gebruik op groote moeilijkheden stuiten, niet slechts, wijl de menschen niet voor den om gang met gecompliceerde machines geschikt zijn, maar ook omdat de bodemgesteldheid en het klimaat een dergelijke mechanisce- ring tegenwerken. Slechts in het westen maakt het droge klimaat het mogelijk, de katoen zoolang aan de planten te laten, tot alle vruchtjes rijp zijn. Overigens tracht men reeds sinds jaren de katoenplant voor het machinale oogsten ge schikter te maken. Ook deze pogingen heb ben echter slechts in het westen kans op succes, niet echter in het vochtige oosten met zijn te weeldige plantengroei. Onze V.P.B.-correspondent vervolgt zijn studiereis door de Vereenigde Staten en beschrijft thans de toe standen in de „Katoenstreken", waar de sterke negerbevolking ge heel bijzondere problemen opwerpt. Aldus speelt zich in de katoenzöne een re gionale concurrentiestrijd af, die vol drama tische momenten is en waarbij het oosten zich in het nadeel bevindt. Maar juist in het zuid-oosten woont de groote massa der ne gers die in zeer armoedige omstandigheden Je ven. De verdere ontwikkeling van de agrari sche techniek kan de concurrentie der land schappen ieder oogenblik verder verscher pen. Men zal moeten afwachten, of zich in de eerst komende tien jaren een oplossing voor dit moeilijk probleem laat vinden dan wel, of de streek met de laagste levensstan daard nog verdere beperkingen zal moeten ondergaan. (Nadruk verboden.) Equipe van Beeck Calkoen inqesneeuwd Naar wij vernemen is de Ford-equipe bestaande uit de heeren J. A. Van Beeck Calkoen, mr. P Lamberts Hurrelbrinck en K, Ton, op weg naar Stavanger, welke plaats men had uitgekozen voor den start van den sterrit naai' Monte Carlo, tusschen Oslo en Kristiansand ingesneeuwd. Zondag j.1. waren onze landgenooten uit Nederland vertrokken. De reis tot Kopen hagen was niet gemakkelijk geweest, deels door gladheid van de wegen, deels door het minder gunstige weer, Op weg van I-Ielsing- borg naar Oslo had men verder met zware sneeuwbuien te kampen, die weinig goeds voorspelden. De weg van Oslo naar Stavan ger loopt via Kristiansand, en op 90 K.m. van laatstgenoemde plaats, bij het dorp Arendal, lag de sneeuw op vele plaatsen niet minder dan 1.25 meter hoog. Op een gegeven moment konden onze landgenooten niet verder, En intusschen joeg er een sneeuwstorm over het land, die zoo dicht was dat men geen hand voor de oogen kon zien. Foto's konden niet worden gemaakt. De heer van Beeck Calkoen heeft zich te Arendal in verbinding gesteld met de Noor- sche automobielclub. Men hoopt, dat de Noorsche regeering sneeuwploegen zal zen den om den weg vrij te waken. De dag van vertrek te Stavanger is, naar men weet, Dinsdag 20 Januari, dus de mogelijkheid is groot om nog tijdig de startplaats te berei ken, maar dan zal met man en macht moe ten worden gewerkt. Van Kristiansand naar Stavanger is het nog 294 k.m. zoodat onze landgenooten toch nog een kleine 300 km. voor de boeg hebben. En dan is men nog maar aan het punt van vertrek. Hoe zal de terugreis, de eigenlijke rit afloopen? Wij vernamen nog, dat onze landgenoo ten zich allen in goede conditie bevinden. Uit Stavanger vertrekken niet minder dan 31 equipes, waaronder behalve de heeren van Beeck Calkoen c.s., de Nederlandsche automobilisten M. Jacobs en T. de Boer met Buick en de heer en mevr. Buiskool met Lincoln Zephyr. De heer van Beeck Calkoen was, juist met het oog op de weersomstan digheden en den toestand der wegen, tijdig uit Nederland vertrokken, zoo tijdig zelfs, dat hij de eerste deelnemer was, op weg van Oslo nar de startplaats Stavanger. Achter hem zitten dus nog 30 equipes, waaronder de twee bovenvermelde Neder landsche. En zij allen worden dus met in sneeuwing bedreigd. Eerste officier van de „Randfontein" geopereerd De „Stuttgart" stuurt een dokter en een verpleegster. De passagiers van de „Stuttgart" van de Nord Deutsche Lloyd deelden bij aankomst te Colombo mede, dat de kapitein na hef verlaten van Suez draadloos bericht had ontvangen van het Nederlandsche schip „Randfontein", dat de eerste officier ge vaarlijk ziek was. Hij was lijdende aan een acute blindedarmontsteking. De „Stuttgart" stoomde onmiddellijk in de richting van de „Randfontein" en zond een dokter met een verpleegster naar hef Nederlandsche schip. Deze opereerde met succes den. zieke en vier uur later kon de „Stuttgart" zijn reis vervolgen. De „Stuttgart" is op weg naar Manilla met deelnemers aan het Eucharistisch Congres. PRINS BERNIIARD ZAL DEELNEMEN AAN EEN JACHTPARTIJ. De Poolsche pers bericht, dat morgen een groote jachtpartij zal worden georganiseerd op de bezittingen van de graven Stadnicki nahij Nowv Sacz in Subkarpatisch Polen. Prins Bcrnhard der Nederlanden zal aan deze jacht deelnemen. Geen persoonlijke ongelukken. Groote materieele schade. In den vorigen nacht is op het stations emplacement nabij den Soesterweg te Amersfoort, een treinongeval gebeurd, waar bij geen persoonlijke ongelukken voorkwa men, doch wel groote materieele schade wercl aangericht. Omstreeks half twee reed een binnen komende trein uit Apeldoorn en bestemd voor Utrecht op een stilstaand convooi van ruim 20 goederenwagens. Van laatstgenoem den trein werden de eerste vier wagens ge heel in elkaar gedrukt. Een aantal wagens ontspoorde. Van den trein uit Apeldoorn werd de locomotief vrij ernstig beschadigd. Onmiddellijk is men aangevangen met het opruimingswerk, waarbij gebruik werd ge maakt van een grooten kraanwagen. Verzuim van verantwoordelijken ambtenaar? Omtrent de treinbotsing in Amersfoort vernemen wij het volgende: Tegen kwart voor twee hoorden omwonen den van het spoorwegemplacement een vree- selijken slag, onmiddellijk gevolgd door een hevig gekraak. Het bleek, dat een goederen trein uit Zwolle (niet Apeldoorn, zooals in het eerste bericht werd gemelcl) op een aan tal goederenwagens, welke voor het vracht- goederenbureau stonden, was ingereden. De schade, welke door deze botsing is aan gericht, blijkt zeer groot te zijn. Niet minder dan twaalf wagens, waarvan de meesten van den trein uit Zwolle, liggen uit de rails. Van deze wagens schoven vier in elkander. Zij werden volkomen versplinterd. Gelukkig bevond zich hier geen treinpersoneel, zoodat persoonlijke ongelukken niet zijn voorgeko men. De overige wagens werden bijna alle min of meer ernstig beschadigd. De lading is nagenoeg intact gebleven. Van den trein uit Zwolle is de locomotief aan de voorzijde ernstig beschadigd. De binnenkomende trein had even voor de bot sing gestopt voor een onveilig signaal, waar door hij op het moment van het ongeval nog slechts een betrekkelijk geringe snelheid had. Niettemin was de botsing zeer hevig. De losse wagens stonden op het spoor, waarop in den regel de nachtgoederentrein uit Zwolle binnenkomt. Gebleken zou zijn, dat de verant woordelijke ambtenaar verzuimd heeft, het spoor vrij te maken en evenmin den binnenkomenden trein over een ander, niet bezet spoor, heeft geleid. De Stationschef, Ir. H. Burger en I. G. van Hille, ingenieur der tractie, waren spoedig op het terrein van het ongeval aanwezig. Onmiddellijk werden de spoorweg-autoritei ten te Utrecht gewaarschuwd. Tegen half vijf arriveerde een kraanwagen en werd een aanvang gemaakt met de op ruimingswerkzaamheden. Door het ongeval is geen stagnatie ont staan, aangezien de betreffende lijn alleen nachts in gebruik is. Nieuwe vorm van gemeentelijke reclame Tramwagen met reclame-étalages. Naar wij vernemen zal met ingang van 15 Maart een nieuwe vorm van gemeentelijke reclame zijn intrede in de hoofdstad doen. Van dezen datum af zullen de Amsterdam mers eiken dag een motorwagen van de tram met volgwagen door de stad zien trek ken, waarvan de laatste met een aantal étalages als reclamewagen zal zijn ingericht. In de avonduren zal deze wagen verlicht worden. In zalcenkringen bestaat voor dezen nieuwen vorm van gemeentelijke reclame groote belangstelling. Vermoedelijk reeds de volgende maand. Nieuw verkeersvlieg tuig voor transatlantisch ver keer in teekening door Fokker ontworpen. Naar wij vernemen zullen vermoedelijk reeds in den loop van de volgende maand de eerste proefvluchten worden gemaakt met liet eerste twee-motorige gevechtsvliegtuig G 1, dat in de Fokkerfabrieken te Amster dam is gebouwd en in hooge mate de aan dacht heeft getrokken op de internationale luchtvaarttcntoonstelling te Parijs. Op enkele onderdeelen na is het toestel vrijwel gereed. Voor de proefvluchten is het vliegveld te Eindhoven uitgekozen, aangezien het vlieg veld van Schiphol daarvoor te drassig is. Naar de directie der N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek ons mededeelde, bestaat er, vooral in het buitenland, voor deze ma chine zeer veel belangstelling, een belang stelling. welke zeer waarschijnlijk na het welslagen der proefvluchten tot onderhan delingen over contracten inzake licentie verkoop en bestellingen zal leiden. Naar ons voorts werd medegedeeld is in de Fokkerfabriek mede een groot passagiers vliegtuig voor transatlantisch verkeer in teekening ontworpen. Dit toestel, voor de uit voering waarvan met verschillende partijen in het buitenland besprekingen worden ge voerd, zal een z.g. landmachine worden, welke zal plaats bieden aan 36 passagiers voor dagverkeer en aan 18 voor nachtver- keer met slaapgelegenheid. Het toestel zal worden uitgerust met vijf motoren en zal, in verband met zijn bestemming, over een groote actie-radius beschikken. Zij blijken beruchte internatio nale zakkenrollers te zijn. Op driekoningenavond heeft de vreemde lingendienst te Rotterdam, bij de Hotel-con trole, welke, in verband met het den vol genden dag plaats vindende vorstelijke hu welijk, intensief geschiedde, drie mannen aangehouden, die blijkbaar met andere be doelingen uit het buitenland naar hier wa len gekomen, dan alleen om in den Haag het schouwspel van het huwelijk te kunnen gadeslaan. De mannen waren niet recht streeks naar Nederland gereisd, doch zij waren slechts zeer povertjes voorzien van bagage, via Keulen en Brussel naar Rotter dam gekomen. Zij deelden mede handel te drijven resp. in schapenwol, huiden en tex- tielwaren, doch konden noch zakenbrieven overleggen, noch zakenrelaties in binnen- of buitenland noemen. Merkwaardig was bo vendien, dat de drie mannen, die voorgaven elkander niet te kennen, kaartjes hadden van een reisbureau van opeenvolgend serie nummer. In de bagage van de mannen werd niets verdachts gevonden. Bij een nauwkeu rige passencontrole bleek echter de pas van den textielhandelaar vervalscht te zijn. De antwoorden, welke de mannen gaven, waren zeer sluw en de politie slaagde er aanvanke lijk niet in bewijzen tegen de mannen, die men er van verdacht zich met zakkenrolle rij bezig te houden, te krijgen. Tenslotte is echter een van de mannen door de mand gevallen. Hij vertelde, dat zij elkander ken den en in een bioscoop in hun woonplaats, bij de vertooning van het journaal, de voor bereiding voor het vorstelijk huwelijk in Den Haag hadden gezien. Zij hebben daarop hun laatste geld, zevenhonderd kronen, on geveer vijftig tot zestig gulden per man, uitgelegd, voor het bekostigen van de reis naar Rotterdam. Op een vraag, waarom zij niet naar Den Haag waren gegaan, antwoord den de mannen, dat zij Den Haag niet ken- Overtreding loterij wet? Gisteren diende in hooger beroep voor het gerechtshof de strafzaak tegen den uitgever van „De Voetbalexpert". Hem was ten laste gelegd het aanleggen van een loterij, waarvoor de door de loterij- wet vereischte toestemming niet was ver leend. In het sportblad komt een prijsvraag voor, waardoor het publiek de gelegenheid heeft, om Ie raden naar de uitslagen van te houden voetbalwedstrijden in do le klasse K.N.V.B. De kantonrechter had verd. op 13 Decem ber 1935 veroordeeld tot een geldboete van f 50.Zoowel de exploitant van het blad als het O.M. waren van deze uitspraak in hooger beroep gegaan. De rechtbank achtte de in de dagvaarding ten laste gelegde feiten bewezen, doch niet strafbaar. In de dagvaarding was n.1. niet ten laste gelegd, dat de deelnemers, die als winnaars worden aangewezen, op de kans bepaling geen overwegenden invloed kunnen uitoefenen, hetgeen overeenkomstig het be paalde in art. 1 der Loterij wet, een element van het strafbare feit is. De rechtbank ont sloeg verd. dus van rechtsvervolging. De officier ging in cassatie en de Hooge Raad verwees de zaak naar het gerechtshof te Amsterdam. Verdachte zeide indertijd in hooger beroep te zijn gekomen om deze zaak principieel te zien uitgemaakt. Als deskundige was gedagvaard de sport journalist Ch. Geudeker. Desk was van meening, dat er in zicht in het voetbalspel noodig is om de prijsvragen in te vullen met een kans op een juiste voorspelling. Een leek heeft geen schijn van kans de uitslagen goed te voorspe'- len. Pres.: Maar wanneer meft het blad krijgt, weet men nog niet welke invallers mee zul len spelen. Desk.: Meestal is dat eenige dagen tevoren bekend. Pres.: 't Lijkt toch veel op een totalisator. Vanmorgen heb ik juist gelezen dat bij een voetbalpool knoeierij zou voorkomen. Verdediger: Mr. J. J. v. d. Velde: Dit is heel iets andei's. Hier is sprake van een sporlnlad. Bij een pool krijgt men slechts briefjes om in te vullen. In het eerste geval is het slechts een attractie. Bij de pools vult men maar lukraak een aantal briefjes in tegen betaling van een bepaald bedrag per kolom. Pres.: Waar komen in dit geval de prijzen vandaan? Verdachte: Van de abonnees en losse num merverkoop. Pres.: In die bladen staat hetzelfde als in de couranten, 't Lijkt me zoo toe, dat 't om de prijsvragen te doen is. Gaat de uitgave nog door? Verd.: Zeker. Ik heb nooit eerder last ge had met die prijsvragen en ik wacht nu het resultaat van de rechtzaak af. De Procureur-Géneraal, Mr. J. Versteeg, was van meening, dat zelfs een deskundige geen overwegenden invloed op de uitslag van den prijsvraag kan uitoefenen. Ook zijn niet alle deelnemers insiders in het voetbal spel. Spr. was van meening, dat verd. met zijn prijsvragen de loterijwet overtreedt. De straf achtte hij echter te hoog, daar het hier een principicele kwestie betreft, zoodat hij f 1. boete, subs. 1 dag hechtenis vorderde. De verdediger, Mr. J. J. v. d. Velde, was van mocning, dat hier van een overtreding der loterijwet geen sprake is. Een deskun dige op voetbalgebied, iemand die vele wed strijden heeft bijgewoond en de uitslagen in de couranten steeds heeft gevolgd, zal zeer zeker met vrij veel zekerheid kunnen voor spellen, welke clubs zullen winnen. De prijsvraag loopt over twaalf wedstrij den. Iemand, die zonder kennis van zaken en luk raak invult heeft slechts een kans van 1 op 500.000. Van het nummer van den „Voetbalexpert", waarvan in de dagvaarding sprake is, zijn 16.000 exemplaren verkocht. Er kwamen 219 personen voor een prijs in aanmerking. Kennis van zaken heeft dus een belangrijke rol gespeeld. PI. drong met klem op ontslag van rechts vervolging aan. den, doch Rotterdam wel. Het ingestelde onderzoek heeft aan het licht gebracht, dat de drie mannen bekende zakkenrollers zijn. Een hunner is zelfs reeds twaalf keer des wege veroordeeld. De mannen zijn ook aan wezig geweest in Marseille, toen daar in '34 den moord op Koning Alexander is gepleegd. De drie mannen zijn in het hoofdbureau van politie ingesloten. Naar de identiteit van den textielhandelaar, die met een val- sche pas ons land is binnengekomen, is het onderzoek nog in vollen gang. Door den Koning ontvangem De Koning van Zweden heeft gister de Ne derlandsche ministers Gelissen en Deckers vergezeld van den Nederlandschen gezant te Stockholm, van Nagell, in audiëntie ontvan gen. De ministers brachten ook een bezoek aan minister-president Hansson, den minis ter van Buitenlandsche zaken ad interim Westman en de ministers van Handel en Landbouw. Gisteravond zijn de Nederlandsche minis ters de gasten geweest van den Koning op een diner ten paleize. Protesf-staking aan de Gem. Groentenveiling te A'dam Aanvoer lag vrijwel stil. De groentengrossiers zijn zeer ontevreden over verschillende maatregelen en over de tarieven der Gemeentelijke Amsterdamsche Groentenveiling. Daar onderhandelingen geen resultaat hadden, is de aangekondigde proteststaking van de grossiers, die op de gemeentelijke groentenmarkt hun za^en drijven, gisteren doorgegaan. Is is niets aangevoerd, de handelaren waren weggebleven. De pakhuizen bleven gesloten. Daar waar het anders druk en bedrijvig is, wat het volkomen stil. Slechts enkele tuinders hadden kleine hoeveelheden groenten aangevoerd, enkele kistjes soepgroenten zijn verhandeld. Slechts de kleinhandelveiling ging door. De grossiers zijn 's morgens in vergade ring bijeengekomen in Café Marcanti. Ook op het terrein van de markt was het uiterst stil. Geen wagens en auto's reden af en aan. De bewaking was versterkt, doch er is geen enkele aanleiding geweest om op te treden. Inbraak in antiquiteitswinkel In den vorigen nacht hebben ongewensch- te gasten een bezoek gebracht aan den antiquiteitswinkel op den hoek van Groest en Spuisteeg te Hilversum. Men heeft zich toegang verschaft door het uitnemen van twee ruiten aan de achterzijde van het perceel, waarna een aan den binnen kant aangebracht luik kon worden weg geschoven. Voorts is een deur geforceerd, zoodat men via bijkeuken en keuken in de toonkamen kon komen, waaruit een groot aantal kleine zilveren, voorwerpen ter waarde van onge veer tweehonderd gulden zijn gestolen. Jaarlijksohe tentoonstelling vait pluimvee. Onder de deskundige leiding van den) heer J. B. W. Z. A. Giebers heeft de persl gistermorgen een kijkje genomen in de za len van den Dierentuin, waar de Koninklijn ke Nederlandsche Vereeniging „Avicultura'1 haar 51e internationale tentoonstelling op 22, 23 en 24 dezer zal houden. Verleden jaar waren op de jaarlijksche tentoonstelling, welke samen viel met het gouden jubileum van Avicultura, meer dan, 4000 inzendingen. Dit jaar zijn er er ruim 3000. Het aantal buitenlandsche inzendingen bedraagt, slechts 100. Het blijkt bijzonder veel rompslomp te geven buitenlandsche inzendingen op deze tentoonstelling te krijgen. Tal van forma liteiten belemmerden een grooteren aanvoer. Alleen België kon vertegenwoordigd worden. Aan Nederlandsche belangstelling heeft het echter niet ontbroken. In de groote zaal zijn de beide balkons vrijgehouden, zoodat het publiek een goed oevrizcht van het ten toongestelde kan krijgen. De rotonde is ge heel gevuld met inzendingen der Neder landsche hoenderrassen. In een met rood-wit-blauwe linten ver sierde kooi is een paar schitterende pauwen gehuisvest het geschenk van „Avicultura'* aan prinses Juliana ter gelegenheid van Haar huwelijk. In wit en zwart, in goud en zilver, in bont en chamois zijn de dwergen van al de groo te hoenderrassen vertegenwoordigd. In de tuinzaal zijn de sierduiven, voorzoo ver niet in de groote zaal, ondergebracht. Er is een bijzonder groote verzameling vink- duiven, een mooie verzameling meeuwen en men vindt voorts 200 postduiven. Een ge deelte van de zaal is geheel ter beschik king van 500 kanarievogels gesteld. Ook is aan deze show een kattententoon stelling verbonden, welke nog niet was in gericht en alleen Zaterdags van 1—6 uur en Zondags van 106 uur voor het publiek ge opend is. En tenslotte staat in den tuin de konijnentent, waar de 300 vertegenwoordi gers der langooren zich bevinden. Gisterochtend waren de keurmeesters nog druk in de weer om den secretaris en zijn staf werk te verschaffen voor de bereke ning der prijzen. Van de prijzen noemen wij twee groote zilveren plaquettes, uitgeloofd door H. M. de Koningin en H. K. II. Prinses Juliana, en drie verguld zilveren plaquettes, uitgeloofd door den Minister van landbouw. Ook de burgemeester van Den Haag stelde een zil veren plaquette ter beschikking van liet tentoonstcllingscomité.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 2