Het beleid der regeering
beoordeeld
Ambtenaar door Smokkel
auto aangereden
De zaken-auto
Sir Deterding ontstemd
De inrichting van het paleis
Soestdijk
Het slot op den Hoef
EERSTE KAMER GEEFT HAAR
MEENING.
DE MEENINGEN OVER DE GE-
WEXSCHTE KABINETSFORMA
TIE.
GEBONDEN OF VRIJE ECONOMIE.
Verschenen is het voorloopig verslag van
de commissie van rapporteurs der Eerste Ka
mer omtrent de algemeene beschouwingen
2937 "J'ksbegrooting voor het dienstjaar
Hieraan is het volgende ontleend:
Bijd en aanvang van dit afdeelingsonder-
zoek getuigden de leden dezer Kamer nog
maals van hunne vreugde en dankbaarheid
ten opzichte van de verloving en het huwe
lijk der kroonprinses.
Vele leden spraken hunne waardeering er
over uit, dat de regeering heeft, erkend, dat
op den duur niet de financieele- en econo-
misch-technische vraagstukken het staat
kundig leven kunnen blijven beheerschen,
doch dat integendeel eene overwegende
plaats moet worden toegekend aan de in ons
volk tot uiting komende levens- en wereld
beschouwing.
Huns erachtens heeft zich bij onderschei
dene volksgroepen een wijziging voltrokken
ten opzichte van denkbeelden, welke eertijds
tot scherpen onderlingen strijd aanleiding
plachten te geven. Deze leden dachten daar
bij aan opvattingen omtrent het koning
schap, de beteekenis van de nationale waar
den, de defensie, de ordening, de bescher
ming van het gezinsleven, het onderwijs, de
openbare zedelijkheid, den vrouwenarbeid,
e.d. Naar hun gevoelen nu heeft de regeering
zich met te groote zorgvuldigheid afzijdig
gehouden van quastiën, die vroeger wellicht
principieele verschilpunten mochten heeten,
doch thans niet meer als zoodanig mogen
worden aangeduid. Die afzijdigheid betreur
den zij.
Ten zeerste betreurden deze leden dat de
regeering ten opzichte van het probleem van
de vrije op de gebonden economie geen
scherp omlijnd standpunt inneemt. Naar hun
vaste overtuiging namelijk moet terugkeer
tot de vrije economie zoowel in sociaal als
in staatkundig opzicht in hooge mate onge-
wenscht en zelfs gevaarlijk worden genoemd.
Nu de regeering in den grond der zaak de
zelfde meening is toegedaan, en wel dat de
economische ontwikkeling in de andere rich
ting gaat, hadden deze leden van haar op dit
stuk meer leiding, althans meer belangstel
ling verwacht.
Verscheidene leden verklaarden, dat het
kabinet-Colijn, ook na de reconstructie in
Juli 1935, niet is geslaagd in de vervulling
van de taak, welke het zich van den aan-
van af had gesteld,
Dat tot muntdepreciatie is overgegaan stelt
volgens hen het kabinet ook ten aanzien van
de financieele politiek in gebreke, daar het
zich immers het handhaven van den gouden
standaard ten doel had gesteld.
Vele leden verklaarden, niet accoord te
gaan met de critiek op het algemeen beleid
der regeering geoefend. Deze leden waren
van meening, dat het kabinet in Mei 1933
moeilijk van een ander beginsel kon uit
gaan dan hetwelk het destijds aanvaardde,
omdat het zich op het standpunt had ge
steld, dat de basis van politieke samenwer
king moest worden verbreed.
Beschouwingen over ons staats
bestel.
De oorzaak van de huidige onbevredigen
de politieke constelaltie hier te lande zagen
enkele leden voornamelijk hierin, dat ook
in Nederland allengs verkeerde opvattingen
van democratie en vrijheid ingang hebben
gevonden. Dit heeft, zoo verklaarden zij, ge
leid tot de tegenwoordige dictatuur der
meerderheid en hier en daar zelfs tot uitin
gen van staatssocialisme.
Een wel zeer sprekend kenmerk van de
zwakheid van het huidige staatkundig be
stel achtten deze leden de onderdrukking
van de nationaal socialistische beweging in
Nederland. Deze leden waren van oordeel,
dat het alternatief: communisme of natio-
naal-socialisme moet worden gesteld. Zij
drongen er bij de regeering op aan, dat deze
aan de N.S.B. de vrijheid zou hergeven,
dewelke zij behoeft om de taak, die zij
zich heeft gesteld, te kunnen vervullen en
bepleitten opheffing van het verbod voor
ambtenaren en militairen, lid dier beweging
te zijn.
Tegen deze beschouwingen rees van vele
zijden verzet. In beginsel stemde men dezer
zijds in met de politiek, door de regeering
op het stuk der gezagshandhaving gevolgd.
Algemeen werd betreurd, dat de aanhan
gers van het nationaal-socialisme in deze
Kamer de hun voor het eerst geboden ge
legenheid om in een officieel staatsstuk een
principieele uiteenzetting te geven van het
door hen bepleite „systeem" ongebruikt heb
ben gelaten.
Een zeer gelukkig verschijnsel werd ge
noemd, dat ons volk meer en meer de waar
de van onze tegenwoordige staatsinrichting
gaat beseffen, alsook de noodzakelijkheid
haar te verdedigen tegen hare belagers.
Weder andree leden weerspraken de juist
heid van het betoog omtrent de belustheid
van de roomsch-katholieke staatspartij op
samenwerking met de sociaal-democraten en
betreffende het bestaan van eenen linker en
eenen rechtervleugel in deze partij.
Enkele leden drongen aan op krachtige
bescherming van overheidswege van de
werkwilligen bij stakingen.
De aanstaande kabinetsformatie.
Enkele leden spraken de hoop uit, dat zou
totstandkomen een parlementair kabinet op
positief-christelijken grondslag.
Wanneer de leden, hier aan het woord,
daarbij de woorden „positief-christelijk" be
zigden, doelden zij daarbij op de leer, die
haren zedelijken grondslag vindt in de tien
geboden Gods.
Verscheidene leden konden zich met deze
betoogen niet vereenigen.
Ter linkerzijde namelijk, vooral onder de
beide vrijzinnige groepen, bevinden zich ve
len, die op religieus gebied vrij nabijstaan
aan hen, die zich ter rechterzijde plegen te
scharen, terwijl zeer velen, die de rechtsche
beginselen zijn toegedaan, onderling sterk
van meening verschillen omtrent essen-
tieele vragen, die zich in do practische po
litiek voordoen.
Sommige leden bepleitten eene samenwer
king op louter dernocratischen en meer
vooruitstrevenden grondslag. Van zulk een
kabinet zouden dus, betoogden zij, ook leden
van de sociaal-democratische arbeiders-par
tij deel moeten uitmaken.
Verscheidene leden verklaarden dat, mocht
de zinspeling op democratische samenwer
king duiden op de mogelijkheid van coöpe
ratie tusschen de R.K. Staatspartij en de
S.D.A.P., met uitsluiten van andere partijen,
Zoo geeft o.m. de houding, door genoemde
partij aangenomen ten opzichte van het ge
beurde in Spanje, veel te denken.
Sommige andere leden zouden zoodanige
samenwerking in een extra-parlementair
kabinet onmogelijk achtten.
Defensiepolitiek.
Verscheidene leden spraken hunnen waar
dering uit voor de wijze, waarop de regee-
ring de verbetering van ons defensiemate
rieel heeft aangevat.
Huns inziens duidt de ernst van den intor-
minder goed te kunnen vereenigen met de
defensiepolitiek van de regeoring.
Huns inziens duit de ernst van den inter
nationalen toestand geen uitstel te dier zake
Weder andere leden zagen redding in col
lectieve defensie, dat wil zeggen in volken
bondsactie met economische en militaire
middelen.
financieele beschouwingen.
Eenige leden betoogden, dat de begrooting
voor 1937 opnieuw een tekort aanwijst, dat
weliswaar niet zeer groot lijkt, doch noch
thans niet moet worden onderschat. Ver
scheidene leden verklaarden, tot hun leed
wezen te moeten constateeren, dat de re
geering er niet in is geslaagd, den budgetai-
ren toestand sedert 1933 aanmerkelijk te
verbeteren.
Vele andere leden daarentegen verklaar
den, met het financieele regeeringsbeleid te
kunnen instemmen.
Eenige leden waren van oordeel, dat de
aanpassingspolitiek welke de regeering in
de laatste jaren heeft gevoerd, niet tot de
daarvan verhoopte resultaten heeft geleid.
Dat van de overheid zelve geringe stu
wing uitging tot verbetering van den toe
stand, blijkt naar de meening van de hier
aan het woord zijnde leden wel zeer sterk
uit den gang van zaken met het werkfonds
1934. Tot dusver toch is daaruit weliswaar
een bedrag van f .77 mUUo.eji geblokkeerd,
noch niet uitgegeven.
Enkele leden vreesden, dat dit kabinet
nog te veel zijne hoop stelt op herstel van
net vrije ruilverkeer en daardoor niet vol
doende geneigd is, de totstandkoming van
afweermaatrcgelen tegen de concurrentie
Van het buitenland te bevorderen.
Sommige leden trokken in twijfel, of eene
depreciatie met 20 pet. van de goudwaarde
van den gulden een afdoende maatregel is.
Huns inziens heeft namelijk het egalisatie
fonds eene feitelijke stabilisatie in dien zin
in het leven geroepen.
Andere maatregelen dienden te worden
genomen, tot vermeerdering van de volks
welvaart.
Met belangstelling hadden verscheidene
leden kennis genomenvan de samenstelling
van een wetsontwerp, „waarin de leemten,
die al onze crisiswetten hebben, worden aan
gevuld".
Eenige van de hier aan het woord zijnde
leden stelden de vraag of de regeering voor
nemens is, in dat ontwerp ook eene bepa
ling op te nemen, strekkende tot verrui
ming van de voorwaarden voor heffing van
invoerrechten op korten termijn.
Het slachtoffer levensgevaarlijk
gewond.
Op den driesprong Wolshaag in den weg
van Gemmenich naar Vaals wilde gisteren
avond omstreeks zeven uur een rijksambte
naar der invoerrechten en accijnzen L. een
uit België komende personenauto visiteeren,
toen uit dezelfde richting een andere auto
met zeer groote snelheid kwam aangestoven.
Met onverminderde vaart suisde de wagen
langs de stilstaande personenauto en greep
daarbij den ambtenaar, die tegen den grond
werd gesmakt. Zonder zelfs een oogenblik
in te houden rende de wagen voort.
L. was er ernstig aan toe. Spoedig was
geestelijke en geneeskundige hulp ter
plaatse. In levensgevaarlijken toestand is
het slachtoffer naar het hospitaal te Heerlen
overgebracht.
De auto, welke het ongeluk veroorzaakte,
is later op den avond te Vaals onbeheerd
aangetroffen. Zij bleek 540 kg boter te bevat
ten, welke over de grens was gesmokkeld.
De wagen voerde een Limburgsch nummer.
Van den chauffeur was geen spoor te be
kennen.
DE TREK VAN VLEERMUIZEN.
Niet alleen vogels, maar ook vleermuizen
hebben een „trek", zegt de „Nw. Rott. Crt.".
Doordat de dieren tijdeus hun winterslaap
werden geringd kon dit worden geconsta
teerd. Uit Kobe (Japan) komt nu echter het
verbazingwekkende bericht van het Ornitho
logisch Instituut, dat in Japan enkele in
West-Epropa geringde vleermuizen zijn ge
vangen.
Dit is niet slechts verrassend wegens den
zeer grooten afstand, maar ook wegens de
richting van den trek. Deze gaat bij vogels
steeds NoordZuid (of omgekeerd) doch
moet bij de in Japan gevangen vleermuizen
WestOost zijn gegaan.
Vermindering der personeele be
lasting sterk beperkt.
De tijd voor het invullen van de aangifte
biljetten voor de personeele belasting is
weer aangebroken. Met het oog hierop ves
tigt de A.N.W.B. de aandacht van houders
van z.g. zaken-auto's op het navolgende:
Het is bekend, dat voor auto's, die uit
sluitend voor het beroep of bedrijf van den
belastingplichtige worden gebruikt, de be
lasting wordt verminderd tot de helft van
het gewone tarief. De aanspraak op vermin
dering blijft, ingevolge de wet, ook bestaan,
indien de auto „nagenoeg uitsluitend" voor
beroep of bedrijf wordt gebruikt. Deze be
paling werd vroeger aldus uitgelegd, dat
men b.v. des Zondags de auto ook voor ge
noegen mocht gebruiken.
Verleden jaar heeft de hooge raad
evenwel uitgemaakt, dat het stand
punt van den fiscus veel te ruim
was. Zelfs een privégebruik van 12
resp. 8 dagen per belastingjaar acht
te de Hooge Raad te veel om de
aanspraak op belastingvermindering
te behouden.
Een bepaalde grens voor het toegelaten
privégebruik 'is bij de uitspraken niet aan
gegeven en aangezien de autobezitters ook
overigens geen maatstaf hebben om zich
aan te houden, verdient het, ter voorkoming
van onaangenaamheden, aanbeveling, zeker
heidshalve de zaken-auto voor de volle be
lasting aan te geven, indien doze meer dan
2 a 3 maal per jaar voor genoegen gebruikt
pleegt te worden.
In sommige gevallen zal men moeilijk
kunnen voorzien of er in den loop van het
jaar meer of minder privéritten met de
auto gemaakt zullen worden. Vroeger paste
men in zulke gevallen deze oplossing toe,
dat men begon met de auto voor de volle
belasting aan te geven, om dan later, na
ontvangst van het aanslagbiljet, een be
zwaarschrift in te dienen, indien in den
loop van het jaar gebleken mocht zijn, dat
het privégebruik uitermate gering was ge
weest.
Ook deze handelwijze is voortaan in het
473e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5de klasse, 4de lijst
Trekking van Donderdag 21 Januari 1937
Hooge Prijzen
10.000.— 1013
1.000.— 611 19657
400.— 6336 16168
200.— 148 6365 12713 13185 15143 15550
19462
100.— 243 418 6918 7035 7070 7403 8121
8599. 13283 13767 15044 15946 16779 18867
Prijzen van 70.
174 244 298 309 330 392 416 554
585 791 971 1065 1122 1256 1266 1503
1535 1557 1564 1709 2167 2311 2514 2568
2905 2984 3037 3065 3108 3299 3343 3403
3430 3445 3546 3591 3C17 3811 3869 4010
4290 4350 4377 4381 4582 4999 5152 5271
5370 5383 5511 5743 6057 6134 6137 6228
6335 6390 6460 6525 6529 6781 6965 7078
7183 7355 7372 7430 7527 7830 7893 7919
7955 8044 8096 8221 8272 8416 8701 8718
8782 8819 9281 9302 9372 9649 9805 10063
10099 10288 10299 10457 10463 10484 10577 10593
10595 10668 10699 10700 11599 11883 12023 12026
12230 12341 12426 12727 12905 12908 12919 13084
13118 13311 13380 13668 13683 13739 13389 13972
14008 14012 14077 14095 14227 14263 14346 14377
14424 14458 14903 15188 15767 16022 16095 16120
16143 16269 16534 16664 16672 16682 16745 16820
16845 16885 16989 17202 17356 17432 17656 17680
17791 17828 17961 18076 18141 18292 18304 18420
18561 18645 18926 18933 19106 19203 19417 19455
19524 19710 19941 20064 20118 20160 20183 20367
20369 20402 20562 20646 20757 20843 20958
Nieten
103 275 377 404 507 606 619 68S
818 848 884 897 942 987 1050 1116
1133 1139 1180 1201 1202 1213 1249 1281
1327 1347 1440 1474 1525 1581 1615 1669
1682 1699 1706 1760 1861 1866 1889 1951
1966 2180 2209 2210 2215 2229 2294 2304
2327 2333 2350 2365 2408 2423 2434 2572
2608 2617 2736 2746 2880 2924 2952 2989
3088 3131 3137 3151 3193 3204 3213 3258
3276 3328 3335 3388 3461 3559 3623 3629
3631 3653 3674 3773 3964 4013 4014 4055
4062 4072 4074 4101 4134 4136 4158 4171
4208 4418 4500 4596 4663 4686 4720 4741
4750 4814 4818 4842 4901 4973 5041 5066
5080 5084 5092 5159 5182 5200 5273
5298 5314 5335 5340 5355 5357 5375 5401
5406 5419 5436 5452 5460 5539 5568 5599
5619 5646 5684 5686 5704 5774 5837 5860
5947 5963 5982 6015 6031 6145 6199 6243
6293 6314 6324 6343 6445 6459 6489 6494
6628 6631 6640 6675 6687 6691 6749 6801
7004 7011 7030 7034 7057 7132 7201 7252
7299 7395 7418 7651 7675 7717 7728 7731
7838 7860 7946 8010 8058 8113 8146 8143
8259 8361 8382 8492 8532 8573 8813 8885
8891 8899 8914 8920 8946 9043 9135 9150
9180 9192 9207 9278 9303 9358 9362 9373
9386 9456 9469 9499 9634 9645 9721 9731
9740 9840 9889 9901 9905 10058 10089 10125
10181 10244 10259 10278 10313 10329 10346 10531
10533 10576 10628 10658 10661 10669 10695 10768
10866 10868 10905 10926 11024 11083 11119 11172
11188 11269 11392 11488 11513 11606 11612 11640
11661 11673 11737 11846 11927 11984 12027 12028
12049 12116 12201 12280 12286 12308 12324 12340
12432 12434 12452 12486 12502 12552 12590 12597
12604 12654 12708 12780 12870 12885 12949 13048
13090 13099 13122 13174 13211 13223 13251 13336
13394 13404 13429 13437 13453 13474 13522 13527
13592 13594 13616 13662 13670 13724 13748 13755
13771 13780 13994 14003 14006 14020 14083 14183
14413 14434 14529 14540 14596 14598 14630 14658
14667 14687 14864 14870 14880 14886 14897 14910
14912 14967 15027 15032 15106 15248 15249 15265
15298 15331 15362 15389 15410 15473 15484 15498
15528 15539 15560 15574 15675 15764 15785 15790
15815 15884 15963 16128 1G159 16210 16212 16219
16243 16273 16302 16390 16452 16493 16526 16527
16584 16617 16666 16790 16810 16926 16976 16997
17057 17070 17092 17106 17175 17222 17346 17451
17472 17501 17540 17557 17594 17598 17687 17703
17705 17734 17744 17748 17797 17821 17833 17835
17860
17894 17945 17958 18008 18014 18088 18107 18130
18259 18269 18289 18338 18340 18368 18387 18425
18443 18539 18541 18566 18670 18736 18820 18941
18963 18985 19074 19076 19078 19092 19134 19165
19228 19233 19238 19262 19275 19316 19361 19365
19407 19409 19415 19456 19486 19529 19583 19601
19630 19634 19692 19702 19707 19765 19830 19858
19869 19905 19908 20010 20170 20184 20218 20285
20301 20399 20405 20510 20545 20558 20620 20654
20746 20839 20991
Een goederentrein, rijdende van Apeldoorn naar Utrecht, is te Amersfoort op een aantal
goederenwagens gereden. De materieele scha de is zeer groot. Een kijkje bij het op-
ruimingswerk.
algemeen niet meer mogelijk. De Hooge
Raad heeft n.1. beslist, dat de fiscus een
eenmaal ingediende aangifte als juist mag
aannemen. Wil de belastingplichtige daarop
terugkomen, dan zal hij zelf de noodige
bewijzen moeten aanvoeren, hetgeen in den
regel niet gemakkelijk zal zijn.
Worden aankoopen in ons land
stopgezet?
Wij lezen in het „Utr. Dagblad":
„Naar wij van betrouwbare zijde vernemen
is de heer Deterding zoowel teleurgesteld als
ontstemd over de wijze, waarop hier te lan
de in verschillende kringen is gereageerd op
zijn plan, dat bedoelde, aan ons land belang
rijke oeconomische hulp te bieden. Het is
dan ook te vreezen, dat bij eventueele ver
dere aankoopen na Februari 1937 deze
in het buitenland zullen plaats hebben, aan
gezien bijvoorbeeld in Denemarken en in
Nieuw-Zeeland eveneens overvloed bestaat
van de door den heer Deterding begeerde
agrarische producten en hem uit deze lan
den w-aar men zijn plannen zeer waar
deert herhaaldelijk verzoeken zijn ge
daan om als leverancier te mogen optreden".
Uitslaande brand te
Maartensdijk
Gisterenavond omstreeks half tien is brand
uitgebroken in het autoboxencomplex, gele
gen in het Tuindorp onder Maartensdijk en
toebehoorende aan den heer Marien. De
boxen dienden als opslagplaats voor sigaren,
vöor welk doel de heer Kretschmar de ge
bouwtjes had gehuurd.
De brand welke door onbekende oorzaak
ontstond, greep in de brandbare materie
zeer snel om zich heen en sloeg weldra naar
buiten. De brandweer, welke ijlings aan
rukte, kon niet verhinderen, dat het com
plex geheel uitbrandde. Om half twaalf had
zij het blusschingswerk ten einde gebracht
en rukte zij in.
Naar wij vernemen zal de aanbesteding
voor den aanleg en verbetering van de cen
trale verwarming in het Anna Paulowna-
gedeelte van het Paleis Soestdijk, het tijde
lijk verblijf van het Prinselijk paar, in de
eerste helft van Februari te Amsterdam wor
den gehouden.
Tot den aanleg van een opcnlucht-zwem-
bad achter in het park van het Paleis, is
thans definitief besloten. Als onderdeel van
het nationaal huwelijksgeschenk zal aan de
achterzijde van het Paleis, gedeeltelijk
ondergrondsch, een bioscoopzaal worden ge
bouwd.
Aan de achterzijde van het eigenlijke
woongedeelte van het vorstelijk paar zullen
stalen ramen worden aangebracht, welke in
hun geheel omlaag gebracht kunnen wor
den, zoodat men van de woonvertrekken uit
direct het terras zal kunnen betreden.
DOOR HET OOG VAN EEN NAALD
GEKROPEN.
Fietser door trein aangereden
zonder letsel te bekomen.
De 66-jarige arbeider J. v. d. Z., uit Heem
stede, wilde gisteren eeg particulieren over
weg nabij de Amsterdamsche Waterleiding
per rijwiel oversteken, om zich naar zijn
werk te hegeven. Het was kwart voor zeven
dus nog donker. Daarbij is de man hard-
hoorend en reed achter een anderen wiel
rijder aan. Toen hij de Oostelijke spoorbaan
was gepasseerd arriveerde juist een elec-
trische trein uit Leiden bij den overweg. De
linkertreeplank vand en spoorwagen greep
het achterwiel van de fiets. V. d. Z. werd
tegen den grond geslingerd, doch bekwam
slechts een geringe wond aan zijn linker
arm en hand. Hij stond direct op om zoo
spoedig mogelijk de baan te verlaten, doch
bemerkte toen, dat het achterwiel van zijn
fiets verdwenen was. Dit bleek later aan de
treeplank te hangen van den trein. De trein
stopte op vrij korten afstand en had 15 min.
vertraging. De man is gewoon naar zijn
werk gegaan, zoodat dit ongeval wel bijzon
der gelukkig is afgeloopen.
De Europeesche kampioenschap
pen te Davos
Drie Nederlandsche inschrijvingen,
Naar wij vernemen heeft het presidium
van den Koninklijken Nederlandschen
Schaatsenrijdersbond besloten de rijders J.
Langedijk uit Oudkarspel, R. Koops uit
Zuid-Laren en J. A. Roos uit Amsterdam in
te schrijven voor de Europeesche kampioen
schappen in het hardrijden, welke Zaterdag
30 en Zondag 31 Januari a.s. te Davos wor
den gehouden.
De heer G. W. A. van Laer zal te Davos
de functie van scheidsrechter waarnemen,
daartoe aangezocht door het bestuur van d<J
I.E.V,
De werkzaamheden,
Men schrijft aan de „Nw. Rott. Crt.":
De werkzaamheden van den herbouw der,
fundamenten van het slot op den Hoef vor
deren flink. Sinds Augustus van het vorige
jaar zijn ongeveer twintig werklooze Zaan-
damsche vaklieden in werkverschaffing met
dit werk bezig. De fundamenten worden op
getrokken tot ongeveer een meter boven de
waterlijn. Een groot gedeelte is reeds geheel
klaar zoodat men zich nu een duidelijk beeld
kan vormen van de indeeling van het
kasteel der Heeren van Egmond.
Met de verdere afwerking zullen intus-
schen nog wel enkele maanden gemoeid zijn.
Wat daarna zal geschieden staat nog niet
vast. De plannen om althans een deel van
het. slot weder op te bouwen en in te richten
als raadhuis voor de gemeente Egmoncl Bin
nen en als museum voor de bij de opgravin
gen gedane historische vondsten, hebben nog
geen vasten vorm aangenomen.
VOETBAL VOOR DOOFSTOMMEN.
Onder leiding van het hoofdbestuur van
de Amsterdamsche Dooven Sportvereeniging
is thans ook een voetbalafdeeling opgericht,
Ook voor doofstommen bestaat gelegen*
heid deze tak van sport te beoefenen.
Ook Protcstanfschc zending
in Abessinië
Aangaande de zending in Abessinië wordf
ons medegedeeld, dat de bepaling dat al
leen missionarissen van Italiaansche natio
naliteit in Abessinië toegelaten zullen
worden, slecht slaat op de Roomsch-Katho-
lieke missie. Indien men deze bepaling vooij
de Protestantsche zending toepasselijk zoi*
hebben verklaard, zou dit met een zendings
verbod gelijk gestaan, daar de Italiaanschq
Protestanten te zwak zijn. Thans hebben;
echter de Hermannsburgerzending, de En-
gelsche Sudan-Interior-Mission met 75 Ame-
rikaansche en Canadeesche zendelingen als
mede het Britsche Bijbelgenootschap van
de Italiaansche regeering officieel het ver*
lof ontvangen, om hun zendingsarbeid in
Abessinië voort té zetten.
Fransche spoorweg
aanleg in China
Een groep Fransche financiers en Indu-»
strieelen, o. 1. v. de Banque de Paris ef
des Pays Bas heeft met de Ghineesche re
geering en de „China Development Corpo
ration", een consortium van groote Chinee-
sche banken, ©en verdrag gesloten voor den,
aanleg van e>en 600 K.M. langen spoorweg
tusschen Tsjcngtau (hoofdstad van Tsjes-
joean) en Tsjonking aan den rivier Yangtze
Kiang. De kosten worden geraamd op 56
millioen Chin. dollars De Fransche industrie
zal voor ruim 200 millioen francs materiaal
leveren. Dit is de belangrijkste financieele
en handelstransactie tusschen Frankrijk en
China in den na-oorlogstijd. Men verwacht!
dat zij later ook ten goede zal komen aart
het verkeer naar de Golf van Tonkin in
Fransch Indo-China, als de spoorweg tot
aan de Golf verlengd wordt, waardoor voor
de provincie Tsjesjoean via Hanoi een afzet
gebied wordt geopend en tevens de goede
renhandel van Indo-China met het binnen-i
land wordt ontwikkeld.