Het beleid der regeering beoordeeld Ambtenaar door Smokkel auto aangereden De zaken-auto Sir Deterding ontstemd De inrichting van het paleis Soestdijk Het slot op den Hoef EERSTE KAMER GEEFT HAAR MEENING. DE MEENINGEN OVER DE GE- WEXSCHTE KABINETSFORMA TIE. GEBONDEN OF VRIJE ECONOMIE. Verschenen is het voorloopig verslag van de commissie van rapporteurs der Eerste Ka mer omtrent de algemeene beschouwingen 2937 "J'ksbegrooting voor het dienstjaar Hieraan is het volgende ontleend: Bijd en aanvang van dit afdeelingsonder- zoek getuigden de leden dezer Kamer nog maals van hunne vreugde en dankbaarheid ten opzichte van de verloving en het huwe lijk der kroonprinses. Vele leden spraken hunne waardeering er over uit, dat de regeering heeft, erkend, dat op den duur niet de financieele- en econo- misch-technische vraagstukken het staat kundig leven kunnen blijven beheerschen, doch dat integendeel eene overwegende plaats moet worden toegekend aan de in ons volk tot uiting komende levens- en wereld beschouwing. Huns erachtens heeft zich bij onderschei dene volksgroepen een wijziging voltrokken ten opzichte van denkbeelden, welke eertijds tot scherpen onderlingen strijd aanleiding plachten te geven. Deze leden dachten daar bij aan opvattingen omtrent het koning schap, de beteekenis van de nationale waar den, de defensie, de ordening, de bescher ming van het gezinsleven, het onderwijs, de openbare zedelijkheid, den vrouwenarbeid, e.d. Naar hun gevoelen nu heeft de regeering zich met te groote zorgvuldigheid afzijdig gehouden van quastiën, die vroeger wellicht principieele verschilpunten mochten heeten, doch thans niet meer als zoodanig mogen worden aangeduid. Die afzijdigheid betreur den zij. Ten zeerste betreurden deze leden dat de regeering ten opzichte van het probleem van de vrije op de gebonden economie geen scherp omlijnd standpunt inneemt. Naar hun vaste overtuiging namelijk moet terugkeer tot de vrije economie zoowel in sociaal als in staatkundig opzicht in hooge mate onge- wenscht en zelfs gevaarlijk worden genoemd. Nu de regeering in den grond der zaak de zelfde meening is toegedaan, en wel dat de economische ontwikkeling in de andere rich ting gaat, hadden deze leden van haar op dit stuk meer leiding, althans meer belangstel ling verwacht. Verscheidene leden verklaarden, dat het kabinet-Colijn, ook na de reconstructie in Juli 1935, niet is geslaagd in de vervulling van de taak, welke het zich van den aan- van af had gesteld, Dat tot muntdepreciatie is overgegaan stelt volgens hen het kabinet ook ten aanzien van de financieele politiek in gebreke, daar het zich immers het handhaven van den gouden standaard ten doel had gesteld. Vele leden verklaarden, niet accoord te gaan met de critiek op het algemeen beleid der regeering geoefend. Deze leden waren van meening, dat het kabinet in Mei 1933 moeilijk van een ander beginsel kon uit gaan dan hetwelk het destijds aanvaardde, omdat het zich op het standpunt had ge steld, dat de basis van politieke samenwer king moest worden verbreed. Beschouwingen over ons staats bestel. De oorzaak van de huidige onbevredigen de politieke constelaltie hier te lande zagen enkele leden voornamelijk hierin, dat ook in Nederland allengs verkeerde opvattingen van democratie en vrijheid ingang hebben gevonden. Dit heeft, zoo verklaarden zij, ge leid tot de tegenwoordige dictatuur der meerderheid en hier en daar zelfs tot uitin gen van staatssocialisme. Een wel zeer sprekend kenmerk van de zwakheid van het huidige staatkundig be stel achtten deze leden de onderdrukking van de nationaal socialistische beweging in Nederland. Deze leden waren van oordeel, dat het alternatief: communisme of natio- naal-socialisme moet worden gesteld. Zij drongen er bij de regeering op aan, dat deze aan de N.S.B. de vrijheid zou hergeven, dewelke zij behoeft om de taak, die zij zich heeft gesteld, te kunnen vervullen en bepleitten opheffing van het verbod voor ambtenaren en militairen, lid dier beweging te zijn. Tegen deze beschouwingen rees van vele zijden verzet. In beginsel stemde men dezer zijds in met de politiek, door de regeering op het stuk der gezagshandhaving gevolgd. Algemeen werd betreurd, dat de aanhan gers van het nationaal-socialisme in deze Kamer de hun voor het eerst geboden ge legenheid om in een officieel staatsstuk een principieele uiteenzetting te geven van het door hen bepleite „systeem" ongebruikt heb ben gelaten. Een zeer gelukkig verschijnsel werd ge noemd, dat ons volk meer en meer de waar de van onze tegenwoordige staatsinrichting gaat beseffen, alsook de noodzakelijkheid haar te verdedigen tegen hare belagers. Weder andree leden weerspraken de juist heid van het betoog omtrent de belustheid van de roomsch-katholieke staatspartij op samenwerking met de sociaal-democraten en betreffende het bestaan van eenen linker en eenen rechtervleugel in deze partij. Enkele leden drongen aan op krachtige bescherming van overheidswege van de werkwilligen bij stakingen. De aanstaande kabinetsformatie. Enkele leden spraken de hoop uit, dat zou totstandkomen een parlementair kabinet op positief-christelijken grondslag. Wanneer de leden, hier aan het woord, daarbij de woorden „positief-christelijk" be zigden, doelden zij daarbij op de leer, die haren zedelijken grondslag vindt in de tien geboden Gods. Verscheidene leden konden zich met deze betoogen niet vereenigen. Ter linkerzijde namelijk, vooral onder de beide vrijzinnige groepen, bevinden zich ve len, die op religieus gebied vrij nabijstaan aan hen, die zich ter rechterzijde plegen te scharen, terwijl zeer velen, die de rechtsche beginselen zijn toegedaan, onderling sterk van meening verschillen omtrent essen- tieele vragen, die zich in do practische po litiek voordoen. Sommige leden bepleitten eene samenwer king op louter dernocratischen en meer vooruitstrevenden grondslag. Van zulk een kabinet zouden dus, betoogden zij, ook leden van de sociaal-democratische arbeiders-par tij deel moeten uitmaken. Verscheidene leden verklaarden dat, mocht de zinspeling op democratische samenwer king duiden op de mogelijkheid van coöpe ratie tusschen de R.K. Staatspartij en de S.D.A.P., met uitsluiten van andere partijen, Zoo geeft o.m. de houding, door genoemde partij aangenomen ten opzichte van het ge beurde in Spanje, veel te denken. Sommige andere leden zouden zoodanige samenwerking in een extra-parlementair kabinet onmogelijk achtten. Defensiepolitiek. Verscheidene leden spraken hunnen waar dering uit voor de wijze, waarop de regee- ring de verbetering van ons defensiemate rieel heeft aangevat. Huns inziens duidt de ernst van den intor- minder goed te kunnen vereenigen met de defensiepolitiek van de regeoring. Huns inziens duit de ernst van den inter nationalen toestand geen uitstel te dier zake Weder andere leden zagen redding in col lectieve defensie, dat wil zeggen in volken bondsactie met economische en militaire middelen. financieele beschouwingen. Eenige leden betoogden, dat de begrooting voor 1937 opnieuw een tekort aanwijst, dat weliswaar niet zeer groot lijkt, doch noch thans niet moet worden onderschat. Ver scheidene leden verklaarden, tot hun leed wezen te moeten constateeren, dat de re geering er niet in is geslaagd, den budgetai- ren toestand sedert 1933 aanmerkelijk te verbeteren. Vele andere leden daarentegen verklaar den, met het financieele regeeringsbeleid te kunnen instemmen. Eenige leden waren van oordeel, dat de aanpassingspolitiek welke de regeering in de laatste jaren heeft gevoerd, niet tot de daarvan verhoopte resultaten heeft geleid. Dat van de overheid zelve geringe stu wing uitging tot verbetering van den toe stand, blijkt naar de meening van de hier aan het woord zijnde leden wel zeer sterk uit den gang van zaken met het werkfonds 1934. Tot dusver toch is daaruit weliswaar een bedrag van f .77 mUUo.eji geblokkeerd, noch niet uitgegeven. Enkele leden vreesden, dat dit kabinet nog te veel zijne hoop stelt op herstel van net vrije ruilverkeer en daardoor niet vol doende geneigd is, de totstandkoming van afweermaatrcgelen tegen de concurrentie Van het buitenland te bevorderen. Sommige leden trokken in twijfel, of eene depreciatie met 20 pet. van de goudwaarde van den gulden een afdoende maatregel is. Huns inziens heeft namelijk het egalisatie fonds eene feitelijke stabilisatie in dien zin in het leven geroepen. Andere maatregelen dienden te worden genomen, tot vermeerdering van de volks welvaart. Met belangstelling hadden verscheidene leden kennis genomenvan de samenstelling van een wetsontwerp, „waarin de leemten, die al onze crisiswetten hebben, worden aan gevuld". Eenige van de hier aan het woord zijnde leden stelden de vraag of de regeering voor nemens is, in dat ontwerp ook eene bepa ling op te nemen, strekkende tot verrui ming van de voorwaarden voor heffing van invoerrechten op korten termijn. Het slachtoffer levensgevaarlijk gewond. Op den driesprong Wolshaag in den weg van Gemmenich naar Vaals wilde gisteren avond omstreeks zeven uur een rijksambte naar der invoerrechten en accijnzen L. een uit België komende personenauto visiteeren, toen uit dezelfde richting een andere auto met zeer groote snelheid kwam aangestoven. Met onverminderde vaart suisde de wagen langs de stilstaande personenauto en greep daarbij den ambtenaar, die tegen den grond werd gesmakt. Zonder zelfs een oogenblik in te houden rende de wagen voort. L. was er ernstig aan toe. Spoedig was geestelijke en geneeskundige hulp ter plaatse. In levensgevaarlijken toestand is het slachtoffer naar het hospitaal te Heerlen overgebracht. De auto, welke het ongeluk veroorzaakte, is later op den avond te Vaals onbeheerd aangetroffen. Zij bleek 540 kg boter te bevat ten, welke over de grens was gesmokkeld. De wagen voerde een Limburgsch nummer. Van den chauffeur was geen spoor te be kennen. DE TREK VAN VLEERMUIZEN. Niet alleen vogels, maar ook vleermuizen hebben een „trek", zegt de „Nw. Rott. Crt.". Doordat de dieren tijdeus hun winterslaap werden geringd kon dit worden geconsta teerd. Uit Kobe (Japan) komt nu echter het verbazingwekkende bericht van het Ornitho logisch Instituut, dat in Japan enkele in West-Epropa geringde vleermuizen zijn ge vangen. Dit is niet slechts verrassend wegens den zeer grooten afstand, maar ook wegens de richting van den trek. Deze gaat bij vogels steeds NoordZuid (of omgekeerd) doch moet bij de in Japan gevangen vleermuizen WestOost zijn gegaan. Vermindering der personeele be lasting sterk beperkt. De tijd voor het invullen van de aangifte biljetten voor de personeele belasting is weer aangebroken. Met het oog hierop ves tigt de A.N.W.B. de aandacht van houders van z.g. zaken-auto's op het navolgende: Het is bekend, dat voor auto's, die uit sluitend voor het beroep of bedrijf van den belastingplichtige worden gebruikt, de be lasting wordt verminderd tot de helft van het gewone tarief. De aanspraak op vermin dering blijft, ingevolge de wet, ook bestaan, indien de auto „nagenoeg uitsluitend" voor beroep of bedrijf wordt gebruikt. Deze be paling werd vroeger aldus uitgelegd, dat men b.v. des Zondags de auto ook voor ge noegen mocht gebruiken. Verleden jaar heeft de hooge raad evenwel uitgemaakt, dat het stand punt van den fiscus veel te ruim was. Zelfs een privégebruik van 12 resp. 8 dagen per belastingjaar acht te de Hooge Raad te veel om de aanspraak op belastingvermindering te behouden. Een bepaalde grens voor het toegelaten privégebruik 'is bij de uitspraken niet aan gegeven en aangezien de autobezitters ook overigens geen maatstaf hebben om zich aan te houden, verdient het, ter voorkoming van onaangenaamheden, aanbeveling, zeker heidshalve de zaken-auto voor de volle be lasting aan te geven, indien doze meer dan 2 a 3 maal per jaar voor genoegen gebruikt pleegt te worden. In sommige gevallen zal men moeilijk kunnen voorzien of er in den loop van het jaar meer of minder privéritten met de auto gemaakt zullen worden. Vroeger paste men in zulke gevallen deze oplossing toe, dat men begon met de auto voor de volle belasting aan te geven, om dan later, na ontvangst van het aanslagbiljet, een be zwaarschrift in te dienen, indien in den loop van het jaar gebleken mocht zijn, dat het privégebruik uitermate gering was ge weest. Ook deze handelwijze is voortaan in het 473e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 4de lijst Trekking van Donderdag 21 Januari 1937 Hooge Prijzen 10.000.— 1013 1.000.— 611 19657 400.— 6336 16168 200.— 148 6365 12713 13185 15143 15550 19462 100.— 243 418 6918 7035 7070 7403 8121 8599. 13283 13767 15044 15946 16779 18867 Prijzen van 70. 174 244 298 309 330 392 416 554 585 791 971 1065 1122 1256 1266 1503 1535 1557 1564 1709 2167 2311 2514 2568 2905 2984 3037 3065 3108 3299 3343 3403 3430 3445 3546 3591 3C17 3811 3869 4010 4290 4350 4377 4381 4582 4999 5152 5271 5370 5383 5511 5743 6057 6134 6137 6228 6335 6390 6460 6525 6529 6781 6965 7078 7183 7355 7372 7430 7527 7830 7893 7919 7955 8044 8096 8221 8272 8416 8701 8718 8782 8819 9281 9302 9372 9649 9805 10063 10099 10288 10299 10457 10463 10484 10577 10593 10595 10668 10699 10700 11599 11883 12023 12026 12230 12341 12426 12727 12905 12908 12919 13084 13118 13311 13380 13668 13683 13739 13389 13972 14008 14012 14077 14095 14227 14263 14346 14377 14424 14458 14903 15188 15767 16022 16095 16120 16143 16269 16534 16664 16672 16682 16745 16820 16845 16885 16989 17202 17356 17432 17656 17680 17791 17828 17961 18076 18141 18292 18304 18420 18561 18645 18926 18933 19106 19203 19417 19455 19524 19710 19941 20064 20118 20160 20183 20367 20369 20402 20562 20646 20757 20843 20958 Nieten 103 275 377 404 507 606 619 68S 818 848 884 897 942 987 1050 1116 1133 1139 1180 1201 1202 1213 1249 1281 1327 1347 1440 1474 1525 1581 1615 1669 1682 1699 1706 1760 1861 1866 1889 1951 1966 2180 2209 2210 2215 2229 2294 2304 2327 2333 2350 2365 2408 2423 2434 2572 2608 2617 2736 2746 2880 2924 2952 2989 3088 3131 3137 3151 3193 3204 3213 3258 3276 3328 3335 3388 3461 3559 3623 3629 3631 3653 3674 3773 3964 4013 4014 4055 4062 4072 4074 4101 4134 4136 4158 4171 4208 4418 4500 4596 4663 4686 4720 4741 4750 4814 4818 4842 4901 4973 5041 5066 5080 5084 5092 5159 5182 5200 5273 5298 5314 5335 5340 5355 5357 5375 5401 5406 5419 5436 5452 5460 5539 5568 5599 5619 5646 5684 5686 5704 5774 5837 5860 5947 5963 5982 6015 6031 6145 6199 6243 6293 6314 6324 6343 6445 6459 6489 6494 6628 6631 6640 6675 6687 6691 6749 6801 7004 7011 7030 7034 7057 7132 7201 7252 7299 7395 7418 7651 7675 7717 7728 7731 7838 7860 7946 8010 8058 8113 8146 8143 8259 8361 8382 8492 8532 8573 8813 8885 8891 8899 8914 8920 8946 9043 9135 9150 9180 9192 9207 9278 9303 9358 9362 9373 9386 9456 9469 9499 9634 9645 9721 9731 9740 9840 9889 9901 9905 10058 10089 10125 10181 10244 10259 10278 10313 10329 10346 10531 10533 10576 10628 10658 10661 10669 10695 10768 10866 10868 10905 10926 11024 11083 11119 11172 11188 11269 11392 11488 11513 11606 11612 11640 11661 11673 11737 11846 11927 11984 12027 12028 12049 12116 12201 12280 12286 12308 12324 12340 12432 12434 12452 12486 12502 12552 12590 12597 12604 12654 12708 12780 12870 12885 12949 13048 13090 13099 13122 13174 13211 13223 13251 13336 13394 13404 13429 13437 13453 13474 13522 13527 13592 13594 13616 13662 13670 13724 13748 13755 13771 13780 13994 14003 14006 14020 14083 14183 14413 14434 14529 14540 14596 14598 14630 14658 14667 14687 14864 14870 14880 14886 14897 14910 14912 14967 15027 15032 15106 15248 15249 15265 15298 15331 15362 15389 15410 15473 15484 15498 15528 15539 15560 15574 15675 15764 15785 15790 15815 15884 15963 16128 1G159 16210 16212 16219 16243 16273 16302 16390 16452 16493 16526 16527 16584 16617 16666 16790 16810 16926 16976 16997 17057 17070 17092 17106 17175 17222 17346 17451 17472 17501 17540 17557 17594 17598 17687 17703 17705 17734 17744 17748 17797 17821 17833 17835 17860 17894 17945 17958 18008 18014 18088 18107 18130 18259 18269 18289 18338 18340 18368 18387 18425 18443 18539 18541 18566 18670 18736 18820 18941 18963 18985 19074 19076 19078 19092 19134 19165 19228 19233 19238 19262 19275 19316 19361 19365 19407 19409 19415 19456 19486 19529 19583 19601 19630 19634 19692 19702 19707 19765 19830 19858 19869 19905 19908 20010 20170 20184 20218 20285 20301 20399 20405 20510 20545 20558 20620 20654 20746 20839 20991 Een goederentrein, rijdende van Apeldoorn naar Utrecht, is te Amersfoort op een aantal goederenwagens gereden. De materieele scha de is zeer groot. Een kijkje bij het op- ruimingswerk. algemeen niet meer mogelijk. De Hooge Raad heeft n.1. beslist, dat de fiscus een eenmaal ingediende aangifte als juist mag aannemen. Wil de belastingplichtige daarop terugkomen, dan zal hij zelf de noodige bewijzen moeten aanvoeren, hetgeen in den regel niet gemakkelijk zal zijn. Worden aankoopen in ons land stopgezet? Wij lezen in het „Utr. Dagblad": „Naar wij van betrouwbare zijde vernemen is de heer Deterding zoowel teleurgesteld als ontstemd over de wijze, waarop hier te lan de in verschillende kringen is gereageerd op zijn plan, dat bedoelde, aan ons land belang rijke oeconomische hulp te bieden. Het is dan ook te vreezen, dat bij eventueele ver dere aankoopen na Februari 1937 deze in het buitenland zullen plaats hebben, aan gezien bijvoorbeeld in Denemarken en in Nieuw-Zeeland eveneens overvloed bestaat van de door den heer Deterding begeerde agrarische producten en hem uit deze lan den w-aar men zijn plannen zeer waar deert herhaaldelijk verzoeken zijn ge daan om als leverancier te mogen optreden". Uitslaande brand te Maartensdijk Gisterenavond omstreeks half tien is brand uitgebroken in het autoboxencomplex, gele gen in het Tuindorp onder Maartensdijk en toebehoorende aan den heer Marien. De boxen dienden als opslagplaats voor sigaren, vöor welk doel de heer Kretschmar de ge bouwtjes had gehuurd. De brand welke door onbekende oorzaak ontstond, greep in de brandbare materie zeer snel om zich heen en sloeg weldra naar buiten. De brandweer, welke ijlings aan rukte, kon niet verhinderen, dat het com plex geheel uitbrandde. Om half twaalf had zij het blusschingswerk ten einde gebracht en rukte zij in. Naar wij vernemen zal de aanbesteding voor den aanleg en verbetering van de cen trale verwarming in het Anna Paulowna- gedeelte van het Paleis Soestdijk, het tijde lijk verblijf van het Prinselijk paar, in de eerste helft van Februari te Amsterdam wor den gehouden. Tot den aanleg van een opcnlucht-zwem- bad achter in het park van het Paleis, is thans definitief besloten. Als onderdeel van het nationaal huwelijksgeschenk zal aan de achterzijde van het Paleis, gedeeltelijk ondergrondsch, een bioscoopzaal worden ge bouwd. Aan de achterzijde van het eigenlijke woongedeelte van het vorstelijk paar zullen stalen ramen worden aangebracht, welke in hun geheel omlaag gebracht kunnen wor den, zoodat men van de woonvertrekken uit direct het terras zal kunnen betreden. DOOR HET OOG VAN EEN NAALD GEKROPEN. Fietser door trein aangereden zonder letsel te bekomen. De 66-jarige arbeider J. v. d. Z., uit Heem stede, wilde gisteren eeg particulieren over weg nabij de Amsterdamsche Waterleiding per rijwiel oversteken, om zich naar zijn werk te hegeven. Het was kwart voor zeven dus nog donker. Daarbij is de man hard- hoorend en reed achter een anderen wiel rijder aan. Toen hij de Oostelijke spoorbaan was gepasseerd arriveerde juist een elec- trische trein uit Leiden bij den overweg. De linkertreeplank vand en spoorwagen greep het achterwiel van de fiets. V. d. Z. werd tegen den grond geslingerd, doch bekwam slechts een geringe wond aan zijn linker arm en hand. Hij stond direct op om zoo spoedig mogelijk de baan te verlaten, doch bemerkte toen, dat het achterwiel van zijn fiets verdwenen was. Dit bleek later aan de treeplank te hangen van den trein. De trein stopte op vrij korten afstand en had 15 min. vertraging. De man is gewoon naar zijn werk gegaan, zoodat dit ongeval wel bijzon der gelukkig is afgeloopen. De Europeesche kampioenschap pen te Davos Drie Nederlandsche inschrijvingen, Naar wij vernemen heeft het presidium van den Koninklijken Nederlandschen Schaatsenrijdersbond besloten de rijders J. Langedijk uit Oudkarspel, R. Koops uit Zuid-Laren en J. A. Roos uit Amsterdam in te schrijven voor de Europeesche kampioen schappen in het hardrijden, welke Zaterdag 30 en Zondag 31 Januari a.s. te Davos wor den gehouden. De heer G. W. A. van Laer zal te Davos de functie van scheidsrechter waarnemen, daartoe aangezocht door het bestuur van d<J I.E.V, De werkzaamheden, Men schrijft aan de „Nw. Rott. Crt.": De werkzaamheden van den herbouw der, fundamenten van het slot op den Hoef vor deren flink. Sinds Augustus van het vorige jaar zijn ongeveer twintig werklooze Zaan- damsche vaklieden in werkverschaffing met dit werk bezig. De fundamenten worden op getrokken tot ongeveer een meter boven de waterlijn. Een groot gedeelte is reeds geheel klaar zoodat men zich nu een duidelijk beeld kan vormen van de indeeling van het kasteel der Heeren van Egmond. Met de verdere afwerking zullen intus- schen nog wel enkele maanden gemoeid zijn. Wat daarna zal geschieden staat nog niet vast. De plannen om althans een deel van het. slot weder op te bouwen en in te richten als raadhuis voor de gemeente Egmoncl Bin nen en als museum voor de bij de opgravin gen gedane historische vondsten, hebben nog geen vasten vorm aangenomen. VOETBAL VOOR DOOFSTOMMEN. Onder leiding van het hoofdbestuur van de Amsterdamsche Dooven Sportvereeniging is thans ook een voetbalafdeeling opgericht, Ook voor doofstommen bestaat gelegen* heid deze tak van sport te beoefenen. Ook Protcstanfschc zending in Abessinië Aangaande de zending in Abessinië wordf ons medegedeeld, dat de bepaling dat al leen missionarissen van Italiaansche natio naliteit in Abessinië toegelaten zullen worden, slecht slaat op de Roomsch-Katho- lieke missie. Indien men deze bepaling vooij de Protestantsche zending toepasselijk zoi* hebben verklaard, zou dit met een zendings verbod gelijk gestaan, daar de Italiaanschq Protestanten te zwak zijn. Thans hebben; echter de Hermannsburgerzending, de En- gelsche Sudan-Interior-Mission met 75 Ame- rikaansche en Canadeesche zendelingen als mede het Britsche Bijbelgenootschap van de Italiaansche regeering officieel het ver* lof ontvangen, om hun zendingsarbeid in Abessinië voort té zetten. Fransche spoorweg aanleg in China Een groep Fransche financiers en Indu-» strieelen, o. 1. v. de Banque de Paris ef des Pays Bas heeft met de Ghineesche re geering en de „China Development Corpo ration", een consortium van groote Chinee- sche banken, ©en verdrag gesloten voor den, aanleg van e>en 600 K.M. langen spoorweg tusschen Tsjcngtau (hoofdstad van Tsjes- joean) en Tsjonking aan den rivier Yangtze Kiang. De kosten worden geraamd op 56 millioen Chin. dollars De Fransche industrie zal voor ruim 200 millioen francs materiaal leveren. Dit is de belangrijkste financieele en handelstransactie tusschen Frankrijk en China in den na-oorlogstijd. Men verwacht! dat zij later ook ten goede zal komen aart het verkeer naar de Golf van Tonkin in Fransch Indo-China, als de spoorweg tot aan de Golf verlengd wordt, waardoor voor de provincie Tsjesjoean via Hanoi een afzet gebied wordt geopend en tevens de goede renhandel van Indo-China met het binnen-i land wordt ontwikkeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 8