Vijftig jaren De strijd der ïakver- eeniginp in Amerika Technisch front tegen „Staatsvijand Nr. I" Eiffeltoren* De overeenkomst inzake het Sandsjak De tekst van het officieele rapport. Het secretariaat van den volkenbond pu bliceert den tekst van het rapport, dat de Zweedsche minister van buitenlandsche za ken, Sandler,, den volkenbondsraad heeft uitgebracht aangaande Alexandrette en Antiochie. Na een historisch overzicht te hebben ge geven van de Fransch-Turksche onderhan delingen tot den aanvang van de huidige raadszitting verklaart Sandler, dat overeen stemming bereikt kan worden op fundamen- teele beginselen. Sandsjak geniet volledige onafhankelijk heid in binnenlandsche aangelegenheid. De buitenlandsche aangelegenheden worden ge leid door den staat Syrië. Evenwel heeft Sy rië geen enkele internationale overeenkomst gesloten, welke de onafhankelijkheid van het Sandsjak zou kunnen aantasten of op het Sandsjak zou kunnen worden toegepast zonder voorafgaande en formeele overeen stemming met den volkenbondsraad. Voor het Sandsjak en Syrië bestaat een zelfde douane en monetair systeem. Het Turksch is er de officieele taal en de raad zal het karakter en de gebruiksvoor waarden bepalen van een andere taal. Con trole van den volkertbond zal de eerbiedi ging van het statuut en de grondwet van 't Sandsjak verzekeren. Een Franschman zal den volkenhondsraad vertegenwoordigen. De Sandsjak zal geen leger mogen hebben Er zullen slechts plaatselijke politieafdelin gen zijn, welker sterkte zal worden vastge steld. Slechts voor deze politieafdcclingen zullen wapenen mogen worden ingevoerd. Er zal een Fransch-Turksch verdrag worden gesloten, dat de bepalingen zal bevatten aan gaande de territoriale onschendbaarheid. Het Sandsjakstatuut zal een clausule be vatten aangaande de rechten en voordeelen, welke Turkije in de haven van Alexandrette zullen worden toegekend, ten einde dat land in staat te stellen op grooter schaal van de haven gebruik te maken. De rapporteur heeft gistermiddag den Vol kenbondsraad oen resolutie voorgelegen, waarbij de gesloten overeenkomst wordt goedgekeurd. Wat men in Duitschland leeraart Godsdienstig onderwijs op de Duitsche scholen. Alfred Greyherger, de chef van de nati- onaal-socialistische regeering van Anhalt, heeft aanwijzingen gegeven voor het gods dienst-onderwijs op de scholen, waardoor de officieele positie van het nationaal-socialisme ten aanzien van het christendom wordt be paald. De essentieele punten hiervan zijn: do jeugd, die vlam heeft gevat voor het nati onaal-socialisme, keert zich af van het chris tendom. Nu kan het nat.-soc. niet zonder godsdienst en dus moet het godsdienstonder richt de jeugd de harmonie tusschen natio naal-socialisme en christendom aantooncn. Beiden trekken uit God hun morcele kracht op gelijke wijze. Iedere nationaal-socialis- tische wetgeving is een uitdrukking van de eeuwige goddelijke orde. De minister verklaart verder dat het gods dienstonderricht zonder dogma moet zijn. Uit het oude testament, dat een typische uitdruk king is van de Joodsche geest, moeten voor zichtig fragmenten worden gekozen. In het centrum moet zich Jezus bevinden, de „held zonder vrees", die tegen den Joodschen geest strijdt. Het katechismus-onderwijs zal volgens Greyherger voorbehouden blijven aan de kerk. De gezangen en psalmen kunnen on derwezen worden, voor zoover zij overeen stemmen met den nationaal-socialistische geest. POMPSTATION VERDWIJNT IN DEN GROND. De „Daily Telegraph" bericht, dat Dinsdag ochtend te Rode Heath nabij Sandbach (En geland) met donderend geweld een geheel pompstation van een niet meer in gebruik zijnd zoutwerk in den grond is verdwenen. Het. gat is 30 voet in diameter en minstens 150 voet diep. De randen brokkelen nog steeds af en men heeft 'n fiek geplaatst om de nieuwsgierigen op een afstand te houden. Nog steeds stijgt een onderaarsch gerommel uit het gat op. Het zoutwerk Is meer dan 100 jaar oud en is langer dan 14 jaar buiten werking, aan gezien door een ondcrgrondsche aardschui- ving de pompen onklaar raakten. Indien de aardstortingen voortduren, be staat groot gevaar, dat een beek en een ka naal, welk in de nabijheid van het gat loo- pen, eveneens in de diepte zullen verdwij nen. De bodem van gat kan men niet zien en toen men een steen omlaag wierp, hoorde men deze na drie of vier seconden in water terecht komen. PARACHUTESPRINGER BRENGT SERUM TEGEN TYPHUS. De parachutesprineer William Klier Is boven Padu'cah in Kentucky in het over stroomde gebied omlaag gesprongen met 100 pond serum tegen tvphus. De stad is geheel door water ingesloten en vliegtuigen kunnen in de omgeving niet landen. Als gevolg van de overstroominpen dreigde een tvphus-epidemie uit te breken, zoodat men dringend behoeft had aan het serum. DE ONTPLOFFING BIJ DE ANACONDA COPPER. Chucpilrnmata. Officieel wordt mede gedeeld, dat bij de ontploffing in de schacht van de Anaconda Copper-mijn 55 personen om het leven zijn gekomen of nog worden vermist. Minister Sandler naar Nederland Naar wij vernemen is het waarschijnlijk, dat de minister van buitenlandsche zaken van Zweden, de heer Sandler, die momen teel in Geneve vertoeft, een bezoek aan ons land zal brengen. De heer Sandler zal van Geneve naar Brussel reizen, waarheen hij den Zweed- schen Koning zal vergezellen bij diens be zoek aan Brussel in begin Februari. Ver volgens heeft hij het plan een bezoek aan Den Haag te brengen, waar hij minister de Graeff zal ontmoeten. 28 Januari 1887—1937. Een voorbeeld voor vele latere bouwwerken. (Van onzen V.P.B.-correspondent.) Parijs, 26 Januari 1937. De Eiffeltoren, veertig jaren lang het hoogste bouwwerk ter wereld en op het oogenblik nog slechts overtroffen door het Empire State Building en het Chrysler Buil ding te New York, viert dezer dagen zijn vijftigsten verjaardag. Weliswaar werd de reusachtige toren eerst op 31 Maart 1SS9, dus juist voor de opening van de Parijschc wereldtentoonstelling, waarvan dit .„we reldwonder" het middelpunt vormde, geheel gereed door de bouwers opgeleverd, maar 't eerste fundament werd tocli juist 50 jaren geleden, nl. op 28 Januari 1887, gelegd. Daar mede werd een aanvang gemaakt met den bouw van deze geweldige stalen construc tie, die later als voorbeeld voor de Ameri- kaansche wolkenkrabbers zou dienen. Een wonderwerk. liet was inderdaad een wonderwerk en zulks niet slechts wegens zijn reusachtigen omvang, zijn 300 nieter hoogte en de 7700 ton gewicht van zijn met 2'A millioen na gels aan elkaar geklonken 12.000 stalen pla ten en balken, maar ook wegens de scherp zinnige constructie-dótails, die op grond van zorgvuldige experimenten waren uitge werkt. En* zoo heeft men het kunnen be leven, dat de Eiffeltoren al zijn critici, die vooral in de eerste jaren zeer groot in aan tal waren en plechtig voorspelden, dat hij door zijn eigen gewicht in elkaar gedrukt en door den eersten Hinken storm omver geworpen zou worden, overleefd heeft. De vrees voor het gevaar van instorting heeft intusschen een goed gevolg gehad: deze vrees voorkwam, dat de onmiddellijke omgeving van den Eiffeltoren bebouwd werd. Ook op het oogenblik nog is de toren omgeven door een park. „Zijn" vierde wereldtentoon stelling. Drie groote internationale tentoonstellin gen heeft de Eiffeltoren reeds medegemaakt en juist op het oogenblik wordt hij in een schitterend illuminatiegewaad gestoken, om straks, wanneer „zijn" vierde wereldtentoon stelling in het voorjaar haar poorten opent, het geheel sprookjesachtig te kunnen ver lichten. Ook van deze tentoonstelling ver wacht men natuurlijk weer een record aan tal bezoekers, en velen van hen zullen ze ker een bezoek aan den Eiffeltoren brengen. In het openingsjaar van de eerste wereld tentoonstelling, dus in 1889, werd de Eiffel toren bezocht door 1.968.287 menschcn, in het jaar 1900 ter gelegenheid van een andere tentoonstelling door 1.024.287 mcnschen en in 1931, het jaar van de koloniale tentoon stelling, door 822.560 menschcn, terwijl een jaar zonder tentoonstelling, zooals 1935 slechts 251.261 mcnschen op den toren zag. In het geheel hebben in de laatste halve eeuw 16.777.904 personen den Eiffeltoren „beklommen", de meesten van hen overi gens door middel van een weinig ver- moeienden tocht met de lift. Zij allen geno ten van het schitterende vergezicht over de Seinestad en haar omgeving, maar slechts weinigen gelukkigen was het vergund, op zeer heldere dagen 90 kilometer ver de om geving van Orleans of het frontgebied van den wereldoorlog te zien liggen. Het radio-station. Wie op het oogenblik van den Eiffeltoren af in de richting van het vroegere oorlogs- tooneel kijkt, zal zich misschien herinne ren, dat de reusachtige toren niet steeds als attractie voor de touristen gediend heeft. Toen het Duitsche leger in Augustus 1914 steeds dichter bij de Fransche hoofd stad kwam, bevond zich op het platform een zeer belangrijke observatiepost, die met het onmiddellijk voor den wereldoorlog op den toren ingerichte radio-station in ver binding stond. Dit station is overigens in een geheel anderen vorm tot op den hui- digen dag als Eiffeltoren-zender behouden gebleven. Vooral echter is hij en dat is wel zijn belangrijkste functie het herkennings- teeken van Parijs geworden. Zijn naar den hemel rijzende silhouette is eenvoudig niet meer uit het stadsbeeld weg te denken. Deze eigenschap garandeert hem misschien nog wel een „leven" van 50 jaren, want de Pa- rijzenaars zullen zich wel tweemaal beden ken, alvorens zij een zoo markant bouw werk laten verdwijnen. Nu de arbeiders in de automo bielfabrieken besloten hebben de staking voort te zetten en de beide fabrieken der General- Motor-Corporation in Flint niet ontruimen, ziet het er naar uit, dat het einde van deze zeer om vangrijke staking vooralsnog niet in zicht is. De woordvoerder der General- Motor-fabrieken heeft verklaard, dat zijn maatschappij eerst in onderhandeling zou treden, wan neer de werkplaatsen ontruimd zullen zijn. (Van onzen bijzondcren medewerker). Van de geheele automobiel-productie dei- wereld komt 80 pet. uit Amerika; het reus achtige concern der General-Motors-fabrie- ken heeft daarin het grootste aandeel. In totaal zijn er 69 fabrieken van deze onder neming in de Vcrecnigde Staten verspreid, waarin tesamen 275.000 man werk vinden, het bekende werk aan den loopenden band, waardoor dagelijks duizenden nieuwe wagens op de markt komen. Er bestaat geen enkel onderdeel, niet het geringste schroefje, dat niet in de eigen fabrieken wordt gemaakt. De enorme betec- kenis van deze maatschappij wordt wel heel duidelijk aangetoond door de geschiedenis van het plaatsje üetroit, dat van een een zaam prairie-vesting dorp, (in 1701 werd er door een Franschman, De la Motte-Cadillac een fort gesticht), opgroeide tot de bekende wolkenkrabberstad van tegenwoordig, waar van de bevolking in veertig jaar van rond 250.000 toenam tot 1500.000. Het is thans de aanzienlijkste stad van den Noord-Amerikaanschen staat Michigan, aan de rivier van dien naam gelegen en vormt een kruispunt van verscheiden belangrijke spoorwegen met drie, aan de rivier gelegen stations. Het is een mooie moderne stad, gebouwd in den vorm van een rechthoek, OOK DE BABY AAN HET GASMASKER. met goed aangelegde straten en autowegen. Bovendien staat het wereldconcern der General-Motors in nauwste betrekking tot de andere -groote bedrijven, onder leiding van mannen als Mellon, Morgan en Dupont- Denemour. Er zijn tijden geweest dat de Amerikaan- sclie automobiel-industrie groote moeite heeft gehad om zich staande te houden. Na den oorlog vooral, toen de wereldpro ductie van de caoutchouc verre beneden de, voor de automobiel-industrie benoodigdo productie bleef, brachten de Britsch-Malei- sche en Nederlandsch-Indische caoutchouc- producenten den uitvoer van hun product tot 60 pet. terug, een maatregel die, zooals te begrijpen valt, tot een beduidende verhoo ging van den caoutchouc-prijs moest leiden. Desondanks werden de ernstige crisis perioden overwonnen en de G.M.C. maakte in korten tijd weer zooveel winst, dat een aandeelbczit van 10.000 dollar in het jaar 190S en 1928 niet minder dan 1600.000 dollar waard werd. En niet alleen dat de aandeel houders bij een netto-winst van 226 millioen dollars in het jaar 1927 phantastische divi denden ontvingen, het ging ook den arbei ders uitstekend. Zij ontvingen hooge loonen, als nauwe lijks in eenigen anderen tak van industrie betaald werden, terwijl de sociale voorzor gen een niveau bereikten dat zijns gelijke niet kende. In de huidige stakingsactie spelen dan ook de looneischen niet de voornaamste rol. Waartegen echter de Generaal-Motor-Cor- poration en de andere gezamelijke automo bielfabrieken zich energiek verzetten, dat is de cisch van den vakvereenigingsleider John. L. Lewis, dat de werkgevers zich omtrent arbeiders-voorwaarden niet meer met de arbeiders in de bedrijven mogen ver staan, maar uitsluitend en alleen te onder handelen hebben met het bestuur van de vakvereeniging, waardoor dus een mono polie-positie voor de vakvercenigingen zou ontstaan. Om deze feiten in het juiste licht te zien, dicne, dat tot nu toe rond een tiende ge deelte van de Amerikaansche arbeiders in de „American Federation of Labour" onder voorzitterschap van William Green, ver- eenigd waren. Door het beroepsverband volg de automatisch het lidmaatschap van deze organisatie. John. L. Lewis, de voorzitter van de bergarbeiders-federatie nam hierte gen stelling, vooral ook omdat hierdoor al leen de geschoolde arbeiders beschermd wer den, maar niet de ongeschoolde. Bovendien bleek de strijdkracht van de organisatie onvoldoende, het ontbrak haar aan slagvaardigheid op oogenblikken dat er energiek moest worden opgetreden. De te genstellingen verscherpten zich allengs meer en in September van het vorig jaar, voltrok zich de scheuring, toen tien met Lewis sym- pathiseerende bondeji, waaronder de vakver- DE OORZAKEN VAN DEN AMERIKAANS CHEN ZOND VLOED. EEN GEHEEL WE- RELDDEEL IN GEVAAR. (Van onzen V.P.B.-correspondent). Nog steeds wordt een groot deel van de Vereenigde Staten door de alles vernielen de overstroomingen geteisterd. Het aantal dakloozcn is reeds in de honderdduizenden gestegen en wederom zijn vele millloenen dollars aan volksvermogcn verloren ge gaan. Misslssippi en Ohio zijn tot een natio naal gevaar tot een soort staatsvijanden Nr. 1 voor den Noord-Amerikaanschen bodem geworden. Hoe was dit mogelijk? De klimaatsverandering. De waarschuwingen, die de natuur zelf in Noord-Amerika geeft, zijn niet nieuw, slechts nemen zij een steeds dreigender karakter aan. Een bijzonder gevaarlijk teeken voor de Noord-Amerikaansche far mers was een zekere verandering in het klimaat, die in den afgeloopen zomer dui delijk viel waar te nemen. Wekenlang viel er toen in een groot deel van de U.S.A. geen druppel regen en de temperatuur steeg en steeg, zoodat men zich in de Sahara ver plaatst dacht. Ook in dezen tijd zijn er on gehoorde waarden verloren gegaan. Er is intusschen gebleken, dat men hier bij tegenover een catastrophe stond, die men honderd jaar geleden nog niet kende. Deskundigen hebben vastgesteld, dat men dergelijke rampen met stijgende intensivi teit in lederen zomer moet verwachten, 'vijl speciaal in de Zuidelijke staten het klimaat hoe langer hoe meer een woestijnachtig karakter aanneemt. Karakteristiek hier voor zijn de zandstormen, die ontelbare vierkante kilometers vruchtbaren grond voor don verderen verbouw van producten onbruikbaar hebben gemaakt. Vol medeleven staart schier heel de wereld naar de, door de water catastrofe In de Vereenigde Staten, getroffen gebieden. Onze V.P.B.-correspondent In New- York roert in bijgaand artikel de oorzaken aan van de rampen, welke in de laatste jaren Noord-Amerika troffen. De bodem neemt geen water meer op. Een gevolg van de tragische ontwikkeling gedurende den kolonisatietijd en ook daar na toen een onverantwoordelijke roofbouw op den bodem werd bedreven, is, dat de aarde thans in den winter niet meer in vol doenden omvang de enorme watermassa's, die de langdurige regens met zich mede brengen, vermag op te nemen. Het water verzamelt zich dus hoofdzakelijk in de boe ken en riviertjes en deze dragen hun over- toilige watermassa's naar de hoofdrivieren zooals de Mississippi en haar zijrivier oe Ohio. En zulks had dit keer in een der- gelijken omvang plaats, dat het water in deze rivier tot een ongekende hoogte steeg en de voorhanden zijnde dijken met geen mogelijkheid het water binnen zijn oevers konden houden. 20 meter boven den normalen stand. Hoe ongekend groot deze watermassa's waren blijkt het best uit het feit, dat de Ohio bij de laatste overstrooming een waterstand aanwees van 20 meter boven het normale peil. Wanneer men er rekening mede houdt dat in de voornaamste over stromingsgebieden van de Ohio en de Mis sissippi hot aangrenzende land hoogstens 15 meter hooger dan de normale stand van het water ligt, kan men zich indenken, dat de overblijvende watenmassa's voldoende waren, om vele vierkante kilometers land te overstromen. Uit deze cijfers blijkt ver der, welke enorme dijkien men zou moe ten aanleggen, om het land, bij een even lioogen stand als ditmaal bereikt is, vol doende te beschermen. De zonden der vaderen. Met de oorzaken van deze verandering in het klimaat van Noord-Amerika heeft men zich reeds ter gelegenheid van de fantasti sche droogtccatastrophc van den vorigen zo mer beziggehouden. Hoewel het niet geheel en al juist schijnt te zijn, dat.het kappen der reusachtige wouden in de vorige eeuwen langzamerhand tot deze verandering in het klimaat heeft geleid, staat het toch vast, dat sinds het begin van de kolonisatie van Nrd. Amerika de ontwikkeling tot den huidigen toestand heeft plaatsgevonden. De voor naamste fout lag minder in het kappen der oerwouden en het dientengevolge verdwij nen van de natuurlijke waterreservoirs en hoogwaterweringen, dan wel in de primi tieve opvatting van de mcnschen van dien tijd, die meenden, dat de natuur vanzelf het verloren gegane weer zou herstellen. Op het oogenblik weet men, dat de vernielende krachten in de natuur, indien hun, zooals in Noord-Amerika, eenmaal de weg eeeffend is, sterker zijn dan de opbouwende krachten. De strijd om de macht- Eerst een j'aar geleden hebben de rege ringsautoriteiten ingezien, dat binnen oen betrekkelijk klein aantal jaren eenige vruchtbare staten in het zuiden van de Unie verloren zouden gaan, indien men niet reeds thans de noodige beschermende maatregelen zou nemen. Op deze gronden is dan ook het gigantische bebossching- cn irrigatieprogramma ontstaan. Of deze maatregelen de tragische ontwikkeling kunnen stuiten, zal intusschen eerst over eenige tientallen jaren kunnen blijken. Het betreft hier eigenlijk een strijd tegen na tuurkrachten, die sterker zijn dan de krachten van den mensch. Slechts met een uiterste taaiheid en het brengen van vele offers valt er wellicht nog iets goeds te be reiken. Vele Amerikanen begrijpen den omvang van het gevaar, dat hun wereld deel bedreigt nog niet maar het is aanwezig; daarvan getuigen de vele natuur- catastrophen en de maatregelen, van de Noord-Amerikaanscho regeering. eeniging der automobiel-industrie uit de Labour-fcderatie traden. Door deze, grootendecls door eerzucht ge dreven houding van Lewis, werd de strijd der vakvereenigingen in Amerika in geheel andere banen geleid. Sinds November staken de zeelieden en de haven-arbeiders, de staking in de auto mobiel-industrie neemt steeds grooter om vang aan en het begint er naar uit te zien dat zich ook in de andere, door Lewis ge leide vakvereenigingen der bergarbeiders, de arbeiders in de gummitextiel- en staalindus trie stakings-tendenzen voordoen. Het ziet er naar uit dat de Vereenigde Staten in een van stakings-agitatic is geraakt en het is slechts te hopen dat de onderhandelin gen der bemiddelaars tot goede resultaten zullen leiden, in het belang van de wereld productie maar niet minder ook in het be lang der arbeiders, die toch uiteindelijk al leen baat hebben bij rcgelmatigen arbeid. Dat alleen kan een gunstigen invloed uit oefenen op de algcmcene verbetering in de maatschappelijke verhoudingen, die met na me den laatsten tijd in Amerika zoo opval- lend duidelijk aan den dag treedt 473e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 7de lijst Trekking van Woensdag 27 Januari 1937 Hooge Prijzen 1000.— 3330 14448 18350 20287 400.— 1413 5217 12856 16933 20337 200.— 5312 7286 12684 20084 100.— 6733 7501 9183 11703 12843 15706 16723 17287 17649 17940 19272 19818 19844 20758 Prijzen van 70. 54 130 207 217 221 356 526 570 596 669 781 886 1379 1549 1660 1783 1884 1916 1921 2005 2179 2241 2273 2342 2541 2637 2758 2766 2767 2777 2879 3173 3406 3628 3700 3797 3963 3976 4222 4398 4551 4723 4832 4883 4895 5160 5249 5263 5405 5420 5439 5466 5652 5733 5738 5867 5900 5921 6049 6070 6163 6303 6556 6765 6845 7010 7031 7066 7182 7193 7264 7313 7394 7632 7791 7802 8105 8490 8510 8768 8867 8901 8996 9144 9253 9353 9504 9940 9952 9986 10029 10061 10096 10104 10215 10279 -10300 10360 10508 10552 10682 10707 10875 10907 10929 10985 11058 11097 11117 11237 11361 11421 11630 11637 11736 11765 11847 11904 11905 11948 12009 12120 12193 12260 12319 12352 12371 12766 12826 12897 12982 13041 13045 13104 13303 13425 13455 13576 13619 13634 13855 13991 14023 14196 14226 14275 14310 14347 14507 14533 14669 14689 14695 14978 15031 15048 15075 15122 15123 15158 15314 15558 15840 16032 16076 16100 16201 16366 16417 16573 16738 16888 16908 16949 17201 17276 17295 17377 17542 17665 17959 17981 17985 18030 18071 18100 18258 18319 18430 18431 18448 18509 18554 18845 18978 19045 19107 19153 19195 19230 19294 19574 19659 19714 19742 19979 19989 20023 20144 20263 20302 20366 20456 20457 20500 20574 20627 20663 20983 Nieten 25 57 91 115 132 161 236 322 353 360 367 376 396 408 457 530 539 560 584 592 595 626 651 727 738 756 891 894 928 947 983 986 1083 1105 1107 1144 1212 1234 1283 1325 1371 1392 1395 1401 1420 1478 1502 1520 1563 1576 1593 1616 1622 1623 1627 1645 1653 1671 1679 1693 1739 1779 1789 1843 1949 2048 2083 2117 2151 2194 2319 2325 2341 2347 2355 2381 2401 2424 2443 2478 2576 2599 2613 2676 2716 2729 2733 2755 2760 2774 2791 2840 2873 2906 2986 2999 3094 3112 3113 3120 3149 3150 3163 3197 3199 3261 3333 3334 3355 3391 3418 3487 3582 3685 3727 3728 3731 3806 3835 3836 3871 3872 3909 3920 3997 4004 4034 4042 4058 4118 4150 4159 4174 4181 4201 4213 4218 4237 4249 4259 4264 4271 4415 4496 4538 4550 4555 4576 4613 46G0 4669 4713 4749 4753 4756 4798 4812 4865 4870 4877 4889 4908 4913 4934 5027 5119 5130 5131 5132 5188 5205 5235 5266 5292 5322 5331 5352 5360 5369 5432 5440 5576 5625 5627 5688 5698 5753 5754 5778 5848 5861 5913 5942 6035 6059 6161 6219 6301 6312 6339 6355 6423 6456 6491 6520 6563 6536 6625 6738 6819 6820 6831 6891 6913 6953 6971 7005 7021 7124 7129 7159 7170 7237 7240 7353 7361 7371 7436 7440 7442 7496 7532 7535 7553 7565 7571 7575 7602 7649 7655 7703 7727 7764 7827 7833 7920 8018 8020 8024 8035 8072 8076 8095 8111 8142 8175 8178 8234 8279 8298 8326 8328 8346 8348 8350 8385 8390 8400 8403 8428 8440 8476 8515 8636 8668 8683 8694 8706 8746 8758 8762 8766 8795 8796 8817 8856 8861 8830 9013 9031 9061 9097 9152 9177 9313 9318 9330 9342 9373 9388 9402 9492 9517 9562 9584 9588 9589 9597 9640 9680 9681 9687 9692 9693 9720 9727 9742 9743 9780 9825 9853 9874 9900 9924 9932 10015 10018 10120 10121 10164 10186 10216 10217 10260 10310 10371 10402 10416 10423 10431 10518 10680 10G81 10735 10746 10804 10892 10912 10943 10970 10978 10998 11014 11031 11148 11167 11191 11197 11200 11263 11264 11295 11297 11342 11352 11380 11389 11437 11439 11450 11455 11475 11476 11479 11480 11493 11538 11589 11597 11603 11619 11624 11635 11687 11689 11700 11799 11826 11832 11865 11884 11924 11944 11950 11986 11987 12010 12015 12043 12069 12099 12104 12126 12133 12134 12135 12165 12166 12219 12228 12232 12243 12296 12330 12337 12342 12354 12365 12390 12411 12418 12440 12450 12573 12602 12663 12698 12701 12734 12790 12797 12810 12833 12836 12848 12867 12875 12881 12924 13001 13009 13026 13057 13060 13089 13120 13154 13200 13209 13239 13278 13282 13330 13338 13340 13396 13397 13400 134G8 13476 13494 13503 13524 13535 13545 13552 13553 13555 13607 13613 13656 13667 13684 13765 13786 13805 13866 13910 13917 13999 14002 14010 14019 14075 14090 14109 14130 14133 14135 14175 14242 14244 14247 14253 14283 14322 14360 14363 14371 14393 14414 14415 14445 14457 14461 14532 14572 14573 14639 14741 14766 14793 14839 14873 14894 14942 14953 15021 15092 15144 15183 15214 15240 15255 15259 15275 15295 15323 15350 15368 15393 15397 15419 15420 15468 15488 15496 15579 15589 15598 15605 15608 15678 15713 15740 15753 15776 15797 15894 15906 15982 15983 15988 16015 16077 16096 16167 16171 16176 16178 16214 16221 16311 16377 16403 16425 16426 16433 16473 16487 16510 16607 16623 16623 16679 16680 16716 16757 16767 16815 16909 16922 16931 16933 16938 16973 17006 17026 17029 17034 17037 17085 17179 17192 17207 17246 17252 17263 17273 17379 17408 17561 17576 17603 17684 17698 17793 17813 17840 17868 17891 17997 18015 18163 18168 18193 18225 18244 18245 18255 18302 18316 18335 18364 18401 18406 18484 18492 18605 18606 18609 18678 18690 18694 18705 18763 18803 18833 18876 18878 18880 18883 18911 18942 18992 19091 19121 19246 19247 19263 19274 19303 19310 19314 19329 19380 19385 19401 19420 19431 19458 19460 19485 19497 19508 19662 19709 19812 19839 19855 19870 19953 19965 19982 19994 19995 20030 20066 20112 20113 20121 20136 20137 20164 20192 20197 20204 20228 20274 20314 20318 20320 20410 20450 20536 20611 20643 20732 20818 20832 20867 20976 20977 Verbeteringen 5e klas, 6e lijst: 4693 m. z. 4698 70.—; 13413 m. z. 13413 70.—; 8247 m. z. 8287.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 10