Kunstijsbanen Postboot op de wadden in ijs geraakt Moet de Warenwet worden herzien Verkoop op afbetaling De dagen lengen! Een en ander over Jaap Kuiper Donderdag 28 Januari 1937 Tweede blad Elen nieuwe vinding van Hol- landsch ingenieur. Thans in vele gemeenten mogelijk. Men schrijft ons: In deze dagèn van afwisselende vorst en dooi is het voor de ijssportliefhebbers een pe riode van meer of minder hoopvol afwach ten, of er werkelijk dezen winter nog ijs- vreugde in Nederland genoten zal worden. En zoo gaat het eigenlijk sinds jaren, ie- deren winter. De banen van de Haagsche IJsclub zjjn ge durende de laatste 25 jaren in totaal slechts 113 dagen geopend geweest of gemiddeld 41/£ dag per seizoen. Deze toestand is wel iets verbeterd door de z.g. „sprittz"- of spuitba- nen. Daar wordt door bespuiting met dunne waterlagen op tennisbanen of stukken van gewone ijsbanen, die men daarvoor geschikt heeft gemaakt (zooals de kunstijsbaan van de Haagsche IJsclub), het mogelijk bij ge ringe vorst in korten tijd een berijdbare ijs baan te maken. Toch is daarvoor altijd nog een temperatuur van 3 gr. C. noodig. De moeilijkheid hierbij evenwel, dat bij vriezend weer veelal overdag de zon schijnt en in dien tijd zoo'n baan soms zooveel ijs en meer afsmelt, dan er in den nacht op bij- Vriest. De oplossing is de kunstmatige ijsbaan, waarbij het mogelijk is met gebruikmaking" van vriesmachines ijs gedurende het geheele winterseizoen (en ook zelfs in den zomer, zooals in Amerika en Engeland) te produ- ceeren. Het vraagstuk is niet nieuw. De eer ste, n.1. een echte kunstijsbaan werd reeds omstreeks 1S75 in Engeland gemaakt en sindsdien zijn er een dikke honderd over de geheele wereld tot stand gekomen. Dat dit getal tegenover het zoo groote veld van toe passing zoo betrekkelijk gering is, vindt zijn oorzaak hoofdzakelijk in de hooge kosten, aan zulke inrichtingen verbonden. Men heeft er voor noodig de baan, een platte betonnen bak, die aan de onderzijde en zijkanten be kleed (geisoleerd) is en waarin zich op of in den bodem lcoelpijpen bevinden. De koel- technische bijzonderheden van zoodanige in stallatie kunnen hier buiten beschouwing worden gelaten. Neemt men intusschen in aanmerking dat per M2. ijsvlakte in de baan een lengte van 10 en meer meter koelpijp in de grootte van 40 millimeter middellijn noodig is, dan is het duidelijk, dat voor een baan van cenige beteekenis (meer dan 1000 vierkan te meter) eenige tientallen kilometers lcoel pijpen aanwezig moeten zijn. De aanlcgkosten voor een open ijsbaan van 2000 vierkante meter zijn rond op f 100.000 te stellen, Incl. machinegebouw, tribunes, enz. zal men met een kapitaal van f 120.000 hebben te rekenen. Rente en af schrijving hiérvan, samen 12.5 per jaar, maken uit een bedrag van f 15.000. Op zoo'n baan in ons land zal men per seizóen op niet meer dan 100 rijdagen mogen rekenen. Om die onkosten goed te maken, is dus al leen al een gemiddelde opbrengst per dag van f 150 noodig. Hieruit blijkt reeds, dat aanleg en exploitatie belangrijke bedragen vcreischeri en het niet vreemd is dat, kunst matige ijsbanen niet zoo heel veel worden gemaakt. In Nederland hebben wij er dan ook (sedert 1935) maar een. Een belangrijke nieuwe vinding. Erkennende de behoefte aan en het nut van deze banen mag men het een gelukkig verschijnsel noemen, dat er een weg bestaat om die banen op veel billijker wijze tot stand te brengen. Medio Maart 1936 verschenen persberich ten omtrent een belangrijke vinding, door Ir. J. F. H. Koopman, in den Haag op dit gebied gedaan. Na jarenlange proefnemin gen was hij er in geslaagd met een werk wijze, inmiddels in verschillende landen geoctroiecrd, een kunstijsbaan zonder pij pen in de baan te maken en die met een kleine baan te Apeldoorn voor de pers en •belangstellenden te demonstreeren. Die proeven zijn dezen winter voortgezet. Intus schen heeft Ir. Koopman verbeteringen aan zijn werkmethode aangebracht en die daar practisch onderzocht. Verschillende punten, waaromtrent nog verschil van meening kon bestaan, zijn daar aan een nader onderzoek onderworpen en daaruit is gebleken, dat zijn systeem zich ook zeer goed voor toepassin gen in het groot leent. Wij herinneren er aan dat ir. Koopman in Juni 1936 over zijn vinding een voor dracht op het 7de internationaal lcoude-con- gres te 's Gravcnhage heeft gehouden. Die rede werd door een groot auditorium bijge woond en gaf, vooral door de originaliteit en nieuwheid van zijn denkbeelden, aan leiding tob tal van vragen, welke alle door den inleider op afdoende wijze wer den beantwoord. Evenals bij het oude systeem wordt bij 1t systeem Koopman een koude vloeistof met een temperatuur van eenige graden onder nul gefabriceerd. Bij het systeem Koopman stroomt die vloeistof door haar gewicht uit een generator in de baan, een grooten plat ten bak, met openingen even boven den bo dem, welke openingen zich in twee tegen over elkaar liggende randen van dien bak 'bevinden. Uit den generator aangevoerd, stroomt de koude vloeistof over den bodem van den bak en komt in de afvoerleiding, die op een pomp is aangesloten en de vloei stof weer in den generator terug brengt, om cjaar opnieuw te worden afgekoeld enz. Wanneer nu deze vloeistof zwaarder is dan water en zich niet met water vermengt (b. v. olie) dan zal een laag water, op die kou de vloeistof gebracht, bevriezen en in den bak blijven, terwijl de koelvloeistof er onder circuleert. Steeds water op brengende, krijgt men op die vloeistof tien slotte een ijsbaan van voldoende dikte om er op te kunnen rijden. Een tweede manier bij het systeem Koop man is gebruik te maken van de gewone pekel als koelvloeistof doch deze van het water door éen tusschcnlaag die voor wa ter en pekel ondoordringbaar is, te schei den. Ir. Koopmai» bezigt hierbij een vloei stof welke zich gemakkelijk over het pe- keloppervlak verspreidt en deze geheel be dekt. Die vloeistof wordt bij afkoeling een vast huidje, zooals bij olie en vetten, of zij vormt zoo'n film doordat de vloeistof be staat uit een oplossing van een vaste stol in een vluchtige vloeistof, waarvan de laat ste bij verspreiding verdampt. Wat anders de koelpijpen in de baan doen, doet nu het film, d.i. de lcoü over brengen van de pekel op het water of het ijs. De proefijsbaan te Apeldoorn liet een ongewone belasting toe, waarbij per vier kante meter een gewicht van ruim 150 kg. kwam, zonder dat het ijs brak of scheurde terwijl het een dikte van 45 millimeter (vier en een halve c.m.) had, wat bewijst, dat men ook bij dit systeem met vrij dunne ijslagen zeer goed uitkomt. Groote besparingen worden door het weg vallen van de koelpijpen en den pekelaccu- mulator verkregen, terwijl ook niet onbetee- kenend is een pekelpomp-installatie van veel kleinere capaciteit. Uit een en ander resulteert, dat hier voor een baan van middelma tige grootte de aanlegkostcn wor den voor de baan ook f 10.- per vierkante meter voor de koelinstal latie met electrische aandrijving f 25.- per vierkante meter, zoodat voor een baan van 2.000 vierkante meter, als boven beschouwd, die kosten totaal komen op ca. f 70.000 Dit beteekent tegen dezelfde rente en af schrijving (12,5% per jaar) uit dien hoofde een besparing van f 3.750.-, terwijl de be drijfskosten bij dit systeem voor zoo'n baan op ruim f 1000 per seizoen lager te stel len zijn. Dit geeft samen een vermindering der kosten van f 5000 per seizoen, of per rij dag van f 50.- In tal van bedrijven (ijsfabrieken, abat toirs, bierbrouwerijen, enz.) beschikt men over koelmachines, die als regel koude pe kel maken, doch waarvoor 's winters geen of veel minder emplooi is. Vooral deze in richtingen zijn, wanneer zij over terrein in hun omgeving beschikken, dat gunstig ge legen is, in de gelegenheid door dit nieuwe systeem met weinig kosten een kunstijsbaan aan hun bedrijf te verbinden en zeer eco nomisch te exploiteeren. In de geheele wereld bestaat er dan ook groote belangstelling-voor. Het verblijf van H. M. de Koningin in Oostenrijk Zaterdag naar Zeil am See? Uit Innsbrueck wordt gemeld, dat H. M. Koningin Wilhelmina Zaterdag uit Igls naar Zeil am See zal vertrekken om er de vijfde internationale interacademiale winterspelen bij te wonen. Ontmoeting met het prinselijk paar. H. K. H. Prinses Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard, zullen de Koningin te Zeil am See ontmoeten. STOKER TENGEVOLGE VAN KOLEN DAMPVERGIFTIGING OVERLEDEN. In een dezer dagen gereed gekomen Cine- tone-bioscooptheater aan de Groote Markt te Haarlem, heeft zich een geval van kolen dampvergiftiging voorgedaan, dat aan den ongeveer 45-jarigen G. J. H. het leven heeft gekost. H., een gepensionneerd Indisch mi litair, die sinds korten tijd door de directie was aangesteld als stoker-portier, kwam el- ken morgen om acht uur de verwarmings installatie in den kelder van het gebouw controleeren. Gisterenmorgen was hij echter reeds vóór zes uur in den kelder afgedaald, waarbij hij een ladder van in het theater werkzaam zijnde electriciens gebruikte. Toen een der electriciens 's morgens omstreeks acht uur den ladder ging zoeken, vond hij H. bewusteloos in den kelder, welke geheel met kolendamp was gevuld. Samen met een collega bracht hij H. naar boven, waarna een inmiddels gewaarschuwde geneesheer door kunstmatige ademhaling en met behulp van een zuurstofapparaat de levensgeesten trachtte op te wekken, echter zonder resul taat. Het stoffelijk overschot van H. is naar het St. Elisabethgasthuis overgebracht. Men ver moedt dat H., toen hij in den kelder afdaal de, bij vergissing het luik achter zich heeft dicht getrokken, hetgeen hem noodlottig is geworden. Ameland nog steeds geisoleerd. Toen Dinsdagavond de postboot de „Wad denzee", die den dagelijkschen dienst tus- schen Nes en Hol werd onderhoudt, te acht uur 20, op den gewonen tijd met tien passa giers en post van drie dagen kon vertrek ken, meende men, dat het isolement van Ameland zou zijn opgeheven. Op 50 meter afstand van de pier te Hol- werd geraakte de boot echter in het ijs vast, zoodat men den geheelen nacht op de wadden heeft moeten doorbrengen. Pas gisterenochtend om half twaalf heeft men de passagiers en de post met de sloep te Holwerd aan land kunnen zetten. De boot kan tengevolge van ijsgang en la gen waterstand op de wadden do terugreis niet aanvaarden. Men heeft thans bereikt, dat passagiers van Ameland alsmede de post van drie da gen op den vasten wal is. Ameland is echter reeds vier dagen van nieuws- en familieberichten verstoken. Zij brengt schade toe aan het Handelsregister. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Geldersche vallei heeft een adres gericht aan den Minister van Handel, Nij verheid en Scheepvaart, inzake het feit, dat bij de uitvoering van de Warenwet zoo als deze thans geldt, van de "betrokken za ken, een bedrag wordt geheven in den vorm van een vermenigvuldiging van de jaar- lijksche bijdrage aan het handelsregister. De Kamer staat afwijzend tegenover de ze regeling, die een verband tracht te leg gen tusschen de Warenwet en het Handels register. In de praktijk zijn dan ook allerlei bezwa BeftvM-Qoeto* stonrwfaul joeg Zondag en Maandag het Elbe-water de Noordzee in. Vd 9é haWn Kwamen dnaedoor droog te Kggen. ren naar voren gekomen. In de eerste plaats is de verhouding van het nut van de warenwet voor een zaak niet steeds even redig aan het bedrag, dat op deze wijze geheven wordt. Ten tweede ondervindt het handelsregister door deze koppeling onnoo- dige schade en last, doordat steeds meer zaken zich aan de inschrijving trachten te onttrekken uit vrees'voor de warenwetgevol gen. De Kamer verzoekt derhalve den mi nister een spoedige herziening van deze regeling te willen beïnvloeden, zoodat geen relaties meer worden gelegd tusschen de warenwet en het handelsregister. De postautodiefsfal te Eindhoven Twee mannen aangehouden. De politie van Eindhoven heeft gistermid dag, in verband met het ontvreemden van eèn postauto op Maandagavond j.1., in het perceel Boschdijk 214 gearresteerd den 29- jarigen recidivist J. M. Otten en in het per ceel Hugo de Grootstraat 36, den 35-jarigen Fr. Damen. Tevoren was in beide perceelen huiszoeking gedaan. De beide mannen ontkennen alle schuld. De politie meent echter voldoende bewijzen tegen hen in handen te hebben om hun in arrest té houden. De aangehoudenen staan ongunstig bekend. De colporteurs moeten een ver gunning hebben Het bezit daarvan geldt echter nog aller minst als garantie van betrouw baarheid. Gelijk bekend is onlangs in werking ge treden de wet op het afbetalingsbedrijf van 23 April 1936 (S. 605), krachcns welke een vergunning noodig is voor het colporteeren met zaken op afbetaling en voor het uit oefenen van den kleinverkoop op afbeta ling van zaken, waarvan de geheele koop prijs een bedrag van 50.- niet te boven gaat. Dergelijke vergunningen zullen worden af gegeven door de Kamer van Koophandel en fabrieken van de woonplaats, c. q. plaats van vestiging, van den aanvrager. De be trokken Kamer van Koophandel weigert de vergunning slechts, indien op grond van de persoonlijke eigenschappen of gedragin gen van den aanvrager misbruiken ten na- deele van de koopers zijn te vreezen. Een eenmaal verleende vergunning kan door de Kamér van Koophandel worden inge trokken, indien omstandigheden zich voor doen of feiten bekend worden, op grond waarvan, zoo zij zich voor de aanvrage hadden voorgedaan, of bekend waren ge weest, de vergunning zou zijn geweigerd. Van de zijde der Amsterdamsche Kamer van Koophandel wordt er op gewezen, dat derhalve uit het bezit van een vergunning als bovenbedoeld slechts blijkt, dat dei- Kamer ten tijde van het verleenen van de vergunning geen feiten bekend waren, welke het noodzakelijk deden voorkomen de vergunning te weigeren. De Kamers van Koophandel zijn dan ook in geen en kel opzicht verantwoordelijk voor de daden van de afbetalingscolporteurs of de klein- verkoopers op afbetalingnoch voor de hoe danigheid van de goederen, met welke zij colporteeren of welke zij verkoopen. De natuur, vol optimisme, Brengt ons telkens meerder licht, Merkbaar lengen weer de dagen, En de zon verruimt haar plicht! Eiken dag klimt ze weer hooger Boven onzen horizon, Elke dag brengt ons de stralen Van een grooter warmte-bron! En al weten we heel zeker, Dat dit alles komen moet, Toch doet ons wat meerder warmte In het leven extra goed. t. Is of meerder opgewektheid Door ons daag'lijksch denken gaat, Licht en warmte, 'l nieuwe leven Brengt ons tot een nieuwe daad! Ook al werkt nog steeds de crisis In zooveel bedrijven door, Toch zijn enk'le ondernemers And're tijden op het spoor! Want de zaken-dagen lengen, Hoewel t schuchtertjes begon, En de zaken-zon klimt hooger Boven Neerland's horizon! In verschillende bedrijven Bracht ze ietwat langer licht, Boven is de wolkenhemel Niet meer zoo angstvallig dicht! En al zijn er tegenslagen, Want een crisis wijkt niet gauw, Toch ontslaat er in de verte Hier en daar een lapje blauw! Eens is deze crisis-winter Ook voor Nederland voorbij, Ook dl dreigen er nog buien, Nog ivat kou en allerlei! Want het economisch leven Volgt nog steeds de zone-lijn Juist omdat er winters komen, MOET het eens weer zomer zijn!! Januari 1937. KROES (Nadruk verboden.) Faillissement notaris van Gemert Totaal tekort van rnim f 56.000. Uit officieele gegevens is af te leiden, zegt het Hbl., dat het tekort bij het faillissement van den notaris van Gemert (N.B.) bedraagt f 56.243, terwijl er slechts een betrekkelijk klein actief aanwezig is, Zooals destijds gemeld, is de notaris in verband met gepleegde fraudes in arrest ge steld. Thans verblijft hij nog te Roermond. Door een locomotief doodgereden Gistermiddag liep de 68-jarige J. de J., wonende aan de Putsche laan te Rotterdam, in deze laan dicht langs het hek, dat de rijstraat van de trambaan van de R.T.M. scheidt, toen uit de richting Rosetstx-aat een locomotief kwam, bestuurd door J. H. van S. uit Hellevoetsluis. De J. mei-kte de ma chine te laat op, hij werd gegrepen en tegen de straat geslingerd. Hij bekwam een gapen de hoofdwonde, terwijl hem beide beenen onder de knie werden verbrijzeld. In zorg- ^"ekkenden toestand is de man opgenomen en xiaar het ziekenhuis aan den Coolsingel vervoerd, waar hij in den loop van den mid dag is overleden. WIELERSPORT. Hij zal in koppehvedslrijden uitkomen met den Alkmaarder Jan Derksen Hollandsche renners rijden voor een Fran- sche fabriek Zal één onzer landgenooten het wereldkam pioenschap in de wacht sleepen? Onmogelijk is het zeker niet. Voordat we iets meer vertellen van de kans, welke den Hollandschen wegrenners woxdt geboden om in de internationale wed strijden te courscn, willen we eerst even iets vertellen over onzen jongen streekgenoot Jaap Kuiper. Zooals waarschijnlijk bekend is zal hij zich dit jaar speciaal op de weg wedstrijden toeleggen en hij hoopt de groo te wegkoersen in Nederland en België mee te ï-ijden. Hij heeft o.a. ingeschreven voor de „Ronde van Vlaanderen" die op 21 Maart woi'dt verreden om de prijzen van het Bel gische blad „Sportwereld" niet onmogelijk is het echter dat Kuiper al voor dien tijd aan één of meerdere open coursen zal deel nemen. De jonge Julianadorper is vol goe den moed, temeer daar hij Zondagavond in het Sportpaleis te Antweiqien een heel mooi x-esultaat op de tandem heeft bereikt met Coomans. In den wedstrijd achter tandems tusschen Piet van Kempen, Jan van Hout, Loncke en Gerard Debacts (deze laatste is pas enkele weken geleden teruggekomen uit Amerika), hebben zij voor Dcbacts als gang makers, gefungeerd en bobben hem mede door hun goede werk ter overwinning ge voerd, een heel goede prestatie! We zijn blij voor Jaap Kuiper met deze uitslag omdat men den laatsten tijd eenigs- zins twijfelde aan zijn kunnen. Verder kun nen we nog mededeelen, dat hij het komen de jaar niet met Klink als koppelgenoot de diverse baanwedstiijden zal rijden maar met den jongen Alkmaaixler Jan Derksen. Met hem hoopt Kuiper diverse wedstrijden te coursen voor Amateurs en Onafhankehjken Derksen blijft voorloopig nog Amateur en zal waarschijnlijk dan na de baankampioen- scliappen overgaan tot de Onafhankelijken. We mogen hier tot ons genoegen constat.ee- ren dat twee jonge streekgenooten elkaar hebben gevonden om gezamenlijk op een hoogere trede van de trap in de wielersport te komen. Het is een heel gelukkige keuze zoowel van Jaap Kuiper als van Dfirksen, omdat zij elkaar na korten tijd uitstekend kunnen aanvullen. De eerste is immers een onvermoeibare i-ijder in de koppelwedstrij den, maar mist een felle sprint en die be zat ook de Wieringer Klink niet maar daar tegenover staat dat dit de speciale klas van Jan Derksen is en wc zeggen niet te veel als we beweren dat de combinatie Kuiper Derksen een schoone periode tegemoet gaat. Kuiper blijft echter voorloopig hij zijn oor spronkelijk plan om den weg op te gaan en bet is heel verstandig van hem gezien, om dat we in de wegcoursen juist iemand als Kuiper noodig hebben; iemand die op den weg gaat rijden moet onvei-murwbaar zijn. En ook de aandacht die het buitenland mo menteel aan onze wegrenners gaat besteden, wettigt zijn plannen zeer zeker. De Hollan ders Middelkamp, Van der Ruyt, Johny Bras- penninx en Verveer zijn immers opgenomen in de ploeg van de Fransche fabriek Hélyet en zij zullen ook in de Ronde van Vlaande ren uitkomen. De wielermanager Trialoux heeft ze niet, zonder reden gecontracteerd. Men meent in ons land immers/een nieuw arbeidsveld te hebben gevonden, in België staat al een fabriek van deze Fransche fir ma en van daar uit denkt men een ruim af zetgebied te vinden in ons land. De manager stelt zich zelfs voor, dat een Hollander dit jaar 't wereldkamp.schap moet winnen, iets wat lang niet lot de onmogelijkheden be hoort. Voor het merk Hélyet zou dit den grondslag zijn voor het succes van haar za ken in Holland. De bedoeling is dit viertal, dat deel uitmaakt van de 53 renners tellende stal, in groote internationale coursen te la ten starten en zoover zal het zeker komen, zoodra zij zich in vorm gevoelen. Zij zullen niet aan de start komen voor den grooten strijd ParijsNice, want dat is volgens Trialoux geen course voor onze land- genooten; de wedstrijd is te vroeg in het voorjaar en de wispelturige weersgesteldheid zou voor eeix Middelkamp en een Van der Ruyt oorzaak kunnen zijn dat zij na maan den de gevolgen van dezen wedstrijd nog ondervonden. Hieraan wil de manager de Hollandsche jongens niet blootstellen, hij wil ze speciaal voor de wereldkampioenschappen in hun beste conditie hebben. Vooc/s hebben zij in de coursen ParijsTours, Parijs—-Brus sel, ParijsRoubaix en de Omloop van Parijs gelegenheid genoeg om hun kunnen te demonstreeren en een goed figuur te slaan door de medewerking van de stalkaraeraden. En misschien is ook de Tour de France nog voor hen. De grootste belangstelling gaat evenwel uit naar de Wereldkampioenschappen op den weg. Onze jongens, die in het afgeloopen jaar zoo de aandacht van de buitenlandsche organisatoren van wegwedstrijden vroegen, zien vooral in 1937 veler oogen op zich ge vestigd. Dat zij hun bost zullen doen, staat vast!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5