Minister de Wilde verdedigt ons staatkundig bestel Vice admiraal De Graaff De heer Fentener van Vlissingen te Rome „Staatspaedagogiek" De gestolen geldkist De diefstal van de postauto te Eindhoven De Jonge Jacobus gezonken Een huis dreigt in te storten De Sterrit naar Monte Carlo Vrijdag 29 Januari 1937 Tweede blad Tweede Kamer De afzonderlijke voorstellen aan de orde. Een inkomen voor den Prins Gemaal vastgesteld. De schadeloosstelling voor de Kamerle den. „Ministers zonder portefeuille". DEN HAAG, 28 -Tan. 1937. De publieke tribune was heden tjokvol! Edoch... zou het te gewaagd zijn om te ver- onderstellen, dat de gure ijswind, welke he den woei, ook ©enigermate invloed had op die plotseling gewassen belangstelling, wel ke immers mede tot gevolg had, dat men een aantal uurtjes kon genieten van „gra tis warmte?"... Nu trof men het heden wel. dat minister De Wilde aanstonds het woord verkreeg om op de algemeene beschouwingen der leden te antwoorden, want deze minister spreekt altijd helder en klaar, en ook diegenen on der de gelegenheids-luisteraars, die maar amper begrijpen, wat het woord „Grond wetsherziening" eigenlijk te beduiden heeft zullen zijn geboeid door het kloeke woord van dezen kloeken bewindsman. Z. Exc. wees erop dat de Regeering nooit anders beoogde dan een zeer partieele her ziening, waarvan men aldus met nadruk de bewindsman de waarde toch werkelijk niet moet onderschatten. Nu had de heer Goseling (R.K.) de aan hangige revisie „te cerebraal" genoemd, doch de minister begreep daar eigenlijk niet veel van. Wat wil de katholieke leider ei genlijk? Hij is absoluut afkeerig van dicti- tuur, wil de parlementaire democratie met kracht handhaven... Welnu!, de huidige Grondwet is volkomen in harmonie met de ze begeerten, die, aldus Z. Exc., mede ge koesterd worden door 't overgroote deel des volks. De Regeering wil het goede bewaren en beschermen, zoo ging mi'. E>e Wilde voort; toegevend, dat het parlementaire stel sel, door mcnschen gemaakt, fouten heeft, waartegen dient te worden gestreden. „Wij mogen er geen afgod van maken!" riep de bewindsman uit. Wat de drukpersvrijheid betreft cle Rcgee- geering wil de tegenstellingen zeker niet toespitsen maar dan alleen niet die tusschen hen. die constructief werk willen verrich ten. Het huidige art. 7 der Grondwet zou, vond de minister, zeker een verschijnings verbod voor een persorgaan, als „bijkomen de straf!" niet in den weg staan. Ir. Albarda had gepleit voor invoering van het „droit de reponse", ©en recht, dat de aangevallene in een of ander orgaan zou hebben om zijn verweerschrift in dat zelfde orgaan opgenomen te krijgen. Mr. de Wilde verzekerde, dat de huidige Grondwet zioh daartegen niet verzet, maar hij betwij- lelde, of het effect van dat recht wel zoo sterk zal zijn. Voorts had ir. Albarda gevraagd, of er niet een vaste schadeloosstelling aan Eerste Ka merloden kon worden gegeven, doch de mi nister vond, dat degenen, die critiseeren op „presentiegeld-vergaderingetjes" of kwaad aardig of ontweiend zijn, want zij gaan steeds afdeelings vergaderingen vooraf. Trou wens, de functie van een Senaatslid is nu eenmaal anders dan die van een Lagerhui zen Ook een mogelijke verandering van sa menstelling en werkwijze van den Senaat wees de minister thans, als niet actueel, af. De kwestie der machtigingswetten en de decentralisatie van de wetgeving, resp. door de heer Goseling (R.K.) en Joekes (V.D.) ter sprake gebracht had voorts de ministrieele aandacht De Grondwet geeft de Regeering in tijden van oorlogsbedreiging en oorlog reeds groo te bevoegdheden, doch voor economische noodtoestanden werd niets bepaald. Daarom gaf de minister volmondig toe, dat het vraagstuk bestudeerd moet. worden. Aan het einde van zijn rede antwoordde mr. De Wilde nog even dominee Lingbeek, hem verzekerend, dat, wanneer hij in ons land iets te zeggen zou krijgen, de tirannie weer binnen onze landspalen zou binnentre den, omdat diens wenschen onmogelijk zon der gewelddadige middelen te verwezenlij ken zouden zijn. De algemeene beschouwingen werden zon der repliek gesloten. En toen ging men de ontwerpen afzonderlijk behandelen. De voor zitter stelde voor, de stemmingen over de diverse ontwerpen eerst te doen plaats heb ben als zij allemaal zijn afgehandeld, dus vooreerst zou slechts worden gestemd over jam end ementen Over de wijzigingen, welke werden voor gesteld ten aanzien van het inkomen der Kroon en de schadeloosstellingen der Kamer leden werd tegelijkertijd algemeen be- Hij zal de benoeming tot hooge commissaris van den Volkenbond niet aanvaarden. VICE ADMIRAAL J. DE GRAAFF. Naar wij vernemen heeft vice-admiraal J. de Graaff, die aangezocht was voor de fun- tie van hooge commissaris van den Volken bond te Dantzig, gisteren aan het secretariaat van den Volkenbond medegedeeld, dat hij de benoeming niet zal aanvaarden. schouwd. Mr. Goseling bleek wat de laat ste zaak betreft niet veel te gev.oelen voor verlaging van f 5000 tot f 4000, omdat men z.i. moet oppasson, dat het Parlement wordt verproietariseerd of wel alleen openstaat voor degenen, die zich financieele offors kunnen getroosten. Hij wees erop, dat de waarde van hot geld inmiddels daalde, Ka merleden steeds groote onkosten hebben en verhooging der toelage zeer moeilijk is, als men eenmaal op een lagen (te laag?) niveau is aangeland. De heer Vliegen (SDAP) voelde wel voor vermindering, doch dan tot f 4500. De heer De Visser (Comm.) ontboezemde nog eens zijn republikeinsohe gezindheid, verzekerend, dat men in deze van de Kroon gemakkelijk heel wat grootere offers had mogen vragen. Wat de schadeloosstellingen zelf betreft, zei de minister, dat er leden zijn, die met f 10.000 nog niet voldoende betaald zouden worden, doch hij kende er ook, die met f 1000 voldoende hebben... (gelach). Ten slotte verscheen heden ter tafel het voo I's tel om ministers zonder portefeuille aan te stellen. Dc heer Dc Visser noemde dat denkbeeld gevaarlijk, maar ook de heer v. Dijk had bedenkingen, alleen de heer Vlie gen achtte het nuttig, als in moeilijke tijden iemand in het Kabinet kan worden opgeno men, die in 't bijzonder het vertrouwen der natie bezit. De minister was het hiermee zoo ongeveer eens. Wat. de taak en de salarieering van dien functionaris zal zijn moet nog nader worden bepaald, maar zeker is, dat hij niet gelijk zal staan met een „gewone" minister. Morgen zetten wij den tocht door de para grafen, ontwerpen en amendementen voort. BRAND TE ROTTERDAM. Vannacht omstreeks een uur is door onbe kende oorzaak brand uitgebroken in een pakhuis, in gebruik bij den kippenhande- laar J. B. Koning, in de Willemstraat 29b, te Rotterdam. Het vuur werd ontdekt door een buur man, die verlof heeft zijn fiets in dit pak huis te stallen. Hij zag een verschijnsel van vlammen, waarop hij direct de bovenburen de families F. Brons en Hofman, waar schuwde, die zich langs de trap in veilig heid konden stellen. De dichte rookontwikkeling gaf den brand aanvankelijk en zeer ernstig aanzien. De vlammen sloegen eenigen tijd fel naar bui ten, doch de brandweer, die eveneens door den buurman was gewaarschuwd, was wel dra ter plaatse en tastte met vijf stralen op de waterleiding, drie aan de voorzijde en twee aan den achterkant, het vuur aan. In een klein half uur had zij den brand ge heel ondér den knie. Een aantal kippen kwam in de vlammen om. Van den inboe del kon nog een gedeelte gered worden. De Voorzitter van de Internationale Kamer van Koophandel, de heer Fentener van Vlis singen, die op het oogenblik een bezoek aan Italië brengt., heeft gisteren een buitengewone vergadering bijgewoond, die de afdeeling Italië van de Internationale Kamer van Koophandel te zijner eere had belegd. Als eerste sprak de voorzitter der verga dering, Senator Conti, die op de noodzakelijk heid wees, dat Italië een zeker evenwicht in zijn handelsbalans brengt, zoodat dit land, dat gaarne zijn handel met andere landen wil bevorderen, zich strikt aan het beginsel der wederkeerigheid moet houden. De heer Fentener van Vlissingen, die ver volgens het woord voerde, wees op het be lang van de Internationale Kamer van Koop handel, die de geheele zakenwereld vertegen woordigt en ertoe bijdraagt, de ontwikkeling van het internationale verkeer te bevorderen. Tenslotte zette onderstaatssecretaris Guar- neri de beginselen uiteen, waarop de tegen woordige Italiaansche handelspolitiek is ge baseerd. Zij heeft een tweeledig doel: ontwik keling van de handelsbetrekkingen met het buitenland op basis van evenwicht, en het bereiken van een zoo groot mogelijke au tarchie. De heer Moller heeft aan 'den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen de volgende vragen gesteld: 1. Is het aan den minister bekend, dat de commissies, belast met het afnemen van de examens voor de middelbare akten vreemde talen, een lijst boeken hebben be kendgemaakt, waarvan de bestudeering wordt aangeraden, om aan de paedagogische eischen bij de examens te kunnen voldoen? 2. Is aan den minister tevens bekend, dat onder de aangewezen boeken geen enkel werk of tijdschrift, uitgegeven van katho lieke zijde, voorkomt, terwijl van die zijde al jaren lang in ons land psychologisch- paedagogische instituten bestaan en o.a. een wetenschappelijk psychologisch-paedago- gisch tijdschrift cn verscheidene andere wer ken over opvoedkunde en onderwijsleer? 3. Is de minister niet van oordeel, dat deze lijst boeken, aanbevolen door de com missies, een volkomen eenzijdige richting aangeeft en dat deze eenzijdigheid van de commissie geheel in strijd is met de uit drukkelijke verklaring van den minister, o.a. gegeven bij de behandeling van de be grooting van onderwijs, kunsten en weten schappen voor 1937, juist naar aanleiding van de opvatting van de examencommissies waarmee de minister zich vereenigd had? (Vgl. Staatscourant 1936, nr. 209). 4. Is de minister voornemens zoodanige maatregelen te treffen, dat de kennis on het inzicht der candidaten niet uitsluitend getoetst wordt aan den inhoud van deze boeken, zoodat de candidaten niet het slachtoffer worden van deze opvatting der examencommissies omtrent, zielkunde en op voedkunde, en zij niet gedwongen worden zich dezen vorm van „Staatspaedagogiek" eigen te maken? Twee jaar geëischt. De rechtbank te Rotterdam heeft de be handeling voortgezet van ,de strafzaak te gen twee van de drie mannen die worden verdacht te zijn betrokken in den op 1 Oc- tober 1936 op klaarlichten dag gepleegden diefstal van een kist met bijna 7000 gulden in klinkende munt, uit een goederenwagen van de R.T.M. welke stond op het terrein van de gemeentelijke handelsinrichtingen aan de Rosestraat te Rotterdam. Het geld was bestemd voor de suikerfabriek te Put- DE STAD IN WINTERKLEED. tershoek en afkomstig van de Incasso Bank te Rotterdam. De beide mannen, die nu weer terecht stonden, de los-werkman J. J. F. van B. en de spoorlijnarbeidcr A. van der F. beiden wonende te Rotterdam thans gedetineerd, hielden ook nu hun onschuld vol. Na een langdurig en moeilijk getuigen verhoor, waarbij zelfs een der getuigen, den schoenmaker J. T. een vervolging wegens meineed werd aangezegd, achtte het O.M. toch het bewijs van schuld geleverd en werd thans tegen beide verdachten twee jaar ge vangenisstraf geëischt. De verdachten op vrije voeten gesteld. De Eindhovensche politie heeft de twee die gearresteerd waren in verband met den Maandagavond gepleegden postautodiefstal hedenavond op vrije voeten gesteld. De po litie vond geen termen aanwezig om hen nog langer in arrest te houden. Een der redders verdronken. De „Jonge Jacobus", het Nederlandsche stoomschip, dat, zooals wij gisteren reeds meldden, voor de Portugeesche kust in nood verkeerde, is gezonken. De bemanning is gered door het Nederlandsche stoomschip „Achiltes"", van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Bij de redding sloeg een lid der bemanning van de „Achiltes door een overkomende zee overboord. De man kon niet worden gered en is verdronken. De Weesperstraat te Amsterdam tusschen Nieuwe Heerengracht en Nieuwe Keizers gracht is sedert gisterenmiddag half vijf voor het verkeer gesloten, omdat een dol huizen op instorten stond. Het perceel No. 8 is dezer dagen gesloopt en tengevolge daar van is de blootgekomen bouwmuur van perceel No. 10 van de fundeering gegleden. In den loop van den middag hoorden de bewoners een verdacht gekraak, de deuren begonnen te klemmen en toen bemerkte men dat het geheele gebouw begon te wij ken. De brandweer werd gewaarschuwd en deze liet dadelijk het huis door de bewo ners ontruimen. Ook de bewoners van perceel No. 12 werd aangezegd, dat ze hun woning hadden te verlaten. Ingenieurs en opzichters van bouw- en wo ningtoezicht waren daarna ook spoedig ter plaatse. Zij achten het gevaar groot, dat de bouwmuur zou bezwijken. Om het ge vaar daarvoor zoo klein mogelijk te ma- .«ken werd het verkeer in de straat stopgezet waardoor voortdurend gedreun voorkomen werd. De brandweer toog dadelijk aan het werk om den muur te stutten In het licht van groote schijnwerpers werden klampen met steunbalken aangebracht tegen den verzak ten muur. Deze balken vonden hun steun punt tegen den bouwmuur van perceel 6 over den bouwput van no. 8. Het was ech ter een zeer gevaarlijk werk, zoodat men groote voorzichtigheid in acht moest ne men en het werk schoot daardoor slechts langzaam op. Om half negen is de brand weer met stutten opgehouden omdat de toestand te gevaarlijk werd en zij er geen menschenlevens aan mocht wagen. De brandweer is toen ingerukt. De route van lijn 8 is omgelegd. De Britsche vliegboot „Cossiopeia" in Southampton gereed voor naar Zuid-Afrika. De passagiers word en aan boord gebracht. De controle te Venlo. De zeer zware reis der Stavanger-rijders. In den nacht van Donderdag op Vrijdag tegen tien uur, was de druk te te Venlo buitengewoon groot ge worden. Om en nabij hotel Germania stonden vete honderden belangstel lenden in de snerpende koude buiten te wachten op de dingen die zou den komen. En dat zou niet al te lang op zich laten wachten. Natuur lijk was het Bakker Schut die het eerste op Nederlandsch grondgebied kwam, en terstond was hij bereid om iets te vertellen over het laatste ge deelte van zijn tocht van Helsingborg tot aan de Nederlandsche grens. Alle vier Nederlandsche Umea-rijders waren er volgens hem zonder straf- punten doorgekomen tot aan Hanno- ver, waar hij ze even kwijt was ge raakt, doch de anderen zouden wel spoedig ook te Venlo aankomen. In Denemarken was slechts met een gan getje van zestig kilometer gereden achter po litieautoriteiten. De wagens lagen vlak op el kaar, omdat men deze maximum-snelheid niet mocht overschrijden. Dit slakkengange- tie was onze Rallye-rijders niet naar den zin geweest. Het gevolg was een opstopping aan de Duitsche grens bij Flensburg, hetgeen natuurlijk veel onaangenaamheden teweeg bracht. De wegen waren nu en dan met sneeuw bedekt, sommige stukken waren be ijzeld en vooral in de dorpen waar men door kwam, was het glad. De Pool Nowak hooft oen aanrijding. Hij had gehoord, dat de Pool Nowak, voor bij Hannover op weg naar Venlo een onge luk had gehad, een aanrijding, waardoor zijn wagen dermate geleden had, dat hij den strijd heeft moeten staken. Gelukkig werd bij deze aanrijding niemand gewond. Even later zagen wij Habnieth, eveneens een Ford-rijder, binnenkomen, ook een der Umea-rijders. Natuurlijk begon hij -ons weer te vertel ten over zijn ongeluk dat hij een dag voor den start te Umea had gehad. Alles was nog in orde gekomen, dank zij de prachtiire service die men hem verleend had. De wa gen ging goed, alleen zaten er nog wat spleetjes in, waardoor het zeer tochtte. Maar de warme lucht-installatie werkte goed, je voelt je net in den wagen alsof je thuis bent. Omstreeks half een arriveerden de equi pes van Beeck Calkoen, Lambert Hurrcl- brinok en Ton, die met de equipe de Boer- Jacobs misschien wel de zwaarste tocht van onze landgenooten achter den rug had. Daarna kregen we een van de Stallinn- rijders, onze landgenoot van Strein te pak ken. Die had het veel gemakkelijker ge had, al had hij eenige lekke banden op het traject Warschau-Berlijn opgeloopen. Vol gens hem was er op" den weg in Poten met spijkers gestrooid. Of het opzet was ge weest, zou hij niet durven beweren,, doch het teek er veel op. Hij zelf had twee lekke achterbanden gehad, een van de andere deelnemers zelfs vier. De ontvangst was volgens hem overal schitterend geweest. - Wat het traject Berlijn—Hannover—Ven lo betrof, op de nieuwe autostrada was nog al veel sneeuw gevallen. Een duizend man waren er aan het scheppen om den weg vrij te maken, doch het hielp niet veel. De Nederlanders maken het goed. Op een enkele uitzondering na hebben de Nederlandsche deelnemers aan den ster- rit naar Monte Carlo, die her en der in Europa rondzwerven het uitstekend ge maakt. Die enkele uitzondering is de equi pe W. Oosten, die met zijn M.G. gisteren uit Koningsbergen was vertrokken. De 322 K.M. lange weg naar Warschau werd in het vereischte tempo afgelegd, zoodat de wa gen met inzittenden op tijd de controle in de Poolsche hoofdstad passeerde. Maar op het langste traject van de af te leggen rou te, de 560 K.M., lange weg van Warschau naar Berlijn, kregen onze landgenooten een aanrijding, Gelukkig had dit ongelukje gen ernstige gevolgen voor de toeristen, maar de wagen bleek het minder goed te hebben afgelegd en de tocht naar de zon en den zomer moest midden in de sneeuw worden afgebroken en tenslotte beëindigd. De D.K.W.-equipe Cornelius, die uit Umea was gestart kwam in uitstekende conditie op tijd aan de controle te Hannover aan. Welgemoed begon men aan de 318 k.m. die nog scheidden van Venlo en onze land genooten hopen in den loop van den nacht Nederland „aan te doen". Ook de te Tallinn gestarte Ford equipe van Strienen was op tijd te Hannover underweg had men van Berlijn af veel last gehad van sneeuw en gladheid, maar, zoo als de heer van Strien zeide: „Wij zijn niet bang en voort ging het naar de Nederland sche grens om toch maar zoo gauw moge lijk m Venlo Nederlandsch te kunnen pra ten De drie uit Palermo vertrokken equipes Sprenger van Eyck- ir Paulen met lincoln zephyrZeehuizen der Kinderen met B. M. W. en van der Hoek met packard hebben nu eerst dezelfde moeilijkheden als de uit het Noordelijke deel van Europa gestarte rij ders. Tusschen Llubljana in Joego Slavië en Weenen, een afstand van-406 km. ging het over spiegelgladde wegen, waarbij het sneeuw tot een vaste, verijsde koek was ge worden. Een pas van 880 m. hoogte moest worden overgetrokken en daarna werden de wegen iets beter. Het eerst kwam van der Hoek aan, om 19.55 (M.E.T.) kwam hij te Weenen binnen. Twintig minuten later kwam de equipe Zeehuizen binnen en nog 2o minuten na deze bereikte Sprenger van Eyck de Oostenrijksche hoofdstad. En in precies omgekeerde volgorde ver trokken onze landgenooten weer. Eerst ging de Lincoln Zephyr van Sprenger van Eyck en Ir. Paulen om 20.59 weg, een minuut ln- ter gevolgd door de heeren Zeehuizen - u Derkinderen En van der Hoek, die ri im o?ILuur rust had in Weenen, vertrok om 21.02 uur. Dwars door Oostenrijk rijden n- ze landgenooten thans naar Muenchen in Djiitschland, 436 km. verder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5