Voor den Zaterdagavond
eltenf
T HOEKJE
OUDERS
Kinderen hebben
veel slaap noodig
Tob nooit hoekje
ÈP
l
1
Eenvoudige voeding
Regelmatige leefwijze gewenscht
door
Mevr. G. C. MeyerSchwencke.
Welke moeder weet niet uit eigen ervaring,
hoe weinig lust hare kinderen hebben om
's avonds op den vastgestelden tijd naar bed
te gaan? Gelukkig niet alle gezinnen, doch
wel vaak brengt iedere dag een nieuwe scè
nes en huilpartyen, wanneer het klokje het uur
van gehoorzaamheid slaat. Niet alleen de
kleintjes van drie, vier jaar vragen met een
pruilmondje om nog „even" op te mogen blij
ven, doch het zfyn vooral de kinderen, die in
hun eerste schooljaren zjjn, die het erg „kin
derachtig" vinden, zoo vroeg naar bed te moe
ten gaan. Zy ztfn druk bezig met allerlei din
gen, die tot het laatste oogenblik uitgesteld
worden, bleven treuzelen en gevoelen zich zóó
moter en frisch, dat naar bed gaan volgens
hun meening nog wel wat kan wachten. Ver
maningen van moeders zijde volgen en ten
slotte moet er werkelijk opggetreden worden,
om een eind aan het rekken te maken en
tevens te doen begrijpen, dat het inderdaad
ernst is, als moeder „bedtijd" aankondigt.
Is het niet in verreweg de meeste gezinnen
zoo? Principieel moeten de moeders echter
vasthouden aan een bepaald uur, dat voor de
kleintjes, die pas op school zijn, zeven uur is.
Naarmate zij ouder worden, kan dit eerst half
en daarna acht uur worden, doch deze tyd
blijft gehandhaafd, totdat zij tien of elf jaar
oud z\jn. Het is meer dan erg, zooals in som
mige gezinnen kinderen van dezen leeftijd tot
negen uur en later nog als volwassenen om de
tafel zitten. Is het wonder, dat de klachten
over niet inslapen reeds bij de jeugd zulke
groote afmetingen aannemen? De kinderen
zijn over hun moeheid heen en woelen en
draaien in hun bed, roepen nu eens om moe
der, dan weer om vader en krijgen op deze
wijze veel te weinig nachtrust, staan den vol
genden dag moe op en kunnen hun gedachten
op school niet concentreeren.
Slaap is evenzeer noodig voor de lichame
lijke en geestelijke ontwikkeling van kinderen
als een rationeele voeding en wanneer niet ge
zorgd wordt voor voldoende nachtrust kunnen
zij zich nimmer tot gezonde, krachtige men-
schen ontwikkelen.
De zuigeling heeft de meeste slaap noodig
en gedurende de eerste levensmaanden slaapt
hij nagenoeg den geheelen dag en nacht, uit
gezonderd den tyd voor zjjn voeding, waarvoor
hij zich als gezonde baby maar al te gaarne
meldt. Zuigelingen moeten 's nachts doorsla
pen en niet gewend worden aan voeding tus-
schen elf uur 's avonds en zes uur 's morgens.
Langzaamaan vermindert de behoefte aan
slaap tot ongeveer 12 uur per etmaal. Kinde
ren, die niet meer tot de zuigelingen gerekend
kunnen worden, moeten van 13 rusten, het
geen tot drie. vier jaar volgehouden moet wor.
den. Vaak treft men de kleintjes boven hun
speelgoed slapende aan, hetgeen wel een bewijs
is, dat zij groote behoefte hebben aan het mid
dagdutje.
Vele kinderen zullen, indien ze wat ouder
worden, tegenstribbelen, wanneer ze 's middags
(gedeeltelijk ontkleed) naar bed moeten.
Zelfs wanneer de slaap uitblijft, moet de
moeder aan dezen rusttijd de hand houden en
ze wat speelgoed mee naar bed geven; in ieder
geval rusten ze dan toch uit.
Kunnen de kinderen niet inslapen, dan moet
getracht worden de oorzaak hiervan te vin
den; dikwijls is deze toe te schrijven aan te
laat eten. Heel begrijpelijk kunnen kinderen
met een volle maag niet inslapen en daarom
moet 1 2 uur vóór het naar bed gaan het
avondmaal gebruikt zijn, indien mogelijk tegen
half zes. Het beste is echter, Indien z(j in het
middaguur warm eten en 's avonds een brood-
Kinderen van ncgeh, tien jaar krijgen dik
wijls reeds huiswerk mede van de school en
stellen het maken ervan veelal uit tot n& het
eten. Niet alle kinderen valt dit altijd even ge
makkelijk en de inspanning, die z(j zich geven,
maakt, dat de slaap uitblijft, wanneer zij in
bed liggen. Een goede gewoonte is dan ook,
om hen, na schooltijd drie kwartier te laten
spelen en hen daarna het huiswerk te laten
maken, zoodat dit voor het eten geheel of
grootendeels af is, Na het eten moet de fan
tasie der kinderen niet te veel geprikkeld wor
Dame: „Zijn de eieren versch?"
Winkelier: „Mevrouw, de kip beseft
niet eens, dat ik ze heb."
den door het vertellen of voorlezen van span
nende verhalen. Zulks draagt er in hooge mate
toe by, dat slaap niet alleen uitblijft, doch dat
ze onrustig worden en allerlei geluiden hooren
en dingen zien, die niet bestaan. Vooral ner
veuze kinderen slapen moeilijk in en zijn bang
in het donker, het kan ook volstrekt geen
bezwaar zijn, een klein nachtlichtje in de ka
mer te zetten, wanneer zulks hen rust geeft.
Een goede voeding met veel groenten en
vruchten, een rustig en regelmatig leven,
van den dag uti te wisselen en zich te ont-
medewerken om een gunstige invloed op het
opgroeiende organisme uit te oefenen en
tevens om de slaap zoo goed mogelijk te doen
zijn en de kinderen gezond en krachtig te
maken. Onverbiddelijk de hand houden aan
het op tijd naar bed gaan zal tot de taak der
moeder behooren evenals de grootste- regel
maat in de dagverdeeling van het kind.
Ten slotte willen wij er op wijzen, dat het
niet alleen in het belang der kinderen is, dat
zy vroeg in bed liggen, doch ook de ouders
hebben tijd noodig om na een drukken dag
zichzelf te zijn en wederkeerig de bevindingen
van dendag uit te wisselen en zich te ont
spannen, hetgeen niet mogelijk is, zoolang nog
een woelig troepje de aandacht vraagt.
Het dagelijksch brood
Verwerkt alle resten.
De bede, die in het „Onze Vader" voorkomt,
om het dagelijksch brood, geeft er een heilige
beteekenis aan zonder, dat wij ons hiervan
wellicht bewust zijn. Het dagelijksche brood,
dat de mensch zoozeer behoeft, dat het een
deel van zjjn voeding uitmaakt. Wie brood,
dat over is, weggooit doet dan ook zeer ver
keerd en deze opvatting werd ons dan ook
reeds van onze jeugd ingeprent.
Wanneer wij in later jaren wellicht eens een
snede brood in de hand hadden en op het punt
stonden, deze in de vuilnisemmer te deponee-
ren, dan was het alsof we terugschrikten en
dacht: „Neen, geen brood weggooien." Is het
U in dit opzicht wel niet eens hetzelfde ge
gaan, lezeressen? Hebt ge U ook niet meer
malen afgevraagd, wanneer ge 's morgens op
straat liepen en de vuilnisemmers stonden ge
reed langs de stoepen om geledigd te worden,
waarom er zoovele sneden achteloos op
lagen?...
De eerbied voor het dagelijksch brood is nog
lang niet diep genoeg ingeworteld by alle
menschep anders ware het niet mogelijk, dat
zjj dit zouden weg werpen.
De moeder moet het hare kinderen inpren
ten, dat zelfs een korstje brood niet mag
worden weggeworpen, tenzij voor de dieren.
De huisvrouw kan dl het overgebleven
brood verwerken, wat by een zorgvuldige
berekening van de hoeveelheid per dag nooit
zóó veel kan zyn.
Zelfs de ongebruikte korsten worden ge
droogd in den oven en voor paneermeel ge
bruikt. Enkele sneedjes geven met een ci
troenschilletje, melk en suiker een voedzame
toespijs. Sneedjes brood, geweekt in melk en
ei en gebakken in boter, bestrooid met sui
ker zyn niet minder smakelijk. \Vaarom op
vleeschlooze dagen niet een broodschoteltje
gemaakt van twee lagen brood met een laagje
gesnipperde appels ertusschen en het geheel
overgoten met 3 4 kopjes melk, 2 eieren en
eenige eetlepels suiker, daarna een half uurtje
in den oven geplaatst.
Broodkoekjes, broodommelet met jam be
streken zijn heerlijk, terwijl sneedjes oud
brood geroosterd of in boter gebakken een
smakelijk voorgerechtje geven met wat gar
nalen, zalm, een plak tomaat en ei, roerei en
nog enkele andere beleggingen.
Waar zoo vele mogelijkheden bestaan om
„maar een paar sneedjes brood te verwerken"
op een of andere wijze, is het toch zeker wel
zonde om ze achteloos weg te werpen.
Moeders, leert uw kinderen eerbied hebben
voor het dagelijksch brood en ziet toe, dat ook
maar niet het minste onbenut wordt wegge
daan.
Zondag.
v Vermicellisoep.
Kalfsborst.
Brusselsch lof aardappelen.
Coupe Havanna.
Maandag.
Kalfskarbonaden.
Schorseneeren Aardappelen.
Warme pudding met chocoladesaus.
Dinsdag.
Rolpens.
Roode kool aardappelen.
Kaapsche wolken.
Woensdag.
Selderij soep.
Gehakt. Knolraap.
Aardappelpuree.
Fruit.
Donderdag.
Goulash.
Gestoofde bieten aardappelen.
Appelmoes.
Vrijdag.
Filet van tong.
Worteltjes aardappelen.
Citroenrjjst.
Zaterdag.
Zuurkool.
Stamppot met sausijsjes.
Tutti Frutti.
Cocoskoekjes.
Coupe Havanna.
3 eetlepels sterke koffie-extract, 3 dl melk,
25 gram vanille custardpoeder, 75 gram sui
ker, 5 blaadjes witte gelatine, 2 eieren.
Het koffie-extract kan gemaakt worden van
fijngemalen koffie, b.v. V/2 lood, waarop onge
veer drie eetlepels kokend water gegoten
wordt en dat men dan op een lichtje laat
trekken en het vocht daarna door een netel-
doeksch lapje zeeft of er kan op de gewone
wijze in de filtreer koffie gezet worden, die
echter slechts langzaam mag doorloopen.
De eierdooiers worden met de suiker ge
klopt en hierbij voegen we de melk, waarna
het mengsel door de custard-poeder wordt
gemengd en zachtjes roerende aan de kook
gebracht, liefst met een asbestplaatje onder
de pan om aanbranden en schiften der eieren
te voorkomen. Als de vla gekookt wordt
eerst de pan van het vuur genomen, daarna
de geweekte gelatine erin opelost en ten
slotte de koffie erdoor geroerd. De massa
mote af en toe geroerd worden, om te voor
komen, dat de gelatine zakt. Begint ze dril-
lerig te worden, dan wordt het eiwit stijf
geklopt en erby gevoegd, waarna platte gla
zen of kleine éénpersoons glazen schaaltjes
gevuld worden en weggezet om volkomen
styf te worden. Presenteeren met biscuits of
vanillawaf eitjes.
Kaapsche Wolken.
1 liter melk, 1 pakje vanillesuiker, 100 gram
suiker, 4 eieren, 25 gram custardpoeder.
We brengen de melk aan de kook met de
vanillesuiker en kloppen intusschen het wit
der 4 eieren zéér stijf, zóó, dat wy de kom ge
rust kunnen omkeeren, terwijl wy eenige
lepels fy'ne suiker meekloppen.
Is de melk aan de kook, dan scheppen wij
met een eetlepel telkens wat eiwitschuim af
en laten dit met een tweede lepel in de melk
glijden, koken de schuimballetjes even op en
scheppen ze met een schuimspaan uit, waarna
wy de gekookte eiwitballetjes in een schaal
doen.
We kloppen de dooiers schuimig en voegen
hierbij druppelsgewijze de kokende melk,
waarin de suiker is opgelost en roeren er
tevens de met een weinig melk aangemengde
custardpoeder by, waarna wij de massa weer
aan de kook brengen en even laten doorkoken,
doch steeds flink kloppende met de garde. De
vla wordt nu, nadat zy even afgekoeld is, in
een glazen schaal gedaan en de eiwit balletjes
hierop gestapeld bestrooid met grove suiker.
Goulasch.
400 gram runderlappen, 1 blokje delfrite,
100 gram spek. 1 groote ui, peper, zout, pa
prika, 25 gram bloem.
De runderlappen worden verdeeld in kleine
stukjes, die met peper en zout bestrooid wor
den, het spel wordt in dobbelsteentjes gesne
den, daarna uitgebraden, waarna de delfrite
eveneens goed warm gemaakt wordt en de
stukjes vleesch en gesnipperde uien bruin ge
braden worden in spekvet en delfrite. Zyn zjj
mooi donker gekleurd, dan wordt de bloem
en de paprika in het vet gestrooid, daarna
ruim een halve liter water toe voegen en het
geheel minstens een uurtje laten stoven. Op
dienen in een dekschaal. De saus moet vooral
dik gebonden zyn en mocht dit niet het geval
zjjn, dan wordt vóór het opdoen nog een lepel
bloem met water aangemaakt en laten we
alles nog een minuut of vjjf doorkoken.
Filet van tong.
2 kooktongen, 2 kopjes vischbouillon, 1%
glas witte wyn, 30 gram bloem, 40 gram bo
ter, citroensap, peper, blikje champignons.
(Voor de bouillon 2 takjes selderjj, 1 wortel,
1 laurierblad, 1 uitje, 2 kruidnagels, 'n paar
peperkorrels, zout).
We maken de tongen schoon, wasschen ze
even en geven aan belde kanten een diepe
snede over de ruggegraat en langs de vinnen,
waarna wjj de filets als het ware van de gra
ten afsnijden met een scherp gepunt mes. We
krijgen nu 8 filets, die met een draadje om
wonden en in een dekschaal weggezet worden.
We zetten de graten met water op b.V. 1 1
met de voor de vischbouillon genoemde krui
den en laten dit te zamen ongeveer drie kwar
tier trekken, koken er daarna de filets in
gaar, ongeveer 4 4 5 minuten, en gebruiken
een deel van het vischwater voor de saus.
smelten de boter in een pannetje, vermengen
deze met bloem en doen hierbij twee kopjes
vischbouillon, die vooraf gezeefd is en voegen
er daarna de wyn bjjt zoodat we een fy'ne geu
rige saus verkrijgen, waarbij den slotte nog
de champignons en het vocht hiervan gevoegd
wordt. We laten het sausje nog een minuut
of tien doorkoken, doen er naar verkiezing
even voor het opdoen een geklopte eierdooier
b(j en wat citroensap, leggen de filets op een
verwarmden schotel en gieten de saus erover
heen. De rand kan gegarneerd worden met
stukjes in boter gebakken brood, b.v. drie
hoekjes of nette rechthoekige reepjes, afge
wisseld door champignons, die we uit de
saus hebben genomen.
VERTROUWEN.
Wien schenkt U Uw vertrouwen?
Gesloten typen kunnen jarenlang aan
iemand hun genegenheid schenken, terwijl zij
hem of haar toch niet, of slechts gedeeltelijk
in hun vertrouwen nemen.
Sterke karakters geven niet gauw en niet
aan velen hun vertrouwen; doen wy dit op
den langen duur wèl, dan aan een enkeling.
Bij hen is het geven van hun vertrouwen een
bewijs van genegenheid. De gedachte ligt er
aan ten grondslag: „omdat ik jou door en
door ken en vertrouw, mag je dit alles van
my weten. Omdat jij mijn genegenheid bezit,
ben ik erop gesteld, dat je mijn persoonlijke
aangelegenheden kent, zoodat mijn stemmin
gen je verklaarbaar zijn."
Het uitspreken van vertrouwelijke dingen
door menschen met een sterk karakter houdt
geen raad vragen in; integendeel, indien
iemand zou probeeren hen raad te geven of
te leiden, zou die persoon zich daardoor in de
toekomst weer geheel van hun vertrouwen
uitsluiten. Maar gewoonlijk kennen zij degene,
tegenover wien ze zich uitspreken lang ge
noeg om te weten, dat deze niet met onge
vraagde raadgevingen zal aankomen. De
wijze, waarop dit type vertrouwen schenkt
levert weinig gevaar op; n.1. aan een enke
ling, en slechts na langdurigen en intensen
omgang.
Maar over het algemeen zyn gesloten ty
pen met sterke karakters in de minderheid.
En de meerderheid springt nonchalant en
onvoorzichtig met vertrouwen om. Wanneer
zjj vertrouwen schenken komt dit niet zoo
zeer voort uitgenegenheid als uit een zoeken
naar steun; uit behoefte om te weten hoe en
ander over het geval denkt, en wat deze hen
aanraadt.
Wanneer een moeilijkheid hen geheel ver
vult, zullen ze tegen iedereen die hen maar
een beetje sympathiek is en die op het kri
tieke moment toevallig in de buurt is, hun
hart uitstorten.
Dat is even onverstandig als onvoorzichtig.
Ten eerste zijn er maar heel weinig menschen
die weten te zwijgen. De meesten beschou
wen hetgeen zij hooren toch min of meer als
„nieuws". En zonder eenige slechte bedoeling
vertellen zij het aan een andere goede ken
nis, voorzien van een commentaar als: „ake
lig, hè?" of „had jij dat ooit gedacht?"
En op deze manier worden onze intieme
aangelegenheden al gauw een publiek ge
heim, iets, waarop wij toch vermoedelijk
niet gesteld zyn.
Menigeen heeft al reden gehad om het bit
ter te berouwen, dat hij maar niet wat zwijg
zamer geweest is over persoonlijke aangele
genheden. Deze gewoonte om tegen een wille
keurige kennis er maar alles uit te flappen,
berust op zwakheid en gemakzucht. De mees
ten van ons zyn heel goed in staat, om onze
eigen problemen alléén te overdenken en er
zelfstandig een oplossing voor te vinden, maar
het is gemakkelijker om een verzameling van
raadgevingen aan te leggen, en volgens één
daarvan of volgens een combinatie van eenige
daarvan te handelen. Wij verliezen het nadeel
uit het oog, dat door het inwinnen van deze
raadgevingen iedereen een blik krijgt in ons
leven en dat de beste oplossing, voor welk
probleem dan ook, slechts gevonden kan wor
den door de persoon wien dat probleem aan
gaat.
Want wie op gezag handelt, is niet langer
geheel zichzelf, en niet ons zelf-zijn verzwakt
het effect van alles wat wy doen.
Tenslotte weten wij zelf het best, welk
soort risico wy liever nemen dan ander risi
co, wat wy tot iederen prys willen ver
mijden en wat wij desnoods, zoo noodig, willen
slikken.
Hebt daarom den moed om Uw problemen
zelf op te lossen. Laat het schenken van Uw
vertrouwen nooit voortkomen uit zwakheid of
uit toegeven aan de sentimenteele en nutte-
looze neiging om beklaagd te willen worden.
Weest slechts dan vertrouwelijk als de nei
ging daartoe voorkomt uit een groote waar
deering en een echte genegenheid voor den
enkeling die dit waard is.
DR. JOS. DE COCK.
VOOR DE
Mijn laatste artikel in deze rubriek heeft
verschillende belangstellende lezers (essen) ge
noopt, hun ervaringen mede te deelen: Laat
ik, alvorens op hun mededeelingen nader in
te gaan, beginnen met allen hartelijk dank te
zeggen voor deze bewijzen van belangstelling!
Het doet de Redactie en my steeds een groot
genoegen, wanneer lezers (essen) hun eigen
inzichten of ervaringen mededeelen! Uit de
wryving van verschillende opvattingen volgt
meestentijds juist het essentiëele destilleeren,
voor ons allen ten slotte het meest waarde
volle! Ik spreek de hoop uit, dat het goede
voorbeeld door velen gevolgd zal worden!
En nu ga ik op een tweetal brieven, voor
de lezers (essen) van dit dagblad van belang,
nader in.
Mevr. A (namen doen niet terzake) schryft
me, kort samengevat het volgende:
,Mijn zoontje moest, terwille van een ver
schil van 5 dagen tusschen datum van toe
lating en geboortedatum, een jaar wachten.
Ik ben toen op eigen houtje mijn zoontje les
gaan geven. De stof haalde ik uit schriften
van myn ouderen zoon. Ik gaf een kwartier
per dag les. In 't voorjaar en in den zomer
gaf ik geen les. In September kreeg mijn
jongen les van een onderwijzeres. Her bleek,
dat myn jongen heel wat onthouden had van
mijn lessen. Hy kreeg nu 2 X 1 uur per week
les van een onderwijzeres en hy werkte thuis
op de lesdagen 3 kwartier.
Uitslag rapportcijfer».
He Leerjaar:
i
ET
n
B
n
B
Taal
Gedrag
Ie Rapport
8
7
8
X
8
8
2e Rapport
8
7
8
X
8
S
3e Rapport
8
7
8
X
8
8
4e Rapport
8
7
8
7
8
8
Ille Leerjaar:
le Rapport
7%
7
8
8
8
8
2e Rapport
7
7
6
9
8
8
De jongen was nooit ziek en ziet er uit als
Hollands welvaren. Ik heb geen spijt, wel kan
ik U schryven, dat als het noodig geweest
was, het kind in plaats van thuis uur, b(jv.
l1/^2 uur had moeten werken, zulks voor
ons beiden een inspanning had geworden."
Tot zoover Mevr. A. Men ziet het: een ge
val dat, voor zoover wy na kunnen gaan, in
het geheel voor het betrokken kind geen na-
deelige gevolgen heeft meegebracht. Natuur
lijk zegt dit ééne geval nog niets in het
algemeen, evenmin één verkeerd uitgekomen
geval zulks doet. Het bewijst ons enkel, dat
er niet altjjd nadeelige gevolgen verbond*
zijn aan het laten bijwerken van een en nu
komt het belangrijkste flinken gezonden
jongen, van bijna zes jaar (een frappant
grensgeval, welke natuurlijk méér voorko
men met een goed stel hersens! Doch men
stelle hiertegenover een zwak kind bijv. of
een moeilijk studeer end, of een zeer eenzelvig
kind! Zou dan het resultaat ook zoo geweest
zy Gewis niet. En nu zit hem tenslotte hier
de moeilijkheid. Een regeling, welke voor
dergelijke vlugge, gezonde kinderen met een
leeftijd van bijna den vereischten, valt niet te
maken, om de eenvoudige reden, dat men
dan voor onoverkomelijke moeilijkheden kwam
te staan!! Dan nog dit: Mevr. A. heeft de on
kosten aan bijlessen kunnen betalen, den tjjd
gehad haar kind by te werken, maar hoe zou
dit moeten geschieden in het gezin van een
werklooze met een aantal kleine kinderen
bijvoorbeeld?
De uiteindelijke vraag is deze: Moet men
nu, lettende op het feit, dat er voorbeelden te
vinden zijn, die bewijzen, dat bijwerken mo
gelijk is en geen nadeelige gevolgen althans
voor zoover door ons na te gaan (Op zichzelf
een uiterst moeilijk probleem!!) de rege
ling van tegenwoordig over boord gooien en
terugkeeren.naar den ouden toestand, met de
vaststaande nadeelige gevolgen?
M.l. moet dit niet gebeuren! (Voor de reden
daaromtrent verwijs ik naar mijn vorig arti
kel.) In het geval van Mevr. A. waren alle
factoren gunstig! Hoe vaak is dit niet zoo!!!
Anderzijds voel ik zeer goed, hoe juist in
zulke gunstige grensgevalen de verleiding
groot is het kind klaar te laten maken voor
de tweede klas en hoe de betrokken ouders,
in hun verlangen het kind een zoo best mo
gelijke opvoeding en een zoo goed mogelijk
onderwys te geven, door een wettelijke rege
ling min of meer belemmerd worden. En ik
kan alleen, in hun gedachtengang mij ver
plaatsend, deernis hebben met èl die ouders,
in wie hetzelfde verlangen leeft, doch voor
wie de financiëele omstandigheden een een
nog grooter beletsel vormen!
De tegenwoordige regeling zou ik niet
gaarne missen, omdat al erken ik ook haar
bijzondere moeilijkheden omdat ik over
tuigd ben, dat
le. de nadeelen der vorige grooter zyn, dan
de huidige;
2e. de gezondheid van het overgroote deel
der volkskinderen mij belangrijker is, dan het
gemis misschien!! van een jaar vroeger
te kunnen gaan leeren van het vlugge, uit een
gunstig meewerkend milieu voortkomend
kind.
Tenslotte kunnen mjj enkele gunstig ver-
loopen gevallen niet overtuigen, dat het bij
werken van kinderen, voor het tweede leer
jaar, aanbevelenswaardig is, al verheug ik
mij, dat het geval van Mevr. A. zoo goed is
vcrloopen!!
Een volgende maal zal ik de tweede tnzend-
r beantwoorden!
•>gmaals mijn dank voor de meegedeelde
ringen, moeders!