Voor den Zaterdagavond eltenf T HOEKJE OUDERS Kinderen hebben veel slaap noodig Tob nooit hoekje ÈP l 1 Eenvoudige voeding Regelmatige leefwijze gewenscht door Mevr. G. C. MeyerSchwencke. Welke moeder weet niet uit eigen ervaring, hoe weinig lust hare kinderen hebben om 's avonds op den vastgestelden tijd naar bed te gaan? Gelukkig niet alle gezinnen, doch wel vaak brengt iedere dag een nieuwe scè nes en huilpartyen, wanneer het klokje het uur van gehoorzaamheid slaat. Niet alleen de kleintjes van drie, vier jaar vragen met een pruilmondje om nog „even" op te mogen blij ven, doch het zfyn vooral de kinderen, die in hun eerste schooljaren zjjn, die het erg „kin derachtig" vinden, zoo vroeg naar bed te moe ten gaan. Zy ztfn druk bezig met allerlei din gen, die tot het laatste oogenblik uitgesteld worden, bleven treuzelen en gevoelen zich zóó moter en frisch, dat naar bed gaan volgens hun meening nog wel wat kan wachten. Ver maningen van moeders zijde volgen en ten slotte moet er werkelijk opggetreden worden, om een eind aan het rekken te maken en tevens te doen begrijpen, dat het inderdaad ernst is, als moeder „bedtijd" aankondigt. Is het niet in verreweg de meeste gezinnen zoo? Principieel moeten de moeders echter vasthouden aan een bepaald uur, dat voor de kleintjes, die pas op school zijn, zeven uur is. Naarmate zij ouder worden, kan dit eerst half en daarna acht uur worden, doch deze tyd blijft gehandhaafd, totdat zij tien of elf jaar oud z\jn. Het is meer dan erg, zooals in som mige gezinnen kinderen van dezen leeftijd tot negen uur en later nog als volwassenen om de tafel zitten. Is het wonder, dat de klachten over niet inslapen reeds bij de jeugd zulke groote afmetingen aannemen? De kinderen zijn over hun moeheid heen en woelen en draaien in hun bed, roepen nu eens om moe der, dan weer om vader en krijgen op deze wijze veel te weinig nachtrust, staan den vol genden dag moe op en kunnen hun gedachten op school niet concentreeren. Slaap is evenzeer noodig voor de lichame lijke en geestelijke ontwikkeling van kinderen als een rationeele voeding en wanneer niet ge zorgd wordt voor voldoende nachtrust kunnen zij zich nimmer tot gezonde, krachtige men- schen ontwikkelen. De zuigeling heeft de meeste slaap noodig en gedurende de eerste levensmaanden slaapt hij nagenoeg den geheelen dag en nacht, uit gezonderd den tyd voor zjjn voeding, waarvoor hij zich als gezonde baby maar al te gaarne meldt. Zuigelingen moeten 's nachts doorsla pen en niet gewend worden aan voeding tus- schen elf uur 's avonds en zes uur 's morgens. Langzaamaan vermindert de behoefte aan slaap tot ongeveer 12 uur per etmaal. Kinde ren, die niet meer tot de zuigelingen gerekend kunnen worden, moeten van 13 rusten, het geen tot drie. vier jaar volgehouden moet wor. den. Vaak treft men de kleintjes boven hun speelgoed slapende aan, hetgeen wel een bewijs is, dat zij groote behoefte hebben aan het mid dagdutje. Vele kinderen zullen, indien ze wat ouder worden, tegenstribbelen, wanneer ze 's middags (gedeeltelijk ontkleed) naar bed moeten. Zelfs wanneer de slaap uitblijft, moet de moeder aan dezen rusttijd de hand houden en ze wat speelgoed mee naar bed geven; in ieder geval rusten ze dan toch uit. Kunnen de kinderen niet inslapen, dan moet getracht worden de oorzaak hiervan te vin den; dikwijls is deze toe te schrijven aan te laat eten. Heel begrijpelijk kunnen kinderen met een volle maag niet inslapen en daarom moet 1 2 uur vóór het naar bed gaan het avondmaal gebruikt zijn, indien mogelijk tegen half zes. Het beste is echter, Indien z(j in het middaguur warm eten en 's avonds een brood- Kinderen van ncgeh, tien jaar krijgen dik wijls reeds huiswerk mede van de school en stellen het maken ervan veelal uit tot n& het eten. Niet alle kinderen valt dit altijd even ge makkelijk en de inspanning, die z(j zich geven, maakt, dat de slaap uitblijft, wanneer zij in bed liggen. Een goede gewoonte is dan ook, om hen, na schooltijd drie kwartier te laten spelen en hen daarna het huiswerk te laten maken, zoodat dit voor het eten geheel of grootendeels af is, Na het eten moet de fan tasie der kinderen niet te veel geprikkeld wor Dame: „Zijn de eieren versch?" Winkelier: „Mevrouw, de kip beseft niet eens, dat ik ze heb." den door het vertellen of voorlezen van span nende verhalen. Zulks draagt er in hooge mate toe by, dat slaap niet alleen uitblijft, doch dat ze onrustig worden en allerlei geluiden hooren en dingen zien, die niet bestaan. Vooral ner veuze kinderen slapen moeilijk in en zijn bang in het donker, het kan ook volstrekt geen bezwaar zijn, een klein nachtlichtje in de ka mer te zetten, wanneer zulks hen rust geeft. Een goede voeding met veel groenten en vruchten, een rustig en regelmatig leven, van den dag uti te wisselen en zich te ont- medewerken om een gunstige invloed op het opgroeiende organisme uit te oefenen en tevens om de slaap zoo goed mogelijk te doen zijn en de kinderen gezond en krachtig te maken. Onverbiddelijk de hand houden aan het op tijd naar bed gaan zal tot de taak der moeder behooren evenals de grootste- regel maat in de dagverdeeling van het kind. Ten slotte willen wij er op wijzen, dat het niet alleen in het belang der kinderen is, dat zy vroeg in bed liggen, doch ook de ouders hebben tijd noodig om na een drukken dag zichzelf te zijn en wederkeerig de bevindingen van dendag uit te wisselen en zich te ont spannen, hetgeen niet mogelijk is, zoolang nog een woelig troepje de aandacht vraagt. Het dagelijksch brood Verwerkt alle resten. De bede, die in het „Onze Vader" voorkomt, om het dagelijksch brood, geeft er een heilige beteekenis aan zonder, dat wij ons hiervan wellicht bewust zijn. Het dagelijksche brood, dat de mensch zoozeer behoeft, dat het een deel van zjjn voeding uitmaakt. Wie brood, dat over is, weggooit doet dan ook zeer ver keerd en deze opvatting werd ons dan ook reeds van onze jeugd ingeprent. Wanneer wij in later jaren wellicht eens een snede brood in de hand hadden en op het punt stonden, deze in de vuilnisemmer te deponee- ren, dan was het alsof we terugschrikten en dacht: „Neen, geen brood weggooien." Is het U in dit opzicht wel niet eens hetzelfde ge gaan, lezeressen? Hebt ge U ook niet meer malen afgevraagd, wanneer ge 's morgens op straat liepen en de vuilnisemmers stonden ge reed langs de stoepen om geledigd te worden, waarom er zoovele sneden achteloos op lagen?... De eerbied voor het dagelijksch brood is nog lang niet diep genoeg ingeworteld by alle menschep anders ware het niet mogelijk, dat zjj dit zouden weg werpen. De moeder moet het hare kinderen inpren ten, dat zelfs een korstje brood niet mag worden weggeworpen, tenzij voor de dieren. De huisvrouw kan dl het overgebleven brood verwerken, wat by een zorgvuldige berekening van de hoeveelheid per dag nooit zóó veel kan zyn. Zelfs de ongebruikte korsten worden ge droogd in den oven en voor paneermeel ge bruikt. Enkele sneedjes geven met een ci troenschilletje, melk en suiker een voedzame toespijs. Sneedjes brood, geweekt in melk en ei en gebakken in boter, bestrooid met sui ker zyn niet minder smakelijk. \Vaarom op vleeschlooze dagen niet een broodschoteltje gemaakt van twee lagen brood met een laagje gesnipperde appels ertusschen en het geheel overgoten met 3 4 kopjes melk, 2 eieren en eenige eetlepels suiker, daarna een half uurtje in den oven geplaatst. Broodkoekjes, broodommelet met jam be streken zijn heerlijk, terwijl sneedjes oud brood geroosterd of in boter gebakken een smakelijk voorgerechtje geven met wat gar nalen, zalm, een plak tomaat en ei, roerei en nog enkele andere beleggingen. Waar zoo vele mogelijkheden bestaan om „maar een paar sneedjes brood te verwerken" op een of andere wijze, is het toch zeker wel zonde om ze achteloos weg te werpen. Moeders, leert uw kinderen eerbied hebben voor het dagelijksch brood en ziet toe, dat ook maar niet het minste onbenut wordt wegge daan. Zondag. v Vermicellisoep. Kalfsborst. Brusselsch lof aardappelen. Coupe Havanna. Maandag. Kalfskarbonaden. Schorseneeren Aardappelen. Warme pudding met chocoladesaus. Dinsdag. Rolpens. Roode kool aardappelen. Kaapsche wolken. Woensdag. Selderij soep. Gehakt. Knolraap. Aardappelpuree. Fruit. Donderdag. Goulash. Gestoofde bieten aardappelen. Appelmoes. Vrijdag. Filet van tong. Worteltjes aardappelen. Citroenrjjst. Zaterdag. Zuurkool. Stamppot met sausijsjes. Tutti Frutti. Cocoskoekjes. Coupe Havanna. 3 eetlepels sterke koffie-extract, 3 dl melk, 25 gram vanille custardpoeder, 75 gram sui ker, 5 blaadjes witte gelatine, 2 eieren. Het koffie-extract kan gemaakt worden van fijngemalen koffie, b.v. V/2 lood, waarop onge veer drie eetlepels kokend water gegoten wordt en dat men dan op een lichtje laat trekken en het vocht daarna door een netel- doeksch lapje zeeft of er kan op de gewone wijze in de filtreer koffie gezet worden, die echter slechts langzaam mag doorloopen. De eierdooiers worden met de suiker ge klopt en hierbij voegen we de melk, waarna het mengsel door de custard-poeder wordt gemengd en zachtjes roerende aan de kook gebracht, liefst met een asbestplaatje onder de pan om aanbranden en schiften der eieren te voorkomen. Als de vla gekookt wordt eerst de pan van het vuur genomen, daarna de geweekte gelatine erin opelost en ten slotte de koffie erdoor geroerd. De massa mote af en toe geroerd worden, om te voor komen, dat de gelatine zakt. Begint ze dril- lerig te worden, dan wordt het eiwit stijf geklopt en erby gevoegd, waarna platte gla zen of kleine éénpersoons glazen schaaltjes gevuld worden en weggezet om volkomen styf te worden. Presenteeren met biscuits of vanillawaf eitjes. Kaapsche Wolken. 1 liter melk, 1 pakje vanillesuiker, 100 gram suiker, 4 eieren, 25 gram custardpoeder. We brengen de melk aan de kook met de vanillesuiker en kloppen intusschen het wit der 4 eieren zéér stijf, zóó, dat wy de kom ge rust kunnen omkeeren, terwijl wy eenige lepels fy'ne suiker meekloppen. Is de melk aan de kook, dan scheppen wij met een eetlepel telkens wat eiwitschuim af en laten dit met een tweede lepel in de melk glijden, koken de schuimballetjes even op en scheppen ze met een schuimspaan uit, waarna wy de gekookte eiwitballetjes in een schaal doen. We kloppen de dooiers schuimig en voegen hierbij druppelsgewijze de kokende melk, waarin de suiker is opgelost en roeren er tevens de met een weinig melk aangemengde custardpoeder by, waarna wij de massa weer aan de kook brengen en even laten doorkoken, doch steeds flink kloppende met de garde. De vla wordt nu, nadat zy even afgekoeld is, in een glazen schaal gedaan en de eiwit balletjes hierop gestapeld bestrooid met grove suiker. Goulasch. 400 gram runderlappen, 1 blokje delfrite, 100 gram spek. 1 groote ui, peper, zout, pa prika, 25 gram bloem. De runderlappen worden verdeeld in kleine stukjes, die met peper en zout bestrooid wor den, het spel wordt in dobbelsteentjes gesne den, daarna uitgebraden, waarna de delfrite eveneens goed warm gemaakt wordt en de stukjes vleesch en gesnipperde uien bruin ge braden worden in spekvet en delfrite. Zyn zjj mooi donker gekleurd, dan wordt de bloem en de paprika in het vet gestrooid, daarna ruim een halve liter water toe voegen en het geheel minstens een uurtje laten stoven. Op dienen in een dekschaal. De saus moet vooral dik gebonden zyn en mocht dit niet het geval zjjn, dan wordt vóór het opdoen nog een lepel bloem met water aangemaakt en laten we alles nog een minuut of vjjf doorkoken. Filet van tong. 2 kooktongen, 2 kopjes vischbouillon, 1% glas witte wyn, 30 gram bloem, 40 gram bo ter, citroensap, peper, blikje champignons. (Voor de bouillon 2 takjes selderjj, 1 wortel, 1 laurierblad, 1 uitje, 2 kruidnagels, 'n paar peperkorrels, zout). We maken de tongen schoon, wasschen ze even en geven aan belde kanten een diepe snede over de ruggegraat en langs de vinnen, waarna wjj de filets als het ware van de gra ten afsnijden met een scherp gepunt mes. We krijgen nu 8 filets, die met een draadje om wonden en in een dekschaal weggezet worden. We zetten de graten met water op b.V. 1 1 met de voor de vischbouillon genoemde krui den en laten dit te zamen ongeveer drie kwar tier trekken, koken er daarna de filets in gaar, ongeveer 4 4 5 minuten, en gebruiken een deel van het vischwater voor de saus. smelten de boter in een pannetje, vermengen deze met bloem en doen hierbij twee kopjes vischbouillon, die vooraf gezeefd is en voegen er daarna de wyn bjjt zoodat we een fy'ne geu rige saus verkrijgen, waarbij den slotte nog de champignons en het vocht hiervan gevoegd wordt. We laten het sausje nog een minuut of tien doorkoken, doen er naar verkiezing even voor het opdoen een geklopte eierdooier b(j en wat citroensap, leggen de filets op een verwarmden schotel en gieten de saus erover heen. De rand kan gegarneerd worden met stukjes in boter gebakken brood, b.v. drie hoekjes of nette rechthoekige reepjes, afge wisseld door champignons, die we uit de saus hebben genomen. VERTROUWEN. Wien schenkt U Uw vertrouwen? Gesloten typen kunnen jarenlang aan iemand hun genegenheid schenken, terwijl zij hem of haar toch niet, of slechts gedeeltelijk in hun vertrouwen nemen. Sterke karakters geven niet gauw en niet aan velen hun vertrouwen; doen wy dit op den langen duur wèl, dan aan een enkeling. Bij hen is het geven van hun vertrouwen een bewijs van genegenheid. De gedachte ligt er aan ten grondslag: „omdat ik jou door en door ken en vertrouw, mag je dit alles van my weten. Omdat jij mijn genegenheid bezit, ben ik erop gesteld, dat je mijn persoonlijke aangelegenheden kent, zoodat mijn stemmin gen je verklaarbaar zijn." Het uitspreken van vertrouwelijke dingen door menschen met een sterk karakter houdt geen raad vragen in; integendeel, indien iemand zou probeeren hen raad te geven of te leiden, zou die persoon zich daardoor in de toekomst weer geheel van hun vertrouwen uitsluiten. Maar gewoonlijk kennen zij degene, tegenover wien ze zich uitspreken lang ge noeg om te weten, dat deze niet met onge vraagde raadgevingen zal aankomen. De wijze, waarop dit type vertrouwen schenkt levert weinig gevaar op; n.1. aan een enke ling, en slechts na langdurigen en intensen omgang. Maar over het algemeen zyn gesloten ty pen met sterke karakters in de minderheid. En de meerderheid springt nonchalant en onvoorzichtig met vertrouwen om. Wanneer zjj vertrouwen schenken komt dit niet zoo zeer voort uitgenegenheid als uit een zoeken naar steun; uit behoefte om te weten hoe en ander over het geval denkt, en wat deze hen aanraadt. Wanneer een moeilijkheid hen geheel ver vult, zullen ze tegen iedereen die hen maar een beetje sympathiek is en die op het kri tieke moment toevallig in de buurt is, hun hart uitstorten. Dat is even onverstandig als onvoorzichtig. Ten eerste zijn er maar heel weinig menschen die weten te zwijgen. De meesten beschou wen hetgeen zij hooren toch min of meer als „nieuws". En zonder eenige slechte bedoeling vertellen zij het aan een andere goede ken nis, voorzien van een commentaar als: „ake lig, hè?" of „had jij dat ooit gedacht?" En op deze manier worden onze intieme aangelegenheden al gauw een publiek ge heim, iets, waarop wij toch vermoedelijk niet gesteld zyn. Menigeen heeft al reden gehad om het bit ter te berouwen, dat hij maar niet wat zwijg zamer geweest is over persoonlijke aangele genheden. Deze gewoonte om tegen een wille keurige kennis er maar alles uit te flappen, berust op zwakheid en gemakzucht. De mees ten van ons zyn heel goed in staat, om onze eigen problemen alléén te overdenken en er zelfstandig een oplossing voor te vinden, maar het is gemakkelijker om een verzameling van raadgevingen aan te leggen, en volgens één daarvan of volgens een combinatie van eenige daarvan te handelen. Wij verliezen het nadeel uit het oog, dat door het inwinnen van deze raadgevingen iedereen een blik krijgt in ons leven en dat de beste oplossing, voor welk probleem dan ook, slechts gevonden kan wor den door de persoon wien dat probleem aan gaat. Want wie op gezag handelt, is niet langer geheel zichzelf, en niet ons zelf-zijn verzwakt het effect van alles wat wy doen. Tenslotte weten wij zelf het best, welk soort risico wy liever nemen dan ander risi co, wat wy tot iederen prys willen ver mijden en wat wij desnoods, zoo noodig, willen slikken. Hebt daarom den moed om Uw problemen zelf op te lossen. Laat het schenken van Uw vertrouwen nooit voortkomen uit zwakheid of uit toegeven aan de sentimenteele en nutte- looze neiging om beklaagd te willen worden. Weest slechts dan vertrouwelijk als de nei ging daartoe voorkomt uit een groote waar deering en een echte genegenheid voor den enkeling die dit waard is. DR. JOS. DE COCK. VOOR DE Mijn laatste artikel in deze rubriek heeft verschillende belangstellende lezers (essen) ge noopt, hun ervaringen mede te deelen: Laat ik, alvorens op hun mededeelingen nader in te gaan, beginnen met allen hartelijk dank te zeggen voor deze bewijzen van belangstelling! Het doet de Redactie en my steeds een groot genoegen, wanneer lezers (essen) hun eigen inzichten of ervaringen mededeelen! Uit de wryving van verschillende opvattingen volgt meestentijds juist het essentiëele destilleeren, voor ons allen ten slotte het meest waarde volle! Ik spreek de hoop uit, dat het goede voorbeeld door velen gevolgd zal worden! En nu ga ik op een tweetal brieven, voor de lezers (essen) van dit dagblad van belang, nader in. Mevr. A (namen doen niet terzake) schryft me, kort samengevat het volgende: ,Mijn zoontje moest, terwille van een ver schil van 5 dagen tusschen datum van toe lating en geboortedatum, een jaar wachten. Ik ben toen op eigen houtje mijn zoontje les gaan geven. De stof haalde ik uit schriften van myn ouderen zoon. Ik gaf een kwartier per dag les. In 't voorjaar en in den zomer gaf ik geen les. In September kreeg mijn jongen les van een onderwijzeres. Her bleek, dat myn jongen heel wat onthouden had van mijn lessen. Hy kreeg nu 2 X 1 uur per week les van een onderwijzeres en hy werkte thuis op de lesdagen 3 kwartier. Uitslag rapportcijfer». He Leerjaar: i ET n B n B Taal Gedrag Ie Rapport 8 7 8 X 8 8 2e Rapport 8 7 8 X 8 S 3e Rapport 8 7 8 X 8 8 4e Rapport 8 7 8 7 8 8 Ille Leerjaar: le Rapport 7% 7 8 8 8 8 2e Rapport 7 7 6 9 8 8 De jongen was nooit ziek en ziet er uit als Hollands welvaren. Ik heb geen spijt, wel kan ik U schryven, dat als het noodig geweest was, het kind in plaats van thuis uur, b(jv. l1/^2 uur had moeten werken, zulks voor ons beiden een inspanning had geworden." Tot zoover Mevr. A. Men ziet het: een ge val dat, voor zoover wy na kunnen gaan, in het geheel voor het betrokken kind geen na- deelige gevolgen heeft meegebracht. Natuur lijk zegt dit ééne geval nog niets in het algemeen, evenmin één verkeerd uitgekomen geval zulks doet. Het bewijst ons enkel, dat er niet altjjd nadeelige gevolgen verbond* zijn aan het laten bijwerken van een en nu komt het belangrijkste flinken gezonden jongen, van bijna zes jaar (een frappant grensgeval, welke natuurlijk méér voorko men met een goed stel hersens! Doch men stelle hiertegenover een zwak kind bijv. of een moeilijk studeer end, of een zeer eenzelvig kind! Zou dan het resultaat ook zoo geweest zy Gewis niet. En nu zit hem tenslotte hier de moeilijkheid. Een regeling, welke voor dergelijke vlugge, gezonde kinderen met een leeftijd van bijna den vereischten, valt niet te maken, om de eenvoudige reden, dat men dan voor onoverkomelijke moeilijkheden kwam te staan!! Dan nog dit: Mevr. A. heeft de on kosten aan bijlessen kunnen betalen, den tjjd gehad haar kind by te werken, maar hoe zou dit moeten geschieden in het gezin van een werklooze met een aantal kleine kinderen bijvoorbeeld? De uiteindelijke vraag is deze: Moet men nu, lettende op het feit, dat er voorbeelden te vinden zijn, die bewijzen, dat bijwerken mo gelijk is en geen nadeelige gevolgen althans voor zoover door ons na te gaan (Op zichzelf een uiterst moeilijk probleem!!) de rege ling van tegenwoordig over boord gooien en terugkeeren.naar den ouden toestand, met de vaststaande nadeelige gevolgen? M.l. moet dit niet gebeuren! (Voor de reden daaromtrent verwijs ik naar mijn vorig arti kel.) In het geval van Mevr. A. waren alle factoren gunstig! Hoe vaak is dit niet zoo!!! Anderzijds voel ik zeer goed, hoe juist in zulke gunstige grensgevalen de verleiding groot is het kind klaar te laten maken voor de tweede klas en hoe de betrokken ouders, in hun verlangen het kind een zoo best mo gelijke opvoeding en een zoo goed mogelijk onderwys te geven, door een wettelijke rege ling min of meer belemmerd worden. En ik kan alleen, in hun gedachtengang mij ver plaatsend, deernis hebben met èl die ouders, in wie hetzelfde verlangen leeft, doch voor wie de financiëele omstandigheden een een nog grooter beletsel vormen! De tegenwoordige regeling zou ik niet gaarne missen, omdat al erken ik ook haar bijzondere moeilijkheden omdat ik over tuigd ben, dat le. de nadeelen der vorige grooter zyn, dan de huidige; 2e. de gezondheid van het overgroote deel der volkskinderen mij belangrijker is, dan het gemis misschien!! van een jaar vroeger te kunnen gaan leeren van het vlugge, uit een gunstig meewerkend milieu voortkomend kind. Tenslotte kunnen mjj enkele gunstig ver- loopen gevallen niet overtuigen, dat het bij werken van kinderen, voor het tweede leer jaar, aanbevelenswaardig is, al verheug ik mij, dat het geval van Mevr. A. zoo goed is vcrloopen!! Een volgende maal zal ik de tweede tnzend- r beantwoorden! •>gmaals mijn dank voor de meegedeelde ringen, moeders!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 14