LICHTSCHIP HAAKS? f X 1 j£f vJMilfe' Oorlogstoestand Normale toestand Bewapening Ook in de Engelsche Dominions Donderdag 4 Februari 1937. Vierde blad. Eenzame wachter aan de Hollandsche Kast V; ia \>M J Het schip der eenzaamheid. Op een goede 15 myl afstand van den toren van Kijkduin, en om het precies te zeggen: 52° 57' 30" Noorderbreedte en 4° 19' Ooster lengte ligt op de bijna altijd roerige golven van de Noordzee, het lichtschip „Haaks". Lichtschip „Haaks", forsch, een imponeerend vuurrood baken in volle zee, dat de voorbijgaande schepen van den wereldhandel waarschuwt voor de ge vaarlijke Haaksgronden en tevens een richtingwijzer voor hen is. De „Haaks" ligt er al vele jaren. Het ligt er te kojangen, maand in, maand uit, met zijn bemanning van 10 koppen. Het is een eenzaam leven daar aan boord. Eenzamer, dan waar op zee ook. Men ziet geen land en alleen op de heldere avonden de lichten van het Noordhollandsche blonde strand. Eenzaamheid: alleen verbroken door den schorren kreet van den stormvogel, die breed uit over dat roode schip zeilt, door het eeuwigdurend spel van de golven, die schui mend tegen de kanten van dit baken aan rollen, een enkele maal door een bruinvisch, die snuivend en proestend zijn natten kop boven het water uitsteekt, even nieuwsgierig naar het schip gluurt, om dan weer snel weg te duiken naar onbestemde diepten. Zoo gaan de jaren op de lichtschepen voor bij. Op de „Haaks", op „Terschellingerbank", op „Maas", op „Noordhinder". Er wordt hard gewerkt door de kleine crews. Zij hebben iederen dag hun handen vol en dat is maar goed ook. Wellicht dat anders de eenzaamheid van het water hen te machtig zou worden. Een post, die nooit verlaten wordt. Lichtschepen zijn interessante schepen. Interessant, omdat men zoo weinig van en over hen hoort, doch omdat zij zulk een zeer importante rol spelen in zake de veiligheid der wereldscheepvaart. Er wordt op hen gerekend. Reeds mijlen en mijlen ervan verwijderd zoeken de kapiteins aan boord van de passeerende schepen op de kaarten de stipjes, waar de lichtschepen aan hun ankerkettingen liggen te sjorren. Er wordt nooit rekening gehouden met de mogelijkheid, dat het lichtschip er niet zal zijn. Dat het om een of andere reden zijn post verlaten heeft. Hollandsche lichtschepen zijn altijd op hun post. Deze kusten zijn gevaarlijk. Overal liggen de gronden, die reeds aan zooveel schepen den ondergang bezorgd hebben. Zij waar schuwen met hun flikkerlichten in duistere nachten den voorbijgaanden zeeman 10 man op een rood schip. Op lichtschip „Haaks", dat nacht en dag door ligt te sjorren aan zijn 105 v&am ketting. Een wonderlijk leven. Vorige maand heben wij een aflossing van de „Haaks" medegemaakt, dank zij de mede werking van den loodscommisaris, den heer P. C. van Diest. Het was de zg. „groote aflossing", waarbij een nieuwe bemanning overgaat en zij, die er hun 4 weken op hebben zitten thuisgebracht worden. Het was een interessante tocht en in vol gende nummers zullen wQ hier nader op terug komen. En wij hebben gesproken met de menschen op het lichtschip. Menschen, die weten, wat er te koop is. Het was interessant voor den landrot, den copy-snuffelaar. Hij hoorde merkwaardige dingen en kreeg eerbied voor deze menschen, die hier hun leven slijten, daar, waar geen land te zien is van horizon tot horizon. 10 man. De bezetting van de „Haaks" bestaat uit een 10-tal menschen. Een kapitein, een machinist, een stuurman en voorts 3 motordrijvers, 3 matrozen en last but not least: den kok, een personage, van wiens Lucullus-kunst 50 van het goeie humeur der opvarenden afhangt..»- Op 15 mijl van den toren van Kijkduin. Lichtschepen zijn schepen, waarop gerekend wordt. Iets over de lichten en de signalen. (Van onzen specialen verslaggever) Een reportage over Lichtschip „Haaks". Slechts 15 kilometer van den vuurtoren van Kijkduin ver wijderd ligt lichtschip „Haaks". Eenzaam ligt het op de golven. Men leest niet veel o^er licht schepen en de landrot weet ook niet veel van het leven daar aan boord. Een van onze verslaggevers heeft een aflossing van de be manning meegemaakt en vertelt in een 3-tal artikelen bijzonder heden van dit eenzame baken aan de Nederlandsche kust. De dienst aan boord is als volgt vastge steld: kapitein en machinist zijn 4 weken achtereen uit en 4 weken thuis. Alle overige opvarenden bevinden zich steeds 4 weken aan boord, met een vacantie van 2 weken daar- tusschen. Zijn zij evenwel 4 weken op de „Haaks" geweest dan is het volgend verblijf op „Terschellingerbank". En zoo gaat het leven op het lichtschip voort: dag-in, dag-uit. Soms danst het een wonderen dans op de kuivende brekers, hoog- optorenend door den gierenden Noord-Wester, soms ligt het nauw-bewogen aan z'n roestige ankerketting. Het licht. Het verreweg belangrijkste onderdeel van de „Haaks" het eigenlijke hart van dit roode schip is de lantaarn, die zich in den mast bevindt. In den ronden koepel bevinden zich 3 groepen van lampen, ieder onderling be- CATALONIë IN BARENSWEEëN. Wrijvingen tusschen marxisten en anarcho-syndicalisten. (Van onzen V.P.B.-correspondent.) Barcelona, eind Januari 1937. De Spaansche burgeroorlog woedt nu reeds langer dan een half jaar en heeft aan het land niet slechts veel ellende, maar ook vele veranderingen gebracht, waarvan de beteekenis door het buitenland slechts ten deele begrepen wordt. Na de verwarring van de eerste oorlogsmaanden begint een nieuwe orde zich langzamerhand te ont wikkelen. Zoowel de militaire als de sociale situatie is meer genormaliseerd. Bezoekt men op het oogenblik de steden van het loyale Spanje, dan wordt men niet meer zoozeer getroffen door het geïmproviseerde het provisorische. Wat nog slechts eenige maanden geleden revolutionair scheen te zijn, maakt thans reeds den indruk van het gevestigde en blijvende. Door de beide vakvereenigingen U.G.T. en C.N.T. (de eerste socialistisch-communis- tisch. de 2e anarchistisch) geconcentreerd wikkelt het economische leven zich met be trekkelijk geringe schokken af, hoewel revo lutie en burgeroorlog belangrijke onderdee- len aan het ingewikkelde raderwerk van de economische machine hebben onttrokken. De burgers wenden zich op het oogenblik ook al vinden zij dit misschien niet altijd even aangenaam met de grootste vanzelf sprekendheid tot de arbeiders-, fabrieks- en bedrijfscomité's, doen daar hun zakelijke aanbiedingen, of wel zij wenden zich tot de vakvereenigingen met verzoeken en voor stellen. Het comité, het syndicaat, heeft het directiebureau vervangen en de we reld is desondanks niet uit haar voegen ge raakt. De menschen leven, ondanks alle sombere voorspellingen, alsof er niets ge beurd was verder. De eigenlijke militaire gebeurtenissen hebben hun vroeger criterium van een spontanen revolutionairen opstand verloren en zijn tot een werkelijken oor log, met de hem kenteekenende organisatie, staande uit 3 stuks, opgehangen in reflec tors, die door een motor in draaiing ge bracht worden. En mijlen en mijlen ver in den omtrek speurt de zeeman des nachts het bekende flikkerlicht van de „Haaks". Het is een licht dat in zijn geheel 20 seconden duurt en wel met het volgende karakter: sec. schittering, 2 sec. donker yz sec. schittering, 2 sec. donker y. sec. schittering, 7 sec. donker sec. schittering, 7 sec. donker In totaal dus 20 seconden. Waarom gecompliceerd. Men zal zich welicht afvragen waarom dit lichtsein zoo gecompliceerd gemaakt werd, doch men zal dit begrijpen, indien men weet dat over de geheele wereld een buitengewoon groot aantal van dergelijke schepen ver spreid is en dat ieder op zichzelf een duidelijk en sprekend licht dient te hebben. Doch niet alleen des nachts is de „Haaks" een eenzame wachter voor de vaderlandsche kust. Ook overdag, bij helder weer, als de zee zoo glad als olie is, dan is het zijn dagmerk, dat den voorbijvarenden kapiteins vertelt, dat hun route goed was. Dan is het een roode kegel, hoog in den mast geheschen, met de punt naar beneden. 18 meter boven den water spiegel bevindt zich dit dagmerk. B\j mist. Er is niets gevaarlijkere op zee dan mist. De mist, die is als een gluiperig-loerend beest, de mist, die zich om de schepen op zee sluiert en hen hulpeloos maakt. Met name in deze drukbevaren route is dan uitkijken geboden, ook op de lichtschepen. Als de duisternis over de golven gevallen is, brandt de lamp, doch soms zijn het niet meer dan enkele meters, die de bundels weten te doorpriemen. Signalen onder en boven water. Toch is het lichtschip dan niet tot werke loosheid gedoemd. Integendeel: het heeft de beschikking over een tweetal middelen om rijn aanwezigheid kenbaar te maken aan in de buurt ronddolende schepen. Ten eerste de sirene, waarmede iedere 40 seconden 4 stooten gegeven worden. Loeiend en huilend scheurt telkens dit signaal door het ondoordringbare gordijn van grijze en witte flarden heen. Een mistroostig, een eindeloos droefgeestig geluid... Maar niet alleen boven water produ ceert het geluid. Ook onder den zeespiegel werkt het. Daar bevindt zich het onder water-signaal. Iedere 12 seconden worden een 4-tal slagen gegeven, die opgevangen kunnen worden door die schepen, welke van een ontvang-apparaat voorzien zijn. En er zyn slechts zeer weinig vaartuigen, althans onder de grootere klassen be- hoorend, die niet voorzien rijn van een dergelijk toestel. En zoo helpt men den zeeman, die tastend en zoekend zijn weg vervolgt in de diabolische omhelzing van den mist. discipline en strenge leiding geworden, ook indien het hierbij nog dikwijls tot wrij vingen komt. Maakten nog kort geleden de militiesol daten, met verlof door de straten van Bar celona boemelend, den indruk van arbeiders die ijlings hun werkplaatsen hadden verla ten om naar de wapens te grijpen, thans schijnen zij geheel met hun uniform ver groeid te zijn. Zij bewegen zich als men schen, die weten, dat zij een paar dagen lang uitgelaten mogen zijn en morgen weer onder den dwang van de frontdiscipline zullen terugkeeren. Ook de oorlog is nor maal geworden. Moeilijkheden tusschen socialis ten en anarchisten. Geen geboorte zonder weeën Ook het VRIJDAG 5 FEBRUARI 1937. Hilversum L 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 4.00 VARA, 7.30 VPRO, 9.00 VARA, 10.40 VPRO, 11.00—12.00 VARA. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Orgelspel. 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Gramofoonplaten. 12.00 Cantabilé-orkest en orgelspel. 2.00 Voor tuinliefhebbers. 2.20 Het Silverstre-Trio. 3.15 AVRO-Dansorkest. 4.05 Gramofoonplaten. 4.30 Kinderuurtje. 5.00 Gramofoonplaten. 5.45 De Fliereflieters en solist. 6.30 Politiek radio-journaal. 6.50 Orgelspel. 7.00 Literaire lezing. 7.20 Orgelspel. 7.30 Nieuwsberichten V.G.P. 7.35 „Lezen in de Bijbel", causerie. 8.00 Gramofoonplaten. 8.10 Report. Propaganda-avond, Middelburg. 9.00 „Faust", Opera. nieuwe regime heeft zijn barensnooden. De rivaliteit tusschen de socïalistisch-com- munistische en anarchistische vakvereeni gingen is nog niet overwonnen en ondanks de tusschen beide groepen gesloten overeen komst over een gezamenlijk programma van actie, deden zich dezer dagen weer wrijvingen voor. Het gevaarlijkste dezer laatste conflicten sproot uit de in Barce lona heerschende broodschaarschte, die in- tusschen reeds weer overwonnen is, voort. Het ambt van „Consejere de Abastes" (minister van Volksvoe ding) werd bij de laatste kabinets wisseling in Catalonië aan den secretaris-generaal van de P.S.U.C. (Partide Socialista Unificado de Catalunya) overgedragen. Deze man Juan Comerera geheeten, had inge zien, dat de reformistische weg ter verwezenlijking van het socialisti sche programma weinig kans tot slagen bood. Hij liet de „Union So cialista de Catalunya" een zwen king naar links maken en schiep zoo de basis voor de socialist! sch- communistische eenheidspartij P. S.U.C., warvan hij zelf secretaris generaal werd. Zijn ambtaanvaarding als minis- ter van Volksvoeding viel samen met de toenemende broodschaarsch te in Barcelona. Hij publiceerde een niet zeer gelukkige verklaring, waar in hij zijn voorganger, den anarcho- s.vndicalist Domenech de schuld van deze schaarschte gaf Volgens Come rera was de schaarschte enkel en alleen een gevolg van de onverschil ligheid, waarmede de anarchisten in tegenstelling met de commu nisten tegenover een straffe orga nisatie staan. Zoo dreigde het broodvraagstuk in een strijd tus schen de ideologieën te ontaarden. Nadat de „Juventudes Libertarias" de anarchistische jeugdorganisatie, reeds het aftreden van Comerera geeischt had, ge lukte het den minister groote hoeveelheden graan in het buitenland te koopen en daar mede verdween de oorzaak van de marxis- tisch-anarchistische polemiek. De huurkwestie. Intusschen heeft dezer dagen een de creet van de „Generalidad" opzien gebaard: er werd verordend, dat er tot 1 Maart geen woninghuur mocht worden betaald. Het doel van deze verordening is, het huur- probleem te regelen; tevoren waren door de beide vakvereenigingen alsmede door den „Generalidad" zelf talrijke huizen van 10.30 Berichten ANP. 10.40 Avond wijding. 11.00 Jazz-muziek (gramofoonplaten). 11.3012.00 Gramofoonplaten. Hilversum H. Algemeen Programma, verzorgd door den KRO. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten. 11.3012.00 Brjbelsche causerie. 12.15 KRO-Melodiensten, solist en gramo foonplaten. 3.30 Gramofoonplaten. 4.15 KRO-orkest en gramofoonplaten. 6.00 Land- en tuinbouwpraatje. 6.20 Vervolg KRO-orkest. 7.00 Berichten. 7.15 Causerie namens de R.K. Artsenvereeni- ging. 7.35 Bedrijfsreportage. 8.10 Berichten ANP. 8.20 KRO-Boys, solist en gramofoonplaten. 9.10 2de en 3de acte „Die verkaufte Braut"( opera. 11.00 Berichten ANP. 11.10 Eddy Czoka en zijn orkest. 11.4012.00 Gramofoonplaten. „opstandige en onbetrouwbare" eigenaars in beslag genomen. Maar nu gebeurde het maar al te dikwijls, dat een en hetzelfde huis door verschillende organisatie in be slag was genomen en van twee of drie zij den aanspraak op de huur werd gemaakt Het nieuwe decreet zal aan de vakvereeni gingen en de regeering tijd gevvn, de loo- pende kwesties op te helderen. Ook hier is een vraagstuk, dat nog eenige maanden geleden tot een scherpen strijd gevoerd zou hebben, maar thans tot een gemeenschappe lijke oplossing kan worden gebracht. Het normaliseeringsproces, waarin het nieuwe regime zich bevindt, zal zelfs door kleine incidenten, die immers meestal ge vaarlijker wrijvingen veroorzaken dan de groote, niet meer op te houden zijn. (Nadruk verboden.) CANADA VOLGT HET VOOR- BEELD VAN HET MOEDER LAND. Onze V.P.B.-correspondent seint uit Otto- wa: De dominions van het Britsche wereldrijk volgen het voorbeeld van het moederland en werken koortsachtig aan de versterking van hun defensieve strijdkrachten. In de Unie van Zuid-Afrika is een instelling in het leven geroepen, wier taak het is, een Dlan voor de onmiddellijke industrieele mo bilisatie van het land in geval van oorlog uit te werken. Verder heeft de Zuid-Afri- kaansche regeering opdracht gegeven, het luchtwapen in versneld tempo te versterken. Men schat, dat de Unie binnen den tijd van een jaar 200 moderne bommenwerpers en jachtvliegtuigen, 60 oefeningsvliegtuigen en een groote vloot van verkcerstoestellen, die gemakkelijk in bommenwerpers kunnen worden veranderd, in dienst kan stellen. De uitbreiding van het corps militaire vliegers^ tot 1000 kundige piloten en 3000 mecaniciens moet voor het jaar 1942 hebben plaatsgevon den. Ook het dominion dat tot nog toe het minst voor zijn eigen verdedi ging of die van het empire gedaan heeft Canada zal naar alle waar schijnlijkheid binnen korten tijd met een groot bewapeningsprogramma voor den dag komen. Canada zal daarbij, het voorbeeld van andere staten volgend, bijzonder veel aan dacht aan de versterking van het luchtwapen besteden. Hoe achterlijk Canada op het oogenblik op het gebied der luchtbewapening is, blijkt uit het feit, dat van de 145 vliegtuigen, waarover de Royal Canadian Airforce thans beschikt, slechts 7 toestellen als „modern" kunnen worden beschouwd. Hand in hand met de versterking van het luchtwapen zal de verbetering van de Canadeesche oorlogs marine gaan, die tot nog toe slechts uit i vier torpedojagers van een zeer oud type bestond. Canada wil daarom twee nieuwe torpedojagers in dienst stellen, die in En- I geland zullen worden gekocht. Het landleger van Canada bestaat uit een militie, en wel een „staande" en een „tijde lijke Het permanente militieleger is 4000 man sterk, met inbegrip van officieren. De bewapening is zoo slecht, dat er 12 milli- oen Engelsche ponden voor noodig zijn. om haar tenminste eenigszins op een behoorlijk peil te brengen. In totaal zal Canada wel ongeveer 30 millioen pond moeten uitgeven, om zijn defensie eenigermate krachtiger te maken, '(Nadrtilc verboden.] De geheel in de boeien van het ijs gevangen Duitsche motorschoener „Kurt", vastgeloopen op een zandbank in de groote Belt. Eerst na inval van dooiweer kan met de berging worden begonnen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 9