rAngola Voodooisme in Amerika Binnenland De erfenis van Neeltje Pater Bedriegers per telefoon Botsing op zee Botsing trams in tusschen twee de Hoofdstad nieu c ruo redej i aai oslooi sbriej chiet HET AFRIKAANSCHE OERWOUD LEEFT VOORT IN AMERIKA'S NEGERS. ONVERKLAARBARE VERSCHIJNSELEN. aard* Aan liet einde van de vorige maand moest de politic te Detroit een in doodsangst ver niel koerende negerin en haar 11-jarig doclitcr- innei tje in bescherming nemen, om hen voor het .ictea religiensc fanatisme van hun eigen rasgc- n de nooten te redden. De beide menschen zouden rillen in een ketel kokend water geofferd worden. l)e politie arresteerde nog een neger, in c op' wiens huis de aanhangers van hot voodoois- hnd nic waren samengekomen, om liet tooneel o| bij te wonen. 11 ,)e Het is niet de eerste maal, dat dergelijke 'arcr fanaieke religieuse secten de politic veel last bezorgen. In dezen of genen vorm duiken 11 7.ai Zjj steeds weer onder do primitieve volks- 1 agen op. Maar moeilijker te bestrijden dan alle andere scclen, is de voodoo-cultus, wijl hij zoo diep in de primitiefste geloofsvoorslel- e h« lingen van de negers wortelt. In 1932 b.V. daaf werd in een huis in de negerwijk van Dc- Dduc- troit een onthoofde neger gevonden. Zijn iet 4 jomp lag op een ruw steenen altaar. Ook twee jaar later, in 1931, moest de politie een likej groot aantal negers arresteeren. ird'c-, IIet !ncest verbreid is deze oeredienst. in wee ruiden van de Verecnigde Staten met eken ?ljn gro.°!e negerbevolking, in het bijzonder s de 111 ^ouisiïina. ^'elc boeken zijn over het voodooisme geschreven, en tocli heeft men eele^ ve,e din«en «immer kunnen verklaren. Er b-v" ROon ,wijfe' aan, dat de voodoo- priester in trancetoestand, in de religieuse aan- ex1ase' zekere dingen verrichten, die door de r do nc£crs a's wonderen worden beschouwd en waarvoor een ratieele verklaring eenvou dig niet te vinden is. slul De achtergrond van den voodoo- 1 eeredienst. ci) Om den achtergrond van den voodoo- gej cultus cenigszins te leeren begrijpen, moe- hij ten wij ons naar zijn eigenlijk vaderland saki begeven, het zoo schitterende eiland Haiti. tg Hier is het rijk van den zwarten man, de het vrije negerrepubliek, waar de blanke slechts lens geduld wordt. I)e eerste negers kwamen als slaven naar het eiland, dat indertijd nog on- der Franschc heerschappij stond. Zij kwa- oetomen uit het Congo-gcbied met zijn groote ri- iws- vieren, zijn schitterende bloemen en planten, dicjzijn verschrikkelijke hitte, zijn tropische re- n. gens en onweders. zijn reusachtige, ondoor- dringbare oerwouden. Zij brachten met zich de voorstellen, die deze natuurverschijnselen in hen gewekt en ontwikkeld hadden, ani misme en afgodendienst. Zij zagen geesten of „voodoos" in alle rivieren en hoornen, in den wind en in den donder, in alle natuur- krachten zagen zij goden. In het middelpunt van hun godsdienst stond, zooals hij zoovele /-"andere religies, de slangcn-cultus. net \0f? op het oogenblik leven deze voorst el- w1,n£ren.in een groot aantal negers, niet slechts "epop Haiti, maar ook in de Vereenigde Staten, ".j dikwijls slechts in het onderbewustzijn, om ai.?! zich dan plotseling dierlijk-wild weer te open i'iJ.baren. Zelfs de mulatten van Harlem zijn iedaarvan niet geheel vrij. Vreemde invloeden. ihit N'afuurlijk heeft dit'oorspronkelijk, primi- 1|ef geest ongeloof zicli in den loop der ecu- en* wen zeer sterk met katholieke religie-voor- stellingen vermengd. Katholieke zcndelin- Mcttertijd echter deden de katho lieke invloeden zich meer on meer gelden. De slangcncultus is b.v. reeds jaren geleden uit den voodoo-eere- dienst verdwenen. Voodoo-gebeden zijn op het oogenblik een eigenaardig mengsel van Afrikaansche begrippen en katholieke religie-voorstellingen. Voodoo-godcn nemen langzamerhand de trekken van katholieke heiligen aan. Uit Oegoe Balindjo is Jacobus geworden, Agonee Tonnere gelijkt zeer veel op Johannes den Dooper, Grande Manbo Batala is de Heilige Maagd en Pierre Dambala stelt nie mand anders dan Petrus voor. De eeredienst. Welke handelingen bchooren nu bij een Voodo-ceredienst? Evenals bij vele andere primitieve religies drukt de religieuse ijver zich in dansen uit. De eeredienst bestaat hoofdzakelijk uit den dans, die de „geloovi- gen" dikwijls als een demon overvalt. Dan hebben wij met een soort psychopathisch verschijnsel te doen, dat men voodoo-crisis noemt. Het slachtoffer valt tenslotte doodc- lijk vermoeid op den grond, met schuim op den mond, de ledematen verstijfd, terwijl de geest dikwijls voor het geheele verdere leven verstoord is. Bij het begin van den dienst brengt de priester, medicijnman, of lioc men hem noemen wil, den goden offers en mompelt daarbij een gebed. Plotseling springen dansers in den kring; slechts met broeken gekleed, draaien zij steeds sneller, steeds razender in het rond, begeleid door het gezang van de menigte, het roffelen t!er trommen, elkaar aanvurend, ophitsend, tot dat het geheel in wilde dansorgie ontaart. Tot de talrijke phenomenen, die bij dergc lijke dansen werden waargenomen, b.v. vol komen ongevoeligheid, oogcublikkelijken dood van personen, die de hoogepriester dood wenschte, genezingen door gebed enz., behoort ook een geval, dat uit Elorida werd gemeld. Daar zong een negerin gedurende de „crisis" in een taal, die door een aanwe zig taalgeleerde als een dialect herkend werd, dat meer dan 200 jaar geleden in 'n bepauhle streek van Afrika werd gesproken. Naar later bleek, hadden de voorvaderen van deze negerin, die in normalen toestand geen woord van deze taal kende, werkelijk in bedoelde streek van Afrika gewoond. Voodoo-dicnsten zijn natuurlijk slechts zeer zelden en onder de moeilijkste omstan digheden in den beschreven vorm gade te slaan. Zelfs op Haiti is het een blanke vol strekt niet aan te raden zich in de wouden van liet. binnenland te wagen en daar de ne gers in hun religieuse extase te storen Reeds velen hebben hun nieuwsgierigheid met het leven moeten betalen. Ook in Noord- Amen ka leeft de cultus, zooals de gebeurte nissen in Detroit bewijzen, in liet geheim nog voert. iiUpo,, trachtten (len voodoo-cultus te vuur en te zwaard te lijf te gaan. Acht dagen na hun n ontschepen in Santo Domingo moesten de slaven zich door de katholieke priesters laten l doopen. Dat deze niemyc religie voorloopig 11 "Vliet al te veel invloed op bun uitoefenden, (|c kan men zich indenken. In donkere nachten hielden zij in de oerwouden met razende dan- hun eigen eeredienst. En alle maatrege len van geweld, die men tegen don cultus ne- nam, konden niet. verhinderen, dat do be en volking ook vorder aan de oude goden en uit aan de toovcrkracht van den voodoo bleef eri gelooven, in het hijzonder wanneer er weer Iciïj eens een „wonder" gebeurd was. ERFGENAMEN VAN DE MIL- LIONAIRE UIT BROEK IN WATERLAND KOMEN IN JAARVERGADERING BIJEEN. Zijn er nog millioenen te verdeelen De erfgenamen van de Broeker millionaire „Neeltje Pater" hebben Zaterdagndddag te Amsterdam hun eerste jaarvergadering gehouden. Het aantal aanwezigen moge aanmerke lijk geringer geweest zijn dan vori ge malen, de bijeenkomst kenmerkte" zich nu toch meer dan ooit tevoren door een sfeer van gegronden hoop. De besprekingen stonden niet meer op losse schroeven. Men moest wel het idéé krijgen, dat de vereeniging klaarblijkelijk op den goeden weg is om zich in het bezit te stellen van de onverdeelde erfenis. Het voornaamste agendapunt werd wel ge vormd door het bestuursvoorstel om een een roefproces 'aanhangig te maken op kosten van de vereeniging, waartoe liet batig saldo van 't. eerste jaar (f322.22) haai- in staat, stelt, wilde liet bestuur een gerechte lijk onderzoek instellen met een familie-tak of bepaald lid, wiens afstamming volledig verkregen is. De vereeniging wordt aldus 't voorstel, door dat lid schriftelijk gemachtigd om het proces te voeren. Alle voordcelen en nadoelen daaruit voortvloeiende komen ten nutte of ten laste van het algemeen belang. Op deze wijze hoopt men zekerheid te krij gen of de eventueel nog niet uitgekeerde na latenschap alsnog kan worden uitgekeerd indien de afstamming bewezen wordt. Met succes meent men zoo te kunnen nagaan in welke handen het niet aan de rechthebben den uitgedeelde millioenenbedrag wel is gekomen. De heer C. Pater (Haarlem) vertelde uit voerig van de door hem als secretaris opge dane ervaringen, concludcercndc dat er in 1823 en 1836 geld was, dat niet uitgekeerd werd. Hij schelste de erfcnis-quacstie als een kansspel, waarin valsch gespeeld werd. „Als wij eerlijk spelen, zullen we de overwinning bereiken", zei spr. Het voorstel werd met algemecne stemmen aanvaard. Bij de besprekingen bleek wel, dat enkelen de vrees koesterden, dat de familie welke uitgekozen wordt voor het proefproces, met de winst zal gaan strijken. Hen stelde het bestuur gerust door te wijzen op de sch ri f tel ij ke vol macht. Naar de heer Vroegop, voorzitter der ver eeniging vernomen had, kan de koninklijke goedkeuring der statuten dezer dagen de vereeniging bereiken Het onderzoek is reeds beëindigd. De president van de rechtbank had in een kanttcekening bij dc statuten op gemerkt, dat dc vóór 1811 uitgedeelde bedra gen onaantastbaar waren. In dit verband vestigde de heer Vroegop er de aandacht op. dat het geenszins in de bedoeling ligt. om sensatie Ie maken. Niet zal geöischt worden, dat families, wier voorouders op oneerlijke wijze aan declen van de erfenis zijn geko men, deze bedragen weer afstaan. Spreker had dergelijke families reeds bij zich op be zoek gehad, doch ook haar kon hij gerust stellen. De vereeniging „Neeltje Pater", wil alleen weten of er nog geld is, dat niet ver deeld werd en of haar leden, wier afstam ming bewezen is, daarop aanspraak kun nen maken. Een juridisch adviseur heeft de vereeniging zich nog niet gekozen. er.' on DUITSCHLAND'S NIEUWE CONCESSIE- GEBIED. de VERLEDEN EN HEDEN VAN DE de en PORTUGEESCHE KOLONIE. e- *n.,be' iaar erkende het zwarte kei- "j-zerrijk Angola aan de Zuid-Westkust van Afrika, dat vroeger Locanda heette, de be te schermende heerschappij van Portugal. Om ar streeks 1750 viel het in een klein aantal staat jes uiteen en uit het protectoraat werd een jkolonie. In 1853 kwam Bihé daarbij, in 1840 Mossamedes, in 1845 Hoeilla, in 1851 Kas- et Sandsjo en bij <le Congo-oveiecnkomst van 1884 het Kabinda-land, Het. geheele gebied omval bijna 1.3 millioen vierkante kilometer :n wordt door ongeveer 5 millioen menschen be- :n.|woond, waarvan er 20.000 in de hoofdstad ii. Sao Paolo de Loanda gevestigd zijn en wordt geregeerd door een Porlugeeschen gouver- jneur-generaal, die wordt bijgestaan door een n,koloniaal parlement en een leger van 1100 i Portugeczen en 3600 inboorlingen te zijner be- I schikking heeft. Ie Do kolonie Angola bezit een levendig m scheepsverkeer, 1400 km. spoorweg, 324 post- ir en 133 telegraafkantoren. Het voert jaarlijks d voor 250 millioen escudo's aan koffie, dia- n manten, mais, suiker, palmolie, visch, was ën katoen uit en voor ongeveer hetzelfde be- t| clnapr aan.te.xtielwaren, machines, wijn, hout, ijzer, staal, automobielen en benzine in. De economische toestand van de kolonie zou veel gunstiger kunnen zijn, indien de Portu- 3 geezen van allo agrarische en indnstrieele i (mijnbouw) mogelijkheden gebruik zouden «taken, maar dit doen zij in Angola al even weinig als in hun andere overzeesche bezit- j tingen. Mislukte projecten. De Portugeozen hebben de waarde van de ze bezitting zoo weinig begrepen, dat zij reeds verschillende malen op het punt hebben ge staan, haar weg te schenken. Ecnigc jaren voor den wereldoorlog onderhandelde Por tugal met Engeland over een eventueelen verkoop, maar men kon niet tot een ver gelijk komen. Vijftien jaren later interesseer de Polen, dat grondstoffen voor zijn industrie en kolonisatiemogelijkheden voor zijn bevol kingsoverschot noodig had, zich voor het land. Het kwam tot onderhandelingen en in het jaar 1930 trok Pilsoedski persoonlijk naar Lissabon, om het verdrag in kannen en krui ken te brengen. Maar op het laatste «ogen blik kon men het niet over de koopsom eens worden. Eind 1935 vonden er onderhandelingen plaats tusschen Portugal en den Volken hond, die een oogenblik met dc gedachte speelde, in Angola een nieuwe woonplaats voor de uit Irak gevluchte Assyricrs en een deel van de uit Duitschland geëmigreer de Joden te scheppen. De Porlu^eezen wa ren wel bereid, de souvereiniteit over een deel van de kolonie aan den Volkenbond over te dragen, maar het project strandde tenslotte, daar het onmogelijk bleek te zijn de kolonisatiekosten te garandeeren. Kort voor het begin van den Abessijn- schen oorlog bleken de Italianen belangstel ling voor dc kolonie te hebben; er hadden eenige besprekingen plaats, die echter zon der resultaat bleven. De ironie van het noodlot wil nu, dat de Duitschcrs thans hetzelfde Angola als con cessiegebied (niet als kolonie) krijgen, waar twee jaren geleden volgens den wensch van den Volkenbond de uit hun land gevluchte Joden een toevluchtsoord zouden vinden. De bevolking van Angola. Het eigenaardige van dit in Europa nau welijks bekende land is echter zijn bevol king. De Locanda s zijn het eenige volk van Zuid-Afrika met een betrekkelijk hoogstaan de cultuur. Maar meer dan dat, zij bezitten een eigen oud schrift en kunnen hun ge schiedenis tot de vroege Middeleeuwen vol gen. Toen de Portugeezen kwamen, vormde het Een oude truc die nog maar steeds opgaat. Misbruik ge maakt van de weldadigheid der menschen. De secretaris van den Amsterdamschen Armenraad schrijft: Een stadgenoote wordt opgebeld: „U spreekt met kapitein West uit Bloemendaal. „Mag ik U aanbevelen een allerdringendst geval van armoede, waar ik op het oogen blik zelf niet volledig helpen kan en waar voor ik nu een beroep zou willen doen op U". De „kapitein" doet nu een hartroe rend verhaal: dc in-nood-verkeerende is een veel te fatsoenlijk man om zelf om hulp te vragen, maar „kapitein West" kan den behoeftige ten volle aanbevelen. Er is dringende haast bij de hulp, anders gaat een leven reddeloos verloren. Over een uurtje zal zijn protégé bij de stadsgenoote de bcnoodigde tien gulden in ontvangst ko men nemen. De dame, wier hulp op deze wijze is ingeroepen, is wel wat verbaasd, zij kent „kapitein West" niet en kreeg ook geen antwoord meer door de telefoon, toen zij iets naders vroeg. De man, die het geld land een sterk, goed georganiseerd keizer rijk, welks bewoners den verwonderden blanken de wild-romantische geschiedenis van keizerin Zingoca vertelden. Zingoea regeerde in het begin van de der tiende eeuw. Zij was in zekeren zin Semira- mis, Mcssalina en Catliarina II in een per soon. Van haai kleine stamland aan de uit monding van dc' Locanda-rivier uit onder wierp zij in nauwelijks twintig jaren tijd aile stammen en volkeren tusschen de uil monding van dc Congo-rivier en het Ovambo- Iand, den oceaan en Betsjocana-land. Haar hof was een plaats van barbaarsche pracht en praal. Haar paleis, uit het fijnste ebben hout gebouwd, was geheel met dikke gou den platen bedekt en herbergde een geheel leger van slaven en slavinnen, die uit de voornaamste families van de door haar on derworpen volken stamden. Een „zwarte" Barbarossa-legende. Keizerin Zingoca was overigens al even heerseh- en krijgszuchtig als wreed. Krijgs gevangenen werden evenals dc eigen onder danen, die bij haar in ongenade waren ge vallen, op gruwelijke wijze doodgemarteld. De beschrijving van dc terechtstellingen doet ons op het oogenblik nog huiveren. De gevangenen werden in nauwe koperen bui zen van manshoogte geperst en dan op een brandstapel gezel, zoodat de buizen lang zaam gloeiend werden en dc hulploozc slachtoffers langzaam roosterden. Zingoea viel, zoo vertelt de geschiedenis der I.ocanda's, in den veldtocht tegen de Ovambo's. die zij vergeefs trachtte te onder werpen. Haar lijk werd niet gevonden. De sage der Loeanda's vertelt, dat zij niet ge storven is, maar zich in de bergen verbor gen houdt, om op een gegeven oogenbik haar volk van het juk der vreemde heer schappij te bevrijden en weer groot en machtig te maken. Dc Duitsche kolonisten, die thans naar An gola gaan, zullen in deze legende der Loean- da's gemakkelijk de eigen, in het Afri- kaansch overgezette Barbarossa-legende her kennen (Auteursrecht V.P.B.). (Nadruk verboden) DINSDAG 9 FEBRUARI AVRO-uitzending. 11.0011.30 v.m. en 6.30 —7.00 RVU. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Jetty Cantor's Ensemble. 11.00 Lezing „Wg en onze zieken". 11.30 Ensemble J. Cantor. 12.30 Orgelspel. 1.00 Kovacs Lajos' orkest. 2.00 Het Omroeporkest. 3.00 Knipcursus. 4.00 Pianorecital. 4.30 Kinderkoorzang. 5.00 kinderhalfuur. 5.30 Het Omroeporkest. 6.30 Psychologische causerie. 7.00 Voor de kinderen. 7.05 AVRO-Dansorkest. 7.30 Engelsche les. 8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen. 8.10 Bonte Dinsdagavondtrein. 9.30 Vocaal concert. 10.00 Gramofoonplaten. 10.30 Schaakles. 11.00 Berichten A.N.P. Hierna AVRO-Dans orkest. 11.4012.00 Gramofoonplaten. Hilversum II. KRO-uitzending. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten. 11.30 Godsd. halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-orkest en gramofoonplaten. 2,00 Vrouwenuur. 3.00 Modecursus. 4.05 Gramofoonplaten. 4.10 Orgelconcert en gramofoonplaten. 5.20 Gramofoonplaten. 5.45 Felicitatiebezoek. 6.00 De KRO-Melodisten en solist. 6.40 Esperanto-cursus. 7.00 Berichten. 7.15 Economische causerie. 7.35 Sporthalfuur. 8.00 Berichten ANP. 8.10 Vastenavondprogramma m.m.v. KRO- orkesten en solisten. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Lilly Mathé en haar orkest. 11.2012.00 Gramofoonplaten. kwam halen, leek echter sympathiek, ach teraf is zij toch gaan twijfelen, zij vraagt den Armenraad en dan komt uit, dat de „kapitein" en zijn protégé of denzelfden man of twee bondgenooten zijn en dat zij haar geld heeft gegeven aan een sluwen weldadigheids-exploitant. Het is wonderlijk hoe dikwijls deze oude truc opgaat. Wie opbelt geeft zich een voor naam cachet door zich te tooien met een adellijken titel of met dén naam van een bekend stadgenoot of roept, door een lcgcr- rang aan te duiden, de suggestie op, dat men te doen heeft met het leger des heils. Dikwijls is er al gewaarschuwd teger: deze bedriegerijen-per-telefoon, maar altijd opnieuw vindt het kunstje nog toepassing. Vandaar dat ik opnieuw nog eens met na druk moge waarschuwen: ga nooit op zulke telefonische verzoeken van onbekenden en geef nooit aan onbekenden zonder den Armenraad even te hebben geraadpleegd. NEDERLANDSCH STOOMSCHIP VOOR DE PORTUGEESCHE KUST MET ENGELSCH SLAGSCHIP IN ERNSTIGE AANVARING. HET SCHIP KREEG EEN SCHEUR IN DEN VOORSTEVEN. Het stoomschip „Kertosono" van de Rotterdamsche Lloyd heeft draad loos medegedeeld, dat het ter hoog te van Oporto in ernstige aanvaring met het Britsche slagschip „Ma- laya" is geweest. Hulp was echter niet onmiddel lijk noodig. Van persoonlijke onge vallen werd geen melding gemaakt. DE BOTSING TUSSCHEN „KER TOSONO" EN „MALAYA" GOED AFGELOOPEN. Men meldt ons nader uit Amsterdam: Naar wij van de directie van de Rot terdamsche Lloyd vernemen hoeft de bot sing tusschen de „Kertosono" en de „Ma- iaya" Zaterdagavond plaa's gehad. De .Kertosono" kreeg een scheur in den voorsteven boven de waterlinie. Het schip vaart op eigen kracht naar een Portugcc sche haven. Hoewel er geen enkel gevaar bestaat, blijven het Engelsche slagschip .Malaya" en een uit Leixoes ter assisten tie gekomen Duitsche sleepboot in de buurt van het schip. Kapitein van de „Kertosono" is de heer De Boer. Het schip meet 7323 ton. Mist de oorzaak? Ook „Zwarte Zee" uitgevaren. dc De Rotterdamsche Lloyd ontving gister avond van den kapitein van de „Kertosono" draadloos bericht, dat de toestand nog on veranderd was. De Duitsche sleepboot „Soe- falke" van den sleepdienst Bugsier te Ham- brug, welke des ochtends te zeven uur Lei xoes had verlaten, was in den laten middag bij de „Kertosono" aangekomen. Het lag evenwel in de bedoeling eerst Maandagochtend vast te maken. In dien tus schentijd zou het schip trachten zooveel mo gelijk zee te houden, waarbij de machines op achteruit zijn gezet, teneinde 't beschadigde gedeelte zooveel mogelijk van den water druk te ontlasten. Zoo dreef het schip gis teravond langzaam in Noordwestelijke rich ting. Behalve dc „Seefalke" bleef ook nog de Engelshe oorlogsbodem „Malaya" in dc nabijheid. Onder deze omstandigheden is dc aankomst van de „Kertosono" te Lissabon thans nog niet te bepalen. Dc kapitein seinde uitdrukkelijk, dat van een noodtoestand geen sprake is en dat hij de situatie gunstig beoordeelde. Omtrent de toedracht der aanvaring wacht men het uitvoerige rapport van den kapitein af. Ook is de juiste omvang van beschadiging nog niet bekend. Zeker is echter, dat liet schip aan de ■oorzijdc gescheurd is, doch de ruimen ma ken geen water. Aangenomen wordt, dat de schade boven de waterlijn is toegebracht. Het. gebeurde vond plaats, dwars van Oporto op 41.8 graden N.B. y 9.40 gr. W.L. De „Kertosono" is het grootste vrachtschip van de Rotterdamsche Lloyd en beschikt over passagiersaccomodatie. Het schip heeft een afmeting van 7323 ton. Aan boord be vindt, zich een lading stukgoederen. De Nederlandscho motorbergingsboot „Zwarte Zee" van L. Smit en Co's Inter nationalen Sleepdienst is in denl oop van Zondag vanh aar station te Kalmouth ver trokken om assistentie te verlcenen aan dc „Kertensono*. De Zwarte Zee zal het schip over 48 uur kunnen bereiken. Succesvolle jacht op een inbreker In den nacht van Vrijdag op Zaterdag be merkte de waker K. van dc eerste 's-Graven- haagsche Nachtveiligheidsdienst, dat van de lingeriezaak van Zeggelenlaan 145 de win keldeur geforceerd was. Een onderzoek in stellende, zag hij door de winkelruit, dat twee mannen bezig waren, den winkel te doorzoeken. De bewaker trok zijn gummi stok en stapte naar binnen, waarop een der inbrekers een kist naar K.'s hoofd smeet. Dc nachtwaker kwam daardoor te vallen en de beide mannen, die over hem heen spron gen, maakten zich uit dc voeten. Een van hen stapte op de fiets van den nachtwaker, de andere verdween te voet, maar werd door den waker heimelijk ge volgd. Toen de nachtveiligheidsman den in breker een perceel in een der zijstraten had zien binnengaan, waarschuwde hij de po litie. Direct daarop verschenen agenten van de motorbrigade en rechercheurs met poli tiehonden. Eerst, werd dc op heet.erdaad betrapte van zijn bed gelicht en overgebracht naar het po liticbureau Rijswijksche plein. Dc motorpolitie ging daarop in de buurt rondrijden om den anderen man te zoeken. Zij vond echter alleen het rijwiel van den nachtwaker in een der straten liggen. Door middel van een hond trachtte men het spoor van den inbreker te vinden. Dit gelukte echter niet, omdat, het dier, na lucht te hebben genomen van de fiets hard naar den eigenaar, die op een afstand gebleven was, toeliep. Zoo eindigde dit nachtelijk avontuur. Dc ongenoode gasten hadden nog geen gelegen heid gehad iets weg te nemen. De gearres teerde is de 30-jarige B., een goede bekende van de politic. Geen persoonlijke ongelukken. Zandvoortsche tram gleed door. Gistermiddag te ongeveer 2.20 uur 'is op dc Westermarkt te Amsterdam een motorwa gen van de Zandvoortsche tram, welke van de richting Sloterdijk kwam op een bij de halte stilstaande tramwagen van lijn veer tien gereden. Van den wagen der gemeentetram werd het achterbalcon zoo zwaar beschadigd, dat de wagen naar dc remise moest worden ge reden. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Het ongeval is veroorzaakt door het feit, dat de. motorwagen van dc Zandvoortsche tram bij het remmen is doorgegleden. Het tramverkeer ter plaatse was ongeveer gedurende den tijd van 20 minuten gestag neerd. SCHAATSENRIJDEN. SCHITTERENDE PRESTATIE VAN ZES TIENJARIGE NOOR. De zestienjarige Noorsche schaatsenrijder Arne Jacobsen reed tijdens de wedstrijden fn het hardrijden op de schaats te Hamar de 500 meter in den schitterenden tijd van 44.1 sec. Het wereldrecord over dien afstand heeft zijn landgenoot F.ngestangen de vo rige week tijdens do Europeeschc kampioen schappen te Davos op zijn naam gebracht met 42.3 sec. De tijd van den jeugdigen Noor belooft dus wat voor de toekomst»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 7