DE STERRIT NAAR MONTE CARLO Plaatselijk Nieuws. Eind goedal goed Eerste elecfrische modelboerderij in Amerika Wij loopen bij de laatste 100 K.M. in strafpnntenvalletjes. Deelname aan d« Rallye behoeft niet veel te kosten. - Bij sommige deelnemers is de ware sportiviteit zoek. Zaterdag 30 Jan., 's morgens te 7.06 uur ver lieten we voor onze laatste tusschencontrole te Avignon, vanwaar we een gemiddelde moesten aanhouden tusschen 50 en 60 K.M. tot aan le Muy op 180 K.M., vermoedelijk om een regelmatige aankomst te verzekeren. Bij dit plaatsje werden we op de hoogte gebracht van de „eindspurt". Bij K.M. paal 81 stonden tijdopnemers, zooals er onder weg nog 5 zouden staan, terwijl het nog niet bekend was, welke controle van waarde was voor de klasseering. Alles moest er dus op worden gezet om te trachten precies in een vaartje van 50 K.M. te rijden. „L'esterel", zoo als 't gebergte heet, waar de weg doorloopt, bezorgde de deelnemers vorige jaren soms al verrassingen, terwijl er toen tenminste ruim schoots gelegenheid was om vooraf tijd te winnen, teneinde hier wat kalmer te kun nen aanleggen. Nu echter hing de geheele uitkomst van de rit bijna enkel en alleen van deze 100 K.M. af, zoodat het bij geen van de deelnemers op dit gedeelte aan span ning zal hebben ontbroken. In Nederland zouden de autoriteiten nimmer toestemming hebben gegeven, maar in Frankrijk mag schijnbaar alles. Daar rekenen ze bepaald zoo, dat ieder voor zich maar aansprakelijk moet zijn voor de brokkenk. Al gauw zagen we ter demonstratie hiervan een Bugatti on der in de diepte liggen, zoodat je 't koud om je lever voelde worden. In onze klok vol gens 't patent van BakkerSchut, stelden we nu juist niet 't volste vertrouwen, het geen later gebleken is maar goed te zijn ook, want de constructeur van dit apparaat zelf bleek bij de finish niet minder dan 6 volle minuten te zijn kwijt geraakt, hetgeen hem meteen de 25e plaats bezorgde. Ongetwijfeld waren wij als laatsten in het nadeel, doordat het verkeer nu zooveel druk ker was dan onder de tijd dat de eersten hier hun kunsten vertoonden. Elk oogenblik moesten wij achter een vrachtwagen of een autobus zitten loeren tot 't moment gun stig was om vóór te komen en dan weer zien den verloren tijd in te loopen. De spoor wegovergangen gaven gelukkig geen belet sel, doch wel moesten we door Cannes en later door Nice over de Promenade des An- glais, op gevaar af een slachtoffer uit de massa wandelaars op de bumper te krijgen. Gelukkig gold voor ons 't signaalverbod niet, zoodat we met onze hoorn zoowat de heele- boel op stelten zetten. Bij Cannes zagen we onze trouwe miakker Klincke of althans zijn B.M.W. geheel buiten gevecht ge steld, dwars op den weg staan. Naar we later hoorden, was hij door een anderen wagen finaal getorpedeerd, had door zijn gang nog 'n paar hoo rnen gepakt en moest toen 't lied opzeggen. De Fransche politie, uiteraard toch al niet zoo „fideel" en vooral niet tegenover Duit- schers, had zich ijskoud er van afge maakt met de opmerking, dat ze zich met matcriaalschadc niet kon ophouden. We hadden werkelijk te doen met dezen con current, die ons door zijn sportiviteit alle respect afdwong en zich zoo buitengewoon verweerd had, terwijl hij nu met één slag overal naast, stond. Dicht bij Monte Carlo waren we met onze chronometers geheel de kluts kwijt, de één dacht dat we te vroeg waren en de ander kwam tijd te kort en we lieten het maar aan het lot over. Hadden we geluk, dan zouden we wel no. 1 zijn, of no. 2, zat 't ons tegen, dan moesten we 't maar stellen met de 30e of de 40ste plaats, 't Was wel wat absurd, maar 't eigenlijke eindsucces hing als het ware af van den uitslag van deze proef. In Monte Carlo werden we letterlijk be stormd door de Hollandsche deelnemers, want allen waren ons natuurlijk voor, en er waren er bij die zoo wat een gat in de lucht sprongen, omdat tenminste nog één Hollander uit Palermo door kwam. Eerst alles nog even laten controleeren, af stempelen en tenslotte werd de motorkap verzegeld en konden we onzen trouwen jon gen naar het „Pare fermé" brengen, bij alle andere beestjes uit Noorwegen en Zweden, zoowel als uit Schotland en Roemenië. Door dik en dun, langs mooie asphaltwegen en karresporen, over „gletschers" en door nau we slobjes stonden ze nu allen bij elkaar onder de hoede van de in keurige pakjes rondstappende lijfwacht van den Prins van Monaco. Nu, aan stof tot praten ontbrak het niet, dat kun je denken, sedert München was er geen berichtje van ons doorgekomen en Mr. Sprengcr v. Eyk die tot aan Weenen ellenlange telegrammen had verzonden, was sindsdien geheel verstomd, zoodat niemand er meer aan getwijfeld had, of wij deelden ook 't lot van de meeste Palermorijders en alle Athene-mannen, welke laatste 't zelfs niet verder dan Saloniki hadden kunnen brengen. De Amsterdammers waren allen goed aangekomen met meer of met minder strafpunten, al naar gelang ze 't tempo had den kunnen bijbecnen. De grootste van al len was de Mercedes Diesel Ato-bus, maar de Baby, de Ve L. Fiat van Baron v. Heem stra, bad zonder bezwaren mee kunnen ko men. Wij boorden den beer Rakker Schut vertellen, hoe ze met z'n drieën hadden zit ten gnuiven om die kleine mug, toen hij een tijdlang voor hun vorstelijke Lincoln Zenhyr uitgonsde met een vaartje van 85 K.M. De plaats te Monte Carlo, waar de wagens aan een accelleratie-remproef werden onderworpen. Een mooie demonstratie, welke meteen bewees, dat de Rallye niet juist met groote onkosten gepaard behoeft te gaan, want over de 1350 K.M. had hij 65 L. benzine gebruikt, zoodat ze voor ongeveer twaalf gul den met z'n tweeën in Monte Carlo waren. We hoorden ook de prestaties roemen van den heer v. d. Weerd, die mét z'n Bedford autobus zich bijzonder verweerd moet heb ben. Uit voorzorg, dat de inzittenden het misschien met hun magen te kwaad zouden krijgen, waren bij iederen zitplaats papieren zakken opgehangen, evenals in de K.L.M.- vliegtuigenü Om eventueel den inhoud op te vangen! Van alles en alles was er te hooren, maar „Tinus" stelde voor om eerst maar eens 'n tijdje te gaan „maffen",, wat hij wel klaar gespeeld zou hebben,, want zelfs onder het loopen had je moeite om de oogen open te houden, Den^ volgenden, morgeq. werden,de laatste proeven afgendmen, de z.g. accèlle- ratie-remprpeven. Op de Quai Albert L zooiets als de „bou levard" van Monte Carlo, was een baan uit gezet van 300 M. lang met op 100 M. van 't eind een dwarsstreep, De concurrenten moes ten van stilstaand bij 't begin zoo snel mo gelijk tot de streep optrekken, daarop blij ven staan (de vóórwielen er over), dan achteruit tot de voorwielen er voor kwa men en weer zoo snel mogelijk naar 't eind. Hoewel 't onmogelijk was een groote ach terstand hierbij nog goed te maken, word er gereden dat de lappen rubber van de banden vlogen. Bij de best geplaatsten op de lijst van de gemiddelde snelheidsproef van den vorigen dag, die inmiddels bekend gemaakt was, ging 't er echter wel terdege om. De uitgeslapen Roemeen Cristea. had zijn vergunning om voor speciale gevallen dubbellucht te mogen monteeren, juist voor de laatste proef toegepast. Dit gaf aanlei ding tot haken en oogen, want we hoorden zeggen dat daarvoor 6 strafpunten eetelc! werden, die voldoende waren om heon van de eerste naar de 6e plaats te doen verhui zen. Z'n monteur kwam met een stortvloed van woorden in 't Fransch bij de jury in protest, hetgeen naar wij meenen, niet heeft mogen baten. Onze Packard maakte waarlijk een niet slechten tijd en wanneer men ging verge lijken tusschen gewichtsverhoudingen van carosserie enz. dan was 't zelfs een bijzon der goede prestatie waaruit wel bleek, dat zoowel de motor als de remmen nog prima in orde waren. Maar over de laatste 100 K M van den vorigen lag hadden we 3 min. tijdsverschil gemaakt, wat ons ruim 9 pun ten kostte en 't eindresultaat was no. 17 op de ranglijst van 't algem. klassement. Onze landgenoot de Boer deed ons ver baasd staan door de buitengewone bedreven heid, waarmee hij de remproef aflegde. Zijn achterwielen draaiden al achteruit voor de wagen stilstond bij de streep en meteen was hij alweer weg ook. Hoewel met hem in zeker opzicht het geluk stellig meege- weest is, was zijn derde plaats een ver diende belooning Een beetje rumoerig was 't slot wel. door de vele protesten, die zeer zeker meestal gemotiveerd waren. Zoo bijv. stond Jacobs de Boer eerst no. 5, wegens strafpunten voor een deukje in z'n spatbord, hetgeen later over 't hoofd gezien kon worden na protest door de K.N.A.C. Het doet wel eenigszins afbreuk aan het vele mooie, dat een organisatie als die van de Rallye op 't gebied van sportief autotoerisme presteert, maar 't schijnt alsof een slot zonder veel geschreeuw en geprotcsteer niet denkbaar is. We zouden ook wel enkele dingen op kunnen noemen, die ons niet zoo erg aan stonden, en waarin de neiging van de ofpa- nisatie om de nationale deelnemers en automerken zoo mogelijk iets te steunen niet te miskennen valt, maar we zijn over tuigd dat het moeilijk zal zijn, de regelin gen zoo te treffen, dat er niets op aan te merken valt. Zoo is er ook. iets dat niet zoozeer de Sterrit zelf betreft, doch wij niet kunnen nalaten hier even te releveeren, n.1. „de ser vice" onderweg. Wat er voor sommige deel nemers al niet georganiseerd was, daar hebben we van slaan te kiiken. Zoo kon Villoresi bijv. nergens met zijn Fiat komen of een plaatselijke auto met groot op schrift „Fiat Service", stond hem al op te wachten en bracht hem tot aan de con trolepost. Onderwijl de bestuurders gingen rusten, huil formaliteit vervullen, enz. was er zoowat een heel legertje monteurs in de weer om z'n wagen na te zien. Toen we in Strassbourg aankwamen-, stond er een heele karavaan klaar: - wagen voor de Ford van Cristia, 1 wagen voor Matford no. 71, 1 voor no. 76 en 1 voor de Lincoln van Dr. Sprenger. alles tot steun van de rijders van Ford-producten. Nu waardeeren wij het ten zeerste dat merken als Ford en Fiat zóó verspreid zijn, dat ze hun gebruikers overal met een goede service van dienst kunnen zijn, doch dat dit tenslotte een handicap beteekent voor andere deelnemers, valt niet te ontkennen en de zuiver sportieve idéé heeft er onder te lijden. Maar zooals we al zeiden, om al deze dingen zóó te re gelen, dat 't ook sportief geheel „af' is, mag niet worden geëischt, hoewel dit toch wel ware te wenschen. Evenals bij vrijwel iedere andere sport, zijn ook hier deelne mers. die slechts probeeren een prijs te be halen, zoo noodig, met alle middelen, fair of unfair. Doch zoo zal 'tvoorloopig nog wel blijven cn waren alle menschcn wijs.. In Strassbourg was één van de Ford's zoo bereidwillig om ons den weg te wijzen, omdat hun klanten toch nog achter Mün chen zaten en verder hebben we ons geluk kig weten te redden zonder „Service". Ik zie ons nog de olie aftappen in Padua, midden in den nacht, voor de deur van een advo caat, in de goot van zoon smal straatje, waar de controle zich bevond. De leege oliebussen kwamen netjes op een rij in de portiek te staan, opdat de Mr. in de rechten de volgende morgen maar eens kon zien uit te visschen, wie dat ge daan had, vond Tinus. We zullen ieder de sterrit maar op zijn c-igen manier laten rijden, dat maakt 't ge heel misschien zelfs nog belangwekkender en leerzamer. Want zonder twijfel heeft een betrouw- baarheidsrit als deze veel beteekenis voor de vooruitgang op velerlei gebied. Opper vlakkig gezien zullen velen geneigd zijn ze als een dwaasheid te beschouwen en de deelnemers, die het in hun hoofd halen om dagen en nachten aan één stuk, somtijds met levensgevaar alles op alles te gaan zet ten om op tijd in Monte Carlo aan te ko men, maar niet al te veel au sericux te ne men. Maar reeds na slechts een keer, mee nen we gerust te mogen getuigen van de internationale samenwerking, de geniale vindingrijkheid van vele deelnemers en nog vele andere dingen, die juist door de moei lijkheden worden bevorderd, reeds voldoen de zijn om een dergelijke internationale be- trouwbaarheidsrit te rechtvaardigen. Ook op andere wijze heeft deze groote sterrit heilzame gevolgen. Het is bekend, dat bijv. de Grieksche regeering na het uit kiezen van Athene als startplaats, zich be ijverd heeft om wegen en bruggen in het Noorden van 't land ook 's winters begaan baar te houden. Boven alles is een Rallye als deze een sprekend bewijs van de hoogc graad van perfectie, welke het moderne ver keer per auto heeft bereikt, want zeer te recht mogen we zeggen „afstanden" zijn er niet meer. Na Maandag in Monte Carlo nog genoten te hebben van het heerlijke klimaat van de „Cóte d'Azur" en de vroolijk schitteren de natuur, al is die lang niet van zulk een Zuidelijk karakter als we in Palermo moch ten. aanschouwen, moesten we, tegen de be palingen in, Dinsdagmorgen reeds weer vertrekken. Iedere deelnemer is verplicht minstens 4 dagen in Monte Carlo te blijven na zijn aankomst, maar één van ons had een telegram ontvangen, dat hij niet langer ge mist kon worden. Dit bezorgde ons onthef fing van deze bepaling. Wel hadden we nog een paar prettige dagen kunnen hebben, want overal was 't feest, carnavalsoptochten en wat dies meer zij. Doch daarvoor waren wij toch ook eigenlijk niet naar Zuid-Frank rijk gekomen en welgemoed startten we dus 's morgens om een uur of acht voor de te rugreis. Zonder te overnachten reden we in één ruk naar ons oude Holland. Onder weg za gen wij nog allerlei dat onze belangstelling trok, waarvan wij noemen: de molens in het Saónedal, die niet draaibaar gebouwd behoeven te worden, omdat de wind altijd uit één richting waait; massagraven uit de wereldoorlog en de groote versterkingen van Frankrijk's Noordgrens als angstwekkende voorteekenen van een mogelijk nog komen den oorlog. Woensdagmorgen waren we ons land weer binnen zonder moeilijkheden of tegenslag en we willen ons verslag dan ook besluiten met hulde te brengen aan onze trouwe Packard, welke ons zonder haperen langs bergen en dalen, door storm en ijzige koude naar het doel voerde. INSECTEN WORDEN IN ELEC- TRISCHE VALLEN GEVANGEN. door Ir. N. Wining. Kort geleden is de eerste, volslagen elec- trisch gedreven farm in de Vereenigde Sta ten in bedrijf genomen. Als de eigenaar van het Rosedale-zuiyelbedrijf dit is de naam van Amerika's eerste electrische mo- Ó£jbQerde;'i.if— Fusscheii-^de, vele. kletterende en ratelende electrische," monsters zijn be zinning weet te bewaren, kan. hij ongetwij feld veel genoegen van zijn bedrijf beleven. Er blijft voor hem in dit luilekkerland der techniek niet veel meer. te doen. Zijn voor naamste bezigheid bestaat in het bedienen van de electrische schakelknoppen en hef- boomen. De boer heeft niets meer te doen. Alles electrisch. Laat ons eens een rondgang maken door dit electrische bedrijf. Allereerst valt daar bij het kippenhok op, waar het stralende schijnsel van het electrische licht de kippen noopt, bijzonder vlijtig eieren te leggen en waar de electrische broedmachine natuurlijk de zorg voor het jonge broed Van de kloek heeft overgenomen. In de gereedschappen- loodsen staan electrische zagen, boren en pompen, alsmede een electrisch gedreven veldsmidse. De paarden krijgen hun hooi en haksel langs electrischcn weg in de ruiven of in den voedertrog voorgezet. Elec trische ventilatoren zorgen voor permanente luchtverversching in alle stallen, waarin dan ook geen vlieg te ontdekken is. Doen niet alleen hierdoor zijn de stallen zoo vol maakt insectenvrij, dit komt ook, omdat alles wat insect is, terstond door onbarm hartig werkende vliegenvallen, natuurlijk ook door electriciteit gedreven, onze be schrijving begint eentonig te worden! wordt weggevangen. De benijdenswaardige dieren, die op deze boerderij leven, krijgen ook hun drinken electrisch toegevoerd. Ze behoeven slechts hun kop in den trog te steken en het kristal heldere water stroomt hun toe. Electriciteit is ook hier, zooals overal in dit bedrijf, de dienende geest. Zij mengt het veevoeder, dorscht het koren, koelt de melk, die met electrische machines wordt gemol ken en roomt haar af. Vrees voor droogte Is er onbe kend. De farmers op het electrische modelbe- drijf behoeven niet bevreesd te zijn voor droogte. Of hun gewas voorsipoedig zal groeipn, is niet meer van het weer afhan kelijk. dat het met veel zonneschijn den mensch in het algemeen misschien naar den zin maakt, doch juist daardoor in het landbouwbedrijf dikwijls heel wat zorg ver oorzaakt. Op de Amcrikaansche modelboer derij echter zullen al deze zorgen onbekend zijn. Voor de besproeiing van de landerijen zorgt een electrisch gedreven regeninstal latie. Dat ook het woonhuis, zoowel als schuren, opslagplaatsen en alle verdere bijgebouwen, rijkelijk van electrische appa raten zijn voorzien spreekt wel vanzelf. De ontwerpers. De verwezenlijking van dit eerste electri sche landbouw- en veeteeltbedrijf is het werk van de „Rural-Electrification Admi- nistration", die op grond van een besluit van het Congres overging tot het uitvoeren van bet reusachtige programma ter electri- fientie van het Amcrikaansche landbouw bedrijf. De machines op deze farm vertegen woordigon *n waarde van c.a. 100.000 dollar Zij werden ter beschikking gesteld onder voorwaarde, dat de farmer ieder die belang stelt in dit geëlectrificeerde bedriif. te allen tijde toegang zal verlecnen tot zijn model boerderij. De bedoeling, die bij de exploita tie van deze electrische modelboerderij voor zit is. te laten zien. van weïk een ontzag lijk nut de electriciteit voor den landbouw kan zijn. V. V. SPARTA. Voor morgen zijn slechts twee elftallen opgesteld. Schagen 1 en de adspiranten t en b zijn vrij en kunnen naar de verrich tingen gaan kijken van Schagen 3, dat. om 11 uur tegen Wieringervvaard 2 in het veld komt. Verleden week werd Dirkshorn 2 met 51 het kind van de rekening maar nu tegen Wieringerwaard 2 zal er wel even beter aangepakt moeten worden. Niettemin houden we het op Schagen 3 aan. Schagen 2 gaat de verre reis volledig ondernemen naar Broekerhaven tegen -Strandvogels 2. Dit elftal staat weliswaar op de onderste plaats, maar juist deze elftallen zijn de ge vaarlijkste tegenstanders voor de kampi- oenspretendenten. Schagen 2 moet beginnen met hard aan pakken en blijven werken totdat het sig naal van den heer Hakhoff voor de laatste maal heeft geklonken. In dezelfde afdeeling spelen nog de naas te concurrenten van Schagen 2 thuis tegen Hollandia 4. Voor Sporters wordt dit nog even oppassen. Wij herinneren ons nog de magere 21 zege welke Schagen 2 in Hoorn wist te behalen, in welke wedstrijd Hol landia niets anders deed dan het spel af breken. Oudendijk speelt thuis tegen Sijbe- karspel en zal gaan verliezen. Hem zal West Frisia 4 wel weten te bedwingen O.K.B. is vrij. VARA-AVOND Reeds met een enkel woord hebben wij melding gemaakt van den Vara-avond, die op Donderdag a.s. in Theater Royal wordt gehouden. De beroemde -Nederlandsche. hand „The Ramblers" onder leiding van Theo Udcn Masman en dan, niet in 't minst, de popu laire zanger Albert de Booij, zullen zeker tot veler genoegen, hunne medewerking verlecnen en het wordt dus weer een echte feestavond. Want het is een zeer varieerend programma dat ons dien avond wordt ge boden. Het propagandisch woord zal worden ge voerd door den heer A. Pleysier. Voor nadere bijzonderheden raadplege men de advertentie in dit nummer. EEN GRATIS ENGELSCHE LES door Mr. Fred Fry. Onze bezoekers, die deze week het Royal Theater bezoeken, zullen er met genoegen kennis van nemen, dat Mr. Fred Fry. de be kende Radio-leeraar in de Engelsche taal in elke voorstelling een speciale korte En gelsche les geeft. Op zijn onnavolgbare, onderhoudende wijze toont Mr. Fred Fry hoe iedereen het nuttige van een Engelsche les kan verbin den met het buitengewoon aangename ge not, dat de aparte, heerlijke smaak van de beroemde CHIEF WHIP Virginia Cigaret- tes moet schenken. Het is een zeer origineele en Interessante film en de overtuigende opmerkingen van Mr. Fred Fry over de unieke eigenschap pen van de CHIEF WHIP Virgina Ciga- rettes zullen niet nalaten het reeds zeer groote aantal trouwe CHIEF WHIP roo- kers nog aanzienlijk uit te breiden. BOND VAN KOFFIEHUIS-, RESTAURANT HOUDERS EN SLIJTERS. Donderdagavond vergaderden de leden van den Bond van Koffiehuis-, Restauranthou ders en Slijters, afdeeling Schagen en Om streken, ten huize van den heer N. Raven alhier. Op de gebruikelijke wijze opende de voor zitter, de heer J. Schenk, te pl.m. 8.30 uur, de niet zeer goed bezochte vergadering. De notulen werden zonder op- of aanmer kingen goedgekeurd. Volgt verslag Bondsvergadering en jaar verslag, waarvoor dank wordt gebracht. Door een commissie van 3 leden wordt daarna de rekening van den penningmeester nagezien en keurig in orde bevonden. Het finanticel jaarverslag luidt: ontvang sten f 855.69,, uitgaven f747.77. batig saldo f 107.93. Bij de dan volgende bestuursverkiezing, waarbij aftredend zijn de heeren S. Kaan en Peetoom, worden de aftredenden herkozen, Niet herkiesbaar waren de heeren H. Ra ven en Sj. Maakal. Daar dc afd. Schagen en Omstreken hare leden over IS gemeenten heeft verspreid, had het bestuur gemeend een lid uit Broek op Langendijk, een uit de Zijpe, en een uit Schagen te benoemen. Bij vrije stemming wordt gekozen de heer Vis van Oudkarspel, welke zijne benoeming aanneemt. Dc heer S. Kuiper van Schagerbrug, die niet aanwezig was, zal gevraagd worden of hij genegen is deel van het bestuur te willen uitmaken. Punt 9. mededeelingen van den voorzitter, is daarna aan de orde, waar o.m over B. U.M.A. en de C.V.G. enkele uiteenzettingen worden gedaan. De voorz. richt dan eenige woorden tot den heer Maakal. De heer Maakal. die 27 jaar bestuurslid van onze afdeeling is ge weest cn het overgroote deel daarvan als secretaris, gaat onze vereen, als zoodanig verlaten. Voor al hetgeen hij voor onze af deeling heeft gedaan, zijn wij hem de groot ste dank verschuldigd. Namens de afdee ling wordt hem een vulpenhouder aange boden en namens den bond een gouden me daille voor zijn meer dan 25 jarèn getrou wen dienst. Eenigszins ontdaan bedankt de heer Maakal voor 't hem aangebodene en hoopt dat hij nog vele jaren gebruik mag ma ken van die vulpen, die hem altijd aan den bond zal blijven herinneren. Ook den heer Raven wordt dank gebracht voor hetgeen hij gedaan heeft voor onze af deeling. 30 jaar is hij penningmeester van onze afdeeling geweest, 30 jaar lang keu rig op de centen gepast. 5 jaar geleden heet de heer Raven ook van de ver. een vulpenhouder gekregen en de medaille van den bond voor 25 jaren getrouwen dienst bengelt reeds 5 jaar dagelijks aan zijn har- logeketting. De heer Raven bedankt ook voor de mooio woorden tot hem gesproken en voor het prettige samenwerken met zijn medebe stuursleden. De heer Kaan bedankt namens zijn mede Wieringer leden dc heer Raven en Maakal voor alles wat zij in het belang van de le den hebben gedaan. Bij de rondvraag vraagt de heer Kramer wat de vereeniging er van denkt, wanneer de heeren Raven en Maakal benoemd wor den als eere-lid onzer afdeeling. De voorz. antwoordt dat het hem genoegen doet dat dit voorstel uit de vergadering komt. alhoewel het bestuur reeds met dat voorstel zou hebben gekomen. Alle aan wezigen geven door hun applaus blijk van instemming. Ten slotte bedankt de voorzitter allen voor dc prettige en aangename besprekin gen. de hoop uitsprekende, dat het ons al len in zaken en gezondheid goed mag gaan in 1937. In verband met de 2 jubilarissen werd na de vergadering nog een gezellig poosje bijeen gebleven. AANBESTEDING Gisteren werd in het Noord-Hollandseh Koffiehuis aanbesteed het bouwen van een winkel, woonhuis met garage enz. aan de Loet, alhier door den architect Jos. L. Overtoom en voor rekening van den heer K. Middelbeek, alhier. Er waren 23 biljetten ingekomen en wel van: J. de Graaf, Moerbeek f 12.300 Gebr. Veeter, Schagerbrug 12,238 S. A. Knüwer, Schagen 11.625 J. v. Stipriaan, id. 11.543 M. Schippers, Schagerbrug 11.483 Minneboo en Walboom Den Helder 11.400 Dekker en Lont, Wieringen 11,300 Th. Boekei, Schagen 11.240 B. v. d. Hoven, Schagen 10.950 Noppert en Oort, Den Helder 10.950 J. Mosch en P. Broers, Breezand 10.750 Kingma, Slootdorp 10.740 Modder cn Cuperus, Den Helder 10.650 Schotten, Schagen 10.600 Gebr. Bockel, Oude Niedorp 10.480 J. Faus, Nieuwe Niedorp 10.470 P. de Geus, St. Maarten 10.396 Venema, Den Helder 10.343 Koorn cn De Jong, Medcmblik 10.127 D. Koning, Schagen 9.996 D. Veul, Schagerbrug 9.980 G. Koning, Schagen 9.966 H. Doorn, Den Helder 9.70Q Het werk was begroot op f 10.250 De gunning is aangehouden. KEGELEN. Dc gisteravond op de kegelbanen in „De Unie" te Alkmaar voortgezette Stedenwed- strijd Alkmaar—Schagen heeft onze plaats- genooten de overwinning niet kunnen bren gen. Verkreeg het 15-tal van Schagen op de eigen banen 210 hout voorsprong op hun Alkmaarschc concurrenten, dit meerder hout was niet voldoende om de overwinning te bemachtigen, omdat Alkmaar op eigen terrein niet alleen de verkregen achterstand wist in te loopen, doch daarenboven nog 41 hout meer wist te werpen. De einduitslag is aldus: Alkmaar 2442 -F 2897 5339 Schagen 2652 2646 5298 De resultaten van de Schager kegelaars waren: Dr. Boerma 210 170 380 (57 treffers) P. Dekker 185 195 380 (55 treffers) Ir. Lienesch 185 187 372 C. Rol 175 194 3G9 Dr. Groenhart 158 210 368 C.. v. d. Cappelle 196 172 368 G. Anneveldt 183 174 357 H. J. van Veen 185 170 355 W. Geissler 169 183 352 D. Brouwer 184 166 350 M. de Haas 174 171 345 Dr. v. d. Sluis 178 163 341 R. Brugman 177 J. H. Schene - 160 337 K. Molenaar 153 175 328 J. Rus 140 156 296 Hoogste korpswerpers: Alkmaar: Jac. van Spanje 395 hout (le pr.) Schagen: Dr. Boerma 380 hout (2e prijs).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 11