DE DRIE MUSKETIERS
Het oude zeilschip weer in eere
«jUSSfi
Groote baggerzuiger
aan Rusland verkocht
Buien
Afgewezen minnaar
Doodelijk ongeluk te
Hoogezand
23. IN DE WACHTKAMER.
Ondertusschen bogen zich minstens een
dozijn hoofden naar de deur der werkkamer
van den heer De Tréville, waarachter nu
een onweer in alle hevigheid over Porthos
en Aramis losbarstte. Men hoorde de woe
dende stem van den kapitein: „Jawel, ik
weet wat me te doen staat. Ik dien mijn
ontslag in als kapitein der musketiers des
konings en vraag om een aanstelling als
luitenant bij de garde van den kardinaal.
Neen, ik geef m'n militaire loopbaan ge
heel op!"
„Kapitein," hoorde men Porthos tegen
werpen, „zeker, we waren zes tegen zes,
maar we werden slechts overwonnen, door
dat er verraad in het spel was. Twee onzer
waren reeds dood, voor we nog onze degens
hadden kunnen trekken. Athos, die zwaar
gewond werd, trachtte telkens en telkens
weer zich op te richten maar tevergeefs,
Hij bleef voor dood liggen .U kent Athos
toch kapitein. Wat drommel, men kan toch
niet' eiken veldslag winnen!"
2L ATHOS.
„Zóó, dat wist ik niet," sprak De Tréville
oogenschijnlijk wat milder. „Ik merk wel
weer, dat de kardinaal enorm heeft zitten
snoeven. Maar wat zeg je, is Athos ge
wond?" „Helaas" zeide Aramis; „De degen
is hem door de schouder in de borst ge
drongen. Maar ik zou U willen verzoeken
daarover niet te spreken. Ik weet, dat Athos
wanhopig zou zijn indien het den koning
ter oore kwam."
Op hetzelfde oogenblik werd de deur
opengerukt en verscheen een musketier met
een nobel hoewel zeer bleek gelaat op den
drempel der kamer.
„Athos" riepen alle drie r's uit één
mond.
Stoerheid wordt alleen gekweekt
te midden van de elementen.
De wenschelijkheid van z.g.
Ti. zeil-schoolschepenvoor
onze adspiranl-zeelieden bepleit.
Een recente uitspraak van den heer W.
H. Mellema, te Amsterdam, gewezen ge
zagvoerder gedipl. Groote Stoom- en Zeil
vaart, waarin deze uit een oogpunt van
karaktervorming, zoomede wat betreft het
snel kunnen reageeren, ook in de moeilijkste
omstandigheden, de wenschelijkheid heeft
betoogd, ons land in het kader van de op
leiding tot verkeersvlieger de beschikking
te doen krijgen over een oefen-zeilschip,
aan boord waarvan de leerlingen enkele
verplichte reizen naar Indië, Australië of
Zuid-Amerika zouden moeten maken, heeft
in sterke mate de aandacht getrokken in
kringen van oud-zeelieden, van wie onder-
scheidenen het in hun allerminst langs lij
nen van geleidelijkheid gevolgde zeemans-
loopbaan tot de hoogste positie, welke op
een schip mogelijk is, gebracht hebben en
die tegenover een verslaggever van het
A.N.P. van hun inzichten over deze mate
rie hebben doen blijken.
Met zeer veel waardcering voor het
standpunt van den heer Mellema deed men
echter in deze kringen uitkomen, dat:
Slechts aan boord van een zeil
schip een driemast bark bijvoorbeeld
welke tijdens een groote reis de
opvarenden maanden lang slechts
tusschen lucht en water doet ver-
keeren, zoowel een flink karakter
als goed zeemanschap wordt ge
kweekt.. Hier spreekt aldus deze
zegslieden alleen het schip, hier
wijzigt zich de toestand elk oogen
blik, hier is de zee, met al haar lui
men, zelf leermeesteres en deelt zij
haar lessen uit op een wijze die
ervaren doet dat men elke minuut
op zijn qui vive moet zijn en dat
men zich in de zorg voor schip en
tuigage ontberingen moet weten te
getroosten.
Met afschaffing van de zeilvaart
is de kwaliteit der zeelieden
achteruitgegaan.
Een der zegslieden gaf als zijn meening
te kennen, dat met de afschaffing van de
zeilvaart de kwaliteit der Nederlandsche
zeelui in het algemeen waarbij dus op
zichzelf staande gevallen worden uitgezon
derd is achteruitgegaan en dat, als het
oefen-zeilschip zijn intrede in ons land zou
doen, een groot percentage van de in op
leiding zijnde jongelui, na een reis de zee
vaarwel zouden zeggen! Stoerheid wordt
aldus deze zegsman alleen gekweekt
te midden van de elementen en de „zeilzee-
man" leert met de elementen te werken
als geen ander. Zoo is, naar diens oor
deel, op de vracht- en passagiersvaarders
van dezen tijd ook de matroos, die xooc het
op de navigatie betrekking hebbende werk
alleen het kompas moet kennen en dit
in korten tijd kan leeren, geen zeeman en
kan zulks evenmin in de beteekenis, welke
de oude garde aan dit begrip hechtte, ge
zegd worden van zijn chef, den met moer
theoretische dan practische kennis gewa-
penden stuurman. In dit verband werd te
vens opgemerkt, dat er in vroeger dagen
zeven tol acht jaren mee gemoeid waren
om een goed matroos te worden, want
voor men het tot dezen toen corvollen rang
had gebracht, had men de stadia van jon
gen, lichtmatroos en matroos onder de gage
met goed gevolg moeten doorloopen.
Mede werd gewezen op het voor
beeld van andere landen, die ten
spijt van de enorme vlucht, welke
de techniek in de laatste tiental
len jaren genomen heeft, het oefen
zeilschip in eere hebben gehouden
en dit onderdeel van de opleiding
in het kader van het geheel onmis
baar achten.
De meening van den havenmees
ter van Amsterdam.
De heer W. N van de Poll, havenmeester
te Amst. wien de verslaggever dit betoog
voorlegde zei 't da ai-mede in vele opzichten
eens te zijn. Ook de heer van de Poll acht
het van zeer veel belang dat ons land de
beschikking krijgt over een of meer zeil-
sclioolschepcn voor de opleiding van onze
a.s. koopvaardij-officieren.
„Elke maatschappij" aldus de heer
van de Poll oordeelt dat de opleiding,
welke op haar schepen gegeven wordt, af is
doch mijn volle overtuiging is dat alleen
aan boord van de oefenzeilschepen de zee
lieden gekweekt worden, die wij noodig heb
ben.
Wanneer ik" zoo zeide de
zegsman verder „naga hoe in
dezen tijd jongelui, die de Kweek
school voor de Zeevaart en de
zeevaartscholen verlaten hebben,
na slechts een jaar als leerling te
hebben gevaren dus dan nog zoo
groen als gras zijn en na het ver
volgens behalen van hun derden
stuurmansrang door vele scheep
vaartmaatschappijen verplicht wor
den, hun radio-certificaat te behalen
alvorens zij kans krijgen op een
aanstelling, kan ik niet anders
concludeeren, dan dat deze gang
van zaken, op den duur funest moet
werken. Want de practijk geeft te
zien, dat de meesten der voor dit
certificaat studeerenden steeds
weer zakken voor het examen en
soms een jaar, ja, zelfs wel twee
jaar en langer rondloopen, voor zij
dit certificaat in hun bezit hebben
De opleiding van de marine
beter dan die van de koop
vaardig
7 7 ben ik aldus de zegsman gewe-
ztn k^opiaaidijmant maat ik aarzel niet
4»
om, wat de opleiding betreft, de Nederland
sche Marine, die wel het groote nut van
oefenschepen inziet, ten voorbeeld te stel
len en te verklaren, dat de opleiding, welke
de marine geeft, beter is dan die van de
koopvaardij.
Conlra-mecningen.
De heer C. A. G. van der Boom, inspec
teur voor de scheepvaart te Amsterdam,
meende, dat het betoog der oud-zeelieden
een kern van juistheid bevat, doch voegde
hier aan toe dat z.i. de kans van slagen
van hetgeen deze menschen zich voor oogen
stellen, buitengewoon klein is.
Twee ernstige bezwaren waren opgewor
pen, ten eerste de reeds ter sprake ge
brachte moeilijkheid om een bemanning
te vinden, die een waarborg is voor een
veilige vaart van het oefen-zeilschip en in
de tweede plaats het feit, dat op de onont
beerlijke medewerking der groote reeders
niet kan worden gerekend. Deze laatste
zullen immers zeggen, dat de jongelieden
op hun eigen schepen worden opgeleid,
waarbij zij toch onder toezicht van scheeps
officieren staan.
Mijn ervaringen in deze richting al
dus zegsman waarbij ik ongeveer dui
zend jongelieden mede heb opgevoed, heb
ben mij de overtuiging geschonken, dat er
bij dit corps op het gebied van karakter en
zeemanschap in het algemeen niet veel
ontbreekt.
Dit neemt niet weg dat ik zeer zeker
van meening ben, dat op een zeilschip het
onder bepaalde omstandigheden snel han
delen in hooge mate wordt aangekweekt,
waarmede in het algemeen de flinkheid
wordt bevorderd.
Opleiding bij de kleine vaart.
Met betrekking tot het zeeman
schap van ons volk in het algemeen
nxoge ik er zoo besloot de heer
van der Boom op wijzen, dat vol
gens de jaarlijks gepubliceerde onge-
vallenlijsten van alle zeevarende
naties, de Nederlandsche koopvaar
dijvloot, wat de veiligheid betreft
aan den top staat. Het spreekt van
zelf, dat hieruit toch ook wel mag
worden opgemaakt dat op het stuk
van zeemanschap het Nederland
sche volk zijn mannetje staat.
Rec.apituleerend ben ik zoo zeide de
heer van der Boom van oordeel, dat de
opleiding op een zeilschip als de ideale
moet worden beschouwd en dat wan
neer deze idee niet venvezen lij kt kan wor
den de oplossing van het vraagstuk ge
zocht moet worden bij een zoo groot moge
lijke opleiding bij de kleine vaart.
De directeur van de Amsterdamsche zee
vaartschool staat ook sceptisch tegenover
het zeil-schoolschip en merkte o.a. op, dat
men, wanneer eenmaal de oude garde, die
nog op zeilschepen heeft gevaren, er niet
meer zal zijn, over het thema zeilschepen
niets meer zal hooren.
Waarmede den ouden zeerobben voorloo-
pig de mond nog niet is gesnoerd!
Verbouwing opgedragen aan de
N.V. Verschure en Co. Ook
vele Russische schepen op Ne
derlandsche werven in rep ar n-
tie.
Naar wij vernemen heeft de N.V.
Aannemersbedrijf v.h. fa. F. den
Breejen van den Bout te Berg en
Dal naar Rusland verkocht den groo-
ten stoomzuiger, welke indertijd ge
bouwd is door de Ned. Dok-Maat
schappij. Deze zuiger, welke, uitge
zonderd een dergelijke door Rusland
zelf gebouwde constructie, waar
schijnlijk de grootste ter wereld is,
heeft thans ligplaats in de Coenha-
ven te Amsterdam.
De afmetingen bedragen: lengte zeventig
meter, breedte veertien meter, holte vier
meter. Het totale vermogen is ongeveer 5200
P.K. De zuiger is voorts voorzien van vier
zandpompcn cn een waterpomp. De persaf
stand bedraagt ongeveer negen kilometer.
Wij vernemen voorts, dat de constructie,
waarvan de verkoop tot starid is gekomen
door bemiddeling van het maritiem kan
toor W. II. Mellema te Amsterdam, bij de
N.V. Verschure en Co.'s scheepswerf en ma
chinefabriek te dezer stede, welke onder
neming groote ervaring heeft op het gebied
van baggermateriaal, verbouwd zal worden
tot z.g. Cutterzuiger, een uit een oogpunt
van werkverruiming belangrijk werk, waar
mede enkele maanden gemoeid zullen zijn.
In dit verband kan tevens worden
medegedeeld, dat het in de bedoeling
van de N.V. den Breejen van den
Bout ligt, den bouw van een nieu
wen zuiger in bestelling te geven.
Dat overigens in Nederland voor Russi
sche rekening veel werk aan den winkel
is moge blijken uit het feit, dat door ver
schillende Nederlandsche werven uitgebrei
de reparaties aan Russische schepen van
1 Januari af elf schepen worden ver
richt, terwijl voor herstellingswerkzaamhe-
den aan andere Russische schepen onder
handelingen gaando zijn.
Een bui van natte sneeuw
Drijft aan mijn raam voorbij,
Met vlokken blank en groot,
In vormen allerlei.
De lucht is stil en grijs,
De hemel zwaar cn dicht,
En alles is zoo ver
Van levend zonnelicht!
't Is builen kil en koud,
De vlokken zweven aan,
Een witte warreling
Komt over 'f veld gegaan.
De huisjes zijn zoo oud,
De wereld lijkt zoo klein,
Gezien door 't wiss'letid spel
Van 't dichte sneeuw-gordijn.
Maar plotseen lichte streep!
De wolken breken stuk,
Een plekje hemelblauw
Brengt weer opnieuw geluk!
Wat wordt de wereld wijd.
En uit een gouden bron
Spreidt zich het levend licht
Tot aan den horizon!
Er drijft zoo vaak een bui
Aan ons bestaan voorbij.
Met vlokken, zwaar en dicht,
En zorgen allerlei!
De lucht is kil en grijs,
De wereld o zoo klein,
Dan kan één enkel uur
Zoo stil en eenzaam zijn!
Maar plotseen vriendelijk woord,
Een stem...een trouwe hand,
De donk're levens-wolk
Krijgt weer een zilveren rand!
et Gordijn schuift zich vaneen,
De wolken breken stuk
Een plekje hemelblauw
Brengt weer opnieuw geluk!!
KROES
Februari 1937. (Nadruk verboden.)
Schietpartij te Best. Jonge
man verwondt de moeder van
zijn meisje en zichzelf.
Sinds eenigen tijd had de 21-jarige M. T.
K. wonende te Best (N.B.) het voornemen
met het 15-jarige meisje J. P. de G., wat
rnen noemt een vaste verkeering aan te
gaan. Met het doel dit voornemen vasten
vorm te geven, begaf hij zich Maandagmid
dag naar de moeder van het jonge meisje,
die zijn voorstel echter afwees. Dit deed den
minnaar zoodanig in toorn ontvlammen, dat
hij een klein kaliber revolver voor den dag
haalde en daarmede een schot op de vrouw
loste, dat haar in het jukbeen trof. Hevig
bloedend en gillend liep zij de Dorpsstraat
op, waarna de jongeman het wapen tegen
zichzelf richtte en zich eveneens aan het
jukbeen verwondde. Ook hij begaf zich met
zijn bloedend gelaat op straat. Beide gewon
den werden door voorbijgangers naar een
dokter gebracht, die constateerde dat het
letsel niet bijzonder ernstig was.
K. is des avonds door de politie in arrest
gesteld en na verhoor in het gemeentehuis
opgesloten. Hij stond als eenigszins zonder
ling bekend.
Wielrijder door auto aangereden
en aan de verwondingen over.
leden.
Gisteravond is 'op de Verl. Hoofdstraat te
Hoogezand de 40-jarige timmerman G. Zwa-
neveld, wonende te Borgweg die per fiets
was, aangereden door een uit de tegenover
gestelde richting komende luxe-auto, be
stuurd door den heer S. Loevenberg uit
Amsterdam.
De wielrijder werd eerst opgenomen door
den motorkap, sloeg neer en bleef bewuste
loos liggen. Dr. de Jong, die in de onmid
dellijke nabijheid van het ongeval woont,,
later geassisteerd door dr. Blonk, consta
teerde een schedelbasisfractuur. Het. slacht
offer is op hun advies naar het Academisch
Ziekenhuis te Groningen vervoerd. De man
is later aan de bekomen verwondingen over
leden. Hij laat een vrouw en één kind ach
ter.
De oorzaak is vermoedelijk te zoeken ïn
het feit, dat door een sneeuwbui het zicht
van den heer L. belemmerd werd.
De rijkspolitie van verkeer in Groningen
heeft de zaak in onderzoek.
DE VUILNISBAK ALS BRANDKAST.
Hoe een groenteboer zijn geld
kwijt raakte.
Een groenteboer uit Deventer heeft, loert
hij zijn huis voor eenigen tijd verliet, een
geldkistje, waarin zich vijf honderd gulden
aan contanten, alsmede een spaarbank
boekje waarop 2000 gulden was bijgeschre
ven, bevonden, zoolang in den... vuisnisbak
opgeborgen en het verzuimd er uit te ha
len. De gemeentereiniging ledigde den bak
en het kistje verdween.
Thans is uitgekomen, dat, één der werk
lieden van de gemeentereiniging het kistje
had gevonden. Hij had het met het spaar
bankboekje in het water gesmeten. De con
tanten had hij grootendeels reeds opge
maakt. De man is in arrest gesteld.
DE „KERTOSONO" NAAR ROTTERDAM.
Hel s.s. „Kertosono", dat na een aanva
ring met het Britsche slagschip „Malaya"
Lissabon is binnengesleept, zal na aldaar
voorloopig te zijn gerepareerd, heden in den
namiddag van Lissabon rechtstreeks naar
Rotterdam vertrekken.
DONDERDAG 25 FEBRUARI 1937
Hilversum I.
AVRO-Uitzendlng.
8.00 Gramofoonplaten.
9.00 Omroeporkst.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gewijde muziek.
10.30 Omroeporkest m.m.v. solist en Decla
matie.
12.30 Gramofoonplaten.
I.30 AVRO-Dansorkest.
2.00 Voor de Vrouw.
2.30 Orgelspel.
3.00 Naaicursus.
3.45 Gramofoonplaten.
4.05 Voor zieken en thuiszittenden.
4.35 Gramofoonplaten.
4.50 Voor de kinderen.
5.30 Kovacs Lajos' orkest.
6.30 Sportpraatje.
7.00 Voor de kinderen.
7.05 Orgelconcert.
7.30 Engelsche les.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
Gramofoonplaten.
8.15 Concertgebouw-orkest en solist
In de pauze: Pianorecital.
10.30 Gramofoonplaten.
II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 AVRO
Dansorkest
Hilversum H.
8.00—9.15 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO.
2.00—11.30 NCRV.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten.
10.15 Morgendienst.
10.45 Gramofoonplaten.
11.30 Godsd. halfuur.
12.00 Berichten.
12.15 KRO-orkest en gramofoonplaten.
2.00 Handwerkcursus.
3.00 Gramofoonplaten.
3.153.45 Vrouwenhalfuur.
4.00 Bijbellezing.
5.00 Handenarbeid voor de jeugd.
5.30 Orgelspel.
6.30 Gramofoonplaten.
7.00 Berichten.
7.15 Journ. weekoverzicht.
7.45 Reportage.
8.00 Berichten ANP.
8.15 Kinderkoor W.I.K., De Haagscb'- Melo-
disten en solisten.
9.00 Causerie „Geweldspolitiek of Rechts
orde."
9.30 Vervolg van 8.15.
10.15 Berichten ANP.
10.2011.30 Gramofoonplaten.
Hierna: Schriftlezing»