DE DRIE MUSKETIERS Het oude zeilschip weer in eere «jUSSfi Groote baggerzuiger aan Rusland verkocht Buien Afgewezen minnaar Doodelijk ongeluk te Hoogezand 23. IN DE WACHTKAMER. Ondertusschen bogen zich minstens een dozijn hoofden naar de deur der werkkamer van den heer De Tréville, waarachter nu een onweer in alle hevigheid over Porthos en Aramis losbarstte. Men hoorde de woe dende stem van den kapitein: „Jawel, ik weet wat me te doen staat. Ik dien mijn ontslag in als kapitein der musketiers des konings en vraag om een aanstelling als luitenant bij de garde van den kardinaal. Neen, ik geef m'n militaire loopbaan ge heel op!" „Kapitein," hoorde men Porthos tegen werpen, „zeker, we waren zes tegen zes, maar we werden slechts overwonnen, door dat er verraad in het spel was. Twee onzer waren reeds dood, voor we nog onze degens hadden kunnen trekken. Athos, die zwaar gewond werd, trachtte telkens en telkens weer zich op te richten maar tevergeefs, Hij bleef voor dood liggen .U kent Athos toch kapitein. Wat drommel, men kan toch niet' eiken veldslag winnen!" 2L ATHOS. „Zóó, dat wist ik niet," sprak De Tréville oogenschijnlijk wat milder. „Ik merk wel weer, dat de kardinaal enorm heeft zitten snoeven. Maar wat zeg je, is Athos ge wond?" „Helaas" zeide Aramis; „De degen is hem door de schouder in de borst ge drongen. Maar ik zou U willen verzoeken daarover niet te spreken. Ik weet, dat Athos wanhopig zou zijn indien het den koning ter oore kwam." Op hetzelfde oogenblik werd de deur opengerukt en verscheen een musketier met een nobel hoewel zeer bleek gelaat op den drempel der kamer. „Athos" riepen alle drie r's uit één mond. Stoerheid wordt alleen gekweekt te midden van de elementen. De wenschelijkheid van z.g. Ti. zeil-schoolschepenvoor onze adspiranl-zeelieden bepleit. Een recente uitspraak van den heer W. H. Mellema, te Amsterdam, gewezen ge zagvoerder gedipl. Groote Stoom- en Zeil vaart, waarin deze uit een oogpunt van karaktervorming, zoomede wat betreft het snel kunnen reageeren, ook in de moeilijkste omstandigheden, de wenschelijkheid heeft betoogd, ons land in het kader van de op leiding tot verkeersvlieger de beschikking te doen krijgen over een oefen-zeilschip, aan boord waarvan de leerlingen enkele verplichte reizen naar Indië, Australië of Zuid-Amerika zouden moeten maken, heeft in sterke mate de aandacht getrokken in kringen van oud-zeelieden, van wie onder- scheidenen het in hun allerminst langs lij nen van geleidelijkheid gevolgde zeemans- loopbaan tot de hoogste positie, welke op een schip mogelijk is, gebracht hebben en die tegenover een verslaggever van het A.N.P. van hun inzichten over deze mate rie hebben doen blijken. Met zeer veel waardcering voor het standpunt van den heer Mellema deed men echter in deze kringen uitkomen, dat: Slechts aan boord van een zeil schip een driemast bark bijvoorbeeld welke tijdens een groote reis de opvarenden maanden lang slechts tusschen lucht en water doet ver- keeren, zoowel een flink karakter als goed zeemanschap wordt ge kweekt.. Hier spreekt aldus deze zegslieden alleen het schip, hier wijzigt zich de toestand elk oogen blik, hier is de zee, met al haar lui men, zelf leermeesteres en deelt zij haar lessen uit op een wijze die ervaren doet dat men elke minuut op zijn qui vive moet zijn en dat men zich in de zorg voor schip en tuigage ontberingen moet weten te getroosten. Met afschaffing van de zeilvaart is de kwaliteit der zeelieden achteruitgegaan. Een der zegslieden gaf als zijn meening te kennen, dat met de afschaffing van de zeilvaart de kwaliteit der Nederlandsche zeelui in het algemeen waarbij dus op zichzelf staande gevallen worden uitgezon derd is achteruitgegaan en dat, als het oefen-zeilschip zijn intrede in ons land zou doen, een groot percentage van de in op leiding zijnde jongelui, na een reis de zee vaarwel zouden zeggen! Stoerheid wordt aldus deze zegsman alleen gekweekt te midden van de elementen en de „zeilzee- man" leert met de elementen te werken als geen ander. Zoo is, naar diens oor deel, op de vracht- en passagiersvaarders van dezen tijd ook de matroos, die xooc het op de navigatie betrekking hebbende werk alleen het kompas moet kennen en dit in korten tijd kan leeren, geen zeeman en kan zulks evenmin in de beteekenis, welke de oude garde aan dit begrip hechtte, ge zegd worden van zijn chef, den met moer theoretische dan practische kennis gewa- penden stuurman. In dit verband werd te vens opgemerkt, dat er in vroeger dagen zeven tol acht jaren mee gemoeid waren om een goed matroos te worden, want voor men het tot dezen toen corvollen rang had gebracht, had men de stadia van jon gen, lichtmatroos en matroos onder de gage met goed gevolg moeten doorloopen. Mede werd gewezen op het voor beeld van andere landen, die ten spijt van de enorme vlucht, welke de techniek in de laatste tiental len jaren genomen heeft, het oefen zeilschip in eere hebben gehouden en dit onderdeel van de opleiding in het kader van het geheel onmis baar achten. De meening van den havenmees ter van Amsterdam. De heer W. N van de Poll, havenmeester te Amst. wien de verslaggever dit betoog voorlegde zei 't da ai-mede in vele opzichten eens te zijn. Ook de heer van de Poll acht het van zeer veel belang dat ons land de beschikking krijgt over een of meer zeil- sclioolschepcn voor de opleiding van onze a.s. koopvaardij-officieren. „Elke maatschappij" aldus de heer van de Poll oordeelt dat de opleiding, welke op haar schepen gegeven wordt, af is doch mijn volle overtuiging is dat alleen aan boord van de oefenzeilschepen de zee lieden gekweekt worden, die wij noodig heb ben. Wanneer ik" zoo zeide de zegsman verder „naga hoe in dezen tijd jongelui, die de Kweek school voor de Zeevaart en de zeevaartscholen verlaten hebben, na slechts een jaar als leerling te hebben gevaren dus dan nog zoo groen als gras zijn en na het ver volgens behalen van hun derden stuurmansrang door vele scheep vaartmaatschappijen verplicht wor den, hun radio-certificaat te behalen alvorens zij kans krijgen op een aanstelling, kan ik niet anders concludeeren, dan dat deze gang van zaken, op den duur funest moet werken. Want de practijk geeft te zien, dat de meesten der voor dit certificaat studeerenden steeds weer zakken voor het examen en soms een jaar, ja, zelfs wel twee jaar en langer rondloopen, voor zij dit certificaat in hun bezit hebben De opleiding van de marine beter dan die van de koop vaardig 7 7 ben ik aldus de zegsman gewe- ztn k^opiaaidijmant maat ik aarzel niet 4» om, wat de opleiding betreft, de Nederland sche Marine, die wel het groote nut van oefenschepen inziet, ten voorbeeld te stel len en te verklaren, dat de opleiding, welke de marine geeft, beter is dan die van de koopvaardij. Conlra-mecningen. De heer C. A. G. van der Boom, inspec teur voor de scheepvaart te Amsterdam, meende, dat het betoog der oud-zeelieden een kern van juistheid bevat, doch voegde hier aan toe dat z.i. de kans van slagen van hetgeen deze menschen zich voor oogen stellen, buitengewoon klein is. Twee ernstige bezwaren waren opgewor pen, ten eerste de reeds ter sprake ge brachte moeilijkheid om een bemanning te vinden, die een waarborg is voor een veilige vaart van het oefen-zeilschip en in de tweede plaats het feit, dat op de onont beerlijke medewerking der groote reeders niet kan worden gerekend. Deze laatste zullen immers zeggen, dat de jongelieden op hun eigen schepen worden opgeleid, waarbij zij toch onder toezicht van scheeps officieren staan. Mijn ervaringen in deze richting al dus zegsman waarbij ik ongeveer dui zend jongelieden mede heb opgevoed, heb ben mij de overtuiging geschonken, dat er bij dit corps op het gebied van karakter en zeemanschap in het algemeen niet veel ontbreekt. Dit neemt niet weg dat ik zeer zeker van meening ben, dat op een zeilschip het onder bepaalde omstandigheden snel han delen in hooge mate wordt aangekweekt, waarmede in het algemeen de flinkheid wordt bevorderd. Opleiding bij de kleine vaart. Met betrekking tot het zeeman schap van ons volk in het algemeen nxoge ik er zoo besloot de heer van der Boom op wijzen, dat vol gens de jaarlijks gepubliceerde onge- vallenlijsten van alle zeevarende naties, de Nederlandsche koopvaar dijvloot, wat de veiligheid betreft aan den top staat. Het spreekt van zelf, dat hieruit toch ook wel mag worden opgemaakt dat op het stuk van zeemanschap het Nederland sche volk zijn mannetje staat. Rec.apituleerend ben ik zoo zeide de heer van der Boom van oordeel, dat de opleiding op een zeilschip als de ideale moet worden beschouwd en dat wan neer deze idee niet venvezen lij kt kan wor den de oplossing van het vraagstuk ge zocht moet worden bij een zoo groot moge lijke opleiding bij de kleine vaart. De directeur van de Amsterdamsche zee vaartschool staat ook sceptisch tegenover het zeil-schoolschip en merkte o.a. op, dat men, wanneer eenmaal de oude garde, die nog op zeilschepen heeft gevaren, er niet meer zal zijn, over het thema zeilschepen niets meer zal hooren. Waarmede den ouden zeerobben voorloo- pig de mond nog niet is gesnoerd! Verbouwing opgedragen aan de N.V. Verschure en Co. Ook vele Russische schepen op Ne derlandsche werven in rep ar n- tie. Naar wij vernemen heeft de N.V. Aannemersbedrijf v.h. fa. F. den Breejen van den Bout te Berg en Dal naar Rusland verkocht den groo- ten stoomzuiger, welke indertijd ge bouwd is door de Ned. Dok-Maat schappij. Deze zuiger, welke, uitge zonderd een dergelijke door Rusland zelf gebouwde constructie, waar schijnlijk de grootste ter wereld is, heeft thans ligplaats in de Coenha- ven te Amsterdam. De afmetingen bedragen: lengte zeventig meter, breedte veertien meter, holte vier meter. Het totale vermogen is ongeveer 5200 P.K. De zuiger is voorts voorzien van vier zandpompcn cn een waterpomp. De persaf stand bedraagt ongeveer negen kilometer. Wij vernemen voorts, dat de constructie, waarvan de verkoop tot starid is gekomen door bemiddeling van het maritiem kan toor W. II. Mellema te Amsterdam, bij de N.V. Verschure en Co.'s scheepswerf en ma chinefabriek te dezer stede, welke onder neming groote ervaring heeft op het gebied van baggermateriaal, verbouwd zal worden tot z.g. Cutterzuiger, een uit een oogpunt van werkverruiming belangrijk werk, waar mede enkele maanden gemoeid zullen zijn. In dit verband kan tevens worden medegedeeld, dat het in de bedoeling van de N.V. den Breejen van den Bout ligt, den bouw van een nieu wen zuiger in bestelling te geven. Dat overigens in Nederland voor Russi sche rekening veel werk aan den winkel is moge blijken uit het feit, dat door ver schillende Nederlandsche werven uitgebrei de reparaties aan Russische schepen van 1 Januari af elf schepen worden ver richt, terwijl voor herstellingswerkzaamhe- den aan andere Russische schepen onder handelingen gaando zijn. Een bui van natte sneeuw Drijft aan mijn raam voorbij, Met vlokken blank en groot, In vormen allerlei. De lucht is stil en grijs, De hemel zwaar cn dicht, En alles is zoo ver Van levend zonnelicht! 't Is builen kil en koud, De vlokken zweven aan, Een witte warreling Komt over 'f veld gegaan. De huisjes zijn zoo oud, De wereld lijkt zoo klein, Gezien door 't wiss'letid spel Van 't dichte sneeuw-gordijn. Maar plotseen lichte streep! De wolken breken stuk, Een plekje hemelblauw Brengt weer opnieuw geluk! Wat wordt de wereld wijd. En uit een gouden bron Spreidt zich het levend licht Tot aan den horizon! Er drijft zoo vaak een bui Aan ons bestaan voorbij. Met vlokken, zwaar en dicht, En zorgen allerlei! De lucht is kil en grijs, De wereld o zoo klein, Dan kan één enkel uur Zoo stil en eenzaam zijn! Maar plotseen vriendelijk woord, Een stem...een trouwe hand, De donk're levens-wolk Krijgt weer een zilveren rand! et Gordijn schuift zich vaneen, De wolken breken stuk Een plekje hemelblauw Brengt weer opnieuw geluk!! KROES Februari 1937. (Nadruk verboden.) Schietpartij te Best. Jonge man verwondt de moeder van zijn meisje en zichzelf. Sinds eenigen tijd had de 21-jarige M. T. K. wonende te Best (N.B.) het voornemen met het 15-jarige meisje J. P. de G., wat rnen noemt een vaste verkeering aan te gaan. Met het doel dit voornemen vasten vorm te geven, begaf hij zich Maandagmid dag naar de moeder van het jonge meisje, die zijn voorstel echter afwees. Dit deed den minnaar zoodanig in toorn ontvlammen, dat hij een klein kaliber revolver voor den dag haalde en daarmede een schot op de vrouw loste, dat haar in het jukbeen trof. Hevig bloedend en gillend liep zij de Dorpsstraat op, waarna de jongeman het wapen tegen zichzelf richtte en zich eveneens aan het jukbeen verwondde. Ook hij begaf zich met zijn bloedend gelaat op straat. Beide gewon den werden door voorbijgangers naar een dokter gebracht, die constateerde dat het letsel niet bijzonder ernstig was. K. is des avonds door de politie in arrest gesteld en na verhoor in het gemeentehuis opgesloten. Hij stond als eenigszins zonder ling bekend. Wielrijder door auto aangereden en aan de verwondingen over. leden. Gisteravond is 'op de Verl. Hoofdstraat te Hoogezand de 40-jarige timmerman G. Zwa- neveld, wonende te Borgweg die per fiets was, aangereden door een uit de tegenover gestelde richting komende luxe-auto, be stuurd door den heer S. Loevenberg uit Amsterdam. De wielrijder werd eerst opgenomen door den motorkap, sloeg neer en bleef bewuste loos liggen. Dr. de Jong, die in de onmid dellijke nabijheid van het ongeval woont,, later geassisteerd door dr. Blonk, consta teerde een schedelbasisfractuur. Het. slacht offer is op hun advies naar het Academisch Ziekenhuis te Groningen vervoerd. De man is later aan de bekomen verwondingen over leden. Hij laat een vrouw en één kind ach ter. De oorzaak is vermoedelijk te zoeken ïn het feit, dat door een sneeuwbui het zicht van den heer L. belemmerd werd. De rijkspolitie van verkeer in Groningen heeft de zaak in onderzoek. DE VUILNISBAK ALS BRANDKAST. Hoe een groenteboer zijn geld kwijt raakte. Een groenteboer uit Deventer heeft, loert hij zijn huis voor eenigen tijd verliet, een geldkistje, waarin zich vijf honderd gulden aan contanten, alsmede een spaarbank boekje waarop 2000 gulden was bijgeschre ven, bevonden, zoolang in den... vuisnisbak opgeborgen en het verzuimd er uit te ha len. De gemeentereiniging ledigde den bak en het kistje verdween. Thans is uitgekomen, dat, één der werk lieden van de gemeentereiniging het kistje had gevonden. Hij had het met het spaar bankboekje in het water gesmeten. De con tanten had hij grootendeels reeds opge maakt. De man is in arrest gesteld. DE „KERTOSONO" NAAR ROTTERDAM. Hel s.s. „Kertosono", dat na een aanva ring met het Britsche slagschip „Malaya" Lissabon is binnengesleept, zal na aldaar voorloopig te zijn gerepareerd, heden in den namiddag van Lissabon rechtstreeks naar Rotterdam vertrekken. DONDERDAG 25 FEBRUARI 1937 Hilversum I. AVRO-Uitzendlng. 8.00 Gramofoonplaten. 9.00 Omroeporkst. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek. 10.30 Omroeporkest m.m.v. solist en Decla matie. 12.30 Gramofoonplaten. I.30 AVRO-Dansorkest. 2.00 Voor de Vrouw. 2.30 Orgelspel. 3.00 Naaicursus. 3.45 Gramofoonplaten. 4.05 Voor zieken en thuiszittenden. 4.35 Gramofoonplaten. 4.50 Voor de kinderen. 5.30 Kovacs Lajos' orkest. 6.30 Sportpraatje. 7.00 Voor de kinderen. 7.05 Orgelconcert. 7.30 Engelsche les. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. Gramofoonplaten. 8.15 Concertgebouw-orkest en solist In de pauze: Pianorecital. 10.30 Gramofoonplaten. II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 AVRO Dansorkest Hilversum H. 8.00—9.15 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 2.00—11.30 NCRV. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gramofoonplaten. 11.30 Godsd. halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-orkest en gramofoonplaten. 2.00 Handwerkcursus. 3.00 Gramofoonplaten. 3.153.45 Vrouwenhalfuur. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Handenarbeid voor de jeugd. 5.30 Orgelspel. 6.30 Gramofoonplaten. 7.00 Berichten. 7.15 Journ. weekoverzicht. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. 8.15 Kinderkoor W.I.K., De Haagscb'- Melo- disten en solisten. 9.00 Causerie „Geweldspolitiek of Rechts orde." 9.30 Vervolg van 8.15. 10.15 Berichten ANP. 10.2011.30 Gramofoonplaten. Hierna: Schriftlezing»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 8