Binnenland
De „Hertog Hendrik"
en Griekenland
Oplichter-psychopaath
Dc Haagsche zedenzaak
Duitsche radio-uitzendingen
naar Nederl.-Indië
Buitenland
Roosevelt streeft naar een
nieuwe N.I.R.A.
Eerste Kamer
Het drinkwatervraagstuk
voor Noord-Holland
UNIVERSALITEIT VAN DEN
VOLKENBOND. GEEN VER-
PLICHTE WERKTIJDVER.
KORTING.
In de memorie van antwoord aan do Eer
ste Kamer betreffende de begrooting van
sociale zaken voor 1937 zegt de minister
niet de mcening te kunnen onderschrijven
van de leden, die verkorting van den ar
beidstijd als een der voornaamste middelen
beschouwden om tot een verdeeling van den
arbeid over zooveel mogelijk personen te
geraken. In bepaalde gevallen zou liet aan
tal arbeiders, dat zeker werk verricht, wol
vergroot kunnen worden door de werkweek
te verkolden, maar aan dit. vraagstuk zit veel
meer vast. (Jok de vrijwillige toepassing van
de verkorte Werkweek in eenige bedrijven
is tot nu toe op loonbezwaren afgestuit.
Een wettelijke regeling betreffende kin
derarbeid in den' landbouw in loondienst is
in voorbereiding.
Werktijdenbesluit voor kantoren.
De minister moet het verwijt, als zou de
regeering te zeer in gebreke zijn op het stuk
van invoering van de arbeidswet voor de
verschillende groepen van arbeiders, afwij
zen.
Een werktijdenbesluit voor kantoren ver
keert in zeer ver gevorderden staat van
voorbereiding; de invoering daarvan is bin
nen eenige maanden tegemoet te zien.
Bedrijfsradenwet.
Tot dusver zijn opgericht twaalf bcdrijfs-
raden, Verwacht mug worden, dut andere
bedrijven zullen volgen. Instelling van een
bcclrijfsraad voor net bouwbedrijf is reeds in
overweging.
Wettelijke regeling particuliere
pensioenfondsen.
In beginsel is dc minister gaarne bereid te
voldoen aan het verzoek van eenige leden,
de spoedige totstandkoming van een wette
lijke regeling ten aanzien van dc particuliere
pensioenfondsen te bevorderen. Zooals men
weet, is dit onderwerp bij den Hoogen Raa i
.van arbeid in studio.
Dc aanbeveling betreffende dc verbetering
van de 'vcrblijfsvoorwaarden van dc zeelie
den in de havens, aangenomen door dc 21ste
Internationale Arbeidsconferentic, zal te zij
ner tijd aan de Staten-Gencraal worden
overgelegd.
Volkenbondsvcrdrag neergelegde beginselen
de universaliteit van den Volkenbond zou
kunnen worden bevorderd.
Dc minister erkent ten volle de
groote betcekenis van de collectieve
veiligheid in een univcrseele of bijna
universeele stat en-organisatie, maar
hij kan niet de oogen sluiten voor het
feit, dat dc inkrimping van liet leden
tal een zoodanig punt kan bereiken,
dat het stelsel der verplichte sancties,
in het. bijzonder voor de kleine sta
ten, in een geheel ander licht zou ko
men te staan dan waarin bet oor
spronkelijk was bezien. Niet in dc
laatste plaats om te verhinderen, dat
bet zoover zou komen, dat de kleine
stalen moeten gaan overwegen,, of
het lidmaatschap van den Volken-
hond niet voor hen zoodanige geva
ren medebrengt, dat zij zich niet lan
ger verantwoord achten daarvan
deel uit te maken, is het naar de
mcening van den minister dringend
noodzakelijk aan het vraagstuk der
universaliteit dc volle aandacht te
wijden. Met het pleiten alleen voor
een „kracht igen Volkenhond" komt
men er niet.
Het treft den minister, hoe onjuist in de
discussies over dc z.g. verzwakking van het
Volkenbondsvcrdrag, het probleem veelal
wordt gesteld.
Ging het om de tegenstelling: machteloo-
ze of krachtige Volkenbond, dc minister zou
zich met overtuiging onder de voorstanders
van een kraohtigen bond scharen. Maar, in
dien het in wezen gaat 0111 de tegenstelling:
Volkenbond of geen Volkenbond, dan aar
zelt hij niet. om het voor den Volkenbond
op te nemen.
Naar aanleiding van de vraag, waarom
een olie-embargo in het Ilaliaanseh-Abes-
sijnschc conflict achterwege is gebleven,
merkt de minister o'p, dat in het beginsta
dium toen liet wellicht nog mogelijk ge
weest ware dc.althans gedeeltelijke mede
werking van de Vereenigde Staten tot zoo-
danigen maatregel te verkrijgen, men van
dit embargo heeft afgezien uit vrees, aldus
een Europeeschcn oorlog te zullen ontkete
nen. Later toen deze vrees geweken was
meende men niet meer op deze steun van
de Vereenigde Staten te kunnen rekenen,
hetgeen de actie van den aanvang af tot
mislukking zou hebben gedoemd.
Twee arbeiders te
Ede bedolven
Eén hunner ernstig gekneusd.
Gisterenmiddag is bij bet verrichten
van rioleeringswerkzaamheden aan den
Kreelscheweg te Ede, een ernstig ongeluk
gebeurd. Op een gegeven oogenblik stortte
een der wanden van een twee meter diepe
sleuf in, met bet gevolg, dat twee arbeiders
onder de aarde werden bedolven. Do een
lot aan hot middel, <le ander tot aan de
horst. Eén van heiden, zekere van de Pol.
bleek ernstige inwendige kneuzingen te
hebben opgeloopen en is naar het Juliana-
ziekenhuis te Ede vervoerd
Zijn toestand \?ns gister-avond zorgwek
kend. De andere arbeider werd slechts licht
gekwetst. Het gebeurde moet waarschijnlijk
worden toegeschreven aan het feit, dat dc
wanden van den geul niet waren bekist., hot
geen gewoonlijk het geval «is bij dit soort
werk.
VAN F 1200.— BEROOFD.
Gevaarlijk gezelschap.
Maandagavond hoeft een buitenman in de
Oldcbarncveldstraat te Rotterdam een vrouw
ontmoet, die hij later naar een pand aan
dc Crispijnlaan begeleidde. Rij liet verlaten
van dit pand kwam dc man tot de ontdek
king, dat hij uit zijn portefeuille f 1200 miste.
Dc man stelde de politie van het gebeurde
in kennis, waarop in bewaring zijn gesteld
dc 38-jarige koopman J. D. en diens 30-jarige
cchtgenoote, C. P. C. Het tweetal bleef ont
kennen iets met liet verdwenen geld te ma
ken te hebben gehad. Ook een huiszoeking
heeft nog geen resultaat opgeleverd.
Het echtpaar, dat in het bureau aan de
Witte dc Withstraat is opgesloten, blijft
voorloopig in bewaring.
AQUARIUM VLOOG IN BRAND.
Man liep brandwonden op.
Gisteravond is in een woning aan de Su-
matrastraat te Amsterdam de verwarmings-
installatic van een aquarium in brand ge
vlogen. De 51-jarige bewoner, die de vlam
men wilde doovcn, werd ernstig aan beide
handen gewond. De geneeskundige dienst
heeft den man naar het Onze Lieve Vrouwe
Gasthuis gebracht, vanwaar hij, na te zijn
behandeld naar huis kon terugkccren. Dc
brandweer, die eveneens assistentie verleen
de, had met de resten van het vuur weinig
moeite.
Het bezoek van Hr. Ms. „Hertog Hendrik"
aan Piréus is voor Griekenland een ge
beurtenis geweest.
De N. R. Ct. meldt, dat alleAthecnschc
dagbladen Vrijdag en Zaterdagochtend vol
stonden met kieken van het binnenvallen
van hel Ilollandsche oorlogsschip. Ook de
commandant., de heer II. Jolles, werd her
haalde malen „gesnapt".
Vooral de Nederlanders in Athene heb
ben onvergetelijke „vaderlandsche momen
ten" beleefd en spraken den wensch uit, dat
er nog eens vaker een Nederlandsch oor
logsschip Pirclis aan zou doen. Op den
weg van Europeesch naar Aziatisch Neder
land bcteekent dc haven van Pircüs niet
zoo'n heel groote omweg, zeggen zij.
Gedupeerde familie klaagt een
ouden vriend aan.
Dezer dagen is uit de psychiatrische in
richting „Maasoord" een zekere S., uit Hil-
legorsbcrg ontslagen, die reeds sedert eeni
ge jaren verduisteringen had gepleegd ten
nadeele van een familie aan de Aert. van
Nesstraat te Rotterdam. De man had met
deze familie begin 1935 kennis gemaakt in
de Diergaarde en had zich als zeer rijk
voorgedaan. De aanvankelijk vriendschap
pelijke betrekkingen werden evenwel spoe
dig van anderen aard. Do man wcnschlc
ter dekking van eenige hypotheken een lee
ning af te sluiten en zijn nieuwe kennissen
waren wel zoo vriendelijk om een obligatie
van duizend gulden om te wisselen, achteraf
bleek evenwel dat de obligaties, die S. voor
een certificaat in plaats bad gegeven, sleclits
honderd gulden waard waren. De man hield
evenwel zulke mooie, praatjes, dat bij er
tenslotte nog in geslaagd is om pl. m. elf
duizend gulden aan obligaties los te krijgen
en bovendien nog zeshonderd gulden spaar-
bankgeklen van de mensehen wist te lee-
nen. Daarop heeft hij 350 gulden terugge
stort, terwijl hij een deel van het geleende
geld betaalde met een cheque op de Am-
sterdnmsche Bank, welke niet gedekt was.
Dc menschen hadden steeds nog vertrouwd
dat S. het geld zou teruggeven, doeh in
Februari 1930 werd de man plotseling in
„Maasoord" opgenomen. Toen hij dezer da
gen ontslagen werd achtten zij het raad
zaam om de zaak in handen van de justitie
te stollen, welke thans een onderzoek instelt.
Straffen van 4 en 6 maanden.
De zoogenaamde Haagsche „zedenzaak'*,
waarvan de onthulling tot. zulke sensatio-
necle gebeurtenissen aanleiding heeft gege
ven, diende gistermorgen voor de rechtbank
te Den Haag.
De verdachten in deze zaak, aan wie het
in art. 218 bis wetboek van strafrecht ge
noemde misdrijf ten laste was gelegd:
E. D. D., afdelingschef bij de landbouw-»
crisis-centrale (verdediger mr. J. N. A. Vol-
laers), E. P., ambtenaar van dc algemeene
rekenkamer, (verdediger mr. B. G. Blaupot
ten Cate), W. G., kleermaker, (verdediger
mr. II. A. Polak) en C. van der Z., chauf
feur, (verdediger mr. M. H. Huygens).
De zaak werd met gesloten deuren behan
deld.
De officier van justitie, mr. P. J. Blok
eisclite tegen E. D. D. zes maanden voor
waardelijke gevangenisstraf, tegen E. P. vier
maanden, tegen W. G. zes maanden en te
gen C. van der Z. eveneens zes maanden
gevangenisstraf.
De rechtbank zal 16 Maart uitspraak doen.
Geen ondermijning van het staats-
besteL
In zijn antwoord nopens de berichten in
sommige bladen ten aanzien van radio-uit
zendingen uit Duitschland naar Neder
landsch Indië in de Nedcrlandschc taal, ge
richt o.a. tegen de grondslagen van ons
staatsbestel, zegt, de minister, dat hij niet
kan bevroeden hoe deze berichten luiden.
Wel kan hij mcdcdcelcn, dat kennelijk voor
de Nedcrlandsche gcbiedsdcelcn in Azië be
stemde radio-uitzendingen, gesteld in 't Ne
derlandsch, sinds geruimen tijd door eert
Duitsch station worden uitgezonden.
Zijn die uitzendingen van een wisselende
mate van eenzijdigheid wat uitgangspunt en
inhoud betreft, niet vrij te pleiten, dat zij ge
schikt zouden zijn ons staatsbestel te onder-
mijnon is den minister niet gebleken. Niette
min hebben dit uitzendingen de aandacht
van dc regeering.
Met de Duitsche regeering wordt onder
handeld over een nieuw verdrag ter voorko
ming van dubbele belasting naar liet inko
men en naar het vermogen en tot regeling
van eenige andere vragen op belastinggebied.
Zoodanige overeenkomst verkeert in een ver
gevorderd stadium van voorbereiding.
In liet ontwerp is een algemeene verlich
ting van de Nedcrlandsche contribuabelert
voorzien.
varkentje van bordpapier, waarop staat,
welke stoffen voor varkensvoeder in aan
merking komen Zo zijn tot dus ver alleen:
nog maar uitgereikt in bet stedelijke be-
stuursdistrïct Wilmersdorf en een deel van:
Friedanu De huisvrouwen behoeven het
afval in een afzonderlijken emmer te doen
en dezen te lccgen in een vuilnisvat op do
binnenplaats De helpers van de Volkswohl-
fahrt brengen den inhoud van die vaten
in tonnen. Op iedere 150 families komt on
geveer één ton Tot dus ver zijn er 600 in
gebruik. Die tonnen worden weer geleegd
door een reinigingsdienst cn in elcctromo-
bielen naar de varkensstallen gebracht,
waar tot dusver 1000 varkentjes gemiddeld
per dag 630 gram zijn aangekomen Een
deel van het varkensvoer wordt tot koeken
verwerkt en gereserveerd voor lijden, waarin
minder keukenafval tc verwachten is. Do
proef wordt als geslaagd beschouwd en
stap voor stap zal heel Berlijn bij dc var-
kcnsmestcrij worden betrokken.
De verkiezingen voor de
generale synode
Geen samenwerking tusschen
„Duitsche Christenen" en ,3<*nd
voor Duitsche Christendom.
Men verneemt uit Berlijn, dat de groep
der „Duitsche Christenen" besloten heeft,
bij de aanstaande verkiezingen voor een
Generale Synode der Protestantschc kerk.
niet samen tc werken met den „Bond
voor Duitsch Christendom".
In dezen bond hebben zich alle groepen
der vroegere „geloofsheweging dor Duitsche
Christenen" aaneengesloten, die wegens de
godsdienstige en kerkelijk houding harer
leiders waren uitgetreden. Vooral de lands-
kerken van Mccklenhurg, Bremen, Anhalt,
Thttringcn en Liiheck en sterke groepen in
Westfalen. Bïjnlnnd en Zuid-Duitschland ma
ken deel van den bond uit.
Terwijl de pogingen tot het tot stand
brengen van een samengaan tusschen
„Diiitsrho Christenen" en den „Bond voor
Duitsch Christendom" dus mislukt zijn^
hebben, zooals reeds eerder gemeld, de Lij
dende kerk en de bij den Lutherschen raad
aangesloten Luthcrschc landskerken een
overeenkomst tot wederkeerige steunver
lening gesloten.
Soeyoean niet langer
bedreigd
Japansche militaire missie uit
Binnen Mongolië vertrokken.
De Japansche militaire missie, welke lan
gen lijd te Jahser in Noord-Tsjanhar' heeft
vertoefd, heeft Binnon-Mongolië verlaten en
is gisteren IViping gepasseerd. Het schijnt,
dat, nog slechts een klein gedeelle va ia deze
missie in Mongolië is achter gebleven.. Het
centrale punt. van deze organisatie «blijft
evenals voor December 1935, toen de oj>-
marsch onder Li Sjoe Sjin begon, Dolonor.
Van Chineesclie zijde wordt gemeld, dat
het rebellen leger, dat in den loop van liet
vorige jaar hier is gevormd, vrijwillig is
ontbonden. Van dezelfde zijde wordt verno
men, dat de leider van de Binnen Monfrool-
sehc autonomischc ariic, Prins Toh Wang
zijn troepen terug heeft geroepen en beslo
ten heeft, zich uit de actieve politiek terug
te trekken. Hiermede zou een einde zijn ge
komen aan de bedreiging van Soeijoean.
Drinkwatervoorziening Westen
des lands.
De commissie „Drinkwatervoorziening
Westen des lands" heeft een uitvoerig on
derzoek moeten instellen naar de bronnen,
welke voor dc drinkwatervoorziening in aan
merking komen, waarbij de metingen en he
rekeningen o.m. aan de ervaring met be
trekking tot dc ontzilting van het IJsselmeer
moesten worden getoetst, liet onderzoek is
thans voltooid en liet eindrapport kan bin
nenkort worden tegemoet gezien.
Verkleinen van den Volkenbond
een gevaar voor deelneming.
Collectieve veiligheid.
Naar aanleiding van de vraag van som
mige leden omtrent de bedoeling van 'smi-
nisters rede op 2 Juli jl. te Genève, zegt de
minister, dat hij met cl ie rode geen andere
bedoeling heeft gehad, dan die, welke daar
in uitdrukkelijk is neergelegd: te wijzen op
het nut van een onderzoek, in hoeverre door
een opheffing van dc algemeene verplich
ting tot deelneming aan sancties met vol
ledige handhaving van alle overige in het
Op zoek naar het
„Volksvliegtuig"
Ford als vliegkoning?
Wjj lezen van de hand van den heer C. van
Steenderen Jr., expert op luchtvaartgebied, in
„De Groene Amsterdammer" het volgende:
De luchtvaart wordt onderscheiden In de
militaire luchtvaart, de marine-luchtvaart, dc
handelsluchtvaart, de sportvliegerij en... de
kleine luchtvaart. Ook een vorm van sport
vliegerij, doch bedoeld voor kleine, of liever
gezegd, normale beurzen. Nog zoo'n beetje het
stiefkind, in ieder geval een nakomertje. Er is
reeds veel over geschreven en nog meer over
gepraat, maar heel veel verder is men nog
niet gekomen. Want het geschikte toestel,
waarmede die kleine luchtvaart kan worden
beoefend, bestaat nog niet.
Amateur- en beroepspiloten.
Een oogenblik leek het. of de Pou du Ciel de
oplossing zou kunnen brengen, doch dit toe
stelletje, ontworpen door oen leek en nage
bouwd door leeken. vertoonde zooveel fouten,
dat het moest worden afgekeurd. Men heeft
geprobeerd zweefvliegtuigen te voorzien van
een motortje, doch zoowel toestel als motor
waren zoo licht gebouwd, dat z(j een normale
behandeling zelfs niet konden verdragen. Men
bouwde échte vliegtuigen van klein formaat,
uitgerust met lichte, luchtgekoelde motoren,
doch het meercndeel dezer machines bleek
alleen maar gevlogen te kunnen worden door
zeer geroutineerde piloten, en de amateur
piloot is nimmer een geroutineerd vlieger.
Ford kwam de leeken-bestuur-
ders tegemoet.
De vergissing, welke de constructeurs maken
is. dat zij den sportvlieger te hoog aanslaan,
dat zij voor die goedkoope toestellen dezelfde
normen aanleggen als die. welke voor beroeps
vliegers gelden. Eenzelfde vergissing maakten
de automobielconstructcurs jaren geleden,
toen-zij lichte wagentjes gingen bouwen welke
een groote rijvaardigheid eischten om er goed
mee te kunnen omgaan. Die lichte karretjes
hielden natuurlijk de onoordeelkundige behan
deling der weinig geroutineerde leekenrijders
niet uit. Ford was de eerste, en langen tijd
ook de eenige. die begreep, dat het automo
bilisme slechts populair kon worden, indien
Ontevredenheid over de
margarine-distributie
Weer een telegram naar den
Minister
Het Nederlandsch verbond van vakvereeni-
gingen heeft bet volgende telegram gezon
den aan den Minister van Sociale Zaken:
„De wijze waarop Uwe Excellentie aan de
verstrekking van goedkoope margarine en
bak- en braadvet uitbreiding gegeven beeft,
beeft ons zeer teleurgesteld. Slechts de klein
ste gezinnen zijn bij deze regeling eenigs-
zins gebaat De gezinnen met 4 en meer
kinderen komen door de nieuwe regeling
voor een kleiner kwantum dan voorheen
in aanmerking terwijl op een grooter kwan
tum werd gerekend.
Wij dringen er daarom ten zeerste bij Uwe
Excellentie op aan dc distributie van goed-
koppe margarine en bak- en braadvet zoo
«c regelen, dat aan alle gezinnen, die daar
voor in aanmerking komen, een grooter
kwantum van deze artikelen wordt be
schikbaar gesteld".
men beschikte over een wagen, welke niet
alleen laag in aanschaffingsprijs was, doch
welke ook goed kon worden gereden zonder dat
het noodig was een langen en kostbaren cursus
te volgen. Dat hij juist had gezien heeft de
practijk bewezen.
Het is nog niet zoo gemakkelijk
een „volks.vliegtuig" te bouwen!
Het vliegtuig, dat de kleine luchtvaart
noodig heeft, moet niet alleen laag in prijs,
doch ook zeer gemakkelijk tc vliegen zijn.
De lage prijs ls in hoofdzaak een kwestie
van productie en van distributie. Het is dus
zaak om bij het ontwerpen aan de onderdeden
vormen te geven, welke gemakkelijk in de
fabriek kunnen worden verwerkt en ook een
materiaal te kiezen, dat zich zonder vee!
moeite laat bewerken. De montage moet een
voudig zijn en de geheele fabricatie moet zijn
uit te voeren met machines, bediend door on
geoefende, althans weinig geoefendt men
schen. Een opdracht, welke voor constructeurs,
ervaren ln de serie-fabricatie, geen moeilijk
heden zou opleveren, doch welke dc meeste
vliegtuigconstructeurs met de handen in het
h„ar doet zitten.
Ook een betrouwbare en goedkoope motor
levert de luchtvaartindustrie nog niet. In
Amerika heeft men daarom proeven genomen
met migszins gewijzigde automob elmotoren.
De Ford V 8 motor heeft een bewijs van lucht-
vaardigheid gekregen en wordt: thans in de
twcepersooi „Arrow" gemonteerd. Volgens
geruchten zou Ford zelf uit dezen motor een
vliegtuigmotor hebben ontwikkeld met een
vermogen van 100 pk bjj 4000 toeren per min
en hem hebben gemonteerd in een tweeper
soons staartloos toestel, dat zal worden ver
kocht voor den prijs van 1000 dollar. Indiër,
deze geruchten waar zijn, heeft Ford een
enormen voorsprong bij andere vliegtuigfabri
kanten, want hij beschikt ovèr een organisatie
van duizenden dealers,- verspreid over de ge
heele wereld, die den verkoop van dat vlieg-
*uigje ter hand zouden kunnen nemen.
De landing vergemakkelijkt
Voor den amateur-vlieger is het aanvliegen
van een teirein en de landing altijd het moei
lijkste. De machine voor de kleine luchtvaart
zal dan ook hulpmiddelen moeten hebben,
waardoor een en ander ook voor den onbancl1-
gen leek een klein kunstje wordt, Het schijnt
dut een goede oplossing is gevonden in de
montage van remkleppen aan den achterrand
van den vleugel, waardoor de giijhoek naar
VIER INBREKERS AANGEHOUDEN.
In verband met dc Zondag jl. gepleegde in
braak bij den iijstenliandelaar M. in de
Groote Houtstraat tc Haarlem, waarbij een
bedrag van ongeveer 1350 gulden werd gesto
len, heeft de politici thans vier mannen aan
gehouden. Een hunner een 49-jarige opper
man, die vroeger bij den lieer M. in dienst
was on die Zaterdag jl. nog een bezoek aan
de familie had gebracht, heeft bekend, dat
liet plan voor dc inbraak van hem was uit
gegaan. Aan een kennis, den 49-jarigen los
sen werkman L., verstrekte hij inlichtingen
over dc situatie in het huis cn L. engageer
de daarna Amsterdnmschc kooplieden, den
50-jarigcn B. en den 5'J-jarigen V., die dc in
braak zouden plegen. Ieder zou een gedeelte
van de buit ontvangen.
L. beeft een volledige bekentenis afgelegd,
maar de beide Amsterdammers, die door de
Haarlcmsche recherche in Amsterdam zijn
gearresteerd en te Haarlem in arrest zijn ge
steld, ontkennen. De politie beschikt echter
over voldoende bewijzen voor hun schuld.
Zij is er echter nog niet in geslaagd, liet ge
stolen geld op te sporen.
wensch kan worden vergroot of verkleind,
zonder dat de voorwaartscl e snelheid der
machine verandert. Bij geringe snelheden der
machine en groote invalshoeken van den
vleugel willen de ailerons nog wel eens de oor
zaak z\jn, dat he*. toestel raar gaat doen en
aangezien die situatie meestal optreedt ge
durende de landing, dus als de machine vlak
bij den grond is. kan het gebeuren, dat men te
weinig hoogte heeft om de zaak te kunnen
herstellen, zoodat men met een onprettigen
smak neerkomt. Een nieuw type aileron wordt
op het oogenblik beproefd, dat deze eigen
schappen niet heeft. Verder is het afvangen,
vlak voor de landing, ook nogal lastig. De
meeste menschen brengen hun toestel te vroeg
vlak e:i wij krijgen dan zoo'n ir.ooie pannekoek-
landing met gebroken onderstel en kapotten
romp. Ofwel ze vangen te laat af en het geval
boort zich met den neus in den grond. Beide
soorten „landingen" zijn niet bevorderlijk voor
iemands gezondheid. De remedie is het drie-
wielige onderstel, dat het onnoodig maakt de
machine af te vangen. Verder is het voorste
wiel bestuurbaar, waardoor men met het vlieg
tuig over den grond kan ryden als ware het
een automobiel.
Hier volgt een ontwerp voor
het aardige volksvliegmachi-
netje.
Een twee-persoons staartloos vliegtuig, uit-
ge -ust met bijv. een Ford V 8 vliegtuigmotor
cn voorzien van remdraagkleppen, sleep lip-
ailerons en een driewielig onderstel, zou dus
in principe alleszins geschikt zijn voor de
kleine luchtvaart. De bouw van een dergelijke
machine kan echter slechts ter hand worden
genomen door een zeer groote en goed geoutil
leerde fabriek, die buitendien beschikt over
een groot en goed georganiseerd distributie
apparaat en... die zich bovendien de luxe zal
kunnen permitteeren om de eerste tijden met
verlies te werken. De meeste der bestaande
vliegtuigfabrieken zijn noch groot, noch ge
outilleerd voor serieproductie, noch kunnen zij
lang met verlies werken. Dit is dan ook de
reden waarom de vliegtuigindustrie tot nu toe
zich zoo weinig voor dat „volksvliegtuig"
heeft geïntersseerd. Het heoft er allen schijn
van. dat de kleine luchtvaart op haar vlieg
tuig zal moeten wachten tot de fabrieken, door
gebrek aan bestellingen op militaire vliegtui
gen. naar nieuwe afzetgebieden moeten gaan
rondzien.
C. VAN STEENDEREN JR.
President Roosevelt heeft in bet
Anïerikaansche congres een rapport
over de N.B.A. ingediend. Zonder
nauwkeurige mededeelingen te doen
over een nieuwe wetgeving, verklaar
de Roosevelt, dat men in een diep
gaande studie van de N.R.A. de op
lossing zou kunnen vinden voor tal
rijke legislatieve cn administratieve
problemen, waarVoor het land thans
staat.
I-Iet rapport is uitgewerkt door dc commis
sie, welke Roosevelt op 1 April 1936 heeft
benoemd om den toestand ie bestudceren.
Deze commissie is geheel onafhankelijk en
wordt voorgezeten door J. M. Clark van de
Columbia-univcrsiteit. Verder bestaat dc
commissie uit den New Yorkschen advocaat
William Bavis, den voorzitter van den bond
van spoorwegarbeiders George Ilarrison cn
den industrieel George Mead.
In het rapport worden de vraagstukken
van werktijd, loon, eerlijke concurrentie en
de wetten tegen de trusts besproken. Men
acht dit rapport de eerste daad van Roose
velt ter hervatting van den strijd over de
beginselen, welke vervat zijn in de N.R.A.
welke door het Hooggerechtshof in 1935 on
grondwettig werd verklaard.
Britsch-Japansche
overeenkomst
Concreet bewijs voor Engelsch-
Japansche toenadering.
liet verluidt, dat tusschen Japan en Groot
Brittanniö een overeenkomst is gesloten,
waarhij de „eeuwigdurende huurcontracten"
die door de Britschc onderdanen in Japan
zijn gesloten, worden geannuleerd en gewij
zigd in gewonen eigendom.
De overeenkomst wordt door diplomatie
ke waarnemers verwelkomd als een con
creet bewijs voor de Engelsch-Japansche toe
nadering.
De Japansche regeering heeft in de jaren
vijftig van de vorige eeuw aan in Japan
wonende buitenlanders, „eeuwigdurende
huurcontracten* toegestaan, daar toen de
concentratie van buitenlanders in zekere
districten gewenseht werd geacht, doch
sindsdien worden zij beschouwd als een
nationale schandvlek en bleken zij een
voortdurende bron van oneenigheirl te zij»
tusschen de gemeentebesturen en de buiten
landers met bet oog op de belastingen.
Men hoopt dat het Britschc voorbeeld
door andere rcgccringcn zal worden ge
volgd.
Berlijn mest de varkens
Ten behoeve van de varkensmcstcrij in
Duitschland zijn voor de huisvrouwen te
Berlijn de volgende verordeningen gegeven:
Niemand mag beginnen den afval van
zijn huishonden te sortecrcn, voor hij niet
eerst door dc Volkswohlfahrt een waarschu
wing heeft ontvangen in den vorm van het