Binnenland De „Hertog Hendrik" en Griekenland Oplichter-psychopaath Dc Haagsche zedenzaak Duitsche radio-uitzendingen naar Nederl.-Indië Buitenland Roosevelt streeft naar een nieuwe N.I.R.A. Eerste Kamer Het drinkwatervraagstuk voor Noord-Holland UNIVERSALITEIT VAN DEN VOLKENBOND. GEEN VER- PLICHTE WERKTIJDVER. KORTING. In de memorie van antwoord aan do Eer ste Kamer betreffende de begrooting van sociale zaken voor 1937 zegt de minister niet de mcening te kunnen onderschrijven van de leden, die verkorting van den ar beidstijd als een der voornaamste middelen beschouwden om tot een verdeeling van den arbeid over zooveel mogelijk personen te geraken. In bepaalde gevallen zou liet aan tal arbeiders, dat zeker werk verricht, wol vergroot kunnen worden door de werkweek te verkolden, maar aan dit. vraagstuk zit veel meer vast. (Jok de vrijwillige toepassing van de verkorte Werkweek in eenige bedrijven is tot nu toe op loonbezwaren afgestuit. Een wettelijke regeling betreffende kin derarbeid in den' landbouw in loondienst is in voorbereiding. Werktijdenbesluit voor kantoren. De minister moet het verwijt, als zou de regeering te zeer in gebreke zijn op het stuk van invoering van de arbeidswet voor de verschillende groepen van arbeiders, afwij zen. Een werktijdenbesluit voor kantoren ver keert in zeer ver gevorderden staat van voorbereiding; de invoering daarvan is bin nen eenige maanden tegemoet te zien. Bedrijfsradenwet. Tot dusver zijn opgericht twaalf bcdrijfs- raden, Verwacht mug worden, dut andere bedrijven zullen volgen. Instelling van een bcclrijfsraad voor net bouwbedrijf is reeds in overweging. Wettelijke regeling particuliere pensioenfondsen. In beginsel is dc minister gaarne bereid te voldoen aan het verzoek van eenige leden, de spoedige totstandkoming van een wette lijke regeling ten aanzien van dc particuliere pensioenfondsen te bevorderen. Zooals men weet, is dit onderwerp bij den Hoogen Raa i .van arbeid in studio. Dc aanbeveling betreffende dc verbetering van de 'vcrblijfsvoorwaarden van dc zeelie den in de havens, aangenomen door dc 21ste Internationale Arbeidsconferentic, zal te zij ner tijd aan de Staten-Gencraal worden overgelegd. Volkenbondsvcrdrag neergelegde beginselen de universaliteit van den Volkenbond zou kunnen worden bevorderd. Dc minister erkent ten volle de groote betcekenis van de collectieve veiligheid in een univcrseele of bijna universeele stat en-organisatie, maar hij kan niet de oogen sluiten voor het feit, dat dc inkrimping van liet leden tal een zoodanig punt kan bereiken, dat het stelsel der verplichte sancties, in het. bijzonder voor de kleine sta ten, in een geheel ander licht zou ko men te staan dan waarin bet oor spronkelijk was bezien. Niet in dc laatste plaats om te verhinderen, dat bet zoover zou komen, dat de kleine stalen moeten gaan overwegen,, of het lidmaatschap van den Volken- hond niet voor hen zoodanige geva ren medebrengt, dat zij zich niet lan ger verantwoord achten daarvan deel uit te maken, is het naar de mcening van den minister dringend noodzakelijk aan het vraagstuk der universaliteit dc volle aandacht te wijden. Met het pleiten alleen voor een „kracht igen Volkenhond" komt men er niet. Het treft den minister, hoe onjuist in de discussies over dc z.g. verzwakking van het Volkenbondsvcrdrag, het probleem veelal wordt gesteld. Ging het om de tegenstelling: machteloo- ze of krachtige Volkenbond, dc minister zou zich met overtuiging onder de voorstanders van een kraohtigen bond scharen. Maar, in dien het in wezen gaat 0111 de tegenstelling: Volkenbond of geen Volkenbond, dan aar zelt hij niet. om het voor den Volkenbond op te nemen. Naar aanleiding van de vraag, waarom een olie-embargo in het Ilaliaanseh-Abes- sijnschc conflict achterwege is gebleven, merkt de minister o'p, dat in het beginsta dium toen liet wellicht nog mogelijk ge weest ware dc.althans gedeeltelijke mede werking van de Vereenigde Staten tot zoo- danigen maatregel te verkrijgen, men van dit embargo heeft afgezien uit vrees, aldus een Europeeschcn oorlog te zullen ontkete nen. Later toen deze vrees geweken was meende men niet meer op deze steun van de Vereenigde Staten te kunnen rekenen, hetgeen de actie van den aanvang af tot mislukking zou hebben gedoemd. Twee arbeiders te Ede bedolven Eén hunner ernstig gekneusd. Gisterenmiddag is bij bet verrichten van rioleeringswerkzaamheden aan den Kreelscheweg te Ede, een ernstig ongeluk gebeurd. Op een gegeven oogenblik stortte een der wanden van een twee meter diepe sleuf in, met bet gevolg, dat twee arbeiders onder de aarde werden bedolven. Do een lot aan hot middel, <le ander tot aan de horst. Eén van heiden, zekere van de Pol. bleek ernstige inwendige kneuzingen te hebben opgeloopen en is naar het Juliana- ziekenhuis te Ede vervoerd Zijn toestand \?ns gister-avond zorgwek kend. De andere arbeider werd slechts licht gekwetst. Het gebeurde moet waarschijnlijk worden toegeschreven aan het feit, dat dc wanden van den geul niet waren bekist., hot geen gewoonlijk het geval «is bij dit soort werk. VAN F 1200.— BEROOFD. Gevaarlijk gezelschap. Maandagavond hoeft een buitenman in de Oldcbarncveldstraat te Rotterdam een vrouw ontmoet, die hij later naar een pand aan dc Crispijnlaan begeleidde. Rij liet verlaten van dit pand kwam dc man tot de ontdek king, dat hij uit zijn portefeuille f 1200 miste. Dc man stelde de politie van het gebeurde in kennis, waarop in bewaring zijn gesteld dc 38-jarige koopman J. D. en diens 30-jarige cchtgenoote, C. P. C. Het tweetal bleef ont kennen iets met liet verdwenen geld te ma ken te hebben gehad. Ook een huiszoeking heeft nog geen resultaat opgeleverd. Het echtpaar, dat in het bureau aan de Witte dc Withstraat is opgesloten, blijft voorloopig in bewaring. AQUARIUM VLOOG IN BRAND. Man liep brandwonden op. Gisteravond is in een woning aan de Su- matrastraat te Amsterdam de verwarmings- installatic van een aquarium in brand ge vlogen. De 51-jarige bewoner, die de vlam men wilde doovcn, werd ernstig aan beide handen gewond. De geneeskundige dienst heeft den man naar het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis gebracht, vanwaar hij, na te zijn behandeld naar huis kon terugkccren. Dc brandweer, die eveneens assistentie verleen de, had met de resten van het vuur weinig moeite. Het bezoek van Hr. Ms. „Hertog Hendrik" aan Piréus is voor Griekenland een ge beurtenis geweest. De N. R. Ct. meldt, dat alleAthecnschc dagbladen Vrijdag en Zaterdagochtend vol stonden met kieken van het binnenvallen van hel Ilollandsche oorlogsschip. Ook de commandant., de heer II. Jolles, werd her haalde malen „gesnapt". Vooral de Nederlanders in Athene heb ben onvergetelijke „vaderlandsche momen ten" beleefd en spraken den wensch uit, dat er nog eens vaker een Nederlandsch oor logsschip Pirclis aan zou doen. Op den weg van Europeesch naar Aziatisch Neder land bcteekent dc haven van Pircüs niet zoo'n heel groote omweg, zeggen zij. Gedupeerde familie klaagt een ouden vriend aan. Dezer dagen is uit de psychiatrische in richting „Maasoord" een zekere S., uit Hil- legorsbcrg ontslagen, die reeds sedert eeni ge jaren verduisteringen had gepleegd ten nadeele van een familie aan de Aert. van Nesstraat te Rotterdam. De man had met deze familie begin 1935 kennis gemaakt in de Diergaarde en had zich als zeer rijk voorgedaan. De aanvankelijk vriendschap pelijke betrekkingen werden evenwel spoe dig van anderen aard. Do man wcnschlc ter dekking van eenige hypotheken een lee ning af te sluiten en zijn nieuwe kennissen waren wel zoo vriendelijk om een obligatie van duizend gulden om te wisselen, achteraf bleek evenwel dat de obligaties, die S. voor een certificaat in plaats bad gegeven, sleclits honderd gulden waard waren. De man hield evenwel zulke mooie, praatjes, dat bij er tenslotte nog in geslaagd is om pl. m. elf duizend gulden aan obligaties los te krijgen en bovendien nog zeshonderd gulden spaar- bankgeklen van de mensehen wist te lee- nen. Daarop heeft hij 350 gulden terugge stort, terwijl hij een deel van het geleende geld betaalde met een cheque op de Am- sterdnmsche Bank, welke niet gedekt was. Dc menschen hadden steeds nog vertrouwd dat S. het geld zou teruggeven, doeh in Februari 1930 werd de man plotseling in „Maasoord" opgenomen. Toen hij dezer da gen ontslagen werd achtten zij het raad zaam om de zaak in handen van de justitie te stollen, welke thans een onderzoek instelt. Straffen van 4 en 6 maanden. De zoogenaamde Haagsche „zedenzaak'*, waarvan de onthulling tot. zulke sensatio- necle gebeurtenissen aanleiding heeft gege ven, diende gistermorgen voor de rechtbank te Den Haag. De verdachten in deze zaak, aan wie het in art. 218 bis wetboek van strafrecht ge noemde misdrijf ten laste was gelegd: E. D. D., afdelingschef bij de landbouw-» crisis-centrale (verdediger mr. J. N. A. Vol- laers), E. P., ambtenaar van dc algemeene rekenkamer, (verdediger mr. B. G. Blaupot ten Cate), W. G., kleermaker, (verdediger mr. II. A. Polak) en C. van der Z., chauf feur, (verdediger mr. M. H. Huygens). De zaak werd met gesloten deuren behan deld. De officier van justitie, mr. P. J. Blok eisclite tegen E. D. D. zes maanden voor waardelijke gevangenisstraf, tegen E. P. vier maanden, tegen W. G. zes maanden en te gen C. van der Z. eveneens zes maanden gevangenisstraf. De rechtbank zal 16 Maart uitspraak doen. Geen ondermijning van het staats- besteL In zijn antwoord nopens de berichten in sommige bladen ten aanzien van radio-uit zendingen uit Duitschland naar Neder landsch Indië in de Nedcrlandschc taal, ge richt o.a. tegen de grondslagen van ons staatsbestel, zegt, de minister, dat hij niet kan bevroeden hoe deze berichten luiden. Wel kan hij mcdcdcelcn, dat kennelijk voor de Nedcrlandsche gcbiedsdcelcn in Azië be stemde radio-uitzendingen, gesteld in 't Ne derlandsch, sinds geruimen tijd door eert Duitsch station worden uitgezonden. Zijn die uitzendingen van een wisselende mate van eenzijdigheid wat uitgangspunt en inhoud betreft, niet vrij te pleiten, dat zij ge schikt zouden zijn ons staatsbestel te onder- mijnon is den minister niet gebleken. Niette min hebben dit uitzendingen de aandacht van dc regeering. Met de Duitsche regeering wordt onder handeld over een nieuw verdrag ter voorko ming van dubbele belasting naar liet inko men en naar het vermogen en tot regeling van eenige andere vragen op belastinggebied. Zoodanige overeenkomst verkeert in een ver gevorderd stadium van voorbereiding. In liet ontwerp is een algemeene verlich ting van de Nedcrlandsche contribuabelert voorzien. varkentje van bordpapier, waarop staat, welke stoffen voor varkensvoeder in aan merking komen Zo zijn tot dus ver alleen: nog maar uitgereikt in bet stedelijke be- stuursdistrïct Wilmersdorf en een deel van: Friedanu De huisvrouwen behoeven het afval in een afzonderlijken emmer te doen en dezen te lccgen in een vuilnisvat op do binnenplaats De helpers van de Volkswohl- fahrt brengen den inhoud van die vaten in tonnen. Op iedere 150 families komt on geveer één ton Tot dus ver zijn er 600 in gebruik. Die tonnen worden weer geleegd door een reinigingsdienst cn in elcctromo- bielen naar de varkensstallen gebracht, waar tot dusver 1000 varkentjes gemiddeld per dag 630 gram zijn aangekomen Een deel van het varkensvoer wordt tot koeken verwerkt en gereserveerd voor lijden, waarin minder keukenafval tc verwachten is. Do proef wordt als geslaagd beschouwd en stap voor stap zal heel Berlijn bij dc var- kcnsmestcrij worden betrokken. De verkiezingen voor de generale synode Geen samenwerking tusschen „Duitsche Christenen" en ,3<*nd voor Duitsche Christendom. Men verneemt uit Berlijn, dat de groep der „Duitsche Christenen" besloten heeft, bij de aanstaande verkiezingen voor een Generale Synode der Protestantschc kerk. niet samen tc werken met den „Bond voor Duitsch Christendom". In dezen bond hebben zich alle groepen der vroegere „geloofsheweging dor Duitsche Christenen" aaneengesloten, die wegens de godsdienstige en kerkelijk houding harer leiders waren uitgetreden. Vooral de lands- kerken van Mccklenhurg, Bremen, Anhalt, Thttringcn en Liiheck en sterke groepen in Westfalen. Bïjnlnnd en Zuid-Duitschland ma ken deel van den bond uit. Terwijl de pogingen tot het tot stand brengen van een samengaan tusschen „Diiitsrho Christenen" en den „Bond voor Duitsch Christendom" dus mislukt zijn^ hebben, zooals reeds eerder gemeld, de Lij dende kerk en de bij den Lutherschen raad aangesloten Luthcrschc landskerken een overeenkomst tot wederkeerige steunver lening gesloten. Soeyoean niet langer bedreigd Japansche militaire missie uit Binnen Mongolië vertrokken. De Japansche militaire missie, welke lan gen lijd te Jahser in Noord-Tsjanhar' heeft vertoefd, heeft Binnon-Mongolië verlaten en is gisteren IViping gepasseerd. Het schijnt, dat, nog slechts een klein gedeelle va ia deze missie in Mongolië is achter gebleven.. Het centrale punt. van deze organisatie «blijft evenals voor December 1935, toen de oj>- marsch onder Li Sjoe Sjin begon, Dolonor. Van Chineesclie zijde wordt gemeld, dat het rebellen leger, dat in den loop van liet vorige jaar hier is gevormd, vrijwillig is ontbonden. Van dezelfde zijde wordt verno men, dat de leider van de Binnen Monfrool- sehc autonomischc ariic, Prins Toh Wang zijn troepen terug heeft geroepen en beslo ten heeft, zich uit de actieve politiek terug te trekken. Hiermede zou een einde zijn ge komen aan de bedreiging van Soeijoean. Drinkwatervoorziening Westen des lands. De commissie „Drinkwatervoorziening Westen des lands" heeft een uitvoerig on derzoek moeten instellen naar de bronnen, welke voor dc drinkwatervoorziening in aan merking komen, waarbij de metingen en he rekeningen o.m. aan de ervaring met be trekking tot dc ontzilting van het IJsselmeer moesten worden getoetst, liet onderzoek is thans voltooid en liet eindrapport kan bin nenkort worden tegemoet gezien. Verkleinen van den Volkenbond een gevaar voor deelneming. Collectieve veiligheid. Naar aanleiding van de vraag van som mige leden omtrent de bedoeling van 'smi- nisters rede op 2 Juli jl. te Genève, zegt de minister, dat hij met cl ie rode geen andere bedoeling heeft gehad, dan die, welke daar in uitdrukkelijk is neergelegd: te wijzen op het nut van een onderzoek, in hoeverre door een opheffing van dc algemeene verplich ting tot deelneming aan sancties met vol ledige handhaving van alle overige in het Op zoek naar het „Volksvliegtuig" Ford als vliegkoning? Wjj lezen van de hand van den heer C. van Steenderen Jr., expert op luchtvaartgebied, in „De Groene Amsterdammer" het volgende: De luchtvaart wordt onderscheiden In de militaire luchtvaart, de marine-luchtvaart, dc handelsluchtvaart, de sportvliegerij en... de kleine luchtvaart. Ook een vorm van sport vliegerij, doch bedoeld voor kleine, of liever gezegd, normale beurzen. Nog zoo'n beetje het stiefkind, in ieder geval een nakomertje. Er is reeds veel over geschreven en nog meer over gepraat, maar heel veel verder is men nog niet gekomen. Want het geschikte toestel, waarmede die kleine luchtvaart kan worden beoefend, bestaat nog niet. Amateur- en beroepspiloten. Een oogenblik leek het. of de Pou du Ciel de oplossing zou kunnen brengen, doch dit toe stelletje, ontworpen door oen leek en nage bouwd door leeken. vertoonde zooveel fouten, dat het moest worden afgekeurd. Men heeft geprobeerd zweefvliegtuigen te voorzien van een motortje, doch zoowel toestel als motor waren zoo licht gebouwd, dat z(j een normale behandeling zelfs niet konden verdragen. Men bouwde échte vliegtuigen van klein formaat, uitgerust met lichte, luchtgekoelde motoren, doch het meercndeel dezer machines bleek alleen maar gevlogen te kunnen worden door zeer geroutineerde piloten, en de amateur piloot is nimmer een geroutineerd vlieger. Ford kwam de leeken-bestuur- ders tegemoet. De vergissing, welke de constructeurs maken is. dat zij den sportvlieger te hoog aanslaan, dat zij voor die goedkoope toestellen dezelfde normen aanleggen als die. welke voor beroeps vliegers gelden. Eenzelfde vergissing maakten de automobielconstructcurs jaren geleden, toen-zij lichte wagentjes gingen bouwen welke een groote rijvaardigheid eischten om er goed mee te kunnen omgaan. Die lichte karretjes hielden natuurlijk de onoordeelkundige behan deling der weinig geroutineerde leekenrijders niet uit. Ford was de eerste, en langen tijd ook de eenige. die begreep, dat het automo bilisme slechts populair kon worden, indien Ontevredenheid over de margarine-distributie Weer een telegram naar den Minister Het Nederlandsch verbond van vakvereeni- gingen heeft bet volgende telegram gezon den aan den Minister van Sociale Zaken: „De wijze waarop Uwe Excellentie aan de verstrekking van goedkoope margarine en bak- en braadvet uitbreiding gegeven beeft, beeft ons zeer teleurgesteld. Slechts de klein ste gezinnen zijn bij deze regeling eenigs- zins gebaat De gezinnen met 4 en meer kinderen komen door de nieuwe regeling voor een kleiner kwantum dan voorheen in aanmerking terwijl op een grooter kwan tum werd gerekend. Wij dringen er daarom ten zeerste bij Uwe Excellentie op aan dc distributie van goed- koppe margarine en bak- en braadvet zoo «c regelen, dat aan alle gezinnen, die daar voor in aanmerking komen, een grooter kwantum van deze artikelen wordt be schikbaar gesteld". men beschikte over een wagen, welke niet alleen laag in aanschaffingsprijs was, doch welke ook goed kon worden gereden zonder dat het noodig was een langen en kostbaren cursus te volgen. Dat hij juist had gezien heeft de practijk bewezen. Het is nog niet zoo gemakkelijk een „volks.vliegtuig" te bouwen! Het vliegtuig, dat de kleine luchtvaart noodig heeft, moet niet alleen laag in prijs, doch ook zeer gemakkelijk tc vliegen zijn. De lage prijs ls in hoofdzaak een kwestie van productie en van distributie. Het is dus zaak om bij het ontwerpen aan de onderdeden vormen te geven, welke gemakkelijk in de fabriek kunnen worden verwerkt en ook een materiaal te kiezen, dat zich zonder vee! moeite laat bewerken. De montage moet een voudig zijn en de geheele fabricatie moet zijn uit te voeren met machines, bediend door on geoefende, althans weinig geoefendt men schen. Een opdracht, welke voor constructeurs, ervaren ln de serie-fabricatie, geen moeilijk heden zou opleveren, doch welke dc meeste vliegtuigconstructeurs met de handen in het h„ar doet zitten. Ook een betrouwbare en goedkoope motor levert de luchtvaartindustrie nog niet. In Amerika heeft men daarom proeven genomen met migszins gewijzigde automob elmotoren. De Ford V 8 motor heeft een bewijs van lucht- vaardigheid gekregen en wordt: thans in de twcepersooi „Arrow" gemonteerd. Volgens geruchten zou Ford zelf uit dezen motor een vliegtuigmotor hebben ontwikkeld met een vermogen van 100 pk bjj 4000 toeren per min en hem hebben gemonteerd in een tweeper soons staartloos toestel, dat zal worden ver kocht voor den prijs van 1000 dollar. Indiër, deze geruchten waar zijn, heeft Ford een enormen voorsprong bij andere vliegtuigfabri kanten, want hij beschikt ovèr een organisatie van duizenden dealers,- verspreid over de ge heele wereld, die den verkoop van dat vlieg- *uigje ter hand zouden kunnen nemen. De landing vergemakkelijkt Voor den amateur-vlieger is het aanvliegen van een teirein en de landing altijd het moei lijkste. De machine voor de kleine luchtvaart zal dan ook hulpmiddelen moeten hebben, waardoor een en ander ook voor den onbancl1- gen leek een klein kunstje wordt, Het schijnt dut een goede oplossing is gevonden in de montage van remkleppen aan den achterrand van den vleugel, waardoor de giijhoek naar VIER INBREKERS AANGEHOUDEN. In verband met dc Zondag jl. gepleegde in braak bij den iijstenliandelaar M. in de Groote Houtstraat tc Haarlem, waarbij een bedrag van ongeveer 1350 gulden werd gesto len, heeft de politici thans vier mannen aan gehouden. Een hunner een 49-jarige opper man, die vroeger bij den lieer M. in dienst was on die Zaterdag jl. nog een bezoek aan de familie had gebracht, heeft bekend, dat liet plan voor dc inbraak van hem was uit gegaan. Aan een kennis, den 49-jarigen los sen werkman L., verstrekte hij inlichtingen over dc situatie in het huis cn L. engageer de daarna Amsterdnmschc kooplieden, den 50-jarigcn B. en den 5'J-jarigen V., die dc in braak zouden plegen. Ieder zou een gedeelte van de buit ontvangen. L. beeft een volledige bekentenis afgelegd, maar de beide Amsterdammers, die door de Haarlcmsche recherche in Amsterdam zijn gearresteerd en te Haarlem in arrest zijn ge steld, ontkennen. De politie beschikt echter over voldoende bewijzen voor hun schuld. Zij is er echter nog niet in geslaagd, liet ge stolen geld op te sporen. wensch kan worden vergroot of verkleind, zonder dat de voorwaartscl e snelheid der machine verandert. Bij geringe snelheden der machine en groote invalshoeken van den vleugel willen de ailerons nog wel eens de oor zaak z\jn, dat he*. toestel raar gaat doen en aangezien die situatie meestal optreedt ge durende de landing, dus als de machine vlak bij den grond is. kan het gebeuren, dat men te weinig hoogte heeft om de zaak te kunnen herstellen, zoodat men met een onprettigen smak neerkomt. Een nieuw type aileron wordt op het oogenblik beproefd, dat deze eigen schappen niet heeft. Verder is het afvangen, vlak voor de landing, ook nogal lastig. De meeste menschen brengen hun toestel te vroeg vlak e:i wij krijgen dan zoo'n ir.ooie pannekoek- landing met gebroken onderstel en kapotten romp. Ofwel ze vangen te laat af en het geval boort zich met den neus in den grond. Beide soorten „landingen" zijn niet bevorderlijk voor iemands gezondheid. De remedie is het drie- wielige onderstel, dat het onnoodig maakt de machine af te vangen. Verder is het voorste wiel bestuurbaar, waardoor men met het vlieg tuig over den grond kan ryden als ware het een automobiel. Hier volgt een ontwerp voor het aardige volksvliegmachi- netje. Een twee-persoons staartloos vliegtuig, uit- ge -ust met bijv. een Ford V 8 vliegtuigmotor cn voorzien van remdraagkleppen, sleep lip- ailerons en een driewielig onderstel, zou dus in principe alleszins geschikt zijn voor de kleine luchtvaart. De bouw van een dergelijke machine kan echter slechts ter hand worden genomen door een zeer groote en goed geoutil leerde fabriek, die buitendien beschikt over een groot en goed georganiseerd distributie apparaat en... die zich bovendien de luxe zal kunnen permitteeren om de eerste tijden met verlies te werken. De meeste der bestaande vliegtuigfabrieken zijn noch groot, noch ge outilleerd voor serieproductie, noch kunnen zij lang met verlies werken. Dit is dan ook de reden waarom de vliegtuigindustrie tot nu toe zich zoo weinig voor dat „volksvliegtuig" heeft geïntersseerd. Het heoft er allen schijn van. dat de kleine luchtvaart op haar vlieg tuig zal moeten wachten tot de fabrieken, door gebrek aan bestellingen op militaire vliegtui gen. naar nieuwe afzetgebieden moeten gaan rondzien. C. VAN STEENDEREN JR. President Roosevelt heeft in bet Anïerikaansche congres een rapport over de N.B.A. ingediend. Zonder nauwkeurige mededeelingen te doen over een nieuwe wetgeving, verklaar de Roosevelt, dat men in een diep gaande studie van de N.R.A. de op lossing zou kunnen vinden voor tal rijke legislatieve cn administratieve problemen, waarVoor het land thans staat. I-Iet rapport is uitgewerkt door dc commis sie, welke Roosevelt op 1 April 1936 heeft benoemd om den toestand ie bestudceren. Deze commissie is geheel onafhankelijk en wordt voorgezeten door J. M. Clark van de Columbia-univcrsiteit. Verder bestaat dc commissie uit den New Yorkschen advocaat William Bavis, den voorzitter van den bond van spoorwegarbeiders George Ilarrison cn den industrieel George Mead. In het rapport worden de vraagstukken van werktijd, loon, eerlijke concurrentie en de wetten tegen de trusts besproken. Men acht dit rapport de eerste daad van Roose velt ter hervatting van den strijd over de beginselen, welke vervat zijn in de N.R.A. welke door het Hooggerechtshof in 1935 on grondwettig werd verklaard. Britsch-Japansche overeenkomst Concreet bewijs voor Engelsch- Japansche toenadering. liet verluidt, dat tusschen Japan en Groot Brittanniö een overeenkomst is gesloten, waarhij de „eeuwigdurende huurcontracten" die door de Britschc onderdanen in Japan zijn gesloten, worden geannuleerd en gewij zigd in gewonen eigendom. De overeenkomst wordt door diplomatie ke waarnemers verwelkomd als een con creet bewijs voor de Engelsch-Japansche toe nadering. De Japansche regeering heeft in de jaren vijftig van de vorige eeuw aan in Japan wonende buitenlanders, „eeuwigdurende huurcontracten* toegestaan, daar toen de concentratie van buitenlanders in zekere districten gewenseht werd geacht, doch sindsdien worden zij beschouwd als een nationale schandvlek en bleken zij een voortdurende bron van oneenigheirl te zij» tusschen de gemeentebesturen en de buiten landers met bet oog op de belastingen. Men hoopt dat het Britschc voorbeeld door andere rcgccringcn zal worden ge volgd. Berlijn mest de varkens Ten behoeve van de varkensmcstcrij in Duitschland zijn voor de huisvrouwen te Berlijn de volgende verordeningen gegeven: Niemand mag beginnen den afval van zijn huishonden te sortecrcn, voor hij niet eerst door dc Volkswohlfahrt een waarschu wing heeft ontvangen in den vorm van het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 2