Afbraak Crisismaatregelen De verdaagde Grondstoffen-conferentie Voorontwerp Landbouw- ordeningswet 1937 Buitenland Een redevoering van Mussolini Woensdag 24 Maart 1937 Tweede blad Instelling Landbouwraden Een deel der uitvoerende en ver. ordenende taak aan het be drijfsleven. De minister be houdt het recht van vernieti ging. Naar van bevoegde zijde wordt medegedeeld, heeft de^minister van Landbouw en Visscherij een voor ontwerp Landbouw-ordeningswet '37 ter Fine van advies aanhangig ge maakt bij de Centrale Commissie, bedoeld in artikel 27 der Landbouw- crisiswet 1933 en bij den Economi- schen Raad. De indiening van dit voorontwerp bij deze colleges heeft de minister vergezeld doen gaan van den volgenden brief: „Hierbij doe ik Uwe commissie (resp. Uwen raad) toekomen een voor-ontwerp Landbouw-ordeningswet 1937 met daarbij behoorende memorie van toelichting. Gaar ne zal ik hieromtrent uw advies ontvangen. Ik merk hierbij nog op, dat dit voorontwerp een materie behandelt, waaraan zeer groo- te moeilijkheden zijn verbonden. Teneinde mij een juist oordeel omtrent dit vooront werp te vergemakkelijken, zal ik gaarne van uw advies gebruik maken. Eveneens wacht ik het advies van den economischen Raad (resp. de Centrale Commissie bedoeld in artikel 27 der Landbouw-crisiswet 1933). Teneinde bovendien alle organisaties in het bedrijfsleven, die in deze materie belang stellen, de gelegenheid te geven van haar zienswijze te doen blijken, heb ik het voor ontwerp tevens gepubliceerd." Aan dit voorontwerp met memorie van toelichting, dat bij de algemeene landsdruk kerij te 's-Gravenhage verkrijgbaar is ge steld, is het volgende ontleend: Algemeene opzet. Een deel van de verordenende en regelen de taak wordt overgedragen aan bedrijfsorganisaties. Het ontwerp bevat de nadere uitwerking van de reeds in het rapport der commissie van Loon aangegeven en nader door den Minister in zijn memorie van antwoord aan de Tweede Kamer op de Landbouwcrisis- fondsbegrooting voor 1937 overgenomen ge dachte om tot een meer gedecentraliseerd systeem van uitvoering der landbouwcrisis- maatregelen te geraken. Deze nadere uit werking bestaat, hierin, dat aan organen, te vormen uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven op het gebied van den land en tuinbouw, de uitvoering en voor een deel ook de vaststelling van de maatre gelen ter bevordering van de economische beteekenis van den land- en tuinbouw wordt opgedragen. Een zoodanig gedecentraliseerd systeem sluit aan bij het streven, dat zich den laatsten tijd in ons geheele nationale bedrijfsleven heeft geopenbaard, om een deel van de thans aan de overheid met be trekking tot het sociaal en economisch le ven opgedragen regelende en uitvoerende taak over te dragen aan organisaties, welke uit en door een groep of groepen van on dernemingen worden gevormd, een streven, dat ook in de bij de thans in behandeling zijnde grondwetsherziening voorgestelde toevoeging van een nieuw hoofdstuk „van openbare lichamen voor beroep en bedrijf' tot uiting is gekomen. Men moet zich losmaken van het crisiskarakter der vorige wet. Het wetsontwerp, waarin de uitwerking van deze gedachte is vervat, is bestemd in de plaats te treden van de Landbouw-cri- siswet 1933. Deze wet had slechts een be perkten en tijdelijken opzet. Zij was immers bedoeld om in de in 1933 heerschende bui tengewone omstandigheden bijzondere maat regelen te treffen in het belang van den landbouw. Hoewel van een terugkeer tot den normalen toestand nog moeilijk kan gesproken worden, komt het den Minister blijkens de memorie van toelichting voor, dat het tot een klaarder structuur van de nog im mer noodzakelijke regelingen zal leiden, indien men zich los maakt van het crisiskarakter daarvan en zich instelt op de noodzaak van de handhaving daarvan voor een lan ge ren tijdsduur dan aanvankelijk is voorzien. In het wetsontwerp is dan ook de moge heid geopend tot intrekking van de Land- .bouw-crisiswet 1933, terwijl voorts daarin bepaiingen zijn gesteld, krachtens welke maatregelen ten behoeve van den landbouw kunnen worden genomen. Van reeds bestaande organisatie* wordt gebruik gemaakt. Het is nu de bedoeling, voor <len opbouw van die organen gebruik te maken van «Ir reeds in den land- en tuinbouw gevormde organisaties. Deze opbouw zal slechts, ge leidelijk geschieden» Sje^ts daar, waar gè- schikte aanknoopingspunten aanwezig zijn en het bedrijf voldoende is ontwikkeld, zal tot instelling van zoodanige organen wor den overgegaan. De juiste mentaliteit. Zooals uit den geheelen opzet van het wetsontwerp blijkt, treedt deze gedachte van een geleidelijken groei in het bijzonder op den voorgrond. Welke organen zullen wor den gevormd en tot welke ontwikkeling deze zullen komen, zal afhangen van de ontwikkeling der toekomstige economische structuur en van de wijze waarop de orga nen van hun bevoegdheden gebruik maken. Hierbij zal in het bijzonder van belang zijn of zij zich een mentaliteit kunnen eigen maken, welke en waarborg biedt, dat de afweging der hun toevertrouwde belangen op juiste wijze geschiedt. Gelijk van zelve spreekt, zal steeds, doch in het bijzonder ge durende dén tijd, dat de organen nog niet in hun taak zijn volgroeid, een krachtig toezicht van de overheid noodig zijn. In het ontwerp zijn dan ook ten aanzien van dit onderdeel verschillende voorzienin gen getroffen. Structuur der wet Bevoegdheid van Kroon en Minister gehandhaafd In de Landbouwcrisiswet 1933 is de be voegdheid tot het uitvaardigen van maatre gelen ten behoeve van don landbouw uit sluitend verleend aan de Kroon en aan den Minister. Slechts de uitvoering dier maat regelen kan aan crisisorganisaties worden opgedragen. In het voorontwerp Landbouw, ordeningswet 1937 is deze bevoegdheid van Kroon en Minister gehandhaafd. Daarnaast echter kunnen op grond van die wet be drijfsorganen worden ingesteld, welke een deel der thans door de overheid uitge oefende verordenende en uitvoerende taak kunnen overnemen. Het wetsontwerp heeft derhalve eén twee ledig karakter, hetgeen het voordeel biedt, dat geheel naar gelang van de ontwikkeling van het bedrijfsleven in den land- en ttiin- bouw en van de bedrijfsorganen zelf, de door de bedrijfsorganen te verrichten ver ordenende taak meer of minder breed zal zijn. Vervult een bedrijfsorgaan zijn taak naar behooren, dan zal deze zich allengs kunnen verruimen. Schiet het in zijn re gelende functies te kort, dan zal de Kroon of de Minister de te regelen belangen weer aan zich trekken, teneinde te voorkomen, dat belangen worden geschaad. De diverse bevoegdheden. De onderwerpen', welke éoherzijdfe' aan de" Kroon of Minister en anderzijds aan de be drijfsorganen ter regeling zijn opgedragen, vallen n.1.' niet geheel samen. Tot ingrijpen de regelingen, zooals het instellen van in- en uitvoermonopolies, bintienlandsche hef fingen en prijsregelingen is alleen de kroon bevoegd, zij het dan ook dat hierbij dele gatie aan de bedrijfsorganen van uitvoe ring, waaronder mede van regelende bevoegdheid mogelijk is. Bij het aan het voorontwerp ten grond slag liggende schema van opbouw der be drijfsorganen is in het bijzonder naar een eenvoudige practische organisatie gestreefd. Landbouwraden. Voor een of meer takken van land bouw of voor een of meer onderdee- len daarvan kunnen door de kroon bedrijfsorganen worden ingesteld die onder den naam van Landbouwra den ziin samengevat. Zoo zullen dus b.v. kunnen worden ingesteld, een akkerbouwraad, pluimveeraad. vee- houderijraad, zuivelraad, tuinbouw- raad visscherij ra ad. Tevens kunnen, indien ontwikkeling en beteekenis van een onderdeel van een tak van landbouw daartoe aanleiding geven, bedrijfsorganen voor eenige onder deden worden ingesteld. b.v. een aardappelmeelraad. bloembollen- raad. Voorts kan door de Kroon in iedere pro vincie een Provinciale Raad worden inge steld, welke tot taak zal hebben een of meer Landbouwraden in de uitoefening van hun uitoefening van hun werkzaamheden bij te staan. Door deze Provinciale Raden kunnen ter verlichting van hun taak Provinciale Districtscommissies worden ingesteld. De Landbouwraden en Provinciale Raden, welke uit ten hoogste 15 leden zullen be staan, worden uit en door de in het be drijfsleven gevormde organisaties opge bouwd. Zoo zullen een deel der leden van de raden benoemd worden door organisaties op het gebied van den land- en tuinbouw, door den Minister aan te wijzen. Voorts zullen organisaties op het gebied van den handel en op het gebied der nij verheid ieder een lid kunnen aanwijzen, terwijl ook de landarbeidersorganisaties een lid benoemen. De voorzitters van de Raden worden door den Minister benoemd, die. zoo hem dit gewenscht voorkomt, nog andere leden daarin zelf kan benoemen, Dc taak der Landbouwraden en Provineiale Raden ie drieledig: nl. adviseerend, uitvoerend en verorde nend. Bij het toekennen van de verordenende bevoegdheid der bedrijfsorganen is niet de weg gekozen van de verbindendverklaring van de besluiten der organen, doch is aan de bedrijfsorganen bevoegdheid toegekend tot het vaststellen van verordeningen, wel ke voor de „bedrijfsgenóoten" bindend zijn. De voornaamste onderwerpen, waarover de verordende .bevoegdheid «óh kan uitstrek- kèn, aijM Het stellen van regelen inzake de productie. •Hiertoe behooren in hoofdzaak teeltrege lingen en maatregelen tot verbetering der productie. Zoo zal dus de verdere uitbouw van de maatregelen, die op dit gebied reeds tot stand zijn gekomen, zooals de kwaliteits verbetering van bacon, melk, tuinbouwpro ducten, het bevorderen van de fokkerij en de tuberculosebestrijding bij het vee, door de bedrijfsorganen ter hand genomen kunnen worden. De handel wordt ongemoeid gelaten. Zooals uit de memorie van toelichting blijkt, zullen de bemoeiingen van de Raden bij den uitvoer voornamelijk gelegen zijn op het terrein van kwaliteitsverbeteringen en doeltreffende prijsregelingen. Met na druk wordt in de memorie verklaard, dat het geenszins in de bedoeling ligt, dat de bedrijfsorganen zich op het gebied van den handel zullen gaan bewegen. Aan de functie van den handel bij den uit voer zal in geenerlei opzicht worden ge tornd: de organen zullen niet zelf handel drijven, doch slechts enkele voorwaarden kunnen stellen, waarmede bij den uitvoer moet worden rekening gehouden. Het verleenen van geldelijke bijdragen aan produoenten van land en tuinbouwproduc- ten. Hierbij Is een belangrijke beperking ge steld: het bepalen van den richtprijs is nl. uitsluitend voorbehouden aan den Minister. De organen, kunnen dus slechts in het kader van de gestelde richtprijzen geldelijke bij dragen verleenen. Zooals reeds is opgemerkt, zal toezicht van de Overheid op de gesties der bedrijfsorga nen niet gemist kunnen worden. Zoo zijn dan ook, naast het algemeen toezicht, dat door den Minister met behulp van de hem ten dienste staande colleges van advies en de ambtelijke instanties voor controle en coördinatie van belangen, zal worden uitge- DE „VERJONGINGSKUUR" VAN DEN VOLKENBOND BEGINT SLECHT. DE OORZAKEN VAN DE MIS LUKKING. Zooals reeds bekend zijn de zittingen van de commissie ter bestudeering van de ver deeling der grondstoffen voorloopig tot 21 Juni verdaagd, nadat er eerst, de Geneef- sche traditie getrouw, twee sub-commissies gevormd zijn, die hun onderzoek in de idyl lische stilte van het schoone Volkenbonds paleis zullen voortzetten. Men zou kunnen zeggen, dat, men hier met een begrafenis derde klas te doen heeft. Van de onmiddellijk belanghebbende staten is Polen ongetwijfeld het meest teleurge steld. Zooals bekend waren de vertegenwoor digers van Duitsthland en Italië weggeble ven en derhalve vond men, reeds voor de conferentie begon, vele lieden, die zich afvroegen, of deze conferentie nu eigenlijk wel noodig was. want om met Polen tot overeenstemming te komen, zouden interne onderhandelingen tusscben Warschau, Lon den en Parijs zeker doelmatiger zijn. Hel falen van den Volkenbond. De algemeene teleurstelling over het falen van het Genecfsche instituut is reeds zoo groot geworden, dat het mislukken van de grondstoffen-conferentie niet veel indruk meer heeft kunnen maken. Toch is het ver keerd, voor deze mislukking slechts den Volkenbond verantwoordelijk te stellen. Ge- nève kan slechts functionceren. indien wer kelijk alle belangrijke staten in den Volken bond vertegenwoordigd zijn en wel op een volkomen gelijke basis. Deze volkomen ge lijke basis is misschien een utopie. Maar eenige jaren geleden was men toch aardig op weg, om deze utopie gedeeltelijk te ver wezenlijken en de Volkenbondsmachjne liep toen geenszins slechts. Op het oogenblik is dit echter weer geheel anders. Eigenlijk bestaat de Volkenbond reeds lang uit ver schillende bonden, d.w.z. belangen-gemeen- schappen der mogendheden onder elkaar en de tegenstellingen hebben zich zoo tocge spitst, dat ook economische vraagstukken van den tweeden rang niet meer door Ge- nève kunnen worden behandeld, wijl zij on middellijk een politiek karakter aannemen. Illusies vervliegen. Zoo Is het ook met het probleem van de eventueele nieuwe verdeeling der grond stoffen gesteld. Dit vraagstuk is technisch zonder meer op te lossen. Maar men kan het niet oplossen, wijl juist deze oplossing van het politieke standpunt uit, inoppor tuun schijnt en tot de grootste conflicten zou kunnen leiden. Dat heeft de" commissie ter hestndeering van de verdeeling der grondstoffen zeer spoedig ingezien. Op het oogenblik zijn zelfs de onschuldigste sta tistieken niets anders dan gloeiende kolen, waaraan men bang is zich te branden. Het eenige goede aan deze ontmoedigende situatie js het feit. dat de illusies illusies kunnen zooals bekend allergevaarlijkst zijn sneller vervliegen, dan vroeger bet geval was. De groote ontwapeningsconferentie te Genève hield men jarenlang kunstmatig In leven. Steeds weer kwam men samen, maar besluiten werden er niet genomen, omdat men eenvoudig tot niets besluiten kon. Dit maal. bij de bespreking van het vraagstuk, i hoe men de grondstoffen opniouw zou kun- oefend, waarborgen gesteld tegen misbruik van de verordeningsbevoegdheid door de bedrijfsorganen. De voornaamste dezer waar borgen is het vernietigingsrecht van den minister van alle besluiten en verordenin gen van de raden. Instellen van landbouwfonds. DIPHTERITIS IN ARGENTINIË. In het Zuiden der Provincie Mendoza (Ar gentinië) en in het gebied van Santa Isabel woedt op het oogenblik een hevige diphteri- tis-epidèmie, welke vooral onder de jeugd talrijke sterfgevallen heeft veroorzaakt. ZES EN TWINTIG BOERENHOEVEN VERBRAND IN POLEN. Op een boerderij te Krosno (Polen) is een brand uitgebroken, die door een feilen wind wex-d aangewakkerd en oversloeg naar 25 an dere hoeven, die alle in de asch werden ge legd. In totaal gingen bij dezen brand 80 boe- renbehuizingen verloren. Vijf boeren bekwa men ernstige verwondingen. Tegen Italië woedt een drukinkt, storm. DUITSCHLAND. Bij Ailcnstcin in Oost-Pruisen is Maan dag een personenauto tegen een vrachtauto gereden. De personenauto vloog in brand. Aangezien door de botsing de deuren van de auto beklemd geraakt waren, konden de vier inzittenden zich niet bevrijden en kwamen zij jammerlijk in de vlammen om. RESTAURATIE VAN HET OUDE RIJKSDAGGEBOUW? Volgens den Berlijnscben correspondent van de „Daily Telegraph" heeft Hitier Zater dag een bezoek gebracht aan het oude rijks daggebouw en bestaan er plannen het ge bouw te restaureeren en weer voor de rijks dagzittingen in gebruik te nemen. Wat de regeling der financiën betreft, de ze is zoodanig, dat den bedrijfsorganen een zekere mate van financieele zelfstandigheid is gegeven, teneinde de autonome gedachte, die bij de instelling der organen voorzit, zooveel mogelijk te versterken. Zoo zullen de raden elk een eigen begrooting van in komsten en uitgaven hebben, welke echter de goedkeuring van den minister zal behoe ven. Voorts wordt een landbouwfonds inge steld, waarin een gedeelte der inkomsten der Raden zal vloeien, teneinde dit naar ge lang van de behoeften over de verschillende raden te verdeelcn. Het landbouwfonds wordt bij de wet vast gesteld. Hierdoor wordt aan de Staten-Ge- neraal de gelegenheid geboden zich over 't beleid van den minister met betrekking tot de geheele uitvoering van de landbouw- ordeningswet uit te spreken. Het toezicht op de begrootingen en. het financieel beheer der raden zal door den Minister geschieden, terwijl het toezicht van de algemeene re kenkamer zich daarnaast zal kunnen doen gelden door middel van controle op de be steding van de bedragen, welke de bedrijfs organen uit het landbouwfonds ontvangen. Het tuchtrecht Na een hoofdstuk omtrent de bijzondere verplichtingen van de bedrijfsgenooben en een regeling voor administratieve geschil len bevat het ontwerp eenige bepalingen ter zake van de regeling van het tuchtrecht. Gezien de gunstige ervaringen met het Crisis-tuchtrecht, dat op de privaatrechtelij ke verhouding tusschen de georganiseerden en de crisis-organisaties was opgebouwd, is, nu deze grondslag met het verdwijnen der crisis-organisaties zou komen te vervallen, aan het tuchtrecht in het ontwerp een wet telijke basis gegeven. Teneinde aan de mo gelijkheid van dubbele berechting door den strafrechter en den tuchtrechter een einde te maken is voorts bepaald dat overtredin gen v. de wet bij uitsluiting door den tucht rechter worden berecht. In verband hierme de is aan den tuchtrechter tevens de be voegdheid tot inbeslagneming verleend. nen verdeelen, geeft men tenminste direct toe, dat dit probleem naar alle waarschijn lijkheid niet anders kan worden opgelost, dan door overeenkomsten tusschen een be paald land met een ander bepaald land, of, wat helaas ook mogelijk is, door gewapende conflicten. Wat zal 1937 verder brengen? Desondanks blijft de teleurstelling groot, want de regeling van het internationale grondstp^fen-vrapgstuk, zou de eerste etap pe van cIésl>er,voi;niang van'den Volkenbond, zooals méi! -zich die voorgesteld bad, vor men. Tri drie etappes was voorzien: grond stoffen, hervorming van het Volkenbonds pact en beperking der bewapening. Zouden deze drie vraagstukken tot volle tevreden heid aller belanghebbenden geregeld zijn, dan zou het doel van een verjongden en krachtiger Volkenbond inderdaad bereikt zijn. Nu, reeds bij de eerste etappe, die men zich als de meest, ongevaarlijke had voorgesteld, is men blijven steken. Men behoegt waarlijk geen profeet te zijn, om te kunnen voor spellen, dat ook de zitting van de com missie ter bestudeering van de grondstoffen in Juni al evenmin tot gunstige resultaten zal leiden. En over betgeen daarna komt, de hervorming van het Volkenbondsstatuut en de nieuwe ontwapeningsconferentie, behoeft men zich in het geheel wel geen" illusies te maken. Het jaar 1937 zal naar alle waarschijnlijk heid voor de vele vrienden, die de Volken hond gelukkig nog steeds telt, weinig vreug de en vele teleurstellingen brengen. Ter gelegenheid van den achttienden ver jaardag van de oprichting der fascistische strijdhonden, heeft Mussolini van het balkon van het Palazzo Venczia een redevoering uitgesproken, waarin hij o.m. het volgende zeide: „De achttiende verjaardag van de oprich ting der strijdhonden wordt heden voor de eerste maal in het Italiaansche imperium gevierd. De herdenkingsdag valt samen met liet beëindigen van mijn Afrikaansche reis, die dag na dag volgens een tevoren vastge steld en zelfs gedrukt program geheel vol gens de plannen ten uitvoer is gelegd, vol gens een program, dat ook de analphabeteri van zekere bladen in het buitenland zouden hebben kunnen lezen. De reis, die noch vroe ger begonnen, noch bekort is, heeft mij ge toond, dat het werk der Italianen begint de woestijnsteppe te veranderen in vruchtbaar land en dat de nieuwe weg langs de kust den consulairen wegen- van het oude Rome waardig is." „Tegen IfcUië", aldus ging Mussolini voort, „woedt op het oogenblik een drukinktstorm. Wij stellen tegenover de oneerlijkheid van andere instanties onze onbetwistbare op rechtheid. Met de economische belegering, waarop na negen maanden een overgave der belegeraars volgde, heeft het Italiaansche volk zijn proef doorstaan. Desondanks moet met luider stemme worden uitgesproken, dat deze door beroepspacifisten onderno men veldtocht de voorbereiding vormde vooc verwarringen en conflicten. Men spreekt er van, dat het Italiaansche volk gemakkelijk vergeet. Dat is een dwaling. Het Italiaan sche volk heeft er veertig jaren op gewacht Adoea te wreken. Zwarthemden, de leuze van den tegenwoor- digen tijd is: indachtig blijven en zich voor bereiden." Zal Mussolini meer troepen aan Franco zenden? Hel militair prestige van Italië staat op het spel. Sprekende over den terugkeer van Mus solini naar Rome vraagt de „Daily ex press" zich af of Mussolini er toe zal be sluiten alle troepen, welke hij zal kunnen niobiliseeren naar Franco te zenden, of dat hij aan de niet-inmengings commissie zal voorsteljen alle Italiaansche troepen uit Spanje terug te roepen. Tiet blad is van meening, dat het militair prestige van Italië op het spel staat en tijdens de jongste gevechten is een der beste generaals van Mussolini gesneuveld. In afwachting van de beslissing van den Duce worden in de op leidingskampen nog steeds vrijwilligers voor Spanje aguggnamen- - De „DrfilyHprald" acht. het zeer waar schijnlijk, fiat Mussolini het aantal'van de Italiaansche'.'„vrijwilligers" in Spanje aan zienlijk zal" vermeerderen in de hoop het „Adoea van den Saragossaweg" te wreken. Het blad spoort aan in het belang van het Spaansche volk de toepassing van de niet» inmenging krachtig tot in bijzonderheden Hit te werken, opdat het Spaansche volk zelf over zijn regeeringsvorm zal kunnen beslissen. STARHEMBERG GESCHEIDEN. I-Iet Kanonieke Hof te Wcenen heeft thans uitspraak gedaan in de reeds jarenlang han-* 'gendc zaak betreffende de geldigheid van het huwelijk van Prins Starhemberg met prinses Maric Elisabeth, gravin Salm-Reiffer- scheidt-Raitz. Het huwelijk is nietig ver klaard. VREESELIJK AUTO-ONGELUK IN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5