Emotievolle reis van Hr* Ms* „Hertog Hendrik" Prins Bernhard geïnstalleerd in den Raad van State De G 1 maakt zijn eerste overlandvlucht Vrijdag 9 April 1937. Tweede blad Onder groote belangstelling is het schip gisteren de haven van Nieuwediep binnengeloopen landsch schip, dan had de „Hertog Hendrik" zeker zijn vuurmonden laten spreken. Van den strijd zelf heeft men weinig of niets gemerkt. Wel doken steeds de trawlers, voorzien van één kannonnetje op, doch geen enkele maal maakten die het ons lastig. Bij de Straat heeft men bezoek gehad van Hr. Ms. „Java". Aan boord hiervan bevonden zich een aantal opvarenden, die niet bij de normale equipage behoorden, een 40-man sterk, technisch personeel, de z.g. bovenrol. Zij zijn overgezet op de „Hendrik" en komen dus vrijwel op den vastgestelden tijd thuis. Voorts heeft men de „O 16" gezien, en voor kort Hr. Ms. „O 13" en „O 15". Het is be grijpelijk dat men ook draadloos bijna voort durend met elkaar in contact bleef. Wat de momenteele convooydienst betreft, deze is zoo, dat bonafide schepen voor geen enkele overlast te vreezen hebben. Wat de „Hendrik" aangaat, het schip heeft zich prachtig gehouden. Er wordt wel eens te gauw gezegd, dat dit schip niet meer mee kan met de'moderne schepen, doch men ver geet daarbij, dat het tenslotte z'n gevechts- waarde behield, dat het zwaar gepantserd is, en over zwaar geschut beschikt. En dan... in de jaren 19141918 waren alle schepen toch van dit kaliber. Wat wel bewezen is, dat is de noodzakelijk heid dat Nederland over een voldoende vloot moet kunnen beschikken en dat ten allen tijde. Telkens weer biykt het, dat er op de een of andere plaats in Europa geassisteerd dient te worden en hoe wil men dit kunnen doen, als de Hollandsche vloot niet over vol doende materiaal beschikt? Het is ten zeerste te hopen, dat de oogen van een deel van het Nederlandsche volk, door de laatste recente gebeurtenissen in Europa, de oogen geopend worden. Wrak van Douglas D.C. 3 gevonden In de bergen van Arizona. Het wrak van een Douglas-vliegtuig D.C. 3, dat Donderdagavond is gevonden in het bergachtige gebied van Arizona, blijkt thans te zijn het voor de K.L.M. bestemde toestel. De K.L.M. is met de Douglas-fabrieken in onderhandeling omtrent een ander vliegtuig in de plaats van het verongelukte toestel. De tweede voor de K.L.M. bestemde D.C. 3 is te Cherbourg aangekomen en zal heden tusschen 11 en 3 uur op Schiphol aankomen De „Hertog Hendrik" vaart de Marinev"%* De aanstaande verkiezingen In een kwartier van Eindhoven naar Aonsterdam. PRINS BERNHARD Precies twee uur reed in snellen vaart een motor met zijspan van de Haagsche politie, die uit dc richting Plein naderde, het binnenhof op. Hierachter volgde de koninklijke auto, die voor den ingang van het gebouw van den Raad van State stil hield. De Koningin stapte het eerste uit. H. M. was in een grijzen mantel gekleed en droeg een groenen hoed. De Prinses was in het bruin fluweel ge kleed en de Prins droeg zooals reeds is ge zegd, de uniform van ritmeester van de blauwe huzaren. Aan den ingang van den Raad van State werden de vorstelijke personen ontvangen door den vicc-presidet Jhr. mr. F. Beelaerts van Blokland, staatsraad C. J. Hasselman en den secretaris, Jhr. mr. dr. J. D. H. de Beaufort Nadat de Koningin, de Prinses en de Prins waren binnengeleid en de leden en ambtenaren van den Raad hadden begroet, heeft de Koningin de vergadering geopend en aan den secretaris verzocht, voorlezing te willen doen van het Koninklijk Besluit van G Januari 1937, no. 3 Hare Majesteit heeft daarop met een rede Prins Bernhard in het hooge college geïnstalleerd. Nadat deze rede door den Prins was beantwoord geworden, heeft de vice-president in een toespraak Hare Majesteit bedankt voor het voor recht, dat hoogst dezelve deze bui tengewone vergadering heeft willen voorzitten, en Prins Bernhard na mens de leden welkom geheeten in het college. Datum officieel vastgesteld. De regeeringspersdienst meldt, dat nu de behandeling van de wetsvoordrachten tot verklaring, dat er grond bestaat tot het in overweging nemen van voorstellen tot verandering van de grondwet tot een einde is gebracht, de regeering er prijs op stelt, met betrekking tot de ontbinding van de Kamers der Staten-Generaal en de verkie zing van nieuwe Kamers eenige mededee lingen te doen. Het ligt, in de bedoeling der Regeering, te bevorderen, de totstandkoming van een besluit tot ontbinding van de beide Ka mers der Staten-Generaal, hetwelk de dag teekening van 17 April 1937 zal dragen. De datum van de candidaatstelling voor de verkiezing van de Tweede Kamer zal worden bepaald op Dinsdag 20 April, die van de stemming voor die verkiezing op Woensdag 26 Mei 1937, dc datum voor de candidaatslellling van de Eerste Kamer zal worden bepaald op Maandag 3 Mei '37 en die van de verkiezing voor de Eerste Kamer op Donderdag 27 Mei 1937. De regcering heeft gemeend reeds thans bovenstaande mededeelingen te moeten doen, opdat alle daarbij betrokken instan ties en belanghebbenden daarmede reke ning kunnen houden en een vlot - '-ip van bedoelde verkiezingen zoo\eel lijk wordt bevorderd. Massa sollicitatie te Amsferuam Een vijftigtal werklooze handels- en kan toorbedienden te Amsterdam hebben zich gisterenmiddag vereenigd op het Thorbec- keplein rond de leiders van vier van hun organisaties. Daarna hebben zij een bezoek gebracht aan eenige groote bankinstellingen, tenein de, in verband met het vele overwerk, dat daar wordt verricht, zich voor een betrek king aan te bieden, Hr. Ms. „Hertog Hendrik" komt binnen. Men moet in Nieuwediep wonen om te be seffen wat dit wil zeggen voor de bevolking. Een oorlogsschip, weliswaar al vele jaren tot de oude garde behoorend, maar dan toch in ieder geval een oorlogsschip, dat meer dan 30 jaar de Nieuwediepsche haven aspect gaf. Hr. Ms. „Hertog Hendrik" behoort bij Nieu wediep, is er een deel van. Om 7 uur gistermorgen is zij op de ree gekomen. In de grijze ochtendnevels, die in den zwakken Zuid-Westerbries om het schip heendwarrelden. Op den Dqk var Den Helder, op de haven Staan nu de honderden te kijken. Men ziet de „Hendrik", zooals zij populair genoemd wordt en men ziet ook de vuile zwarte vlekken op den romp. Hr. Ms. „Hertog Hendrik" is een vuile kolenlader en tijd om de boel aan den buitenkant schoon te maken is er niet ge weest. Eenige duizenden zijn aan den buitenkant Verzameld. Velen zyn er bij, die familieleden aan boord van het schip hebben. Het ongeduld staat op hun gezichten te lezen, vooral nu de „Hertog Hendrik" reeds verscheidene uren zoo dicht bij is. Om half vier komt er beweging In den blauw-grijzen romp. Smook stijgt uit de pijp op, het schip draait en even later richt de ïieus zich op de haven van Nieuwediep. Een goede mijl varen is het. Met een flinke spurt komt zjj aan, steeds fecherper teekenen zich haar con.ouren af. Fier wappert de driekleur op den bak. Zjj kan fier zjjn! By Wierhoofd, de oude plaats, die reeds zoovele schepen der vaderlandsche navy bin nen zag komen, is het zwart van de men- schen. Breed en waardig komt Hr. Ms. „Hertog Hendrik" binnen. Alle hens staan aangetreden op de dekken. Hoornsignalen schetteren naar den wal. De muziek speelt het volkslied. Op de brug zien wij den commandant: ko lonel Jolles. De man, die met dit schip ons land vertegenwoordigde, op een wijze die men alleszins eervol kan noemen. Het is een ontroerend moment, dit weder zien, dit stille voorbijvaren in het rimpellooze havenwater. Een vuil schip, maar een schip, dat op hoogen leeftyd iets gepresteerd heeft. De „Hertog Hendrik" neemt geen ligplaats in de haven, doch gaat direct naar de Marinewerf. Even wordt zij geassisteerd door de sleepboot „Utrecht". Nogeens zwenkt zij, dan boor* de neus in de nauwe sluisopening en even later begint het karwei met matrozen en werklui om Hr. Ms. „Hertog Hendrik" een veilige ligplaats te bezorgen op de werf. Nog een paar uur en dan zijn de mannen Vrij. Er zal veel te vertellen zijn. Een onderhoud met den commandant. Direct na aankomst hadden wij het genoe gen een onderhoud te hebben met den com mandant van het schip, kolonel H. Jolles, waaraan wij het volgende ontleenen: Ongeveer 3 maanden geleden, op 11 Januari, Vertrok de „Hertog Hendrik" uit de haven van Nieuwediep, voor het houden van een normale oefenreis in de Middellandsche Zee. Aan boord bevonden zich, behalve een 30-tal eerstejaars-adelborsten, de gewone opleidin gen van matrozen, stokers en kwartiermees ters. De reis ging eerst naar Napels en daarna naar de haven van Port. St. Nicolo, bg Zea. Via de Dardanellen vertrok men naar Istan- boel. Het aandoen van deze havens was nood zakelijk vooor het oefenen der opvarenden met sloepen, voor het ankeren-leeren en wat dies meer zij. Zeer prettige herinneringen heeft men aan byna al deze aanloophavens. Vooral aan het eiland Athos, waar zich het klooster Vatopedi, bewoond door Grieksche monnikken bevindt Zoo ging het voorts naar de Moedrasbaai öp Lemnos, en daar vandaan naar Delos. Hier H. M. de Koningin heeft gisteren middag om 2 uur in een buitenge wone zitting van den Raad van State Z. K. H. Prins Bernhard, wien, zooals inen weet, zitting in dat college is yerleend, geïnstalleerd Om kwart voor twee vertrokken de Ko ningin, Prinses Juliana en Prins Bernhard uit het paleis „Iiuis ten Bosch" om zich per auto naar het gebouw van den Raad van State aan het Binnenhof te begeven. Prins Bernhard droeg voor deze plechtig heid het uniform van Ritmeester bij de blauwe huzaren. Er bestond van de zijde van het publiek groote belangstelling. Talrijke personen ston den voor het paleis en bij het hek om de Vorstelijke personen bij het vertrek toe te juichen. Via den Bczuidenhoutscheweg werd naar het binnenhof gereden. Hoewel het uur van installatie niet van tevoren bekend was gemaakt, waren er des middags toch een paar honderd belang stellenden tegen twee uur op het binnen hof verzameld. De politie zorgde ervoor, dat zij op geruimen afstand van dèn ingang van het gebouw van den Baad van State verwijderd bleven. Ook had de politie de ingangen tot het binnenhof bezet om het rijdend verkeer den doortocht te belemme ren. Naar wij vernemen, heeft het nieuwste gevechtsvliegtuig, de G l, gisterenmiddag zijn eerste groote overlandvlucht gemaakt. Het toestel is even voor drie uur op het vliegveld te Eindhoven opgestegen en reeds te kwart over drie was het boven de hoofd stad. Ongeveer tien minuten heeft het toe stel gecirkeld boven dc Nederlandsche vlieg tuigfabriek van Fokker, waar het, zooals be kend, werd gemaakt. Het toestel voerde tal van manoeuvres in dc lucht uit, w^lke zoowel hij het personeel der fabriek als van de bewoners van Am sterdam Noord, groote belangstelling trok ken. Op de wegen benoorden het IJ stap ten pei'soncn, die per auto passeerden, uit de wagens om het toestel gade te slaan. Bij de Nederlandsche vliegtuigenfabriek van Fokker vertoefde juist een officieele ma- rinccommissie, welke de manoeuvres van het nieuwste gevechtsvliegtuig kon aanschou wen. Na ongeveer tien minuten boven de fa briek gecirkeld te hebben, vertrok de G 1 weer naar Eindhoven. Hare Majesteit heeft daarop de vergadering gesloten. Ongeveer kwart voor drie verlieten Ko ningin, Prinses en Prins weder het gebouw van den Raad van State. De Koninklijke auto reed langzaam langs de dichte haag van belangstellenden, die bij het passeeren, de vorstelijke personen weer hartelijk toejuichten. De belangstellenden, die zich voor het huis ten Bosch hadden opgesteld om de Kon. Familie te zien terugkomen, zagen hun geduld beloond want precies een uur nadat zij was uitgereden, om kwart vóór 3, reed de hofauto weer voor het paleis, ditmaal door den ingang aan den Benoor- denhoutscheweg. kwam een kink in de kabel, zij het geen ern stige, door het breken van een ankerketting. Zooals men weet weet werd hierdoor de „Hertog Hendrik" op den wal gezet, doch al spoedig gelukte het met de hulp van een sleepboot het schip weer in de vaart te kry- gen. Er was geen averij opgeloopen. Dan komen Piraeus, 5 dagen bezoek aan Athene en een sprookjesachtige terugtocht bij nacht, door het Kanaal van Corinthe. Zeer hartelijk was de ontvangst in Dubrov- nik in Yougo Slavië, waar gebunkerd werd en waarvandaan men vertrok, met bestem ming Bordeaux. Dan komt het bericht uit het Moederland uit de lucht vallen: een sensationeele order, die gelast, dat Hr. Ms. „Hertog Hendrik" zich full speed heeft te begeven naar de Spaan- sche wateren teneinde aldaar den patrouille- en convooidienst op zich te nemen. Er was geen sprake aan boord van een wanhoopsstemming. Men vond het allemaal heel gewoon en van een bijzondere reactie bij de opvarenden was niets, maar dan ook niets te bespeuren. Vol lof is men in de longroom van de „Hertog Hendrik" over de opvarenden. Vol komen militairement heeft men de langere reis aanvaard en met het grootste élan heeft van hoog tot laag alles zich direct inge schoten op het uitstel. In Oran was het weer van bunkeren ge blazen. Zooveel mogelijk brandstof werd in geladen en dan zet het bejaarde battleship zijn reis op volle kracht naar het Zuidelijk deel van het Iberische schiereiland voort. Er hebben in Holland de wonderlijkste be richten gecirculeerd over de snelheid waar mede de „Hertog Hendrik" gevaren zou hebben. Deze heeft evenwel gemiddeld niet sneller geloopen dan 12 mijl, wat wel het uiterste is wat er op lange trajecten uitge haald kan worden. Het is waar, dat de Hendrik 15 16 mijl kan halen, doch men vergeet daarbij, dat dit tengevolge zou hebben dat het schip hoogstens binnen 2 dagen door haar brandstof heen zou zijn. Zoo arriveerde men na eenige dagen bij de Straat en oogenblikkelijk heeft men den con- voyeerdienst overgenomen, voor 14 dagen, waarna Hr. Ms. „Java" deze dienst op zich nam. Het aantal schepen dat men veilig door de gevaarlijke zóne heeft heengeholpen, bedraagt meer dan 30 en het is allemaal zeer vlot ver- loopen. Niet alle schepen werden voorzien van een convooy. Daar zijn byv. de groote mailbooten van de bekende lijnmaatschappijen, de vaste pas- seerders in de Straat en zij hebben ook niets te vreezen, noch van Franco-aanhangers, noch van de regeeringsschepen. Men kent deze schepen en denkt er niet aan het hun lastig te maken. Alleen wanneer de Spanjaard er de lucht van krijgt dat zich ergens aan boord contra bande bevindt, dan is Holland in last. Wat het convooyen door de andere mogend heden betreft, hiervan bemerkt men niet veel. Practisch zijn het alleen Engeland en Holland die thans op zeer doeltreffende wijze hun koopvaardijvloot beschermen. Voor het Brit- sche rijk is dit des te gemakkelijker, omdat men in Gibraltar over een Marinebasis be schikt. Vanuit die basis regelt zy de geheele scheepvaart van haar land. Het convooien zelf gaat eenvoudig in zijn werk. Op grooten afstand meldt zich meestal het schip en hierna is het de „Hertog Hendrik" die een rendez-vous geeft. Komen de beide schepen bij elkaar, dan gaat een officier van het oorlogsschip over, onderzoekt de papieren, en controleert of er inderdaad sprake is van een bonafide schip. Is dat zoo, dan voer de „Hertog Hendrik" op een halve kilometer afstand achter de koopvaarder aan en geen enkele maal heeft men het beleefd, dat er last ondervonden werd van Spaansche oorlogsschepen of gewapende trawlers. Op de „Hertog Hendrik" was uit den aard der zaak alles gevechtsklaar. Men rekende op overlast en had een der kustscheepjes zich toch gewaagd aan een aanval op een Neder-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5