T UINHOEKJE Binnenland Onfortuinlijke landing van de G 1. Sneller verbinding Indië- Nederland Wanverhouding voeder- en eierprijzen Ernstig ongeluk aan boord van een tankschip De prijzen van de biggen De staking op de scheepswerven Buitenland Dc controle op dc niet-inmenging Italië komt Engeland tegemoet EvÉÈÉ De Bilt seint Zaterdag 17 April 1937 Vierde blad Het toestel licht beschadigd. Geen persoonlijke ongelukken. Gistermiddag zijn de proefvluchten van het G 1 vliegtuig te Soesterberg voortgezet.. Verschillende jachtvliegers, o.a. luitenant- vlieger Leegstra en sergeant-majoor-instruc- teur Lambermont hebben eenige kunstvluch ten met de G 1 uitgevoerd, waarbij opnieuw de goede hoedanigheden van het vliegtuig waren te zien. De groote wendbaarheid en de goede bestuurbaarheid maken de G 1 tot een gevechtsvliegtuig van den eersten rang. Ook adjudant-onderofficier van der Griend! heeft met de G 1 een vlucht gemaakt. Alle Vliegers gaven als hun oordeel te kennen, dat de G 1 uitnemende vliegeigenschappen bezit. Verschillende loopings en rolls werden met het vliegtuig uitgevoerd. Dat ook gisteren van de zijde van de mi litaire vliegers voor het stuntvlieger! een groote belangstelling bestond, behoeft geen betoog. Met groote aandacht volgde het des kundige publiek de verrichtingen van de Vliegers, die hoog in de lucht fraaie stunts Biet de G 1 uitvoerden. Toen, nadat luitenant-vlieger Leegstra imet een zeer geslaagde vlucht de G 1 aan den grond had gebracht, het vliegtuig over het terrein taxiede, schoof plotseling door tot dusverre onbekende oorzaak het rech- terwiel naar binnen, zoodat het vliegtuig kantelde. Hierdoor werd het toestel licht aan den rechtervleugel en aan den schroef be schadigd. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. De G 1 ïs naar de werkplaatsen van de ïuchtvaartafdeeling te Soesterberg overge bracht, ten einde de oorzaak van het euvel te kunnen opsporen en de geleden schade te herstellen. Daarna zal het naar Eindhoven terugkeeren, waar men de laatste proefne mingen zal verrichten. Uit metingen, op lagere hoogte verricht <ie weersomstandigheden lieten het vliegen op diensthoogte nog niet toe heeft, men reeds thans kunnen constateeren, dat het toestel zijn berekende prestatie ruimschoots zal bereiken. Met de boot naar Genna of Mar- seille; vandaaruit direct per vlieg tuig naar het moederland. Het streven naar versnelling van de ver binding tusschen Indië en het. moederland komt anr,riT'rvvnal tot uiting door een nieuwe wijze van samenwerking tusschen de Stoom vaart Maatschappij Nederland en den Rot- terdamschen Lloyd eenerzijds en de KL. M. anderzijds. Tn gemeenschappelijk overleg heb ben de bovengenoemde verkeers ondernemingen gedurende de laat ste jaren proeven met een organisa tie genomen, welke ten doel heeft repat neerend en, die zich te Genua en Marseille ontschepen, in de gele genheid te stellen op de snelste wijze, per vliegtuig, Nederland of hun bestemming in andere landen, van Europa te bereiken. Thans is een definitieve regeling getroffen. De administrateurs aan boord der mail booten zijn uitgerust met volledige gegevens omtrent de luchtlijnen Rome MilaanFrankfortAmsler- dam, geëxploiteerd door de K.L.M., de Deutsche Lufthansa en de Avioli- nee Italiane en MarseilleLyonPa rijsBrusselRotterdam Amster dam, welke tot-Parijs door de. Air France gezamenlijk onderhouden, wordt. Plaatsreserveering geschiedt bii de admi nistrateurs. die bovendien reisbiljetten af geven naar alle Europeesche bestemmingen. Op zee worden de reserveeringen per radio aan Genua en Marseille doorgeseind. De mailschepen komen zoo vroegtijdig voor den wal, dat er steeds een goede aanslui ting is op de vertrekkende vliegtuigen. Door as van hijschlier gegrepen Schippersknecht te Brakel ern- stiq gewond. C. Elbertse uit Vreeswijk, schippersknecht op de „Risico" is gisterenmiddag bij het zandbaggeren op de Waal, ter hoogte van Brakel, door de as van een hijschlier ge grepen en eenige malen rondgeslingerd. Het slachtoffer werd met verschillende verwon dingen, een gebroken been en arm en een schouderfractuur, door een toevallig in de nabijheid varende boot van den rijkswater staat naar het. veerhuis te Brakel overge bracht en vandaar naar het ziekenhuis te Gorcum vervoerd. De toestand van E. is ernstig. Telegram van den Alg. Ned Pluimveeteeltver een. Het bestuur der algemeen Nederlandsche Pluimveeteelt Vereeniging (A.N.P.V.) zond gisteren het volgende telegram aan den minister van Landbouw en Visscherij: Wij brengen te Uwer kennis, dat ondanks de verlaging der monopolieheffingen op granen, de pluimveevoederprijzen eer de hoogte in gegaan dan gedaald zijn, zoodat bij den huidigen eierprijs van 2,8 de wan verhouding tusschen de voeder- en eier prijzen en de moeilijkheden waaronder de pluimveehouders gebukt gaan, nog onver- piinderd voortduren. Twee mannen te Capelle a. d. IJssel gewond. Gisterenmiddag is aan boord van het zee tankschip „Ingeborg" van het algemeen vrachtenkantoor te Rotterdam, dat gerepa reerd wordt bij de N.V. Marckmann's Ma chinefabriek cn Scheepswerf, te Capelle a. d. IJssel een ernstig ongeluk gebeurd. Enkele leden van de bemanning waren bezig een tank, waarin verhard vet aanwezig was, te reinigen. Om het schoonmaken te ver haasten, hebben zij stoom op de tank gezet, waarbij zij er geen acht op sloegen, dat zich twee mannen in de tank bevonden. Deze, de 48-jarige stuurman v. Desertine uit Rotterdam en de 29-jarige matroos J. v. d. Swan uit Vlaardingerambacht, weiden door den ingelaten stoom getroffen en kre gen hevige brandwonden. Eerstgenoemde was er het. ernstigst aan toe. Hij bekwam wonden aan liet gezicht, de borst en het on derlichaam. Nadat dokter K. Zandbergen uit Capelle a. d. I.Tssel voorloopige geneeskun dige hulp had verleend, zijn de slachtoffers per ziekenauto naar het gemeenteziekenhuis aan den Coolsingel te Rotterdam vervoerd. Vrachtgoederenloods te Leeuwarden afgebrand Tien arbeiders gewond Gistermiddag heeft in de vrachtgoederen- loods van de Nederlandsche Spoorwegen te Leeuwarden een hevige brand gewoed, waar bij de geheele voorraad vrachtgoed is ver brand en waarbij niet minder dan tien ar beiders min of meer ernstige snij- en brand wonden hebben opgeloopcn. Op de plaats, waar twee vrachtauto's van Van Gend en Loos stonden, welke met vijf tien halen zou worden geladen, schoot plot seling een steekvlam naar buiten, welke beide wagens blnkcrde. Over den inhoud van de balen tast men in het duister, daar ook de vrachtbrief is verbrand, maar men ver moedt, dat zij celluloid hebben bevat. Het vuur deelde zich vervolgens mede aan de groote voorraad goederen, welke voor een aanzienlijk gedeelte door het vuur is ver nield. De tien arbeiders, die in deze loods werk zaam zijn, bevonden zich in het schaftlokaal, toen zij den brand ontdekten, waren zij al len door de vlammen ingesloten. Met veel moeite wisten zij zich door de vlammen heen te slaan en zich aldus in veiligheid te stellen. Zij liepen hierbij verschillende snij- en brand wonden op. Alle gewonden werden naar een lokaal op het stationscmplacement. overge bracht, waar hun door verscheidene genecs- heeren een voorloopig verhand werd aan gelegd. Daarna zijn zij naar het Diacortcs- senhuis en naar het St, Bonifacius-hospilaal vervoerd. Hier zijn zij verder behandeld, waarbij werd vastgesteld, dat geen van hen in levensgevaar verkeert. Inmiddels had de brandweer, die met groot materiaal was uitgerukt., de vlammen met vele stralen op de waterleiding aangetast. Het vuur zat toen reeds in de kap van de loods. Na een uur hard werken had zij den brand onder de knie, Beide kantoorlokalen in de loods bleven behouden. De loods brand de voor het grootste deel uit. De brand, welke er aanvankelijk zeer ern stig uitzag, trok de belangstelling van tal van autoriteiten, onder wie zich de burge meester, dé substituut-officier van justitie en de stationschef bevonden. De Minister beantwoordt de vra gen van den heer Droesen. Op de vragen van den heer Droesen Iretref- fende den prijs der biggen heeft de minis ter van Landbouw en Visscherij geantwoord dat het hem bekend is. dat deze prijzen in het algemeen op een meer bevredigend ni veau gelegen hebben dan de prijzen der vette varkens. In zooverre kan inderdaad van een minder gunstige verhouding ge sproken worden. De minister is echter van oordeel, dat dc biggenprijzen in het alge meen te hoog zijn geweest. Wanneer de teeltregeling uitsluitend be staan zou uit een beperking van den aan- fok. dan zou zulks tot gevolg kunnen heb ben, dat het aanbod van biggen dermate zou dalen, dat, bij een gelijkblijvende vraag, de biggenprijzen tot een onredelijke hoogte zouden stijgen. Om dit. te voorkomen is echter naast de toewijzing van biggen- merken voor ie de ren varkenshouder vastge steld welk aantal varkens boven 25 Kg. door hem ten hoogste tegelijkertijd mag worden gehouden. Door deze vaststelling wordt er naar gestreefd, de vraag naar biggen in evenwicht te houden met. het aanbod daar van Het is den minister bekend.d at de big- eenprijzen in de laatste maanden niet on belangrijk zijn gestegen. De gestegen voe- derprijzen maken echter een stijging, zoo wol van de prijzen der biggen als van die der varkens, noodzakelijk. Daarbij komt, dat in het voorjaar over het. algemeen een zeer groote vraag naar biggen ontstaat, welke verband houdt met den aankoop van .biggen, welke bestemd zijn om in de winter maanden voor huiselijk gebruik te worden geslachte Om een zoo juist mogelijke verhouding tusschen biggen- en varkensprijzen tot stand te brengen, zal binnenkort de nieu we toewijzing van het aantal ten hoogste tegelijkertijd te houden varkens' volledig van kracht worden. De minister is niet bereid een algemeene regeling te treffen, waardoor fokkers ver plicht zouden worden een gpdeelte van hun biggen tegen verlaagde prijzen door be middeling van de Landbouwcrisisorganisa- tics beschikbaar te stellen, aangezien ge vreesd moet worden, dat zulk een alge meene regeling bij de uitvoering tot. ernsti ge moeilijkheden cn wellicht ook tot groote onbillijkheden aanleiding zou geven. Wel is een onderzoek gaande naar de vraag of op de een of andere wijze aan kleine hoeren en houders van varkens big gen kunnen worden verschaft onder voor- deelige voorwaarden. Conferentie met Metaalbond le verde geen positieve resultaten. De conferentie welke gisteren in het ge bouw van de Industriëele club te Amster dam tusschen het bestuur van den Me taalbond, namens de directies van de scheepswerven, waar gestaakt wordt, en de leiding der drie werknemersorganisaties, werd gehouden, heeft niet tot positief resul taat geleid. Namens de werkgevers werden diverse mededeeJingen gedaan, doch van geen van beide zijden werden voorstellen gedaan. Hedenmiddag zullen de vakbonden verga deren. Alsdan zal de inhoud der aan de lei ding verstrekte mededeeling bekend worden gemaakt. Bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maat schappij nam de uitbetaling der loonen aan de stakenden voor dit gedeelte der week, dat zij hebben gewerkt, vanavond ruim twee en een half uur in beslag. Ruim 900 stakers stonden in een file van enkele hon derden meters lang op den Cornelis Douwes weg. Zij werden in.groepjes van tien door de poort binnengelaten. Politieele regeling naast medewerking der stakers zorgde er voor, dat geen inci denten voorkwamen. Autodiefstallen in België opgehelderd Een Nederlander en zijn vrien din gearresteerd. De laatste jaren zijn herhaalde malen in België automobielen ontvreemd, waarvan men vermoedde, dat zij via de Nederland sche grens naar het centrum van Nederland werden gebracht teneinde daar verkocht te worden. De centrale opsporingsdienst van automo bielen te Rotterdam is er thans in geslaagd om, in samenwerking met de brigade-com mandant van de marechaussee te Brcskens, en de inspecteurs van de douane tc Amster dam en Vlissingen, klaarheid te brengen in deze mysterieuze auto-diefstallen. Hoewel men niet veel houvast had, kon weldra vastgesteld worden, dat bij don Rot- terdamschen autohandelaar B. niet minder dan vijf gloednieuwe Citroëns verhandeld waren. Twee personen, de 43-jarige bookmaker, J. P. C-, een Nederlander en een vrouw, de 24-jarige P. K. uit Amsterdam, zijn tc Am sterdam gcarresteei'd en naar Rotterdam overgebracht, waar zij thans zijn opgesloten. Dc vrouw konden de personen, die de po litie inlichüpgen moesten-verstrekken, zich heel goed hcrifthërêSWv "omdat zij' 'altijd1 een klein wit langharig hondje bij zich had! In dc kamer van de gearresteerde vrouw in Amsterdam, heeft dc politie een koffer aan getroffen, welke tegelijk met een auto te Brussel was ontvreemd, toen de wagen voor het gebouw van de opera aldaar stond. De koffer zoowel als de auto behoorden toe aan den heer J. J. wonende te Avon (Frankrijk) In totaal is de politie de diefstal van vijf Citroëns en een Peugeot op het spoor geko men. In diplomatieke Engelsche kringen deelt men mede, dat de oorlogsschepen die de vontrole ter zee zullen uitoefenen als ondcrscheidingsteeken de vlag zullen voeren van dc visscherijconventic voor de Noordzee. Koopvaardijschepen, die een waar nemer van het niet-inmengingsbureau aan boord hebben, zullen een speciale vlag voe ren, die twee zwarte rondo vlekken op een witten achtergrond vertoonen. De vorming van „brandpuntzones" die toegestaan is aan de Duitsche vlootautoriteiten in het gebied, dat aan hun controle is onderworpen, wordt als volgt toegepast: Alle koopvaardijschepen, die zich naar Spanje begeven, zullen het verzoek krijgen te varen over nader aangegeven punten in de nabijheid van hun route teneinde een onderzoek door Duitsche oorlogsschepen te vergemakkelijken naar de annwezigheid aan boord van een waarnemer. Op deze wij ze zal het gemakkelijk zijn het passeeren na te gaan van schepen, die geen contra bande vervoeren en zal een grooter aantal schepen gebruikt kunnen worden voor het bewaken van de punten, waarlangs sche pen, die dc controlcregels niet in acht ne men, zouden kunnen varen. De invloed van Nanking vergroot Overeenkomst tusschen Lioe- Hiang en Ho Jing Tsjing. Gemeld wordt, dat de overeenkomst welke kortelings gesloten is tusschen Lioe Hiang, den gouverneur van Setsjouan en Ho Jing Tsjing, den minister van oorlog, bepaalt, dat alle troepen der provincie Scisjoean ge nationaliseerd zullen worden en ingelijfd hij het leger der centrale regeering. Deze beslissing vormt een nieuwen, be langrijken stap in de richting van volle dige unificatie van het land onder leiding van Nanking. BEUL NA TERECHTSTELLING OVERLEDEN. In de stadsgevangenis van Cairo is een beruchte moordenaar terechtgesteld. Onmid dellijk na de executie stierf de beul aan een beroerte. Samenwerking tusschen Vickers en Skoda Volgens het blad „Wirtschaft" voert de di recteur-generaal der Skoda-fabrieken in Tsjecho-Slowakije met de Vickers-fabrieken te Londen onderhandelingen, welke ten doel hebben de Skoda-fabrieken zekere orders op het Europeesche continent voor Vickers te laten uitvoeren, daar deze maatschappij met orders overbelast is. Een nieuw kabinet in Catalonië Companys over de ontwikkeling (fkr crisis. President Companys heeft gisterenmiddag aan de persvertegenwoordigers een nota overhandigd, waarin hij in herinnering brengt, dat de regeeringscrisis ontstaan was tengevolge van gebrek aan samenhang in de vorige regeering. Bij de ontwikkeling der crisis kon men het niet eens worden over de vcrdeeling der portefeuilles. Daar de socialisten Companys hun steun hadden toegezegd cn de crisis niet kon voortduren, werden de portefeuilles toegewezen aan personen uit het vorig ministerie. De nota verzoekt vertrouwen in het nieu we ministerie en kondigt de instelling aan van een oppersten oorlogsraad onder voor zitterschap van Companys. In dezen raad zullen vertegenwoordigers van C.N.T. en U.G.T. zitting hebben. De oorlogsindustrieën zullen geen afzon derlijk ministerie vormen, doch gecontro leerd worden door een orgaan bestaande uit afgevaardigden der diverse ministeries. Na voorlezing der nota verklaarde Compa nys, dat hij de uitvoerende macht opnieuw zou delegeeren aan Tardellas, die zijn vol ledig vertrouwen geniet. Hedenmiddag zal de eerste bijeenkomst van het Kabinét worden gehouden. Hoare over beperking van vlootstrijdkrachten Sir Samuel Hoare heeft gisteren te Londen een redevoering uitgesproken, waarin hij o.m. het volgende zcide: „Ik zou in mijn plicht tekort schieten, wanneer ik de andere vlootmogendheden niet verzocht, opnieuw aandacht te schen ken aan den bijna ondragelijken last, die op onze schouders zal drukken, wanneer niet eenige beperking wordt toegepast op de af metingen en bewapeningen der oorlogssche pen en op den bouw van nieuwe scheeps- types." Ontspanning in den internationalen toestand De diplomatieke redacteur van Stefani schrijft, dat drie elementen van ontspanning in den internationalen toestand aangewezen kunnen worden In de eerste plaats de har telijke woorden, gewisseld tusschen Mus- solini en den voorzitter der Britsche organi satie van oudstrijders, in de tweede plaats de verbetering der diplomatieke betrekkin gen tusschen Engeland en Italië, die door de Londensche bladen geconstateerd is na de besprekingen tusschen Ciano en Drum mond, en tenslotte de overeenstemming, die in de commissie voor de niet-inmenging be reikt is. DE „HEILIGE OORLOG" TEGEN DE LANDEN DER ORDE. Salazar over den internationalen toestand. Minister-president Salazar van Portugal heeft gisteren een delegatie van in Brazilië wonende Portugeezen ontvangen. Het Duit sche Nieuwsbureau meldt, dat hij daarbij een rede hield, waarin hij onder meer zeide, dat men in de „pacifistische landen" een „heilige oorlog" tegen de landen der orde voorbereid!. Er zijn echter landen, die zichzelf vrij noemen, maar waar talrijke vrijheden, die iedere autoritaire staat toe staat, geweigerd worden. De inmenging van revolutionaire, buitenlandsche organisaties in andere staten wordt wel toegestaan. Salazar verklaarde verder, dat "Portugal bij den strijd in Spanje meer belang heeft dan andere landeji. Ilct wordt, zoo niet in zijn bestaan, dan toch- in zijn onafhanke lijkheid bedreigd, daar het volgens het com munistische plan een deel van de Iberische Sovjetrepubliek zal vormen. Onafhankelijk van den oorlog in Spanje nadert het oogon- blik, waarop de beslissende strijd tusschen orde en wanorde, tusschen beschaving en communisme zal worden gestreden. VALSCHE MUNTERSWERKPLAATS IN EEN GROT. Een bekend onderzoeker uit Graz ontdek te in een grottengebied in Stiermarken (Oostenrijk) een metselwerk in een der wanden, «lat er uitzag als een graf van voorhistorische tijden. Hij liet het gesteente springen en vond een werkplaats, waarin zich tal van smeltovens en andere werktui gen bevonden. Men vermoedt, hier met een werkplaats van valsche munters te doen te hebben. MOEILIJKHEDEN BIJ DE ELECTRICI- TEITSVOORZIENING IN CHINA. Vele kleine steden in het .Tangtse-dal zul len het wellicht zonder electriciteit moeten stellen, als gevolg van de stijging van den prijs van ruwe olex-olie. Meer dan 200 elec- triciteitsmaatschappijen zullen misschien moeten sluiten, tenzij zij voldoende goedkoo- pe olie kunnen verkrijgen om hun Dieselin stallaties gaande te houden. Er bestaan thans plannen om een coöperatief inkoop- bureau te vormen, dat de olie direct uit 1 Amerika invoert. De besprekingen tusschen Ciano en Drummond. Volgens de „Morning Post" hebben de be sprekingen tusschen den Italiaanschen mi nister van Buitenlandsche Zaken, Graaf Ci ano. en den Britschen ambassadeur te Ro me. Sir Eric Drummond, tot een duidelijke verbetering in de Engelsch-Italiaansche be trekkingen geleid. Beide staatslieden hebben de kwestie der uitzetting uit Addis Abeba van de Britsche*zendelingen besproken, als mede van de Britsoh-Indische firma Moha- med Ali. Men verwacht dat beide kwesties op een voor Engeland bevredigende wijze zullen worden opgelost. Verwachting: matige tot krachtige, later af nemende zuidw. tot westel. wind, zw, bewolkt met tijd. opklaring, enkele re genbuien, iets koeler overdag. Verdere vooruitzichten: tijdelijk opklarend! Hi erboven BAROMETERSTAND HEDENMORGEN: 8 UUR: 757. Het dunne pijltje geeft den vorigen stand aan HET MAKEN VAN EEN VIJVER VAN GEWAPEND BETON. Dezen keer vertel ik U iets over een vijver van ongeregelmatigen vorm, die we 't best van beton, gewapend met kippengaas, maken. De regelmatige, en vooral de rechthoekige vijver maken wel wellicht gemakkelijker uit steenen, die we op elkaar metseleen. Dit werk is iets moeilijker, maar toch niet zoo inge wikkeld, dat de volhardende leek het niet zou kunnen. Doch over gemetselde vijvers een vol genden keer! Wij beginnen met het uitgraven van het gat. Hoe diep? Dat hangt af van de grootte van den vijver en wat U er in wilt hebben. Wordt de vijver tamelijk groot en wil men er water lelies in planten, dan moet de normale diepte ongeveer 1 meter zijn. Ik heb echter ook wel waterlelies zien bloeien en groeien in vijvers, die niet meer dan 40 50 cm diep waren. Men houde ook in het oog, dat een waterlelievijver in de volle zon moet liggen. Men bepaalt dus vooraf de grootte en de diepte van den vijver. Hoe dieper hoe beter, vooral in den winter tegen vorstschade aan waterplanten en visschen. Maar ook hoe dieper des te kostbaarder! Groote vijvers, die dieper dan een meter zijn, mogen wel een betonlaag van 15 cm heb ben. Vijvers niet breeder dan ca. 2 meter en ongeveer een meter diep, kunnen het stellen met een betonlaag van circar 10 cm en nog kleinere vijvers met een betonlaag van 58 cm. Ja, we zouden kleine vogeldrink- en bad- gelegenheden kunnen maken van dubbel asfalt, papier, waarover slechts een zeer dun laagje cement is gelegd. Het is dus duidelijk, dat we bij een grooteren vijver veel meer materiaal noodig hebben, waardoor de kosten hooger worden. Laten we nu aannemen, dat we een vijver tje van pl.m. 70 cm diep maken; we zullen een betonlaag van 10 cm en een afvoerbuis in den vijver aanbrengen. Dan komt onder de afvoerbuis een putje van los gestapelde stee nen, waarin het water kan wegzakken. Is de grond licht en poreus, dan is een putje van 30 cm voldoende. Is de grond zwaar en laat hij weinig water door. dan maken we het putje dieper. Het wordt dan van boven door steenen afgewerkt, zoodat het zand er niet in kan komen. Er komt een laag van circa 30 cm aarde in. Dan moet het gat voor den vijver op de diepste paats waar het putje komt. totaal worden uitgegraven: 70 cm voor het water en 10 cm voor de betonlaag, 6 cm voor een vlijlaag steenen, 30 cm voor zand en en 30 of meer cm voor het putje; dus te za- men is het 146 cm diep op de diepste plaast. Rond het putje wordt de diepte 70 en 10 en 65 is 68 cm en naar de randen neemt de diepte geleidelijk af. Nadat dit gat gegraven is. wordt het putje gemaakt, de afvoerbuis wordt er in ge stoken. het putje van boven dicht gedekt en de 30 cm aarde er over gebracht. De afvoer buis maakt men uit twee deelen. Het onderste deel met schroefdraad aan den binnenkant van boven juist boven de betonlaaog uit; daarin geschroefd komt een buis, welke juist boven de waterlijn komt. Wil men de vijver laten leegloopen, dan wordt de bovenste buis afge schroefd, v. d. L,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 13