T UINHOEKJE
Binnenland
Onfortuinlijke landing
van de G 1.
Sneller verbinding Indië-
Nederland
Wanverhouding voeder- en
eierprijzen
Ernstig ongeluk aan boord
van een tankschip
De prijzen van de biggen
De staking op de
scheepswerven
Buitenland
Dc controle op dc
niet-inmenging
Italië komt Engeland
tegemoet
EvÉÈÉ
De Bilt seint
Zaterdag 17 April 1937
Vierde blad
Het toestel licht beschadigd.
Geen persoonlijke ongelukken.
Gistermiddag zijn de proefvluchten van
het G 1 vliegtuig te Soesterberg voortgezet..
Verschillende jachtvliegers, o.a. luitenant-
vlieger Leegstra en sergeant-majoor-instruc-
teur Lambermont hebben eenige kunstvluch
ten met de G 1 uitgevoerd, waarbij opnieuw
de goede hoedanigheden van het vliegtuig
waren te zien. De groote wendbaarheid en
de goede bestuurbaarheid maken de G 1 tot
een gevechtsvliegtuig van den eersten rang.
Ook adjudant-onderofficier van der Griend!
heeft met de G 1 een vlucht gemaakt. Alle
Vliegers gaven als hun oordeel te kennen,
dat de G 1 uitnemende vliegeigenschappen
bezit. Verschillende loopings en rolls werden
met het vliegtuig uitgevoerd.
Dat ook gisteren van de zijde van de mi
litaire vliegers voor het stuntvlieger! een
groote belangstelling bestond, behoeft geen
betoog. Met groote aandacht volgde het des
kundige publiek de verrichtingen van de
Vliegers, die hoog in de lucht fraaie stunts
Biet de G 1 uitvoerden.
Toen, nadat luitenant-vlieger Leegstra
imet een zeer geslaagde vlucht de G 1 aan
den grond had gebracht, het vliegtuig over
het terrein taxiede, schoof plotseling door
tot dusverre onbekende oorzaak het rech-
terwiel naar binnen, zoodat het vliegtuig
kantelde. Hierdoor werd het toestel licht aan
den rechtervleugel en aan den schroef be
schadigd. Persoonlijke ongelukken kwamen
niet voor.
De G 1 ïs naar de werkplaatsen van de
ïuchtvaartafdeeling te Soesterberg overge
bracht, ten einde de oorzaak van het euvel
te kunnen opsporen en de geleden schade te
herstellen. Daarna zal het naar Eindhoven
terugkeeren, waar men de laatste proefne
mingen zal verrichten.
Uit metingen, op lagere hoogte verricht
<ie weersomstandigheden lieten het vliegen
op diensthoogte nog niet toe heeft, men
reeds thans kunnen constateeren, dat het
toestel zijn berekende prestatie ruimschoots
zal bereiken.
Met de boot naar Genna of Mar-
seille; vandaaruit direct per vlieg
tuig naar het moederland.
Het streven naar versnelling van de ver
binding tusschen Indië en het. moederland
komt anr,riT'rvvnal tot uiting door een nieuwe
wijze van samenwerking tusschen de Stoom
vaart Maatschappij Nederland en den Rot-
terdamschen Lloyd eenerzijds en de KL.
M. anderzijds.
Tn gemeenschappelijk overleg heb
ben de bovengenoemde verkeers
ondernemingen gedurende de laat
ste jaren proeven met een organisa
tie genomen, welke ten doel heeft
repat neerend en, die zich te Genua
en Marseille ontschepen, in de gele
genheid te stellen op de snelste
wijze, per vliegtuig, Nederland of
hun bestemming in andere landen,
van Europa te bereiken. Thans is
een definitieve regeling getroffen. De
administrateurs aan boord der mail
booten zijn uitgerust met volledige
gegevens omtrent de luchtlijnen
Rome MilaanFrankfortAmsler-
dam, geëxploiteerd door de K.L.M.,
de Deutsche Lufthansa en de Avioli-
nee Italiane en MarseilleLyonPa
rijsBrusselRotterdam Amster
dam, welke tot-Parijs door de. Air
France gezamenlijk onderhouden,
wordt.
Plaatsreserveering geschiedt bii de admi
nistrateurs. die bovendien reisbiljetten af
geven naar alle Europeesche bestemmingen.
Op zee worden de reserveeringen per radio
aan Genua en Marseille doorgeseind. De
mailschepen komen zoo vroegtijdig voor
den wal, dat er steeds een goede aanslui
ting is op de vertrekkende vliegtuigen.
Door as van hijschlier
gegrepen
Schippersknecht te Brakel ern-
stiq gewond.
C. Elbertse uit Vreeswijk, schippersknecht
op de „Risico" is gisterenmiddag bij het
zandbaggeren op de Waal, ter hoogte van
Brakel, door de as van een hijschlier ge
grepen en eenige malen rondgeslingerd. Het
slachtoffer werd met verschillende verwon
dingen, een gebroken been en arm en een
schouderfractuur, door een toevallig in de
nabijheid varende boot van den rijkswater
staat naar het. veerhuis te Brakel overge
bracht en vandaar naar het ziekenhuis te
Gorcum vervoerd.
De toestand van E. is ernstig.
Telegram van den Alg. Ned
Pluimveeteeltver een.
Het bestuur der algemeen Nederlandsche
Pluimveeteelt Vereeniging (A.N.P.V.) zond
gisteren het volgende telegram aan den
minister van Landbouw en Visscherij:
Wij brengen te Uwer kennis, dat ondanks
de verlaging der monopolieheffingen op
granen, de pluimveevoederprijzen eer de
hoogte in gegaan dan gedaald zijn, zoodat
bij den huidigen eierprijs van 2,8 de wan
verhouding tusschen de voeder- en eier
prijzen en de moeilijkheden waaronder de
pluimveehouders gebukt gaan, nog onver-
piinderd voortduren.
Twee mannen te Capelle a. d.
IJssel gewond.
Gisterenmiddag is aan boord van het zee
tankschip „Ingeborg" van het algemeen
vrachtenkantoor te Rotterdam, dat gerepa
reerd wordt bij de N.V. Marckmann's Ma
chinefabriek cn Scheepswerf, te Capelle a. d.
IJssel een ernstig ongeluk gebeurd. Enkele
leden van de bemanning waren bezig een
tank, waarin verhard vet aanwezig was, te
reinigen. Om het schoonmaken te ver
haasten, hebben zij stoom op de tank gezet,
waarbij zij er geen acht op sloegen, dat zich
twee mannen in de tank bevonden.
Deze, de 48-jarige stuurman v. Desertine
uit Rotterdam en de 29-jarige matroos J. v.
d. Swan uit Vlaardingerambacht, weiden
door den ingelaten stoom getroffen en kre
gen hevige brandwonden. Eerstgenoemde
was er het. ernstigst aan toe. Hij bekwam
wonden aan liet gezicht, de borst en het on
derlichaam. Nadat dokter K. Zandbergen uit
Capelle a. d. I.Tssel voorloopige geneeskun
dige hulp had verleend, zijn de slachtoffers
per ziekenauto naar het gemeenteziekenhuis
aan den Coolsingel te Rotterdam vervoerd.
Vrachtgoederenloods te
Leeuwarden afgebrand
Tien arbeiders gewond
Gistermiddag heeft in de vrachtgoederen-
loods van de Nederlandsche Spoorwegen te
Leeuwarden een hevige brand gewoed, waar
bij de geheele voorraad vrachtgoed is ver
brand en waarbij niet minder dan tien ar
beiders min of meer ernstige snij- en brand
wonden hebben opgeloopcn.
Op de plaats, waar twee vrachtauto's van
Van Gend en Loos stonden, welke met vijf
tien halen zou worden geladen, schoot plot
seling een steekvlam naar buiten, welke
beide wagens blnkcrde. Over den inhoud van
de balen tast men in het duister, daar ook
de vrachtbrief is verbrand, maar men ver
moedt, dat zij celluloid hebben bevat. Het
vuur deelde zich vervolgens mede aan de
groote voorraad goederen, welke voor een
aanzienlijk gedeelte door het vuur is ver
nield.
De tien arbeiders, die in deze loods werk
zaam zijn, bevonden zich in het schaftlokaal,
toen zij den brand ontdekten, waren zij al
len door de vlammen ingesloten. Met veel
moeite wisten zij zich door de vlammen heen
te slaan en zich aldus in veiligheid te stellen.
Zij liepen hierbij verschillende snij- en brand
wonden op. Alle gewonden werden naar een
lokaal op het stationscmplacement. overge
bracht, waar hun door verscheidene genecs-
heeren een voorloopig verhand werd aan
gelegd. Daarna zijn zij naar het Diacortcs-
senhuis en naar het St, Bonifacius-hospilaal
vervoerd. Hier zijn zij verder behandeld,
waarbij werd vastgesteld, dat geen van hen
in levensgevaar verkeert.
Inmiddels had de brandweer, die met groot
materiaal was uitgerukt., de vlammen met
vele stralen op de waterleiding aangetast.
Het vuur zat toen reeds in de kap van de
loods. Na een uur hard werken had zij den
brand onder de knie, Beide kantoorlokalen
in de loods bleven behouden. De loods brand
de voor het grootste deel uit.
De brand, welke er aanvankelijk zeer ern
stig uitzag, trok de belangstelling van tal
van autoriteiten, onder wie zich de burge
meester, dé substituut-officier van justitie
en de stationschef bevonden.
De Minister beantwoordt de vra
gen van den heer Droesen.
Op de vragen van den heer Droesen Iretref-
fende den prijs der biggen heeft de minis
ter van Landbouw en Visscherij geantwoord
dat het hem bekend is. dat deze prijzen in
het algemeen op een meer bevredigend ni
veau gelegen hebben dan de prijzen der
vette varkens. In zooverre kan inderdaad
van een minder gunstige verhouding ge
sproken worden. De minister is echter van
oordeel, dat dc biggenprijzen in het alge
meen te hoog zijn geweest.
Wanneer de teeltregeling uitsluitend be
staan zou uit een beperking van den aan-
fok. dan zou zulks tot gevolg kunnen heb
ben, dat het aanbod van biggen dermate
zou dalen, dat, bij een gelijkblijvende
vraag, de biggenprijzen tot een onredelijke
hoogte zouden stijgen. Om dit. te voorkomen
is echter naast de toewijzing van biggen-
merken voor ie de ren varkenshouder vastge
steld welk aantal varkens boven 25 Kg. door
hem ten hoogste tegelijkertijd mag worden
gehouden. Door deze vaststelling wordt er
naar gestreefd, de vraag naar biggen in
evenwicht te houden met. het aanbod daar
van Het is den minister bekend.d at de big-
eenprijzen in de laatste maanden niet on
belangrijk zijn gestegen. De gestegen voe-
derprijzen maken echter een stijging, zoo
wol van de prijzen der biggen als van die
der varkens, noodzakelijk. Daarbij komt,
dat in het voorjaar over het. algemeen een
zeer groote vraag naar biggen ontstaat,
welke verband houdt met den aankoop van
.biggen, welke bestemd zijn om in de winter
maanden voor huiselijk gebruik te worden
geslachte
Om een zoo juist mogelijke verhouding
tusschen biggen- en varkensprijzen tot
stand te brengen, zal binnenkort de nieu
we toewijzing van het aantal ten hoogste
tegelijkertijd te houden varkens' volledig
van kracht worden.
De minister is niet bereid een algemeene
regeling te treffen, waardoor fokkers ver
plicht zouden worden een gpdeelte van hun
biggen tegen verlaagde prijzen door be
middeling van de Landbouwcrisisorganisa-
tics beschikbaar te stellen, aangezien ge
vreesd moet worden, dat zulk een alge
meene regeling bij de uitvoering tot. ernsti
ge moeilijkheden cn wellicht ook tot groote
onbillijkheden aanleiding zou geven.
Wel is een onderzoek gaande naar de
vraag of op de een of andere wijze aan
kleine hoeren en houders van varkens big
gen kunnen worden verschaft onder voor-
deelige voorwaarden.
Conferentie met Metaalbond le
verde geen positieve resultaten.
De conferentie welke gisteren in het ge
bouw van de Industriëele club te Amster
dam tusschen het bestuur van den Me
taalbond, namens de directies van de
scheepswerven, waar gestaakt wordt, en de
leiding der drie werknemersorganisaties,
werd gehouden, heeft niet tot positief resul
taat geleid. Namens de werkgevers werden
diverse mededeeJingen gedaan, doch van
geen van beide zijden werden voorstellen
gedaan.
Hedenmiddag zullen de vakbonden verga
deren. Alsdan zal de inhoud der aan de lei
ding verstrekte mededeeling bekend worden
gemaakt.
Bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maat
schappij nam de uitbetaling der loonen aan
de stakenden voor dit gedeelte der week,
dat zij hebben gewerkt, vanavond ruim
twee en een half uur in beslag. Ruim 900
stakers stonden in een file van enkele hon
derden meters lang op den Cornelis Douwes
weg.
Zij werden in.groepjes van tien door de
poort binnengelaten.
Politieele regeling naast medewerking
der stakers zorgde er voor, dat geen inci
denten voorkwamen.
Autodiefstallen in België
opgehelderd
Een Nederlander en zijn vrien
din gearresteerd.
De laatste jaren zijn herhaalde malen in
België automobielen ontvreemd, waarvan
men vermoedde, dat zij via de Nederland
sche grens naar het centrum van Nederland
werden gebracht teneinde daar verkocht te
worden.
De centrale opsporingsdienst van automo
bielen te Rotterdam is er thans in geslaagd
om, in samenwerking met de brigade-com
mandant van de marechaussee te Brcskens,
en de inspecteurs van de douane tc Amster
dam en Vlissingen, klaarheid te brengen in
deze mysterieuze auto-diefstallen.
Hoewel men niet veel houvast had, kon
weldra vastgesteld worden, dat bij don Rot-
terdamschen autohandelaar B. niet minder
dan vijf gloednieuwe Citroëns verhandeld
waren.
Twee personen, de 43-jarige bookmaker,
J. P. C-, een Nederlander en een vrouw, de
24-jarige P. K. uit Amsterdam, zijn tc Am
sterdam gcarresteei'd en naar Rotterdam
overgebracht, waar zij thans zijn opgesloten.
Dc vrouw konden de personen, die de po
litie inlichüpgen moesten-verstrekken, zich
heel goed hcrifthërêSWv "omdat zij' 'altijd1 een
klein wit langharig hondje bij zich had! In
dc kamer van de gearresteerde vrouw in
Amsterdam, heeft dc politie een koffer aan
getroffen, welke tegelijk met een auto te
Brussel was ontvreemd, toen de wagen voor
het gebouw van de opera aldaar stond. De
koffer zoowel als de auto behoorden toe aan
den heer J. J. wonende te Avon (Frankrijk)
In totaal is de politie de diefstal van vijf
Citroëns en een Peugeot op het spoor geko
men.
In diplomatieke Engelsche kringen deelt
men mede, dat de oorlogsschepen die
de vontrole ter zee zullen uitoefenen
als ondcrscheidingsteeken de vlag zullen
voeren van dc visscherijconventic voor de
Noordzee. Koopvaardijschepen, die een waar
nemer van het niet-inmengingsbureau aan
boord hebben, zullen een speciale vlag voe
ren, die twee zwarte rondo vlekken op een
witten achtergrond vertoonen. De vorming
van „brandpuntzones" die toegestaan is aan
de Duitsche vlootautoriteiten in het gebied,
dat aan hun controle is onderworpen,
wordt als volgt toegepast:
Alle koopvaardijschepen, die zich naar
Spanje begeven, zullen het verzoek krijgen
te varen over nader aangegeven punten in
de nabijheid van hun route teneinde een
onderzoek door Duitsche oorlogsschepen te
vergemakkelijken naar de annwezigheid
aan boord van een waarnemer. Op deze wij
ze zal het gemakkelijk zijn het passeeren
na te gaan van schepen, die geen contra
bande vervoeren en zal een grooter aantal
schepen gebruikt kunnen worden voor het
bewaken van de punten, waarlangs sche
pen, die dc controlcregels niet in acht ne
men, zouden kunnen varen.
De invloed van Nanking
vergroot
Overeenkomst tusschen Lioe-
Hiang en Ho Jing Tsjing.
Gemeld wordt, dat de overeenkomst welke
kortelings gesloten is tusschen Lioe Hiang,
den gouverneur van Setsjouan en Ho Jing
Tsjing, den minister van oorlog, bepaalt,
dat alle troepen der provincie Scisjoean ge
nationaliseerd zullen worden en ingelijfd
hij het leger der centrale regeering.
Deze beslissing vormt een nieuwen, be
langrijken stap in de richting van volle
dige unificatie van het land onder leiding
van Nanking.
BEUL NA TERECHTSTELLING
OVERLEDEN.
In de stadsgevangenis van Cairo is een
beruchte moordenaar terechtgesteld. Onmid
dellijk na de executie stierf de beul aan een
beroerte.
Samenwerking tusschen Vickers
en Skoda
Volgens het blad „Wirtschaft" voert de di
recteur-generaal der Skoda-fabrieken in
Tsjecho-Slowakije met de Vickers-fabrieken
te Londen onderhandelingen, welke ten doel
hebben de Skoda-fabrieken zekere orders op
het Europeesche continent voor Vickers te
laten uitvoeren, daar deze maatschappij met
orders overbelast is.
Een nieuw kabinet in
Catalonië
Companys over de ontwikkeling
(fkr crisis.
President Companys heeft gisterenmiddag
aan de persvertegenwoordigers een nota
overhandigd, waarin hij in herinnering
brengt, dat de regeeringscrisis ontstaan
was tengevolge van gebrek aan samenhang
in de vorige regeering. Bij de ontwikkeling
der crisis kon men het niet eens worden
over de vcrdeeling der portefeuilles. Daar
de socialisten Companys hun steun hadden
toegezegd cn de crisis niet kon voortduren,
werden de portefeuilles toegewezen aan
personen uit het vorig ministerie.
De nota verzoekt vertrouwen in het nieu
we ministerie en kondigt de instelling aan
van een oppersten oorlogsraad onder voor
zitterschap van Companys. In dezen raad
zullen vertegenwoordigers van C.N.T. en
U.G.T. zitting hebben.
De oorlogsindustrieën zullen geen afzon
derlijk ministerie vormen, doch gecontro
leerd worden door een orgaan bestaande uit
afgevaardigden der diverse ministeries.
Na voorlezing der nota verklaarde Compa
nys, dat hij de uitvoerende macht opnieuw
zou delegeeren aan Tardellas, die zijn vol
ledig vertrouwen geniet.
Hedenmiddag zal de eerste bijeenkomst
van het Kabinét worden gehouden.
Hoare over beperking van
vlootstrijdkrachten
Sir Samuel Hoare heeft gisteren te Londen
een redevoering uitgesproken, waarin hij
o.m. het volgende zcide:
„Ik zou in mijn plicht tekort schieten,
wanneer ik de andere vlootmogendheden
niet verzocht, opnieuw aandacht te schen
ken aan den bijna ondragelijken last, die op
onze schouders zal drukken, wanneer niet
eenige beperking wordt toegepast op de af
metingen en bewapeningen der oorlogssche
pen en op den bouw van nieuwe scheeps-
types."
Ontspanning in den
internationalen toestand
De diplomatieke redacteur van Stefani
schrijft, dat drie elementen van ontspanning
in den internationalen toestand aangewezen
kunnen worden In de eerste plaats de har
telijke woorden, gewisseld tusschen Mus-
solini en den voorzitter der Britsche organi
satie van oudstrijders, in de tweede plaats
de verbetering der diplomatieke betrekkin
gen tusschen Engeland en Italië, die door
de Londensche bladen geconstateerd is na
de besprekingen tusschen Ciano en Drum
mond, en tenslotte de overeenstemming, die
in de commissie voor de niet-inmenging be
reikt is.
DE „HEILIGE OORLOG" TEGEN DE
LANDEN DER ORDE.
Salazar over den internationalen
toestand.
Minister-president Salazar van Portugal
heeft gisteren een delegatie van in Brazilië
wonende Portugeezen ontvangen. Het Duit
sche Nieuwsbureau meldt, dat hij daarbij
een rede hield, waarin hij onder meer zeide,
dat men in de „pacifistische landen" een
„heilige oorlog" tegen de landen der orde
voorbereid!. Er zijn echter landen, die
zichzelf vrij noemen, maar waar talrijke
vrijheden, die iedere autoritaire staat toe
staat, geweigerd worden. De inmenging van
revolutionaire, buitenlandsche organisaties
in andere staten wordt wel toegestaan.
Salazar verklaarde verder, dat "Portugal
bij den strijd in Spanje meer belang heeft
dan andere landeji. Ilct wordt, zoo niet in
zijn bestaan, dan toch- in zijn onafhanke
lijkheid bedreigd, daar het volgens het com
munistische plan een deel van de Iberische
Sovjetrepubliek zal vormen. Onafhankelijk
van den oorlog in Spanje nadert het oogon-
blik, waarop de beslissende strijd tusschen
orde en wanorde, tusschen beschaving en
communisme zal worden gestreden.
VALSCHE MUNTERSWERKPLAATS IN
EEN GROT.
Een bekend onderzoeker uit Graz ontdek
te in een grottengebied in Stiermarken
(Oostenrijk) een metselwerk in een der
wanden, «lat er uitzag als een graf van
voorhistorische tijden. Hij liet het gesteente
springen en vond een werkplaats, waarin
zich tal van smeltovens en andere werktui
gen bevonden. Men vermoedt, hier met een
werkplaats van valsche munters te doen te
hebben.
MOEILIJKHEDEN BIJ DE ELECTRICI-
TEITSVOORZIENING IN CHINA.
Vele kleine steden in het .Tangtse-dal zul
len het wellicht zonder electriciteit moeten
stellen, als gevolg van de stijging van den
prijs van ruwe olex-olie. Meer dan 200 elec-
triciteitsmaatschappijen zullen misschien
moeten sluiten, tenzij zij voldoende goedkoo-
pe olie kunnen verkrijgen om hun Dieselin
stallaties gaande te houden. Er bestaan
thans plannen om een coöperatief inkoop-
bureau te vormen, dat de olie direct uit
1 Amerika invoert.
De besprekingen tusschen Ciano
en Drummond.
Volgens de „Morning Post" hebben de be
sprekingen tusschen den Italiaanschen mi
nister van Buitenlandsche Zaken, Graaf Ci
ano. en den Britschen ambassadeur te Ro
me. Sir Eric Drummond, tot een duidelijke
verbetering in de Engelsch-Italiaansche be
trekkingen geleid. Beide staatslieden hebben
de kwestie der uitzetting uit Addis Abeba
van de Britsche*zendelingen besproken, als
mede van de Britsoh-Indische firma Moha-
med Ali. Men verwacht dat beide kwesties
op een voor Engeland bevredigende wijze
zullen worden opgelost.
Verwachting: matige tot krachtige, later af
nemende zuidw. tot westel. wind, zw,
bewolkt met tijd. opklaring, enkele re
genbuien, iets koeler overdag.
Verdere vooruitzichten: tijdelijk opklarend!
Hi erboven
BAROMETERSTAND HEDENMORGEN:
8 UUR: 757.
Het dunne pijltje geeft den vorigen
stand aan
HET MAKEN VAN EEN VIJVER
VAN GEWAPEND BETON.
Dezen keer vertel ik U iets over een vijver
van ongeregelmatigen vorm, die we 't best
van beton, gewapend met kippengaas, maken.
De regelmatige, en vooral de rechthoekige
vijver maken wel wellicht gemakkelijker uit
steenen, die we op elkaar metseleen. Dit werk
is iets moeilijker, maar toch niet zoo inge
wikkeld, dat de volhardende leek het niet zou
kunnen. Doch over gemetselde vijvers een vol
genden keer!
Wij beginnen met het uitgraven van het gat.
Hoe diep? Dat hangt af van de grootte van
den vijver en wat U er in wilt hebben. Wordt
de vijver tamelijk groot en wil men er water
lelies in planten, dan moet de normale diepte
ongeveer 1 meter zijn. Ik heb echter ook wel
waterlelies zien bloeien en groeien in vijvers,
die niet meer dan 40 50 cm diep waren. Men
houde ook in het oog, dat een waterlelievijver
in de volle zon moet liggen.
Men bepaalt dus vooraf de grootte en de
diepte van den vijver. Hoe dieper hoe beter,
vooral in den winter tegen vorstschade aan
waterplanten en visschen. Maar ook hoe dieper
des te kostbaarder!
Groote vijvers, die dieper dan een meter
zijn, mogen wel een betonlaag van 15 cm heb
ben. Vijvers niet breeder dan ca. 2 meter en
ongeveer een meter diep, kunnen het stellen
met een betonlaag van circar 10 cm en nog
kleinere vijvers met een betonlaag van 58
cm. Ja, we zouden kleine vogeldrink- en bad-
gelegenheden kunnen maken van dubbel asfalt,
papier, waarover slechts een zeer dun laagje
cement is gelegd. Het is dus duidelijk, dat we
bij een grooteren vijver veel meer materiaal
noodig hebben, waardoor de kosten hooger
worden.
Laten we nu aannemen, dat we een vijver
tje van pl.m. 70 cm diep maken; we zullen
een betonlaag van 10 cm en een afvoerbuis
in den vijver aanbrengen. Dan komt onder de
afvoerbuis een putje van los gestapelde stee
nen, waarin het water kan wegzakken. Is de
grond licht en poreus, dan is een putje van
30 cm voldoende. Is de grond zwaar en laat
hij weinig water door. dan maken we het
putje dieper. Het wordt dan van boven door
steenen afgewerkt, zoodat het zand er niet
in kan komen. Er komt een laag van circa
30 cm aarde in. Dan moet het gat voor den
vijver op de diepste paats waar het putje
komt. totaal worden uitgegraven: 70 cm voor
het water en 10 cm voor de betonlaag, 6 cm
voor een vlijlaag steenen, 30 cm voor zand en
en 30 of meer cm voor het putje; dus te za-
men is het 146 cm diep op de diepste plaast.
Rond het putje wordt de diepte 70 en 10 en
65 is 68 cm en naar de randen neemt de
diepte geleidelijk af.
Nadat dit gat gegraven is. wordt het
putje gemaakt, de afvoerbuis wordt er in ge
stoken. het putje van boven dicht gedekt en
de 30 cm aarde er over gebracht. De afvoer
buis maakt men uit twee deelen. Het onderste
deel met schroefdraad aan den binnenkant van
boven juist boven de betonlaaog uit; daarin
geschroefd komt een buis, welke juist boven
de waterlijn komt. Wil men de vijver laten
leegloopen, dan wordt de bovenste buis afge
schroefd, v. d. L,