Markt contra winkel
De luchtverbinding Ned. Indië-Manilla
Binnenland
Hoe Prinsessedag gevierd
werd
Staat steunverleening
a.s. zomer stop
Een Koninklijke
De convooi-weigering aan
s.s. „Sarkani"
K.N.I LM. in haar ver
wachtingen teleurgesteld
De luchtverbinding
Java-Australië
Een geleende auto kapot
gereden
Buitenland
De „Espana"
tot zinken gebracht
Duitschland
hongert niet
VREEMDE DINGEN UIT
VERRE STREKEN.
Zoolang er kooplieden op de wereld zijn,
bestaan er markten en winkels. De stads
en dorpsmarktcn rijn altijd het symbool ge
weest van een handel, waarin de concur
rentie vrij spel had. De ongeregelde waar,
de door geen toonbank-éticjuctte belemmerde
reclame-methoden van do verkoopers, vor
men een scherpe tegenstelling met het geor
dond winkelbedrijf.
De winkeliers kijken vanachter hun-keu
rige étalages, wel eens met schele oogen
naar de kraampjes op het marktplein. Dat
echter in het openbaar de geheime nijd tus
schen winkeliers en marktlui tot uiting
komt, is een unicum. Zulks geschiedde de
zer dagen in de stad Winterswijk.
De Zaterdagavondmarkt in Winterswijk
is reeds lang aau. het kwijnen. Steeds meer
standwerkers blijven weg en natuurlijk
er een medelevend gemeenteraadslid, die
ijverig naar de oorzaken van deze markt-
crisis ging „speuren".
liet was ook wei noodig, dat een autori
teit zich het lot der marktlieden aantrok,
want deze menschcn verkeeren in de onge
lukkige positie, dat ze niet in een of ander
politiek of sociaal snoer zijn sanmgebonden.
De naam „middenstanders" past hun niet;
de term „kleine boeren" of zelfs maar
„kleine man", een toch zoo geliefde titel
voor tal van hcdcndaaesche titclloozc zwoe
gers is evenmin geschikt. Ze hebben geen
gemeenschappelijke politieke leuze en op
bet eenige punt, waarop zc overeenstem
men, het belang der negotie, zitten ze el
kaar zooveel mogelijk in de haren.
Het Wintcrswijksche raadslid nu, dat voor
de belangen der groep in de bres sprong,
constateerde, dat het hooge marktgeld, door
het stadsbestuur geheven, reden was van 't
geregeld verzuim der kooplui, waardoor do
stad er op Zaterdagavond zoo ongezellig
ging uitzien. Zoo n plekske grond voor het
plaatsen van kraam of kar moest, niet zoo
duur zijn. En do man deed in den Raad
een voorstel tot verlaging van liet markt
geld.
Doch, waar voorheen niemand zich inte
resseerde voor het wel en wee .der markt,
nu kwamen de stemmen los! Niet de dure
standplaatsen waren oorzaak van den ziek
tetoestand der markt, betoogde een liberaal
stadsbestuur, doch de houding van het pu-
pliek, dat meent door de middenstandszaken
evengoed, zoo niet beter bediend te kunnen
worden als door de standhouders! Spr. was
van oordeel,, dat de kwaal, waaraan de
markt thans lijdt, tot een natuurlijken dood
moet leiden. Resp. dat de winkeliers en
hun klanten met genoegen achter de bcgro-
ienis zouden oanloopen.
Echter voelde de meerderheid der Win
tcrswijksche raadsleden niets voor dezen
somberen optocht. Een opleving vun dc ar
me zieke leek hun meer gcwenscht en als
heilzaam medicijn bepleitte zij een verlaging
.van de standwerkerstarieven met 50 pet.
Aldus werd besloten. En nu zullen de
winkeliers der Geldersche stad des Zater
dagsavonds met argusoogen staren naar de
uitstallingen van de marktkooplui, om te
kijken of de lagere marktgolden de verkoop
daar, bij dc marklconcurrcnt, bevorderen.
Om dan hunnerzijds bij den Raad aan tc
kloppen.
In de hoofdstad.
Het teere, groene waas der bootnen op de
statige grachten in Amsterdam vormde gis
teren met het rood, wit, blauw cn het oran
je van de talrijke forsche vlaggen, welke
van de gevels der huizen neerhingen, een
wonderlijke harmonie van kleuren, die in
het kader der feestelijkheden ter eere van
den verjaardag onzer kroonprinses aan dit
stadsdeel een apart cn voornaam cachet ga
ven. In de gchcele stad heerschte overigens,
feestelijkheid en opgewektheid, aan de be
vordering waarvan wederom de vereeniging
tot vcredoling van liet volksvermaak oen
belangrijk aandeel bijdroeg. Zoo werd aan
den vroegen ochtend van dezen dag wijding
gegeven door het ten gehoorc brengen, op
den Dam en op het peristyle van den stads
schouwburg, van koraalmuziek, welke velen,
die op dit vroege uur op weg waren naar
hun werk, een oogenblik deed toeven.
Na het middaguur en des avonds werden
op Dam, Beursplein en andere pleinen con
certen gegeven door een muziekcorps, dat
op oen vrachtauto door de stad trok. Ook
de jeugd kreeg haar deel van de feestvie
ring, dank zij ook het initiatief van den
Amstcrdamschen Oranje Jeugdbond; die
o.m. in den Stadsschouwburg en in Krasha-,
polsky feestuityoeringen had georganiseerd.
Voor na den middag vermeldde het pro
gramma van 6.30 tot 7.15 uur, een concert op
het carillon van het mannenkoor „Valerius"
terwijl er ih den avond, behalve een muzika-
len marsch van het Amstcrdamscho tam
boers- en pijperscorps „Rex" van 8.15 tot
8.35 uur opnieuw een carillonbespeling
plaats had.
De café's bleven tot twee uur 's nachts
geopend en zelfs tot na dit uur bleef een
rumoerige feestelijkheid in de Amsterdam-
Bche straten heerschen.
In de residentie.
Ook dit Jaar bood de residentie op den
verjaardag van Prinses Juliana een opge
wekt en kleurig aspect. Dc regecringsgcbou-
wen waren vroolijk verlicht. Druk werd er
gevent met oranjestrikjes en feestartikelen.
p verschillende punten waren muzikanten
cn acrobaten in atie. Aan het Kon. Paleis
lagen felicitatic-registers ter teekening. Gis
termiddag gaf dc harmonie „Spoorwijk" een
uitvoering op het Voorhout.
Ook op andere plaatsen waren er gister
muziekuitvoeringen en in dc grootc kerk
hield de vereeniging Bijbel, Oranje en Ne
derland, des avonds een herdenkingsdienst.
De groote trek van feestgangers richtte
zich in den vooravond naar het Malieveld
voor het bijwonen van een vuurwerk, dat
het stralende besluit vormde voor de uit
gaande menigte.
Vragen aan den minister over
de groote vacantie, die sommige
gemeenten zich terzake van
werkverschaffing en steunver
leening schijnen te mogen per-
mittceren.
De heer Drecs heeft aan den minister van
Sociale Zaken de volgende schriftelijke vra
gen gesteld:
1 Is aan een aantal gemeentebesturen
een circulaire gezonden, waarin aan deze
besturen in overweging wordt gegeven om
de werkverschaffingen cn de steunverlee
ning van 5 Juli tot 25 September a.s. ge
heel stop te zetten?
Zoo ja, wil de minister dan mcdedeelen:
a. Hoe de circulaire luidt?
b. Aan welke gemeenten zij gezonden is?
c Op welke gronden de veronderstelling
berust, dat in die gemeenten dezen zomer
aan werkverschaffing en steunverleening
geen behoefte zal bestaan?
d Of het voornemen tot het verzenden
van de circulaire vooraf besproken is in de
contactcommissies, ingesteld voor het over
leg inzake werkverschaffing en steunverlee
ning, met vertegenwoordigers van de vak
centrales en met vertegenwoordigers van
gemeenten.
Indien overleg, als bedoeld in vraag 2
d. niet heeft plaats gehad, is dc Minister
dan bereid deze aangelegenheid alsnog in
de contact-commissies aan de orde te doen
stellen?
Boerderij te Smilde
afgebrand
Petroleumlamp brandde te hoog.
Terwijl de bewoners gisterenmorgen te on
geveer vier uur even afwezig waren, is
brand ontstaan in de woning van den vee
handelaar P. Borrel te Smilde.
Dc brand is veroorzaakt door een petro
leumlamp. die te hoog brandde. Huis en
inboedel gingen verloren.
Toen de brandweer kwam, viel er nicls
meer te redden. Verzekering dekt de schade.
Nederlands eerste
orang-oetan-baby
In dc Rotterdamsche Diergaar
de had de zeldzame geboorte
plaats.
Gistermorgen vroeg is in de Diergaarde
te Rotterdam een orang-octan-baby gebo
ren. Dit is de eerste maal dat deze inte
ressante mensch-apensoort, welke alleen
op Sumatra cn Borneo in het wild wordt
aangetroffen, zich in een Nederlandsche
Diergaarde heeft voortgeplant.
Op 31 Augustus 1936 was het ouderpaar,
als geschenk van Z. H. den Sultan van
Langknt, in zijn dierganrdeverbrijf aange
komen. Juist acht maanden fater heeft
thans deze gezinsvermeerdering plaats ge
had. Het jonge dier maakt een zeer ge
zonden indruk. Ongetwijfeld Aorint de
jonggeborene een zeer belangrijken aan
winst voor de Rotterdamsche diergaarde.
schilderes poseert
Het resultaat, een prachtig por
tret in olieverf, wordt de Prin
ses ten geschenke aangeboden.
Uit liet bedrag, dat het comité voor het
huwelijksgeschenk der Friesche vrouwen
aan het Prinselijk Paar destijds bijeen
heeft gebracht, is in de eerste plaats een
kostbaar uitgevoerd Friesch costuum aan
H.K.H. Prinses Juliana aangeboden. Dc
som, welke nog overbleef, heeft men, in
overleg met M. I-I. de Koningin, bestemd
voor een schilderij, dat een plaats krijgt in
het woonvertrek der Prinses in het Paleis
Soestdijk. Het is een door den Rotterdam-
schcn schilder H. Mees vervaardigd por
tret van de Koningin aan haar schilders
ezel. Een portret op levensgrootte, waarbij
Hare Majesteit zelve heeft aangegeven, in
welke houding zij wilde poseeren cn waar
voor zij de plaats heeft aangewezen in het
woonvertrek van Prinses Juliana.
Het portret geeft de Koningin
weer bij het schilderen en wel op
een oogenblik, dat zij verondersteld
wordt van het werk op te zien om
dc binnentredende Prinses te be
groeten. De Koningin draagt een ja
pon van donker Hortensia fluweel.
Naast zich heeft de Landsvrouwe
een tafeltje, waarop een bril en een
bont, gekleurd schildersdoekje, een
geschenk indertijd van de Koningin-
Moeder. Ook de schildersstok, die de
Koningin gebruikt, is van Koningin
Emma afkomstig, die zich in haar
jeugd met leckenon heeft bezig ge
houden. Dc schildersezel is geheel
van opzij gezien.
Zonder officieel vertoon liceft men Prin
ses Juliana dit vcrjaardags-cadcau doen
toekomen. Donderdagmiddag heeft dc
Prinses, in tegenwoordigheid der Koningin
het schilderij voor het eerst gezien.
Zijn de Nederl. scheepvaart en
handel hierdoor benadeeld?
Waarom geen Nederlander op
ons gezantschap te Madrid?
De heer Wijnkoop heeft aan de ministers
van Buitenlandschc Zaken, van Defensie
a.i. cn van Handel, Nijverheid en Scheep
vaart een serie vragen gesteld in verband
met het convooi weigeren aan s.s. „Sarkani'
door de Java.
De heer Wijnkoop vraagt o.m. of de mi-
ministers deze convöoiwcigcring niet uiterst
nadeelig achten voor de Nederlandsche
scheepvaart en handel.
Is het den ministers bekend, luidt voorts
een der vragen, dat ook de clearing tus-
schen Spanje en Nederland zoo is geregeld,
dat Nederland door zijn minder gunstige
bepalingen als b.v. Engeland en Frankrijk
ten achter slaat, wat natuurlijk ook weer
te nadeele van den Nederlandschen han-
Amerikaansche regeering geeft
geen toestemming
Te 's-Gravenhage is bericht ontvan
gen van den Nederlandschen gezant
te Washington, dat de Amerikaan
sche regeering hem heeit medege
deeld, dat zij Nederland en het Ne-
derlandsch-Indische gouvernement
voorloopig niet de gevraagde toestem
ming kan verleenen om met vlieg
tuigen van de K.N.I.L.M. via Soera-
baja en Tarakan een geregelden
dienst te onderhonden op Hanilla,
de hoofdstad der Philippijnen, wel
ke dienst aansluiting zou kunnen
geven op den Clipperdienst over den
Stillen Oceaan der Pan American
Airways.
Na de gunstige verwachtingen, die de be
sprekingen van de hoeren Rendorp en Ples-
man, directeuren der K.N.I.L.M., te Washing
ton hadden gewekt, stemt dit besluit onge
twijfeld tot teleurstelling. Men weet niet
precies, uit welke overwegingen de Ame
rikaansche regeering tot dit afwijzende be
sluit is gekomen. De mogelijkheid is niet
uitgesloten, dat de Britsch-Amcrikaansche
overeenstemming op luchtvaartgebied hier
bij een rol speelt. Immers ook ten aanzien
van het verkeer over de noordelijke route
van den Atlantischcn Oceaan bevat de
overeenkomst tusschén Imperial Airways cn
Pan American Airways bepalingen, die
concurreercnde derden uitsluit. Dezer dagen
is in samenwerking tusschen beide genoem
de maatschappijen een verbinding tusschen
Hongkong en het luchtnet der Imperial
Airways in Indië tot stand gekomen, die
een aansluiting geeft tusschen de Pacific-
lijn der P.A.A. van San FranciscoHonoloe-
locManilla via Hongkong en Penang op
de Indië-lijn der Imperial Airways. Deson
danks zou een door verbinding via Tara
kan—Soerabaja naar Balavia, waar aan
sluiting verkregen zou kunnen worden op
de Indië-lijn der K.L.M., een snellere reismo
gelijkheid naar Europa bieden, dank zij de
veel grootcre snelheid van den K.L.M.-
dienst vergeleken bij die van de Imperial
Airways.
Er bestaat nog een tweede mogelijkheid,
n.1. dat Amerika pas toestemming wil ge
ven -voor een luchtverbinding tusschen Ma
nilla cn Nedcrlandsch-Indië, die ongetwij
feld in pool tusschen K.N.I.L.M. cn P.A.A.
gevlogen zou moeten worden, wanneer de
P.A.A. in staat is, zelf actief aan dezen
luchtdienst deel te némen, waartoe zij op
liet oogenblik niet over het noodigc mate
riaal beschikt: Zou dit inderdaad dc reden
zijn, waarom de toestemming geweigerd is,
clan blijft de hoop bestaan, dat de vergun
ning alsnog zal worden gegeven zoodra de
Amerikanen dé luchtlijn niet geheel aan do
K.N.I.L.M. meer behoeven over te laten,
wat thans het geval zou zijn geweest.
In ieder geval spreekt het Amerikaansche
antwoord van een voorloopigc afwijzing, en
bereikt het onze regeering op hetzelfde
oogenblik, dat de jarenlang vergeefs gevraag
de toestemming om naar Australië te vlie
gen, waarop men nauwelijks meer durfde
hopen, word verkregen. Dit wettigt de ver
wachting, dat binnen afzien baren tijd ook
de Amerikaansche regeering op haar afwij
zend besluit zal terugkomen.
Locaal post- en passagiersver
voer verboden.
Naar Anela verneemt zijn aan de toestem
ming aan de K.N.I.L.M. voor de opening
van een luchtlijn /Java-Australië, diverse
voorwaarden verbonden, welke echter op het
instellen van deze lijn over te gaan van
geen principiëelen invloed zijn.
Ten eerste is locaal vervoer van post en
passagiers verboden, terwijl ook het mede-
nemen van uitgaande mail uit Australië
niet is toegestaan.
Voor deze verbodsbepalingen geldt het
principe van reciprociteit ten aanzien van
Australische maatschappijen, waarin de re
geering van Australië belangen heeft.
Binnenkort verwacht men de toestemming
van de Nederlandsche regecring tot open
stelling van de luchtverbinding.
Voor de dienst zal aanvangen, moeten aan
Australië vliegtuigtypen, route en schema
worden opgegeven.
Verder valt nog bet volgende omtrent de
overeenkomst te melden:
De Australische regpering bedong van de
Nederlandsche regecring reciprocitoitsrech-
ten voor passage en faciliteiten voor landin
gen van Australische luchtdiensten door of
naar Nederlandsch grondgebied.
De K.N.I.L.M. ontvangt fonueele vergun
ning voor het komen en landen in het ge-
mecnebcst van Australië, op voorwaarde,
dat de condities, hiervoor genoemd, worden
aangenomen.
del komt, en wat denken de ministers te
doen om daarin spoedig een gunstige ver
andering tc brengen?
De heer Wijnkoop verzoekt voorts om in
lichtingen over het lot der bemanning v
de Andra en de Sarkani en wenscht tenslot
te te weten, waarom in de huidige omstan
digheden de zaken van het Nederlandsche
gezantschap te Madrid waargenomen wor
den door een niet-Nederlander, n.I. door
een Duitscher, en wat de ministers ter wij
ziging van deze situatie denken te doen?
Moet schadevergoeding aan den
eigenaar worden betaald?
Zekere S. te Hoorn had aan B. te Zwaag-
dijk zijn auto gratis in bruikleen gegeven.
Terwijl B. met deze auto reed, is hij daar
mede gebotst tegen een boom, waardoor de
auto gedeeltelijk vernield werd.
S. stelde B. aansprakelijk voor deze scha
de en vorderde van hem betaling van om
streeks f ,'350.
De rechtbank te Alkmaar verklaarde S.
echter niet ontvankelijk op grond dat het
feit, dat de auto tegen don boom botste niet
vanzelf medebrengt, dat de berijder niet de
door de wet voorgeschreven zorg voor den
wagen heeft gehad.
Hiertegen heeft S. cassatie aangeteekend.
De Hooge Raad wees gisteren in deze zaak
arrest, en overwoog, dat, wanneer art. 1777
van het Burgerlijk Wetboek bij de omschrij
ving van de overeenkomst van bruikleen
vermeldt, de verplichting van hem, die een
zaak in bruikleen heeft ontvangen, om haar
terug te geven, daarmede bedoeld is terug
geven in denzelfden staat, waarin hij haar
ontving. Uit verdere artikelen blijkt, aldus
de Ilooge Raad, dat de gebruiker wegens
waardevermindering slechts dan niet aan
sprakelijk is, indien deze het gevolg is van
het gebruik, waartoe de zaak geleend is en
den gebruiker geen schuld treft.
Franco verliest zijn grootste
oorlogsschip
De luchtmacht van de regeering
heeft het slagschip „Espana" van de
vloot van Franco voor Santander
tot zinken gebracht.
Het slagschip werd tot zinken gebracht op
vijf mijl buiten Santander door vliegtui
gen. welke een Britsch schip, waarvan de
naam niet bekend is. te hulp kwamen.
De torpedojager „Velasco" van de vloot
van Franco had een twaalftal schoten ge
lost op het Britsche schip, met het doel te
beletten dat. het de haven van Santander
binnenliep. Het Britsche schip trok zich
terug.
De ..Espana" was door de „Velasco"' ge
waarschuwd en kwam snel aangestoomd
om eveneens aan de actie deel te nemen.
Ondertusscben waren ook enkele vliegtui
gen van de regeering uit Santander op deze
plaats aangekomen om het Britsche schip
te beschermen.
De vliegtuigen wierpen met groote juist
heid bommen op de „Espana"; het schip
wer(j aan den achtersteven geraakt en zonk
binnen een half uur. De „Velasco" nam
de officieren van de „Espana" aan boord,
doch liet de verdere bemanning aan haar
lot over. De autoriteiten van Santander
hebben een vloot visschersvaartuigen uit
gezonden om nog zooveel mogelijk men-
schen te redden.
De rechtschen hebben thans hun grootste
oorlogsschip verloren.
Men herinnert er aan, dat het schip reeds
1 en 3 April door vliegtuigen werd gebom
bardeerd.
De „Espana" is een slagschip met een
watervcrplaatsing van 157Ó0 ton en bewa
pend met 8 kanonnen van 30.5 c.M. cn 20
kanonnen van 10.2 c.M.
Het verlies van dit schip beteekent
waarschijnlijk, dat het overwicht der Fran
co-vloot verloren is gegaan en de regee-
ringsvloot, die over de moderne „Jaime
Primero" beschikt, een kans krijgt om de
blokkade voor de Baskische kust op te hef
fen.
Franco kan tegenover de „Jaime Primero"
slechts de groote kruiser „Canarias" stel
len, welke echter slechts bewapend is met.
8 kanonnen van 20 c.M. en X kanonnen
van 12 c.M.. zoodat baar artillerie sterk
inferieur is aan dat van de Jaime.
Waar de regeering daarenboven beschikt
over 11 torpedobooten en Franco slechts
over de „Velasco", terwijl het aantal lichte
kruisers aan beide zijden gelijk is, schijnt
het alsof dc balans door bet vergaan van de
„Espana" naar de zijde der regeering gaat
overslaan.
Natuurlijk blijft nog de vraag of de re
geering te Valencia over voldoende kader
en geoefende matrozen bescnikt om thans
van haar overmacht gebruik te maken.
Plotseling aardsplefen in
Argentinië
Een kilometerslang ondcrgrondsch
kanaal vormde zich.
In bet Noordelijk deel der provincie San
tiago des Estero (Argentinië) hebben zich
plotseling zonder dat zich de andere gebrui
kelijke verschijnselen bij een aardbeving
voordeden, over een lengte van verscheidene
kilometers aardsplcten gevormd, drie meter
diep en 1V» meter breed, welke zich over een
afstand van ruim honderd k.m. vertoonden.
Het trein- en soms ook het wegverkeer
moest gestaakt worden.
Er bleek zich een ondcrgrondsch kanaal
van vele kilometers lengte gevormd te heb
ben. Onder dé bevolking ontstond een pa
niek.
Parade te Batavia
Negen Glenn Martins cirkelen,
boven de stadi.
Onder zeer groote belangstelling defileer
den gisterenochtend de troepen van het gar
nizoen van Batavia langs den commandant
der eerste divisie, generaal van Tricht.
De troepen stonden onder commando van
Kolonel Siegmond.
De houding der. troepen was uitstekend.
Een afdceling van negen Glenn Martins kon
wegens dichten grondmist te Audir eerst
later opstijgen en cirkelde te circa .negen
uur boven de hoofdstad, waarna de afdee-
ling via Buitenzorg naar Bandoeng terug
keerde.
Geen variatie van voedsel.
Levensmiddelenkaarten weer in»
voerd.
Het Derde Rijk heeft het Duitsch volk:
enorme offers opgelegd. Het is niet waar,
dat er in Duitschland honger geleden wordt
of dat er een ondervoede jeugd opgroeit.
De mensch leeft echter niet van brood al
leen. In een laboratorium kan men op de»
meest wetenschappelijke wijze vaststellen,
dat brood, hetwelk slechts voor een vrij ge
ring percentage uit rogge of tarwe werd ge
maakt, rapen, kool cn wat vet, een ideale
voeding vormt, doch het menschelijk li
chaam verlangt nu eenmaal meer dan alleen
maar het stillen van een knorrende maag.
Niet aan voedsel, maar aan de vrije keuze
en vooral variatie van het voedsel lijdt
Duitschland sinds twee jaar een nijpend ge
brek. Sinds twee jaar moet de huisvrouw
bij haar leverancier zoete broodjes' bakken,
om met geld in haar handen te kunnen krij
gen, wat zij gaarne wil hebben. Sinds enkele
maanden is het verfoeide systeem van dis
tributiekaarten voor een aantal levensmid
delen weer ingevoerd.
Wil zij wat boter of margarine, wat reu
zel of spek, wat olie of iets dergelijks koo-
pen, dan kijkt de winkelier eerst in een dik
boek of zij reeds niet aan haar tax toe is.
En ook hetgeen nominaal aan haar en haar
gezin toekomt, krijgt zij niet geheel
uitgekeerd. De voorraden der winkeliers
worden immers regelmatig verminderd
sinds Januari bedraagt deze vermindering
reeds twintig tot dertig procent! en ze
moeten maar zien, hoe zij met hun klanten
uitkomen.
Ook ontelbare niet onder distributie-bepa
lingen vallende artikelen zijn „karig". Aan
houdend verontschuldigt zich de winkelier
door te zeggen dat hij het gevraagde' niet
meer heeft of nog niet heeft of dat hij. niet
in staat is, de gevraagde hoeveelheid te ge
ven.
Het voortdurende ontbreken van voldoen
de levensmiddelen cn gebruiksvoorwerpen
leidt natuurlijk automatisch tot een grooten
druk op de producenten. Vooral de boeren
zijn hiervan het slachtoffer. De landbouwer
weet, dat alleen de temperatuur en de bo
demgesteldheid over zijn oogst beslissen. De
staat is echter aangewezen op zijn statistie
ken. Het gevolg van een en ander is, dat
de hoeren verplicht worden, om bepaalde
hoeveelheden af te leveren, die dikwijls zóó
groot zijn, dat zij voor hun eigen gebruik
niet genoeg meer overhouden.
De woordvoerders van het Derde Rijk
hebben nooit onder stoelen of banken ge
stoken, dat het Duitsche volk op het oogen
blik zonder loopgraven en gedreun van ka
nonnen een oorlog voert. Terwille van het
vaderland wordt er van het Duitsche volk
verlangd, dat het zich in zijn behoeften tot
het uiterste beperkt. Er bestaat evenwel niet
de minste twijfel, of het Duitsche volk heeft
aan dien éisch niet beantwoord.
Wat men tijdens den wereldoorlog jaren
lang heeft volgehouden, verdraagt men
thans niet, vooral omdat men er de nood
zakelijkheid niet van begrijpt. Het gebrek
aan levensmiddelen en gebruiksvoorwerpen
en de slechte kwaliteit van het weinige, dat
er nog voor veel geld en uiterst vriendelijke
woorden te krijgen is, hebben de populari
teit van het Derde Rijk ongetwijfeld heel
wat meer geschaad dan zijn economie er
misschien door gebaat werd. (Nsbl. v.h. N.),
Mijngasonfploffing in België
Eén doode en twaalf gewonden*
De arbeiders werkten op ver
boden terrein.
Gisterenochtend half zes heeft 820 meter
onder den grond in schacht no. 1 van du
mijn Grandmembourg op het gebiotl van
Charleroi een mijngasontploffing plaats ge
had. Eén arbeider werd hierbij gedood en
twaalf gewond; twee gewonden verkeeren
in ernstigen toestand.
Uit het onderzoek is gebleken, dat de
ontploffing is ontstaan door het uitvoeren
van werkzaamheden, welke op deze plaats
verboden waren.
Malaria-epidemie in
Transvaal
Duizenden inboorlingen zijn ziek.
In het Noorden van Transvaal woedt een
ernstige malaria-epidemie.
Duizenden inboorlingen zijn door de ziek
te getroffen. In een plaats zou niet minder
dan driekwart van de bevolking aan Ma
laria lijdende zijn. ïleele families moeten
bet bed houden. Van het verplegend perso
neel wordt bet uiterste gevergd, eh de zie
kenhuizen zijn alle stampvol. In het zieken
huis te Pietersburg werden op een dag
meer dan 50 inboorlingen binnen gebracht,
1