Markt contra winkel De luchtverbinding Ned. Indië-Manilla Binnenland Hoe Prinsessedag gevierd werd Staat steunverleening a.s. zomer stop Een Koninklijke De convooi-weigering aan s.s. „Sarkani" K.N.I LM. in haar ver wachtingen teleurgesteld De luchtverbinding Java-Australië Een geleende auto kapot gereden Buitenland De „Espana" tot zinken gebracht Duitschland hongert niet VREEMDE DINGEN UIT VERRE STREKEN. Zoolang er kooplieden op de wereld zijn, bestaan er markten en winkels. De stads en dorpsmarktcn rijn altijd het symbool ge weest van een handel, waarin de concur rentie vrij spel had. De ongeregelde waar, de door geen toonbank-éticjuctte belemmerde reclame-methoden van do verkoopers, vor men een scherpe tegenstelling met het geor dond winkelbedrijf. De winkeliers kijken vanachter hun-keu rige étalages, wel eens met schele oogen naar de kraampjes op het marktplein. Dat echter in het openbaar de geheime nijd tus schen winkeliers en marktlui tot uiting komt, is een unicum. Zulks geschiedde de zer dagen in de stad Winterswijk. De Zaterdagavondmarkt in Winterswijk is reeds lang aau. het kwijnen. Steeds meer standwerkers blijven weg en natuurlijk er een medelevend gemeenteraadslid, die ijverig naar de oorzaken van deze markt- crisis ging „speuren". liet was ook wei noodig, dat een autori teit zich het lot der marktlieden aantrok, want deze menschcn verkeeren in de onge lukkige positie, dat ze niet in een of ander politiek of sociaal snoer zijn sanmgebonden. De naam „middenstanders" past hun niet; de term „kleine boeren" of zelfs maar „kleine man", een toch zoo geliefde titel voor tal van hcdcndaaesche titclloozc zwoe gers is evenmin geschikt. Ze hebben geen gemeenschappelijke politieke leuze en op bet eenige punt, waarop zc overeenstem men, het belang der negotie, zitten ze el kaar zooveel mogelijk in de haren. Het Wintcrswijksche raadslid nu, dat voor de belangen der groep in de bres sprong, constateerde, dat het hooge marktgeld, door het stadsbestuur geheven, reden was van 't geregeld verzuim der kooplui, waardoor do stad er op Zaterdagavond zoo ongezellig ging uitzien. Zoo n plekske grond voor het plaatsen van kraam of kar moest, niet zoo duur zijn. En do man deed in den Raad een voorstel tot verlaging van liet markt geld. Doch, waar voorheen niemand zich inte resseerde voor het wel en wee .der markt, nu kwamen de stemmen los! Niet de dure standplaatsen waren oorzaak van den ziek tetoestand der markt, betoogde een liberaal stadsbestuur, doch de houding van het pu- pliek, dat meent door de middenstandszaken evengoed, zoo niet beter bediend te kunnen worden als door de standhouders! Spr. was van oordeel,, dat de kwaal, waaraan de markt thans lijdt, tot een natuurlijken dood moet leiden. Resp. dat de winkeliers en hun klanten met genoegen achter de bcgro- ienis zouden oanloopen. Echter voelde de meerderheid der Win tcrswijksche raadsleden niets voor dezen somberen optocht. Een opleving vun dc ar me zieke leek hun meer gcwenscht en als heilzaam medicijn bepleitte zij een verlaging .van de standwerkerstarieven met 50 pet. Aldus werd besloten. En nu zullen de winkeliers der Geldersche stad des Zater dagsavonds met argusoogen staren naar de uitstallingen van de marktkooplui, om te kijken of de lagere marktgolden de verkoop daar, bij dc marklconcurrcnt, bevorderen. Om dan hunnerzijds bij den Raad aan tc kloppen. In de hoofdstad. Het teere, groene waas der bootnen op de statige grachten in Amsterdam vormde gis teren met het rood, wit, blauw cn het oran je van de talrijke forsche vlaggen, welke van de gevels der huizen neerhingen, een wonderlijke harmonie van kleuren, die in het kader der feestelijkheden ter eere van den verjaardag onzer kroonprinses aan dit stadsdeel een apart cn voornaam cachet ga ven. In de gchcele stad heerschte overigens, feestelijkheid en opgewektheid, aan de be vordering waarvan wederom de vereeniging tot vcredoling van liet volksvermaak oen belangrijk aandeel bijdroeg. Zoo werd aan den vroegen ochtend van dezen dag wijding gegeven door het ten gehoorc brengen, op den Dam en op het peristyle van den stads schouwburg, van koraalmuziek, welke velen, die op dit vroege uur op weg waren naar hun werk, een oogenblik deed toeven. Na het middaguur en des avonds werden op Dam, Beursplein en andere pleinen con certen gegeven door een muziekcorps, dat op oen vrachtauto door de stad trok. Ook de jeugd kreeg haar deel van de feestvie ring, dank zij ook het initiatief van den Amstcrdamschen Oranje Jeugdbond; die o.m. in den Stadsschouwburg en in Krasha-, polsky feestuityoeringen had georganiseerd. Voor na den middag vermeldde het pro gramma van 6.30 tot 7.15 uur, een concert op het carillon van het mannenkoor „Valerius" terwijl er ih den avond, behalve een muzika- len marsch van het Amstcrdamscho tam boers- en pijperscorps „Rex" van 8.15 tot 8.35 uur opnieuw een carillonbespeling plaats had. De café's bleven tot twee uur 's nachts geopend en zelfs tot na dit uur bleef een rumoerige feestelijkheid in de Amsterdam- Bche straten heerschen. In de residentie. Ook dit Jaar bood de residentie op den verjaardag van Prinses Juliana een opge wekt en kleurig aspect. Dc regecringsgcbou- wen waren vroolijk verlicht. Druk werd er gevent met oranjestrikjes en feestartikelen. p verschillende punten waren muzikanten cn acrobaten in atie. Aan het Kon. Paleis lagen felicitatic-registers ter teekening. Gis termiddag gaf dc harmonie „Spoorwijk" een uitvoering op het Voorhout. Ook op andere plaatsen waren er gister muziekuitvoeringen en in dc grootc kerk hield de vereeniging Bijbel, Oranje en Ne derland, des avonds een herdenkingsdienst. De groote trek van feestgangers richtte zich in den vooravond naar het Malieveld voor het bijwonen van een vuurwerk, dat het stralende besluit vormde voor de uit gaande menigte. Vragen aan den minister over de groote vacantie, die sommige gemeenten zich terzake van werkverschaffing en steunver leening schijnen te mogen per- mittceren. De heer Drecs heeft aan den minister van Sociale Zaken de volgende schriftelijke vra gen gesteld: 1 Is aan een aantal gemeentebesturen een circulaire gezonden, waarin aan deze besturen in overweging wordt gegeven om de werkverschaffingen cn de steunverlee ning van 5 Juli tot 25 September a.s. ge heel stop te zetten? Zoo ja, wil de minister dan mcdedeelen: a. Hoe de circulaire luidt? b. Aan welke gemeenten zij gezonden is? c Op welke gronden de veronderstelling berust, dat in die gemeenten dezen zomer aan werkverschaffing en steunverleening geen behoefte zal bestaan? d Of het voornemen tot het verzenden van de circulaire vooraf besproken is in de contactcommissies, ingesteld voor het over leg inzake werkverschaffing en steunverlee ning, met vertegenwoordigers van de vak centrales en met vertegenwoordigers van gemeenten. Indien overleg, als bedoeld in vraag 2 d. niet heeft plaats gehad, is dc Minister dan bereid deze aangelegenheid alsnog in de contact-commissies aan de orde te doen stellen? Boerderij te Smilde afgebrand Petroleumlamp brandde te hoog. Terwijl de bewoners gisterenmorgen te on geveer vier uur even afwezig waren, is brand ontstaan in de woning van den vee handelaar P. Borrel te Smilde. Dc brand is veroorzaakt door een petro leumlamp. die te hoog brandde. Huis en inboedel gingen verloren. Toen de brandweer kwam, viel er nicls meer te redden. Verzekering dekt de schade. Nederlands eerste orang-oetan-baby In dc Rotterdamsche Diergaar de had de zeldzame geboorte plaats. Gistermorgen vroeg is in de Diergaarde te Rotterdam een orang-octan-baby gebo ren. Dit is de eerste maal dat deze inte ressante mensch-apensoort, welke alleen op Sumatra cn Borneo in het wild wordt aangetroffen, zich in een Nederlandsche Diergaarde heeft voortgeplant. Op 31 Augustus 1936 was het ouderpaar, als geschenk van Z. H. den Sultan van Langknt, in zijn dierganrdeverbrijf aange komen. Juist acht maanden fater heeft thans deze gezinsvermeerdering plaats ge had. Het jonge dier maakt een zeer ge zonden indruk. Ongetwijfeld Aorint de jonggeborene een zeer belangrijken aan winst voor de Rotterdamsche diergaarde. schilderes poseert Het resultaat, een prachtig por tret in olieverf, wordt de Prin ses ten geschenke aangeboden. Uit liet bedrag, dat het comité voor het huwelijksgeschenk der Friesche vrouwen aan het Prinselijk Paar destijds bijeen heeft gebracht, is in de eerste plaats een kostbaar uitgevoerd Friesch costuum aan H.K.H. Prinses Juliana aangeboden. Dc som, welke nog overbleef, heeft men, in overleg met M. I-I. de Koningin, bestemd voor een schilderij, dat een plaats krijgt in het woonvertrek der Prinses in het Paleis Soestdijk. Het is een door den Rotterdam- schcn schilder H. Mees vervaardigd por tret van de Koningin aan haar schilders ezel. Een portret op levensgrootte, waarbij Hare Majesteit zelve heeft aangegeven, in welke houding zij wilde poseeren cn waar voor zij de plaats heeft aangewezen in het woonvertrek van Prinses Juliana. Het portret geeft de Koningin weer bij het schilderen en wel op een oogenblik, dat zij verondersteld wordt van het werk op te zien om dc binnentredende Prinses te be groeten. De Koningin draagt een ja pon van donker Hortensia fluweel. Naast zich heeft de Landsvrouwe een tafeltje, waarop een bril en een bont, gekleurd schildersdoekje, een geschenk indertijd van de Koningin- Moeder. Ook de schildersstok, die de Koningin gebruikt, is van Koningin Emma afkomstig, die zich in haar jeugd met leckenon heeft bezig ge houden. Dc schildersezel is geheel van opzij gezien. Zonder officieel vertoon liceft men Prin ses Juliana dit vcrjaardags-cadcau doen toekomen. Donderdagmiddag heeft dc Prinses, in tegenwoordigheid der Koningin het schilderij voor het eerst gezien. Zijn de Nederl. scheepvaart en handel hierdoor benadeeld? Waarom geen Nederlander op ons gezantschap te Madrid? De heer Wijnkoop heeft aan de ministers van Buitenlandschc Zaken, van Defensie a.i. cn van Handel, Nijverheid en Scheep vaart een serie vragen gesteld in verband met het convooi weigeren aan s.s. „Sarkani' door de Java. De heer Wijnkoop vraagt o.m. of de mi- ministers deze convöoiwcigcring niet uiterst nadeelig achten voor de Nederlandsche scheepvaart en handel. Is het den ministers bekend, luidt voorts een der vragen, dat ook de clearing tus- schen Spanje en Nederland zoo is geregeld, dat Nederland door zijn minder gunstige bepalingen als b.v. Engeland en Frankrijk ten achter slaat, wat natuurlijk ook weer te nadeele van den Nederlandschen han- Amerikaansche regeering geeft geen toestemming Te 's-Gravenhage is bericht ontvan gen van den Nederlandschen gezant te Washington, dat de Amerikaan sche regeering hem heeit medege deeld, dat zij Nederland en het Ne- derlandsch-Indische gouvernement voorloopig niet de gevraagde toestem ming kan verleenen om met vlieg tuigen van de K.N.I.L.M. via Soera- baja en Tarakan een geregelden dienst te onderhonden op Hanilla, de hoofdstad der Philippijnen, wel ke dienst aansluiting zou kunnen geven op den Clipperdienst over den Stillen Oceaan der Pan American Airways. Na de gunstige verwachtingen, die de be sprekingen van de hoeren Rendorp en Ples- man, directeuren der K.N.I.L.M., te Washing ton hadden gewekt, stemt dit besluit onge twijfeld tot teleurstelling. Men weet niet precies, uit welke overwegingen de Ame rikaansche regeering tot dit afwijzende be sluit is gekomen. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat de Britsch-Amcrikaansche overeenstemming op luchtvaartgebied hier bij een rol speelt. Immers ook ten aanzien van het verkeer over de noordelijke route van den Atlantischcn Oceaan bevat de overeenkomst tusschén Imperial Airways cn Pan American Airways bepalingen, die concurreercnde derden uitsluit. Dezer dagen is in samenwerking tusschen beide genoem de maatschappijen een verbinding tusschen Hongkong en het luchtnet der Imperial Airways in Indië tot stand gekomen, die een aansluiting geeft tusschen de Pacific- lijn der P.A.A. van San FranciscoHonoloe- locManilla via Hongkong en Penang op de Indië-lijn der Imperial Airways. Deson danks zou een door verbinding via Tara kan—Soerabaja naar Balavia, waar aan sluiting verkregen zou kunnen worden op de Indië-lijn der K.L.M., een snellere reismo gelijkheid naar Europa bieden, dank zij de veel grootcre snelheid van den K.L.M.- dienst vergeleken bij die van de Imperial Airways. Er bestaat nog een tweede mogelijkheid, n.1. dat Amerika pas toestemming wil ge ven -voor een luchtverbinding tusschen Ma nilla cn Nedcrlandsch-Indië, die ongetwij feld in pool tusschen K.N.I.L.M. cn P.A.A. gevlogen zou moeten worden, wanneer de P.A.A. in staat is, zelf actief aan dezen luchtdienst deel te némen, waartoe zij op liet oogenblik niet over het noodigc mate riaal beschikt: Zou dit inderdaad dc reden zijn, waarom de toestemming geweigerd is, clan blijft de hoop bestaan, dat de vergun ning alsnog zal worden gegeven zoodra de Amerikanen dé luchtlijn niet geheel aan do K.N.I.L.M. meer behoeven over te laten, wat thans het geval zou zijn geweest. In ieder geval spreekt het Amerikaansche antwoord van een voorloopigc afwijzing, en bereikt het onze regeering op hetzelfde oogenblik, dat de jarenlang vergeefs gevraag de toestemming om naar Australië te vlie gen, waarop men nauwelijks meer durfde hopen, word verkregen. Dit wettigt de ver wachting, dat binnen afzien baren tijd ook de Amerikaansche regeering op haar afwij zend besluit zal terugkomen. Locaal post- en passagiersver voer verboden. Naar Anela verneemt zijn aan de toestem ming aan de K.N.I.L.M. voor de opening van een luchtlijn /Java-Australië, diverse voorwaarden verbonden, welke echter op het instellen van deze lijn over te gaan van geen principiëelen invloed zijn. Ten eerste is locaal vervoer van post en passagiers verboden, terwijl ook het mede- nemen van uitgaande mail uit Australië niet is toegestaan. Voor deze verbodsbepalingen geldt het principe van reciprociteit ten aanzien van Australische maatschappijen, waarin de re geering van Australië belangen heeft. Binnenkort verwacht men de toestemming van de Nederlandsche regecring tot open stelling van de luchtverbinding. Voor de dienst zal aanvangen, moeten aan Australië vliegtuigtypen, route en schema worden opgegeven. Verder valt nog bet volgende omtrent de overeenkomst te melden: De Australische regpering bedong van de Nederlandsche regecring reciprocitoitsrech- ten voor passage en faciliteiten voor landin gen van Australische luchtdiensten door of naar Nederlandsch grondgebied. De K.N.I.L.M. ontvangt fonueele vergun ning voor het komen en landen in het ge- mecnebcst van Australië, op voorwaarde, dat de condities, hiervoor genoemd, worden aangenomen. del komt, en wat denken de ministers te doen om daarin spoedig een gunstige ver andering tc brengen? De heer Wijnkoop verzoekt voorts om in lichtingen over het lot der bemanning v de Andra en de Sarkani en wenscht tenslot te te weten, waarom in de huidige omstan digheden de zaken van het Nederlandsche gezantschap te Madrid waargenomen wor den door een niet-Nederlander, n.I. door een Duitscher, en wat de ministers ter wij ziging van deze situatie denken te doen? Moet schadevergoeding aan den eigenaar worden betaald? Zekere S. te Hoorn had aan B. te Zwaag- dijk zijn auto gratis in bruikleen gegeven. Terwijl B. met deze auto reed, is hij daar mede gebotst tegen een boom, waardoor de auto gedeeltelijk vernield werd. S. stelde B. aansprakelijk voor deze scha de en vorderde van hem betaling van om streeks f ,'350. De rechtbank te Alkmaar verklaarde S. echter niet ontvankelijk op grond dat het feit, dat de auto tegen don boom botste niet vanzelf medebrengt, dat de berijder niet de door de wet voorgeschreven zorg voor den wagen heeft gehad. Hiertegen heeft S. cassatie aangeteekend. De Hooge Raad wees gisteren in deze zaak arrest, en overwoog, dat, wanneer art. 1777 van het Burgerlijk Wetboek bij de omschrij ving van de overeenkomst van bruikleen vermeldt, de verplichting van hem, die een zaak in bruikleen heeft ontvangen, om haar terug te geven, daarmede bedoeld is terug geven in denzelfden staat, waarin hij haar ontving. Uit verdere artikelen blijkt, aldus de Ilooge Raad, dat de gebruiker wegens waardevermindering slechts dan niet aan sprakelijk is, indien deze het gevolg is van het gebruik, waartoe de zaak geleend is en den gebruiker geen schuld treft. Franco verliest zijn grootste oorlogsschip De luchtmacht van de regeering heeft het slagschip „Espana" van de vloot van Franco voor Santander tot zinken gebracht. Het slagschip werd tot zinken gebracht op vijf mijl buiten Santander door vliegtui gen. welke een Britsch schip, waarvan de naam niet bekend is. te hulp kwamen. De torpedojager „Velasco" van de vloot van Franco had een twaalftal schoten ge lost op het Britsche schip, met het doel te beletten dat. het de haven van Santander binnenliep. Het Britsche schip trok zich terug. De ..Espana" was door de „Velasco"' ge waarschuwd en kwam snel aangestoomd om eveneens aan de actie deel te nemen. Ondertusscben waren ook enkele vliegtui gen van de regeering uit Santander op deze plaats aangekomen om het Britsche schip te beschermen. De vliegtuigen wierpen met groote juist heid bommen op de „Espana"; het schip wer(j aan den achtersteven geraakt en zonk binnen een half uur. De „Velasco" nam de officieren van de „Espana" aan boord, doch liet de verdere bemanning aan haar lot over. De autoriteiten van Santander hebben een vloot visschersvaartuigen uit gezonden om nog zooveel mogelijk men- schen te redden. De rechtschen hebben thans hun grootste oorlogsschip verloren. Men herinnert er aan, dat het schip reeds 1 en 3 April door vliegtuigen werd gebom bardeerd. De „Espana" is een slagschip met een watervcrplaatsing van 157Ó0 ton en bewa pend met 8 kanonnen van 30.5 c.M. cn 20 kanonnen van 10.2 c.M. Het verlies van dit schip beteekent waarschijnlijk, dat het overwicht der Fran co-vloot verloren is gegaan en de regee- ringsvloot, die over de moderne „Jaime Primero" beschikt, een kans krijgt om de blokkade voor de Baskische kust op te hef fen. Franco kan tegenover de „Jaime Primero" slechts de groote kruiser „Canarias" stel len, welke echter slechts bewapend is met. 8 kanonnen van 20 c.M. en X kanonnen van 12 c.M.. zoodat baar artillerie sterk inferieur is aan dat van de Jaime. Waar de regeering daarenboven beschikt over 11 torpedobooten en Franco slechts over de „Velasco", terwijl het aantal lichte kruisers aan beide zijden gelijk is, schijnt het alsof dc balans door bet vergaan van de „Espana" naar de zijde der regeering gaat overslaan. Natuurlijk blijft nog de vraag of de re geering te Valencia over voldoende kader en geoefende matrozen bescnikt om thans van haar overmacht gebruik te maken. Plotseling aardsplefen in Argentinië Een kilometerslang ondcrgrondsch kanaal vormde zich. In bet Noordelijk deel der provincie San tiago des Estero (Argentinië) hebben zich plotseling zonder dat zich de andere gebrui kelijke verschijnselen bij een aardbeving voordeden, over een lengte van verscheidene kilometers aardsplcten gevormd, drie meter diep en 1V» meter breed, welke zich over een afstand van ruim honderd k.m. vertoonden. Het trein- en soms ook het wegverkeer moest gestaakt worden. Er bleek zich een ondcrgrondsch kanaal van vele kilometers lengte gevormd te heb ben. Onder dé bevolking ontstond een pa niek. Parade te Batavia Negen Glenn Martins cirkelen, boven de stadi. Onder zeer groote belangstelling defileer den gisterenochtend de troepen van het gar nizoen van Batavia langs den commandant der eerste divisie, generaal van Tricht. De troepen stonden onder commando van Kolonel Siegmond. De houding der. troepen was uitstekend. Een afdceling van negen Glenn Martins kon wegens dichten grondmist te Audir eerst later opstijgen en cirkelde te circa .negen uur boven de hoofdstad, waarna de afdee- ling via Buitenzorg naar Bandoeng terug keerde. Geen variatie van voedsel. Levensmiddelenkaarten weer in» voerd. Het Derde Rijk heeft het Duitsch volk: enorme offers opgelegd. Het is niet waar, dat er in Duitschland honger geleden wordt of dat er een ondervoede jeugd opgroeit. De mensch leeft echter niet van brood al leen. In een laboratorium kan men op de» meest wetenschappelijke wijze vaststellen, dat brood, hetwelk slechts voor een vrij ge ring percentage uit rogge of tarwe werd ge maakt, rapen, kool cn wat vet, een ideale voeding vormt, doch het menschelijk li chaam verlangt nu eenmaal meer dan alleen maar het stillen van een knorrende maag. Niet aan voedsel, maar aan de vrije keuze en vooral variatie van het voedsel lijdt Duitschland sinds twee jaar een nijpend ge brek. Sinds twee jaar moet de huisvrouw bij haar leverancier zoete broodjes' bakken, om met geld in haar handen te kunnen krij gen, wat zij gaarne wil hebben. Sinds enkele maanden is het verfoeide systeem van dis tributiekaarten voor een aantal levensmid delen weer ingevoerd. Wil zij wat boter of margarine, wat reu zel of spek, wat olie of iets dergelijks koo- pen, dan kijkt de winkelier eerst in een dik boek of zij reeds niet aan haar tax toe is. En ook hetgeen nominaal aan haar en haar gezin toekomt, krijgt zij niet geheel uitgekeerd. De voorraden der winkeliers worden immers regelmatig verminderd sinds Januari bedraagt deze vermindering reeds twintig tot dertig procent! en ze moeten maar zien, hoe zij met hun klanten uitkomen. Ook ontelbare niet onder distributie-bepa lingen vallende artikelen zijn „karig". Aan houdend verontschuldigt zich de winkelier door te zeggen dat hij het gevraagde' niet meer heeft of nog niet heeft of dat hij. niet in staat is, de gevraagde hoeveelheid te ge ven. Het voortdurende ontbreken van voldoen de levensmiddelen cn gebruiksvoorwerpen leidt natuurlijk automatisch tot een grooten druk op de producenten. Vooral de boeren zijn hiervan het slachtoffer. De landbouwer weet, dat alleen de temperatuur en de bo demgesteldheid over zijn oogst beslissen. De staat is echter aangewezen op zijn statistie ken. Het gevolg van een en ander is, dat de hoeren verplicht worden, om bepaalde hoeveelheden af te leveren, die dikwijls zóó groot zijn, dat zij voor hun eigen gebruik niet genoeg meer overhouden. De woordvoerders van het Derde Rijk hebben nooit onder stoelen of banken ge stoken, dat het Duitsche volk op het oogen blik zonder loopgraven en gedreun van ka nonnen een oorlog voert. Terwille van het vaderland wordt er van het Duitsche volk verlangd, dat het zich in zijn behoeften tot het uiterste beperkt. Er bestaat evenwel niet de minste twijfel, of het Duitsche volk heeft aan dien éisch niet beantwoord. Wat men tijdens den wereldoorlog jaren lang heeft volgehouden, verdraagt men thans niet, vooral omdat men er de nood zakelijkheid niet van begrijpt. Het gebrek aan levensmiddelen en gebruiksvoorwerpen en de slechte kwaliteit van het weinige, dat er nog voor veel geld en uiterst vriendelijke woorden te krijgen is, hebben de populari teit van het Derde Rijk ongetwijfeld heel wat meer geschaad dan zijn economie er misschien door gebaat werd. (Nsbl. v.h. N.), Mijngasonfploffing in België Eén doode en twaalf gewonden* De arbeiders werkten op ver boden terrein. Gisterenochtend half zes heeft 820 meter onder den grond in schacht no. 1 van du mijn Grandmembourg op het gebiotl van Charleroi een mijngasontploffing plaats ge had. Eén arbeider werd hierbij gedood en twaalf gewond; twee gewonden verkeeren in ernstigen toestand. Uit het onderzoek is gebleken, dat de ontploffing is ontstaan door het uitvoeren van werkzaamheden, welke op deze plaats verboden waren. Malaria-epidemie in Transvaal Duizenden inboorlingen zijn ziek. In het Noorden van Transvaal woedt een ernstige malaria-epidemie. Duizenden inboorlingen zijn door de ziek te getroffen. In een plaats zou niet minder dan driekwart van de bevolking aan Ma laria lijdende zijn. ïleele families moeten bet bed houden. Van het verplegend perso neel wordt bet uiterste gevergd, eh de zie kenhuizen zijn alle stampvol. In het zieken huis te Pietersburg werden op een dag meer dan 50 inboorlingen binnen gebracht, 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 10