Daladier - de komende man? De Brabantsche Brief van Dré Schipbreuk in de studio Filmnieuws Ulvenhout, 29 April 1937. Amico, Als ge den deu- zen onder oew oogcn krijgt, dan zitten we in de Meimaand. En als ik, mee dat gedacht zoo 'ns onwillekeurig m'nen erf opkijk, dan ja, dan is er in den kruiwa- gel nog nie veul blorn te bespeu ren...! Den bloei is 'n bietje laat van 't jaar; 't tij nog schralckes. Maar éénen troost: lang kan 't niemeer duren! Heel den buiten staat op ontluiken. Over 't geboomt en struikgewas peerlt den groenen daauw van Mei. En 't jonge blad, gekreukeld nog van den pas ontspron gen bolster, wiegt op 't nuchter veurjaars- windcke lijk keersenvlammekes in den blaauwen dag. Allee! Ge ziet den zomer komen. Ge ziet 'm woelen in blom- en bladbolster. Ge ziet 'm spoken deur 't roestgroene hout, dat beeft van nieuwe levenskracht. Zien? Ge proeft 't nieuwe tij als ge diep asemt en de straffe lentelocht koel deur oew dik ke winterbloed krioelt. Maar ge mot niet denken dat hier van bloei niks te bespeuren valt? Den pruimenboogerd van m'nen overbuur hee geblossemd, tot schuimens toe! In tintelwittc vlokken blonken de blossem- trossen lijk bruidsboekee's deur den vruch tenhof, 'nen kijk wijd! Eénen diepen kijk van stillen, reinen bloei! Eénen zwanger van zoeten blommengeur tusschen de lage boom- kens onder den blossemenden sluier, die 't intieme hoveke scheidde van den buiten. En als den boogerd leeg ging sneeuwen in dwerlend blommewit en ook den grijzen, properen eerde mee blossem oversluierd lag, dan ja, dan leek dieën pruinienboogerd van den Kees. wel van 't kostelijkst Ja- pansch porcelein, gemonteerd mee- blinkend zonnegoud. Neeë, ge mot niet denken, dat hier van bloei nog niks te bespeuren viel. Maar 's avonds is 't nog veul koud! Dan trekken we de deuren achter ons, goed toe; dan stoken we de plattebuis nog lekker warm en ja, dan giert 'nen feilen Noord wester jankend deur de schouw. Er zijn nog dagen, als ik 's middags van stad kom, dat m'n handen peers zien van kou. De wegels leeg en grijs van Winter, de velden verlaten van 't bonte vee, dat hier of daar in hoeken bij malkaar verscho len ligt, de warme lijven teugen malkaar aangedrukt. Neeë 't is straf weer en zoo zie ik me mee Pinkster nog in mijnen duffel naar de kerk gaan! Maar wat prakizeer ik...? In 'n uur kan 't veranderen! Want 't is toch Meimaand! Maand van Onslievrotiwke! Op den oogenblik zweeft ze, op 'nen wolk van blommendons, overschenen mee den tintelenden sprankel van gouwen keersen- licht in ons kerkske. Den bloei is al gekropen, over de trejen van d'altaren naar -den Zoom van heuren blaauwen mantel. 'Nen schuim van rhododendrum, 'nen peerl van hortensia's, 'nen wolk van smel- tenden violen kleur, hebben we gebrocht aan Heur voetekens. En deur heel deuzen bonten kleurenhoekee slingeren de spran kels van wel duitzend rozenhoeikens. alles gegroeid en gebloeid in den eerde en in de harten van ons durpke. Neeë, ge mot nie. peinzen, dat, hier de Meimaand nie bloeit, al staat den Winter nog alt ij mee een boon in 't Veurjaar. Den erf is al „donker" van den uitgeloo- pen notonkroon. Straf on pril staat 't sterke, jonge loof aan de takken, die ge haast nie meer zien kunt! Zwaar ruischt ie al. als don avondwind deur dieën kroon woelt. Den boschbojem bloeit in vlinderteere kleuren. Do klokkebei daauwt in groenen blos som; van d'anemoon staan de kelken open in kleuren zoo zacht lijk pastel. Gouwen regen druipt in trossels uit do kruinen en den vurig rooien en den suiker- witten meidoorn beginnen al zoet te geuren over de wegels. Nog eventjes en ze bloeien in klonters op 't jonge, donkere loof hangen ze in vlokkend blossemschuim van do hegeen! Dn kruinagel perst al melkblank en vio let uit don groenen tros neeë, ge mot wèl begriipon, amico, don buiten viert Mei maand, horrc! Even stellig als den UIvenhouter! Van de week. als ik 's morgens vroeg op don akker kwam, dan brak den dag open, aliee hij brak deur, tot in m'n zielcmont. 'Nen waaier van gouwen kleurendons wierd daar opengevouwen, of gunder den hemel zou opengaan. Don Oosterkim brokkelde kapot in klcu- renbonken, die weer wegdreven in gouwen violet, in groenen kristal, in peerlmoercn weorglanzings. Dreven in 'nen wemel van gloeiend zon- nopoeior om... wel. ge ging mediteeren bij denzon Arbeid van God. Ilooger begost de zonneschijf te rijzen, in 'nen verblindenden aureool, uit 'nen kelk van louter edelsteenen-kleuren. De madelievekes wierden wakker, bij 't rijzen van den nieuwen dag. De blommekes klokten beur kelkskes open om toch maar niks te missen, van den eersten Zonnepiek nog nie, die de blomme kes sjuust efkens aantipte. De weareld veranderde. Wierd wakker bij bietjes. Schnduwkes streepten al deur de velden, die sjuust nog strak en graauw. ..levenloos'" zich strekten onder 'nen egaal-crijzen hemel. 'k Had langen tijd daar stil gestaan en kou trok lancs m'n hcenen. Ik voelde 't. als d'eerste zonnewarmte over m'n handen krneide. Warm kwam de zon op. Dat beloofdo 'nen vol zomersehe dag. Den eersten veugel floot. Nen leeuwerik klapte zingend naar de zon. 'Nen tweeden veugel floot. En plotseling „hagelde" den veugelzang uit de hoogte over mijnen kop. Den nieuwen dag was geboren in 'n verglejen schoonheid; blom- kes en veugeltjes waren wakker, den daauw glom en „leefde" als veugelenoogskes in 't jong gewas. De smeuïge» eerde van den vetten akker klonterde en koekte zachtjes aan m'n klompen. Hij rook naar 't Veurjaar: broeis, malsch en hartig. Veur m'n plazier klaauwde-n-ik in dieën zwarten grond, grond van m'n eigen, grond waar m'n vader z'n zweet en krachten al gelaten had. Grond, dien 'k al zestig jaren ken. ken mee al z'n hebbelijkhedens, z'n wonders, z'n gaven, z'n... zurgen. Grond, waarin ik zoo geren ploeter, dien 'k geren aan m'n handen hangen voel, waarin ik gulzig wroeten kan. Grond, waarin, waarveur ik zoo dikwijls m'n eersten Vaderons opzee, 's morgens, als den dag er z'n eerste licht op strooide. Grond, zoo dikwijls gezegend deur Onzen- lievenheer, mee rijke vrucht, mee overria- digen oogst, grond die 'n stuk van m'n zielement geworden is! Grond, waarin ook m'n geloof opgroeide, gelijk mee de vruchten, waar wij altij, altij om vragen En als ik ennigt 'uren gewerkt had in den stillen huiver van deuzen vroegen morgen, waarin alleen 't windeke vezelde tusschen 't jonk gewas, dan schemerde daar aan den ender 'n moiré van zonnenevel dat er de bloeiende velden in verloren gingen! Streelend schoof 't lage Zuidcnwindeke over den bloeiende eerde, lekker in m'n mouwen, over m'n klamme vel. Dan te leven, niks anders dan zoo maar stillekes leven, sjuust lijk 'n boterblom oew eigen laten beschijnen deur 't pittig zonne- ke, 'n windeke laten kruipen in oewen nek, over oew bloote borst, langs oew voeten te leven zóó, heelegaar gedachteloos in de hand van den Schepper van al 't schoons, - da's één genieting, da's één lieve lust. Wegdrijven als 't ware op dat zachte Vcur jaar, mee 't windgesuizel om oew slapen da's wegdroomen naar den Hemel, waar louter vreê en rust is veur 'nen moeigewerk- ten mensch, veur 'nen moeigevochten mensch, die zat is van geplaag, van konke- larij en gespannen strikken en alwat zoo tot de maatschappelijke samenleving van Gods kinders schijnt te hooren. En als ik dan, mee sluimeroogen bovén aan den graskant van de Mark lig, zuigen de op 'n sappig zuringsteeltje en ik kijk de vrije schepping af, over den blekkerendcn, ronkelenden waterspiegel, die krioelt van petieterig leven van bekans-onzichtbare schepseltjes ik zie dan verderop m'n Mcidurpke rusten op den dons van 't nieu we loover, overwerreld van zonnepoeier en onder 'n stilte waar ik mee m' nen vinger wel 'nen put in kan drukken, dan peins ik weg, voel m'n gedachten dooven. Dooven onder 'nen scharlaken tule, die 0111 me he nen sluiert op de golfkes van 't Zuiderwin- deke. Amico, da's rust! Rust, waar elk schepsel, waar vooral den mensch altij naar verlangt! 't Ennigt verlangen eigenlijk. Dan gaat efkens oew ziel uit oew corpus. Dan is oewen geest ontspannen. En dan leeft ge, voor enkele stondekes, 't leven van den waterlelie, die niks hoeft te doen, dan te drijven op z'nen groenen schottel, drinken uit de eeuwig-volle Mark en uit de over dadige zon, die de schoone, de vorstelijke blom bedienen lijk 't aan 'n echte vorstin van de Lente betaamt! Zulke minuutjes zijn van louter goud. 't Ennigste goud dat écht is! Want't hee altij dezelfde weerde. De weerde vande onbetaalbaarheid! Gelukkig den mensch, die in deuze schoo ne Meimaand zoo'n paar gouwen stonde kes plukken mag. En die ge nie „vrijwillig" hoeft op te geven op oew invulbiljet van de belastingsGe hebt er oew eigen „al leen maar" veur te verantwoorden bij On- zenlievcnheer en Die is nie zoo streng als 'nen belastingsinspecteur. Maar genogt. 'k Wou over zo'nen aard van dingskes nie geschreven hebben bij den intree van de schoonste maand van 't jaar: de maand van Onslievrouwke. Dus: ik schei er af. Veul groeten van Trui en als altij geen haarke minder van oewen t.a.v DRé. GESCHIEDENIS EENER CAR- RlèRE. VOORLOOPIG GEEN WIJZIGING IN HET FRAN- SCHE KABINET. De Fransche minister van oorlog, Dala dier, die zoo juist uit Engeland, waar hij met. veel enthousiasme ontvangen werd, is teruggekeerd, behoort tot de meest popu laire persoonlijkheden van zijn land. Dit is zoowel een gevolg van persoonlijke ver diensten alsook het resultaat van zijn poli tiek, die tegelijkertijd ook de politiek van het Front Populaire is, maar bovendien een individueel karakter draagt, dat misschien de oorzaak is van het feit, dat men hem in Engeland zelfs als den „coming man" be schouwt, d.w.z. als den eenigen persoon, die na een eventueelen val van Blum een nieuw linksch kabinet zou kunnen vormen. Hoe wel dit alles nog toekomstmuziek is, zijn dergelijke meeningen toch karakteristiek. Ongetwijfeld behoort Daladier naast Blum zelf tot een van de meest markante persoon lijkheden van de Fransche en misschien zelfs van de Europeesche politiek. Zijn po gingen, van technisch-strategisch standpunt uit, alle voorbereidingen te treffen, om Frankrijk en daarmede geheel Europa voor een nieuwen oorlog te bewaren en zijn bui tengewoon handige tactiek van onderhande len bewijzen, dat deze man, die men reeds dikwijls als politiek dood beschouwde, nog lang niet aan het eind, misschien zelfs eerst aan het begin van een ontwikkeling staat. De zoon van een bakker. Edouard Daladier werd 52 jaren geleden in een klein dorp van de zonnige Provence geboren. Zijn vader was dorpsbakker en hoe wel bet hem niet bepaald slecht ging. wil de hij toch, dat zijn eenige zoon „iets beters' zou worden. Hij stuurde hem derhalve naar het lyceum te Avignon en reeds hier kwam Daladier, hoewel het 'nog vele jaren zou du ren, alvorens hij zich met de politiek ging bezig houden, in kennis met een man, die later voor hem van de grootste beteekenis zou worden en dit, ook op het oogenblik nog is, een van de jongste leeraren van het lyceum te Avignon, nauwelijks eenige jaren ouder dan de leerling Daladier, was inder tijd een zekere Herriot. Voorloopig scheidden zich hun wegen, hoe wel zij steeds met elkaar in contact bleven Daladier werd lecraar in de geschieden/s. Misschien zou hij dat zijn gehecle leven ge bleven zijn, maar toen kwam de oorlog. Daladier trok onmiddellijk naar het front en bleef daar tot het einde van den oorlog; hij begon als recruut, werd verschillende malen gewond en kwam als kapitein terug. Het brandend verlangen naar een eeuwigen vrede. Maar afgezien van dezen rang en ver schillende onderscheidingen bracht hij nog iets anders uit de granaattrechters mee: n.1. den vrees voor den oorlog en het brandend verlangen naar een eeuwigen vrede. Als mi litant pacifist kwam hij terug en wierp zich met open armen in de politiek. Hij sluit zich bij de radicaal-socialistische partij aan. Reeds na de verkiezingen van November komt hij als gedeputeerde van Orange in de kamer. Hier valt hij reeds spoedig op: Daladier wordt een van de scherpste tegenstanders van den nationa list Poincaré en als Poincaré in 1924 valt en Herriot het eerste linksche kabinet vormt, wordt de 39-jarige Daladier minis ter van koloniën en later onder Briaml minister van onderwijs. In 1927. Poincaré is dan weer aan de macht gekomen, wordt Daladier tot voorzitter van de radicaal-so cialistische partii gekozen. Daladier's pogingen. Het geluk schijnt met hem te zijn: Poin caré heeft snel afgedaan en het is Daladier, die opdracht krijgt, een nieuw kabinet te vormen. Reeds toen, dus vele jaren voor de stichting van het Volksfront, wilde Daladier een linksche regeering op breede basis vor men. Briand, Herriot, Paul Boncour, Blum dat is zijn programma en op het gebied der buitenlandsche politiek een volledige overeenstemming met het Duitschland van Stresemann en Müllèr. Maar de socialisten weigeren en Daladier kan zijn regeering niet tot stand brengen. Hoe anders zou Europa er hebben uitgezien, indien Daladier inder tijd niet gestrand was. In plaats daarvan kwam het tijdperk TardieuLaval, kwam de afkoeling tusschen Duitschland en Frankrijk, begonnen de groote mogendheden zich weer te wapenen. Eerst ip 1932 gelukt het links' weer aan de macht te komen en Daladier wordt mi- nistér van oorlog. Indertijd reeds begon Daladier in te zien, dat de vrede in Europa slechts een gewapende vrede zou kunnen zijn en derhalve wijdde hij zich geheel aan de reorganisatie van het leger. Hathaway neemt scènes voor „Souls at Seaop. Een storm in eentank! „Een storm in een glas water" is mis schien niet de juiste omschrijving van het tooneel, dat men dezer dagen in een van de Paramount-studio's, waar aan de nieuwe film van Henry Hathaway „Souls at Sea" gewerkt werd, kon zienzoo schrijft onze Hollywoodsche correspondent, maar de vergelijking met de bekende uitdrukking moesten we onbewust maken! Er werd een zee-scène opgenomen en hoe wel er we wijzen er de sceptici, die alle films als „toch niet echtqualificeeren, nadrukkelijk op verscheidene opnamen, in volle zee gemaakt, zijn, was het voor de spelers en de technici in vele gevallen ge makkelijker, de Oceaan naar een tank in de studio te verplaatsen. De zee in de studio. Bij de scènes, die op de „echte" zee op genomen zijn, heeft een prachtige oude driemaster, de „Star of Finland" goede diensten bewezen Het moet een wondermooi gezicht geweest zijn, het schip op de schui mende golven van den Grooten Oceaan te zien, de vierkante zeilen scherp afgetee- kend tegen jagende, donkere wolken. De ca mera-men en de spelers schijnen het bij die gelegenheid niet zoo érg prettig gehad te hebben Het is echter niet minder interessant, eens bij de studio-opnamen te kijken. Men heeft verschillende deelen van het schip gerecon strueerd en een der scheepsdeelen drijft met een scherpen hoek overhellend, in het don kere water van een enorme tank. Het beeld is van een sombere troosteloosheid, die den ZONDAG 2 MEI 1937. Hilversum I. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.05 NCRV. 7.45— 11.30 KRO. 8 50 Morgenwijding. 1 30 Gramofoonplaten. r0.30 Hoogmis. 11.45 Gramofoonplaten. 12.15 De KRO-Melodisten en solist. 1.00 Boekbespreking. I.20 R.K. Mannenzangvereenlging „Streker Mannenkoor" en Gramofoonmuziek. 2.00 Vragenhalfuur. 2.30 KRO-Orkest (Van 3.15—3.30 Gramofoon muziek.) 4.00 Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.05 Gewijde muziek (Gr.pl.). 5.30 Orgelspel. 6.00 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna orgelspel. 7.45 Voetbalnieuws. 7.50 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.00 Mariahulde. 9.15 Gramofoonplaten. 9.30 KRO-Kamerorkest en solist. 10.10 Causerie „Het Huwelijk" (4). 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. II.0011.30 Esperantolezing. Hilversum n. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 6.30 VPRO. 8.00 AVRO. 8.55 Gramofoonplaten. 9.00 Postduivenberichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Orgelspel. 10.15 Natuur-historische lezing. 10.30 Residentie-orkest en solist. 11.15 „Van staat en maatschappij", lezing. 11.30 Vervolg concert. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Kovecs Lajos' orkest en orgelspel. 1.30 Causerie „De opleving in Indié". I.50 Boekenhalfuui 2.15 Verslag voetbalwedstrijd. 4.15 Gramofoonplaten. 4.30 AVRO-Dansorkest. 5.00 Gramofoonplaten. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws ANP. 6.20 Gramofoonmuziek. 6.30 Gesprekken met luisteraars. 7.00 Ned. Herv. Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Omroeporkest en solist. 9.00 Radiojournaal. 9.15 Gramofoonmuziek. 9.25 Radiotooneel. 10.00 Omroeporkest en solist. II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 AVRO- Dansorkest. MAANDAG 3 MEI 1987. Hilversum I. NCRV-Uitxendlng. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek (gr.pl.). 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gramofoonmuziek. De gewichtige dier's leven. dag in Dala. Dan komen er ups en downs in zijn car- rière. Op 30 Januari 1933, dus op den dag, dat Hitier aan het bewind komt, wordt hij minister-president. Negen maanden later wordt hij ten val gebracht, maar na veel moeilijkheden vormt hij een nieuw kabinet. Het wordt roerig in Frankrijk, men spreekt over niets anders dan het Stavisky-schan- daal en de algcmecnc anarchie en dan komt de Gde Februari 1933. Terwijl de schoten op de Place de la Concorde knal len, spreekt de kamer in Daladier, die de geheelê verantwoordelijkheid voor den af weer van den fascistischcn aanslag op zich neemt, met groote meerderheid haar ver trouwen uit. Maar 24 uur later deanissio- neert hij: de bloedige gebeurtenissen heb ben hem kapot gemaakt. Op dat oogenblik dachten velen, dat er voor altijd aan Dala- dier's politieken loopbaan een einde geko- men was. Dit was echter geenszins het geval en anderhalf jaar later, in Juli 1935, sticht hij met Blum en Thorez het Fransche Volks front. In Mei 1936. na de verkiezingen, wordt hij dan in het kabinet-Blum minister v;an oorlog. De komende man? Zijn invloed óp het kabinet is groot, niet in de laatste plaats, wijl hij een grooten in vloed op zijn partij uitoefent. Hij behoort tot den rechtervleugel der radicaal-socialis ten en is dus alles andere dan een commu nist. Evenmin is echter waar, dat hij da man is, die het Volksfront tracht te onder mijnen en zich liever met, eenige midden groepen zou verbinden. Intrigeeren ligt niet in Daladier's karakter. Wel zou hij de aangewezen leider zijn, indien er in het Volksfront een verschuiving naar burger lijke zijde plaatsvond. Maar tot op dat oogenblik zal hij minister van oorlog blijven en doen, wat ter verdediging van het land en ter beveiliging van den vrede noodza kelijk is. toeschouwer doet vergeten, dat hij hier tus schen de vier muren van een film-studid staat. Een reddingboot hangt aan de stuur boorddavitsze is door de beukende gol ven ernstig beschadigd en zal den schip breukeling niet veel diensten meer kunnen bewijzen. Flarden zeil hangen van de mast stompen naar beneden, verweerde trossen slingeren over het dek en een schamel-ge- klced, miserabel troepje schepelingen hokt bijeen in de beschutting van een kapot ge slagen luik Aan den kant, waar het dek in het watert verdwijnt, staan regisseur Hathaway en zijn camera-men met hun toestellen op een in het water staande stellage. De microfoon hangt aan een lange „galg" boven de chaos, die eens het dek van een statige driemaster; was De opname gaat beginnen. In deze scènei zinkt het schip en er breekt een paniek on der de mannen uit, die ontaardt in een hevige vechtpartij tusschen Gary Cooper en Henry Wilcoxon. Ze zinken „Tedereen klaar?" vraagt Hathaway, „Alï right, laat haar zinkenDraaien!" In een beklemmende stilte, die telkens onderbroken wordt door het bruisen van de golven en een onheilspellend suizen van den wind (de geluiden worden kunstmatig 10.30 Morgendienst. 11.00 Christ. Lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 De Gooilanders. 2.00 Voor de cholen. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Wenken voor de keuken. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.00 Viool, cello en piano. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. 7.15 Vragenuur. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herh. SOS-Berichten. 8.15 Moody en Sankey-Herdenking. 9.15 Causerie over de Oxford-groep. 9.30 Amsterdamsch Salonorkest. (Eventueel schaak-uitslagen). (Om 10.00 Berichten ANP). 11.0012.00 Gramofoonmuziek. Hierna: Schriftlezing. Hilversum II. Algemeen Programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwyding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Ensemble J. Cantor en Gramofoonmuz. 12.00 Kovacs Lajos' orkest. 12.45 Gramofoonmuziek. I.45 Cantabile-orkest. In de pauze: Declamatie 3.30 Het Omroeporkest en soliste. 4.30 Muzikale causerie (met illustraties a.d. vleugel). 5.30 Kovacs Lajos' orkest. 6.20 AVRO-Dansorkest en soliste. 7.00 Causerie „50 jaren Leger des Heils in Nederland". 7.20 Gramofoonmuziek. 7.40 Causerie over Comenius. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.10 De Twilight Serenaders. 9.00 Reportage. 9.20 Het Omroeporkest en soliste. 10.20 Gramofoonmuziek. II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Majo Marco's Dansorkest. GARY COOPER, FRANCES DEE EN GEORGE RAFT, DE HOOFDFIGUREN UIT „SOULS AT SE Ar voortgebrachtmaar wacht, totdat U de film ziet en zeg dan nog, dat ze niet „echt" zijn!) zakt het groote schip weg in het klotsende waterhet is een schouwspel dat den toeschouwer koud maakt zóó na tuurlijk en angstwekkend is het. „Actie!" roept de regisseur en dan Is en actie! Vlak bij de camera staan Henry Wilco xon en Gary Cooper. Wilcoxon schijnt het niet met z'n maat eens te zijn en plaatst een formidabele linksche op diens kaak. De beide zeelui zijn wat men noemt aan 't bak keleien en niet zachthandig! Maar terwijl zij vechten, zinkt het dek dieper en dieper... het water gutst over de gebroken verschan sing, stroomt over de voeten van de man nenzij vallende zee is meedoogen- loos en sleurt eindelijk de beide vechtenden in de diepte En ze komen weer boven water2 Dan roept Hathaway „Cut!". Het schip wordt opgeheschen en Cooper en Wilcoxon komen in letterlijken zin weer boven water. Ze helpen elkaar op de been en anderen komen aanloopen met groote dekens om de heide acteurs in te pakken! „Dat was goed, jongens", roept Hatha way. „Een reuze pretjegrijnst Cooper, en dan tegen den regisseur. „Je zult moeten, wachten totdat we droge kleeren aange trokken hebben." „En dóe het maar heel gauw", antwoordt Hathaway, „We gaan de heele scène nog eens overdoen. Het geval moet nog overtui gender zijn". „Hoor eens, als dat niet overtuigend was" zegt Cooper, „ben ik een eend. Wat wil jq ons eigenlijk laten doenverdrinken?"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 16