„Hindenburg" in vlammen opgegaan Nog geen orde in Barcelona Bijna honderd opvarenden verbrand De „Kievit" maakt noodlanding XI1KEI 1 is KOOPI :N bj C LOECK Amerikaansche studenten onder de slachtoffers DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Buiienlandsch Overzicht 400 dooden, 1000 gewonden De dreigende mijnstaking in Engeland VRIJDAG 7 MEI 1937. 80e Jaargang. No. 10256, Uitgove der N.V. v.h. Trapman Co. Schagen. Het luchtschip „Hindenburg", dat met 39 passagiers en 61 leden der bemanning op weg was naar New York, is gis terenavond bij het ankeren op het Amerikaansche vlieg veld Lakehurst in brand geraakt en ontploft. HET EINDE VAN EEN MOEILIJKE REIS. De geheele reis van het luchtschip Hindenburg is bijzon der moeilijk geweest wegens de ongunstige atmospherische gesteldheid. De „Hindenburg" was te elf uur pl. tijd met twaalf uur vertraging boven Boston aangekomen. Om drie uur gisterenmiddag vloog de luchtreus boven New-York voor hij zich naar zijn basis begaf. DOOR STORM OVERVALLEN In het gezicht van Lakehurst werd de „Hindenburg" over vallen door een hevig onweer, dat met ontzettende regens gepaard ging. De „Hindenburg" moest nog een uur in de lucht blijven aleer het luchtschip tot de landingsma noeuvres kon overgaan. MAX PRUSS EN ERNST LEHMANN AAN BOORD. De „Hindenburg" stond deze reis onder bevel van kapi tein Max Pruss. Kapitein Ernst Lehmann, die verleden jaar het bevel voerde en een der grooten van de Duitsche civiele en militaire luchtvaart was, bevond zich eveneens aan boord. Naar het Duitsche Nieuwsbureau meldt, heeft de „Hin denburg" een uur lang boven de luchthaven van Lakehurst gekruist, totdat het weer wat opklaarde. Toen het lucht schip langzaam tegen den landingsmast daalde, deed zich een ontploffing voor. Een geweldige vlam schoot uit het luchtgevaarte, dat na enkele minuten vernietigd was. Slechts een vernield en verbogen geraamte was van het eens zoo trotsche luchtschip over. Volgens ooggetuigen speelden zich ontzet tende tafreelcn af. De catastrophe voltrok zich in enkele minuten. Afgrijselijke kreten van menschen in doodsangst vermengden zich met het loeien der vlammen. De toege schoten helpers moesten handenwringend toezien, hoe het trotsche luchtschip in vlam men opging en als een vormelooze massa aluminium en staal ter aarde stortte 12 geredden? Naar verluidt zijn tot nu toe in het geheel 12 personen, die, naar het schijnt, niet doo- delijk gewond waren, door de reddingsman schappen naar het ziekenhuis overgebracht. De Amerikaansche landingsmanschappen waren 43 man sterk. Van hen is als door een wonder, niemand gedeerd. Eenige studenten aan boord? Te New York heeft men het laatst de pas sagiers van de „Hindenburg", waaronder zich verscheidene studenten bevonden, die naar de Verpenigde Staten terugkeerden, ge zien. Het luchtschip passeerde er de State Building, vanwaar door tal van belangstel lenden de passagiers aan boord van den luchtreus, die voor de vensters zichtbaar wa ren, konden worden waargenomen. Een zware slag voor do Duitsche luchtschepenindustrie. De ondergang van het Duitsche luchtschip „Hindenburg", dat op zoo noodlottige wijze hij zijn landing te Lakehurst tengevolge van een ontploffing in brand is geo logen, is een zware slag voor de Duitsche luchtvaart, die daardoor plotseling in diepen rouw wordt gedompeld. Terwijl ongetwijfeld de geheele internationale luchtvaartwereld meetreurt om deze ramp, die een zoo plotseling einde heeft gemaakt aan de succesvolle reeks vluchten, welke de op de Zeppelinwerf te Friédrichshafen gebouwde luchtschepen ge durende een reeks van jaren hebben ge maakt. Het scheen, dat de beide Duitsche lucht schepen „Graf Zeppelin" en „Hindenburg" alle bezwaren reeds weerlegd hadden van de tegenstanders van „lichter dan lucht", voor het maken van vluchten over lange af standen. Terwijl allerwege geëxperimenteerd wordt met landvliegtuigen en vliegbooten ter voorbereiding van het trans-oceanische pas sagiersvervoer, leek het, of men in Duitsch- DE „HINDENBURG". 64 personen gered Volgens de laatste berichten uit Londen zijn bij de ramp van de „Hindenburg" 64 opvarenden gered, n-1. twintig van de 36 passagiers en 44 van de zestig leden van de bemanning. land reeds de oplossing had gevonden, dank zij het levenswerk van Dr. Eckener, den grooten Duitschen constructeur, naar wiens notwerpen in de laatste jaren te Friédrichs hafen de luchtschepen werden gebouwd, die stormen en noodweer succesvol doorstonden en waarvan de „Graf Zeppelin" vele honder den malen over den oceaan en eenige malen rondom de wereld kruiste. Voor Dr. Eckener is deze ramp dan ook een bijzonder zware slag, al kan men, zoo lang de oorzaken van het ongeluk niet nauw keurig zijn vastgesteld, hem nog geen ver wijten maken, omdat de mogelijkheid zelfs zeer groot is, dat de ontploffing is ontstaan door een ongelukkige samenloop van om standigheden, welke niets afdoet aan de groote beteekenis van het pionierswerk van Dr. Eckener op het gebied van den lucht- schcpenbouw. Bizonderheden ovèr de „Hinden burg". Het stroomlijnige scheepslichaam van de „Hindenburghad een lengte van 248 meter en de grootste middellijn bedroeg 41.2 me ter, waardoor het gevaart een minder slanke indruk maakte dan de „Graf Zeppelin". De gasinhoud bedroeg 190.000 kubieke meter en het gas was verdeeld over zestien cellen. Aanvankelijk lag het in de bedoeling, he lium als draaggas te gebruiken, en waterstof als manoeuvreergas, doch de levering van heliumgas, dat slechts in Amerika gewon nen kan worden, stuitte op zoodanige moei lijkheden, en de ervaringen, die dr. Eckener met waterstof had opgedaan, waren zoo gun stig, dat men tenslotte besloot uitsluitend waterstofgas te gebruiken. Het luchtschip werd voortbewogen door in vier buiten den romp opgehangen gon dels gemonteerde dieselmotoren van Daim- ler-Bcnz motorenfabriek te Stuttgart, die een gezamenlijke topprestatie hadden van 4200 PK. en die het schip een gemiddelde snelheid van 125 K M. per uur konden ge ven, die bij gunstigen wind aanzienlijk hooger kon zijn, doch bij straffen tegen wind tot onder de honderd kilometer per uur kon dalen. De „Hindenburg" kon 60.000 kilogram stookolie meevoeren en had dan een ac tieradius van 14.000 K.M. waarbij dan nog ruimte was voor het meenemen van 19.000 K.G. nuttige lading aan vracht en passagiers. Toestel liep averij op. Beman ning ongedeerd. Bij de K.L.M. is bericht ontvangen dat de Kievit, gezagvoerder Moll, on geveer 20 K.M. vóór Athene, een noodlanding heeft uitgevoerd, daar het vliegveld van Athene niet be reikt kon worden ten gevolge van zeer slecht weer. Bij deze noodlanding heeft het vliegtuig ernstige averij opgeloopen, doch passagiers en bemanning ble ven ongedeerd. De Kievit, die op 1 Mei van Ba tavia is vertrokken, was Woensdag morgen te Bagdad opgestegen. Het K.L.M.-toestel „Sperwer" is gisteroch tend met gezagvoeder Frijns naar Athene vertrokken om de passagiers van de „Kie vit" naar Nederland te brengen. Het ligt voorts in de bedoeling ook de postzakken van de „Kievit" mede te nemen. Aan boord van den „Sperwer" bevinden zich nog de technische experts van de K.L.M. de hceren Verhagen en Fransen om een on derzoek naar de mogelijkheid tot reparatie van den „Kievit" in te stellen. De „Sperwer" zal hedenavond met de be manning op Schiphol terugkeeren. Een wolkbreuk de oorzaak van de landing. De bestuurder van het K.L.M.-vliegtuig Kievit, de heer J. J. Moll, heeft, aldus Reu ter, na de noodlanding, welke hij met goed gevolg met dit vliegtuig heeft uitgevoerd, verklaard, dat de oorzaak van deze landing wijten is aan een geweldige wolkbreuk, welke zich boven het vliegveld van Athene uitstortte. Het zicht ontbrak dientengevolge volko men. Het was niet mogelijk, ondanks her haalde pogingen, het vliegveld te bereiken, daar men in letterlijken zin geen meter voor uit kon zien. De bestuurder was daardoor gedwongen naar een landingsterrein in den omtrek uit te zien. Het vliegtuig, dat een lange reis achter den rug had, had echter slechts weinig brandstof meer, zoodat na korten tijd de benzine verbruikt was. De eenige keuze die overbleef, was terstond te landen. De bestuurder koos daarvoor een smal vlak terrein, dat echter bij de landing zeer moerassig bleek te zijn. Bij zijn uitloop wierp de Kievit eenige boompjes, die het toestel op zijn weg ontmoette omver, kwam met een der vleugels in aanraking met een huis en kwam tenslotte in een tuin tot stil stand. Gelukkig was de cabine onbeschadigd en bleven de passagiers, twaalf in getal, en de vier leden der bemanning, ongedeerd Een der vleugels van het vliegtuig en éér der motoren zijn vernield. De inzittenden zijn naar Athene vertrokken, waar zij in eer der hotels hun intrek hebben genomen. Verslag van één der passagiers Een Britsche passagier, die den vlucht van de ..Kievit" meesremaakt heeft, vertelt omtrent de noodlanding: .Van Alexandrië tot Atljene hadden wij een voortreffelijken overtocht. Bij de Grieksche hoofdstad echter ontmoetten wij een verschrikkelijk noodweer. De beide hergen van Athene verdwenen uit het gezicht en wij cirkelden ongeveer een half uur rond, aangezien wij niet be schikten over voldoende brandstof om terug te vliegen tot Rhodes. De gezagvoerder van de „Kievit" moest toen het moeilijke besluit nemen in de lucht tp blijven zoolang de brandstofvoorraad dit gedoogde, in de hoop, dat inmiddels eeni ge opklaring zou ontstaan en er een mo ment van voldoende helderheid in de lucht zou komen om het vliegveld te bereiken, of wel een noodlanding ten uitvoer te leggen. De piloot koos het laatste en slaagde er in op uitmuntende wijze in den grond te bereiken. Weliswaar werd het toestel be schadigd, maar alle inzittenden waren in veiligheid gebracht, zonder dat zich ook maar één oogenblik iets dat op een paniek leek onder de passagiers had voorgedaan. Wij konden alleen door de gewone deur der cabine het vliegtuig verlaten, aangezien deze volkomen in tact was gebleven. Al leen de mecanicien verliet het toestel door den nooduitgang". De bemanning van de Kievit bestond uit gezagvoerder J. J. Moll. den tweeden be stuurder Bos, de radio-telegrafist Hirdes en den boordwerktuigkundige Spaans. Er be vonden zich zeven passagiers aan boord. SPANJE Vernomen wordt, dat de telegrafi sche en telefonische verbindingen tusschcn Barcelona en het Catalaan- sche binnenland, die Woensdag her steld waren, gisteren opnieuw zijn verbroken, naar men gelooft, ten gevolge van nieuwe onlusten. Met het oog daarop of wegens den toestand aan gene zijde van de grens heeft de Spaansche consul den Fran- schcn, die zich naar Spanje willen begeven, aangeraden niet verder dan Figueras te gaan. De treinen zouden reeds bij Gerona stoppen. Drie toe stellen van de Air France zijn gis termiddag te Perpignan aangeko men met slechts de bemanning aan boord. Zij waren van Valencia en Alicante gekomen zonder Barcelona aan te doen. De bemanning kon geen nauwkeurige mededeelingen over den toestand in Catalonië doen. Volgens de enkele inlichtingen, die men door middel van den radio-omroep kan ver krijgen, is het de generaliteit niet gelukt, de overhand te krijgen bij de straatgevechten van Woensdag. Des avonds werd de bevol king per radio opgeroepen zich bij het Roode Kruis te vervoegen en den op straat liggende slachtoffers hulp te brengen. De directeur van het blad „Solidaridad Ohrera" zeide in een rede, dat een zeker aantal leden van de civiele garde en van de Guardia de Asalto gemeone zaak hadden gemaakt met de link- sclie opstandelingen. De beweging schijnt voorbereid te zijn. De anarchistische en uiterst linksche elementen hebben zich wa pens verschaft en trachtten hier en daar de troepen der generaliteit te ontwapenen. Het. grootste deel der gewapende macht is de re geering trouw gebleven. Sese, raadsheer voor justitie in den voorloopigen Raad en ver tegenwoordiger van de U.G.T. is vervangen door zijn partijgenoot Vidiella. „Het is genoeg". De generaliteit van Catalonië hepft door middel van den omroep medegedeeld, dat generaal Pozas. die benoemd is tot com mandant van de Catalaansche legers, be last is met de functie van raadsheer voor de defensie. De U.G.T. heeft de telefonisten per radio opgeroepen hun posten in de tele fooncentrale weer te betrekken om de ver bindingen te horstellen. Bovendien werd medegedeeld, dat de onlusten der laatste dagen vier honderd dooden hebben ge- eischt. terwijl meer dan duizend menschen gewond zijn. De radiospreker zeide: „Dat is genoeg" Hij spoorde de bevolking aan de kalmte te bewaren. Valencia grijpt in. Dinsdag heeft de centrale Spaansche re geering ingegrepen en door het zenden van troepen getracht de orde in Barcelona te herstellen. Volgens de laatste, hierboven vermelde berichten, is haar dit blijkbaar niet geheel gelukt. En zij zullen zeggen vrede, vrede en geen gevaar We moesten onwillekeurig denken aan dit bijbelwoord toen wc kennis namen van het onderhoud dat de Italiaansche en Duitsche ministers van Buitenlandsche Zaken te Rome hebben gehad. Aan een gemeen- schappelijken maaltijd hebben zij opnieuw van hun liefde voor den vrede gewaagd. Natuurlijk zou men zich over een dergelijke uitlating moeten verheugen, alleen weet men niet in hoeverre daarmee ook den oprechten wensch tot vrede geuit wordt. Heeft de vriendschap tus- schen Italië en Duitschland de ern stige bedoeling den vrede te bevor deren of is het de bedoeling van beide landen, zich sterk te maken tegenover Frankrijk en Engeland, om straks ongestoord hun expansie drift te bevredigen? Ciano, de Italiaansche minister, heeft verklaard, dat de politiek van vriendschap tusschen de beide landen zal worden voort gezet in een waarlijk oprechten geest van vrede, daar zij (Italië en Duitschland dus) ernaar verlangen met alle andere mogend heden samen te werken en ervan overtuigd zijn, dat iedere moeilijkheid of oppositie tegen4 deze samenwerking, kan worden overwonnen, indien de vaste wil bestaat, zich met elkander te verstaan. De Duitsche minister Von Neurath heeft op deze be tuiging het volgende geantwoord: „De samenwerking, waarover de Italiaansche minister heeft gespro ken, moet niet slechts het belang dienen van onze volken, maar voor al dat van de handhaving en waar borging van den algemeenen^ vrede. Ook de Duitsche regeering is van meening, dat de moeilijkheden welke een vertrouwelijke samen werking van alle volken nog belem meren, uit den weg geruimd kun nen worden." 't Klinkt alles mooi, te mooi om waar te zijn en het Hbl. vraagt dan ook, in een beschouwing over deze woorden: „Sierlijke tafeltoasten of ernst? Heeft de internationale politieke positie van Eux-opa den laatsten tijd zoodanige wijziging ondergaan, dat er redelijke kans is op de vertrouwelijke samenwerking, die de heide genoemde staatslieden thans be pleiten? vraagt het blad. Wat is de politieke strekking van de „as-Rome—Berlijn", en wat zijn haar po litieke verschieten? Is het de bedoeling van den Duce en den Fuhrer, in deze as slechts een sterk tegenwicht te zien tegen de geconcentreerde politiek van Londen en Parijs en aldus in de Europeesche politiek een Ausgleich te verkrijgen of is zij voorbestemd om zich verder te ontwikke len .tot een formeel DuitschItaliaansch bondgenootschap? Blombergs aangekon digde bezoek aan Rome heeft aanleiding gegeven tot laatstgenoemde opvatting, maar te Rome spreekt men uitdrukkelijk tegen, dat er sprake zou zijn van de voorbereiding van een militair bondgenootschap en ves tigt men er de aandacht op, dat de as Ro meBerlijn slechts een „Europeesche orga nisatie" vertegenwoordigt, waaraan ande re staten kunnen deelnemen. Duitschland en Italië zullen eerst moeten toonen, uit hun verder diplomatiek hande len, dat 't hun ernst is met hun verzekering van den vrede, voordat de wereld waarde kan hechten aan hun betuigingen. T 1 J Baldwln dringt aan op regeling. In het Britsche lagerhuis is Woensdag middag de dreigende staking in de mijnen ter sprake gekomen. Minister-president Baldwin zeide in een rede. die waarschijn lijk zijn laatste lagerhuisrede is geweest: Ik doe een beroep op een handjevol menschen waarvan vrede of oorlog afhangt, om op het tegenwoordige oogenblik het beste geschenk te geven en iets te doen. dat het hart van allen, die ons vaderland liefheb ben, zou verblijden, namelijk de zwarte wolk. die zich boven ons heeft samenge pakt te verscheuren en te verdrijven, en aan alle volkeren ter wereld te toonen dat onze democratie tenminste nog in een wan ordelijke wereld, de kunst van den vrede kan beoefenen. Stemming ten aanzien van mijn- conflict optimistisch. De stemming ten aanzien van het con flict in de mijnbouwindustrie was gister avond veel optimistischer. Algemeen gelooft men, dat de toestand zich binnenkort in gunstigen zin zal ontwikkelen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 1