DE DRIE MUSKETIERS
Ajax of Feyenoord?
Ophitsing tot misdaad
De gezonken sloep
van de „De Ruyter"
Bij gelijk spel zijn de Ajaxieden al
kampioen van Nederland
Texel voor de beslissing!
HRC's kans tegen de Kennemers
Kampioenschap
van Nederland
KJNLVJB- Beker
Scheepsbotsing bij
Terschelling
Keuring van veewagens
Radioprogramma
Om een plaats in de
eerste klasse
Wie van de Hilversumsche kampioenen?
Ajax of Feijenoord
Er staan wederom 2 kampioenswed
strijden op het programma, maar één
ervan steekt in beteekenis ver beven den
andere uit. jJat is: AjaxFeyenoord!
Zg, die geregeld onze overzichten volgen,
zyn natuurlijk precies op de hoogte van de
situatie. Beide clubs spelen hun 7en wedstrijd,
waarna er dus nog slechts één overblijft:
Ajax spee. die tegen Go Ahead in Deventer
en Feyen >rd op eigen terrein tegen Be
Quick. Als wjj dus zeggen, dat AjaxFeyen
oord de beslissing inzake den hoogsten titel
van ons land moet brengen, dan slaan wy den
plank niet ver mis.
Ajax staat er nog steeds het beste voor
met haar 2 punten voorsprong en het is
zelfs zoo, dat zij aan een gelijk spel al
voldoende heeft om... Kampioen van
Nederland te zijn!
Zooals men zich zal herinneren, is de
eenige nederlaag, welke de Amsterdammers
tot nu toe in de kampioenscompetitie geleden
hebben, toegebracht door Feyenoord, zoodat
het duidelyk is, dat Ajax nog lang geen Kam
pioen van Nederland is. Het komt ons voor,
dat Feyenoord momenteel in topvorm is en
alhoewel van Vjax niet gezegd mag worden,
dat zij op haar retour is, zou toch, als beide
ploegen op een
goudschaaltje
tegen elkaar afge
wogen werden, de
balans ten gunste
van de Rotter
dammers door
slaan. Groot zou 't
verschil echter niet
zyn en daar Ajax
het voordeel van
eigen terrein heeft
valt er van den
uitslag al heel wei
nig te zeggen. Als
een van beide par-
titfeh wint, zal het
waarschijnlijk
Feyenoord zijn,
maar het meest
denken we aan een
gelyk spel, waar
mede Ajax. zooals we bovenal gezegd hebben,
zeer gebaat zou zijn! Het wordt een zeer
interessante wedstrijd, die voor een uitver
kocht huis gespeeld zal worden!
De tweede kampioenswedstrijd: PSVGo
Ahead is van geen belang, vergeleken bij
AjaxFeyenoord.
Vastgesteld is: Hilversum't Gooi, de be
slissingswedstrijd om een plaats in de eerste
klasse. In de beide voorgaande wedstrijden,
hebben de geelzwarten de beste resultaten
geboekt, reden om te verwachten, dat het
nu juist... andersom zal zijn. Laten we vast
stellen, dat de gelukkigste wint, want zoo zal
het wel zijn!
Willem II en MW er op uit.
De beide winnaars van j.1. Zondag MVV
en Willem II, zullen, alvorens elkaar te ont
moeten, eerst nog een uitwedstrijd spelen.
MVV tegen Miranda en Willem II tegen Mid
delburg. De favorieten zullen het lang niet
cadeau krijgen, maar toch mag een kleine
zege van hen tegemoet gezien worden.
WW eerste klasser?
Zooals wij Maandag al betoogd hebben, Is
de situatie in afd. V er door het protest van
Friesland niet helderder op geworoen. Even
wel als WW wint, zijn alle moeilijkheden
voorbij, want dan is zij eerste klasser. Omdat
er nu maar eens langzamerhand een einde
moet komen aan dat gevoetbal, hopen wij,
dat het zoover zal komen.
Om een plaats in de
derde klasse.
AlkmaarTexel!
In Den Helder boffen de voetballiefhebbers
toch maar, daar zitten ze nog midden in het
voetbalseizoen. HRC is nog „aan" voor den
beker, Helder II speelt promotiewedstrijden
en nu krijgen ze den titanenstrijd tusschen
Alkmaar en Texel ook nog te aanschouwen.
Dit treffen vindt dit jaar op het HRC-terrein
plaats, nadat Helder vorig jaar het voordeel
daarvan genoten had.
Om half drie zullen twee van strijdlust
blakende ploegen binnen de krijtlijnen treden
om er voor het „er op of er onder" van hun
club te gaan vechten. Voor beiden staan de
kansen precies gelijk, voor beiden is het belang
even groot. De inzet is niet meer en niet
minder dan een plaats in de derde klasse!
Wij vinden het voor Texel een geluk
kige omstandigheid, dat zij juist op het
laatste oogenblik ingezien heeft, hoe er
van Alkmaar gewonnen kan worden. Door
snel, open spel! Wezen wij de vorige keer
al op de belangrijke rol, welke de half-
linie in deze te spelen heeft, ditmaal doen
wij het nog eens extra! Houdt het spel
open, De Graaf c.s., en geeft het spel
zooveel mogelijk verrassende wendingen.
Kortom, speelt zooals ge het op Texel
gedaan hebt. Dan alleen hebt ge op suc
ces te hopen.
Wij wenschen de groen-zwarten een succes
vollen strijd toe en hopen, dat we hen Zon
dagavond met de promotie kunnen geluk-
wenschen. Sterkte!
HRC in de demi-finale?
Voor de zesde ronde van den KNVB-Beker
speelt HRC een uitwedstrijd tegen De Ken-
n mers. We kunnen niet zeggen, dat de
Racers onfortuinlijk loten, want zij hadden
net zoo goed CVV of Eindhoven uit kunnen
treffen en dan had de kans om de demi-finale
te bereiken, natuurlijk veel kleiner geweest.
Thans achten wij die kans niet gering, want
men moet niet vergeten, dat zij bij gelijk spel
al overgaan! Nu is het waar, dat De Kenne
mers op eigen veld zeer lastig te bestrijden
zijn, waarbij nog komt, dat deze roodhemden
blykens hun 31 overwinning op de beker
houdster Roermond er byzonder goed „in"
zijn. Maar hetzelfde mag van HRC gezegd
worden en als we de kansen tegen elkaar
afwegen, hellen we over naar de meening,
dat de Heldersche club zich in de demi-finale
zal weten te plaatsen. Hetgeen niet alleen
voor Racing, maar ook voor Den Helder erg
prettig zou zijn. De andere wedstrijden zyn:
V\jfde ronde: BMTWFC.
Zesde ronde: LeeuwardenSpartaan, Eind
hovenRVC. (CVV moet wachten op de
winnaar van BMTWFC).
Britsch tankschip loopt op Duitsch
stoomschip.
Het Britsche tankschip „Helka" is giste
renmiddag tengevolge van den mist ter
hoogte van Terschelling in botsing gekomen
met het Duitschc s.s. „Pretoria"
De sleepboot „Holland van de firma Doek-
sen te Terschelling is onmiddellijk ter assis
tentie uitgevaren.
De „Pretoria" heeft de reis voortgezet
naar Amsterdam, waar zij voor onderzoek
zal worden opgenomen in een der droog
dokken van de Nederlandsche dokmaatschap
pij. Het schip, dat vrijwel met normale
snelheid vaart, werd te omstreeks drie
uur te IJinuiden verwacht.
De „Pretoria" is een der nieuwe dubbel-
schroef-passagiersschepen van de Duitsch
OostAfrikalijn te Hamburg en werd in '36
op de werf van Blohm U. Voss te Hamburg
gebouwd. De inhoud van het schip bedraagt
15.500 bruto ton.
De „Pretoria" was op een zoogenaamde
voorreis, welke in het zomerseizoen meestal
aan de grootc reis naar Afrika voorafgaat.
De schepen gaan dan van Hamburg naar
Rotterdam en Antwerpen, om via Brcmen
naar Hamburg terug te koeren. Op deze
vooreizen, welke als een speciale trip voor
passagiers zijn bedoeld, wordt in de genoem
de havens lading ingenomen voor de groote
reis.
De „Helka" heeft de reis niet voortgezet
doch wordt naar Rotterdam gesleept door
de „Holland" van de firma Doeksen.
De „Helka" heeft een groot gat in de
scheepshuid gekregen, terwijl verder een
groot gedeelte van de brug aan bakboord
zijde is weggeslagen. Hoewel de kapitein
van de „Helka" besloten heeft naar Rotter
dam te gaan, is het, in verband met de ge
ringe snelheid van de sleep niet uitgesloten
dat men te IJmuiden zal binnenloopen en
naar Amsterdam opvarc.
De „Helka" had te Rotterdam gebunkerd
en bevond zich op weg naar Klaipeda in
Finland. Het schip meet 3471 bruto ton en
kan 5.000 ton olie vervoeren. Het schip is
eigendom van de Euxinc Shipping Cv. Ltd.
te Londen en is in 1012 gebouwd bij de Rot-
terdamsche Droogdok Maatschappij.
Nog geen der slachtoffers ge
vonden. Heeft men de vang
lijn bij het strijken niet goed
vastgehouden?
Omtrent het droevig ongeluk dat Woens
dag met een sloep van de „De Ruyter" heeft
plaats gehad, vernemen wij de volgende bij
zonderheden:
Tijdens schietoefeningen is bij het strij
ken een motorsloep omgeslagen. Twee dei-
inzittenden. de luitenant ter zee 3de klasse
M. J. A. C. Swellengrebel en de matroos der
lste klasse van der Mees zijn gered.
De oorzaak van dit ongeluk is ver
moedelijk het niet goed vasthouden
van de vanglijn bij het strijken van
de sloep, terwijl het schip met eeni
ge vaart nog vooruit ging. Hierdoor
geraakte de sloep bij het te water-
komen in dwarse richting en sloeg
om.
Hoewel vrijwel onmiddellijk red
dingsboeien werden uitgeworpen in
de nabijheid van de zinkende sloep,
eenige redders in zee sprongen en
een reddingsboot werd gestreken,
konden de overige vier opvarenden
niet meer worden gered.
De motorsloep is gezonken in vijftig meter
water.
Men is thans bezig met vliegtuigen naar
de vermisten te zoeken.
De „De Ruyter" zal heden Soerabaja
binnenloopen.
De vermisten.
Omtrent de slachtoffers kan nog het vol
gende worden medegedeeld: De luitenant
ter zee Claus is 19 Mei 1909 te Batavia ge
boren en is dus op zijn verjaardag omgeko
men. Op 20 Augustus 1930 werd hij luite
nant ter zee derde klasse en een jaar later
luitenant ter zee 2de klasse. Hij was met
de „De Ruyter" voor de tweede maal in
Indië. Wijlen de heer Claus was ongehuwd.
De kwartiermeester Supit werd 1 Februari
1908 op Tomohon geboren, was gehuwd; zijn
echtgenoote venvacht binnenkort haar eerste
kind.
De overleden matroos Cappetijn was on
gehuwd.
De overleden matroos van Gelder was 5
januari 1917 te Zwollerkerspel geboren en
was ongehuwd.
Beide laatstgenoemden waren voor de
eerste maal in Indië.
De tewaterlating van de
„Tromp"
Naar wij vernemen, zal H. M. de Ko
ningin Maandag a.s. per auto van het Loo
naar Amsterdam reizen, waar zij te drie
uur aan den steiger van de Holland
Amerika-lijn, het „Steenen Hoofd" bij de
Westerdoksdijk, zal aankomen. De Ko
ninklijke sloep zal H. M. dan naar het
terrein van de Nederlandsche Scheepsbouw
Maatschappii aan den overkant van het IJ
breneen, waar zij te half vier den flot
tieljeleider „Tromp" te water zal laten.
De ingenieur, belast met de inschrijving
van motorrijtuigen en aanhangwagens ver
zoekt de aandacht te vestigen op de vol
gende bepalingen, uit het motor- en rijwiel
reglement.
Het is vanaf 1 Januari 1938, verboden
over een weg te rijden, te doen of te laten
rijden met een ingeschreven motorrijtuig
of aanhangwagen, indien zich in het motor
rijtuig of den aanhangwagen herkauwende
dieren, eenhoevige dieren of varkens be
vinden, indien op het voor het rijtuig afge
geven inschrijvingsbcwijs niet is vermeld
dat het voertuig voor dit vervoer mag wor
den gebezigd.
Bedoeld vervoer is eveneens verboden, in
dien op het inschrijvingsbiljct staat ver
meld, dat het voertuig niet aan de aan dit
vervoer gestelde bijzondere eischen voldoet.
Bovendien behoort de bestemming voor dit
vervoer op het voertuig te worden aange
duid op zoodanige wijze als door den mi
nister van Waterstaat zal worden aange
kondigd.
Hun, die eigenaar of/en houder zijn van
desbetreffende voertuigen, wordt geraden,
deze voertuigen bijtijds ter keuring aan het
bureau voor de inschrijving van motorrij
tuigen en aanhangwagens, gevestigd Carel
van Bylandtlaan 3 te 's-Gravenhage aan te
bieden, dan wel verzoeken tot keuring in
te dienen, teneinde te kunnen doen nagaan
of deze voertuigen, voor het z.g. veevervoer
mogen worden gebezigd en hiermede niet
te wachten tot kort voor den datum van 1
Januari 1938, opdat stagnatie kan worden
voorkomen.
Doodelijk ongeluk te
Nijmegen
Jeugdig fietser slipte en kwam
met het hoofd onder een juist
passeerenden vrachtauto terecht.
Gisterenmorgen is op den Daalschen weg
te Nijmegen de 14-jarige T. W., die op de
fiets naar zijn werk ging, doordat hij tegen
het achterwiel van een andere fiets reed,
geslipt. De jongen viel en kwam met het
hoofd onder een der achterwielen van een
juist passeerende vrachtauto terecht. Hij
werd op slag gedood.
Het stoffelijk overschot is naar het St, Ca-
nisius Ziekenhuis overgebracht,
Fabrieksarbeider wilde rijn vrouw
door gas laten verstikken, doch
dorst zelf het gaskraantje niet open
te zetten. Dit was echter niet
de eenige booze gedachte, die in zijn
brein opkwam
De 20-jarige fabrieksarbeider J. B. moest
zich gistermorgen te 's-Gravenhage voor
de Haagsche rechtbank verantwoorden.
Als arbeider in de Rijswkijsche Oliefa-
briek had hij een van zijn vrienden, den!
19-jarigcn monteur J. van der R. precies
uitgelegd, hoe hij in deze fabriek kon in
breken en waar zich het geld bevond.
Van der R. had inderdaad van dezen
raad gebruik gemaakt, had in de fabriek
een inbraak gepleegd en een groot aantal
effecten weggenomen.
Ook B. zelf had zich aan diefstal schul
dig gemaakt. Groote hoeveelheden wollen
persdoek had uit hij uit de fabriek meege
nomen en ten slotte had hij het rijwiel van
één van de arbeiders ontvreemd.
B. legde een volledige bekentenis!
af, maar zeide dat zijn vrouw de
oorzaak van alle ellende was. Hij
had bij haar geen leven en was
steeds verder van het rechte pad
afgedwaald.
De Officier van Justitie, mr. Rouffaer,
was van meening, dat het gedrag van de
vrouw dat volgens het dossier nog al
meeviel geen excuus was' voor de wan
daden van verdachte.
Wegens een fout in de dagvaarding vroeg
spr. ontslag van rechtsvervolging voor het;
eerste ten laste gelegde en voor het overige
gedeelte een gevangenisstraf van acht
maanden.
Hierna moest B. nog terecht staan, om
dat hij zijn vrienden had probeeren over
te halen om bij hem thuis de gaskraan
open te zetten en zoodoende rijn vrouw te
laten verstikken.
B. zelf durfde dat. niet te doen en meende*
dat de vrienden 's nachts een goede gelegen
heid voor de volvoering van het snoode plan!
hadden, daar hij zelf als nachtarbeider werk
zaam was in de oliefabriek.
De vrienden gingen er evenwel niet op hï
en wegens uitlokking tot een misdrijf stond
B. thans terecht. Ook nu bekende hij, maar
voegde er aan toe, dat hij het niet ernstig
had gemeend. Hij had alles in een woedende
bui gezegd, toen zijn vrouw hem mishan
deld had. De officier van justitie was het;
hier niet mee eens en wees op het gevaaij
van dergelijke uitlatingen.
Spr. vorderde een gevangenisstraf van
vier maanden.
Hierna stonden de heler der persdoekeri
en de monteur J. van der B., die op aan
wijzing van zijn vriend B. uit de oliefabriek
een aantal effecten had ontvreemd, terecht,
Op 3 Juni zal uitspraak in eenige dezeq
zaken worden gedaan.
Taxe-gedeelfe consumptiemelk
Nederlandsche Zuivelcentrale, 23 Mei tof
en met 29 Mei 1937 consumptiemelk regee-
ringscontract, taxegedeelte 5,25 cent, eventu
eel verhoogd met premie of verminderd met
kwaliteitsafdracht. Overmclk regeeringsmi-
nimumprijs 4 cent.
Afdracht bij levering in consumptie van
andere dan taxemelk 2.50 cent.
ZATERDAG 22 MEI 1937.
Hilversum I.
KRO-Uitzending.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek.
11.30 Godsdienstig halfuur.
12.00 Berichten.
12.15 De KRO-Medolisten en solist.
1.00 Gramofoonmuziek.
I.15 Het KRO-orkest.
2.00 Voor de rijpere jeugd.
2.30 Gramofoonmuziek.
3.00 Kinderuur.
4.00 KRO-orkest en gramofoonmuziek.
5.30 Esperanto-nieuws.
5.45 Voor Katholieke padvinders.
6.15 Gramofoonmuziek.
6.20 Journalistiek weekoverzicht.
6.45 Gramofoonmuziek.
7.00 Berichten.
7.15 Paedagogische causerie.
7.35 Actueele aetherflitsen.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 Overpeinzing met muzikale omlysting.
8.35 Accordeon-trio, KRO-Melodisten en so
listen.
10.30 Berichten ANP.
10.40 Filmpraatje.
10.5512.00 Gramofoonmuziek,
Hilversum n.
V AR A-ul tzendin g. 10.0010.20 v.m. en
7.30—8.00 VPRO.
8.00 Gramofoonmuziek,
10.00 Morgenwijding.
10.20 Gevarieerd programm (gr.pl.) en gra
mofoonmuziek.
12.001.45 Gramofoonmuziek.
2.00 Filmpraatje.
2.15 „Les Ménétriers".
3.15 Schaakpraatje.
3.30 Bont programma.
4.15 Ouderavonden, causerie.
4.30 Gramofoonmuziek.
5.40 Boekbespreking.
6.00 Orgelspel.
6.30 Gramofoonmuziek.
7.00 Filmland.
7.30 De Oxford-beweging, causerie.
8.05 Herhaling SOS-Berichten.
8.07 Berichten ANP, VARA-Varia.
8.20 Gevarieerd programma m.m.v. VARA-
orkest, „Fantasia" en solisten.
9.15 Gramofoonmuziek.
9.30 Onder het mes.
9.50 Gramofoonmuziek.
10.00 Berichten ANP.
10.05 Vervolg gevarieerd programma.
II.30 Berichten.
11.35—12.00 Gramofoonmuziek,
163.
DE WEDDENSCHAP.
„De ontploffing was zoo hevig, dat het
gehcele bouwwerk op zijn grondvesten wan
kelde. Het is eigenlijk een oud bouwval
lig ding. Daarna ging het er pas goed op
los, waarbij wij vijf menschen verloren,
maar de verdedigers van La Roebelle waar
schijnlijk wel tien". „Reusachtig!" riep een
dragonder, „maar vrij zeker sturen ze nu
pioniers, die de schade moeten herstellen".
„Hoogstwaarschijnlijk"?? meende d' Ar-
tagnan.
„Zullen we eens wedden?" riep Athos in
eens.
„Ja wedden," riepen allen, „maar waar
om wedden we?"
„Ik wil met U wedden, hceren, dat mijn
drie vrienden, dc hceren Porthos, Aramis en
cl' Artagnan cn ik zelf in lint bolwerk Saint
Gervais zullen gaan ontbijten en er een
vol uur zullen blijven, zonder dat dc vijand
kans ziet om ons te verwijderen".
Porthos en Aramis keken elkaar bij deze
woorden eens aan, ze begonnen er iets van
te begrijpen.
164. DE MAND MET HET ONTBIJT
„Luister eens", fluisterde d' Artagnan A-
tlios toe, „ben je dan beslist van plan ons
leven er aan te wagen?"
„Ik vrees, dat ons leven meer in gevaar
is, als wc hier blijven" antwoordde de
musketier.
„We nemen dc weddenschap aan", rie-1
pen intusschen de anderen, „maar waar
om zal het gaan?"
„Gij zijt met Uw vieren, heeren" zei
Atlios, „en wij zijn ook met ons vieren.
Als we als inzet bepaalden een diner voor
acht personen?"
„Uitstekend!" riepen allen. Juist op dat
moment deelde de waard mee, dat het ont
bijt was geserveerd. Athos riep Grimaud,
wees op een mand, die in een hoek van
do gelHgknmer stond, en gaf de opdracht,
het heeic ontbijt daarin te pakken. Omdat
Grimaud van meening was, dat de heeren
gingen picknicken, pakte hij zonder tegen
spraak het eten en de flesschen in.
„Maar waar wilt u met die mand naar
toe?" vroeg dc waard verbaasd.
„Wat gaat U dat. aan", zei Athos, „de
hoofdzaak voor U is, dat wij betalen,"
ANDERIESSEN