ANSEN EN
ZWEMMEN
AVONDLIEFLIJKHEID
Sirand-
figurante
De jazz, hei
ijsje en de zee
De onmisbaarste man
van Hollywood
Voor het Zomerbal
Zaterdag 5 Juni 1937
Vierde blad
Dansen en zwemmen, de twee dartele ver
inaken, die eiken zomer in de mode zijn!
Dansen moge dan al tot de winter-lief-
'hebberijen gerekend worden, er is geen
vrouw, die het spel van rhythmen en klan
ken, van het luchtig voortzweven in ijle,
soepele gewaden, des zomers zou willen mis-
pen!
IJdelheid, Uw naam is vrouw, ook in de
warme dagen, wanneer ge, naar Uw hart
te werk gaande, des zomeravonds liever lui
achter Uw plombière in het gezellige res
taurant zoudt willen blijven hangen, maar
Uw geweten raadplegend, de muziek niet
langer tevergeefs laat lokken en U door
Uw vrienden en vriendinnen laat meetroo-
pen naar het glanzend parket.
Och, U wist het eigenlijk wel vooruit: de
jasz zal het winnen van het ijsje! U hebt
er zich eigenlijk bij het toiletmaken voor 't
uitgangetje, al op voorbereidU fluister
de uzelf wel in, dat het alléén met het oog
op de groote warmte was, toen U het vlin
derlichte en -luchtige toiletje uit uw garde
robe koos, dat U nü zoo wonderwel te pas
komt!
.Verschuil U maar achter Uw naïeve uit
vlucht! We helpen U overigens graag, nog
maals kiekeboe te spelen met Uw goede
voornemen! En geven U zie de afbeelding
hiernevens een ondeugenden tip!
Kan 't gracieuzer, teerder, eleganter, lief
lijker? O, het model is eigenlijk zoo dood
eenvoudig! Een lijfje, een wijde aangeriin-
pelde rok! Een stof, waaraan slechts de
eisch gesteld wordt, dat ze soepel is én de
kleur heeft, die U het meest flatteert! Een
overkleed van nóg soepeler en in ieder ge
val transparante stof chiffon of tule
dat als een bruidsluier om U heen golft,
het rugdécolleté bedekt en van voren met
een grooten strik sluit. Het effect is ver
rassend. Het is, bij het dansen, tien keer
zoo elegant als de korte, nauwe jurk, waar
van wij nu niet meer begrijpen, dat we er
poit één stap in hebben kunnen doen!
De ijle draperieën van het tegenwoordige
avondtoilet verhoogen de charme, hebben
bovendien het voordeel, dat ze de fouten
van diegenen onder ons, die nog niet als
plven in de armen van haar partners zwe
ven, verhullen en ook haar een nymfaohtige
^kwieke matroosje hiernevens, dan ziet ge
de blauwe huppelende golven aan de voe
ten, van de lachende baadster, die even
haar strandgeneugten onderbrak om voor
ons coquet te poseeren.
Bekijken wij het tenue van het matroosje
eens van dichterbij. Het pakje is speciaal
ontworpen voor zeil-doeleinden. Het is ge
maakt van marine-blauw linnen en dient
correct van snit te zijn. Het aardigste van
het toiletje zijn wel de beide bootvormige
appliqué's op het jasje; de scheepsrompen
verbergen diepe, practische zakken.
Men draagt een witte of blauwe zeilpet
bij dit costuumpje, dat de draagster onge
twijfeld menigen jaloerschen blik van haar
sportvriendinnen zal bezorgen!
Oud-Romeinsche lijnen in mo
derne strandkleeding.
De tunica, het oud-Romeinsche onder
kleed, herleeft in de mode 1937! Niet. alleen
als deel van het groot-avondtoilet, zooals wij
allure verleenen! Neen, de korte-rokkenmode
late onze avondjurken met rust!
Het water lokt! Het transparante, glins
terende vocht verleidt niet alleen den ge
boren zeeman naar den nimmer-eindigenden
einder, ook schepselen met minder courage
in hun body voelen zich onweerstaanbaar
tot het natte element aangetrokken!
Indien we slechts de gedichten zouden
verzamelen, die op de zee geinspireerd zijn,
zouden we er een bundel mee kunnen vul
len! En als we alle roman-passages uitknip
ten, waarbij zeestranden of rivieroevers een
rol spelen, kwamen we tot een boekdeel,
waarvoor we wel een heele plank in noze
boekenkast reserveeren mochten!
Doch, lezeressen van deze pagina, ge
waagt U des Zaterdagavonds niet aan ro
mans en gedichten! Ge houdt U aan het
modejournaal van de week, en, als het U
gaat, als de schrijfster van dit stukje, dan
proeft ge het zilte nat bij het zien van het
Als een matroosje
vlug en net
Max Factor, eerste
schoonheidsspecialist
van Amerika
hierboven aantoonden, doch ook als attri
buut van onze stranduitrusting.
Een wit piqué badmantel in tunica-vorm
draagt de waternimf, die wij zooeven aan U
voorstelden!
De breede revers zijn van hetzelfde deco
ratieve materiaal als het zonnebadcostuum-
pje, dat onder den mantel zichtbaar wordt.
Boot- en vogelmotieven zijn in dit materi
aal verwerkt.
Een driekante hoofddoek, die onder den
kin wordt vastgeknoopt, completeert dit
markante strand-ensemble.
Na het spel met de dartele golven
de sportieve zwempartij, of het luie bad
weten we, wat ons te doen staat, om als
passende strandfiguranten voor den dag te
komen!
Léontine.
DE SENSATIE VAN
HET FEEST.
Wie heeft niet ééns de sensatie gekend
van het feest? Het feest, dat in het ver
schiet lag als een avond van licht en vroo-
lijkheid, muziek en geur, stemmcngerucht
en gelach, scherts en dans, kleuren en lijnen
yan mooie toiletjes? In den één of anderen
vorm heeft iedere vrouw, ieder meisje wel
eens deze sensatie gekend.
We denken ons in hoe de feestruimte, on
geacht of deze uit een vertrek binnenshuis
of een officieele gelegenheid bestaat, er uit
zal zien. We zien in het stralende licht de
gasten bewegen, we snuiven den geur van
de bloemen reeds in. Als we een beetje
snoeplustig zijn aangelegd, watertanden we
al bij de gedachte aan
de spijzen en dranken,
die de dienende geesten
ons zullen serveeren; de
meeslepende klanken
van een strijkje, of de
opwekkende dito van
een goede piano vervul
len ons oor we ma
ken in gedachten onze
entrée en bepeinzen wie
we ontmoeten zullen...
Het feest, een merk
waardig onderwerp voor
peinzerijen in vrouwen
hoofdjes. Onze groote,
gevoelige romanschrijf
ster Ina Boudier-Bakkcr
teekent in „De Klop op
de Deur" een door het
Feest bezeten vrouw.
Vergeef me, lezeres, dat
ik dit veelbesproken
boek uit de oude doos
haal; het is omdat één
der romanfiguren, Eugé
nie Craets, do personi
ficatie schijnt van alle
vrouwelijke behaag
zucht en luxe-verlan
gen, óók van alle gratie
en broos geluksbesef.
Eugénie, de luchthar
tige aristocrate met
haar wankelijke grond-
heid, wier leven door
één wensch beheerscht
wordt, ïeest te vieren
en zelve gevierd te
worden!
„In haar kamer lag
Eugénie op de rustbank
en ontving haar kennis
sen en familie. Vrien
den telde zij niet; zij
had een glimlach om
het woord. Zij zat er
spookachtig-bleek in
i haar gratie, die haar
nooit verliet- Niemand
Zij zat niet lang
muurbloem blijven
wist of zij iets van den ernst harer kwaal
vermoedde.
Slechts begon de oude begeerte naar het
feest nog eenmaal haar grenzenlooze ver
moeidheid te bekampen. Begeerte, die lang
zamerhand obsessie werd.
Zij zei het niemand dat zij dikwijls be
nauwd waseen kramp in haar borst. Zij
hoorde aan in haar kamer de verhalen van
oorlog, lijden en dood van vrees voor
alle ellende, die nog komen zou. (Dit ge
deelte van 't boek speelt in 1914). En haar
geest, die altijd gevlucht was in het feest
voor het leven, word voor 't laatst gegrepen
door den overheerschenden harden wil: te
genover al wat de kranten meldden te
genover al de zorg en vrees voor gebrek,
kou, duisternis, waarvan een ieder vervuld
was, te stellen nog éénmaal in haar huis
het Feest als een uitdaging aan het mi
serabele leven!
Dat alles te verdrinken in een zee van
vroolijkhcid, overvloed, lach, dans en licht...
Als een brand verteerde haar het verlan
gen naar dit. Zij had zich opgewonden in
een spookachtige lugubere energie tot de
voorbereidselen van een klein bal.
Met Itosa overlegde zij hoestend, hijgend,
duizelend in een koorts, dagen lang
In de groote zaal, waar langzaam de gas
ten begonnen te vertrekken, scheen het
Eugénie toe, of het licht duisterder begon
te branden.
Op haar sofa, waar telkens een ander dien
avond een oogenblik naast haar was komen
zitten, zag zij den nacht zich langzaam op
heffen naar den morgen. Zij keek met sche
merende oogen uit haar oververmoeidheid
in de zaal rechtop in haar kanten, haar
ivoren waaier in haar magere saamgeklom-
de handen.
Het begon te verloopen. Langzaam neigde
het feest naar het einde, en het scheen haar
eigen krachten mee te trekken in zijn lang-
zamen val. De lach zweemde opnieuw om
haar mond: nog waren er die het feest
vasthouden wilden
Plotseling was daar een schaduw, grauw
en grijzig, die het licht bijna geheel onder
schepte van de kaarsenkroon. Het was de
reusachtige wiekslag, die aansuisde over de
landen, slagvelden en niet anders meer
en een oogenblik de vrouw raakte, welke
daar zat en zich hief in plotselingcn angst
kaarsrecht.
Ze staarde met wijde oogen over het feest
langzaam zonk de grauwe sluier dichter.
In de kandelabres op den schoorsteen doof
de hier en daar knetterend een kaars. Zij
keek er naar met een plotselinge walging,
die zij proefde op haar tong: smaak van
stof, parfum, wijn
Zij keek star en ontzet over de zaal, ter
wijl haar gansche ziel zich afwendde in een
vlucht: „Wég van het Feest! Weg!"
Met een schrijnende juistheid worden hier
de intensiviteit en de vergankelijkheid van
liet genot eener mondaine vrouw uitgebeeld.
U zult vragen, lezeres, waarom ik deze ge
schiedenis citeer tus-
schen de foto's van A\n
twee gezonde, normale
schepseltjes in avond-
klcedij, in? Omdat ik
op deze bladzijden van
Ina Boudier altijd weer
ondanks de afkeu
renswaardige voosheid
van Eugénies feestver-
langcn de bekoorlijk
heid onderga van haar
veege gratie, omdat ik
in dezen Hollandschen
roman een verfijning,
en verheviging tegelijk
vond van dat meisjes
achtig verlangen, feest
te hebben, en gefêteerd
te worden
Wc hebben, vooral
wat dit laatste betreft,
wel cenigen zorg bij 't
naderen van een feest.
De kleeren maken den
man èn de vrouw!
Wat zullen we aantrek
ken? Daarover kunnen
we uren denken èn
praten!
Eerst gaan we eens
zorgvuldig informeeren,
wat de anderen aan
zullen hebben! Om
daarna en daarndar te
bepalen, in welke crea
tie wij verschijnen zul
len!
Mag ik U een raad
geven, lezeres-in-de-
voorpret? Wees een
voudig in de keuze van
Uw avondtoilet! Laat
het de lijn zijn en de
kleur van do stof, die 't
„doen"! Weet U dat 1.
in de balzaal, a.h.w. dé
cor heeft? Het décor
van de feestende onrge
ving?
En dat Uw „avond
lieflijkheid" daardoor
reeds voor 50 verzo
kerd is? De overige 50
zijn in Uw hand!
Léontine.
Iedere filmster, maar ook iedere figuran-
te in Hollywood kent de „Max Factor fac-
tory", Een fabriek? Inderdaad, een fabriek
van schoonheid, de fabriek die de
filmsterren hun schoonheid verleent!
Hier bevindt zich het domein van Max
Factor en hier vervaardigt hij alle praepa-
raten, die de mooie vrouwen in het alge
meen en de minder schoone in het bijzon
der noodig hebben.
Max Factor is de man, die de geziehtslij-
nen der Arnerikaansche filmsterren veran
dert, hij modelleert hun neusjes, geeft ze
een ander, een nieuw huidje, maakt rood
haar blond en bruin zwart en berekent
voor ieder wetenschappelijk, wat hun
schoonheid verhoogen zal.
Max werd in 1877 in Petersburg geboren
en in het huis van zijn ouders wérd regel
matig honger geleden. Geld om hem naar
school te sturen was er niet en zoo kon het
gebeuren dat Max in de straten van Peters-
birrg wat probeerde te verdienen met
schoenpoetsen, terwijl hij zelf geen paar
schoenen bezat. Daar werd hij op zekeren
dag opgepikt door een theaterkapper, die
juist hulp noodig had. Hij nam den dertien
jarigen jongen mee en bracht hem de be
ginselen bij van het tooneelschminken en
het .grimeeren. Twee jaar later vond Max
al een plaatsje bij een rondtrekkend too-
neelgczclschap. En weer enkele jaren later
had hij in 'Petersburg een bescheiden cos
metische werkplaats.
In 1904 trok hij naar de wereldtentoon
stelling in Sint Louis om daar zijn werk
stukken ten toon te stellen. Maar Max Fac
tor had pech, verloor al zijn geld en kon
niet eens meer terugreizen. Even straatarm
als in zijn jeugdjaren, strandde hij in Los
Angelos.
Dat was in den tijd dat men op het brakke
land in het Noord-Westen van de stad de
eerste studio's voor het draaien van films
begon te bouwen. Factor, met zijn onfeilbaar
instinct van sclf-made-man proefde nieuwe
mogelijkheden. Hij vestigde zich als eerste
atelierkapper uit de filmgeschiedenis, waar
bij de slechts ten deele juiste titel als „voor
malig Ilofthcater-kapper" hem goede dien
sten bewees.
Hij ging zelfs zoover om de toenmalige
Garbo's, Dietrich's enz. te verplichten met
hem langdurige overeenkomsten aan te
gaan, waarbij zij zich verbonden van zijn
diensten eii van die van geen enkel ander
vakman gebruik te maken. Daartegenover
beloofde hij hen de toepassing van exclusie
ve praeparatcn, bijzondere schminksoorten,
oogenwater waardoor de oogen schitterender
werden, kunst matige wimpers in die da
gen nog volslagen onbekend en dergelijke
dingen meer. Factor hield zijn woord. Hij
was inderdaad de eerste op zijn gebied, Hij
is het op het oogenblik nog
Uit het theaterkappers-winkeltje van eer
tijds is sinds lang een chemisch, biologisch,
optisch en medisch laboratorium ontstaan,
waarin alles geanalyseerd en samengesteld
wordt, wat de Hollywoodsche filmactrices
noodig hebben orn millioenen aanbidders
van haar schaduwbeeld in bewondering te
brengen.
Tulen gewaad op een effen zijden onder
kleed; in princesse-model.
Toefjes bloemen aan hals en schouder
sluiten het overkleed.