ANSEN EN ZWEMMEN AVONDLIEFLIJKHEID Sirand- figurante De jazz, hei ijsje en de zee De onmisbaarste man van Hollywood Voor het Zomerbal Zaterdag 5 Juni 1937 Vierde blad Dansen en zwemmen, de twee dartele ver inaken, die eiken zomer in de mode zijn! Dansen moge dan al tot de winter-lief- 'hebberijen gerekend worden, er is geen vrouw, die het spel van rhythmen en klan ken, van het luchtig voortzweven in ijle, soepele gewaden, des zomers zou willen mis- pen! IJdelheid, Uw naam is vrouw, ook in de warme dagen, wanneer ge, naar Uw hart te werk gaande, des zomeravonds liever lui achter Uw plombière in het gezellige res taurant zoudt willen blijven hangen, maar Uw geweten raadplegend, de muziek niet langer tevergeefs laat lokken en U door Uw vrienden en vriendinnen laat meetroo- pen naar het glanzend parket. Och, U wist het eigenlijk wel vooruit: de jasz zal het winnen van het ijsje! U hebt er zich eigenlijk bij het toiletmaken voor 't uitgangetje, al op voorbereidU fluister de uzelf wel in, dat het alléén met het oog op de groote warmte was, toen U het vlin derlichte en -luchtige toiletje uit uw garde robe koos, dat U nü zoo wonderwel te pas komt! .Verschuil U maar achter Uw naïeve uit vlucht! We helpen U overigens graag, nog maals kiekeboe te spelen met Uw goede voornemen! En geven U zie de afbeelding hiernevens een ondeugenden tip! Kan 't gracieuzer, teerder, eleganter, lief lijker? O, het model is eigenlijk zoo dood eenvoudig! Een lijfje, een wijde aangeriin- pelde rok! Een stof, waaraan slechts de eisch gesteld wordt, dat ze soepel is én de kleur heeft, die U het meest flatteert! Een overkleed van nóg soepeler en in ieder ge val transparante stof chiffon of tule dat als een bruidsluier om U heen golft, het rugdécolleté bedekt en van voren met een grooten strik sluit. Het effect is ver rassend. Het is, bij het dansen, tien keer zoo elegant als de korte, nauwe jurk, waar van wij nu niet meer begrijpen, dat we er poit één stap in hebben kunnen doen! De ijle draperieën van het tegenwoordige avondtoilet verhoogen de charme, hebben bovendien het voordeel, dat ze de fouten van diegenen onder ons, die nog niet als plven in de armen van haar partners zwe ven, verhullen en ook haar een nymfaohtige ^kwieke matroosje hiernevens, dan ziet ge de blauwe huppelende golven aan de voe ten, van de lachende baadster, die even haar strandgeneugten onderbrak om voor ons coquet te poseeren. Bekijken wij het tenue van het matroosje eens van dichterbij. Het pakje is speciaal ontworpen voor zeil-doeleinden. Het is ge maakt van marine-blauw linnen en dient correct van snit te zijn. Het aardigste van het toiletje zijn wel de beide bootvormige appliqué's op het jasje; de scheepsrompen verbergen diepe, practische zakken. Men draagt een witte of blauwe zeilpet bij dit costuumpje, dat de draagster onge twijfeld menigen jaloerschen blik van haar sportvriendinnen zal bezorgen! Oud-Romeinsche lijnen in mo derne strandkleeding. De tunica, het oud-Romeinsche onder kleed, herleeft in de mode 1937! Niet. alleen als deel van het groot-avondtoilet, zooals wij allure verleenen! Neen, de korte-rokkenmode late onze avondjurken met rust! Het water lokt! Het transparante, glins terende vocht verleidt niet alleen den ge boren zeeman naar den nimmer-eindigenden einder, ook schepselen met minder courage in hun body voelen zich onweerstaanbaar tot het natte element aangetrokken! Indien we slechts de gedichten zouden verzamelen, die op de zee geinspireerd zijn, zouden we er een bundel mee kunnen vul len! En als we alle roman-passages uitknip ten, waarbij zeestranden of rivieroevers een rol spelen, kwamen we tot een boekdeel, waarvoor we wel een heele plank in noze boekenkast reserveeren mochten! Doch, lezeressen van deze pagina, ge waagt U des Zaterdagavonds niet aan ro mans en gedichten! Ge houdt U aan het modejournaal van de week, en, als het U gaat, als de schrijfster van dit stukje, dan proeft ge het zilte nat bij het zien van het Als een matroosje vlug en net Max Factor, eerste schoonheidsspecialist van Amerika hierboven aantoonden, doch ook als attri buut van onze stranduitrusting. Een wit piqué badmantel in tunica-vorm draagt de waternimf, die wij zooeven aan U voorstelden! De breede revers zijn van hetzelfde deco ratieve materiaal als het zonnebadcostuum- pje, dat onder den mantel zichtbaar wordt. Boot- en vogelmotieven zijn in dit materi aal verwerkt. Een driekante hoofddoek, die onder den kin wordt vastgeknoopt, completeert dit markante strand-ensemble. Na het spel met de dartele golven de sportieve zwempartij, of het luie bad weten we, wat ons te doen staat, om als passende strandfiguranten voor den dag te komen! Léontine. DE SENSATIE VAN HET FEEST. Wie heeft niet ééns de sensatie gekend van het feest? Het feest, dat in het ver schiet lag als een avond van licht en vroo- lijkheid, muziek en geur, stemmcngerucht en gelach, scherts en dans, kleuren en lijnen yan mooie toiletjes? In den één of anderen vorm heeft iedere vrouw, ieder meisje wel eens deze sensatie gekend. We denken ons in hoe de feestruimte, on geacht of deze uit een vertrek binnenshuis of een officieele gelegenheid bestaat, er uit zal zien. We zien in het stralende licht de gasten bewegen, we snuiven den geur van de bloemen reeds in. Als we een beetje snoeplustig zijn aangelegd, watertanden we al bij de gedachte aan de spijzen en dranken, die de dienende geesten ons zullen serveeren; de meeslepende klanken van een strijkje, of de opwekkende dito van een goede piano vervul len ons oor we ma ken in gedachten onze entrée en bepeinzen wie we ontmoeten zullen... Het feest, een merk waardig onderwerp voor peinzerijen in vrouwen hoofdjes. Onze groote, gevoelige romanschrijf ster Ina Boudier-Bakkcr teekent in „De Klop op de Deur" een door het Feest bezeten vrouw. Vergeef me, lezeres, dat ik dit veelbesproken boek uit de oude doos haal; het is omdat één der romanfiguren, Eugé nie Craets, do personi ficatie schijnt van alle vrouwelijke behaag zucht en luxe-verlan gen, óók van alle gratie en broos geluksbesef. Eugénie, de luchthar tige aristocrate met haar wankelijke grond- heid, wier leven door één wensch beheerscht wordt, ïeest te vieren en zelve gevierd te worden! „In haar kamer lag Eugénie op de rustbank en ontving haar kennis sen en familie. Vrien den telde zij niet; zij had een glimlach om het woord. Zij zat er spookachtig-bleek in i haar gratie, die haar nooit verliet- Niemand Zij zat niet lang muurbloem blijven wist of zij iets van den ernst harer kwaal vermoedde. Slechts begon de oude begeerte naar het feest nog eenmaal haar grenzenlooze ver moeidheid te bekampen. Begeerte, die lang zamerhand obsessie werd. Zij zei het niemand dat zij dikwijls be nauwd waseen kramp in haar borst. Zij hoorde aan in haar kamer de verhalen van oorlog, lijden en dood van vrees voor alle ellende, die nog komen zou. (Dit ge deelte van 't boek speelt in 1914). En haar geest, die altijd gevlucht was in het feest voor het leven, word voor 't laatst gegrepen door den overheerschenden harden wil: te genover al wat de kranten meldden te genover al de zorg en vrees voor gebrek, kou, duisternis, waarvan een ieder vervuld was, te stellen nog éénmaal in haar huis het Feest als een uitdaging aan het mi serabele leven! Dat alles te verdrinken in een zee van vroolijkhcid, overvloed, lach, dans en licht... Als een brand verteerde haar het verlan gen naar dit. Zij had zich opgewonden in een spookachtige lugubere energie tot de voorbereidselen van een klein bal. Met Itosa overlegde zij hoestend, hijgend, duizelend in een koorts, dagen lang In de groote zaal, waar langzaam de gas ten begonnen te vertrekken, scheen het Eugénie toe, of het licht duisterder begon te branden. Op haar sofa, waar telkens een ander dien avond een oogenblik naast haar was komen zitten, zag zij den nacht zich langzaam op heffen naar den morgen. Zij keek met sche merende oogen uit haar oververmoeidheid in de zaal rechtop in haar kanten, haar ivoren waaier in haar magere saamgeklom- de handen. Het begon te verloopen. Langzaam neigde het feest naar het einde, en het scheen haar eigen krachten mee te trekken in zijn lang- zamen val. De lach zweemde opnieuw om haar mond: nog waren er die het feest vasthouden wilden Plotseling was daar een schaduw, grauw en grijzig, die het licht bijna geheel onder schepte van de kaarsenkroon. Het was de reusachtige wiekslag, die aansuisde over de landen, slagvelden en niet anders meer en een oogenblik de vrouw raakte, welke daar zat en zich hief in plotselingcn angst kaarsrecht. Ze staarde met wijde oogen over het feest langzaam zonk de grauwe sluier dichter. In de kandelabres op den schoorsteen doof de hier en daar knetterend een kaars. Zij keek er naar met een plotselinge walging, die zij proefde op haar tong: smaak van stof, parfum, wijn Zij keek star en ontzet over de zaal, ter wijl haar gansche ziel zich afwendde in een vlucht: „Wég van het Feest! Weg!" Met een schrijnende juistheid worden hier de intensiviteit en de vergankelijkheid van liet genot eener mondaine vrouw uitgebeeld. U zult vragen, lezeres, waarom ik deze ge schiedenis citeer tus- schen de foto's van A\n twee gezonde, normale schepseltjes in avond- klcedij, in? Omdat ik op deze bladzijden van Ina Boudier altijd weer ondanks de afkeu renswaardige voosheid van Eugénies feestver- langcn de bekoorlijk heid onderga van haar veege gratie, omdat ik in dezen Hollandschen roman een verfijning, en verheviging tegelijk vond van dat meisjes achtig verlangen, feest te hebben, en gefêteerd te worden Wc hebben, vooral wat dit laatste betreft, wel cenigen zorg bij 't naderen van een feest. De kleeren maken den man èn de vrouw! Wat zullen we aantrek ken? Daarover kunnen we uren denken èn praten! Eerst gaan we eens zorgvuldig informeeren, wat de anderen aan zullen hebben! Om daarna en daarndar te bepalen, in welke crea tie wij verschijnen zul len! Mag ik U een raad geven, lezeres-in-de- voorpret? Wees een voudig in de keuze van Uw avondtoilet! Laat het de lijn zijn en de kleur van do stof, die 't „doen"! Weet U dat 1. in de balzaal, a.h.w. dé cor heeft? Het décor van de feestende onrge ving? En dat Uw „avond lieflijkheid" daardoor reeds voor 50 verzo kerd is? De overige 50 zijn in Uw hand! Léontine. Iedere filmster, maar ook iedere figuran- te in Hollywood kent de „Max Factor fac- tory", Een fabriek? Inderdaad, een fabriek van schoonheid, de fabriek die de filmsterren hun schoonheid verleent! Hier bevindt zich het domein van Max Factor en hier vervaardigt hij alle praepa- raten, die de mooie vrouwen in het alge meen en de minder schoone in het bijzon der noodig hebben. Max Factor is de man, die de geziehtslij- nen der Arnerikaansche filmsterren veran dert, hij modelleert hun neusjes, geeft ze een ander, een nieuw huidje, maakt rood haar blond en bruin zwart en berekent voor ieder wetenschappelijk, wat hun schoonheid verhoogen zal. Max werd in 1877 in Petersburg geboren en in het huis van zijn ouders wérd regel matig honger geleden. Geld om hem naar school te sturen was er niet en zoo kon het gebeuren dat Max in de straten van Peters- birrg wat probeerde te verdienen met schoenpoetsen, terwijl hij zelf geen paar schoenen bezat. Daar werd hij op zekeren dag opgepikt door een theaterkapper, die juist hulp noodig had. Hij nam den dertien jarigen jongen mee en bracht hem de be ginselen bij van het tooneelschminken en het .grimeeren. Twee jaar later vond Max al een plaatsje bij een rondtrekkend too- neelgczclschap. En weer enkele jaren later had hij in 'Petersburg een bescheiden cos metische werkplaats. In 1904 trok hij naar de wereldtentoon stelling in Sint Louis om daar zijn werk stukken ten toon te stellen. Maar Max Fac tor had pech, verloor al zijn geld en kon niet eens meer terugreizen. Even straatarm als in zijn jeugdjaren, strandde hij in Los Angelos. Dat was in den tijd dat men op het brakke land in het Noord-Westen van de stad de eerste studio's voor het draaien van films begon te bouwen. Factor, met zijn onfeilbaar instinct van sclf-made-man proefde nieuwe mogelijkheden. Hij vestigde zich als eerste atelierkapper uit de filmgeschiedenis, waar bij de slechts ten deele juiste titel als „voor malig Ilofthcater-kapper" hem goede dien sten bewees. Hij ging zelfs zoover om de toenmalige Garbo's, Dietrich's enz. te verplichten met hem langdurige overeenkomsten aan te gaan, waarbij zij zich verbonden van zijn diensten eii van die van geen enkel ander vakman gebruik te maken. Daartegenover beloofde hij hen de toepassing van exclusie ve praeparatcn, bijzondere schminksoorten, oogenwater waardoor de oogen schitterender werden, kunst matige wimpers in die da gen nog volslagen onbekend en dergelijke dingen meer. Factor hield zijn woord. Hij was inderdaad de eerste op zijn gebied, Hij is het op het oogenblik nog Uit het theaterkappers-winkeltje van eer tijds is sinds lang een chemisch, biologisch, optisch en medisch laboratorium ontstaan, waarin alles geanalyseerd en samengesteld wordt, wat de Hollywoodsche filmactrices noodig hebben orn millioenen aanbidders van haar schaduwbeeld in bewondering te brengen. Tulen gewaad op een effen zijden onder kleed; in princesse-model. Toefjes bloemen aan hals en schouder sluiten het overkleed.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 14