De Staat tegen de Katholieke Kerk in Duitschland KIJKEN is KOOPEH bij CLOECK DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Tandh. Inrichting „De Heilige Vader behoeft geen tranen te storten" De Koningin geniet van het polderlandschap Rusland Amerika via den Noordpool c f*o m'nnl ZATERDAG 12 JUNI 1937. 80e Jaargang. No. 10286. Uitgove der N.V. v.h. Trapman Co. Schagen. Wat is de oorzaak van den strijd tusschen de machthebbers van het Derde Rijk en de Katholieke iferk? Zij moet gezocht worden in een diepgaand verschil van levensbeschouwing. Alleen daarin is de oorzaak te vinden L.r gaat b\jna geen dag voorby of de dagbladen berichten ons weer nieuwe en steeds scherpere toespitsingen van den stryd „op leven en dood" tusschen de Duitsche Rijksoverheid en de Katholieke Kerk, een strijd die ons, Nederlanders, weinig minder dan barbaarsch voorkomt. Zóó hecht is bij ons de volkomen vrijheid van godsdienstige belijdenis èn grondwet telijk èn in ons rechtsbewustzijn veran kerd, dat het ons onwezenlijk toeschijnt in een aan ons grondgebied grenzenden Staat toestanden aan te treffen, welke herinneringen oproepen aan Decius en Nero, Wat is het nationaal-socialisme? Het nationaal-socialisme is niet louter een economisch stelsel, het is ook niet alleen een bepaalde Staatsvorm (al vloeien deze beide er wel uit voort) het is een levensbeschouwing. Déérom moet de massa doordrongen worden van de nieuwe denkbeelden en diórom wordt speciaal de opvoeding van de jeugd van het grootste belang geacht; aan de opgroeiende 8 Staatsburgers moeten onvervalschte nationaal- 5 socialistische denkbeelden worden bijgebracht. Hetzelfde verschijnsel vindt men bij de Natio naal Socialistische Beweging in Nederland. Een zeer recente uitlating van Dr. van Genechten in zijn nieuwe boek „De zelfmoord van het Kapitalisme" (Uitgave Nenasu), dat de gees- ten der menschen moeten veranderen indien men een nationaal-socialistischen Staat wil vormen, staat hiervoor borg, In de botsing van twee geheel verschil lende levensbeschouwingen dus ligt de oorzaak van het conflict tusschen den Duitschen Staat en de Kerk van Rome. De Katholieke Kerk leert dat de mensch naar belangrijker zaken heeft te streven dan naar glorie van een Rjjk of de ver heerlijking van een of ander zich superieur wanend ras. Terwijl het nationaal-socia lisme den Staat als finis primarius en einddoel beschouwt, stelt de Katholieke Kerk God als begin en eind van alles en allen en erkent den Staat slechts als middel tot doel. De godsdienstige belangen primeeren bij haar steeds. Dit wordt in het Derde Ryk blijkbaar als een soort landverraad beschouwd- Wr.» rover de strijd gaat. De strijd gaat derhalve over dit punt: Welke levensbeschouwing is voor een Duitsch onder daan toelaatbaar; moet de geheele natie den ken en doen volgens het recept van de natio- naal-socialistische leiders of mogen ook andere levensbeschouwingen, zooals de Katholieke, haar recht van bestaan behouden? Vooral bij de opvoeding der jeugd is 'n dergelijke I.westie Van groot belang; juist hier leidt zij herhaalde lijk tot conflicten, juist hier staan beide par tijen onverzoenlijk tegenover elkaar omdat bei der standpunten onvereenigbaar zijn. Beïnvloeding der jeugd. Voornamelijk gaat het dan ook om de be ïnvloeding van de jeugd; de andere generatie wordt betrekkelijk met rust gelaten. Wanneer men in Duitschland verblijft zou men op het eerste gezicht niet den indruk krijgen dat hier een strijd tegen den godsdienst wordt ge streden. De Kerken zijn vol en zelfs godsdienst oefeningen in de open lucht komen voor. Dit maakt den indruk, dat de regeering toch vrij verdraagzaam is. Evenwel, zij volgt haar eigen methoden om de tegenstanders te vernietigen. Opvoeding door den staat. De jeugd moet worden opgevoed in den geest van Alfred Rosenberg en het nieuwe Duitsche geloof wordt haar bijgebracht; de jeugd be hoort volgens de opvatting der nazi's aan den Staat en zij moet door den Staat en voor den Staat worden opgevoed in den geest en vol gens de principes welke de Staatsoverheid nut tig oordeelt. Deze opvoeding beoogt de vorming van goede nationaal-socialistische Staatsbur gers, die hun leven zullen wijden aan het heil van ras en Staat. De opvattingen der Katholieke Kerk komen hiermede in botsing, principieel en fundamen teel. De Encycliek „Mit brennender Sorge", door Paus Pius XI geschreven naar aanleiding van den toestand der Katholieke Kerk in Duitschland, laat op dit punt aan duidelijkheid niets te wenschen over; Eert vooraanstaande jonge persoonlijkheid in de R. K. Staatspartij, de heer F. P. Th. Rohling, schreef voor ons blad dit zéér lezenswaardige en belangrijke artikel over den Duitschen Kerkstrijd. De heer Rohling is lid van den Gemeen teraad van Bloemendaal en een der eerste opvolgers op de lijst van R.K. Kamer-can- didaten in onzen kieskring. Het woord van den Paus. „Wie" aldus de Paus „het ras of het volk of den Staat of de Staatsvorm, de dragers der Staatsmacht of andere fundamenteele waarden van menscheiyke gemeenschapsvorming, die binnen het kader der aardsche ordening een wezen lijke en eerbied-afdwingende plaats in nemen, uit deze haar aardsche waarde bepaling losmaakt, ze tot de hoogste norm van alle waarden, ook de religieuse, maakt en in afgodendienst vergoddelijkt, die keert de door God geschapen en bevolen ordening der dingen om en vervalscht ze. Zulk een mensch is ver verwijderd van het ware godsgeloof en van een met zulk een geloof overeenstemmende levensopvatting" Botsing van twee werelden. Deze principieel verschillende levensopvat ting is de oorzaak van alle moeilijkheden. Hier botsen twee elkaar niet verdragende sferen. Het is de Kerk niet in laatste instantie te doen om de instandhouding van bepaalde ker kelijke organisatie. Haar strijd om deze or ganisaties is geen doel op zich. Alle instel lingen, voor welker behoud zy vecht, scholen jeugdorganisaties, universiteiten, enzoovoort, zyn voor haar slechts middelen om een doel te bereiken, namelijk de verkondiging van haar leer en de daaruit voortvloeiende levens houding in het Derde Rijk mogelijk te maken. Optreden der Hitler-regeering. Toen de Hitler-regeering aan het bewind kwam, liet het zich aanvankelijk niet aanzien, dat de oneenigheid tusschen beide partijen zoo diepgaand en zoo algemeen zou worden. Vele katholieken vertrouwden op het woord van den Flihrer, die gezegd had, den gods dienst te zullen beschermen. Wel kwamen al dadelijk op verschillende plaatsen in het land veel onaangenaamheden voor, maar men schreef die toe aan de onverzoenlijke menta liteit van plaatselijke machthebbers, die in deze min of meer op eigen gezag zouden han delen. De hatelijkheden der nazi's tegen het Christendom, het hinderen van de verrichtin gen der jeugdorganisaties, o.a. in Miinchen, de inbeslagneming van bezittingen der con- fessioneele arbeiders-organisaties enz.; dit alles werd beschouwd als tijdelijke uitbarstin gen van overdreven ijver der lagere autoritei ten. Men protesteerde er tegen maar meen de toch slechts met onaangenaamheden van voorbij gaanden aard te doen te hebben. In deze meening werd men nog versterkt, toen kort nadien in Juli 1933 een Concor daat met het Vaticaan tot stand kwam, waar in de rechten der Katholieke Kerk in Duitsch land duidelijk werden omschreven. Dit plech tig gesloten juridisch tractaat werd in Sep tember 1933 geratificeerd, zoodat het er wer kelijk naar begon te lijken dat Hitier zijn eens gegeven woord inderdaad zou houden. Concordaat wordt geschonden. De strijd tegen den godsdienst werd echter in het geheim voortgezet en Kardinaal Faul- haber moest weldra openlijk constateeren, dat er geen enkele paragraaf van het Concor daat was, die niet geschonden werd. Protesten bij de regeering hadden weinig succes. Wel werden besprekingen gevoerd over de interpretatie en de toepassing van het Concordaat, doch van regeeringszijde werd telkens de zaak gerekt en uitgesteld. Persoonlijk bezochten de Duitsche Bisschop pen den Führer, doch klaarblijkelijk zonder resultaat, althans zonder goed resultaat. Want kort nadien werd de RijkSjeugdwet afgekon digd, waardoor aan de Katholieke jeugd organisaties een verder bestaan op den duur onmogelijk werd gemaakt..» Katholieke cou ranten werden verboden, katholieke scholen werden opgeheven, de vervolging werd open lijk. Propaganda voor „Duitsch" geloof. Thans wordt door officieele regeeringsauto- riteiten een systematische propaganda ge voerd voor een speciaal „Duitsch" geloof; het Christendom, Oor ':ersche import en niet pas send voor het Germaansche ras, moet vernie tigd. De woorden van Hitier, dat het Chris tendom den grondslag van het nieuwe Duitschland zou vormen en al hetgeen daar op gevolgd is, werpen op z'n zachtst geno men wel een vreemd licht op zijn kwaliteiten als „Führer". Wiens wil is er eigenljjk in Duitschland wet? De bestrydingsmethode. Het schijnt echter niet in de bedoeling te liggen den Katholieken een kans te geven zich tot martelaar te laten verkla ren. Integendeel, „we zullen er misdadiger van maken", heeft een der Duitsche auto riteiten verklaard. Om dit te bereiken, worden de stuitende zeden processen tegen priesters en kloosterlingen met veel ophef gevoerd en ook deviezenprocessen, hoog- verraadprocessen en dergelijke hebben ten doel het Katholieke deel der natie zóó verachtelijk te maken in het oog der jongeren, dat deze zich vanzelf van het Katholicisme zullen afwenden. Kardinaal Mundelein. De scherpe woorden van den Amerikaan- schen Kardinaal Mundelein hebben nu de Duitsche regeering doen verklaren, dat zij de voortzetting van normale diplomatieke be trekkingen met het Vaticaan onmogelijk acht. Mogelijk is dit een inleiding tot de opzegging van het Concordaat, waardoor de Duitsche regeering weer geheel de vrije hand met be trekking tot de Katholieke Kerk zou hebben. Althans formeel. Practisch veroorloofde zy zich deze vrije hand toch reeds, aangezien zij zich, zooals voldoende duidelijk is gebleken, aan de Concordaatsbepalingen niet het ge ringste liet gelegen liggen. Het was „ein Stück Papier" en anders niet. In den geest van Nietzsche Het nationaal-socialisme beschouwt, niet anders dan Nietzsche deed, Christendom en Katholicisme als on-duitsch, „fremdartig" en „wesenswidrig". Het kent slechts de glorie van staat en ras en bloed en bodem en model leert zich een God met duitsche eigenschap pen, een krijgsmansgod met slingerende blik sems en rollende donders. De mythologische God der oude Germanen moet herleven en zijn oerkracht moet opnieuw de bladeren der oude heilige Duitsche eiken doen ruischen. Tot dezen oorlogsgod, tot dezen „Mythos des zwanzigsten Jahrhunderts" moet de Duitsche jeugd leeren bidden, opdat de jonge Germanen van deze eeuw met de wapenen in de vuist de superioriteit van het Duitsche ras kunnen bewijzen aan allen, die de „slavenmoraal" van het Christendom belijden. Het „Herrenvolk" moet heerschen. Zoo onvereenigbaar is de kloof tusschen de nationaal-socialistische levens- en wereldbeschouwing en die welke de Katholieke Kerk haar geloovigen voor houdt, dat het ten eenenmale uitgesloten Ijjkt, dat een bevredigende oplossing wordt verkregen. Tenzij de Duitsche machtheb bers zich tijdig spiegelen aan de historie. Ook het boek der Duitsche vaderlandsche geschiedenis bevat voor hen eenige leer zame bladzijden. F. R. Van Zeeland naar de Vereen. Staten Economische besprekingen met Roosevelt. Ministerpresident Van Zeeland van België is gisteren met zijn echtgenoote, zijn secre taris en een vriend rihar Parijs vertrokken, als eerste étappe van zijn reis naar de Vereenigde Staten. Heden scheept de mi nister zich te Cherbourg in. Het feit, dat hij door geen ambtenaar van buitenlandschc zaken vergezeld wordt, bevestigt het parti culier karakter van de reis. Niettemin zal Van Zeeland gedurende eenige dagen de gast van Roosevelt in het Witte Huis zijn en men kan aannemen, dat beide staatslieden economische besprekingen zullen hebben. Toespraak van Paus tot Duit sche pelgrims door Völkische Beobachter becritiseerd. Nopens de redevoering van den Paus tot de uit Duitschland afkomstige bedevaart gangers, waarin hij verklaarde dat de hui dige stonde voor het katholieke Duitsch land zoo ernstig is dat er om geweend moet worden, schrijft de Völkische Beobachter: Wanneer de Heilige Vader aan de zede loosheid in de katholieke kloosters en de verleide jongelieden heeft gedacht, kunnen wij zeer zeker zijn tot weenen geneigde stemming begrijpen. Het blad stelt dan vast, dat de Paus blijkbaar verkeerde en leugenachtige berich ten heeft ontvangen. Het blad vervolgt: Tot vertroosting willen wij den Paus voor het front der geheele wereld verzekeren, dat in Duitsch land iedere katholiek ongestoord zijn religie kan belijden en de kerk haar religieuze leerstellingen ver spreiden, Wanneer individueele katholieken en hun kerk zich functies aanmati gen, die uitsluitend tot het ressort van den staat behooren, moeten zij zich een terechtwijzing laten wel gevallen. Een dergelijke terechtwijzing „bedreigt" evenwel niet de katholieken, doch slechts de onverbeterlijke ophitsers van het cen trum en de zedenmisdadigers, voor wie de Heilige Vader werkelijk geen tranen be hoeft te storten. SNELLER REIZEN IN ZWITSERLAND. Opvoering van de snelheid der treinen. De ervaringen, gedurende het afgeloopen jaar in Zwitserland opgedaan met licht t.reinmatcriaal, zijn zeer gunstig. Men is thans echter bezig met een geheel nieuw model motordiesel treinen, die, naar gemeld wordt, een snelheid zullen kunnen herei ken van 150 K.M. per uur, Deze nieuwe sneltreinen zullen in dienst worden gesteld tusschen de groote centra. Russisch meisje fe Londen ontvoerd 15-jarige dochter van Peter Pe- trow vermist. Naar de bladen melden is de 15-jarige dochter van den vroegeren adviseur voor buitenlandsche aangelegenheden van Lenin Peter Petrow, onder geheimzinnige omstan digheden uit Londen verdwenen. Men vermoedt, aldus het Duitsche Nieuws bureau, dat het meisje naar Sovjet-Rusland is ontvoerd, daar Peter Petrow zich als vijand van het Stalinregiem herhaaldelijk in het openbaar afkeurend over de tegen woordige Sovjebheerschappij heeft uitge laten. Naar de bladen verder meenen, zoo verklaart het Duitsche Nieuwsbureau nog, wil men in Moskou de dochter van Petrow als gijzelaarster vasthouden oru op deze wij ze haar vader in de toekomst den mond te snoeren, EERBERICHT DE BILT SEINT» Verwachting: zwakke tot matige veranderlijke wind, ged. be wolkt, droog weer, behou dens kans op onweer, iets koeler. Verdere vooruitzichten; onzeker. Barometerstand hedenmorgei 8 nor 77.1 Groote rijtoer door Amsterdam- Noord Gisterenmiddag te drie uur, Is H.M. de Koningin onder groote belangstelling van het publiek, dat zich ter sterkte van eenige duizenden op den Dam en langs het Dam rak had opgesteld, per auto met haar ge volg en voorafgegaan door' de Burgemeester, uitgereden om een bezoek te brengen aan het stadsdeel gelegen benoorden het IJ. Deze tocht droeg een geheel ander karak ter dan de andere ritten, welke Hare Majes teit dezer dagen in de hoofdstad heeft ge maakt. De stoet begaf zich naar een gedeelte der gemeente Amsterdam zoo open en lan delijk, dat men er de nabijheid van de groote stad zou kunnen vergeten. Toen H.M. de Koningin, naast wie me vrouw van Loon-Egidius was gezeten, met een veerpont het IJ was overgestoken, sloeg zij den weg in die langs den Valken- weg en de Meeuwenlaan langs den Nieu- wendammerdijk naar de vroegere zelfstan dige landgemeenten Durgerdam en Rans- dorp. Het was een prachtige middag. De westenwind bracht eenige opfrissohing na de drukkende warmte van den morgen cn hare majesteit genoot van het gezicht van een prachtig Hollandsch polderland schap in vollen hooitijd. Men reed door Durgerdam, Ransdorp en Zunderdorp. Langs den weg hadden de landslieden zich in schaarsche groepjes op gesteld en groeten zij de Koningin eerbie dig. Tegen half vijf keerde H.M. ten paleize terug, waar een groote menschenmenigte Haar; geestdriftig begroette. Hare Majesteit bij Arti In den laten namiddag heeft H. M. de Koningin een bezoek gebracht aan de he den te openen Zomertentoonstelling in de kunstzalen van „Arti et Amicitiae." Het betrof hier werken van kunstenaars, aan wie in de periode van 1901—1937, de gouden medaille, die door wijlen Koning Willem III is ingesteld, toegekend is. H. M. wijdde aan deze expositie groote aandacht. Prins Bernhard als verkeersagent. Z. K. H. Prins Bernhard gaf gisteren, tij dens een bezoek aan het Bureau Verkeers wezen te Amsterdam, de wensch te kennen zelf op een kruispunt in dc stad dc hand schakeling te probeeren. Tot dit doel begaf het gezelschap zich naar het Leidschcplein, waar het publiek natuurlijk zeer verrast was, plotseling zijn Prins, vergezeld van den burgemeester en zoovele bekende Amsler- damsche figuren, op het trottoir te zien staan. Voordat echter op dit drukke punt. een verkeersopstopping kon ontstaan, is de Prins het was toen kwart over twaalf per auto in de richting het Paleis vertrokken. Café „Centrum" - Markt. SCHAGEN. Spreekuur van den tandarts: eiken Donderdag van 9'|2-1 uur Geheele Gebitten Inlichtingen kosteloos. Russisch vlieger zal poging wagen. Uit Washington en Ottawa zijn telegram men ontvangen, welke er melding van ma ken, dat een Sovjet Russische vlieger mach tiging gekregen heeft over Canadcesch en Amcrikaansch gebied te vliegen. Men leidt hieruit af, dat binnenkort een Sovjet Rus sische poging in het werk gesteld zal wor den om via den Noordpool een luchtvel*- binding tot stand te brengen tusschen de Sovjet Unie en Amerika,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 1