Het motormkeer onder Staatscurateele Japan bouwt zijn hoop op vorst Konoje Voorrangswegen vóór! SPORT Voetbal Vanaf morgen Weggebruik nog slechts een fiscale aangelegenheid HOE DE A N.W.B. DEN DOOD VAN DEN WEG WEERT EN DE BEURZEN DER NEDER- LANDSCHE TOERISTEN BE SCHERMT. Jaarverslag 1936. Als wij het omvangrijk jaarverslag van den A.N.W.B. doorbladeren, constatcercn wij, dat optimisme en pessimisme terzake van de gebeurtenissen op verkeersgebied elkaar af wisselen. Optimisme t.a.v. het leven van den Bond zelf, dat, na een bestaan vun 54 jaren, nog steeds een gestadigen bloei vertoont, het ledenaantal steeg, de activiteit van het bestuur droeg vruchten—; pessimisme t.o.v. het lot, dat het Nederlandsch toerisme thans ondergaat en waarvoor het woord nood lof in de nabije toekomst niet misplaatst schijnt. De druk der belastingen en ver bodsbepalingen is in het afgeloopen jaar immers nog niet van het weg verkeer afgenomen en de samenstel lers van het verslag vragen zich af, wat toch de reden mag zijn,» dat de Nederlandsche regeering haar poli tiek richt op eenzijdigo behartiging der spoorwegbelangen en op recht- streeksche, bewuste belemmering van de vrije ontwikkeling van het andere verkeer. De geringe toename van het aantal perso nen- en vrachtauto's in ons land gedurende den laatsten tijd en het. feit, dat er opvallend veel verouderd materiaal in gebruik is, noopt den A.N.W.B. tot dit sombere gezichtspunt. Moeten de oorzaken van het kwijnend autoverkeer nog genoemd worden? Nuch ter wordt gememoreerd, dat aan auto-belas ting per jaar totaal 60 a 70 millioen gulden wordt geofferd en dat dit meer is dan wat alle Nederlanders te zamen jaarlijks aan in komstenbelasting betalen! Het verslag spreekt van den verhoogden benzineprijs en benzinebelasting, het opvoeren der perso- neele belastingen en instellen van parkccr- heffingen in vele gemeenten; rijtijdenwet en vergunningstelsel voor het betaalde perso nenvervoer, benadeelen het motorverkecr. En bitter merkt men op: „Onder het motief, dat de vervoer ders tegen zichzelf beschermd moe ten worden, dat er een overmaat van te goedkoope vervoergelegenheid is en dat ons volk als geheel daarmede niet gediend is, houdt de Staat wiens andere positie van grootste be langhebbende bij de financieele uit komsten der Nederlandsche Spoor wegen daarbij niet uit 't oog ver loren kin worden zich bezig met dezen bedrijfstak onder curateelo te stellen, zonder het verwijt te kun nen ontzenuwen, dat hij daarbij blijk geeft van eenzijdige oriëntee ring, en van een negatie van de taak, welke voor het motorwegver- keer in de hedendaagsche maat schappij is weggelegd. Het verkeer is gedegradeerd tot een fiscale aangelegenheid. De minister van Waterstaat heeft zich indertijd beroepen op de financieele nood zaak der Staatsbemoeiingen met het ver keer. De A.N.W.B. slaat thans munt uit deze verklaring door te beweren, dat, nu 's Rijksschatkist er een beetje beter voor staat, het argument van de financieele noodzaak zijn kracht verliest. Dit zal dan ook één van de motieven zijn. waarmede de Bond voornemens is hetn icuwe Kabi net te bestoken, tot heil van Nedcrland's autotoerisme. Reisvreugde, -veiligheid en •comfort. Als successen van den A.N.W.B. in het afgeloopen jaar kunnen geboekt worden de tochten, waaraan wederom duizenden deel namen, w.o. niet alleen fietsers en auto mobilisten, doch ook wandelaars, ruiters, trein-, water- en luchttoeristcn. Moet het werk van den populairen bond .verder genoemd worden? Op elkfen weg staat immers een getuige van dezen arbeid in den vorm van één of ander verkeerssoin. Nieuwe getuigen zijn nu komen opduiken, nl. de monumenten- bordjes, sobere aanduidingen aangebracht op de bezienswaardigheden in ons land. Bij het bevorderen van reisveiligheid en comfort in 1036 hield men wederom zorg vuldig rekening met de speciale eischen, aan rijwiel-, wandel-, ruiter-, lucht- en wa tertoerisme te stellen. Wat het laatste betreft, zijn o.a. kaarten in bewerking van het ge bied tusschen Alkmaar en Den Helder. Bruggen en wegen. In verband met den bruggenbouw con stateert de A.N.W.B., dat de achterstand hierin nu eenigszins is ingehaald (denk aan de opening van Waal- en Moerdijk- brug), doch op het gebied van wegenaan leg is men niet zoo tevreden: de objecten Den Haag—Utrecht en Den Haag-Amster dam krijgen geleidelijk het karakter van een legende. Over de wegenverbetering is de Bond beter te sproken (autosnelwegen zonder gelijkvloersche kruisingen, wetsont werpen verbetering tertiaire wegen en be perking lintbebouwing). Voorrangswegen. Van stukje tot beetje wordt onderwijl de nieuwe Wegenverkeerswet in toepassing gebracht. Een der voornaamste bepalingen, de instelling der voorrangswegen, treedt morgen in werking. De Dood langs den weg. On voldoende Rijkstoezlcht op het verkeer? Het verslag merkt op, dat de Rijkspolitie, die met het toezicht op het verkeer belast is, meer aandacht besteedt aan het contro leeren van «le belasting- en rijdocumenten der weggebruikers dan aan de naleving der veiligheidsvoorschriften! Een corps Rijksinspecteurs is pas aange steld tot controle van de naleving van Rij tijdenwet en busvergunningstelsel, doch nood zakelijker is ongetwijfeld liet weren van den Dood van den weg! Hotelbons. De rcisinlichtingendienst voor binnen- en buitenland en de juridische afdeeling van «ion A.N.W.B. waren wederom velen ter wille. Het laatste A.N.W.B.-nieuwtje fs de uit vinding der hotelbons, waardoor de bin- ncnlandschc toeristen aanzienlijk op hun hotelkosten, besparen. De AN.W.B. zit niet stil, dat bemerken we dagelijks! De Bond rust niet bij het constatcercn van den liezwaren-stroom, die ons nationaal toerisme bedreigt, doch tracht dezen door een dam vaif goed gedo cumenteerde adressen aan de Regeering ge durig te stuiten! Dat dit moge gelukken! HET EINDE NADERT. De eindstand van de competitie om het kampioenschap van den N.H.V.B. luidt: Z.F.C. 4 6 4 2 0 18—8 10 Wieringerwaard 6 3 1 2 22—12 7 Hollandia 3 6 2 0 4 11—22 4 O.S.V. 4 6 1 1 4 13—22 3 De promotiecompetitie om twee plaatsen in 1D is besloten met een ongedachte 5—4 zege van J.V.C. op Succes 2. Het herstel van de Julianadorpers kwam echter te laat. Suc ces 2 en JI.R.C. 5 promovcercn naar 1D; J.V.C. keert terug bij de tweede klassers. Zondag is uitgemaakt dat Flevo de laatste plaats in IC niet meer verlaten kan. Thans Morgen, Zondag 4 Juli 1937, is het een belangrijke dag in de geschie denis van het Nederlandsche .ver keer! Op dien datum zal, nadat het in April opengestelde gedeelte van Rijksweg no. 12 en eenige wegen van de provincie Groningen reeds tevoren tot voorrangswegen waren aangewezen, een belangrijk deel van het Rijkswcgennct over geheel Nederland tot voorrangsweg zijn bevorderd. FT"7! «kpoD AAflDUIBIMO voonoAnasweaeij OD Z'JVCfl De weggebruikers op een gewonen weg die een voorrangsweg naderen en dat zien ze aan den witten driehoek met roo- den rand, welke, met de punt naar beneden op korten afstand vóór het ontmoetings punt is opgesteld moeten voorrang ver- lecnen zoowel aan het voor hen van rechts als het van links komende verkeer. Omgekeerd kan de rijder op den voor rangsweg aan de oranje koppen van de afstandspaaltjes, of aan het vierkante, op DE NIEUWE PREMIER KREEG EEN MOEILIJK TE BEHEEREN ERFENIS. Japan heeft al zijn hoop gevestigd op den nieuwen minister-president, vorst Konoje, een man van adellijke afkomst en met een groote politieke ervaring. De vier vorige regeeringen hebben in Japan slechts een chaos geschapen, terwijl zij het initiatief aan het onontwikkelde volk overlie ten. Van vorst Konoje mag men echter verwachten, dat hij de zaak met vasten hand zal aanvatten. Vorst Konoje is „een heer van goeden huize." Hij is 45 jaar oud, het hoofd van een van de voornaamste adellijke families van Japan, en was tot nu toe president van het Iloogcr Huis. Vorst Foemimaro Konoje is als het ware geschapen voor zijn ambt van minister president, begiftigd als hij is met alle daarvoor henoodigde gaven van natuur en opvoeding: een edel karakter, voorname afstamming, uitstekende opvoeding en po litieke ervaring. Zelden heeft een Japan- sche minister president een zoo goede pers gehad als vorst Konoje. Iedereen is met hem tevreden. Het leger en dc vloot zijn zeer tevreden, de kapitalisten verheugen zich, de partijen in den Rijksdag stralen van genoegen en de pors overlaadt hem met eerbewijzen! Verscherping conflict leger-par- lement. Vorst Konoje aanvaardt een moeilijke er fenis. daar dc binnen- en buitcnlandschc politiek van Japan op het oogenblik niet zoo gemakkelijk te beheerschen is. de punt geplaatste bord met witten rand zien dat hij zich op zoon weg bevindt en dat hij voorrang heeft boven het verkeer uit de zijwegen. Wanneer de voorrang eindigt wordt dit aangegeven met het driehoekige algemeen- gevaar tceken inet daaronder het bordje „einde voorrang" al of niet met vermelding van den afstand, waarop de voorrang ein digt. Geen onbegrensd recht van door rijden. Speciaal vestigt de A.N.W.B. er nog eens den nadruk op dat bij wegkruisingen toch ook de bestuurder die voorrang heeft nim mer ontheven is van de verplichting om een zoodanige voorzichtigheid in acht te nemen dat de vrijheid en de veiligheid van het verkeer door hem niet worden belemmerd of in gevaar gebracht. Ook de nieuwe voor- rangsrcgling geeft dus ook geen onbegrensd recht van doorrijden en ook hier blijft de volle verantwoordelijkheid op icderen be stuurder rusten. Verder is het goed er hier nog even op te wijzen, dat bij wegkruisingen waarbij de eenc weg een verharden weg is en de an dere een onverharde, de verharde weg al tijd voorrangsweg is. Een soortgelijke bepaling heeft betrek king op dc rijwielpaden; wanneer name lijk een wielrijder zich bevindt op een rij wielpad dat geen deel uitmaakt van een verharden weg en hij nadert een verharden weg, dan moet hij voor het verkeer daarop uitbeide richtingen den doordgang vrijlaten. En aangezien ook de wielrijder op een aan liggend rijwielpad geen voorrang heeft voor het verkeer op de hoofd rijbaan, moet een wielrijder onder alle omstandigheden voor rang verlcenen aan het verkeer op den rij weg. De A.N.W.B. doet een beroep op de mede werking van alle weggebruikers om vanaf het eerste oogenblik zorgvuldig acht te slaan op de aanduidingen nabij wegkrui singen en door groote omzichtigheid zorg te dragen dat van den aanvang af dc in voering van dc voorrangswegen zoowel wat betreft een vlotte afwikkeling van het ver keer als wat de verkeersveiligheid aangaat, volledig aan haar doel beantwoordt. Wat betreft het binnenland, heeft het conflict tusschen de weermacht en de partijen een graad bereikt, die reeds zeer bedenkelijk begon te wor den. En in de buitenlandsche poli tiek moet de verhouding van Japan ten opzichte van China, Rusland en Engeland nauwkeurig vastgesteld worden. Maar al is deze erfenis dan ook voor den nieuwen minister-president niet zoo huiten- gewoon aangenaam, hij heeft toch ook eeni ge voordeelen: hij is namelijk voor zijn be trekking veel beter uitgerust, dan zijn vier voorgangers! Deze vier voorgangers waren: een diplomatieke ambtenaar Hirota, een oude generaal Hayashi, een oude admiraal Saito en nog een oudere admiraal Okada. Dat waren dc Japansche min.-presidenten sedert 1932. Geen van hen bezat het politie ke formaat, dat. heslist noodzakelijk is, om de hedendaagsche Japansche politiek op te lossen. In deze vijf jaar heeft zich in Japan de verandering van parlementaire staat tot autoritaire staat voltrokken. Maar dc oude parlementaire vormen bestaan nog en tus schen dc bestaande feiten en de oude vor men heerscht een groot verschil. Sedert vijf jaar heeft de weermacht zich voortdurend op den voorgrond geschoven en zich bij het staatsbeleid steeds meer doen gelden. In deze vijf jaar stonden de vier genoemde minister-presidenten tamelijk hulpeloos tus schen de beide wedijverende, partijen: de weermacht en het parlement. Het conflict drong op een oplossing aan. Maar men vond de oplossing niet. Het slechtste van de vier kwam de laat ste er af; generaal Hayashi. Hij was slechts vier mannden werkzaam als minister-pre sident. Deze prachtige, oude soldaat strui kelde onmiddellijk toen hij het politieke tooneel betrad. De verkiezingen op 30 April j. 1. waren een nederlaag voor de re geering, en Havashi's politiek wist liet klaar te spelen, dat de partijen,- die elkaar an ders heftig bestreden, nu in een gesloten front tegenover de regeering stonden. Nog nooit heeft Japan een zoo eensgezinde Rijksdag beleefd. Alle partijen broederlijk vereenigd tegen de regeering. Hayashi, die het parlement trachtte te vcrnictigcng, be reikte juist het tegendeel. zal de club van Van Vegten het op moeten nemen tegen Sporters en Schagen 2 om haar tplaats in IC te verdedigen. GOUDEN KRUIS. Aan de Zaan is de finalist thans ook be kend; het is Z.F.C. 5, dat op eigen veld Wa tervogels 2 ontmoet. In Hoorn wordt, de an dere demi-finale SportersBergen ver speeld. JUNIORENDAG. Naast een adspirantendag organiseert de N.H.V.B. ook sedert enkele jaren een junio rendag. Hier is het niet de quantiteit jon gens, neen, hier is het de kwaliteit van het sjiel dat velen zal doen optrekken naar de terreinen van dc Alkm. Boys tc Heiloo. We mogen weer een aantal prachtige wed strijden verwachten. Er zijn 6 groepen van 4 elftallen gerangschikt, welke elk volgens liet gewone systeem tot een prijzcnbeslis- sing komen. Groep 1. Alkm. Boys aO.S.V. a en Hel der a—K.F.C. a. Helder krijgt het al bij zonder zwaar, want K.F.C.. a is versterkt o.a. mot Piet de Boer. den jongen, talentvollcn midvoor van K.F.C. 1. Groep 2. Alcmaria aZ.F.C. a en Zaan dijk uZilvermeeuwen a. Groep 3. Alcmaria b—I.V.V. a en Purmer- steyn aZaaulandia a. Groep 4. Alkmaar aMeervogels a en Alcmaria cK.F.C. b. Groep 5. Krommcnied. Boys aR.C.Z. a en Alcmaria dZ.F.C. b. Groep 6. Alcmaria e—Zilvermeeuwen b en Alkm. Boys bHelder b. We zien dus dat. Helder met 2 elftallen meedingt. Alcmaria Victrix spant echter de Kroon met 5 elftallen. Aan materiaal schijnt het de witheindcn niet te ontbreken. ZWEMMEN. NOG ACHTER DE SCHERMEN. Zomer is zwetfitijd, maar waar blij ven jullie nou met je wedstrijden? Dit hebben de leiders van de zwem beweging niet alleen van de aan gesloten zwemmers, maar ook van de zijde van het publiek móeten hoo- ren. Wat intusechen bewijst dat men er belang in stelt. Inderdaad wordt er druk gezwommen; er is echter in het voorseizoen (tot half Juli) geen enkele vcreeniging die liet durft wa gen een wedstrijd uit te schrijven, omdat het weer nog te ongedurig is. Bovendien zijn een aantal Zondagen be paald ongeschikt in verband met zwemwed strijden en andere sportfestiviteiten in de buurt. Zondag 11 Juli bijv. houdt de Z.V. Nep-: tunus te Zaandam kringkampioenschappen voor de kring Benoorden het IJ met gelegen heid tot deelname voor de kring Noordelijk Noordholland. Van de gelegenheid zich met gelijkwaardige krachten te melen en zoo mogelijk lauweren te oogsten, makeii de Bruinvisschen en de Frissche Morgen ge bruik. Op 25 Juli moet de P.M. een al enkele ma len uitgcstelden polowedstrijd spelen, zoo- dat als eerste datum 1 Augustus in aanmer king komt. Het kringbest uur is echter druk in onderhandeling om dan toch zeker een flinken wedstrijd te houden. Voor dien dag openen zich voor do zwemsport in ons Noor den wijde perspectieven, daar men op dien datum hoopt de in aanbouw zijnde hadin richting te Winkfl in gebruik te nomen. Het kringbestuur van Nrdl. Nrd.-Holland heeft het bestuur van „De Wirg" te Winkel voorgesteld het bad met een kringwedstrijd te openen. Ongetwijfeld zou dat de meest in de lijn liggende wijze zijn om de zwemin richting tc openen. Voor 15 Augustus staat 't Skarpet te Oude Niedorp op het programma. KIJKJE OP OUD-BERLIJN MET DE TYPISCHE BOUWSTIJLEN UIT DE I 15e EEUW. VORST KONOJE. Het gevolg hiervan was. dat men bij de leidende posities, dus in de staatsraad, in het Iloogcr Huis en in de omgeving van den keizer dc indruk kreeg, dat op deze wijze en met dezen minister-president, men den toestand niet meester kon wor den, want zoo kwam men van den regen in den drop. Hayashi moest nu aftreden; en hij deed dit zeer gaarne, omdat hij zich op politiek terrein niet thuis voelde. Vorst Konoje brengt behalve zijn karak tereigenschappen en zijn persoonlijkheid nog twee zeer waardevolle eigenschappen mee: onafhankelijkheid en politieke erva ring. Zijn voorgangers misten beide eigen schappen. Konoje's persoonlijke rijkdom maakt hem ook onontvankelijk voor de be koring van een dergelijk ambt. Eerbewijzen had hij reeds genoeg ontvangen, zoodat het nieuwe ambt niets dan zorgen en moeite voor hem meebrengt. Zijn onafhankelijk heid is van buitengewoon veel waarde te genover de militaire machten, die in de vo rige vier kabinetten er aan gewend waren, den minister-president als hun speciale last hebber te beschouwen. Dat zal bij Konoje niet zoo makkelijk gaan. Maar de verhou ding zal er slechj£ beter door worden. Want al is Konoje onafhankelijk van de weermacht, hij is er zeer bevriend mee. Fascistische koers. Een ander groot voordcel is zijn politieke ervaring, waardoor hij van beide zijden, zoowel van militaire als van parlementaire zijde, het volle vertrouwen geniet. In Japan is de ontwikkeling tot autoritaire staat niet meer tegen te gaan. Wel droomen de partijen van een parlementaire wedergeboorte, omdat zij de regeering van Hayashi een nederlaag toegebracht hebben. Maar dat is zelfbedrog, want in vorst Konoje vinden zij een veel ge vaarlijker tegenstander, dan in de vorige minister-presidenten, die wel gehoorzame dienaren van de mili taire hervormingswenschen waren, maar door hun besluiteloosheid niet veel verder kwamen. Maar Konoje weet heter, hoe men dc zaak moet aanvatten. Want als president van het Iloogcr Huis en vooral na hot einde van den wereldoorlog heeft hij zich gron dig met al deze kwesties bezig gehouden. Hij heeft dc moderne staatsvormen uitvoe rig bestudeerd. Zijn voornaamste taak is thans, de her vormingen, die Japan noodig heeft, met vakkundige hand aan tc vatten, en het tot nu toe volkomen argeloozc volk geestelijk hierop voor te berijden. Dat hebben de voor malige regeeringen verzuimd. Daarom bouwt men thans op vorst Kono- jS" zijn verwachtingen; deze zal met vas ten hand de Japansche hervormingen tot stand brengen en de onwetende, lagen der bevolking op de juiste wijze inlichten. Maar nis eindresultaat zal hij trachten te brengen de totalitaire staat, met den Mikado als dictator en leger en vloot als dc noodzake lijke steunpilaren van deze politiek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 14