Meer veiligheid bij landen en starten van vliegtuigen Schoonmoeder vergiftigt schoonzoon Dc toestand van de Groote Kerk te Alkmaar Brandstichter ontmaskerd Ronselaars aan het werk Twee jongens bij aanrijding gewond Oneerlijke notaris in de verdachtenbank Het fraaie decoratieve Paleis, nit het 5e bedrijf van ,Een Midzomernachtdroom', dat 17 en 18 Juli in het Openluchttheater te Bergen wordt gespeeld. Vliegtuigen met néuswtelonder- stel. Stearmond Hammond vliegtuig gekocht Schelde- musch in beproeving. Het verhoogen van de veiligheid in het luchtverkeer, het opvoe den van de regelmaat, alsmede het gerief voor de passagiers brengen mede, dat voortdurend naar verbe tering wordt gestreefd. Het landen en starten met slecht zicht is gedurende den laatsten tijd het onderwerp van belangrijke studies geweest en te dezen aanzien is men tot de overtuiging geko men, dat de zgn. blind'.anding en blindstart eenvoudiger zijn uit te voeren met een vlieg tuig, dat een gewijzigde constructie van het onderstel heeft, waarbij het staartwiel is vervallen, terwijl hiervoor een wiel aan de neus van het vliegtuig in de plaats is gekomen. De twee hoofd wielen ziin hierbij iets meer naar achteren geplaatst. Dit zgn. neuswielonderstel maakt het mogelijk om het vliegtuig als het ware tegen den grond te vliegen. Bij de bestaande constructie met een staartwiel wordt door den lan- dingsstoot de invalshoek en daar door de draagkracht van de vleugel vergroot, waardoor het vliegtuig de neiging krijgt om na den gcring- stcn stoot op te springen. Bij het neuswielonderstel daar entegen wordt na den landingsstoot de draagkracht van de vleugel ver kleind, omdat de invalshoek gerin ger wordt. Het gevolg hiervan is, dat een dergelijk vliegtuig absoluut geen neiging tot opspringen ver toont.. Behalve dat het over den kop slaan van het vliegtuig wordt voorkomen, wordt door deze uitvoering het vliegtuig stabieler op den grond, waardoor met zijwind kan wor den geland en sneller over den grond ge rold. De snelheid bij het landen be hoeft niet te worden verhoogd. Men hoort dikwijls de meening verkondi gen, dat voor een vliegtuig met een neus wielonderstel de landingssnelheid hoogerzou moeten worden. Dit is niet juist. Een vlieg tuig met een neuswielonderstel kan echter zonder bezwaar met een hoogerc snelheid worden geland. Het is echter evenzeer moge lijk dit vliegtuig te landen met dezelfde lage snelheid, die bereikt kan worden met de thans toegepaste onderstellen. Doordat het vliegtuig met een neuswiel onderstel onmiddellijk na de landing met zijn volle gewicht op den grond drukt, kan de geheele rcmkracht worden toegepast, waardoor de uitloop hij een dergelijke ma chine korter zal worden. Hieruit moge blijken, dat een neuswielon derstel in de eerste plaats voor de veilig heid van belang is. Door de stabiliteit op den grond kan het vliegtuig heter met zij wind landen en starten, terwijl op het vlieg terrein sneller kan worden getaxied, dit bc- teekent dus tijdsbesparing. Meerdere voordeelen. Wanneer op een vliegveld q.b.i. heerscht d.w.z. dat de vliegtuigen vanwege het slech te zicht mogen landen volgens de door den havenmeester per radio te geven aanwijzin gen, dan biedt het neuswielonderstel hef voordeel, dat de landing eenvoudiger wordt, doordat men zooals hierboven reeds ver meld tegen den grond kan vliegen doch bovendien kan men na het landen sneller den weg vrij maken voor een eventueel vol gend vliegtuig. Gerief voor de passagiers. De constructie van het neuswielonderstel brengt bovendien voordeelen mede wat be tref het gerief voor de passagiers. Wij den ken hierbij vooral aan groote vliegtuigen, die in de toekomst als slaapvliegtuigen zul len zijn ingericht. De passagiers blijven nu van het moment voor de start af tot na de landing in denzelfden stand, dit in tegen stelling met vliegtuigen met een staartwiel, warbij het vliegtuig bij de start van stand verandert om te gaan vliegen en bij de lan ding wederom voor het rollen over den grond. Nieuwe aankoopen van de K.L.M. Tot. nog toe werd het neuswielonderstel slechts toegepast, op enkele typen kleine vliegtuigen. Naar men weet zal het echter voor de eerste maal bij zware verkeersvlieg tuigen worden toegepast dooi- de douglas fabrieken te Santa Monica, die in November a.s. de eerste proefvluchten hopen te ma ken met de nieuwe, aan 40 personen plaats biedende douglas I). C. 4, welke met een neuswielonderstel is uitgerust. Teneinde de K.L.M.piloten in de gele genheid te stellen, zich een oordeel te vor men over het neuswielonderstel en de noo- digc ervaring op te doen met het maken van landingen niet een aldus uitgeruste machine, is de K. L. M. overgegaan tot den aankoop van een Stearmond Hammond vliegtuig .terwijl een Scheldcmusch den pi loten ter beschikking zal worden gesteld. De Stearmond wordt in Amerika reeds in serie gebouwd. Een vliegtuig zonder richtingsroer. Bij de Stearmond ontbreekt de richtings besturing. Alleen liet hoogteroer en de aile- rons worden bediend, waardoor het vliegen aanzienlijk wordt vereenvoudigd en een bocht steeds zuiver wordt gevlogen. De fa brikant kondigt dan ook aan, dat slippen of traverseeren met dit vliegtuig uitgeslo ten is. Zij deed rattenkruid op zijn brood. Naar eerst heden aan het licht is geko men. heeft de vorige week in Zwaag hij Hoorn een 74-jarige vrouw een poging ge daan om haar schoonzoon, men wicn zij in onmin leefde,door middel van vergiftiging om het leven te brengen. Deze vrouw. mei. N.. is een weduwe, bij wie na het overlijden van haar man, de schoonzoon, zekere L. met zijn gezin kwam inwonen. Hij Voerde voor haar het tuinders bedrijfje en het feit. dat de uitkomsten hiervan dor de tijdsomstandigheden verre \an loonend waren, moeten bij de oude vrouw kwaad bloed hebben gezet. Hoewel L de lantste jaren zeer oppassend leefde, werd hem de slechte gang van zaken ge weten en de verstandhouding liet den laatsten tijd dan ook alles te weuschon over. Dit werd zoo erg. dat de weduwe besloot haar schoonzoon te vergiftigen, waartoe zij rattenkruid bezigde, dat de vorige weck op een avond op zijn brood werd gedaan. Direct constateerde I.. een bijzonder scherpen smaak en snuwde de eerste ha» brood uit. waardoor hij geen al te nadeclige gevolgen heeft ondervonden. Nadat de vrouw door de politie voorloopig is verhoord, is zij op transport gesteld naar het huis van bewaring te Alkmaar. INSCHRIJVING DIENSTPLICHT. In het Staatsblad No. 583 is een besluit van 30 Juni 1037 opgenomen, houdende eenige voorzieningen ten aanzien van den dienstplicht voor de lichting 1030. De strek king daarvan is. dat de aangifte ter in schrijving voor die lichting (d. z. de in 1010 geborenen! dit jaar evenals verleden jaar geschiedt in October. in plaats van in Ja nuari d.a.v. KIND OVERREDEN EN GEDOOD. Gistermorgen omstreeks negen uur is het vijfjarige meisje J. H. Rotteveel, toen zij, op weg naar school, nahii het Vincentius- huis onder de gemeente Lisse plotseling den weg overstak, door een auto, komende uit de richting Haarlem, gegrepen en op slag gedood. WERKMAN TUSSCHEN BETONMOLEN GERAAKT. Bij den bouw aan een nieuwe brug in den Haarlemmermeerpolder nabij Schiphol is een werkman gisterenmorgen tusschen een betonmolen geraakt. Met ernstige verwondingen is het slachtof fer per auto van den G.G.D. naar het Wil- helminagasthuis te Amsterdam vervoerd. De in Denemarken geplaatste H.A.L..order Vragen aan den Minister. In verband met. de opdracht van de Hol landAmerikaLijn voor den bouw van twee motorvrachtschepen aan een Deensche werf, heeft de heer Van den Tempel eenige vragen tot den Minister van Handel, Nij verheid en Scheepvaart gericht. Hij vraagt hierin of de H.A.L. geen overleg gepleegd heeft met de Nederlandsche Rijkscommissie voor de werkverruiming en voorts of dc Mi nister niet van oordeel is, dat het de moreele plicht, der H.A.L. ware geweest, zich met onze regeering in verbinding te stellen, ten einde dc order in Nederland te plaatsen. De heer v. d. Tempel noemt in dit verband den aan de H.A.L. den laatsten tijd verleenden staatssteun cn vraagt tenslotte: Is dc Minister bereid, te bevorderen, dat maatregelen worden getroffen, om te voor komen, dat belangrijke bouworders voor schepen zonder voorkennis der rcgcering in het buitenland kunnen worden geplaatst? Nog geen beslissing over de ont ruiming van het postkantoor. Zooals wij reeds melden is gisteren een conferentie gehouden over de cvcntuecle ont ruiming van het postkantoor te Alkmaar in verband met den bouwvalligen toestand van de Groote Kerk. Een beslissing is echter nog niet gevallen, doch mag wel binnenkort te gemoet worden gezien. Onze correspondent, die ons gisteren me dedeelde, dat de Handelsschool waarschijn lijk tot tijdelijke verblijfplaats voor het post kantoor zou dienen, meldt ons, dat de brand weerkazerne en 't gymnastieklokaal ook in verband met de onderbrenging van den P.T.T.-dienst genoemd zijn. Men is gisteren begonnen liet parkeerter rein bij dc Groote Kerk af te zetten. Wijziging legerorganisatie Voorbarige berichten. Naar aanleiding van de verschillende pers berichten omtrent in het voornemen liggen de wijzigingen van dc legerorganisatie cn van de garnizocnsindeeling wordt ons van bevoegde zijde medegedeeld, dat deze be richten voorbarig zijn. Spaansch millioenenschip wordt gelost Schatten van de Thorpehall in de safe van de Ned. Handelsmij. te Vlissingen. De zich aan boord van het in dc haven van Vlissingen liggende Engclscho S. S. Thorpehall bevindende Spaanschc schal ten, waarop een dubbel beslag gelegd is, zijn gisterenavond overgebracht naar het ge bouw van de Nederlandsche Handelsmaat schappij te Vlissingen, waar de kostbaarhe den in dc safe zijn opgeborgen. Conflict bij Smit en Co's sleepdienst opgelost Voorgestelde loonsverlaging te ruggenomen. Na dc besprekingen, die gisteren gevoerd zijn tusschen de directie van L. Smit en Co's internationale sleepdienst cn den cen- tralcn transportarbeidershond is dc voor gestelde loonsverlaging van 15 procent te ruggenomen, terwijl voorts de toezegging is gedaan, dat dc loon- en arbeidsvoorwaarden met ingang van 1 October a.s. in een co! lecticf contract zullen worden vastgesteld. KAPITEIN VAN DE „ANDRA" IN ONS LAND TERUG. Dc gezagvoerder van dc „Andra". kapi tein I. Drachten, is na gcruimen tijd ge dwongen in Spanje te hebben vertoefd, gisteravond te Rotterdam teruggekeerd. SPORT Goede prestatie van landgenoot Alkema tweede bij stayerswed strijd te Lelpzig. Bij de gehouden stayerswedstrijden te Leipzig over 100 K.M. in twee manches van 40 cn 60 km. werd onze landgenoot Alkema resp. vierde en tweede. Bij den eindstand werd hij tweede geklasseerd. Dc eindstand luidt: 1. Stach, totaal afge legde afstand 99.920 K.M.; 2. Alkema, 99.375 K.M. Int. motorzesdaagsche in Engeland Landgcnooten hebben pech, maar slaan een goed figuur. In de gisteren te Llandridid Wells in Wa les gehouden tweede etappe van dc int. mo torzesdaagsche over 410 K.M., hebben de Nederlandsche deelnemers over het alge meen goed gereden. Dc Eysink-rijder Renooij moest echter door schade aan het achter wiel opgeven. De D.KAV.-rijder Heusdcn sloeg over den kop, maar kon de étappe uitrijden. De overige Nederlandsche rijders, waaronder ook Jan Mocjcs, weerden zich uitstekend. WEGWEDSTRIJD TOULOUSE—PARIJS. Bonduel wint de tweede étappe. Dc tweede etappe van den wegwedstrijd ToulouseParijs, welke over een afstand van 236 k.m. van Montauban naar Brive voerde, ondervond, evenals de eerste étappe een verrassend groote belangstelling. Tenslotte kwamen elf renners te Brive aan. waar Bonduel met drie lengten voor sprong op den winnaar van de eerste étappe, Vlaeminck won. Ook de Caulwé. v. Simaeys, Hardiquest, en Mithouard noteer den den zelfden tijd. Met bijna zes minuten achterstand kwam Archamhaud als 21ste binnen. In het algemeen klassement is de stand: 1. Vlaeminck, 14 uur 15 min. 19 sec; 2. van Simaeys met den zelfden tijd; 3. de Caluwé, 14 uur 16 min. 42 sec. In het zand gestikt In de zanderij te Alteveer, gemeente Nieuwe Pekela, is gistermiddag omstreeks drie uur een ernstig ongeluk voorgevallen. Nadat een zandinstorting drie mannen had bedolven, die echter ongedeerd te voor schijn konden worden gebracht, kwam even later opnieuw een instorting voor, op ccni- gon afstand van de vorige. Hierbij werd de lS-jarigc H. K. uit Alteveer onder een groote hoeveelheid zand begraven. I-Ich duurde gcruimen tijd, voordat, men het slachtoffer had "bevrijd. Toen hét eenmaal zoover was. waren de levensgeesten echter reeds geweken*. Brandstichter ontmaskerd. In 1929 is in het Westelijk stadsdeel van Rotterdam brand uitgebroken in een behan ger». De brandweer wist het vuur te be perken tot eenig beddegoed en meubilair. Aan deze zaak werd verder geen aandacht besteed omdat men vermoedde, dat de oor zaak moest worden gezocht in het achteloos wegwerpen van een sigaret. Dezer dagen kwam de politie ter oore. dat deze brand aangestoken zou zijn cn wel door een knecht van den behanger. Men heeft toen dezen knecht opgespoord en hij bekende onmiddellijk in samenwer king met zijn patroon den brand te hebben aangestoken. Volgens zijn verklaringen was de pairoon des avonds met zijn vrouw uitgegaan. Dc aangehoudene was achtergebleven, zg. om overwerk te verrichten en toen had hij ge tracht brand te stichten, hetgeen evenwel niet geheel gelukt is. Door deze bekentenis heeft de knecht ook den patroon in de zaak betrokken, die inmiddels naar Vlaardingen was verhuisd, waar hij thans is gearres teerd. Beide mannen zijn opgesloten in het politicbureau aan de Oostervantstraat. Zij zullen een dezer dag*m ter beschikking van de justitie worden gesteld. Geheimzinnige methode. Het verlaten van ons land voor den Spaanschen krijgsdienst schijnt niet voorkomen te kunnen wor den. Er heerscht omtrent het ronselen voor Spanje, dat nog steeds in ons land zou geschieden, een zekere ge heimzinnigheid, welke soms aan spookgeschiedenissen doet denken. Men vertelt dat er geronseld wordt., maar niemand weet iets omtrent de ronselaars mede te deelen. Zooals ook niemand het spook heelt gezien. De knapste rechercheur kan geen draad vinden, noch aan dc Zaan, noch,te Eindho ven of in Amsterdam. Te Zaandam zouden, volgens de eerste be richten, twee jongelieden in stilte naar Spanje zijn gegaan. Nu gaan er, aldus het Hdbld., reeds geruchten van twaalf tot veer tien gevallen. Een week of zes geleden ont ving de politie de mededeeling, dat vier jon gelieden gereed stonden de reis naar Spanje te ondernemen. Toen zij in de hoop bij die gelegenheid kennis te kunpen maken met de bemiddelaars, haar maatregelen had ge nomen, waren zij reeds vertrokken. De Zaan- damsche politie 1 leeft, zich toen dadelijk in verbinding gesteld met de Amsterdamsche, die een controle instelde bij het vertrek van de Parijsche treinen, omdat men mededee ling had ontvangen, dat de hoofdstad van Frankrijk het grootste tusschenstation was. Maar ook dit leverde niets op. De Zaandam- sche commissaris van politie meent dat men geen vast. reisplan volgt cn dat het ook al is voorgekomen, dat men per autobus van Krommenie via Haarlem cn Rotterdam do reis maakte. Er zijn echter meerdere klachten hij hem binnengekomen, over personen, die hun fa milie voor den Spaanschen dienst verlaten hebben. Wij vroegen den commissaris of er ook nooit getuigen zijn komen opdagen die een aanbod voor Spanje hadden ontvangen, doch hadden afgeslagen Dit bleek niet bet geval. Er is aan de zaak niet veel te doen meende de commissaris. Als meerderjarigen het land wil len verlaten, omdat zij elders een betrekking kunnen krijgen, dan is daartegen niets te doen. En" de ronselaars zorgen er wel voor, geen overeenkomsten aan te gaan voor dienstneming bij het leger. Men belooft hun een' goede be trekking cn men schijnt er angst vallig voor te waken- zich bekend te maken. Het blijft een vreemde geschiedenis. De indruk is, dat er misschien wel gevallen zijn voorgekomen, maar zeker niet zooveel als de geruchten willen doen geloovcn. Op den Noordelijken oprit van de lucht brug aan den Kreek weg te Rotterdam is gister een gecompliceerde aanrijding ge beurd. In de richting van dc stad reed een personenauto, bestuurd door den 39-jarigen H. uit 's-Hertogenbosch. De bestuurder stak plotseling den richtingwijzer uit, waardoor een achter hem rijdende auto sterk inoest remmen. Deze auto draaide tweemaal rond, waar bij met den achterkant twee op het trottoir loopende kinderen werden geraakt en tegen de straat geslagen. Het waren de 15-jarige B. cn de 4-jarige C. S. uit Paul Kruger- straat. De oudste is met een schcurwond aan het linkerheen, de jongste met een ernstige vlecschwond aan het rechterbeen naar het ziekenhuis aan den Coolsingel vervoerd, waar zij zijn opgenomen. Officier vraagt twee en een half jaar. Verdachte barst bij het hooren van den eisch in snik ken uit. In de verdachtenbank van de Haag- sche Rechtbank stond gistermorgen de 57-jarige notaris H. M. J. J. te 's-Gravcnhage, thans gedetineerd. Hij wordt er van verdacht geduren de het tijdvak van 1930 tot 1937 een aanzienlijk bedrag aan geld en geldswaardige papieren te hebben verduisterd. Het gaat in de eerste plaats om oen verduistering van een bedrag van f 29.557.35, dat hij in zijn beroep van notaris onder zich had en dat geheel of gedeeltelijk toebehoorde aan anderen. In de tweede plaats zou verd. zich opzettelijk geld tot een gezamenlijk béd rag van f 25000 wederrechtelijk hebben toegeëigend. Dit kapitaal vormde een doel van een nalaten schap, over welke de rechtbank te Rotterdam den verdachte benoemd had tot bewindvoerder. Drie getuigen, verklaren, dat zij den no taris resp. f 4400, f .3500 en f 9.331.25 in be heer hebben gegeven, welk geld hun ver trouwensman zich heeft toegeëigend. De verdachte, die zeer onder den indruk is, geeft de feiten volledig toe. Ook dc verduistering, gepleegd in zijn kwaliteit van bewindvoerder. De oficier van justitie, Mr. Goh en Tervaert, betoogt, dat de feiten wettig en overtuigend zijn bewezen. Spr. hoeft tevergeefs gezocht naar pun ten. waaruit zou moe'en blijken, dat er omstandigheden zijn. die vcrdachtc's schuld verlichten. De verdachte heeft meer uitge geven dan hij zich kon permitteeren. Ei gen middelen waren daartoe tenslotte niet meer voldoende. Zoo kwam de verdachte tot de ernstige verduisteringen, welke des te erger zijn, omdat hij deze als notaris beeft gepleegd. In zeer groote mate heeft de verdachte het vertrouwen, dat hij Kon. Besluit in hem was gesteld, beschaamd. Ter zake van verduistering van golden, welke hij ambtelijk onder zicli had en van gelden, waarover hij "t bewind voerde, vraagt dc Of ficier een gevangenisstraf voor den tijd van twee jaar en zes maanden. Bij het hooren van dezen eisch harst ver dachte in snikken uit. De verdediger ontwikkelt juridische be zwaren tegen dc dagvaarding. In het vervolg van zijn pleidooi ging spr. uitvoerig in op de menschelijke zijde van deze zaak. Treffend is het, hoe zijn vroegere cliënten en vrienden hem na zijn arrestatie hebben willen steunen en hem de hand hoven het hoofd heb ben gehouden. Pleiter leest brieven voor van verschillende vooraan staande menschen. waarin met veel waardeering over den persoon en het werk van den verdachte wordt gesproken. II» zegt, dat we in deze zaak niet hebben <e doen met een onbehoorlijk maar met een fatsoenlijk mensch, wiens eenige fout het is geweest, dat hij een misstap heeft h«gnan. Moet hij daarvoor nu zoo streng worden gestraft? Zijn er dan geen ver zachtende omstandigheden? In hooge mate is pleiter geschrokken van de straf, die de officier heeft geëischj. Spr. wijst op het leed, dat de vcrdachto sinds zijn arrestatie reeds heeft moe ten lijden cn waaronder hij'-ook in de toe komst nog gehukt zal gaan, buiten dc straf, die dc rechtbank hem zal opleggen. Niets heeft hij meer. Alles is de verdachte nu kwijt, niets op de wereld heeft hij meer. Zijn notarisambt is afgebroken, hij is failliet en hij heeft de schande, die «hans over hem is gekomen en waaronder hij zwaar gehukt ennt. Mag men daar geen rekeniing mee houden? Mag men geen clementie betrachten, waar de verdachte krachtens zijn karaktertrekken Inch zeer zeker recht op heeft? Pleiter hoopt, dat de rechtbank" met 'de verschillende verzachtende omstandighe den rekening zal houden en dringt op de uiterste clementie aan. Vervolgens vraagt de president aan den verdachte of hii nog iets aan het pleidooi van ziin verdediger heeft toe te voegen. Verdachte staat dan op en vertelt zeer hcwogen. van ziin groote verliezen welke hij heeft geleden en welke hem er helaas toe brachten zich aan verduistering schuldig te maken. Hij doet een beroep op de Beehthank om hem niet tot een zoo strenge straf te ver- oordeelen, als de Officier eisch!. De uitspraak is bepaald op 21 jull.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 6