Meer veiligheid
bij landen en starten
van vliegtuigen
Schoonmoeder vergiftigt
schoonzoon
Dc toestand van de
Groote Kerk te Alkmaar
Brandstichter ontmaskerd
Ronselaars aan het werk
Twee jongens bij aanrijding
gewond
Oneerlijke notaris in de
verdachtenbank
Het fraaie decoratieve Paleis, nit het 5e bedrijf van ,Een Midzomernachtdroom',
dat 17 en 18 Juli in het Openluchttheater te Bergen wordt gespeeld.
Vliegtuigen met néuswtelonder-
stel. Stearmond Hammond
vliegtuig gekocht Schelde-
musch in beproeving.
Het verhoogen van de veiligheid
in het luchtverkeer, het opvoe
den van de regelmaat, alsmede het
gerief voor de passagiers brengen
mede, dat voortdurend naar verbe
tering wordt gestreefd.
Het landen en starten met slecht zicht is
gedurende den laatsten tijd het onderwerp
van belangrijke studies geweest en te dezen
aanzien is men tot de overtuiging geko
men, dat de zgn. blind'.anding en blindstart
eenvoudiger zijn uit te voeren met een vlieg
tuig, dat een gewijzigde constructie van
het onderstel heeft, waarbij het staartwiel
is vervallen, terwijl hiervoor een wiel aan
de neus van het vliegtuig in de plaats is
gekomen. De twee hoofd wielen ziin hierbij
iets meer naar achteren geplaatst. Dit zgn.
neuswielonderstel maakt het mogelijk om
het vliegtuig als het ware tegen den grond
te vliegen.
Bij de bestaande constructie met
een staartwiel wordt door den lan-
dingsstoot de invalshoek en daar
door de draagkracht van de vleugel
vergroot, waardoor het vliegtuig de
neiging krijgt om na den gcring-
stcn stoot op te springen.
Bij het neuswielonderstel daar
entegen wordt na den landingsstoot
de draagkracht van de vleugel ver
kleind, omdat de invalshoek gerin
ger wordt. Het gevolg hiervan is,
dat een dergelijk vliegtuig absoluut
geen neiging tot opspringen ver
toont..
Behalve dat het over den kop slaan van
het vliegtuig wordt voorkomen, wordt door
deze uitvoering het vliegtuig stabieler op
den grond, waardoor met zijwind kan wor
den geland en sneller over den grond ge
rold.
De snelheid bij het landen be
hoeft niet te worden verhoogd.
Men hoort dikwijls de meening verkondi
gen, dat voor een vliegtuig met een neus
wielonderstel de landingssnelheid hoogerzou
moeten worden. Dit is niet juist. Een vlieg
tuig met een neuswielonderstel kan echter
zonder bezwaar met een hoogerc snelheid
worden geland. Het is echter evenzeer moge
lijk dit vliegtuig te landen met dezelfde
lage snelheid, die bereikt kan worden met
de thans toegepaste onderstellen.
Doordat het vliegtuig met een neuswiel
onderstel onmiddellijk na de landing met
zijn volle gewicht op den grond drukt, kan
de geheele rcmkracht worden toegepast,
waardoor de uitloop hij een dergelijke ma
chine korter zal worden.
Hieruit moge blijken, dat een neuswielon
derstel in de eerste plaats voor de veilig
heid van belang is. Door de stabiliteit op
den grond kan het vliegtuig heter met zij
wind landen en starten, terwijl op het vlieg
terrein sneller kan worden getaxied, dit bc-
teekent dus tijdsbesparing.
Meerdere voordeelen.
Wanneer op een vliegveld q.b.i. heerscht
d.w.z. dat de vliegtuigen vanwege het slech
te zicht mogen landen volgens de door den
havenmeester per radio te geven aanwijzin
gen, dan biedt het neuswielonderstel hef
voordeel, dat de landing eenvoudiger wordt,
doordat men zooals hierboven reeds ver
meld tegen den grond kan vliegen doch
bovendien kan men na het landen sneller
den weg vrij maken voor een eventueel vol
gend vliegtuig.
Gerief voor de passagiers.
De constructie van het neuswielonderstel
brengt bovendien voordeelen mede wat be
tref het gerief voor de passagiers. Wij den
ken hierbij vooral aan groote vliegtuigen,
die in de toekomst als slaapvliegtuigen zul
len zijn ingericht. De passagiers blijven nu
van het moment voor de start af tot na de
landing in denzelfden stand, dit in tegen
stelling met vliegtuigen met een staartwiel,
warbij het vliegtuig bij de start van stand
verandert om te gaan vliegen en bij de lan
ding wederom voor het rollen over den
grond.
Nieuwe aankoopen van de K.L.M.
Tot. nog toe werd het neuswielonderstel
slechts toegepast, op enkele typen kleine
vliegtuigen. Naar men weet zal het echter
voor de eerste maal bij zware verkeersvlieg
tuigen worden toegepast dooi- de douglas
fabrieken te Santa Monica, die in November
a.s. de eerste proefvluchten hopen te ma
ken met de nieuwe, aan 40 personen plaats
biedende douglas I). C. 4, welke met een
neuswielonderstel is uitgerust.
Teneinde de K.L.M.piloten in de gele
genheid te stellen, zich een oordeel te vor
men over het neuswielonderstel en de noo-
digc ervaring op te doen met het maken
van landingen niet een aldus uitgeruste
machine, is de K. L. M. overgegaan tot den
aankoop van een Stearmond Hammond
vliegtuig .terwijl een Scheldcmusch den pi
loten ter beschikking zal worden gesteld.
De Stearmond wordt in Amerika reeds in
serie gebouwd.
Een vliegtuig zonder richtingsroer.
Bij de Stearmond ontbreekt de richtings
besturing. Alleen liet hoogteroer en de aile-
rons worden bediend, waardoor het vliegen
aanzienlijk wordt vereenvoudigd en een
bocht steeds zuiver wordt gevlogen. De fa
brikant kondigt dan ook aan, dat slippen
of traverseeren met dit vliegtuig uitgeslo
ten is.
Zij deed rattenkruid op zijn brood.
Naar eerst heden aan het licht is geko
men. heeft de vorige week in Zwaag hij
Hoorn een 74-jarige vrouw een poging ge
daan om haar schoonzoon, men wicn zij in
onmin leefde,door middel van vergiftiging
om het leven te brengen.
Deze vrouw. mei. N.. is een weduwe, bij
wie na het overlijden van haar man, de
schoonzoon, zekere L. met zijn gezin kwam
inwonen. Hij Voerde voor haar het tuinders
bedrijfje en het feit. dat de uitkomsten
hiervan dor de tijdsomstandigheden verre
\an loonend waren, moeten bij de oude
vrouw kwaad bloed hebben gezet. Hoewel
L de lantste jaren zeer oppassend leefde,
werd hem de slechte gang van zaken ge
weten en de verstandhouding liet den
laatsten tijd dan ook alles te weuschon
over. Dit werd zoo erg. dat de weduwe
besloot haar schoonzoon te vergiftigen,
waartoe zij rattenkruid bezigde, dat de
vorige weck op een avond op zijn brood
werd gedaan. Direct constateerde I.. een
bijzonder scherpen smaak en snuwde de
eerste ha» brood uit. waardoor hij geen al
te nadeclige gevolgen heeft ondervonden.
Nadat de vrouw door de politie voorloopig
is verhoord, is zij op transport gesteld naar
het huis van bewaring te Alkmaar.
INSCHRIJVING DIENSTPLICHT.
In het Staatsblad No. 583 is een besluit
van 30 Juni 1037 opgenomen, houdende
eenige voorzieningen ten aanzien van den
dienstplicht voor de lichting 1030. De strek
king daarvan is. dat de aangifte ter in
schrijving voor die lichting (d. z. de in 1010
geborenen! dit jaar evenals verleden jaar
geschiedt in October. in plaats van in Ja
nuari d.a.v.
KIND OVERREDEN EN GEDOOD.
Gistermorgen omstreeks negen uur is het
vijfjarige meisje J. H. Rotteveel, toen zij,
op weg naar school, nahii het Vincentius-
huis onder de gemeente Lisse plotseling
den weg overstak, door een auto, komende
uit de richting Haarlem, gegrepen en op
slag gedood.
WERKMAN TUSSCHEN BETONMOLEN
GERAAKT.
Bij den bouw aan een nieuwe brug in den
Haarlemmermeerpolder nabij Schiphol is
een werkman gisterenmorgen tusschen een
betonmolen geraakt.
Met ernstige verwondingen is het slachtof
fer per auto van den G.G.D. naar het Wil-
helminagasthuis te Amsterdam vervoerd.
De in Denemarken
geplaatste H.A.L..order
Vragen aan den Minister.
In verband met. de opdracht van de Hol
landAmerikaLijn voor den bouw van
twee motorvrachtschepen aan een Deensche
werf, heeft de heer Van den Tempel eenige
vragen tot den Minister van Handel, Nij
verheid en Scheepvaart gericht. Hij vraagt
hierin of de H.A.L. geen overleg gepleegd
heeft met de Nederlandsche Rijkscommissie
voor de werkverruiming en voorts of dc Mi
nister niet van oordeel is, dat het de moreele
plicht, der H.A.L. ware geweest, zich met
onze regeering in verbinding te stellen, ten
einde dc order in Nederland te plaatsen. De
heer v. d. Tempel noemt in dit verband den
aan de H.A.L. den laatsten tijd verleenden
staatssteun cn vraagt tenslotte:
Is dc Minister bereid, te bevorderen, dat
maatregelen worden getroffen, om te voor
komen, dat belangrijke bouworders voor
schepen zonder voorkennis der rcgcering in
het buitenland kunnen worden geplaatst?
Nog geen beslissing over de ont
ruiming van het postkantoor.
Zooals wij reeds melden is gisteren een
conferentie gehouden over de cvcntuecle ont
ruiming van het postkantoor te Alkmaar in
verband met den bouwvalligen toestand van
de Groote Kerk. Een beslissing is echter nog
niet gevallen, doch mag wel binnenkort te
gemoet worden gezien.
Onze correspondent, die ons gisteren me
dedeelde, dat de Handelsschool waarschijn
lijk tot tijdelijke verblijfplaats voor het post
kantoor zou dienen, meldt ons, dat de brand
weerkazerne en 't gymnastieklokaal ook in
verband met de onderbrenging van den
P.T.T.-dienst genoemd zijn.
Men is gisteren begonnen liet parkeerter
rein bij dc Groote Kerk af te zetten.
Wijziging legerorganisatie
Voorbarige berichten.
Naar aanleiding van de verschillende pers
berichten omtrent in het voornemen liggen
de wijzigingen van dc legerorganisatie cn
van de garnizocnsindeeling wordt ons van
bevoegde zijde medegedeeld, dat deze be
richten voorbarig zijn.
Spaansch millioenenschip wordt
gelost
Schatten van de Thorpehall in
de safe van de Ned. Handelsmij.
te Vlissingen.
De zich aan boord van het in dc haven
van Vlissingen liggende Engclscho S. S.
Thorpehall bevindende Spaanschc schal ten,
waarop een dubbel beslag gelegd is, zijn
gisterenavond overgebracht naar het ge
bouw van de Nederlandsche Handelsmaat
schappij te Vlissingen, waar de kostbaarhe
den in dc safe zijn opgeborgen.
Conflict bij Smit en Co's
sleepdienst opgelost
Voorgestelde loonsverlaging te
ruggenomen.
Na dc besprekingen, die gisteren gevoerd
zijn tusschen de directie van L. Smit en
Co's internationale sleepdienst cn den cen-
tralcn transportarbeidershond is dc voor
gestelde loonsverlaging van 15 procent te
ruggenomen, terwijl voorts de toezegging is
gedaan, dat dc loon- en arbeidsvoorwaarden
met ingang van 1 October a.s. in een co!
lecticf contract zullen worden vastgesteld.
KAPITEIN VAN DE „ANDRA" IN ONS
LAND TERUG.
Dc gezagvoerder van dc „Andra". kapi
tein I. Drachten, is na gcruimen tijd ge
dwongen in Spanje te hebben vertoefd,
gisteravond te Rotterdam teruggekeerd.
SPORT
Goede prestatie van
landgenoot
Alkema tweede bij stayerswed
strijd te Lelpzig.
Bij de gehouden stayerswedstrijden te
Leipzig over 100 K.M. in twee manches van
40 cn 60 km. werd onze landgenoot Alkema
resp. vierde en tweede. Bij den eindstand
werd hij tweede geklasseerd.
Dc eindstand luidt: 1. Stach, totaal afge
legde afstand 99.920 K.M.; 2. Alkema,
99.375 K.M.
Int. motorzesdaagsche
in Engeland
Landgcnooten hebben pech,
maar slaan een goed figuur.
In de gisteren te Llandridid Wells in Wa
les gehouden tweede etappe van dc int. mo
torzesdaagsche over 410 K.M., hebben de
Nederlandsche deelnemers over het alge
meen goed gereden. Dc Eysink-rijder Renooij
moest echter door schade aan het achter
wiel opgeven. De D.KAV.-rijder Heusdcn
sloeg over den kop, maar kon de étappe
uitrijden. De overige Nederlandsche rijders,
waaronder ook Jan Mocjcs, weerden zich
uitstekend.
WEGWEDSTRIJD TOULOUSE—PARIJS.
Bonduel wint de tweede étappe.
Dc tweede etappe van den wegwedstrijd
ToulouseParijs, welke over een afstand
van 236 k.m. van Montauban naar Brive
voerde, ondervond, evenals de eerste étappe
een verrassend groote belangstelling.
Tenslotte kwamen elf renners te Brive
aan. waar Bonduel met drie lengten voor
sprong op den winnaar van de eerste
étappe, Vlaeminck won. Ook de Caulwé. v.
Simaeys, Hardiquest, en Mithouard noteer
den den zelfden tijd. Met bijna zes minuten
achterstand kwam Archamhaud als 21ste
binnen. In het algemeen klassement is de
stand: 1. Vlaeminck, 14 uur 15 min. 19 sec;
2. van Simaeys met den zelfden tijd; 3. de
Caluwé, 14 uur 16 min. 42 sec.
In het zand gestikt
In de zanderij te Alteveer, gemeente
Nieuwe Pekela, is gistermiddag omstreeks
drie uur een ernstig ongeluk voorgevallen.
Nadat een zandinstorting drie mannen
had bedolven, die echter ongedeerd te voor
schijn konden worden gebracht, kwam even
later opnieuw een instorting voor, op ccni-
gon afstand van de vorige. Hierbij werd de
lS-jarigc H. K. uit Alteveer onder een
groote hoeveelheid zand begraven. I-Ich
duurde gcruimen tijd, voordat, men het
slachtoffer had "bevrijd. Toen hét eenmaal
zoover was. waren de levensgeesten echter
reeds geweken*.
Brandstichter ontmaskerd.
In 1929 is in het Westelijk stadsdeel van
Rotterdam brand uitgebroken in een behan
ger». De brandweer wist het vuur te be
perken tot eenig beddegoed en meubilair.
Aan deze zaak werd verder geen aandacht
besteed omdat men vermoedde, dat de oor
zaak moest worden gezocht in het achteloos
wegwerpen van een sigaret.
Dezer dagen kwam de politie ter oore.
dat deze brand aangestoken zou zijn cn
wel door een knecht van den behanger.
Men heeft toen dezen knecht opgespoord
en hij bekende onmiddellijk in samenwer
king met zijn patroon den brand te hebben
aangestoken.
Volgens zijn verklaringen was de pairoon
des avonds met zijn vrouw uitgegaan. Dc
aangehoudene was achtergebleven, zg. om
overwerk te verrichten en toen had hij ge
tracht brand te stichten, hetgeen evenwel
niet geheel gelukt is. Door deze bekentenis
heeft de knecht ook den patroon in de zaak
betrokken, die inmiddels naar Vlaardingen
was verhuisd, waar hij thans is gearres
teerd. Beide mannen zijn opgesloten in het
politicbureau aan de Oostervantstraat. Zij
zullen een dezer dag*m ter beschikking van
de justitie worden gesteld.
Geheimzinnige methode. Het
verlaten van ons land voor den
Spaanschen krijgsdienst schijnt
niet voorkomen te kunnen wor
den.
Er heerscht omtrent het ronselen
voor Spanje, dat nog steeds in ons
land zou geschieden, een zekere ge
heimzinnigheid, welke soms aan
spookgeschiedenissen doet denken.
Men vertelt dat er geronseld wordt.,
maar niemand weet iets omtrent de
ronselaars mede te deelen. Zooals
ook niemand het spook heelt gezien.
De knapste rechercheur kan geen draad
vinden, noch aan dc Zaan, noch,te Eindho
ven of in Amsterdam.
Te Zaandam zouden, volgens de eerste be
richten, twee jongelieden in stilte naar
Spanje zijn gegaan. Nu gaan er, aldus het
Hdbld., reeds geruchten van twaalf tot veer
tien gevallen. Een week of zes geleden ont
ving de politie de mededeeling, dat vier jon
gelieden gereed stonden de reis naar Spanje
te ondernemen. Toen zij in de hoop bij die
gelegenheid kennis te kunpen maken met
de bemiddelaars, haar maatregelen had ge
nomen, waren zij reeds vertrokken. De Zaan-
damsche politie 1 leeft, zich toen dadelijk in
verbinding gesteld met de Amsterdamsche,
die een controle instelde bij het vertrek van
de Parijsche treinen, omdat men mededee
ling had ontvangen, dat de hoofdstad van
Frankrijk het grootste tusschenstation was.
Maar ook dit leverde niets op. De Zaandam-
sche commissaris van politie meent dat men
geen vast. reisplan volgt cn dat het ook al is
voorgekomen, dat men per autobus van
Krommenie via Haarlem cn Rotterdam do
reis maakte.
Er zijn echter meerdere klachten hij hem
binnengekomen, over personen, die hun fa
milie voor den Spaanschen dienst verlaten
hebben.
Wij vroegen den commissaris of er ook
nooit getuigen zijn komen opdagen die een
aanbod voor Spanje hadden ontvangen,
doch hadden afgeslagen Dit bleek niet
bet geval. Er is aan de zaak niet veel te
doen meende de commissaris.
Als meerderjarigen het land wil
len verlaten, omdat zij elders een
betrekking kunnen krijgen, dan is
daartegen niets te doen. En" de
ronselaars zorgen er wel voor, geen
overeenkomsten aan te gaan voor
dienstneming bij het leger.
Men belooft hun een' goede be
trekking cn men schijnt er angst
vallig voor te waken- zich bekend te
maken.
Het blijft een vreemde geschiedenis. De
indruk is, dat er misschien wel gevallen
zijn voorgekomen, maar zeker niet zooveel
als de geruchten willen doen geloovcn.
Op den Noordelijken oprit van de lucht
brug aan den Kreek weg te Rotterdam is
gister een gecompliceerde aanrijding ge
beurd. In de richting van dc stad reed een
personenauto, bestuurd door den 39-jarigen
H. uit 's-Hertogenbosch. De bestuurder stak
plotseling den richtingwijzer uit, waardoor
een achter hem rijdende auto sterk inoest
remmen.
Deze auto draaide tweemaal rond, waar
bij met den achterkant twee op het trottoir
loopende kinderen werden geraakt en tegen
de straat geslagen. Het waren de 15-jarige
B. cn de 4-jarige C. S. uit Paul Kruger-
straat. De oudste is met een schcurwond
aan het linkerheen, de jongste met een
ernstige vlecschwond aan het rechterbeen
naar het ziekenhuis aan den Coolsingel
vervoerd, waar zij zijn opgenomen.
Officier vraagt twee en een half
jaar. Verdachte barst bij het
hooren van den eisch in snik
ken uit.
In de verdachtenbank van de Haag-
sche Rechtbank stond gistermorgen
de 57-jarige notaris H. M. J. J. te
's-Gravcnhage, thans gedetineerd.
Hij wordt er van verdacht geduren
de het tijdvak van 1930 tot 1937 een
aanzienlijk bedrag aan geld en
geldswaardige papieren te hebben
verduisterd.
Het gaat in de eerste plaats om
oen verduistering van een bedrag
van f 29.557.35, dat hij in zijn beroep
van notaris onder zich had en dat
geheel of gedeeltelijk toebehoorde
aan anderen.
In de tweede plaats zou verd. zich
opzettelijk geld tot een gezamenlijk
béd rag van f 25000 wederrechtelijk
hebben toegeëigend. Dit kapitaal
vormde een doel van een nalaten
schap, over welke de rechtbank te
Rotterdam den verdachte benoemd
had tot bewindvoerder.
Drie getuigen, verklaren, dat zij den no
taris resp. f 4400, f .3500 en f 9.331.25 in be
heer hebben gegeven, welk geld hun ver
trouwensman zich heeft toegeëigend.
De verdachte, die zeer onder den indruk
is, geeft de feiten volledig toe. Ook dc
verduistering, gepleegd in zijn kwaliteit
van bewindvoerder. De oficier van justitie,
Mr. Goh en Tervaert, betoogt, dat de feiten
wettig en overtuigend zijn bewezen.
Spr. hoeft tevergeefs gezocht naar pun
ten. waaruit zou moe'en blijken, dat er
omstandigheden zijn. die vcrdachtc's schuld
verlichten. De verdachte heeft meer uitge
geven dan hij zich kon permitteeren. Ei
gen middelen waren daartoe tenslotte niet
meer voldoende. Zoo kwam de verdachte
tot de ernstige verduisteringen, welke des
te erger zijn, omdat hij deze als notaris
beeft gepleegd. In zeer groote mate heeft
de verdachte het vertrouwen, dat hij Kon.
Besluit in hem was gesteld, beschaamd.
Ter zake van verduistering van
golden, welke hij ambtelijk onder
zicli had en van gelden, waarover
hij "t bewind voerde, vraagt dc Of
ficier een gevangenisstraf voor den
tijd van twee jaar en zes maanden.
Bij het hooren van dezen eisch harst ver
dachte in snikken uit.
De verdediger ontwikkelt juridische be
zwaren tegen dc dagvaarding.
In het vervolg van zijn pleidooi ging spr.
uitvoerig in op de menschelijke zijde van
deze zaak.
Treffend is het, hoe zijn vroegere
cliënten en vrienden hem na zijn
arrestatie hebben willen steunen en
hem de hand hoven het hoofd heb
ben gehouden. Pleiter leest brieven
voor van verschillende vooraan
staande menschen. waarin met veel
waardeering over den persoon en
het werk van den verdachte wordt
gesproken.
II» zegt, dat we in deze zaak niet hebben
<e doen met een onbehoorlijk maar met
een fatsoenlijk mensch, wiens eenige fout
het is geweest, dat hij een misstap heeft
h«gnan. Moet hij daarvoor nu zoo streng
worden gestraft? Zijn er dan geen ver
zachtende omstandigheden? In hooge mate
is pleiter geschrokken van de straf, die de
officier heeft geëischj.
Spr. wijst op het leed, dat de vcrdachto
sinds zijn arrestatie reeds heeft moe
ten lijden cn waaronder hij'-ook in de toe
komst nog gehukt zal gaan, buiten dc straf,
die dc rechtbank hem zal opleggen.
Niets heeft hij meer.
Alles is de verdachte nu kwijt, niets op de
wereld heeft hij meer. Zijn notarisambt is
afgebroken, hij is failliet en hij heeft de
schande, die «hans over hem is gekomen
en waaronder hij zwaar gehukt ennt. Mag
men daar geen rekeniing mee houden? Mag
men geen clementie betrachten, waar de
verdachte krachtens zijn karaktertrekken
Inch zeer zeker recht op heeft?
Pleiter hoopt, dat de rechtbank" met 'de
verschillende verzachtende omstandighe
den rekening zal houden en dringt op de
uiterste clementie aan.
Vervolgens vraagt de president aan den
verdachte of hii nog iets aan het pleidooi
van ziin verdediger heeft toe te voegen.
Verdachte staat dan op en vertelt zeer
hcwogen. van ziin groote verliezen welke hij
heeft geleden en welke hem er helaas toe
brachten zich aan verduistering schuldig te
maken.
Hij doet een beroep op de Beehthank om
hem niet tot een zoo strenge straf te ver-
oordeelen, als de Officier eisch!.
De uitspraak is bepaald op 21 jull.