DE DRIE MUSKETIERS De overheid dringt den koopman van zijn plaats 's Werelds grootste tinbaggermolen F S c heepsbevrachters benadeeld De „Rodas" te water gelaten Radioprogramma DE' EIMELIJKE STRIJD DE BEUL EN DE LIEFDE. „Luister nu, lieve broeder," begon Myla- tiy met een plechtige melancholieke uit drukking op haar gelaat, „jou wil ik mijn wederwaardigheden toevertrouwen. In ont waakte in een prachtig vertrek, waarin licht viel door een opening in het dak. Ik merkte duidelijk, dat ik nog onder in vloed van een slaapmiddel verkeerde. Ik moest gedurende een heclen dag verdoofd geweest zijn, want uit den stand van de zon kon ik opmaken, dat het al weer avond moest zijn. Ik haastte me op te staan en kleedde me zoo snel mogelijk aan. Vergeefs zocht ik naar een deur en viel tenslotte overmand door moeheid en schrik op een stoel neer. Het werd donker en het werd nacht. Opeens schrok ik op. Een deur had geknarst. Boven het glazen dak vertoonde zich een lichtkogel en tot mijn schrik zag ik op slechts een paar passen van me ver wijderd een man naast een overvloedig ge dekte tafel staan. 262. ZIE HIER FELTON. Het was dezelfde persoon, die me meer dan een jaar vervolgde en gezworen had, zich op mij te wreken. „Die schoft," knarste Felton tusschcn zijn tanden. „Ja. die schoft," riep Mylady. „Drie da gen lang hield hij me gevangen en pijnig de me zooveel hij kon cn op den vierden dag verklaarde hij, dat hij me in vrijheid wilde stellen, daar ik toch niet van Hem hield. Wees voorzichtig, riep ik uit, mijn vrij heid wordt uw schande." „Zoo?" zei hij vol hoon. „Ik zou toch graag eens zien, hoe dat kan gebeuren." „Ik zal alles vertellen. Ik zal vertellen, hoe u mij overweldigd hebt, hoe u mij gevangen gehouden hebt en al 't andere. U is wel een machtig man, Mylord, nochtans zult u sidderen. De koning staat boven u en boven de koning staat God. Luistert u toch eens. gii eigenwijs men- schenkind. Wanneer u den mond wilt hou den en dat hier aan dit kruis wilt zweren, zal het u aan niets ontbreken. In het an dere geval wacht u de eeuwiye schande. Valstar, dochter van een der commissarissen van de Nederlandsche Dok-Maatschappij. De hoofdafmetingen van het schip zijn als volgt: lengte 102.10 M., breedte 17.06 M., holte -4.51 M., draagvermogen 4.000 ton., snelheid 11 mijl per uur. Het schip is bestemd voor den dienst der Koninklijke Shell groep in West-Indië. De oplevering zal aan het einde der volgende maand plaats vinden. 9.15 Concert door Padvinderskoor. 9.45 Het Omroeporkest, koor van de Ko ninklijke Oratoriumvereeniging „Kerkge zang" en solisten. 10 30 Actualiteitsflitsen. 10,45 Gramofoonmuziek. 11.00 Berichten A.N.P, Hierna: AVRO-Dans- orkest. 11.4012.00 Gramofoonmuziek. KRO-ult zending. 4.00—5.10 HIRO. Distributie van levensmiddelen en gebruiksartikelen aan werk- loozen fel gehekeld door den Nederlandschen handel. Bonnenstelsel voorgesteld De Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Rotterdam heeft na mens vrijwel alle Kamers van Koophandel en Fabrieken in Neder land een adres gezonden aan den minister van Sociale Zaken, waarin deze Kamers haar diepe bezorgd heid kenbaar maken naar aanlei ding van de voortdurende en toe nemende bedreiging van de werk zaamheid van den Nederlandschen middenstand, zoowel winkeliers als grossiers, door de distributie van levensmiddelen e n gebruiksartike len aan werkloozen en behoeftigen. Hierdoor is de middenstand belemmerd in de uitoefening van zijn commercieele functie, als gevolg waarvan hij schade heeft geleden. Het is een gerechtvaardigde eiseh en het is in overeenstemming met het algemeene economische belang, dar de over heid den koopman zijn plaats late in onze samenleving. De Kamers zien het aldus: of de onder steuning in geld van werklozen en behoef tigen, alsmede de bedrijfssteun aan de bo demproducten zijn onvoldoende, doch dan De Doejoeng, bestemd voor Ned. Indië. Speciaal alarmsysteem. Op 22 Juli zal, bij gunstige weersge steldheid, 's werelds grootste tinbag- germolcn, de „Doejoeng" zijn reis naar Nederlandsch-Indië aanvaar den. waarbij het vaartuig, dat ge bouwd is voor rekening van de ge meenschappelijke mijnbouwmaat- schappij, Billiton en bestemd voor liet bedrijf dier maatschappij op Bil liton zal worden gesleept door de sleepboot „Humber" van L. Smit en Co.'s internationalen sleepdienst. De omstandigheden, waaronder de „Doe joeng" dc reis zal aanvaarden, zijn veel gunstiger dan die, welke bestonden, toen dc „Kantocng", welke, naar men weet, ver loren is gegaan, versleept zou worden. Het jaargetijde is thans veel beter, terwijl bovendien ten aanzien van de „Doejoeng" de scheepvaartinspectie, en het. bureau *Ve- ritas niet alleen toezicht hebben gehouden op den bouw, doch ook waardevolle, advie zen hebben verstrekt voor de sleepreis. Een serie maatregelen is ontworpen, die de grootst mogelijke veiligheid waarbor gen. Niets is aan het toeval overgelaten. O.a. heeft men een alarmsysteem ontworpen, hetwelk in werking treedt wanneer er water in een van dc tanks van den baggermolen zou- komen. In zulk een geval kunnen onmiddellijk de pompen worden aangezet. De pompen zijn overigens zoodanig opge steld, dat zij onder alle weersomstandighe den kunnen worden bediend. Verder zullen twee technische ambtenaren van de Billiton Maatschappij de reis aan boord van den baggermolen medemakon. Deze technici zijn uiteraard met de inrichting van het vaar tuig volkomen vertrouwd. is de verdienste van den koopman niet de bron, waaruit het ontbiekende inoet wor den aangevuld, of die steunmaatregelen zijn binnen hun tegenwoordige gremjpn gerecht vaardigd te achten en dan is het geheel on begrijpelijk, waarom menig koopman op de geschetste wijze in zijn bestaan moet wor: den aangetast... De Kamers willen echter de mogelijkheid niet uitsluiten, dat de minister uit sociale of andere overwegingen steun in nalura noodzakelijk zal blijven achten, maar dan moet alsnog een weg worden gevonden om althans den handelaar van den door het tegenwoordige stelsel op hem gclegdcn druk te ontdoen. Als cenig middel daartoe zien wij dc invoering van een bohnenstelsel, ten einde den werklooze of behoef tige in staat te stellen vrij zijn le verancier te kiezen, waardoor de kleinhandelaar en de grossier hun natuurlijke plaats in het distributie proces kunnen blijven bekleeden. Onverbrekelijk aan deze oplossing verbon den, achten de kamers de toekenning van een zoodanige geldswaarde aan de in be taling genomen bons voor sleun in natura, dat de koopman niet slechts zijn kosten over het betrokken gedeelte van zijn omzet kan goedmaken, doch bovendien verzekerd is van een matige winst. De handel zal zeker in het kader van een zoodanige rege ling niet het onderste uit de kan willen heb ben, doch het is volkomen ongerechtvaardigd van hem te eischen, dat juist hij om niet werkt voor de uitvoering van een regeerings- maatregel in het algemeen belang. De kamers behoorden allerminst tot de be wonderaars van zulk een stelsel. Zij stellen liet den minister dan ook slechts noodge dwongen subsidiair voor cn zij zou den daaraan ook nog deze beperking willen verbinden, dat verdere uitbreiding van het distributiestelsel niet meer plaats vindt. Het totaal op dezen tinbaggermolen ge dekte bedrag bedraagt 'f 1.854.000. De assu rantiefirma Blom en van der Aa had dc verzekering van dit vaartuig reeds in Am sterdam en Londen ondcrgebacht voordat het ongcavl met de Kantocng geschiedde. DOOR DUITSCHE ORGANISATIE. Nederlandsche Rijnvaartfonds protesteezt. Naar aanleiding van haar dagelijk- sche waarneming, dat, zoowel tij dens als voor en na het geopend zijn. der Koopmansbeurs, door den verte genwoordiger te Rotterdam van Schiffervertriebs verband te Duis- burg-Ruhrord scheepsruimtc wordt afgegeven zonder tusschenkomst van den makelaar in scheepsvraohtpn, heeft, de afd. Rijnvaartfonds van den Zuidhollandsehen afd: der vereen, van scheepvaartbevrachters in Ne derland de meening uitgesproken, dat hier aan den gebruikelijken gang van zaken in het Rijnvaartverkeer noodcloos geweld wordt aangedaan door vertegenwoordigers van een Duitsche organisatie. De afd. Rijnvaartfonds merkt hierbij op, dat dc Duitsche organisatie de hier ge pleegde handelingen in eigen land niet toe staat cn dat zulks geschiedt zonder mede weten van dc desbetreffende autoriteiten in Duitschland. Nu de vele verzoeken tot het wederom te rugbrengen van het bedrijf in de oude ba nen. gericht tot de vertegenwoordigers, van het Schiffervertriebsverband zonder uitwer king blijven, heeft het bestuur een telegram gezonden aan den staatssecretaris Dr. P. Koenigs te Berlijn, waarin beleefd, doch dringend wordt verzocht zijn hoogen in vloed te willen aanwenden en een diep gaand onderzoek naar den gevraagden toe stand te willen doen instellen, opdat aan het onrecht, dat momenteel den bonafiden scheepsbevrachters wordt aangedaan, en waardoor zij aanzienlijk worden geschaad zoo spoedig mogelijk een einde worde ge maakt. j Gricksche deserteurs Amsterdamsche politie met op sporing belast. De kapitein van het Grieksche stoomschip „Marionga", dat ligplaats heeft bij de Ne derlandsche Dokmaatschappij te Amsterdam cn dezerd agen zee moet kiezen, heeft.aan de politie opsporing gevraagd van den eer sten en den tweeden machinist, beiden Grie ken, die, aangezien zij op den daarvoor vast- gestelden tijd niet op het schip zijn terugge keerd, volgens de Gricksche wet als deser teurs worden beschouwd. De politic, tracht thans de verblijfplaats van beide mannen uit te vinden. Van werf der Ned. Dokmaat schappij. Zaterdagmiddag is met goed ge volg van een van de hellingen van de Nederlandsche Dokmaatschappij het dubbelschroef stoomtanlcschip „Rodas", in aanbouw voor rekening van de Koninklijke Shell-groep, te water gelaten. Dc doopplechtigheid werd, onder groote be langstelling, verricht doo'r mejuffrouw T. DINSDAG 20 JULI 1987. AVRO-uitzending. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Viool en piano. 11.00 Huishoudelijke wenken. 11.30 Kovacs Lajos' orkest en soliste. 12.30 Orgelspel. 1.00 Gramofoonmuziek. 1.10 Het Aeolian-orkest. 2.00 Cello, piano en declamatie. 3.00 De Palladians, orgelopel en gramofoon muziek. 4.30 Kinderkoorzang. 5.00 Kinderhalfuur. 5.30 Kovacs Lajos' orkest, soliste en gramo foonmuziek. 7.00 AVRO-Dansorkest. 7.30 „Vliegen op groote hoogte", causerie. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Het Omroeporkest m.m.v. soliste. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.0C Berichten. 12.15 KRO-Melodisten en solist. 1.00 Gramofoonmuziek. I.15 KRO-orkest. 2.00 Vrouwenuur. 3.00 KRO-Kamerorkest. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.05 „Ons wacht het leven", causerie. 4.30 Gramofoonmuziek. 4.35 HIRO-Post. 4.40 Gramofoonmuziek. 4.45 „Alomtegenwoordigheid", causerie. 5.10 Gramofoonmuziek. 5.45 Felicitatiebezoek. 6.00 KRO-Melodisten en solist. 7.00 Berichten. 7.15 „Friesland omhoog", causerie. 7.35 Sporthalfuur. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Gramofoonmuziek. 9.45 I'.RO-orkest. 10.30 Berichten ANP. 10.40 „The Magnolians". II.3012.00 Gramofoonmuziek. door Michael Corvin 62. Hij beschikte hier steeds over een organi satie, die hem zonder meer ten dienste stond, want de United Service reageerde ook op vage teekenen. Van het hotel uit belde hij een bepaalde afdeeling van het Berlijnsche secretariaat van de U.S.f.P.I. op en beval da delijk de auto voor hotel Kaiserhof te laten voorkomen, en het speciale vliegtuig van voldoende benzine voor een toch van duizend kilometer te laten voorzien. Toen legde hij met Jury's hulp zijn broeder op het bed in de zijkamer, en bleef hy, nadat de beide anderen naar het voorvertrek teruggekeerd waren, nog enkele minuten alleen bij den doode. De telefoon rinkelde en Selfride kwam de slaapkamer uit om den horen op te nemen De portier berichtte hem, dat zyn wagen voor was. Behalve een kleinen handkoffer nam hij geen bagage mee. en verliet gelyk met Esther en Jury de kamer, die hy zorg vuldig afsloot. Beneden gaf hij als steeds zyn sleutel af en zei terloops, dat hij over een uur of drie, vier terug zou zijn. Toen zaten zij in den auto, die bestuurd werd door een wegens zijn pet en bril ontherkenbaren man en reden zij in Westelijke richting de stad uit. Zoodra het maar even mogelijk was liet de chauffeur den wagen op volle snelheid loopen en vlogen zij in de richting van Staa- ken naar het Noordwesten, Achter het vliegterrein van Staakcn om, waar zij zagen, dat men met oefeningen be zig was, ging het in een wijden boog naar het Zuidwesten, tot zij een veld opredeu. in welks midden, omringd door een vriendelijk gazon, een villa stond. Terwijl de auto snel terugkeerde, traden zij op dit huis toe, waar men hen blijkbaar reeds had zien komen, want twee mannen snelden hen tegemoet. Zij waren beiden als vliegeniers gekleed en groetten kort. Selfride sprak Engelsch met hen en vroeg, of alles klaar was, wat zij be vestigden. Aan de achterzijde der villa was een por taalachtige uitbouw gelegen, die op het woud uitzag. De beide vliegeniers openden de groote deuren en nu zag men, dat daar bin nen een vliegmachine stond, met achter waarts samengevouwen vleugels. De mannen rolden het toestel naar buiten, wat hen wei nig krachtsinspanning scheen te kosten, daar het op een gestel met vielen stond, die in rails liepen. Eenmaal buiten, reed de ma chine van het gestel af, dat een der mannen weder in den uitbouw terugschoof, terwyl de ander met behulp van Selfride en Jury de vleugels in den normalen stand draaide en met veiligheidsbouten aan de romp bevestig de. Zoodra dit gereed was, stapten de drie passagiers en de piloot in. De andere man kwam weer buiten en slingerde op een kort bevel de schroef aan. Esther klonk het oor- verdoovende, snorrende huilen als oude, lieve muziek in de ooren. De machine begon te rijden, de toon van het huilen van den motor werd steeds hooger. Nu kwamen zy los van den grond het woud stormde op hen toe, daalde, verzonk onder hen. Zy stegen en voelden zich als door een machtigen arm al hooger en hooger op geheven. Jury vatte de handen der naast hem zit tende Ester en keek haar met een langen blik aan. Selfride boog zich naar hen over en schreeuwde hen door het lawaai heen toe: „Onzen vogel haalt niemand in, We halen bijna driehonderd kilometer per uur. Over twee en een half uur zijn we op Zwitsersch gebied en in veiligheid 1" Esther glimlachte terug en keek weer naar Jury. Onder hen gleed in het avondlicht het landschap snel voorbij, maar hier boven vielen de zonnestralen nog schuin op de me talen deelen der machine en verguldden zij haar vleugels. De aarde lag oneirtdig diep onder Esther en Jury. Zij was verdwenen, verdwenen als het verleden, waaraan zy niet wilden denken. Alleen Selfride zat nuchter en weer met zijn oude gelaatsuitdrukking op zyn plaats. Hij had een der spoorboekjes, die zich in de cabine bevonden, ter hand genomen en bestu deerde nu de trein- en bootverbindingen van Zwitserland naar de Vereenigde Staten, Genua, of Hij overlegde en combineerde de mogelijkheden en feiten, die de naaste toekomst zou baren. Toen juffrouw Cohen thuis kwam, vond zij den sleutel op de met Jury afgesproken plaats en zag hij haar tweeden sleutel op de tafel in de voorkamer liggen. Esther en de vreemdeling hadden elkander hier dus ont moet en waren nu vertrokken. De kleine se cretaresse ging snel in haar leuningstoel zit ten en staarde voor zich uit. Zij wist, dat zy Esther nooit terug zou zien zij was even in haar leven gekomen en er nu weder uit verdwenen. En zij had geen woord, geen groet, geen klein souvenir voor haar achter gelaten. Ach ja, zij was nu niet meer alleen, zy had nu immers een man, die haar alles was en die haar nader aan het hart lag dan eenig ander wezen. Het arme, gebochelde meisje legde haar dunne armen over elkander en vertoonde een smartelijk glimlachje rond haar mondhoeken. Afstand doen! Lieve God, zij deed haar heele leven immers niet anders! Nu had zij alleen nog maar haar werk en haar chef Burg. De schemering had de kamer reeds half onzichtbaar gemaakt, toen haar telefoon rinkelde. Zy schrok op en snelde naar het toestel. Van de redactie deelde men haar mede, dat men in een kamer van hotel Kai serhof, die aan een zekeren heel Selfride be- behoorde, het lijk van Siegfried Burg gevon den had. Zij moest dadelijk komen om een doode, wiens medewerkster gedurende zoo vele jaren geweest was, te identificeeren. Het was slechts een zuivere formaliteit. Met sidderende vingers legde juffrouw Co- hen den horen neer. Zij weende niet, hoewel toch dit bericht ook het laatste houvast nog verwoest had, dat zij nog meende te bezitten. Burg was dood. Machinaal kleedde zy zich aan, liep de trap af en reed naar het hotel, om voor het laatst den man te zien en den naam te noemen van hem, wiens arbeid zij langer dan tien jaren gedeeld had. Esther's inmiddels bekend geworden vlucht, het overlijden van Burg en het verdwijnen van den Amerikaan Selfride stonden, zooals inspec teur Symes zonder veel inspanning begreep, zeer nauw met elkander in verband, maar toch ontbrak hem nog steeds de sleutel tot deze affaire. Hy keerde met het bewustzijn naar Londen terug een paar letters van een onbekend alpabet van een vreemde taal ont cijferd te hebben, een niet zeer aangenaam gevoel. Dongen had, zooals spoedig bleek te laat, de vervolging van Esther heropend. Er kon niets anders meer vastgesteld worden, dan dat zij met den Amerikaan Selfride en een onbe kende het hotel verlaten had. Niemand had op het nummer van den auto gelet wie had daar ook aan moeten denken? Dongen vermoedde weliswaar dadelijk, dat de vlucht met een vliegtuig bewerkstelligd moest zyn, maar in een hemzelf onbegrijpelijke stemming vertraagde hy de mededeeling van dit vermoeden aan de politie een paar uren. Wilde hy' deze agente tijd laten om te ver dwijnen? Later sprak hij nooit meer over haar het was een korte, succesvolle episode geweest, een gelukkige operatie in den heime- lijken strijd, dien hij aan Duitsche zijde voerde. Daar er geen officieele communiqué's uit gegeven werden en alle betrokkenen zich wel wachtten over deze zaak iets los te laten, ver gat men in de redactie zeer spoedig, wat er voorgevallen was. Burg's dood had een groote leegte doen ontstaan, die men vooréerst slechts gebrekkig door iemand anders had kunnen aanvullen. Maar dat was niet erg, want de nieuwe kracht zou zich gauw genoeg inwerken. Het apparaat was immers intact en Mersheim vond dan ook geen aanleiding om over den loop, die de zaken nu eenmaal genomen hadden, overmatig ontevreden te zyn en rustig kon hy voortgaan met het schryven van geslepen, verstandig critisee- rende hoofdartikelen. Door een kreet van Selfride werden Ester en Jury er opmerkzaam op gemaakt, dat zij juist de grens zouden paseeren. Zij zagen het Bodenmeer en het lint van den Ryn zwak schitteren in het tapijt van het landschap. Het toestel vloog naar Zlirich, in welks nabij heid zij zouden landen. Spoedig cirkelden zy in een grooten boog boven het Zürichermeer en daalden toen in glijvlucht op een uitge strekte weide. De passagiers stapten uit. Selfride gaf den piloot nog enkele aanwij zingen. draaide toen zelf de schroef aan en een paar minuten later gonsde de schitteren de vogel reeds weder op een groote hoogte weg. Nu richtte Selfride zich tot het jonge paar, dat naast elkander op de weide stond en om zich heen keek. „U bent hier veilig. Esther Raleigh. Hier is het asyl in Europa. Hier hebt u niets te vree zen. En als eens het oogenblik mocht komen, dat u hier weg wilt. ergens anders heen, dan hebt u hier een adres, waarlangs u mij kunt bereiken zoolang ik leef. Ik de United Service laat u vrij, geheel en al vrij en wy danken u. Ik moet thans verder. Ik kan hier niet bleven. Ik ben niet jorg genoeg meer om in uitrustingen genoegen te kunnen vinden. Leef wel, Esther Raleigh en denk van tijd tot tyd eens aan my'n broer. Leef recht ge lukkig." EINDE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 3