Jamboree-gepeinzen
Dr. Colijn beantwoordt
Amerikaansclie vredosroop
Vliegmo gelijkheden
De «Piet Hein''
bijna gereed
Brandtorenwacht ontdekt
heidebrand
KINDEREN STRALEN DEN VREDE
UIT.
OPENLUCHTBAL IN HET HON-
GAARSCHE KAMP.
De gedachte dat op een stuk
gronds van eenige kilometers lang
en breed, 50 nationaliteiten in vol
maakten vrede met elkander le
ven, geeft je een eigenaardige sen
satie. Je weet, dat op de wereld
thans meerdere volkeren bezig zijn
eikaars bloed te vergieten; dit be
sef is voldoende om een wrangen
bijsmaak te geven aan het Jam
boree-genot.
In de dorpsgoineeute Vogelenzang is een
paradijs gesticht, waar de rassen zicli slechts
in sport en spel nieten en het internatio
nale verzoeningswoord „sorry" alle strubbe
lingen overwint; op dc grootc aarde hebben
de naties nog geen ruimte genoeg; hun ma
gen rammelen ban kolonielhonger en ais één
der groote broers probeert een stuk land
onder twee kleinere te verdeden, komt de
haat tusschen de kibbelaars eerst in al zijn
onuitroeibaarheid aan het licht!
Onverwoestbaar geloof in het goede.
Ik heb op Vogelenzang dien bijsmaak ge
proefd, doch slechts gedurende enkele se
conden; onmiddellijk duarna drong zich het
feit aan ine op, dal do broederschap-demon
stratie alhier een bewijs is van een onver
woestbaar geloof in het Goede. Dc Jamboree-
vrede wordt niet gebracht door kluizenaars
of andere huiten de maatschappij staande
idealisten; Lord Baden Powell is oud-gene-
raal; hij bewees Engeland groote militaire
diensten.
De figuur van den Chief Scout is
als het ware dc vcrceniging van twee
onontkoombare werkelijkheden: de
gekruiste degens en de aangeboden
broederhand.
De ouderen schoten te kort..
De leider heeft, tijdens een onderhoud met
de pers, de Jamboree vergeleken met de
kinderkruistocht in 1212. Toen verzamelden
zich immers tienduizenden jonge menschen,
teneinde liet Heilige Land te gaan verdedi
gen, een taak, die hun voorgeslacht niet had
kunnen volbrengen. Nu verbindt de jeugd
uit alle windstreken zich om een doel te be
reiken, waarin aldus de Chief hun ou
ders jammerlijk te kort. zijn geschoten: de
verbroedering der naties en dc bevestiging
van een wereldvrede.
De padvinderij trekt en terecht pro
fijt van het ongerept enthousiasme der jeugd.
Daarin ligt haar subtiliteit. En ik denk
aan den wensch van dien verstandigen ne-
gentiende-ceuwschen Nicolaas Beets, toen hij
de Hollandsche jeugd zag ravotten: „dat gij,
mannen wordende in het verstand, kinderen
moOgt blijven in de hoosheid.
Vanneer ik, wandelend tusschen de ten
tenkampen, deze jamboree-filosofie tot een
gelukkig einde heb gebracht, laat ik me
weer ten volle meesleepen door de overwel
digende levensvreugde, die van deze bonte
wereld uitstraalt.
Potografen hebben gezag.
Een troep prahtige Mexicanen komt zin
gend aanhossen, voeren in hun vaart een
paar meisjes mee cn zijn niet eerder tot
staan te brengen dan door dc gebiedende
lens van een fotograaf.
De Yankee's in hun element.
Amerikaansche padvinders, gewapend met
fototoestellen, raken door liet dolle heen,
als ze een Marker boerenpaar in vol ornaat,
ontdekken. Ze hebben blijkbaar ruim
schoots genoeg van al die stads aange-
kleede juffers en meneeren. die de terrei
nen overstroomen en gretig filmen ze het
blozende stelletje Thank you, thank you!
roepen ze overgelukkig.
Even later passeert een welvarende
Zeeuwsche met haar gemaal de revue. Nu
stijgt de vreugde ten top. De Yankee's zien
het Holland hunner droomen.1
Pannekoeken-studie.
Uit de ..keuken" van een Belgische
kampwoning komt een geur van ge-
hakken pannekoeken me tegemoet.
Daar vind ik twee jeugdige koks,
gehurkt bij hun oven, ieder in ern
stige studio over een grootc koeke-
pan gebogen. Daarin suddert een
bleekwitte massa's, waaruit tiental
len krentenoogen je toelachen.
De jongste Belg tracht den pannekoek
om te keeren; hij kent blijkbaar het ge
heim van den koekepan-zwaai niet en peu
tert geduldig de deegmassa met een mes
van den panbodem los. Langzaam brokkelt
de pannekoek af; een bezoekster steekt
haar leedvermaak niet onder stoelen of
banken en zenuwachtig zet liet joch zijn
keukenkunston voort; troostend lonkt een
paar ine!er verder in het gras een groote
schaal reeds gereedzijnde koeken; ze zijn
groot, dik en goudachtig en hebben de won
derlijkste vormen.
Jongens snoepen niet!
De Belgen weten overigens wel wat lek
ker is; keurig gebakken vischjeg lokken in
een andere tent en een fleurige salade
completeert dit menu.
„De Hollanders denken altijd dat de Bel
gen véél suiker gebruiken, maar dat is
heelemaal niet waar!" valt één der jonge
lui heftig tegen een praatlustige dame uit.
die haar neus speurc'nd over dc potten en
pannen laat gaan.
„In de sla doen wij gcén suiker", ver
volgt hij en heeft hiermee zijn landgenoo-
ten van een in zijn oogen vreeselijkc blaam
gezuiverd!
Landelijke romantiek.
Uit het kamp der Hongaren klinken lok
kende tonen. Ik maak dat ik er bij kom
en dan vind ik een stukje verrassende ro
mantiek.
Daar dansen zoowaar dc Hon-
gaarsche scouts met onze Nederland-
sche meisjes op dc maat van zigcu-
nermuziek, door de vermaarde Hon-
gaarsche brand gespeeld!
De groene weide is dc dansvloer, de mu
zikanten ontlokken vroolijke melodieën en
steeds wilder worden de rhythmen aan hun
fraaie instrumenten; forscho, gebruinde
Ilonguarsche padvinders hebben zich elk
een tengere blondine tent partner gekozen;
ze leeren de meisjes de lastige, komisch-
aandoende danspassen en zingen luidkeels,
de muziek mee. De meisjes probceren vol
ernst haar dansmeesters te volgen, doch
mocht dit niet lukken, dan weten de mon
tere Hongaren goeden raad: ze pakken hun
gezellin stevig om het middel en draaien
in steeds sneller tempo met haar in 't rond,
zingen nóg schoonere woorden, kijken nóg
verliefder Er zijn voortrekkers bij, die
de vier,- vijf kruisjes gepasseerd zijn, doch
zc blijken de vurigste dansers.
Een bekoorlijk paar.
Eén paartje trekt dc bijzondere aandacht,
liet is een jonge slanke scout met een
mooi gebronsd gezicht. In zijn armen houdt
hij een jolige blonde padvindstcr, die er met
haar blank blozend gezichtje, waarin een
paar guitige oogen boven een grap
pig wipneusje tintelen, in de keurige blau-
wo uniform, alleraardigst uitziet.
„Dit dansen is veel moeilijker dan hij
ons", roept ze eindelijk, na de zooveelste
ronde uit. „Ik hen moe". Toch houdt ze vol;
de jonge man voelt trouwens niets voor een
pauze en onze wipneus complimenteert hem
vrijmoedig: „De muziek is héél goed", en
met een sehalksehen blik naar zijn knap
donker gezicht: „het dansen óók". „Zooals",
voegt ze er, om niet al te gevleid te schij
nen. echt-v rou wel ijk aan toe: „zooals alles
op de Jamboree héél goed is. nicht wahr?"
(het Duitsch wordt door beide partijen uit
stekend verstaan).
Arm in arm
Na den dans is het „change", ruilen. De
Hongaren willen een souvenir van hun Hol
landsche vriendihnetjéï: de ladtsten zijn tuk
op een prespntje van haar buitenlandsche
vrienden. Medailles, fluitjes, koorden, lin
ten, tot hoofddeksels toe, worden verhan
deld. Sommigen kunnen het niet terstond
eens worden cn zetten, wandelend, arm in
arm. de transacties voort
Een kostelijke belevenis, dit inter
nationale openluchtbal op onze
avondweide, de lokkende violen en
zingende monden, de schuifelende
voeten, verlangende oogen, heel dit
spontane, charmante feest van dans
en muziek, een sutkje folklore van
het zuiverste water. Lie.
Het Prinselijk jacht, dat a.s.
Zaterdag te water wordt gelaten
is een prachtstuk van scheeps
bouwkunst. Vlootrevue na
de plechtige overdracht aan
Prinses en Prins.
De „Piet Hein", het schip waarmede het
Prinselijk echtpaar weldra de Nederland-
sche wateren zal bevaren nadert meer cn
meer zijn voltooiing.
Rondgeleid door den heer Ernst Crone,
voorzitter van de technische commissie be
last met den bouw van het Prinselijk jacht
hebben wij weer eens een kijkje op het
schip aan de Amsterdamsche werf G. dc
Vries Lentsch Jr. genomen.
Op 25 Maart is de kiel gelegd, acht dagen
later waren alle spanten en waterdichte
schotten de tallooze verbanddeelcn en alle
huidplaten tezamen gevoegd, en thans is
het schip op dc slee geplaatst voor de te
waterlating, die Zaterdag 14 Augustus te
half drie zal plaats hebben.
Deksalon.
De betimmering van de groote deksalon,
3.50 bij 5.50 meter, is al voor het grootste
deel gereed. Tegen den voorwand, wordt
een bureau, een buffet, een theekast, en een
radiotoestel gebouwd, langs den bakboords-
wand is onder dc brecdc vensters een bank
aangebracht en onder de stuurboordswand
bevindt zich een breede boekenkast. In het
midden van het prachtige, met eschdoorn-
hout betimmerde vertrek zullen een groote
tafel en eenige metalen stoelen een plaats
vinden. In dezen salon komt de trap uit,
die naar dè verblijven van de gasten voert.
De achterwand van den deksalon is geheel
van glas. Door de deur komen we op het
ruime achterdek, waarover een zonnetent
kan worden gespannen. Boven de salon ligt
het sloependek. De davits zijn reeds aange
bracht, doch aan de beide sloepen, een roei
boot en een motorboot wordt nog gewerkt.
De motorboot, uitgerust met een
sterken motor, zal 45 a 50 k.m. loo-
pen, zoodat het Prinselijk Paar ook
de kleinere kanalen, vaarten cn
plassen waar het jacht niet kan
komen, op een veilige, vlugge en ge
riefelijke manier zal kunnen bezoe
ken.
De hutten.
Twee fraaie eenpersoonshutten en een
groote tweepersoonshut bieden ruimte en
comfort aan vier logées. De eenpersoons
hutten kunnen worden samengevoegd tot
een tweepcrsoonsverblijf. Meer naar voren,
dus vlak onder den salon, is het slaapver
trek van het Prinselijk Paar gelegen, een
vertrek dat zeer fraai wordt ingericht, cn
dat van de rest van het schip afgesloten is
door twee waterdichte schotten.
In het voorste gedeelte van de „Piet Hein'
bevinden zich behalve dc hutten van de
bemanning, de stuurhut, betimmerd met
teakhout, de dienkamer, een keuken cn een
groote eetsalon voor 6 a 8 personen.
Dit vertrek, dat weer met eschdoornhout
betimmerd is, belooft bijzonder gezellig te
worden. Door de breede vensters zullen de
Prins en de Prinses volop van het fraaie
Hollandsche landschap kunnen genieten. In
het ectzaaltje zijn ingebouwde buffetten cn
een schrijfbureau voor den Prins aange
bracht.
Het schip heeft zes waterdichte schotten
en overal zijn geluiddempende lagen aan
gebracht om het stampen van de beide 160
p.k. dieselmotoren zoo weinig mogelijk te
doen doordringen.
De „Piet Hein" is in alle opzich
ten een prachtig schip geworden,
een schip dat binnenkort de trots
van onze binnenwateren zal zijn.
Het wordt gestationneerd in de
Sixhaven te Amsterdam.
De tewaterlating op Zaterdag a.s.
zal met een eenvoudige plechtigheid
gepaard gaan.
De groote dag waarop de overdracht
van het schip aan het Prinselijk
Echtpaar zal plaats hebben is Za
terdag 28 Augustus
De plechtige overdracht van het zoo bij
uitstek nationale geschenk, aangeboden
door geheel ons volk, zal door den eigen
radiotelefoniezcnder van het schip worden
uitgezonden.
Na de overdracht zal een grootschc vloot
revue plaats hebben.
Op 16 Juli heeft de Amerikaansche minis
ter van buitenlandsche zaken, Cordell Huil
tot alle landen der aarde een -oproep gericht
tot handhaving van den vrede en herstel
der welvaart door militaire en economische
ontwapening.
Van 37 landen zijn antwoorden binnenge
komen, w.o. Nederland in den persoon van
Dr. Colijn. Het schrijven van onzen minister
president zegt o.m.:
De heer Huil heeft de wereld gewezen op
een aantal gewichtige problemen van drin
genden aard, waarvan het probleem der ont
wapening met zijn menigvuldige consequen
ties op economisch zoowel als op politiek
terrein wel het meest urgent lijkt.
Dr. Colijn is er eveneens diep van
overtuigd, dat de internationale orga
nisatie, zooals deze heden ten dage
bestaat, niet lang meer ongewijzigd
kan blijven, zonder de toekomst ern
stig in gevaar te brengen en hij is
er zeker van dat Nederland te allen
tijde gereed zal staan en zich geluk
kig zal prijzen om metterdaad mede
te werken aan de verbetering van de
bestaande betrekkingen.
Zijn verwachtingen zijn gelegen in dc be
kwaamheden van hen, hekleed met het ge
zag om de beginselen, vervat in dc verkla
ring van den heer Huil, te verwezenlijken
ten einde practische resultaten te verkrij
gen en hij zich gelukkig prijzen tot dat doel
actief te kunnen medewerken.
Met leedwezen merkt men te Washington
op. dat Berlijn, Rome. Tokio, Nanking en
Valeneia niet geantwoord hebben. Alle ant
woorden verklaren het met de groote lijnen
van dc opvatting van Huil eens te zijn. Van
groote sympathie met die opvatting getui
gen vooral de antwoorden van Parijs. Mos
kou en alle Zuidamerikaansche regeerin
gen. Bulgarije en Hongarije verklaren her
ziening der vredesverdragen noodzakelijk te
achten.
BOERDERIJ TE BORCULO IN VLAMMEN.
Zaterdagmorgen omstreeks elf uur ont
stond brand in de kleermakerij en boerderij
„Denneboom" van den heer H. J. Franc te
Borculo. De brand ontstond in een hooimijt
en sloeg op de kleermakerij over. Door ge
brek aan water kon het vuur niet gebluscht
worden. Alles brandde af. Slechts een klein
gedeelte van den inboedel kon gered wor
den. De, schade wordt door verzekering ge
dekt. De oorzaak is onbekend.
Zware cischcn voor t menschelijk
gestel bij 't vliegen op groote
hoogte.
Dc techniek is thans zoo ver ge
vorderd, dat men vliegtuigen ge-
bouwd heeft, die op een hoogte
van 10.000 meter kunnen vliegert.
2V'u doet zich evenwel het feit voor,
dat de luchtdruk hier zoo gering is
dat de piloten hiervan last onder
vinden. Om deze hindernissen uit
den weg te ruimen, neemt men
allerlei proeven met luchtdichte
cabines, waarin de luchtdruk op
ngrmale hoogte gehouden wordt.
Reeds jaren geleden heeft Blériot nadruk
kelijk verzekerd, dat de vliegsport niet door
het materiaal cn de machine, maar wel
door de capaciteiten van den piloot be
grensd zou worden. Tegenwoordig zijn wij
reeds zoo ver, dat dc mensch door de tech
niek, die hij zelf ontwikkeld heeft, inge
haald is. Niet het vcrkccrsvliegen, maar
wel het vliegen op groote hoogte, bijvoor
beeld boven 5000 nieter, en het verrichten
van acrobatische toeren, die hoofdzakelijk
voor militaire doeleinden gebruikt worden,
stellen aan den piloot cischen, die zijn
psychische en physischc capaciteiten wel
eens te boven kunnen gaan. Dc physiolo-
gic en dc luchtvaartgenecskunde heb
ben tot taak, na te gaan, waar de grens
ligt.
De gevolgen van liet gebrek
aan zuurstof.
Het vliegen op een hoogte van meer dan
5000 meter beteekent, dat men zich in lucht
lagen bevindt, waar groot gebrek aan zuur
stof heerscht. Vooral voor de ademhaling
heeft dit bepaalde gevolgen. Het doel van
de ademhaling is, dat het Jichaams-wecfsel
van de benoodigdc zuurstof voorzien wordt.
Soms bemerkt men het gebrek aan zuur
stof reeds bij bergtoeren op een hoogte van
4000 meter, dat zich uit in de zoogenaamde
bergzickte; op nog grootere hoogten is de
geringste beweging, die men maakt, reeds
zeer inspannend; men leest de instrumen
ten verkeerd af, het schrift wordt ondui
delijk en liet. merkwaardigste is nog, dal
men meent, dat alles normaal is. Men heeft
geen begrip van de ernst van de situatie.
Koolzuur ter verbetering
de zuurstofvoorziening"!
van
Door het inademen van zuurstof kan men
deze storingen gedeeltelijk uit den weg
ruimen, d.w.z. totdat de luchtdruk zóó
laag is, dat zelfs bij het inademen van
zuivere zuurstof de spanning voor een vol
doende verzadiging van het bloed niet
meer -toereikend is.
Op een hoogte van 10.000 meter
probeert men daarom, de zuurstof
spanning door overdruk to ver-
grooten (luchtdichte cabines of
luchtdichte kleedingstukken, die
met zuurstof onder een bepaalde
druk gevuld zijn') Volgens de
nieuwste onderzoekingen kan men,
hoe paradoxaal dit ook klinken
moge, door toevoeging van bepaalde
hoeveelheden koolzuur de zuurstof
voorziening van het weefsel verbe
teren.
Hierdoor is de mogelijkheid ontstaan, dc
actieradius op grootc hoogte te vergrooton.
Deze kwestie moet echter nog dieper onder
zocht worden.
Vooral de moderne oorlogsvliegtuigen met
hun groote snell*eid stellen geweldige
eischen aan den weerstand der bemanning.
Daarbij is niet alleen dc snelheid op zich
zelf maatgevend, maar ook dc middelpunt
vliedende krachten, die optreden, wanneer
het vliegtuig verschillende kunststukjes uit
voert Jagervliegtuigen en bommenwer
pers hereiken tegenwoordig reeds een val
snelheid van 500 k.m. per uur, dat is on
geveer 140 meter per seconde. Maakt men
met deze snelheid een surve van 300 me
ter radius, dan werken gedurende 6 se
conden middelpuntvliedende krachten op
het lichaam, die 63^ maal zoo sterk als de
aantrekkingskracht der aarde zijn.
Dit beteekent, dat de piloot zes
maal zoo sterk als anders in zijn
stoel gedrukt wordt cn dat ook op
zijn wervelkolom een zes maal zoo
groote druk uitgeoefend wordt. De
situatie wordt zeer gevaarlijk, door
dat het bloed naar de onderste li-
chaamsdcelen gedrukt wordt. De her
senen, die juist in de eerste plaats
bloed noodig hebben, om deze
prestaties te kunnen verrichten,
verliezen daardoor veel bloed. Ook
het hart ondervindt storingen, om
dat liet circuleerende bloed er niet
op tijd in teruggekeerd is. Ons or
ganisme is nu eenmaal niet op
dergelijke krachtige inwerkingen
gebouwd en blijft daardoor op
sommige punten in gebreke. De re
den hiervan is zuiver mechanisch
cn kan niet door een grootere wils-
inspanning verminderd worden.
Om nu een catastrophe te vermijden, kan
men bepaalde voorbehoedsmaatregelen ne
men, bijvoorbeeld door bepaalde krachten
in den buik op te wekken. Bij alle werk
zaamheden, waarbij de scherpte der oogen
een groote rol speelt, spreekt het van zelf,
dat de oogen eerst onderzocht moeten wor
den. Eveneens moet ook de reactie-snelheid
van den piloot onderzocht worden. Want,
zooveel menschen, zooveel verschillende
lichamen. En lang niet alle menschen zijn
tegen de eigenaardigheden van een dergelij
ke hoogte opgewassen.
Behalve de bovengenoemde storingen
tengevolge van het gebrek aan zuurstof be
staan er nog andere gevaren. De snelheid
kan namelijk ook ongunstig op het laby-
rinth werken. Dit is het geval, wanneer
men een scherpe bocht inaakt. Het gevolg
is, dat men verkeerde optische waarne
mingen doet.
Deze voorheelden zijn denkelijk wel vol
doende om aan te toonen, welke eischen dc
vooruitgang der techniek aan het mensche
lijk organisme stelt. Bij het verkeersvliegen
spelen al deze kwesties niet zoon belang
rijke rol. Bij toenemende snelheid zal men
steeds verstandig doen, evenveel aandacht
aan de machine, als aan den mensch te
l besteden.
Onachtzaamheid met vuur?
Zaterdagmiddag omstreeks twee uur ont
dekte de brandtorenwacht van Schaarsber-
gen brand op een stuk heide op het land
goed „Heidepol" gelegen naast de terrei
nen van het landgoed „De Hooge Veluwe"
aan den Koningsweg bij Arnhem.
De bestrijding van het vuur werd ter
stond aangevat door de boschbrandweer
van Schaarsbergcn, welke versterking ont
ving van de brandweer van Arnhem, van
militairen van het Arnhemsche garnizoen
en van jongelieden van het R. K.-werkkamp
„De Kempenberg"
Na. ruim twee uur werken had men
het vuur onder de knie. Een oogen-
blik werd gevreesd, dat de vlam
men zouden overslaan op de bos-
schen van „De Hooge Veluwe", doch
door 't aanleggen van brandgangen
wist men dit te voorkomen.
Ongeveer zes tot zeven hectaren heide
en eenig opgaand hout dat verspreid op
deze oppervlakte stond, werden een prooi
der vlammen.
Men zoekt de oorzaak van den brand in
onachtzaamheid met vuur, doch zulks staat
niet vast.
Auto week plotseling uit
Botsing met motorrijwiel. Da
me zwaar gewond.
Zondagmiddag omstreeks twaalf uur is op
Men Antwerpsciiestraatvveg te Bergen op
Zoom een ernstig ongeluk gebeurd. Een
autobestuurder, dc heer Moesbaak uit
Bergen op Zoom (Moerbeek) reed, door plot
seling naar links uit te wijken, den van
tegenovergestelde zijde komenden motorrij
der, den heer de Boer, eveneens' ter plaat
se woonachtig aan. De lieer de B. wiens
echtgenoote op de duozitting had plaats
genomen, werd met haar tegen den grond
geslingerd.
Mevrouw de B. bleef bewusteloos liggen»
en werd in een nabijzijnde woning binnen
gedragen. Zij bleek een ernstige hoofdwon
de alsmede verwondingen aan de armen
te hebben bekomen en klaagde na tot be
wustzijn te zijn gekomen over inwendige
pijnen. Per auto is zij naar haar woning
vervord. Haar echtgenoot liep slechts
lichte verwondingen op. Beide voertuigen
werden ernstig beschadigd en moesten
worden weggesleept.
Dc „Maaskerk" van
Freetown vertrokken
De „Maaskerk" is Zondagmorgen te 1^.30
uur, na brandstof en water teh ebben in
genomen van Freetown vertrokken met be
stemming naar Dakar.
Wij vernemen voorts, dat de „Regge-
stroom, die een deel der passagiers van
„De Maaskerk" aan boord heeft genomen,
in de nabijheid van hets chip zal blijven.
Wielrijder contra vrachtauto
Gisterenavond omstreeks negen uur is op
den van Ileemstraweg te Bcuningen de 16-
jarige M. Schiks, toe hij, op zijn rijweil ge
zeten, uit een zijstraat den weg kwam op
rijdon, tegen een passeerende personenauto
bestuurd door den heer S. uit Eist gereden.
Met een zware hersenschudding is dc jon
gen naar het Liefdegesticht te Bcuningen
overgebracht. Korten tijd na aankomst al
daar is hij overleden.
De auto, die nog trachtte uit te wijken,
reed tegen een bermpaaltje, waarbij zij
ernstig werd beschadigd.
Reiziger opende het
portier voor verkoeling
Het kostte hem het leven.
Gistermiddag is dc 28-jarige apo
theker J. Nijmans uit Waalwijk
onder de gemeente Schalkwijk uil
den Dieseltrein gevallen, die te 14.39
uur van Culemborg vertrekt.
Dc man was op slag dood.
Het slachtoffer bevond zich met vrouw en
kinderen in den trein. In verband met do
hitte had hij het schuifportier van den trein
geopend, om zoodoende van den frisschen
wind te kunnen genieten. In de bocht, die
de spoorlijn bij Schalkwijk maakt, is hij uit
den trein geslingerd.
Zijn stoffelijk overschot is naar de kapel
van de R.K. begraafplaats te Schalkwijk
overgebracht.
Stuurman aangevallen
Incident op koopvaardijschip.
Anetn meldt uit Bandjermasin, dat aan
boord van de K.P.M.-stoomer „Van Lans
bergen" de stuurman T. door een Madoe-
reeschen lichtmatroos is aangevallen. Hij
werd niet-levensgevaarlijk in den huik ge
wond en is naar het. ziekenhuis getranspor
teerd. De aangevallene kon nog niet worden
gehoord.
Vermoedelijk is de aanleiding geweest,
dat dc stuurman den mafroos een klap heeft
gegeven.