Geraffineerde oplichterij
Nieuwe stratosfeertocht
ven de Polen
Voetballers in den zomer
De eischen der
moderne vakbeweging
Aan den rol
Auto in brand na botsing
Een burgemeester zonder
ambtswoning
Fransche burger-
vliegers willen staken
VERKORTING ARBEIDSTIJD
WETTELIJKE VACANTIE-
REGELING ORDENING VAN
HET BEDRIJFSLEVEN OP
HEFFING VAN ORGANISATIE
VERBOD BIJ DEFENSIE.
Door het bestuur van het N.V.V.
is een ontwerp-sociaal-cconomisch
program vastgesteld, waarin de ei
schen der moderne vakbeweging zijn
vervat t.a.v. die vraagstukken, wel
ke onder de huidige omstandigheden
van bijzondere beteckenis moeten
worden geacht.
Dit program zal worden behandeld op het
Sociaal-economisch Congres, dat Maandag
18 en Dinsdag 19 October a.s. in Den Haag
wordt gehouden.
Het program luidt als volgt:
1 Krachtige bestrijding van de werkloos
heid, ook onder de jeugd, op den grond
slag van hot Plan van den Arbeid.
2 Invoering van de wettelijke 40-urige
werkweek in alle thans daarvoor in aan
merking komende bedrijven en diensten
Verkorting van den arbeidstijd in die
bedrijven, waarin langer dan 48 uur
per week wordt gewerkt, tot 48 uur
per week, als overgang naar verdere
arbeidstijdverkorting.
3 Wettelijke vacantioregcling met be
houd van loon voor alle werknemers.
4 Ordening van het bedrijfsleven. In
stelling van bod rij fs raden met veror
denende bevoegdheid. Opneming van
vertegenwoordigers van de vakbewe
ging in door de overheid in te stel
len colleges, waarin vraagstukken,
liggende op sociaalcn economisch ge
bied, aan de orde komen.
5 Betere werkloozenzorg, wettelijke rege
ling van de werkloosheidsverzekering
en van de steunverleening.
6 Wederopbouw en verbetering van hel
onderwijs, ook van het nijverheids-,
bandels- en voortgezet onderwijs.
7 Verbetering van de invaliditeits- en
ouderdomswetten. Bevordering van de
instelling en wettelijke regeling van be
drijfspensioenfondsen.
8 Opheffing van de organisatie verboden
bij Defensie ten aanzien van de moder
ne arbeidersbeweging.
9 Bevordering van het afsluiten van col
lectieve contracten door middel van
een wettelijke regeling.
10 Verbetering van de wettelijke ontslag-
regeling, mede door verplichte invoe
ring van scheidsgerechten.
11 Wettelijke minimumloonregcling voor
landarbeiders.
12 Vrijheid van verecniging, vergadering,
drukpers en vakactie in de overzccsche
gewesten.
Zonder een cent op zak. Ein
de: het politiebureau.
In den nacht van Zondag op Maandag
werd op het politiebureau J. D. Mcvcrplein
te Amsterdam een wcrkloozc kapper die
zich in meer of minder dronken toestand
bevond, binnengebracht, hij had in een
cafétje aan de Jodenbrccstraat ccnigc ver
teringen gebruikt, terwijl hij geen cent bij
zich had. De man was na ecnigc biertjes
versuft geraakt en verzocht den caféhouder
tenslotte een taxi te bestollen om hem naar
huis te brengen. De taxi kwam voor en
reeds wilde de kapper in het voertuig plaats
nemen, toen de caféhouder hem tegenhield
met de opmerking: „Je moet nog betalen",
waarop de bezoeker echter doodleuk op
merkte, dat hij geen cent op zak had.
De chauffeur van de taxi oordeelde het
toen maar beter een ander vrachtje te zoe
ken. De caféhouder liet den kapper naar
het politiebureau brengen. Maandagoch
tend werd de man vrijgelaten, echter slechts
voor korten duur, want de politie keek
vreemd op, toen in den nacht van Maan
dag op Dinsdag dezelfde man weer op het
bureau werd gebracht, omdat hij in een
café op de Plantage Muidergracht hetzelfde
grapje had uitgehaald. Dinsdagochtend werd
de man voor de tweede maal weggestuurd,
maar reeds denzclfden middag verscheen
hij weer op het bureau. Thans had hij in
een ander cafétje in de Jodenbreestraat
eenige biertjes gedronken, natuurlijk weer
zonder te kunnen bfctalcn. Dit werd de poli
tie toch wel te har en zij heeft den kapper
daarom voorloopig maar opgesloten.
Bestuurder omgekomen.
Gistermorgen omstreeks half tien heeft
op den Hoogoweg te Amcrsfoor* nabij Hoe
velaken een zeer ernstige aanrijding plaats
gehad.
Een personenauto, bestuurd door den on
geveer 55-jarigen luit.-kolonel der militaire
administratie II. J. Koole, wonende te
Amersfoort, reed met grootc snelheid tegen
een vrachtauto van de sncldiensfondcrne-
ming „Hunzebooten" uit Groningen.
De bestuurder van laatstgenoemden wa
gen wilde twee aan den kant van den weg
geparkeerde auto's passeeren, en kwam
daarbij op het linker weggedeelte terecht,
juist toen met grootc snelheid uit tegenover
gestelde richting de personenauto naderde.
Tengevolee van de botsing vloog deze auto
in brand. IJlings toegeschoten omwonenden
slaagden er in het vuur met zand te dooven
en konden toen de bestuurder uit de totaal
vprnielde auto bevrijden. Hulp kon echter
niet meer baten. Het slachtoffer moet vrij
wel onmiddellijk na de botsing zijn over-
leden.
Schicbroek's (jemccnleraad is te
verkwistend.
De Gemeenteraad van Schiebroek had op
19 Januari j.1. besloten aan te koopen een
perceel aan den Ringdijk, teneinde dit te
bestemmen voor ambtswoning voor den bur
gemeester. Met dezen aankoop was een Jje-
drag van f 17.200 gentoeid.
Ged. St. van Z.-IIolland onhielden aan 't
besluit hun goedkeuring, uit overweging, dat
de verhouding tusschen draagkracht en schul
denlast/ler gemeente Schiebroek dermate on
gunstig is, dat een strenge beperking bij het
doen van kapitaaluitgaven noodzakelijk
moet worden geacht. Verder werd overwo
gen, dat het gemeentebestuur van Schie
broek er niet in is geslaagd voor het jaar
1937 een reëel sluitende begrooting samen
te stellen, in verband waarmede ook zoo
veel mogelijk uitbreiding van de uitgaven
voor den gewonen dienst dient te worden
voorkomen. Met het oog op het bovenstaan
de waren Ged. Staten van oordeel, dat de
onderhavige uitgave thans niet verantwoord
kan worden geacht.
Het gemeentebestuur kwam van deze be
slissing in beroep, doch de Kroon sloot zich
bij het oordeel van Ged. Staten aan, uit
overweging, dat de ongunstige verhouding
tusschen schuldenlast en draagkracht een
voorzichtig beleid vordert, waarbij iedere
niet strikt noodzakelijke verzwaring van
het budget dient te worden vermeden. Ten
slotte overwoog de Kroon, dat, al, moge het
verkrijgen van de beschikking over een
ambtswoning voor den burgemeester op
zichzelf wenschclijk kunnen worden geacht,
de noodzakelijkheid daarvan niet is aange
toond, zoodat Ged. Staten terecht hun goed
keuring aan het raadsbesluit hebben ont
houden.
Handlanger slaat terecht.
In het begin van dit jaar heeft zich een
buitengewoon geraffineerd geval van op
lichting afgespeeld ten nadeele van de
N.V. Verzekeringsbank Victoria te Amster
dam.
Als incasseerder van de Verzeke
ringsbank te Zwijndrecht fungeerde
de 37-jarige T. van E., die van
incnschen,- die hun premie niet meer
konden betalen, de polissen op
kocht, daarna nog ecnigen tijd voor
hen stortte en ten slotte aan het
kantoor de medcdeellng deed, dat
deze of gene verzekerde overleden
was, waardoor hij dan het verzeker
de bedrag opeischte.
Hij legde daarbij vervalschte overtójdens-
bewijzen over. Deze truc werd in de jaren
1935, 1936 en 1937 uitgehaald, waarbij de
maatschappij voor ongeveer f 11.000.werd
opgelicht.
De 35-jarige M. S., caféhouder te Dor
drecht was bij de malversaties behulpzaam
geweest en door de rechtbank te Dordrecht
te dier zake veroordeeld tot één jaar ge
vangenisstraf met aftrek van preventieve
hechtenis. Gisteren stond hij in hooger be
roep voor het Haagsehc gerechtshof terecht.
De procureur-generaal, mr. A. Romhach,
vond evenwel geen termen voor een mildere
straf en vorderde bevestiging van het von
nis van de rechtbank.
De verdediger mr. B. van Marwijk Kooy,
wees op de geringe rol, die deze verdachte in
de oplichtingen heeft gespeeld en vroeg
mede in verband met diens blanco strafre
gister een gecombineerde straf met een kort
onvoorwaardelijk gedeelte.
Arrest 19 Augustus.
Doodelijke aanrijding
Negenjarig meisje slachtoffer.
In de gemeente Krabbendijke heeft Dins
dagavond een aanrijding met doodclijken
afloop plats gehad. liet te Krabbendijke wo
nende lid van Gedeputeerde Staten van Zee
land, de heer C. P. Vogelaar, reed met zijn
auto door de Dorpsstraat, toen op hetzelfde
oogenblik twee dochtertjes van de familie
Lobbenzoo per rijwiel passeerden. Op onver
klaarbare wijze kwam het negenjarige
meisje met de auto in botsing. Zij viel tegen
den wagen aan en was vrijwel op slag dood.
De auto en het stoffelijk overschot van het
kind zijn door de politie in beslag genomen.
Ongeluk in vacantiekamp
In liet bij Ede gelegen vacantiekamp van
de Rottcrdamsche Graanelevator Maatschap
pij is een jongen, genaamd Versteeg, bij het
nemen van een bad in het zwembassin uit
gegleden en met het hoofd tegen een
betonnen rand van het bassin terecht geko
men, waardoor hij ernstig aan den nek werd
gewond.
De jongen is opgenomen in het Juliana
Ziekenhuis te Ede.
Voor zijn leven wordt gevreesd.
ZAL PROFESSOR PICCARD OVER
VLEUGELD WORDEN?
MILITAIRE BELANGEN.
Onder leiding van den Poolschen
generaal Sosnkowski heeft zich in
Warschau een uit 37 personen be
staand organisatie-comité gevormd,
dat een nieuwe Poolsche stratosfeer
tocht zal voorbereiden.
De berichten over den nieuwen Poolschen
stratosfeerballon mogen niet, zooals vele
van dergelijke meldingen, met geringschat
ting worden afgedaan. De voorbereiding van
de. nieuwe Poolsche stratosfeertocht is,
zooals reeds de naam van generaal Sosn
kowski bewijst, een ernstige aangelegen
heid. Bij den bouw van den stratosfeerbal
lon, die door het organisatie-comité en de
Poolsche verecniging voor luchtbescherming
de zoogenaamde LOPP. gefinancierd wordt,
houdt men rekening met alle op het gebied
van het stralosfeeronderzook opgedane erva
ringen. Er zij hier aan herinnerd, dat de
Belgische professor Piccard twee jaren ge
leden met de leiders van het Poolsche stra-
tosfeeronderzoek besprekingen heeft gehad.
Indertijd scheen het, dat een samenwerking
tusschen de Belgen en Polen mogelijk zou
zijn. 'Eén' pogfng daartoe 'mislukte echter,
niet wegens persoonlijke kwesties, maar ten
gevolge van technische meeningsvcrschil
Icn.
Andere plannen dan de Belgen.
Toen professor Piccard in Mei
1935 in Warschau vertoefde, ging
zijn belangstelling hoofdzakelijk uit
naar de producten van de Poolsche
ballonindustric, waarmede bij de in
ternationale Gordon-Bennet-wedstrij
den grootc successen waren behaald
Hij wilde onderzoeken, of de Pool
scho ballonindustrie in staat was,
een luchtballon van zijde met een
rubber omhulsel en een inhoud van
112.000 kubieke meters te vervaar
digen.
Deze ballon zou volgens de opvatting van
professor Piccard niet meer dan 1000 kg.
mogen wegen, wijl de gondel met de noodi-
gc instrumenten alsmede een valscherm
Thans is de tijd eerst aangebroken om
oefenwedstrijden te spelen
Hoe de kampioensclubs zich voorbereiden
In de afgeloopen weken heeft het officieel
orgaan van den KNVB, de „Sportkroniek",
een zeer interessante enquête gehouden over
het vraagstuk wat de voetballer moet doen
om bij den aanvang van de competitie in een
zoo goed mogelijken vorm tc zyn. Deze
enquête strekte zich uit over een groot aan
tal KNVB-clubs, meest eerste klassers. maar
ook uit lagere regionen. Zoo was er o.m. een
antwoord van de Heldersche tweede klasser
H.R.C. binnengekomen. De redactie van ge
noemd blad gaf leiding aan het onderzoek
door de vereenigingen de volgende vyf vragen
voor te leggen:
1. Wordt in den zomer door uw vereeni-
ging gan voetbaltraining gedaan?
2. Zoo ja, waaruit bestaat die training?
3. Speelt uw vereeniging des zomers voet
balwedstrijden? Zoo ja, wat voor wedstrijden?
(Vriendschappelijke, serie-wedstrijden, zomer
avondcompetities).
4. Worden in uw vereeniging zomersporten
beoefend en, zoo ja, worden die beschouwd als
voorbereiding voor het voetbalseizoen of als
op zichzelf staand?
5. Kunt U ons ook mededeelen, welke
ervaringen uw vereeniging heeft opgedaan
met het al of niet beoefenen van zomertrai-
ning en de resultaten daarvan in het voetbal
seizoen
Aan de hand van de ingekomen antwoor
den is het interessant en voor de talrijke
voetbalclubs en voetballers uit ons rayon
leerzaam om de conclusie uit al die binnen
gekomen antwoorden te trekken.
Wat de kampioensclubs antwoordden.
Wy hebben ons altyd voorstanders betoond
van een z.g. gesloten seizoen, d.w.z. een
periode, waarin absoluut niet gevoetbald
wordt. Aan de spelers worden in den winter
zeer zware eischen gesteld en komt hen uit
dien hoofde alleen al eenigen tyd volmaakte
voetbalrust toe. Daar komt nog bij, dat, zou
den de spelers des zomers gewoon blijven
doortrainen en wedstrijden spelen, zij onher
roepelijk in vorm moeten terugloopen. Laat
de snelers een maand h 6 weken niet op het
voetbalveld komen of als zij komen, laat hen
dan aan lichte athletick doen. Begin eerst 6
weker voor de competitie, aan de serieuze
voetbaltraining. Dat is altijd ons standpunt
geweest Met begrijpelijken trots geven wij
hier thans iets uit de conclusies, welke uit de
antwoorden van Ie kampioenen, waaronder
ooi: dat van de landskampioen Ajax, getrok
ken kon worden.
Al deze clubs wijzen op het groote be
lang van een flinke rust voor de spelers
van haar hoofdploeg, allemaal gaan ze
pas ruim een maand voor het nieuwe sei
zoen tot training over, een training,
die over het algen.ecn nog niet intensief
is. Vooral het antwoord van Ajax liet in
dit opzicht niets te wenschen over.
Nu ware het echter onjuist zich geheel
naar deze voorbeelden te richten. In de eer
ste plaats zijn de kampioensclub"' wel ver
plicht na het vooral voor haar zware en lang
durige seizoen een flinke rustperiode voor te
schrijven, al was het alleen maar om weer
een aanzienlijk gewicht zouden hebben. De
Poolsche industrie vond indertijd de eischen
van professor Piccard lang niet tvyi.
Men had in Polen een geheel ander doel
in het oog dan de Belgen, die hoofdzakelijk
op wetenschappelijke resultaten uit waren.
Volgens de opvatting van de Poolsche mili
taire vliegers, die zich reeds lang met het
stratosfcerprobleem bezig hielden, was voor
het Poolsche plan een ballon, die kleiner
was dan die van Piccard, reeds voldoende.
De ballon behoefde aan zijn schippers
slechts de mogelijkheid te geven, op een
hoogte van 20.000 meter den weerstand van
de lucht te bestudecren.
Het doel bleef steeds de latere
bevlieging van deze hoogten met
luchtdichte militaire vliegtuigen.
Men had hier dus tc doen met experimen
ten, die in het bijzonder ook de aandacht
van Engeland en Italië hebben.
Helpt een „dubbele" ballon?
Bij de Polen schijnen intusschen ook nog
andere technische overwegingen een rol
gespeeld tc hebben. De Poolsche deskundigen
haden tegen het streven van Prof. Pic
card om het ballonomhulsel steeds lichter
tc maken eenig bezwaar. Zij vreesden voor
scheuren. Om al deze redenen leidden de be
sprekingen in Warschau indertijd niet tot
het gewcnschte resultaat. Maar toch ble
ven zij niet geheel zonder vrucht. De Pool
sche ballonindustric heeft sindsdien geheel
nieuwe wegen ingeslagen om de vraagstuk
ken van de stevigheid van liet omhulsel en
van het draagvermogen op tc lossen. Zij
ontwierp het plan van een „dubbele" bal
lon. En dit plan zal thans in den vorm van
den nieuwen Poolschen stratosfeerballon
verwezenlijkt worden.
Een doorsnede van 70 meter.
De nieuwe ballon, die een inhoud' van
120.000 kubieke meter zal hebben, zal in het
bovengedeelte een tweeden kleinen ballon
omsluiten. Deze zal in zekeren zin „zelfstan
dig" in het grootere, hem omgevende om
hulsel zweven en er toe dienen om met zijn
inhoud van 3000 kubieke meter het gewicht
van het grootere omhulsel te dragen. Met
behulp van dezen tweeden ballon meenen
de Polen zonder bezwaar de door professor
Piccard geëischte 1000 kg. voor het omhul
sel te kunnen overschrijden. Het omhulsel
van den nieuwen ballon zal bij een doorsne
de van 70 meter iets meer clan 100 kg. we
gen, zonder dat de ballon daardoor aan stijg
en draagvermogen inboet.
De Polen hopen nu hooger tc kunnen
komen dan 30.000 meter.
Lugubere vondst
Overblijfselen van verdwenen
Pool-expeditie aangetroffen.
De kapitein van een Noorschen visschers
boot, welke te Tromsö is binnengeloopen,
beeft medegedeeld, dat hij aan de Dovc-
baai op Spitsbergen resten van een tenten
kamp, oliejassen, een verrekijker, resten
van een boot en talrijke patronen van
Duitsch fabrikaat heeft gevonden.
Men vermoedt hier sporen te hebben ge
vonden van de Duitsche Poolexpeditie
Schroeder-Strand, welke in 1912 spoorloos
is verdwenen.
APARTE ZITBANKEN VOOR DE
DUITSCHE JODEN.
In het arrondissement Prenzlauerbcrg
(ten Noordoosten van Berlijn) heeft men in
hel park 92 banken neergezet, waarop ver
meld staat „verboden voor Joden".
Joden mogen op dc acht overige banken
plaats nemen.
Dc nationaal-socialistische partijcorres
pondent ic noodigt andere arrondissementen
uit dit voorbeeld tc volgen.
Voelen zich achteruitgezet bij de
militaire vliegers. Wie mag
de „Lieutenant de Vaisseau
over den Oceaan brengen?
Do correspondent van de „Daily
Telegraph" tc Parijs bericht, dat dc
vliegeniers van dc Fransche bur
gerluchtvaart dreigen in staking te
gaan. wanneer geen burgerpiloot
wordt aangewezen om de proef
vlucht over den Atlantisch en Oce
aan, welke de volgende maand zal
worden gemankt, te leiden. Dc mi
nister van luchtvaart, Cot, heeft
hiervoor den hekenden marine-
vlieger, kapitein-luitenant Bonnot,
aangewezen, aangezien deze bekend
is met het vliegtuig „Lieutenant
de Vaisseau Paris", waarmede de
vlucht zal worden gemaakt.
De piloten van de burgerluchtvaart in
Frankrijk, die thans in dienst zijn van de
Air Franco, verklaren, dat zij niet afgunstig
zijn op Bonnot, doch zij zijn van meening,
dat nu dc civiele piloten in den wekelijk-
schcn dienst naar Brazilië 208 vluchten over
den Zuidelijken Atlantischen Oceaan heb
ben gemaakt, zij ook in aanmerking ko
men voor do proefvluchten over het Noor
delijk deel van dezen Oceaan.
Een vertegenwoordiger van den hond
van beroepsvliegers, waarvan de bekende
vlieger Sadi-I.ecointe voorzitter is, hpeft
verklaard: „Wanneer een koopvaardijschip
van stapel loopt, worden de proeven hier
mede uitgevoerd door officieren van de
koopvaardij en niet door officieren van de
oorlogsmanne. Hetzelfde beginsel moet wor
den toegepast in de luchtvaart. Er is geen
reden, waarom een hurgcrvlicgtuig in han
den van een militair zou moeten worden
gegeven."
Een vertegenwoordiger van dc Air France
Transatlantiquc, de maatschappij, welke de
vluchten over den Zuidelijken Atlantischen
Oceaan verzorgt, verklaarde daarentegen:
Onze maatschappij heeft niets tc maken
met dc. Air France. zij staat direct onder
het ministerie van luchtvaart, kapitein-lui
tenant Bonnot en zijn helpers zijn de eer
ste bemanning, die grondig bekend zijn met
de „Lieutenant de Vaisseau Paris" en het
zou niet eerlijk zijn hen tc vervangen door
anderen, wanneer het vliegtuig de volgen
de maand een proefvlucht langs de Noor
delijke route over den Oceaan gaat ma
ken".
Kinderverlamming bedreigt
Canadeesche vijfling
Alle mogelijke voorzorgsmaatregelen wor
den in acht genomen om de beroemde Ca
nadeesche vijfling te vrijwaren voor de epi
demie van kinderverlamming welke op liet
oogenblik in liet- Zuiden van Ontario
hecrscht. De behandelende geneesheer
houdt dc kinderen zoo veel mogelijk geïso
leerd. Geen enkele bezoeker wordt tot de
plaals waar zij verpleegd worden, toegela
ten. Zelfs de ouders mogen hun kinderen
thans niet bezoeken.
ONGELUK IN ZUID-AFRIKAANSCHE
MIJN EISCHT TIEN DOODEN.
Dinsdagochtend heeft zich in de Ven-
tersposfmijn te Johanncsburg in Zuid-
Afrika bij het tot ontploffing brengen van
springpatroncn een ongeluk voorgedaan
waardoor tien personen om het leven zijn
gekomen, negen inlanders en een Europe
aan.
voldoende „honger naar den bal" te kwee
ken. En in de tweede plaats kan men er wel
van op aan, dat de betrokken clubs geduren
de het seizoen zeer intensief trainen.
Wy gelooven dat dit een kardinaal punt is:
de wyze waarop de training in het voetbal
seizoen wordt aangepakt. Clubs, die dit in
tensief doen, hebben er 's zomers geen of
weinig behoefte aan; voor haar spelers is
zomerrust van zes a acht weken zelfs zeer
gewenscht, om niet te zeggen noodzakelijk,
speciaal dan voor kampioenen en voor clubs,
die promotie- of degradatiewedstrijden moe
ten spelen. Voor andere is het wel iets moei
lijker, want die staan voor de opgave om een
lange periode, van Februari of Maart af soms
a', op de beste wijze <oor te brengen. Dezulke
zullen onder geen voorwaarde, ook al hebben
zij geen belangrijke wedstrijden te spelen, de
training dan al stop moeten zetten. Ze moe
ten steeds aan de toekomst denken en dat
doen zy op de beste manier door to den aan
vang van den zomer door te trainen en dan
pa."), het voorbeeld van Ajax c.s. volgend, een
poos te rusten.
Nu is de opmerking nogal eens gemaakt,
dat men 's winters geen gelegenheid heeft om
intensief te trainen, door gebrek aan finan
ciën, geen kunstlicht op het terrein enz. Het
ii moeilijk dit in het algemeen te bcordeelen,
maar t »-„h gelooven wy, dat de bezwarer
worden overschat en dat waar een wil is ook
een weg gevonden kan worden. Clubs als Go
Ahcad, Feyenoord e,a. hebben altyd wel
een goede training doorgevoerd, ook in de,
jaren van hun opkomst, toen de financieele
positie minder gunstig was dan tegenwoordig.
Zy, die hopen den achterstand in te halen
door 's zomers als de gelegenheid gunstiger
is en als... de spelers liever komen! wèl
intensief te trainen, hebber, het vermoedelijk
niet by het rechte eind. Nu wordt nogal eens
opgemerkt, dat men in September goed be
slagen ten ys komt en dat men een voordeel
heeft boven clubs, die 's zomers niet getraind
hebben. Ontegenzeggelijk zit daarin veel
waars en laatstbedoelde clubs blijken dat ook
wel in te zien, getuige de harerzijds ge
maakte opmerkingen, volgens welke zomer-
training als een noodzakelijk kwaad moet
worden beschouwd. Zy doen het omdat...
anderen het ook doen en omdat zij geen ach
terstand willen krijgen.
De juiste middenweg.
Het gaat er hier om, den juisten midden
weg te vinden. Géén training b.v. gevolg
van te lang beoefenen van zomersport
leidt tot achterstand, die later niet meer kan
worden ingehaald. Te intensiever training
leidt later in het seizoen tot de zoo vaak
voorkomende, schijnLaar onverklaarbare in
zinkingen van clubs, die prachtig begonnen
zijn en dan gaan afzakken. Er zyn zelfs voor
beelden te over van clubs, die "óór het sei
zoen in vorm zijn, opmerkelijke successen be
halen in vriendschappelijke wedstryden en
tournooien en... in de competitie geducht
tegenvallen.
Dit is een gevolg van een onjuist be
grip in de verhouding die er tusschen
zomertraining en wintertraining moet
bestaan; zomertraining dient om niet al
te zeer uit vorm te geraken, wintertrai
ning om in topvorm te komen en te
biyven.
Over het algemeen wordt, gelukkig, weinig
aan wedstryden in den zomeï gedaan. Men
kan daarover natuu.lijk geen voorschriften
geven, omdat dikwyls financieele overwegin
gen moeten gelden, maar als dat niet het ge
val is, moesten de clubs toch eigenlijk zoo
verstandig zijn om zich gedurende geruimen
tijd althans van wedstrijden te onthouden.
Kyk maar weer naar de kampioensclubs en
denk ook aan de voorbeelden van clubs, die
wèl te veel wedstrijden speelden e^ die dat
later moesten bezuren.
Resumeerend meenen w\j, dat als voorname
conclusie uit de enquête wel inag gelden:
wintertraining preferent, lichte zomer
training, aanvangende in Augustus zeer ge
wenscht, wedstryden van half Augustus af
noodig om de beste ".pstclling te vinden.