Geraffineerde oplichterij Nieuwe stratosfeertocht ven de Polen Voetballers in den zomer De eischen der moderne vakbeweging Aan den rol Auto in brand na botsing Een burgemeester zonder ambtswoning Fransche burger- vliegers willen staken VERKORTING ARBEIDSTIJD WETTELIJKE VACANTIE- REGELING ORDENING VAN HET BEDRIJFSLEVEN OP HEFFING VAN ORGANISATIE VERBOD BIJ DEFENSIE. Door het bestuur van het N.V.V. is een ontwerp-sociaal-cconomisch program vastgesteld, waarin de ei schen der moderne vakbeweging zijn vervat t.a.v. die vraagstukken, wel ke onder de huidige omstandigheden van bijzondere beteckenis moeten worden geacht. Dit program zal worden behandeld op het Sociaal-economisch Congres, dat Maandag 18 en Dinsdag 19 October a.s. in Den Haag wordt gehouden. Het program luidt als volgt: 1 Krachtige bestrijding van de werkloos heid, ook onder de jeugd, op den grond slag van hot Plan van den Arbeid. 2 Invoering van de wettelijke 40-urige werkweek in alle thans daarvoor in aan merking komende bedrijven en diensten Verkorting van den arbeidstijd in die bedrijven, waarin langer dan 48 uur per week wordt gewerkt, tot 48 uur per week, als overgang naar verdere arbeidstijdverkorting. 3 Wettelijke vacantioregcling met be houd van loon voor alle werknemers. 4 Ordening van het bedrijfsleven. In stelling van bod rij fs raden met veror denende bevoegdheid. Opneming van vertegenwoordigers van de vakbewe ging in door de overheid in te stel len colleges, waarin vraagstukken, liggende op sociaalcn economisch ge bied, aan de orde komen. 5 Betere werkloozenzorg, wettelijke rege ling van de werkloosheidsverzekering en van de steunverleening. 6 Wederopbouw en verbetering van hel onderwijs, ook van het nijverheids-, bandels- en voortgezet onderwijs. 7 Verbetering van de invaliditeits- en ouderdomswetten. Bevordering van de instelling en wettelijke regeling van be drijfspensioenfondsen. 8 Opheffing van de organisatie verboden bij Defensie ten aanzien van de moder ne arbeidersbeweging. 9 Bevordering van het afsluiten van col lectieve contracten door middel van een wettelijke regeling. 10 Verbetering van de wettelijke ontslag- regeling, mede door verplichte invoe ring van scheidsgerechten. 11 Wettelijke minimumloonregcling voor landarbeiders. 12 Vrijheid van verecniging, vergadering, drukpers en vakactie in de overzccsche gewesten. Zonder een cent op zak. Ein de: het politiebureau. In den nacht van Zondag op Maandag werd op het politiebureau J. D. Mcvcrplein te Amsterdam een wcrkloozc kapper die zich in meer of minder dronken toestand bevond, binnengebracht, hij had in een cafétje aan de Jodenbrccstraat ccnigc ver teringen gebruikt, terwijl hij geen cent bij zich had. De man was na ecnigc biertjes versuft geraakt en verzocht den caféhouder tenslotte een taxi te bestollen om hem naar huis te brengen. De taxi kwam voor en reeds wilde de kapper in het voertuig plaats nemen, toen de caféhouder hem tegenhield met de opmerking: „Je moet nog betalen", waarop de bezoeker echter doodleuk op merkte, dat hij geen cent op zak had. De chauffeur van de taxi oordeelde het toen maar beter een ander vrachtje te zoe ken. De caféhouder liet den kapper naar het politiebureau brengen. Maandagoch tend werd de man vrijgelaten, echter slechts voor korten duur, want de politie keek vreemd op, toen in den nacht van Maan dag op Dinsdag dezelfde man weer op het bureau werd gebracht, omdat hij in een café op de Plantage Muidergracht hetzelfde grapje had uitgehaald. Dinsdagochtend werd de man voor de tweede maal weggestuurd, maar reeds denzclfden middag verscheen hij weer op het bureau. Thans had hij in een ander cafétje in de Jodenbreestraat eenige biertjes gedronken, natuurlijk weer zonder te kunnen bfctalcn. Dit werd de poli tie toch wel te har en zij heeft den kapper daarom voorloopig maar opgesloten. Bestuurder omgekomen. Gistermorgen omstreeks half tien heeft op den Hoogoweg te Amcrsfoor* nabij Hoe velaken een zeer ernstige aanrijding plaats gehad. Een personenauto, bestuurd door den on geveer 55-jarigen luit.-kolonel der militaire administratie II. J. Koole, wonende te Amersfoort, reed met grootc snelheid tegen een vrachtauto van de sncldiensfondcrne- ming „Hunzebooten" uit Groningen. De bestuurder van laatstgenoemden wa gen wilde twee aan den kant van den weg geparkeerde auto's passeeren, en kwam daarbij op het linker weggedeelte terecht, juist toen met grootc snelheid uit tegenover gestelde richting de personenauto naderde. Tengevolee van de botsing vloog deze auto in brand. IJlings toegeschoten omwonenden slaagden er in het vuur met zand te dooven en konden toen de bestuurder uit de totaal vprnielde auto bevrijden. Hulp kon echter niet meer baten. Het slachtoffer moet vrij wel onmiddellijk na de botsing zijn over- leden. Schicbroek's (jemccnleraad is te verkwistend. De Gemeenteraad van Schiebroek had op 19 Januari j.1. besloten aan te koopen een perceel aan den Ringdijk, teneinde dit te bestemmen voor ambtswoning voor den bur gemeester. Met dezen aankoop was een Jje- drag van f 17.200 gentoeid. Ged. St. van Z.-IIolland onhielden aan 't besluit hun goedkeuring, uit overweging, dat de verhouding tusschen draagkracht en schul denlast/ler gemeente Schiebroek dermate on gunstig is, dat een strenge beperking bij het doen van kapitaaluitgaven noodzakelijk moet worden geacht. Verder werd overwo gen, dat het gemeentebestuur van Schie broek er niet in is geslaagd voor het jaar 1937 een reëel sluitende begrooting samen te stellen, in verband waarmede ook zoo veel mogelijk uitbreiding van de uitgaven voor den gewonen dienst dient te worden voorkomen. Met het oog op het bovenstaan de waren Ged. Staten van oordeel, dat de onderhavige uitgave thans niet verantwoord kan worden geacht. Het gemeentebestuur kwam van deze be slissing in beroep, doch de Kroon sloot zich bij het oordeel van Ged. Staten aan, uit overweging, dat de ongunstige verhouding tusschen schuldenlast en draagkracht een voorzichtig beleid vordert, waarbij iedere niet strikt noodzakelijke verzwaring van het budget dient te worden vermeden. Ten slotte overwoog de Kroon, dat, al, moge het verkrijgen van de beschikking over een ambtswoning voor den burgemeester op zichzelf wenschclijk kunnen worden geacht, de noodzakelijkheid daarvan niet is aange toond, zoodat Ged. Staten terecht hun goed keuring aan het raadsbesluit hebben ont houden. Handlanger slaat terecht. In het begin van dit jaar heeft zich een buitengewoon geraffineerd geval van op lichting afgespeeld ten nadeele van de N.V. Verzekeringsbank Victoria te Amster dam. Als incasseerder van de Verzeke ringsbank te Zwijndrecht fungeerde de 37-jarige T. van E., die van incnschen,- die hun premie niet meer konden betalen, de polissen op kocht, daarna nog ecnigen tijd voor hen stortte en ten slotte aan het kantoor de medcdeellng deed, dat deze of gene verzekerde overleden was, waardoor hij dan het verzeker de bedrag opeischte. Hij legde daarbij vervalschte overtójdens- bewijzen over. Deze truc werd in de jaren 1935, 1936 en 1937 uitgehaald, waarbij de maatschappij voor ongeveer f 11.000.werd opgelicht. De 35-jarige M. S., caféhouder te Dor drecht was bij de malversaties behulpzaam geweest en door de rechtbank te Dordrecht te dier zake veroordeeld tot één jaar ge vangenisstraf met aftrek van preventieve hechtenis. Gisteren stond hij in hooger be roep voor het Haagsehc gerechtshof terecht. De procureur-generaal, mr. A. Romhach, vond evenwel geen termen voor een mildere straf en vorderde bevestiging van het von nis van de rechtbank. De verdediger mr. B. van Marwijk Kooy, wees op de geringe rol, die deze verdachte in de oplichtingen heeft gespeeld en vroeg mede in verband met diens blanco strafre gister een gecombineerde straf met een kort onvoorwaardelijk gedeelte. Arrest 19 Augustus. Doodelijke aanrijding Negenjarig meisje slachtoffer. In de gemeente Krabbendijke heeft Dins dagavond een aanrijding met doodclijken afloop plats gehad. liet te Krabbendijke wo nende lid van Gedeputeerde Staten van Zee land, de heer C. P. Vogelaar, reed met zijn auto door de Dorpsstraat, toen op hetzelfde oogenblik twee dochtertjes van de familie Lobbenzoo per rijwiel passeerden. Op onver klaarbare wijze kwam het negenjarige meisje met de auto in botsing. Zij viel tegen den wagen aan en was vrijwel op slag dood. De auto en het stoffelijk overschot van het kind zijn door de politie in beslag genomen. Ongeluk in vacantiekamp In liet bij Ede gelegen vacantiekamp van de Rottcrdamsche Graanelevator Maatschap pij is een jongen, genaamd Versteeg, bij het nemen van een bad in het zwembassin uit gegleden en met het hoofd tegen een betonnen rand van het bassin terecht geko men, waardoor hij ernstig aan den nek werd gewond. De jongen is opgenomen in het Juliana Ziekenhuis te Ede. Voor zijn leven wordt gevreesd. ZAL PROFESSOR PICCARD OVER VLEUGELD WORDEN? MILITAIRE BELANGEN. Onder leiding van den Poolschen generaal Sosnkowski heeft zich in Warschau een uit 37 personen be staand organisatie-comité gevormd, dat een nieuwe Poolsche stratosfeer tocht zal voorbereiden. De berichten over den nieuwen Poolschen stratosfeerballon mogen niet, zooals vele van dergelijke meldingen, met geringschat ting worden afgedaan. De voorbereiding van de. nieuwe Poolsche stratosfeertocht is, zooals reeds de naam van generaal Sosn kowski bewijst, een ernstige aangelegen heid. Bij den bouw van den stratosfeerbal lon, die door het organisatie-comité en de Poolsche verecniging voor luchtbescherming de zoogenaamde LOPP. gefinancierd wordt, houdt men rekening met alle op het gebied van het stralosfeeronderzook opgedane erva ringen. Er zij hier aan herinnerd, dat de Belgische professor Piccard twee jaren ge leden met de leiders van het Poolsche stra- tosfeeronderzoek besprekingen heeft gehad. Indertijd scheen het, dat een samenwerking tusschen de Belgen en Polen mogelijk zou zijn. 'Eén' pogfng daartoe 'mislukte echter, niet wegens persoonlijke kwesties, maar ten gevolge van technische meeningsvcrschil Icn. Andere plannen dan de Belgen. Toen professor Piccard in Mei 1935 in Warschau vertoefde, ging zijn belangstelling hoofdzakelijk uit naar de producten van de Poolsche ballonindustric, waarmede bij de in ternationale Gordon-Bennet-wedstrij den grootc successen waren behaald Hij wilde onderzoeken, of de Pool scho ballonindustrie in staat was, een luchtballon van zijde met een rubber omhulsel en een inhoud van 112.000 kubieke meters te vervaar digen. Deze ballon zou volgens de opvatting van professor Piccard niet meer dan 1000 kg. mogen wegen, wijl de gondel met de noodi- gc instrumenten alsmede een valscherm Thans is de tijd eerst aangebroken om oefenwedstrijden te spelen Hoe de kampioensclubs zich voorbereiden In de afgeloopen weken heeft het officieel orgaan van den KNVB, de „Sportkroniek", een zeer interessante enquête gehouden over het vraagstuk wat de voetballer moet doen om bij den aanvang van de competitie in een zoo goed mogelijken vorm tc zyn. Deze enquête strekte zich uit over een groot aan tal KNVB-clubs, meest eerste klassers. maar ook uit lagere regionen. Zoo was er o.m. een antwoord van de Heldersche tweede klasser H.R.C. binnengekomen. De redactie van ge noemd blad gaf leiding aan het onderzoek door de vereenigingen de volgende vyf vragen voor te leggen: 1. Wordt in den zomer door uw vereeni- ging gan voetbaltraining gedaan? 2. Zoo ja, waaruit bestaat die training? 3. Speelt uw vereeniging des zomers voet balwedstrijden? Zoo ja, wat voor wedstrijden? (Vriendschappelijke, serie-wedstrijden, zomer avondcompetities). 4. Worden in uw vereeniging zomersporten beoefend en, zoo ja, worden die beschouwd als voorbereiding voor het voetbalseizoen of als op zichzelf staand? 5. Kunt U ons ook mededeelen, welke ervaringen uw vereeniging heeft opgedaan met het al of niet beoefenen van zomertrai- ning en de resultaten daarvan in het voetbal seizoen Aan de hand van de ingekomen antwoor den is het interessant en voor de talrijke voetbalclubs en voetballers uit ons rayon leerzaam om de conclusie uit al die binnen gekomen antwoorden te trekken. Wat de kampioensclubs antwoordden. Wy hebben ons altyd voorstanders betoond van een z.g. gesloten seizoen, d.w.z. een periode, waarin absoluut niet gevoetbald wordt. Aan de spelers worden in den winter zeer zware eischen gesteld en komt hen uit dien hoofde alleen al eenigen tyd volmaakte voetbalrust toe. Daar komt nog bij, dat, zou den de spelers des zomers gewoon blijven doortrainen en wedstrijden spelen, zij onher roepelijk in vorm moeten terugloopen. Laat de snelers een maand h 6 weken niet op het voetbalveld komen of als zij komen, laat hen dan aan lichte athletick doen. Begin eerst 6 weker voor de competitie, aan de serieuze voetbaltraining. Dat is altijd ons standpunt geweest Met begrijpelijken trots geven wij hier thans iets uit de conclusies, welke uit de antwoorden van Ie kampioenen, waaronder ooi: dat van de landskampioen Ajax, getrok ken kon worden. Al deze clubs wijzen op het groote be lang van een flinke rust voor de spelers van haar hoofdploeg, allemaal gaan ze pas ruim een maand voor het nieuwe sei zoen tot training over, een training, die over het algen.ecn nog niet intensief is. Vooral het antwoord van Ajax liet in dit opzicht niets te wenschen over. Nu ware het echter onjuist zich geheel naar deze voorbeelden te richten. In de eer ste plaats zijn de kampioensclub"' wel ver plicht na het vooral voor haar zware en lang durige seizoen een flinke rustperiode voor te schrijven, al was het alleen maar om weer een aanzienlijk gewicht zouden hebben. De Poolsche industrie vond indertijd de eischen van professor Piccard lang niet tvyi. Men had in Polen een geheel ander doel in het oog dan de Belgen, die hoofdzakelijk op wetenschappelijke resultaten uit waren. Volgens de opvatting van de Poolsche mili taire vliegers, die zich reeds lang met het stratosfcerprobleem bezig hielden, was voor het Poolsche plan een ballon, die kleiner was dan die van Piccard, reeds voldoende. De ballon behoefde aan zijn schippers slechts de mogelijkheid te geven, op een hoogte van 20.000 meter den weerstand van de lucht te bestudecren. Het doel bleef steeds de latere bevlieging van deze hoogten met luchtdichte militaire vliegtuigen. Men had hier dus tc doen met experimen ten, die in het bijzonder ook de aandacht van Engeland en Italië hebben. Helpt een „dubbele" ballon? Bij de Polen schijnen intusschen ook nog andere technische overwegingen een rol gespeeld tc hebben. De Poolsche deskundigen haden tegen het streven van Prof. Pic card om het ballonomhulsel steeds lichter tc maken eenig bezwaar. Zij vreesden voor scheuren. Om al deze redenen leidden de be sprekingen in Warschau indertijd niet tot het gewcnschte resultaat. Maar toch ble ven zij niet geheel zonder vrucht. De Pool sche ballonindustric heeft sindsdien geheel nieuwe wegen ingeslagen om de vraagstuk ken van de stevigheid van liet omhulsel en van het draagvermogen op tc lossen. Zij ontwierp het plan van een „dubbele" bal lon. En dit plan zal thans in den vorm van den nieuwen Poolschen stratosfeerballon verwezenlijkt worden. Een doorsnede van 70 meter. De nieuwe ballon, die een inhoud' van 120.000 kubieke meter zal hebben, zal in het bovengedeelte een tweeden kleinen ballon omsluiten. Deze zal in zekeren zin „zelfstan dig" in het grootere, hem omgevende om hulsel zweven en er toe dienen om met zijn inhoud van 3000 kubieke meter het gewicht van het grootere omhulsel te dragen. Met behulp van dezen tweeden ballon meenen de Polen zonder bezwaar de door professor Piccard geëischte 1000 kg. voor het omhul sel te kunnen overschrijden. Het omhulsel van den nieuwen ballon zal bij een doorsne de van 70 meter iets meer clan 100 kg. we gen, zonder dat de ballon daardoor aan stijg en draagvermogen inboet. De Polen hopen nu hooger tc kunnen komen dan 30.000 meter. Lugubere vondst Overblijfselen van verdwenen Pool-expeditie aangetroffen. De kapitein van een Noorschen visschers boot, welke te Tromsö is binnengeloopen, beeft medegedeeld, dat hij aan de Dovc- baai op Spitsbergen resten van een tenten kamp, oliejassen, een verrekijker, resten van een boot en talrijke patronen van Duitsch fabrikaat heeft gevonden. Men vermoedt hier sporen te hebben ge vonden van de Duitsche Poolexpeditie Schroeder-Strand, welke in 1912 spoorloos is verdwenen. APARTE ZITBANKEN VOOR DE DUITSCHE JODEN. In het arrondissement Prenzlauerbcrg (ten Noordoosten van Berlijn) heeft men in hel park 92 banken neergezet, waarop ver meld staat „verboden voor Joden". Joden mogen op dc acht overige banken plaats nemen. Dc nationaal-socialistische partijcorres pondent ic noodigt andere arrondissementen uit dit voorbeeld tc volgen. Voelen zich achteruitgezet bij de militaire vliegers. Wie mag de „Lieutenant de Vaisseau over den Oceaan brengen? Do correspondent van de „Daily Telegraph" tc Parijs bericht, dat dc vliegeniers van dc Fransche bur gerluchtvaart dreigen in staking te gaan. wanneer geen burgerpiloot wordt aangewezen om de proef vlucht over den Atlantisch en Oce aan, welke de volgende maand zal worden gemankt, te leiden. Dc mi nister van luchtvaart, Cot, heeft hiervoor den hekenden marine- vlieger, kapitein-luitenant Bonnot, aangewezen, aangezien deze bekend is met het vliegtuig „Lieutenant de Vaisseau Paris", waarmede de vlucht zal worden gemaakt. De piloten van de burgerluchtvaart in Frankrijk, die thans in dienst zijn van de Air Franco, verklaren, dat zij niet afgunstig zijn op Bonnot, doch zij zijn van meening, dat nu dc civiele piloten in den wekelijk- schcn dienst naar Brazilië 208 vluchten over den Zuidelijken Atlantischen Oceaan heb ben gemaakt, zij ook in aanmerking ko men voor do proefvluchten over het Noor delijk deel van dezen Oceaan. Een vertegenwoordiger van den hond van beroepsvliegers, waarvan de bekende vlieger Sadi-I.ecointe voorzitter is, hpeft verklaard: „Wanneer een koopvaardijschip van stapel loopt, worden de proeven hier mede uitgevoerd door officieren van de koopvaardij en niet door officieren van de oorlogsmanne. Hetzelfde beginsel moet wor den toegepast in de luchtvaart. Er is geen reden, waarom een hurgcrvlicgtuig in han den van een militair zou moeten worden gegeven." Een vertegenwoordiger van dc Air France Transatlantiquc, de maatschappij, welke de vluchten over den Zuidelijken Atlantischen Oceaan verzorgt, verklaarde daarentegen: Onze maatschappij heeft niets tc maken met dc. Air France. zij staat direct onder het ministerie van luchtvaart, kapitein-lui tenant Bonnot en zijn helpers zijn de eer ste bemanning, die grondig bekend zijn met de „Lieutenant de Vaisseau Paris" en het zou niet eerlijk zijn hen tc vervangen door anderen, wanneer het vliegtuig de volgen de maand een proefvlucht langs de Noor delijke route over den Oceaan gaat ma ken". Kinderverlamming bedreigt Canadeesche vijfling Alle mogelijke voorzorgsmaatregelen wor den in acht genomen om de beroemde Ca nadeesche vijfling te vrijwaren voor de epi demie van kinderverlamming welke op liet oogenblik in liet- Zuiden van Ontario hecrscht. De behandelende geneesheer houdt dc kinderen zoo veel mogelijk geïso leerd. Geen enkele bezoeker wordt tot de plaals waar zij verpleegd worden, toegela ten. Zelfs de ouders mogen hun kinderen thans niet bezoeken. ONGELUK IN ZUID-AFRIKAANSCHE MIJN EISCHT TIEN DOODEN. Dinsdagochtend heeft zich in de Ven- tersposfmijn te Johanncsburg in Zuid- Afrika bij het tot ontploffing brengen van springpatroncn een ongeluk voorgedaan waardoor tien personen om het leven zijn gekomen, negen inlanders en een Europe aan. voldoende „honger naar den bal" te kwee ken. En in de tweede plaats kan men er wel van op aan, dat de betrokken clubs geduren de het seizoen zeer intensief trainen. Wy gelooven dat dit een kardinaal punt is: de wyze waarop de training in het voetbal seizoen wordt aangepakt. Clubs, die dit in tensief doen, hebben er 's zomers geen of weinig behoefte aan; voor haar spelers is zomerrust van zes a acht weken zelfs zeer gewenscht, om niet te zeggen noodzakelijk, speciaal dan voor kampioenen en voor clubs, die promotie- of degradatiewedstrijden moe ten spelen. Voor andere is het wel iets moei lijker, want die staan voor de opgave om een lange periode, van Februari of Maart af soms a', op de beste wijze <oor te brengen. Dezulke zullen onder geen voorwaarde, ook al hebben zij geen belangrijke wedstrijden te spelen, de training dan al stop moeten zetten. Ze moe ten steeds aan de toekomst denken en dat doen zy op de beste manier door to den aan vang van den zomer door te trainen en dan pa."), het voorbeeld van Ajax c.s. volgend, een poos te rusten. Nu is de opmerking nogal eens gemaakt, dat men 's winters geen gelegenheid heeft om intensief te trainen, door gebrek aan finan ciën, geen kunstlicht op het terrein enz. Het ii moeilijk dit in het algemeen te bcordeelen, maar t »-„h gelooven wy, dat de bezwarer worden overschat en dat waar een wil is ook een weg gevonden kan worden. Clubs als Go Ahcad, Feyenoord e,a. hebben altyd wel een goede training doorgevoerd, ook in de, jaren van hun opkomst, toen de financieele positie minder gunstig was dan tegenwoordig. Zy, die hopen den achterstand in te halen door 's zomers als de gelegenheid gunstiger is en als... de spelers liever komen! wèl intensief te trainen, hebber, het vermoedelijk niet by het rechte eind. Nu wordt nogal eens opgemerkt, dat men in September goed be slagen ten ys komt en dat men een voordeel heeft boven clubs, die 's zomers niet getraind hebben. Ontegenzeggelijk zit daarin veel waars en laatstbedoelde clubs blijken dat ook wel in te zien, getuige de harerzijds ge maakte opmerkingen, volgens welke zomer- training als een noodzakelijk kwaad moet worden beschouwd. Zy doen het omdat... anderen het ook doen en omdat zij geen ach terstand willen krijgen. De juiste middenweg. Het gaat er hier om, den juisten midden weg te vinden. Géén training b.v. gevolg van te lang beoefenen van zomersport leidt tot achterstand, die later niet meer kan worden ingehaald. Te intensiever training leidt later in het seizoen tot de zoo vaak voorkomende, schijnLaar onverklaarbare in zinkingen van clubs, die prachtig begonnen zijn en dan gaan afzakken. Er zyn zelfs voor beelden te over van clubs, die "óór het sei zoen in vorm zijn, opmerkelijke successen be halen in vriendschappelijke wedstryden en tournooien en... in de competitie geducht tegenvallen. Dit is een gevolg van een onjuist be grip in de verhouding die er tusschen zomertraining en wintertraining moet bestaan; zomertraining dient om niet al te zeer uit vorm te geraken, wintertrai ning om in topvorm te komen en te biyven. Over het algemeen wordt, gelukkig, weinig aan wedstryden in den zomeï gedaan. Men kan daarover natuu.lijk geen voorschriften geven, omdat dikwyls financieele overwegin gen moeten gelden, maar als dat niet het ge val is, moesten de clubs toch eigenlijk zoo verstandig zijn om zich gedurende geruimen tijd althans van wedstrijden te onthouden. Kyk maar weer naar de kampioensclubs en denk ook aan de voorbeelden van clubs, die wèl te veel wedstrijden speelden e^ die dat later moesten bezuren. Resumeerend meenen w\j, dat als voorname conclusie uit de enquête wel inag gelden: wintertraining preferent, lichte zomer training, aanvangende in Augustus zeer ge wenscht, wedstryden van half Augustus af noodig om de beste ".pstclling te vinden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 6